Jeg la på meg 4 kg på en måned, hvorfor?

Hei kjære lesere.

Jeg tenkte jeg skulle snakke litt om kropp og helse igjen. Jeg testet 1 mnd. som veganer.

Før bilder.


Dette resulterte i økonomisk sett ½ av vanlig matbudsjett og 4 kg ekstra på kroppen. Grunnen til dette er fordi veganer kost stort sett består karbohydrater. Jeg har trent som vanlig, likevel har jeg fått på meg 4 ekstra kilo. Kroppen holder mye veske og jeg føler meg egentlig slappere og sovnet ofte på dagtid. Noe jeg ellers ikke gjør.

Så nå er det over.

Etter bilde:



Jeg savnet meieriprodukter. Melk er det helt slutt på og jeg vil vel anbefale soya som et godt alternativ. Det er relativt mange som er laktoseintolerante.

Jeg har gått fra veganer til vegetarianer for å teste ut resultatet av dette. Det største problemet er egentlig å få i seg nok protein. Jeg har aldri vært fan av proteinshaker, så det er utelukket. Så da går det mye i belgfrukter, noe som også inneholder mye karbohydrat.

Soya og ost er en god kilde til protein. Det er også cottagechees.

På vinterstid blir kroppen min mer mottagelig for å lagre fett. Så det er meget lønnsomt å styre unna godisskålen og desserten.

Fettlagring er et resultat av kulden, jeg strider mot forskerens rapporter på dette. Per i dag tror man at kulde øke fettforbrenning. Jeg er enig i at det øker forbrenningen av karbohydrat og protein, fordi kroppen jobber hardere med å holde varmen. Men jeg mener logisk sett at kroppen sparer på fettet for å isolere og ha reserver.

Ok, over til vekt igjen. Min erfaring er at kosthold som inneholder mye plateprotein og lite animalske proteiner, da refererer jeg ikke direkte til dyr, men biprodukter av dyrene gjør deg fetere eller bygger raskere muskler om man trener hardt. Jeg spiste mer og oftere. Det var akkurat som om kroppen manglet noe og forsøkte å lete etter dette. Jeg fikk oftere carvings og overspiste mye. Dette kom egentlig som en stor overraskelse, da jeg trodde at mennesker fint kunne overleve bare på planteprotein. Dog kan noen sikkert det, man da må man være ufattelig aktiv vil jeg anta.

Men å få i seg riktige fettsyrer er viktig. Spis rød fisk, avokado, nøtter (kokosfett i eks smoothie er det beste, men stek også i det) kaldpressede oljer (ikke oppvarmet) For guds skyld ikke stek i melange. Hold dere unna frityr, frityr inneholder 0 næring.

Jeg anbefaling ikke som kroppsbyggerne å leve på kylling og hvit ris. ( Jeg vet at dere ikke bare spiser dette, men det er mye av det, er hele poenget) Om man veier mat og må holde seg til visse varianter, vil man få et meget anstrengt forhold til mat.

Det er greit at det holder vekten stabil, men det er viktig å få i seg variert kosthold der det er mye farger (grønnsaker og frukt) Jo, grønnere jo bedre, jo, mindre behandlet jo mer næring.

Belgfrukter holder deg mett lengre, men om man spiser for mye av dette er det enklere å legge på seg, etter min erfaring. Havregryn har samme effekt. Det gjelder forøvrig det meste om man overdriver.

Fargerik mat er det beste for kroppen, et godt variert kosthold fungerer aller best. MEN hold dere unna svin og storfe. Svin inneholder mye syre, noe som forsurer kroppen enda mer en den allerede er i henhold til vårt kosthold. Storfe er tungt fordøyelig og gjør deg slapp og inaktiv (Det er også forskning på at rødt kjøtt øker kreftfare) Bare som et lite OBS.

Det var det jeg hadde på hjertet i dag. Deler erfaring etter 1 mnd. som vegetarianer også:)

Useriøse kommentarer uten relevans, eller personangrep vil ikke bli godkjent..

Takk for at du leser

Maria

Følg meg gjerne på : youtube  Instagram  Facebook


 

12 kommentarer

November

23.02.2017 kl.19:51

Spennende info det du skriver om her. Fatter ikke hvorfor du ikke topper blogglisten,noe som den onde forutinntatte personen her,leser gjennom syltelabbene. Handler om svært unge jenter,som ser opp til enklere bloggere,som skriver mindre dypt.Lettere forståelig på en måte. Men nå var jeg litt slem.

Maria Erken Høili

24.02.2017 kl.06:20

November: Takk for at du liker det jeg skriver:) Setter stor pris på tilbakemelding:) Jeg forsøker så godt jeg kan å være en god rollemodell når det gjelder å være ærlig med seg selv og ikke leve bak masken. Ingen er perfekt med få er jeg selv, det er skummelt synes nå jeg.

Nattens dronning

23.02.2017 kl.20:58

Håper det er innafor å si du er uvanlig vakker . Nesten litt redd for at du kan tro det andre veien pga du er rik.

Maria Erken Høili

24.02.2017 kl.06:18

Nattens dronning: ? Jeg synes nå dette var en fint kompliment. Jeg setter pris på ros. Takk.

Silje

23.02.2017 kl.21:07

Hvordan spiste du akkurat? Hvordan så en dag/dager ut måltidsmessig liksom? Skulle gjerne hatt de fire kiloene! Er veganer på tredje året så ikke noe nytt, men sliter veldig med å gå opp da jeg er veldig undervektig pga sykdom

Maria Erken Høili

24.02.2017 kl.06:17

Silje: Hei. Jeg spiser mye som jeg alltidvis gjør. Ligger på rundt 3500-4000 kalorier om dagen. Det er klart når proteinene blir byttet ut med karbohydrat så legger man på seg. Jeg var litt i villrede om hva jeg skulle spise, derfor ble det mye brød og frokostblanding med soya. Der henter du MANGE kalorier om du trenger noen ekstra.

Halvstrøm

24.02.2017 kl.03:55

Du er jo RÅ!!!

Maria Erken Høili

24.02.2017 kl.06:15

Halvstrøm: Takker for det:)

Huldra

24.02.2017 kl.04:14

Som hetro,tør jeg si at du er penere enn de fleste. Menneskelig kunstverk.Hetrofile er ikke populære for tiden,derfor fronter jeg oss som er det og er stolt av det:) Skjeive dager,kan bli til at oss hetro,vil ha RETTE DAGER :-) Vår tur nå :-D Fra en hetros ståsted er du likevel flott .Klem.

Maria Erken Høili

24.02.2017 kl.06:15

Huldra: Takk, alltid hyggelig med komplimenter=)

Bæsjklump

25.02.2017 kl.04:48

Ålreit innlegg Maria:-D keep IT up!

Bella

26.02.2017 kl.02:06

Spennende lesning, takk for at du deler :-) Hvordan spiste du før du testet ut vegansk diett? Vil du si du hadde en lavkarbo-kosthold eller hvordan ser du på karbohydrater generelt?

Skriv en ny kommentar

hits