hits

Sex burde tilhøre forhold!

kommentarer 46 kommentarer

Hei kjære lesere.

Jeg tenkte jeg skulle dele mine meninger rundt #MeToo bølgen.

Vi kvinner har vel en større tendens enn menn til å være hårsåre, med dette mener jeg det slik jeg skriver. Vi legger mer følelser i det meste som skjer rundt oss en det menn gjør. Men det er slik vi er skrudd sammen fra naturens side.

Likevel så mener jeg #MeToo bølgen har blitt litt vel ekstrem, jeg kan jo kun snakke for meg selv og ikke kvinner generelt. Man må skille mellom et klaps på rompa på byen, eller noen tekstmeldinger som man kanskje kan finne litt upassende?

Jeg kan med hånden på hjerte si at jeg aldri har følt meg seksuelt trakassert, men jeg tror dog det handler om innstillingen, samt hva jeg føler jeg sender ut av signaler som gir en reaksjon hos det motsatte kjønn. Dette er jo helt naturlig.

Misforstå meg ikke, men vi MÅ skille voldtekt eller overgrep mot ens vilje og noen tekstmeldinger og en klaps på rumpen?

"Ja, jeg viser rumpa, men dette bildet er et statement. Fordi jeg viser rumpa mi, er jeg ikke et kjøttstykke"

Jeg vet også at mange kvinner bruker dette som en hevn for å sverte enkelte menn, enten fordi de føler seg såret eller avvist. Vi kvinner er fæle slik.

Vi må også sørge for, og dette er et samfunnsproblem, at sex er noe som tilhører forhold og ikke gud og hvermann. Vi er ikke løsbikkjer er vi vel? Når vi er blitt en samfunn der mange er løse i strikken, så er det vanskeligere å grensesette. 

MEN jeg vet også om historier der det faktisk har vært så ille seksuelltrakkaseringer at kvinner jages fra stillingene sine og dette skal selvfølgelig ikke ties ihjel. Men hver snill å skill mellom alvorlighetsgrader.

Jeg synes på mange måter kvinner må ta ansvar for egne signaler, altså hvordan de kler seg og sminker seg. Vi kvinner liker oppmerksomhet ellers hadde vi ikke giddet å prøve å være attraktive slik vi gjør. Når man går på festival med glitterpuppene hengende ut, eller skjørtene er så korte at g-strengen synes så er det jævlig lett for en mann å få feil impresjon.

Vi kan ikke skylde på mennene i disse tilfeller, selv om gatene burde være trygge om man ønsker å gå naken for det sakens skyld.

Jeg får masse nakne menn i innboks meldinger, men jeg føler meg ikke krenket av den grunn, fordi jeg vet at det er mine signaler og trendene sådan til å vise frem mye hud og kropp som fører til at dette skjer.

Nei, vi er ikke vandrende kjøttstykker, det er vi virkelig ikke. Men epidemien med sugerbabes gjør det heller ikke enklere for de stakkars mannfolkas hormoner.

Vi kvinner må sørge for at vi ikke bruker trakasserings-kortet hver gang en mann viser interessen.

Det vi må bli flinkere til er å gi klar beskjed på stedet, stå opp for seg selv og si hvor grensene går. Men ikke bruke dette for å få sympati eller fremme oss selv, eller hevne.

Er egentlig vi kvinner bedre? Vi bruker sex som makt. Jeg sier ikke at det ikke finnes sikkerlig dårlige mannfolk der ute, fordi det vet jeg det gjør. Men vi burde ta ansvar for hva slags sitasjoner vi selv setter oss og hvilke signaler vi sender ut selv, før vi kan arrestere motparten.

Her vil jeg gjerne høre om hva dere kvinner og menn mener om saken?

Takk for at du leser.

Følg meg gjerne på:

Instagram

Dagens youtube under:


Maria

 

 

46 kommentarer

Frode

11.01.2018 kl.02:54

Ja Maria dette var en innertier igjen. Du sier nå det samme som mange millioner av menn mener over hele verden.Og svært mange jenter er enige med deg. De kvinnfolkene som er enig med deg er oppvokst med kvinnemiljøer og kjenner psyken som brukes mot hverandre fra de er små jenter. Og mest omtalt er kanskje jentergjenger som truer andre til å stjele i butikker osv. Det ingen nevner er at det disse personlighetene man treffer i voksen alder. Noen kvinner sier de pynter seg for å få oppmerksomhet , og skåre poeng, av jentevenner men sannheten er også at dette brukes for å få oppmerksomhet av gutter. Og vi menn har "alle" erfaring med hva det vil si å bli lekt med og brukt av jenter. Men hva gjor vi med det ? Ingenting. Vi oppfører oss fremdeles med kvinnene som om de er prinsesser og beskytter dem. Vi kan nok snakke dritt om dere oss gutter imelllom men vi organiserer oss ikke mot kvinner. Ja vi har jo mødre, søstre, svigerødre, tanter osv og vi vet hva vi evt kødder med. Og du nevner klær. Ja i dag er det liten forskjell på klærne til vanlige jenter og prostituerte.

Over hele verden bor det fattige menn på små hybler. De samme mennene som ikke sier et ord. Sannheten er at de har vært trakkasert i åresvis av kvinner. Og når damene er lei finner de seg en ny type som de kan tømme lommeboken til. De får barna, dobbel barnetrygd, barnebidrag og selvsagt legger gune igjen nøklene til huset når han flytter.

Jeg håper denne metoo kampanjen får mannfolk til å fortelle hvordan de oppfatter dagens damer. Ja kanskje vi egentlig burde ta oss en skikkelig fransk type mannfolkstreik.

La damene betale daten, kinoene og selv betale halvparten av alt. I dag er det vanlig at gifte mannfolk betaler alle faste utgifter og kvinnene har egne lønninger til eget forbruk. Og flyene er stappfule hver helg med gifte jenter som reiser til London på "handleturer". Gubben sitter hjemme og passer ungene og vedlikerholder huset til egen kone og svigermor. Prisen stiger og han må ut med millioner den dagen hun er lei av at han er trøtt og ser på Tv og spiser sørlandschips..... Da reiser hun tilbake til London og fortsetter med å pleie kontaktene sine som har har planlagt i kanskje 10 år. Nei takke meg til en prostituert. Ja de oppfører seg ikke som horer.

Vi er så dumme at det gauler,- ! Ser du har en drømmefanger på veggen. Det er ikke noe å ha i huset. Den fanger også opp mye dritt og mange mener det samler negative energier i huset. Så kast den i søppelet.

Du har vært ute noen vinternetter uten tvil. Men du er kanskje det mest grepa kvinnfolket av alle. Du er ikke den eneste men de andre vet vi ikke hvem er . De syr igjen kjeften. Og det er kanskje lurt for vi har alle hørt om Jezabel -kvinnedævelen. Hun ikke god i hodet...

Maria Erken Høili

11.01.2018 kl.15:07

Frode: Enig i mye av det du skriver, men om en kvinne kan snakke, kan også en mann snakke. Min mann poengterte dette for meg etter å ha lest innlegget mitt, hvorfor er det ingen som snakker om overgrep eller utnyttelse mot menn? Ja, hvorfor det? Hvorfor tillater en mann å være et offer? Dette må gå to veier og det er mange menn der ute som også blir utnyttet. Man må sette sine personlige grenser og om man går på bekostning av sine verdier føles det feil. Det handler om å tillate eller ikke, sett fra min synsvinkel? Maria

Sverre

11.01.2018 kl.03:50

Det er et spill hvor kvinner bruker sin seksuelle makt og menn bruker sin makt. Som i alle spill, det være seg om det er håndball eller gjemsel, så vil det finnes folk som jukser eller spiller rått og går over streken. Noen grafser på pupper uten lov. Det er ikke bra og bør belønnes med minst 2 minutter på benken. Kvinner skal få lov til å gå halvnakne. Men menn skal også få lov til å prøve seg. På en ryddig måte. Det er ikke enkelt, men vi skal få det til!

Jeg drømmer om et samfunn hvor kvinner skal kunne gå halvnakne og spille på sex uhemmet uten å være redd for overgrep. Men jeg drømmer også om et samfunn hvor menn kan innrømme høylytt hvor deilige de synes en kvinne er uten at det skal resultere i noen form for anklager.

Sex er en deilig dimensjon. En fin dimensjon. Men den er kanskje litt vanskelig å mestre. Men vi skal klare det.

Et samfunn uten sex er som en motor uten olje. Kjedelig og tungdrevet. Sex og flørting og moro bør helt fint kunne eksistere uten overtramp, overgrep, unødvendig grafsing eller frekkheter. Det handler om at ting skal læres, vi skal bli enige om hvor grensene går og dette tar litt tid. Kvinnefrigjøring er litt nytt.

Glimrende innlegg! Stå på! Og LEKKERT bilde! ;)

Maria Erken Høili

11.01.2018 kl.15:00

Sverre: Takk for fint tilsvar. Jeg liker godt det du skriver her og er meget enig. For meg personlig så er det enkelt å sette grenser.Hva som er greit og ugreit i forhold til tilnærming Jeg synes det er hyggelig med komplemeter og kvinner trenger tilbakemeldinger. Selvfølgelig kunne jeg som kvinne drømme om at alle menn viste hva de skulle si og hvordan de skulle oppføre seg vedrørende en tilnærming, men sannheten er at ikke alle kan tilfredstille personlige preferanser og det må vi jo kunne kommunisere om. Enten med å si klart i fra eller føle seg som et offer. Voldtekt skulle vært straffet mye hardere, men her finnes det mange gråsoner. Det er ikke voldtekt om en kvinner blir med en mann hjem, har et one night stand og angrer dagen derpå. Men slik føler jeg det har blitt med #MeToo bølgen dessverre. Maria

Sven

11.01.2018 kl.10:10

It takes 2 to tango. Ijke alle som mener det desverre. Men begge sider må ta ansvar i dette.

Overgrep skal ikke skje. Men om man bekymrer seg for det så sier det seg selv at man ikke skal legge opp til fristelsen heller.

Bra skrevet Maria.

Maria Erken Høili

11.01.2018 kl.14:53

Sven: Takk, meget enig i det du siterer her. Maria

megigjen

11.01.2018 kl.12:04

takk for et fint innlegg, det er åpenbart at jenter i stor grad spiller på sex i arbeidslivet. Jenter benytter kjønn for å oppnå fordeler hos mannlige sjefer og kollegaer, dette er helt åpenbart. Det er ikke sikkert at det alltid er bevisst. Dette er selvfølgelig ingen unnskyldning for å "klype noen i rompa", eller å stikke tungen ned i halsen (Giske) på noen. Men har du som mannlig sjef vært utsatt for en massiv sjarmkampanje fra en kvinnelig ansatt, så kan det hende at du prøver å være (mislykket) sjarmerende tilbake på julebordet. Men da er du en gammel gris som må sparkes fra jobben i skam

Gunnar

11.01.2018 kl.12:11

Hyggelig å lese at det enda finnes oppegående kvinnfolk som ser realitetene. Denne Metoo kampanjen er gått for langt. Det finnes liksom ikke noe mellomting lengre. Alt er som voldtekt.

Maria Erken Høili

11.01.2018 kl.14:52

Gunnar: Ja, jeg er enig. Men vi er vel litt slik, særlig i Norge at man hiver seg på når man føler man har en tilknytning til et tema, man må ikke blinde seg selv og tro at alt er overgrep, i så fall må man kunne stå inne for hvor alvorlige konsekvenser anklager kan få for personer man beskylder. Maria

Tom

11.01.2018 kl.12:20

Spnn dette metoo.greiene har utviklet seg nå synes jeg det har gått over til å bagatellisere overgrep. Samme har skjedd i enda større grad i USA hvor "sexual assault" nå kan bety alt fra plystring etter jentene til fysiske skader.

Maria Erken Høili

11.01.2018 kl.14:50

Tom: Det er viktig å skille mellom alvorlighetsgrader. Det er stor forskjell på type overgrep. Men jeg har lest tilfeller der kvinner mener at et klask på rompa er det samme som voldtekt og det er skremmende!

Tina

11.01.2018 kl.12:52

Fin regel for alle damer burde være: "Hadde jeg blitt sur om Johnny Depp (eller en annen superhot og berømt mann) var den som ba meg ut,klapsa meg på rumpa,ropte og plystret etter meg etc etc?" Hvis svaret er NEI, så er det ikke #metoo

Da er det bare sutring fordi de sexy gutta IKKE prøvde seg.

Maria Erken Høili

11.01.2018 kl.14:48

Tina: Det er mye sannhet i det du siterer her. Alt handler om hvem og i hvilket tilfelle og særlig om hva de har, status og makt er alfa omega for mange kvinner, da blir plutselig det meste greit. Jeg vet ikke om det handler om interne preferanser som fører til at situasjonen blir akseptert på en annen måte? Det kan vi jo reflerktere litt over. Maria

11.01.2018 kl.13:07

Er det verre å vise rumpa enn puppene? Synes dette ble litt vel selvmotsigende i " forhold til hvilke signaler kvinner sender ut ", skriver du. Man har et ansvar selv, selvom man samtidig er i sin fulle rett til å få være/gå i fred med lite eller mye klær. Verden er ikke sånn at man er trygg når man kler seg særdeles utfordrende, fordi mange menn rett og slett ikke respekterer kvinners rett å kle seg som man vil og det må man ta forbehold om, uansett sine rettigheter.

Det blir litt sånn, " du kan gå eller kjøre på rødt lys, men du må selv ta konsekvensene ". Selv synes jeg det er mer spennende med kvinner som kler seg sømmelig og med klasse. Om man har en litt tøff eller soft stil virker mer attraktivt med ikke alt for mye utringninger, synes jeg da.

Maria Erken Høili

11.01.2018 kl.14:45

Anonym: Jeg tar fult og helt ansvar for bilde jeg la ut. At det blir reaksjoner må jeg selv stå til ansvar for og det var litt av poenget i det hele. Det du sier om rødt lys er jo det samme. Man utsette seg for og må stå ansvarlig for konsekvensene, vi er voksene mennesker og kan ikke forvente at det ikke blir reaksjoner er personlig oppførsel, kan vi vel? Om vi skal endre tankesett, må vi endre åpenhet rundt seksualiseringen av samfunnet. Maria

Solveig

11.01.2018 kl.13:21

Kvinner og menn, En gammel traver:

Ektemann-butikken

En butikk som selger nye ektemenn har åpnet ihovedstaden.

Der kankvinner gå for å finne seg en ektemann . Blant instruksjonene ved inngangenkan man finne følgende:

Du kan kun besøke denne butikken EN GANG! Det er seks etasjer, og du kan velge ett

produkt i en etasje, eller du kan velge å gå en etasje opp. Men du kan ikkegå ned en etasje, bortsett fra å forlate butikken!

En kvinne går så til ektemann-butikken for å finne seg en ektemann.

Iførste etasje er det et skilt på døren der det står:

Første etasje - Disse mennene har fast jobb.

Hun er interessert, men fortsetter til andre etasje, der det står på etskilt:

Andre etasje - Disse mennene har fast jobb, liker god sex og elsker barn.

'Det er fint' tenker hun, - men jeg vil ha mer.'

Så hun fortsetter oppover. I tredje etasje står det på skiltet:

Tredje etasje - Disse mennene har fast jobb, elsker barn, og har

godt utseende.

'Jøss', tenker hun, men føler at hun må gå videre.

Hun går til fjerde etasje, og på skiltet står det:

Fjerde etasje - Disse mennene har fast jobb, elsker barn, har ekstra

godt utseende, og hjelper til med husarbeidet.

Men hun går uansett opp enda en etasje, og på skiltet står det:

Femte etasje - Disse mennene har fast jobb, elsker barn, har ekstremt godt

utseende, tar gjerne husarbeidet, og er meget romantiske.

Hun er fristet, men går opp til sjette etasje,

der det står på skiltet:

Sjette etasje - Du er besøkende nummer 31.456 i denne etasjen.

Det eringen menn i denne etasjen.

Denne etasjen eksisterer kun som bevis på at

det er umulig å tilfredsstille kvinner. Takk for at du besøkte

Ektemann-butikken.

NB VENNLIGST BEMERK:

For å unngå å bli beskyldt for kjønnsdiskriminering, har butikkeieren åpnet

en Ny, en Hustru - butikk rett over gaten.

Første etasje har damer som elsker sex.

Andre etasje har damer som elsker sex, og kan forsørge seg selv, og ikke «kommuniserer» ved å blir sure.

Tredje, fjerde, femte, og sjette etasje har aldri hatt besøkende.

Maria Erken Høili

11.01.2018 kl.14:41

Solveig: Morsom denne, jeg personlig hadde stoppet i 2 etasje. Men det handler vel om at jeg føler nøkkelen til et godt forhold og mine verdier og hva jeg setter pris på samsvarer med dette. Om man jager i endeløs ring, der sin egen grådighet og urealisme råder, vil man jo aldri finne lykken? Maria

Bilquis

11.01.2018 kl.13:47

Uten å vite, bare anta, at det er noen hundredetusen jenter i Norge, noen millioner i verden, som har opplevd sexuell trakassering på samme nivå som omtalte politikere, medietopper,idrettsprofiler og såkalte samfunnstopper.

Anonyme gutter og menn som tafser og klår, som ingen vet hvem er. Det er jo absolutt like nedverdigende for jenta. For mannen får det ingen konsekvenser, ingen vet hvem han er,en totalt uinteressant fyr for media,han går bare videre og videre til neste og tafser og klår.

#meeto# har satt flomlys på de først nevnte samfunnstopper. og det er veldig bra. Dette er menn som har utnyttet sin maktposisjon, menn vi skal stole på, menn som vi trodde hadde gode verdier. Menn jeg trodde jeg trygt kunne overlate barna mine til på håndballtrening, en speiderleir, en politisk ungdomsleir etc. Menn som i værste fall kunne ende opp som Statminister, og tale til meg på Nyttårsaften 2021.

Disse "herrene" blir nå fjernet fra manesjen.

#meeto# har et veldig preventivt budskap til alle anonyme "herrer" . Rett og slett en viktig øyeåpner.

Maria Erken Høili

11.01.2018 kl.14:37

Bilquis: Jeg synes i bunn og grunn man burde være stek nok i seg selv til å sette grenser på stedet, når noe man synes er personlig ubehagelig inntreffer, slik setter man en standarer. Tilbakemeldinger er essensielt, for menn og kvinner er forskjellig skrudd sammen. Over grensen for en kvinne kan være langt innen for grenseland for en mann og visa versa. Om du forstår. Men å drive med heksejakt og jage opp situasjoner er ikke greit. Maria

Chris

11.01.2018 kl.13:56

Maria, du er åpenbart en veldig kul, balansert og reflektert jente.

Jeg tror virkelig at du er veldig lykkelig - og det fortjener du, for du skaper åpenbart din egen lykke!

Hør hør, alle dere stramme, maskuline, ulykkelige damer i nisselandet; les denne bloggen og adopter noen tankesett.

Maria Erken Høili

11.01.2018 kl.14:32

Chris: Takk for hyggelig tilbakemelding:) Alt handler om tankesett, men jeg tror da ikke de fleste kvinner er ulykkelige. Man har en tendens til å følge trender, selv om det kan gå på bekostning av egne verdier, det er slik man blir ulykkelig eller forvirret. Maria

prilla

11.01.2018 kl.14:21

herregud du er jo helt på trynet. At kvinner kommer inn i en rolle hvor man bruker sex som maktmiddel sier ikke egentlig noe om kvinnene, men heller om hva det patriarkalske samfunnet legger opp til.

Maria Erken Høili

11.01.2018 kl.14:30

prilla: Er ikke alt et personlig valg? Jeg presiserer jo også at det handler om et samfunnsproblem i henhold til hva som er lønnsomt. Maria

CMS

11.01.2018 kl.15:41

Mannfolka som gruppe har totalt latt seg overkjøre av kvinner, så det ser ut til at det er vi som må ordne opp i egne rekker. Jeg er fullstendig enig med deg! Det blir tydeligere og tydeligere at en slags sær, sekulær ny-puritanisme flommer over oss fra feminist-hold (å, hvor det provoserer meg at de kaller seg feminister!), men med den artige tilsetningen at vi aldri skal ta ansvar for NOE!

Det er én type relasjon hvor den ene parten kan gjøre og si nærmest hva de vil uten å måtte forvente særlige reaksjoner, mens den andre parten har tilsvarende mer ansvar, og det er foreldre og barn.

Vi er voksne kvinner for f...!

Maria Erken Høili

11.01.2018 kl.20:12

CMS: Man velger vel i grunn selv om man vil ha en stemme, eller om man ønsker endring fordi noe er urett? Det er viktig å protestere om man føler seg feil behandlet. Men det er også viktig å se konsekvenser i alvorlighetsgrad av hva man formidler videre. Dette går begge veier, kvinner som menn. Maria

tta

11.01.2018 kl.15:54

Mye riktig i det du sier her, jeg er en av dem som totalt har mistet troen på kvinner så jeg gidder ikke å ha noe med kvinner å gjøre lenger.

Maria Erken Høili

11.01.2018 kl.20:13

tta: Om man mister troen fordi noen er ekstreme er vel litt trist? Alle mennesker er forskjellige, så ikke dra alle under samme kam. Jeg skjønner at noen bevegelser kan være skremmende, men ikke alle er slik:)

11.01.2018 kl.17:04

Maria: Ikke et sekund i tvil om at du har vært sterk nok til å sette grenser på stedet, om så med handemakt ;) om du hadde opplevd det samme som varslerne.

Men nå er ikke alle medsøstre som du. Sikker på at du er enig at det ikke er greit at en potensiell statsministerkandidat slesker til og stikker tungen dypt inn i en ung jente.

Så denne heksejakten som du sier, har fått alvorlige konsekvenser for alle disse profilerte "herrene" som har blitt avslørt av media. De har innrømmet at de har misbrukt sin maktposisjon for sex.

Til tta som totalt har mistet troen på kvinner, og som ikke gidder å ha noe med kvinner å gjøre lenger. Et tips til neste gang du våger deg ut på byen. Før du begynner å tafse, flørt med blikket. Flørter hun tilbake med blikket.. kan det være noe på gang.

Er hun ikke interessert - eller hvis flørtingen hennes er uten formål (hun morer seg, uten planer om å ta det videre) -vil hun tone ned sine tilnærmelser eller stoppe øyeflørtingen.. da er det på tide å se seg om på ny... Det er utrolig mange flotte kviner i den store vide verden ;)

Maria Erken Høili

11.01.2018 kl.20:19

Anonym: Jeg vet at ikke alle medsøstre er like, men jeg tror det er viktigere og sette fokus på å lære bort styrke til å stå støtt i seg selv som kvinne, isteden for at man skal være avhengig av å lene seg på andre for å finne styrke. Det er ingenting rett i voksene menn som stikker tungen ned i halsen på unge jenter, om ikke jentene vil det selv da, vel å merke (Satt på kanten) Husk at mange jenter/kvinner også blir oppfordret og preget av andre kvinner. Situasjoner som man kanskje i utgangspunktet har samtykket til og som man forteller til andre, derav de andre overbeviser deg om at dette er feil, kan også forekomme. Det er viktig å ikke dømme før man vet sannheten. Om herrene selv innrømmer sine feil, er det jo annerledes. Maria

Bilquis

11.01.2018 kl.18:00

Maria.. Glemte å si over her at neste steg i øyeflørting, er benflørtørting under bordet.. og neste.. kommer jeg tilbake til..;)

Du nevner at det er manglende fokus på overgrep mot menn. Tror det kan komme av at det gjelder kun 1,3% av alle overgrep, mot jenter.

Ellers så hører jeg på Nrk akkurat no om to veldig stygge saker om overgrep av menn mot gutter. Den ene har tilstått, og navngitt som justispolitisk talsmann for Frp. Den andre enda ikke navngitt, intill videre benevnt som en betydlig samfunnstopp.

Kerosha Gonaseelan

11.01.2018 kl.19:50

Viktig og fin vinkel du tar opp.

Maria Erken Høili

11.01.2018 kl.20:19

Kerosha Gonaseelan: :)

Nils

12.01.2018 kl.12:01

Hann og hunnkjønn har en felles omtale i vokabularet, gjerne omtalt som menneske for vår art. Hvor i all verden kan noen forestille seg at når disse to skal forsøke å formere seg så vil en av partene foretrekke å klage på den andre etter at det misslykkes. Nei til overgrep uansett men hallo, en uønsket oppmerksomhet hører hver dag til og kanskje bør fokuset flyttes til de som virkelig blir utnyttet, jeg mener ikke å legitimere dårlig oppførsel og synes det er bra at det blir satt fokus på så min oppfordring til alle menn er fortsett å vær mann, men les litt om gentlemen,dær er det mye bra å lære.

Maria Erken Høili

12.01.2018 kl.15:12

Nils: Jeg forstår ditt synspunkt og er enig i det du skriver. Kvinner må tåle oppmerksomhet fra menn. Men likevel føler jeg dog at menn kan lære seg å ikke bruke hulementalitet til å sjekke opp kvinner, vi har kommet hakke lenger en dette? Jeg tror også at alkohol surrer bort de fleste moraler og ødelegger for mange, med henhold til seksuell tilnærming. Maria

Bilquis

12.01.2018 kl.12:08

Faen ta deg Maria ;) du er verdensmester i å provosere, og lage geniale clickbaits i både heading og bilder.

Leser kommentarene her. Fra menn som "hater" kvinner. Menn som er livredd sterke kvinner,lenge før hashtaggen #metoo ble funnet opp.

Du som er så reflekterende og opplyst vet selvfølgelig hva #metoo handler om. Ikke om "mannen i gata" som litt kjeitete klapser ei kvinne på rumpen, på sånn ca samme alder ute på byen.

Det handler om menn i maktposisjoner. En voldsom skjev maktfordeling i alder og posisjon i forhold til jenta. Menn som kan være far, bestefar til jenta. Som sexer seg nedover.

Menn som ikke har tjangs på unge jenter (unntatt Thailand);) hadde det ikke vært for makten de har. Et makt og tillits misbruk av dimensjoner.

Det er dette og disse mennene #metoo handler om. At det dukker opp noen "uskyldige" småsaker i kjølevannet, er helt naturlig. Men hensikten med #metoo helliger middelet, tror jeg det heter.

Det er disse mennene som blir "tatt ut" en etter en over hele verden i disse dager, ikke en dag fortidlig.

Så bare kjør på gutter med flørting på gentlemans vis med likeverdige potensielle.

Og til jenter, er det noen som prøver seg på upassende oppførsel.. gjør som jeg tror Maria ville gjort, klabb til dem, og fortell dem hvor skapet skal stå ;)

Maria Erken Høili

12.01.2018 kl.15:20

Bilquis: Takk:) Men jeg tror ikke menn er livredde sterke kvinner, jeg tror sterke kvinner sender ut signaler som gir menn en respekt for vedkommende. Er man klar i talen så pleier det ikke å bli noen utfordring, slik jeg erfarer. Når det gjelder kampanjer som alle andre kampanjer så lar vi oss engasjere. Jeg er bare redd for at mange kvinner utnytter seg av posisjonen, altså hiver seg på, slik at bagateller blir til store saker unødig. Om vi vrenger dette, hva med de som jobber med barn, fotballtrenere, svømmelærere og barnehageansatte? Disse menneskene jobber ikke i maktposisjoner( slik samfunnet ser det), men de jobber med sårbare grupper. Det er ikke fokus i disse sektorene? Hvorfor?Er vi kun ute etter å arrestere noen menn for å sette en standar? Jeg forsøker bare å forstå:)?

S

12.01.2018 kl.13:37

hva med sjelen a'? det er så mye tits, ass n cocks atte jeg vet ikke om er bra; jævla åpenheten - kan vi ikke bare mure oss inne o meditere på en stein om sweet sweet non-desire...jeg har svertet mitt psyke med at om skal starte å meditere så kommer det bildet som er lagt i denne posten i hue...

skal jeg bare la rompa rulle vekk fra tankene som et tog og 'let go' - så kommer rompe tanke igjen, igjen o igjen..helt til ikke orker å meditere på jævla steinen...

Aahhh...

#therock #thecock #theheadlock

Maria Erken Høili

12.01.2018 kl.15:22

S: Man bestemmer vel selv om man henger seg fast i det visuelle eller om man vil legge fokus på formidlingen?

Bilquis

12.01.2018 kl.15:53

Neida, fotballtrenere og andre samfunnsaktører blir på ingen måte unntatt. Det er bare å følge med i norske medier for tia.

Et tips. Se programmet "Debatten" i går 11.1. på Nrk. Der blir du veldig oppdatert ;) Lytt spesielt til Mathilde Tybring Gjedde.. kloke ord og betraktninger.

Maria Erken Høili

13.01.2018 kl.15:32

Bilquis: Jeg mener jo at det kun er fokus på de i høye stillinger. Kan du linke saker som arresterer den vanlige mann i gata?

tore

13.01.2018 kl.13:19

Hei Maria...

Jeg må få si att her er endel forskrudde ider...bilquis burde reist seg en tur til Thailand å spesielt tatt seg en prat med fedrene der nede..F..fa..henge ut folkeslag på det viset..lavmål.(Menn som ikke har tjangs på unge jenter (unntatt Thailand);) hadde det ikke vært for makten de har. Et makt og tillits misbruk av dimensjoner.

Maria Erken Høili

13.01.2018 kl.15:49

tore: Hmmmm, om man reiser litt utenfor den nordiske boblen vil man se en del kulturer som er uheldige. Men det er viktig å ikke sammenligne for mye, vi må jo fokusere på å tråkke opp den stien vi selv ønsker for vårt samfunn?

Jon

13.01.2018 kl.13:54

Ja, #MeToo saken har gått for langt.

Som kvinnen som ble "seksuelt trakassert" på hotellbar da en mann kom opp til henne og spurte om de skulle gå på rommet og ha sex.

Vel, hun var fra seg av krenkelse fordi han spurte, men han ødela hele kvelden hennes ved at han etter hennes "nei" ble sittende i baren resten av kvelden. Ikke "sittende i baren og stirre på henne", men "sittende i baren istedenfor å gå et annet sted". DET var nemlig krenkende.

Selvfølgelig er det ikke krenkende som #MeToo egentlig spiller på, men det er mulig damen ble fornærmet over mannens dårlige kommunikasjonsevne. Enten fordi han ikke klarte å lese hennes ikke-verbale "jeg er ikke her i baren for å treffe noen" eller fordi han ikke startet med "kan jeg bestille en drink til deg?".

Og selvfølgelig har hun rett til å bli fornærmet. Men hun har ikke rett til å forvente at mannen forlater lokalet.

Og #MeToo handler egentlig ikke om "jeg ble klapset på baken ute på byen i går". DET er bare uryddig oppførsel fra umodne menn.

Personlig får jeg i alle fall mye mer ut av å klapse en jente jeg har en viss kommunikasjon med på baken, enn å klapse enn helt ukjent jente på baken for å si "hei" eller "se på meg". Selvfølgelig kan hun jeg har en viss kommunikasjon med også mislike klapsingen, men... gitt kommunnikasjonen vi HAR er det mulig jeg får en ny sjanse.

#MeToo handler om at noen havner i en situasjon hvor de får uønsket seksuell oppmerksomhet fra noen i en maktposisjon, hvor de ikke tør si "nei".

Jeg vet det er mange av "han tok frem penisen sin, og da gikk jeg"-meldinger der ute. Men det har ingenting med #MeToo å gjøre, egentlig. Det er tilfeller hvor en mann har forsøkt på noe, og en kvinne har sagt "nei".

Den virkelige #MeToo handler om når mannen tar frem penisen sin, og kvinnen ikke tør si "nei" eller gå, fordi hun er redd for konsekvensene.

#MeToo handler om når studenter på menighetsfakultetet vurderer å la statsråder få viljen sin fordi de er redde for at fakultetet mister pengestøtte om de går sin vei.

#Metoo handler om unge skuespillere som har sex med regissøren fordi han signaliserer at det er den eneste måten de vil få jobb på.

(Og det direkte motstykket der er kvinnner som forteller regissøren at de vil ha sex med ham om de får jobb. Det er IKKE #MeToo, det kalles "prostitusjon")

At alle som noen sinne har fått et klaps på rompa de de ikke ba om det hiver seg på #MeToo undergraver hele kampanjen.

For det handler ikke om "uønsket seksuell oppmerksomhet", det handler om "uønsket seksuell oppmerksomhet fra noen i en maktposisjon som misbruker denne posisjonen".

Det er ikke feil om 43 år gamle Giske spør en 18 år gammel servitør om hun vil møte ham etter jobben. Men det er feil når han ikke tar "nei" som et svar.

Det er ikke feil om en 20 år gammel med-servitør spør den 18 år gamle servitøre om hun vil møte ham etter jobben. Det er heller ikke feil om 20 åringen ikke tar nei for et svar, men spør igjen uke etter. For det er ingen makt-ubalanse i det (ikke-) forholdet. På den annen side, om 20 årinngen ikke tar mange nok avslag som oppfordring til å gi seg, er han en sutrende idiot som ikke fortjener å få seg dame. Men altså ikke #MeToo materiale.

Akkurat som journalister som forteller at "#MeToo er viktig, for jeg vet om mange kvinner som har vært utsatt for maktmisbruk der jeg har jobbet" ikke fortjener å bli vurdert som "årets navn", for EKTE mannfolk er ikke redde for å fortelle at "dette er ikke bra" UTEN at noen først lanserer en internasjonal kampanje som fokuserer på saken.

Og nei, å få penisbilder i eposten er heller ikke en del av #MeToo, det er bare et forbigående irritasjonsmoment.

Det er ALLTID en viss fallhøyde når man forsøker å bli kjent med en kvinne. Det er en del av spenningen ved det hele.

Men om det er en vesentlig maktforskyvning mellom de to, så skal den som har mest makt være VELDIG forsiktig. Det er ikke feil å prøve å sjekke opp en av sekretærene, men man skal være veldig forsiktig sånn at det ikke fremstår som et "krav" som mottaker av oppmerksomheten ikke kan si nei til.

Maria Erken Høili

13.01.2018 kl.15:57

Jon: Takk for opplysende tilsvar. Jeg skjønner tydelig hvor du vil her. Men nå har det blitt slik at mange lager bagateller inn til store saker i kjølevannet av. Vi blir revet med og ønsker på mange måter å finne feil for å være en del av det hele, dette er oppsiktsvekkende fra denne siden.Vi kan heller ikke definere at aldersforskjell er et maktmisbruk, om man ikke er under 16 år. Upassende og unormalt er noe vi bruker fordi det avviker fra vår kulturelle moral, er det ikke?

Jon

13.01.2018 kl.19:29

Hei Maria

Takk for svar:)

Jeg sier heller ikke at aldersforskjell er "feil". Men en eldre mann som legger an på en yngre kvinne MÅ være forsiktig. Fordi det ofte er en "maktubalanse" i det forholdet.

En maktubalanse som er helt OK så fremt det ikke ender med at kvinnen ikke tør å si "nei" til fremstøtet.

Det er en sannhet at mange trekkes til makt. En mektig mann kan få en ung kvinne som vil ha noe av den makten. Da snakker vi ikke "maktmisbruk", men vi snakker egentlig "prostitusjon". Som akkurat i slike saker faktisk er lovlig i Norge.

Jeg sjekket opp litt rundt #MeToo her, og noe av ideen er "si ifra om seksuell trakassering". Noe som er en god ting.

Men det er feil at "han som prøvde å sjekke meg opp var ikke pen nok, DERFOR er det trakassering".

Jeg ser på seksuell trakasserig som hører til her som

- uønsket seksuell oppmerksomhet der maktforholdet er så skjevt at det kan være vanskelig å si nei

- uønsket seksuell oppmerksomhet der det fysiske maktforholdet er så skjevt at det ikke er mulig å si nei

- gjentagende uønsket seksuell oppmerksomhet

Men jeg godtar altså ikke "uønsket seksuell oppmerksomhet" som enn del av det hele.

Totalt sett tror jeg vi er ganske enige:)

Tuttta

13.01.2018 kl.22:37

Det som er metoo i dag, var flørting p 68 tallet. Jeg er glad jeg ikke er ung i dag. Det må jo være dødskjedelig.! Var det en som var innpåsliten, eller dansa for tett, ba vi han stikke av. Fikk ikke psyk.problemer av det.Det er jo en del av det å være mann og kvinne. Jeg er faktisk ikke sikker på hva som er metoo. Hvor går grensen? Det er klart at er det overgrep stiller det seg i et anne lys, og er ikke aksektabelt!!! Selvfølgelig ikke!! Men det virker som om halve norges befolkning har blitt krenket

Skriv en ny kommentar