Ned 15 kg på 2 måneder

Hei kjære lesere

Jeg er ikke like aktiv på bloggen som jeg pleier å være. Grunnen er at det er mye jobb og reise for tiden.

Jeg ønsker med dette innlegget å inspirere til å komme i gang.

Jeg begynte etter jul litt gradvis å trene opp min gode venninne Ann Kristin. Hun har 3 barn som meg selv og har i en periode på 2 mnd. klart å gå ned 15 kg ved hjelp av disiplin og trening.

Vi har jobbet hardt og 6 packen har begynt å melde sin ankomst.



Vi har trent 4-5 ganger på uke 30 min kondisjon på sykkel. 45 min styrke, mest kroppsvekt.

Det er ved dørstokken de fleste gir opp, eller etter de første øktene der kroppen verker om man er stiv og støl. Man må bite tennene sammen å komme seg over terskelen. Energi og livsglede har en sammenheng med fysisk aktivitet.

Jeg har selv vært syk en uke nå og merker veldig forskjell på kroppen. Man raser fort ned i vekt og taper muskelmasse fort. Som alt annet er kroppen ferskvare, så det eneste som nytter er godt vedlikehold.

Målene er individuelle når det gjelder kropp og helse. Men en ting er sikket, du vil få uendelig mye mer overskudd når du er i bevegelse.

Ann Kristin har ikke endret noe særlig på kostholdet, men man trenger ikke ta alt på en gang. Om man skal gjennomføre livsstilsendringer er det viktig å ta prosessen stegvis mot målet.

Før vi startet bilde:


Jeg har ingen tro på at man får en bedre psykisk eller fysisk helse av å følge strenge dietter eller oppsatte treningsprogram, nazivirksomhet fungerer ikke som en langtidsinvestering i helsen din.

Vær tålmodig og finn en god venn eller partner som man er i aktivitet med. Nå som sommeren er på vei, er det lett å trene ute om man ikke foretrekker treningssenteret.

Gjør det du liker, ikke utsett deg for trening du misliker, dette fører kun med seg negative opplevelser og det er mye enklere å gi opp.

Start pent og press deg gradvis for hver økt du utfører. Går du ut for hardt er det lett å gi opp. Ikke gå på den blemmen.

Det tar noen uker før man kommer i rytme. I noen uker er det kanskje ikke like lett å følge opp, ikke fortvil. Du kommer like fort tilbake om kroppen er forberedt.

Hold deg unna de såkalte "unne seg mer fordi jeg har vært flink å trene" da vil du bli stående på stedet hvil, uten progresjon og dette virke demotiverende for fremdrift.

Jeg vet mange der ute ønsker å komme i gang. Men vær snill, dropp dietten og krampeslankingen. Frigjør heller kalorier gjennom aktivitet.

Mange har blitt mer og mer passive i lek med barna. Her kan vi vel skylde en del på teknologien og avhengigheten av alltid å være tilgjengelig. Jeg anbefaler alle å leve her og nå. Legg vekk mobilen når man skal være i aktivitet. Å leke med barna er en god start. Selv om man heller skulle gjort eller foretrekker å gjøre andre ting. Husk de små tar etter de store.

Du jobber bare med deg selv og du er din egen herre. Ikke finn idealer som er uoppnåelige i den fasen du setter i gang. Etter egen erfaring, ikke ha vekt i huset eller se deg for mye i speilet. Muskler veier 6 ganger så mye som fett og det kan derfor hende at du går litt opp i vekt og ikke ned. Ikke la deg skremme av dette.

Jeg har i innlegget mitt noen tips til hjemme trening, så kan dere se om dette er noe for dere.

Lykke til mot sommeren:)

Følg meg gjerne på:

FACEBOOK

INSTAGRAM

YOUTUBE

Snapchat: Prettysmooth

Daglige episoder kan du følge meg på youtube:

 
Maria


 

 

9 kommentarer

Runar Gikling

07.05.2017 kl.16:26

Hvis man skal ned i vekt så holder det overhode ikke med trening og aktivitet...70-80% kostholdsendring og og trening/mosjon 20-30%.

Men uansett hatten av til dere! En knallbra prestasjon!! :-) Men tipper du/dere er relativt flinke med maten også. Ellers er det så og si umulig å gå ned i vekt. Kostholdsendring må til..;-)

Frode F

07.05.2017 kl.18:06

Enig i mye av det du skriver, men venninna di bør definitivt ikke ta av ett eneste kilo mere!

Hun så like bra ut på før-bildet!

Hvis det er helse man tenker på, er det viktigste å holde seg i god form og ikke nødvendigvis være helslank.

Mvh. Frode F

Stian

07.05.2017 kl.18:51

Terje er stjerna på vloggen deres. DER har du en personlighet.

08.05.2017 kl.08:49

Hvorfor tok du bort innlegget hvor det stod at noen syntes hun så penere og snillere ut tidligere?

Maria Erken Høili

08.05.2017 kl.08:52

Hei, kommentarer av negativ art, vil ikke bli godkjent.

08.05.2017 kl.12:58

Opplegget hørtes bra ut, og dette er nok god trening av vilje-muskelaturen! Venninnen din kanskje er sunnere nå, og hun ser fin ut. Men hun bør ikke gå ned noe mer, og jeg synes hun så enda bedre ut før hun tok av alle kiloene!

Hanne

09.05.2017 kl.00:31

Maria : Du gjør en veldig bra jobb med trening som har gitt deg en flott,sterk og sunn kropp :)

Liz

09.05.2017 kl.13:46

Wow! Utrolig!!

15.05.2017 kl.16:03

Hm hm..Du som er så ærlig og sier meninga de ellers...hvorfor svarer du ikke på komentar som er sendt 4 ganger til dette innlegget??

Skriv en ny kommentar

hits