Å leve med depresjon

Hei kjære lesere.

Jeg vil vise min svake side. Når jeg er helt i kjelleren. 

Utad er alle så blide. De skjuler mye hemmeligheter, mye vonde tanker, indre uro og svakheter.

Biter tennene sammen og blir sykere og sykere.

Mitt største problem i disse periodene, er at hjernen min søker etter feil, om så blir alt feil.

Selv i positive øyeblikk finner jeg feil. Jeg grubler over fortid og alt det jeg skammer meg over, de kommer tilbake i bilder.

Jeg gråter mye.

Det er viktig å ikke synes for mye synd på seg selv, men være sterk gjennom de dårlige stunder. Her er slik jeg føler meg når jeg er deprimert. Jeg har laget en video til dere. 

Useriøse kommentarer uten relevans, eller personangrep vil ikke bli godkjent..

Takk for at du leser

Instagram

Facebook

Maria

26 kommentarer

Geir Sakariassen

17.02.2017 kl.10:24

Du er helt normal. kom deg på heia.Å du er ikke tett i hue. første gang jeg har sett en video av deg.. å det var ei syk sver ytterdør du hadde he he. Husk har du penger så er du forhåndsdømt som en junkis. misunnelse tror æ det er. alle har kjent på den.Det jeg vil fram til gi faen i hva naboen mener.Når alt kommer til alt er det fammilien som teller å virkelig bryr seg.det er ca 1 mill i eu som trenger hjelp med psyken. som ikke får hjelp. Jeg trortalle er høyere, det er jo ikke noe en går rundt å skryter av.

Maria Erken Høili

24.02.2017 kl.06:59

Geir Sakariassen: Takk, man er bare en av mange, intet mer intet mindre. Ting er bare ting. Å ting har aldri vært plaster for noe.:)

17.02.2017 kl.10:45

Hei Maria,

For en vakker vlog! Sår, ærlig og blottet for arroganse.

Jeg har aldri kommentert på en blogg, og heller ikke sett en bloggers vlog tidligere. Men din blogg dumper jeg innom fra tid til annen, rett og slett fordi titlene på innleggene som frontes av Nettavisen til tider er svært provoserende, og innholdet i innleggene er ikke mindre sådan ;)

Jeg kan vel si at jeg er uenig med deg i det meste når det gjelder dine refleksjoner rundt samfunn, politikk etc. Og jeg har (på min høye hest, med lang utdannelse i sekken) tenkt at du er både mindre intelligent, narsissistisk, arrogant, ignorant, og i psykisk ubalanse.

Takk for at du hjalp meg ned fra hesten, det trengs en gang i blandt. Du er en sterk, modig og vakker kvinne, og vi kvinner må heie på hverandre! Jeg kommer nok aldri til å dele dine synspunkt, meninger eller refleksjoner, men jeg heier på deg. Hva hadde verden vært uten mangfold?

Fortsett å kjempe for det du tror på.

Maria Erken Høili

24.02.2017 kl.06:57

Anonym: Hei, jeg tar til meg alt du sier og du har rett i mange av dine utalelser. Vi tenker forskjellig og det er helt ok. Respekt for hverandre er viktig, det er slik vi kan ha konstruktive diskusjoner og samtaler. Man gror på andre og utveksling av synspunkter. Et menneske gror aldri på seg selv alene og jeg har ingen tro på at en utdannelse har en avgjørende effekt for meningsutveksling. Jeg heier tilbake:)))

17.02.2017 kl.13:12

Trist og høre :( var vanskelig og se videoen. Men når du har dine Værste dager og legger ut mye av de seneste innleggene. trenger du som sagt ikke 100% ja ja ja folk rundt deg, men også som noen sier " dette tror ikke jeg er så lurt" Der har Edvard sviktet virker det som desverre?

Maria Erken Høili

24.02.2017 kl.06:54

Anonym: Hei. Edvard er både ja og nei, litt avhengig av dagsformen. Det er klart det ikke er lett for han når jeg er i kjelleren. Det som drar meg opp er barna, da har man en god grunn til å ta seg sammen og ikke sitte å deppe, heldigvis.

17.02.2017 kl.14:03

Hadde du gått på nav ville du nok sannsynligvis fått høre at du er en snylter. En naver som sitter i sofaen og glor på tv hele dagen...

Regner med at du har tenkt denne tanken flere ganger siden du har hatt flere innlegg om "navere".

Det er ille nok å bli kalt en naver fordi man ikke klarer å jobbe. Men å skulle da i tillegg være nødt til å fortelle om sin depresjon bare for å rettferdiggjøre hvorfor man går på nav er ille.

Så tenk deg om neste gang du ser noen som ved første øyekast ikke ser ut som om feiler noen ting før du kaller vedkommede snylter.

Du har dine penger uavhengig om du er syk eller ei. Folk flest må begynne med et arbeide og ei papirmølle uten like for å kunne få motta ytelser. Når man er syk så er ikke den jobben noe helsefrembringende, tvert imot. Mange blir sykere underveis grunnet mistenkeliggjøring og stresset.

God helg!

Maria Erken Høili

24.02.2017 kl.06:53

Anonym: Hei, når det gjelder å ha det dårlig er dette noe alle mennesker føler på mer eller mindre. Det er en helt annen ting å gi opp en å kjempe mot og fungere. Om man får hjelp og kanskje medisiner om det er nødvendig, så synes jeg sjelden det følger med en unnskyldning av å være langvarig sykemeldt pga vanskelige tider, det er du vel enig i? Jeg må jo legge til at jeg arbeider fulltid selv om jeg har det vondt i mellom. Det gir meg ikke noe rett til å gi opp.

17.02.2017 kl.14:11

Så trist å se deg sånn.Skjønner det er ingen "spøk" når psyken er dårlig..

Håper livet blir levelig igjen,ønsker deg alt godt og god bedring. Klem

Maria Erken Høili

24.02.2017 kl.06:50

Anonym: Takk for fine ord:)

Anne

17.02.2017 kl.15:43

Du fine og tøffe Maria.

Da jeg så den siste vloggen din, begynte jeg faktisk å gråte, og jeg gråt videre i noen minutter. Det var sårt og rørende.

Det skal faktisk veldig mye guts til for å "utlevere" seg selv, slik du gjør. Det står det all respekt av. Du virker ekte tvers igjennom, og selv om du kan provosere og irritere mange med dine blogginnlegg, skal du være stolt av den du er uansett.

Jeg er temmelig sikker på at du bidrar med å få andre i liknende situasjoner til å åpne seg og kanskje få det litt lettere i hverdagen ved at de man omgås får en viss forståelse av hva en sliter med. Vi sliter vel alle med et eller annet i løpet av livet, men som oftest holder vi på fasaden og er ubekveme ved å måtte si hvordan vi egentlig har det.

Når du tør, så er jeg sikker på at mange andre også tør når de ser og lytter til hva du sier og forklarer.

Det jeg også ser, er at du har en tvers igjennom forståelsesfull og god mann, han blir selvfølgelig påvirket av dine nedturer, men han ser ut til å takle de på en utmerket måte. Jeg heier på dere, fininger❤

Maria Erken Høili

24.02.2017 kl.06:49

Anne: Hei, takk for rørende ord. For meg har det blitt viktigere og viktigere å være 100% ærlig. Jeg føler at det gjør en mer levende og helhetlig. Jeg håper de som sitter i lignende situasjoner ikke føler seg alene og at det jeg deler bidrar til noe positivt i den sammenheng. Det er ok å ha dårlige dager, det viktigste er å vite at det går over og ikke gi opp;) Mannen mine er fantastisk og jeg setter utrolig stor pris på han:) Takk for at du heier:)

Kjetil saint

18.02.2017 kl.11:33

Takk, veldig bra filmsnutt!

Mennesker kan ikke bli totalt lykkelige i dag, lykkelighet er noe som kommer i fremtiden når Jesus har kommet og jorden blir et paradis, men det betyr ikke at mennesker ikke kan oppleve lykke i dag, men i dag er lykken skiftende den kommer og går.

Matteus 5:1-12En Levende Bok (LB)

BERGPREKENEN, kap 5?7

5 En dag da folkemassene hadde samlet seg, gikk Jesus opp i fjellskråningen sammen med disiplene sine og satte seg og lærte dem.

3 «Ydmyke mennesker er meget lykkelige!» sa han til dem. «For himmelriket er gitt dem. 4 De som sørger er lykkelige! For de skal trøstes. 5 De saktmodige er lykkelige! For hele verden tilhører dem.

6 Lykkelige er de som lengter etter rettferdighet, for de skal i sannhet oppleve det. 7 Lykkelige er de vennlige og barmhjertige, for de skal bli vist barmhjertighet. 8 Lykkelige er de som har rene hjerter, for de skal se Gud. 9 Lykkelige er de som kjemper for fred ? de skal bli kalt Guds sønner. 10 Lykkelige er de som blir forfulgt fordi de er gode, for himmelriket er deres.

11 Når dere blir spottet og forfulgt og baktalt fordi dere er mine etterfølgere ? skal dere fryde og glede dere. 12 Vær lykkelige når det skjer! Vær glade! Dere skal få stor lønn i himmelen. Og husk, de gamle profetene ble også forfulgt.

Pål

18.02.2017 kl.14:30

Modig du. Å være bipolar handler om svingninger ja. Syns det er viktig å presisere at det er en enorm forskjell mellom å ha noen dårlige dager, kontra å slite med å være bipolar. Min dotter i tenåra har hatt sine tunge stunder. Syns det er så viktig å skille mellom ungdomstiden og diagnoser. I min ungdomstid så fantes ikkje internet, heldigvis(-: Det var ei beinhard tid du(-: Når dotteren min googler sin tilstand, så får hun diagnoser tredd nedover ørene. All respekt for deg og din diagnose, men er litt redd for at de yngre i dag ikkje skiller mellom dårlige dager, kontra en lidelse. Bare en tanke da(-:

Pål

18.02.2017 kl.14:45

Ganske tøft av deg dette. Respekt. Å være bipolar fører til svingninger ja. Er veldig opptatt av at dagens ungdom kan skille mellom dårlige dager og en lidelse. Når min dotter i tenåra har en dårlig dag, så googler hun om det, og finner sin diagnose(-. Kanskje gått litt langt dette? Vokste opp utan internett, og det var kanskje pinadø greitt(-:

Maria Erken Høili

24.02.2017 kl.06:45

Pål: Takk:) For barnas skyld tror jeg nok det er viktig å snakke om hva livet handler om, ikke bare skåne de. Det er oppturer og nedturer på veien. Jeg tror det vil smelle døra i trynet på dem når de oppdager livet og hva det egentlig handler om.

Pål

18.02.2017 kl.15:00

Du er tøff du. Litt opptatt av forskjellen mellom noen dårlige dager og en diagnose da. Når min dotter i ten årene googler daglidagse problemer, så kjem det opp mykje rart. Kan bli sykeligjort av mindre..

Maria Erken Høili

24.02.2017 kl.06:43

Pål: Jo, jeg har en diagnose. Alle har dårlige dager, det er helt normalt. Det farlige kommer når man blir liggende og kave i skiten. Man må tenke positivt uansett tilfelle.

Ronny

18.02.2017 kl.17:27

Dette er ikke kritikk, men jeg skjønner ikke hvordan ei som deg kan være deprimert. Du kan kjøpe deg hva du vil, når du vil. Du har unger og kjæreste. Og du ser ut som en modell. Forstår virkelig ikke hvordan du kan være deprimert.

Maria Erken Høili

24.02.2017 kl.06:41

Ronny: Hei, har man ikke alle mennesker vanskelige stunder. Det handler ikke om hva man har, mange ganger handler det om en trigger av en følelse som gjør en svak. Tankekjøret eskalerer på egen hånd. Man er ikke alltid lykkelig, det tror jeg ikke noen er?

Mari

19.02.2017 kl.10:45

Stor respekt, og alt godt til deg, Maria!❤

Håper du får god medisinsk oppfølging. Anbefaler Psykia v/ psykiater Kvakkestad i motsatt fall. En av de fremste på feltet her i Norge.

Maria Erken Høili

24.02.2017 kl.06:34

Mari: Hei, jo takk. Jeg klarer meg fint. Livet går opp og ned for alle, vi er bare mennesker.

19.02.2017 kl.15:42

4 dagen på depresjon ja, 4 år her.

Maria Erken Høili

24.02.2017 kl.06:32

Anonym: Jeg har vært depressiv av å på i mange år. Jeg viser hvordan det er når jeg er inne i en depressiv fase. Følte det var noe folk hadde godt av å relatere seg til.

24.02.2017 kl.15:43

Jeg har vært ute fra jobb nå i snart 4 år grunnet angst. Angst og depresjon er to vidt forskjellige diagnoser. Jeg trodde jeg var deprimert, men diagnosen ble angst.

Jeg ser frisk ut som fy når jeg viser meg ute. Folk kan ikke forstå at jeg er sykemeldt og kanskje snart uføretrygdet!

Når jeg er ute er det full fart på meg. Ler og smiler og koser meg.

Du ville nok ha spekulert på hvorfor jeg er sykemeldt..... Snylter! hadde du helt sikkert tenkt.

Meeen så kommer den snikende. Mannen min og jeg har innøvd ymse tegn som bare vi forstår.

"Jeg MÅ bare ut!!, Jeg tilter snart!!, Nå besvimer jeg... etc etc"

Angsten kommer snikende. Har ikke kontroll på den. Har diagnosene ptsd og gad. Men det vises ikke...

I sånne tillfeller blir jeg dritlei deg og dine meningsfeller fordi dere tenker "navsylter". Tror du ikke at jeg skulle ønske for alt i verden at jeg var kvitt dette? Tror du jeg trives med det?

Du som er deprimert har noe uoppgjort med fortiden. Det kan du gjøre noe med. Jeg har noe uoppgjort med fremtiden. Det kan jeg ikke gjøre noe med annet enn å akseptere at det ER der.

Ikke døm andre før du har prøvd deres sko...

Anne K

27.03.2017 kl.20:24

Hei Maria ! Jeg vil bare si at det er utrolig tøft av deg å gå ut med dette på bloggen din, jeg kjente meg utrolig mye igjen i det du sier. Så som du sikkert forstår så sliter jeg med det samme .Det begynte for et år siden , jeg sluttet å spise å sove fattet ikke hva som var gale så tilslutt kollapset jeg å ble innlagt på sykehus. Der fant dem ut at jeg var alvorlig deprimert pågrunn av vonde hendelser. Har begynt på medisiner, men føler ikke de hjelper så mye, men litt hjelper de jo. Det har gått over et år å jeg sliter ennå med å komme meg tilbake i hverdagen. Har alltid vert blid og sprudlende å ikke vanskelig med å si nei til å bli med på noe. Jeg kan så klart ha gode dager der jeg går turer å møter venninner. Tenker bare på hvor lang tid tar det før jeg blir normal , ja det er mangen tanker . Det jeg vil si er at du er tøff som viser og sier hvordan er å leve med depresjon! Syns det burde ver mer fokus rundt det ellers !

Skriv en ny kommentar

hits