Overvektig eller utrent?

Hei kjære lesere.


Jeg er en "Jumper" når det gjelder trening. Å være en "Jumper" er min personlig definisjon, hvorav betyr at jeg er manisk inne i opplegg over en kort periode, så går jeg lei og må hoppe over til en annen form for å holde motivasjonen oppe. 

Jeg har vært svært aktiv innen Ridning, Sykling, Løping, Tennis og Crossfit. Jeg deltok i NM i Crossfit for 2 år siden. Ved juletider gikk jeg litt lei og begynte med styrke program på treningssenter igjen. 

Det er mange som har spurt meg om råd når det gjelder trening, og det beste råde jeg kan gi er at man må tilpasse etter egne preferanser. Går man lei og tvinger seg til å gjøre noe man ikke liker så faller man av og mislykkes istedenfor å nå målet sitt. 

For mitt vedkommende er jeg utrolig engasjert et års tid innen en gren så går jeg fryktelig lei å må gjøre noe helt annet. Det er greit i å for seg siden jeg kjenner til denne problemstillingen min. Når motivasjonen begynner å svikte og man gruer seg mer til å trene en man føler man får utbytte og glede så bør man prøve en annen form.


Det er forsåhvit noen gode råd jeg kan gi når det gjelder bygging av muskler og vektnedgang samtidig. Det som funker best på meg selv er, Gerilja Trening, HIIT(Høy intensitets trening) og Tabata økter. Dette er korte harde treningsøkter der man gir 110% under høy puls og styrke. Eller er det meste effektive formen Ro intervaller. Her kjører jeg som regel tabata økter av 8 repetisjoner 30 sek full jobbing 15 sek pause x 8 Det høres kanskje lett ut, men det er fryktelig slitsomt. Disse Tabata øktene kan man fint utføre med all form for styrketrening kombinert med kondisjon. Jeg personlig bruker mye kroppsvektøvelser her. Eks Push-ups, Situps, planke, Burpees, Air- squats, L-sits. Her kan du velge og vrake og du kan bruke den formen du liker best. Denne er fin å bruke som oppvarming. Sirkeltreninger med Høy intensitet og Max 10 rep per post er også noe man har stort utbytte av. Her anbefaler jeg økter på Max 20 min. Husk å variere slik at du ikke kjører samme muskelgruppene hver dag. 

Ellers er det en anbefaling fra min side at man gjør ferdig treningen på morgenen, så er den gjort unna. Husk å spise frokost, dette er viktig for forbrenning og bygging. Den kan være lett og kalorifattig, men det er viktig å få i seg noe. Det er også viktig å prøve å tilrettelegge for trening hver dag, det trenger ikke være harde økter mer en 3 ganger i uken, men å integrere en aktivitetsvane daglig er både sunt for hode og kroppen. 

Når det gjelder hva jeg spiser:

         Ta forbehold, jeg er vegetarianer.

Eks 1 Dag

2 never nøtter, rosiner, gojibær med vanilje yoghurt.

3 stekte egg og 1 avokado

Grønnsaker i alle varianter, kombinert med fisk.

Grove brødvarianter, eks 2 ristede brødskiver med smør og gulost.

Ekstra: Proteinbar og frukt.

Jeg velger å spise mest mulig før kl 18 på kvelden, slik at kroppen for hvile om kvelden og natten.

Om du vil forbrenne mer fett, tren før du spiser frokost.

Jeg er ikke helt natzi, jeg spiser gjerne pizza, om det er tynn grov bunn med mye grønnsaker eller grove speltlomper med varierte grønnsaker og fisk. Aldri ferdigfabrikat som grandiosa.

Raffinerte produkter er NO NO, i moderate mengder er det greit.

Spis med familien og ikke sitt meg egne dietter. Derav lærer man barna riktige vaner fra bunnen.


 

Følg meg gjerne på youtube

Instagram

Facebook

Snapchat: Prettysmooth 

Takk for at du leser.

Maria

 

 

 

9 kommentarer

Svada

13.05.2017 kl.19:59

Bare rør

Me myself & Irene

14.05.2017 kl.00:48

Svada

13.05.2017 kl.19:59

Bare rør

Ja, for en lat sofagris, så kan dette virke VELDIG virkelighetsfjern ja =) Get busy living or get busy dying. Valget er ditt, men ikke klag på andre som har rede på sitt =) <3 Mulig du kikket på en rørlegger annonse og sendte feil eller kanskje du skulle forklare en venn på facebook, hvordan man lager eggedosis, men det er fremdeles feil plass å poste innlegget her =) U never know =)

Erik

14.05.2017 kl.14:04

Litt frenetisk kanskje...

14.05.2017 kl.15:28

Svada,det må ha skjedd en glipp siden din kommentar har blitt godkjent,.....

Laura

14.05.2017 kl.18:16

Dette er resultatet av at du har arvet masse penger så du kan trene 10 timer daglig.

Doktorgradsstipendiat ved seksjon for idrettsmedisin ved Norges idrettshøgskole, Christine Sundgot-Borgen, har forsket på kroppsbilde og kroppspress i Norge.

Hun syns omfanget av bruk av anabole steroider er skremmende.

Dagens "idealkropp" vil være realistisk for de aller færreste, da den krever enorm disiplin når det gjelder kosthold og trening, og fordi de færreste har en genetikk som tilsier at en slik kropp er mulig å utvikle, forklarer Sundgot-Borgen.

Det gir et mørkt bilde av det fokuset som får lov til å eksistere og blomstre i samfunnet. Det at så mange nordmenn opplever at å utvikle et visst kroppslig utseende trumfer nåværende og senere helsestatus, og faktisk risikerer livet, er en tragedie. Vi vet at ikke bare voksne, men også ungdom benytter seg av ulike preparater, og uten at foreldre kjenner til det, bestiller ungdom slike "hjelpemidler" enkelt over nett.

Jau

14.05.2017 kl.20:35

Du er pescetarianer, ikke vegetarianer. Du har fisk på menyen :)

Hanne

14.05.2017 kl.22:31

Maria : Nå har du sannelig fått trening på hjernen din :):) Bare husk og ikke overtren da det er farlig for hjertet )

Lurifaks

16.05.2017 kl.17:51

Du sier "Jeg tar tempen på Norske fordommer og ubehagelige tema av alle sorter.".

Tips. Rett det til: Jeg tar tempen på norske fordommer og ubehagelige temaer av alle sorter.

Da vil bloggen se enda mer proff ut og du vil fremstå enda proffere. Beklager dersom dette føles litt ubehagelig, men du liker jo ubehagelige temaer, så da blir du nok neppe affisert. God syttende mai!

Treningsguru

19.05.2017 kl.01:56

@Laura

"Dette er resultatet av at du har arvet masse penger så du kan trene 10 timer daglig."

Du vet åpenbart ikke veldig mye om trening. Maria kan ha så mye penger hun bare vil på bok, trene i 10 timer klarer hun ikke (ingen andre heller for den saks skyld). Kroppen skal restituere seg mellom øktene også og kjører en på med galematiasopplegg, så blir en bare overtrent og/eller skadet.

Det er ingenting med kroppen til Maria som fremstår som kontroversielt på noe vis. Vil du ha en slank kropp, så legges hovedarbeidet for å få det til ned på kjøkkenet og i form av hva du putter i munnen.

Hilsen treningsguru med 27 års fartstid innen trening og ernæring.

Skriv en ny kommentar

hits