hits

mai 2017

Selger seg for ting og penger

Hei kjære lesere,


Hvor står vi hen i dagens samfunn? Hva lever vi for og hva motiverer oss?

Jeg har kommet til 2 konklusjoner: Sex og Penger.

Så enkle er vi faktisk dessverre men sant. Om du sitter og rister på hode nå lyver du for deg selv. Som jeg har skrevet om før har vi blitt et samfunn drevet av materialisme og lyst. Det står jeg inne for. 

Jeg får til daglig ca 10 nakenbilder av menn på snapchat eller facebook. Så må jeg le litt når jeg åpner disse stakkarslige bildene. Her er det virkelig all inn for å prøve å lure meg til sex. Noen sender til og med med penis med målbånd, Jada, lov å prøve seg, men det er vel grenser for desperasjon? Noen prøver pengetrikset, først med klokker og biler og så med datingspørsmål. Jeg er ikke en hore, sorry ass. Men det er mange av de. Noen går ut for å få gratis drinker mot ligg. Du er en hore om du selger deg slik, ting er også penger. Hverdags horene er de verste, de som henger på alle de populære utestedene klare for første mann med pappasleik. Jeg har selv vært vitne til hvordan denne prosessen fungerer. Mann med penger= Hore magnet.

I dag er det vanlig å ha one night stands, kvinner bruker sex som maktmiddel for å få det de ønsker seg. Men jeg unders over hvordan disse kvinnene ser seg selv? For meg er alt bytte mot sex en ting, kjøp og slag. Det er dog bare ulovlig om man tar penger for det. Så tjeneste bytte er innafor loven. Jeg så en dokumentar en gang om aper, de bruker sex som byttemiddel. Da ser man hvor primitive vi faktisk er.

Jeg har hatt flere bekjente som har jobbet som horer. Jeg husker godt en sa til meg. «Alle menn er potensielle horekunder» Jeg ristet på hode den gange. Men det er 10 år siden. I dag skjønner jeg hva hun mente. 

Jeg blir kvalm av dette. 

Verden er blitt slik. Har man penger så trenger du ingen ting annet. Da kan du kjøpe deg et par barbie dukker uten mål og mening. Men fortsatt unders jeg over dette? Hva er tilfredstillende med kun fysisk stimuli? For meg har det aldri vært slik.  Jeg trenger trygghet og intellektuell stimuli. For å være ærlig blir jeg kvalm av tanken på en ukjent penis. Ikke fordi jeg ikke liker sex, men fordi jeg får ikke noe ut av å gå å ha sex med ukjente menn. Muligens handler det kanskje i mitt tilfelle om positiv egoisme. Så har jeg også aldri latt meg imponere av penger, uansett hvor mange som har prøvd. Henger vel sammen med min ikke eksisterende interesse for materielle ting. 

For meg er kjærlighet og sex en sikker link. Uten kjærlighet ingen sex. Samme med materialisme, Ingen trygghet ingen gaver. 

Men så er spørsmålet; er samfunnet vårt på vei til å bli mer og mer kjøp og salg samfunn? Der vi blir mer kyniske og mindre relasjons orienterte? Eller har det alltid vært slik? Bare nå så er det mer tilgjengelig gjennom sosiale medier? 

Hva tenker dere?


 

Følg meg gjerne på YOUTUBE

Facebook

Snapchat: Prettysmooth 

Takk for at du leser.

Maria

"Selvsentrert" til de grader

Hei kjære lesere.

Beklager stillheten fra denne siden. Det er ikke alltid man har mye på hjerte, eller for å være ærlig har jeg hatt skinnsykt mye å gjøre i det siste.

Jeg er en "allinner" av et annet kaliber. Akkurat nå spiller jeg mye poker. Da vandrer vel tankene over på noe annet en mitt eget selvbilde, noe alle å enhver har gått av. Ikke å spille altså, men å fokusere utenom seg selv. Familien er selvfølgelig første PRI.

Det er noe som irriterer meg. Det er den selvsentrertheten som ruver i samfunnet. Ikke at jeg selv ikke er en del av den pakken. Såpass selvinnsikt har jeg.

Men dog, jeg har blitt jævla lei selfier. Særlig filterselfier. Jeg mener, Ja, man blir eldre og mindre interessent i og vise seg frem. Jeg snakker vel imot meg selv på mange måter i dette tilfellet. Men min hensikt er i det store å det hele å motivere til progresjon. Da mener jeg ikke skjønnhetsmessig, men å få folk i gang, helse er viktig, er det ikke? Dette er i hvert fall min bakenforliggende intensjon.

Når det gjelder bilder på denne bloggen, må jeg si at det er nødvendig å legge ved bilde for å ikke få en tom boks på siden min.

Jeg har blitt bedre selv, men jeg har vært selvopptatt til de grader. Egentlig blir jeg litt forlegen av det hele. Litt selvopptatt er jeg ennå da.

Hva skal vi gjøre med problemstillingen? Hvor går grensen? De er et vanskelig spørsmål. Vi lever via sosiale medier. Det er klart man blir påvirket av mentaliteten til å ligne på eller herme etter. Likhetsmennesker som vi er, er det en problematisk ting å skille seg ut. Mange av dere faste lesere vet dog at jeg driter i det, jeg trenger ikke å være som alle andre, man skal være seg selv. Det er hele poenget med å slippe fasadekulturen.

Mitt poeng er at jeg etterlyser ekthet. Hva er ekte og hva er fake?



Jeg er interessent i deres syn på saken. Kanskje jeg har noe å lære av dere.

Følg meg gjerne på YOUTUBE

Det var gøy å gi ut billetter:)

Instagram

Facebook

Snapchat: Prettysmooth 

Takk for at du leser.

Maria

Jeg feiret ikke 17 mai

Hei kjære lesere.

Analyse, egentlig ikke en forakt. Bare av u interesse. Rotløst eller likegyldig?

Bunaden ble hengende i skapet.

Jeg gjør det selvfølgelig for barna, det er klart. Men i år har jeg ikke barna, de er hos sin far. Da var det en easy exit og bare stikke av.

Jeg sitter i Gøteborg og skriver. Gårsdagen var en dag med opplevelse og 20.000 ekstra i potten. Jeg og min mann feiret ikke 17 mai. Hva er egentlig meningen?

På bensinstasjoner på veien møter vi undrende blikk. Vi går i treningstøy. Vi rakk det før toget. På trening befant det seg ikke mange nordmenn, men en del polakker klarte jeg å høre, med henhold til språket.

For meg består denne dagen av fyll og rør. Mange sier de gjør det for barna, men hvorfor havner man så langt ned i flaska da? Fråtser i mat. Har man vanskeligheter med å finne ord i samtaler? Man møtes kanskje en gang per år. Snakken blir ofte anstrengt. Slik har i alle fall jeg følt det. Det løsner med alkoholen.

Hvor er barna? De leker med andre barn, glede og latter. Voksene barn som oss har helt andre interesser.

Er det denne dagen i året flest blir tatt med promille, eller dagen derpå?

Russen er ferdig får i år, jeg har ikke hørt veldig mye bråk fra disse, men det henger vel sammen med at jeg bort på landet. Dagen er preget av virkelighetsbildet, bæm, back to realety. Hvordan det gikk med eksamen er uvisst.

Jeg skjønner egentlig ikke poenget med denne dagen, det har jeg aldri gjort. Mange sitter alene, mens de ser flagge stiger til værs. Skuer toget ut av vinduet og reflekterer.

Kongefamilien er på plass, i stiv drakt står de og vinker. Anstrengt eller med glede? De er vel også ganske avsperret.

Får å være ærlig var jeg meget bekymret for terrorangrep i går. Ikke vet jeg hvorfor, men det var en indre følelse, som ikke fant sted, heldigvis.

Jeg ser ut av vinduet her jeg sitter, det er sol. Jeg møtte på endel svensker i går som lurte på hvorfor jeg var her.

Det er enkelt, det betyr intet mer enn en helt vanlig dag. Er jeg en nationalsviker? Mange vil vel si ja. Jeg sang ikke med dere, eller brydde meg noe yttligere.

Håper mange av dere kan gå litt i tenkeboksen. Jeg mener ikke at vi skal avvikle, men kanskje ikke legge så uendelig mye trykk på en helt vanlig dag.

Hva er deres tanker rund 17 mai?

Følg meg gjerne på YOUTUBE

Instagram

Facebook

Snapchat: Prettysmooth 

Takk for at du leser.

Maria

 

Overvektig eller utrent?

Hei kjære lesere.


Jeg er en "Jumper" når det gjelder trening. Å være en "Jumper" er min personlig definisjon, hvorav betyr at jeg er manisk inne i opplegg over en kort periode, så går jeg lei og må hoppe over til en annen form for å holde motivasjonen oppe. 

Jeg har vært svært aktiv innen Ridning, Sykling, Løping, Tennis og Crossfit. Jeg deltok i NM i Crossfit for 2 år siden. Ved juletider gikk jeg litt lei og begynte med styrke program på treningssenter igjen. 

Det er mange som har spurt meg om råd når det gjelder trening, og det beste råde jeg kan gi er at man må tilpasse etter egne preferanser. Går man lei og tvinger seg til å gjøre noe man ikke liker så faller man av og mislykkes istedenfor å nå målet sitt. 

For mitt vedkommende er jeg utrolig engasjert et års tid innen en gren så går jeg fryktelig lei å må gjøre noe helt annet. Det er greit i å for seg siden jeg kjenner til denne problemstillingen min. Når motivasjonen begynner å svikte og man gruer seg mer til å trene en man føler man får utbytte og glede så bør man prøve en annen form.


Det er forsåhvit noen gode råd jeg kan gi når det gjelder bygging av muskler og vektnedgang samtidig. Det som funker best på meg selv er, Gerilja Trening, HIIT(Høy intensitets trening) og Tabata økter. Dette er korte harde treningsøkter der man gir 110% under høy puls og styrke. Eller er det meste effektive formen Ro intervaller. Her kjører jeg som regel tabata økter av 8 repetisjoner 30 sek full jobbing 15 sek pause x 8 Det høres kanskje lett ut, men det er fryktelig slitsomt. Disse Tabata øktene kan man fint utføre med all form for styrketrening kombinert med kondisjon. Jeg personlig bruker mye kroppsvektøvelser her. Eks Push-ups, Situps, planke, Burpees, Air- squats, L-sits. Her kan du velge og vrake og du kan bruke den formen du liker best. Denne er fin å bruke som oppvarming. Sirkeltreninger med Høy intensitet og Max 10 rep per post er også noe man har stort utbytte av. Her anbefaler jeg økter på Max 20 min. Husk å variere slik at du ikke kjører samme muskelgruppene hver dag. 

Ellers er det en anbefaling fra min side at man gjør ferdig treningen på morgenen, så er den gjort unna. Husk å spise frokost, dette er viktig for forbrenning og bygging. Den kan være lett og kalorifattig, men det er viktig å få i seg noe. Det er også viktig å prøve å tilrettelegge for trening hver dag, det trenger ikke være harde økter mer en 3 ganger i uken, men å integrere en aktivitetsvane daglig er både sunt for hode og kroppen. 

Når det gjelder hva jeg spiser:

         Ta forbehold, jeg er vegetarianer.

Eks 1 Dag

2 never nøtter, rosiner, gojibær med vanilje yoghurt.

3 stekte egg og 1 avokado

Grønnsaker i alle varianter, kombinert med fisk.

Grove brødvarianter, eks 2 ristede brødskiver med smør og gulost.

Ekstra: Proteinbar og frukt.

Jeg velger å spise mest mulig før kl 18 på kvelden, slik at kroppen for hvile om kvelden og natten.

Om du vil forbrenne mer fett, tren før du spiser frokost.

Jeg er ikke helt natzi, jeg spiser gjerne pizza, om det er tynn grov bunn med mye grønnsaker eller grove speltlomper med varierte grønnsaker og fisk. Aldri ferdigfabrikat som grandiosa.

Raffinerte produkter er NO NO, i moderate mengder er det greit.

Spis med familien og ikke sitt meg egne dietter. Derav lærer man barna riktige vaner fra bunnen.


 

Følg meg gjerne på youtube

Instagram

Facebook

Snapchat: Prettysmooth 

Takk for at du leser.

Maria

 

 

 

Slik blir du fet og lat

Hei kjære lesere.

Jeg ønsker å gi dere litt fakta rundt hva sukker gjør med kroppen vår.

Sukker er enda mer avhengighetsdannende en kokain og fører til både fedme og livstruende sykdom. Jeg lever nesten helt uten sukker selv. Det har endret livet mitt drastisk å kutte ut raffinert sukker. Kroppen, humøret og energien, altså den helhetlige helsen og sinn stemningen min er helt annerledes.

Kosthold bidrar med 70-80% at du ser ut slik du gjør og føler deg slik du gjør. Hvitt sukker er fake tom energi som bryter ned og ødelegger kroppen din. 

I dages samfunn og i mathyllene i butikken består 80% av matvarene våre av sukker. Industrien tilsetter sukker i 99% av alle halvfabrikat produkter for å gjøre deg sukker avhengig og skape carvings etter produktene. Slik tjener de penger på at du blir avhengig og syk. Coca Cola er tidens største synder.

Sukker fører til en rask blodsukkerstigning.

Kroppen skiller derfor ut insulin for at sukkeret skal bli brukt til energi til kroppens celler. Det er insulinet som gjør at sukkeret transporteres inn i cellen. Hvis man spiser for mye sukker ift aktivitetsnivå oppstår det ett overskudd. Dette overskuddet lagres som fett i kroppen. Sukker fører til en rask blodsukkerstigning og dertil ett raskt fall. Du blir derfor hurtig sugen på mat igjen og fortsetter kanskje å spise enda mer sukker? Fettet legger seg som en «pølse» rundt magen. Overvekt kan føre til livsstilssykdommer som blant annet metabolsk syndrom og diabetes. Det er påvist en klar årsakssammenheng mellom inntak av «raske» karbohydrater (mat med høy GI), som feks sukker, og forekomsten av hjerte og karsykdom. Sukker fører også til at man lettere får infeksjoner i kroppen. 



Hva gjør sukker med deg?

Påvirker humøret:

For mye sukker kan også bidra til depresjon og angst,

 skriver Side2.no.

Blodsukkersvingninger kan gjøre deg irritert, gi deg humørsvingninger, gjøre deg sliten eller omtåket. Det er fordi en brus eller et kakestykke kan få blodsukkeret til å stige til værs for så å gi deg et dropp. Når blodsukkeret er på vei ned igjen kan du føle deg deprimert, engstelig eller humørsyk.

For mye sukker svekker hjernen

En studie fra 2012, som ble gjort med forsøksrotter ved UCLA, fant at et kosthold med høyt inntak av fruktose, hindrer læring og hukommelsen ved at hjernen arbeider saktere. De rottene som hadde et høyt inntak av fruktose hadde dårligere forbindelser mellom hjernecellene.

 Sukker er en vitamin- og mineralrøver

Ifølge treningsforum.no er hvitt sukker er tomme kalorier hvilket betyr at det er ribbet for nyttige næringsstoffer utover energiinnholdet.

Forbrenning av sukker som energikilde er en prosess som krever flere essensielle næringsstoffer (eksempelvis B-vitaminer, sink, magnesium). Inntar du et sukkerrikt måltid (brus, snop) som ikke inneholder disse næringsstoffene vil kroppen hente de fra blodet, hjernen (B-vitaminer) og skjelettet (kalsium og magnesium).

Fare for hjertesykdom

Koblingen mellom sukker i kosten og hjertesykdom har vært kjent lenge. Hjertesykdom er den vanligste dødsårsaken i Norge og i de fleste industrialiserte land, skriver Side2.

I en studie publisert i tidsskriftet JAMA, har forskere funnet en sterk sammenheng mellom et kosthold med for mye sukker og død på grunn hjerte-og karsykdommer, skriver Norsk Helseinformatikk.

 Kan gi hjernen et skikkelig kick

Side2 skriver at forskere har funnet at bare en liten smak av sukker kan gi hjernen et skikkelig kick. Tester viste at deltakere som gurglet vann tilsatt sukker rundt i munnen presterte bedre under mentalt utfordrende oppgaver, i motsetning til da de gurglet vann tilsatt kunstig søtstoff, ifølge BBC Science. At sukker kan være like avhengighetsskapende som rusmidler tror jeg på, det skremmer meg, sier ernæringsfysiologen videre og henviser til en kommentar på bloggen sin.

Gir høyt blodsukker

Ernæringsfysiolog Alvhild Frøland forteller til Kvinneguiden.no at høyt blodsukker på mange måter er skadelig, så at insulin kommer inn og senker blodsukkeret er på mange måter bra, men mye insulin er med på å lagre fett.

Videre forklarer han at når det er lite oksygen til stede som for eksempel under hard trening vil også andre celler, som muskelcellene, være avhengig av å hente energien fra glukose.

Drikker vi for eksempel brus vil mye av dette sukkeret slippes ut i blodet. Vi vil få et unormalt høyt blodsukker. Ved høyt blodsukker vil buttspyttkjertelen skille ut store mengder med det blodsukkersenkende hormonet insulin.

Skadevirkninger ved mye fruktose

Hvitt sukker, altså fruktose, har de siste årene fått mye av skylden for fedmeepidemien i USA. Forskjellen fra Norge og USA er at USA bruker mye ren fruktose, og ikke vanlig hvitt sukker med fruktose og glukose som vi gjør i Norge, skriver Klikk.no.

Mye fruktose kan gi fettlever, insulinresistens, mer fett i blodet og som nevnt overvekt.


Jeg anbefaler dere å se disse filmene:

https://www.youtube.com/watch?v=-8eQ_8Jogcw

https://www.youtube.com/watch?v=6uaWekLrilY

Kilder;

http://www.sol.no/helse/2015_12_18_71425_dette-gjor-sukker-med-kroppen-din.html

http://www.familieoghelse.no/helse-velvere/fysisk-helse/hvordan-pavirker-sukker-kroppen-var

Noe å tenke over.

Jeg legger ved en liten treningsvideo under



Maria 

Takk for at du leser.

Følg meg gjerne på:

Youtube

Instagram

Facebook

Snapchat: Prettysmooth 

Ned 15 kg på 2 måneder

Hei kjære lesere

Jeg er ikke like aktiv på bloggen som jeg pleier å være. Grunnen er at det er mye jobb og reise for tiden.

Jeg ønsker med dette innlegget å inspirere til å komme i gang.

Jeg begynte etter jul litt gradvis å trene opp min gode venninne Ann Kristin. Hun har 3 barn som meg selv og har i en periode på 2 mnd. klart å gå ned 15 kg ved hjelp av disiplin og trening.

Vi har jobbet hardt og 6 packen har begynt å melde sin ankomst.



Vi har trent 4-5 ganger på uke 30 min kondisjon på sykkel. 45 min styrke, mest kroppsvekt.

Det er ved dørstokken de fleste gir opp, eller etter de første øktene der kroppen verker om man er stiv og støl. Man må bite tennene sammen å komme seg over terskelen. Energi og livsglede har en sammenheng med fysisk aktivitet.

Jeg har selv vært syk en uke nå og merker veldig forskjell på kroppen. Man raser fort ned i vekt og taper muskelmasse fort. Som alt annet er kroppen ferskvare, så det eneste som nytter er godt vedlikehold.

Målene er individuelle når det gjelder kropp og helse. Men en ting er sikket, du vil få uendelig mye mer overskudd når du er i bevegelse.

Ann Kristin har ikke endret noe særlig på kostholdet, men man trenger ikke ta alt på en gang. Om man skal gjennomføre livsstilsendringer er det viktig å ta prosessen stegvis mot målet.

Før vi startet bilde:


Jeg har ingen tro på at man får en bedre psykisk eller fysisk helse av å følge strenge dietter eller oppsatte treningsprogram, nazivirksomhet fungerer ikke som en langtidsinvestering i helsen din.

Vær tålmodig og finn en god venn eller partner som man er i aktivitet med. Nå som sommeren er på vei, er det lett å trene ute om man ikke foretrekker treningssenteret.

Gjør det du liker, ikke utsett deg for trening du misliker, dette fører kun med seg negative opplevelser og det er mye enklere å gi opp.

Start pent og press deg gradvis for hver økt du utfører. Går du ut for hardt er det lett å gi opp. Ikke gå på den blemmen.

Det tar noen uker før man kommer i rytme. I noen uker er det kanskje ikke like lett å følge opp, ikke fortvil. Du kommer like fort tilbake om kroppen er forberedt.

Hold deg unna de såkalte "unne seg mer fordi jeg har vært flink å trene" da vil du bli stående på stedet hvil, uten progresjon og dette virke demotiverende for fremdrift.

Jeg vet mange der ute ønsker å komme i gang. Men vær snill, dropp dietten og krampeslankingen. Frigjør heller kalorier gjennom aktivitet.

Mange har blitt mer og mer passive i lek med barna. Her kan vi vel skylde en del på teknologien og avhengigheten av alltid å være tilgjengelig. Jeg anbefaler alle å leve her og nå. Legg vekk mobilen når man skal være i aktivitet. Å leke med barna er en god start. Selv om man heller skulle gjort eller foretrekker å gjøre andre ting. Husk de små tar etter de store.

Du jobber bare med deg selv og du er din egen herre. Ikke finn idealer som er uoppnåelige i den fasen du setter i gang. Etter egen erfaring, ikke ha vekt i huset eller se deg for mye i speilet. Muskler veier 6 ganger så mye som fett og det kan derfor hende at du går litt opp i vekt og ikke ned. Ikke la deg skremme av dette.

Jeg har i innlegget mitt noen tips til hjemme trening, så kan dere se om dette er noe for dere.

Lykke til mot sommeren:)

Følg meg gjerne på:

FACEBOOK

INSTAGRAM

YOUTUBE

Snapchat: Prettysmooth

Daglige episoder kan du følge meg på youtube:

 
Maria