Ikke tell kalorier

Hei kjære lesere.

 

Jeg har lagt på meg 6 kg fra i sommer , dette har ikke lagt seg som fettmasse men muskel masse. Se før og etterbilder under. 56-62 kg

Da er jeg hjemme igjen. Norge, Winter Wonderland. Solen varmer godt over snølagte sletter.

Jeg vet mange av dere liker å gå tur i skog og mark. Benytt sjansen nå hver eneste dag.

Jeg har begynt å ri igjen. Å finne denne frihetsfølelsen i naturen er uvurderlig. Stillheten og fred. Tankeløst vidunderlig.

Jeg vil snakke om kropp igjen. Ikke om slanking eller fedme. Men det å gjøre små skritt for å nå mål, eller unngå ruter som gjør deg fristet.

Når det gjelder å komme i gang så er det viktig å IKKE tenke at du skal slanke meg. Tenker du slik kan du bare glemme å lykkes. En slik livsstil vil ikke vare.

Første skritt, spis det du pleier og tren mer. Når jeg sier mer, så begynn med en halvtime aktivitet hver dag, økt til 45 min og så en time etterhvert.

Ikke unn deg mer, eller spis mer, fordi du er flink til å trene. Dette vil fyller de kaloriene du brenner av, da vil du ikke få resultater.

Trapp ned på hvete og sukker. Kjøp grove kornprodukter, om du ikke liker grove, bak selv og bland 50% fint og 50% grovt. Slik vil du gradvis tilvenne kroppen.

Ikke tell kalorier. Dette gir et usunt forhold til maten og kan utvikle sykelige spisevaner. Du skjønner sikkert at du ikke bør spise mer om du er mett, spis saktere så slipper du å overspise. Jo mer du spiser og er i aktivitet samtidig, jo høøyere blir forbrenningen, du kan faktisk øke den opp til 4 X av normal. Slanker du deg, går kroppen i dvale for å spare på kaloriene, slik blir du fort fet igjen, når du begynner å spise.

Nøkkel spis sunt og nok ( som forklart under) tren kombinert kondisjon og styrke. 

Om du er avhengig av sukker, anbefaler jeg deg å bytte ut godis eller andre sukkerholdige produkter med granola, fiken, dadler, rosiner og annen tørket frukt. Om du MÅ ha sukker, kjøp brunt rørsukker. 

Avvend deg gradvis fra raffinerte produkter, dette byttes ut med grove varianter. Raffinert betyr, prosesserte produkter som er næringsfattige, som hvetemel, hvit ris, hvitt sukker og hvit pasta.

Ikke ta proteintilskudd før du er på trivselsvekt. Proteintilskudd gjør deg fet, er min påstand, om du ikke er i nok aktivitet. Spis mer fisk, belgfrukter, egg, soya, cottage cheese, melk, makrell i tomat, sardiner, tunfisk (alt av fisk) Husk å ikke gå de prosesserte fiskeprodukter som ferdige fiskekaker osv. for protein. Om du må ha kjøtt, spis kylling. Hold deg unna rødt kjøtt, det er tungt fordøyelig og gjør deg slapp.

Belgfrukter: 

 Bilderesultat 

Spis mer sunne fettsyrer, avokado, egg, kaldpressede olivenoljer. Det er viktig å ikke oppvarme oljene. Frityr oljer er fy fy. Nøtter er en kjempe kilde til sunt fett og gulost.

Spis minst mulig lettprodukter og hold deg unna brus i alle varianter. Det er greit innimellom. Men ikke mer enn, en dag per uke.

Bilderesultat for nøtter

Om du liker saft, gå for ekte produkter, som Bærgården i Lier, lettvarianter øker sukker sug. Juice, ikke fra konsentrat.

IKKE ha spisedager. Dette ødelegger kroppen og forbrenningen. Om det er noe du liker veldig godt, eksempelvis til kaffen, kjøp de mørkere og sunnere formene for sjokolade. Ikke spis kaker mer en gang per uke.

Når det gjelder dårlige rutiner, så betyr dette om du har en fast kjørerute som du kjøper mat. Lag deg matpakke, ha frukt i bilen tilgjengelig. SPIS FØR du blir sulten. Slik unngår du overspising. Om det er vanskelig å ikke stoppe på favoritt stedene for fast Food, kjør en annen rute.

Ikke gå i butikken å handle mat om du er sulten. Her er det lett å rive med seg en kjapp løsning som inneholder ekstremt mye bortkastede kalorier.

Tro ikke på disse reklamer mist 5 kg på 14 dager. Du vil fyke opp i vekt igjen, det du mister er som regel vann. Vær tålmodig og ikke overdriv. Tålmodighet og sakte endring fører til en tilvennende livsstilsendring.

Sørg for at alle i familien er med på tilvenningsprosessen, slik vanskeliggjør du det å gli ut og barna får mer energi.

Jag deg selv og familien ut når det er fint vær, LEK MED BARNA, da fyker forbrenningen i været:) 

Man kan fint legge på seg litt, eller veie det samme om man omdanner fett til muskler.

Følg meg gjerne på youtube, en liten treningsøkt under:

Useriøse kommentarer uten relevans, eller personangrep vil ikke bli godkjent..

Takk for at du leser

Instagram

Facebook

Maria

 

 



 

 

26 kommentarer

rune

12.02.2017 kl.16:01

Hva er forskjellen mellom hvit og brunt sukker? Er ikke sukker det samme som sukker?

Maria Erken Høili

12.02.2017 kl.17:23

rune: Hei, jeg har en formening generellt, at naturlige råvarer er bedre en kunstige råvarer. Min kropp fungerer mye bedre på det naturlige. Et annet alternativ for søtning er honning og agave.

André Svendsen

12.02.2017 kl.16:18

nydelig stump, lyst å gi den et nuss! god helg fra meg

Valeri

12.02.2017 kl.16:20

6kg muskle masse på så kort tid? du kødder.

Maria Erken Høili

12.02.2017 kl.17:24

Valeri: Hei, nei jeg tuller ikke, fettprosenten er den samme og jeg holder ikke vann.

12.02.2017 kl.16:44

Hva tror du din trening og opptatthet av kropp, helse og kosthold vil ha å si for barna dine og deres forhold til sin egen kropp?

Maria Erken Høili

12.02.2017 kl.17:26

Anonym: Hei, min mening om det tema er at sunne matvaner er en viktig integrering hos barna. De lærer å spise riktig mat. Jeg er ikke opptatt av kropp slik du kanskje tror, jeg mer mer opptatt av helse, både psykisk og fysisk, så kroppen kommer som en bivirkning av sunn livsstil.

Kanari

12.02.2017 kl.17:33

Ortoreksi?

Et par kilo gikk vel som implantat på rompeballene. 🤔

Maria Erken Høili

12.02.2017 kl.17:40

Kanari: Hei:) Jeg har ikke andre innplanter en i puppene:) Jeg bruker trening som en terapiform, det handler om min psykiske helse.

uvitende

12.02.2017 kl.18:19

"Man kan fint legge på seg litt, eller veie det samme om man omdanner fett til muskle" - forklar meg gjerne hvordan fett omdannes til muskler..?

Maria Erken Høili

13.02.2017 kl.10:42

uvitende: Hei, det er ikke direkte slik at fett omdannes til muskler. Litt klønete formulering fra meg. Men du kan fint forbrenne fett og bygge muskler på samme tid. Om du er flink til å kjøre raske kondisjons økter, som eksempel HIIT trening, her anbefaler jeg burpees med etterfølgende styrkedel, bestående av eks markløft, knebøy, utfall, frontbøy , tren store muskelgrupper, så forbrenner du mer:)

Kenneth 32

12.02.2017 kl.18:25

Hei. Jeg skriver aldri noe i kommentarfelt eller legger meg ut i noen diskusjoner om det ene eller andre på nett, men må bare si at du virkelig imponerer meg. Så litt på bloggen din for første gang før jul. Har deg også på snap. Det du skriver over her med kosthold, trening osv inspirerer til å begynne å ta grep om eget liv. Tror du har funnet oppskriften på sterk kropp og sterkt hode.

Du er rå! Stå på

Maria Erken Høili

13.02.2017 kl.10:42

Kenneth 32: Takk, det vare hyggelig å høre:) Ha en fin dag.

12.02.2017 kl.19:00

Her var det mye synsing. "Du blir fet av proteintilskudd, er min påstand" det kommer helt ann på hva du spiser og hvor mye du trener. Om det er nødvendig for en vanlig mosjonist er en helt annen sak, men det er kakene, brusen, chipsen og annen næringsfattig og kaloririk mat som gjør at de fleste blir tjukke.

Jeg teller selv makroene mine og det er mange andre som også gjør det uten problemer. Det går fint ann å ha et normalt forhold til mat og samtidig telle. Man kan lett lage rom til snacks en gang i uka og holde seg unna telling hvis man spiser ute eller har julemiddag.

Det du sier om spisedager og forbrenning stemmer heller ikke. Når en går ned i vekt vil en "spisedag" hvor man lader opp med karbohydrater både være bra for forbrenningen, energinivået ditt og hvordan du føler deg. Så lenge man ikke går helt berserk og spiser dobbelt så mye som man har behov for går det helt fint. Selv velger jeg mellom å spise en liten pose chips sammen med et glass med brus, en ekstra god middag som f.eks biff, hjemmelaget burger etc...I tillegg til mitt normale kosthold resten av uka. Det går helt fint en gang innimellom.

Jeg er helt enig med deg at det å endre livsstilen og få bedre rutiner er bedre enn enkle løsninger, men du har veldig mye fokus på hva man IKKE skal gjøre. Så lenge man finner noe som funker for seg går det helt fint å spise litt kaloririk og næringsfattig mat innimellom.

Rune: Jo, alt sukker er sukker. Forskjellen er at når du spiser noe med mer fiber som, brun ris i forhold til hvit ris, bruker kroppen lenger tid på å bryte det ned og du får et jevnere blodsukker. I tillegg er det flere næringstoffer i brun ris.

Maria Erken Høili

13.02.2017 kl.10:57

Anonym: Hei:) Nr 1. Proteintilskudd, om du ikke er i høy aktivitet så gjøre det deg fet, akkurat som det andre du nevner over. Folk som skal begynne å komme igang eller bedriver moderat trening bør IKKE ta proteintilskudd. Det er mye bedre å spise mat med protein, det holder metthetsfølelsen lenger, dette gjelder særlig belgfruktene.

Nr 2. Når det gjelder telling av kalorier, har man allerede tråkket over terskelen til sykelig. Man har ikke lenger et naturlig forhold til mat. Jeg mener bestem at man kan spise variert sunn mat uten å telle. Jeg har snakket med mange innen fitnessmiljøet som sliter med dette. Å hva spiser man om man veier maten? Sansynligvis spiser du kylling og hvit ris, veier havregryn. grønnsaker og fisk, pluss proteinpulver. Du er nok innen fitness miljøet, jeg henvender meg til normale mennesker som vil starte opp en sunnere livsstil.

Nr 3: Når det gjelder spisedager så går mennesker berserk , de spiser alt de kommer over. Slikt forhold til mat er ekstremt usunt. Kroppen får sjokk om man går resten av uken og sulter seg. Hvorfor ikke ha et naturlig forhold til mat og heller unne seg noe ekstra til kaffen istedenfor. Man blir lett sukkeravhengig av slike spisedager, noe som preger hverdagen generelt. Jeg ser igjen at du er innen fitness miljøet, dette er rettet mot normale mennesker, med barn og familie, der det skal integreres en sunn livsstil og ikke noe som fører til spiseforstyrrelser.

Nr 4: Jeg fokuserer på hva men ikke skal gjøre fordi alle andre slanketips og livsstilsendringer fokuserer på hva man burede gjøre. Jeg kjører i motsatt fil, slik at man får begge aspekter.

Nr 5: Sukker er ikke sukker. Raffinerte råvarer inneholder fiber,vitaminer og mineraler, hvitt sukker og andre hvite produkter er fremmedlegemer for kroppen.

Maria

November

13.02.2017 kl.04:40

Kjempeforandring :-) Takk for gode tips også.Stå på med bloggen.

Maria Erken Høili

13.02.2017 kl.10:43

November: Flott at du lar deg inspirere:)

Ida Øverland

13.02.2017 kl.10:25

Takk for et knallinspirerende innlegg! Trengte en liten, streng oppvekker merker jeg!

Maria Erken Høili

13.02.2017 kl.10:43

Ida Øverland: Så bra, det er bare å stå på:)

Kjetil saint

13.02.2017 kl.14:29

Veldig bra livsstil 👍

Jeg har trent mye og så har jeg tatt opphold i en måned, men jeg kommer frem til at det er bedre å trene resten av livet, fordi den gode følelsen av å føle seg sterk er mye bedre enn å gå utrent. Så selv om trening er slitsomt så er kunsten å få det til å bli en livsstil.

Maria Erken Høili

13.02.2017 kl.15:01

Kjetil saint: Godt å høre:) Ryktene sier at det kun tar 21 dager å integrere en vane:)

Benny

13.02.2017 kl.17:58

Fantatisk innlegg. En stort bedre oppsummering av alle udokumenterte tullemoter for slanking skal man lete lenge etter. Litt trist at de fleste i kommentarfeltet tror du mente det seriøst.

Maria Erken Høili

13.02.2017 kl.19:58

Benny: Artig skrue du:) Hva funker om min oppskrift ikke funker mener du?

Stephanie Lovell

13.02.2017 kl.23:06

Jeg må si du ser utrolig bra ut, å er bra at du er opptatt av kroppens helse og hva som er negativt og posetiv mat varer. å trening er en go perapi i seg selv pluss er gøy å følge med på deg hvordan det går for deg

Maria Erken Høili

14.02.2017 kl.09:33

Stephanie Lovell: Stå på:)

Andreas

16.02.2017 kl.14:18

Cottage cheese og makrell i tomat er vel også strengt tatt prosesserte produkter? Tror du misforstår betydning av ordet litt. Ellers beundrer jeg de gode treningsvanene dine :)

Skriv en ny kommentar

hits