Er jeg en arrogant bedreviter?

Hei kjære lesere.

I dag er jeg skuffet og lei meg.



Jeg vet at mange av dere oppfatter meg som en arrogant bedreviter, og det kan jeg innrømme er nødvendig i mange tilfeller.

Jeg har forståelse for at jeg toucher mange tema som ikke er politisk korrekte. Men dette er en del av hensikten med bloggen min.

Å ta tak i ting som er tabubelagt og skammelig. Ta tempen på fordommer, sett fra mitt perspektiv. Jeg vet da at menge irriterer seg over at jeg burde ha ordlagt meg annerledes. Eller mer empatisk. Men forsvinner ikke litt av debattgrunnlaget da?

For første gang er jeg sikkerlig skuffet og lei meg personlig, ikke over kommentarer som er uenige eller konstruktiv kritikk, men over det faktum at folk eller nære velger meg bort grunnet at jeg mener noe annet en dem selv.

Jeg synes det er feil og feigt. Kan man ikke heller markere sin uenighet? Slik at det er helt klart og tydelig at man tar avstand fra min påstand?

jeg har mine gode og vonde dager som alle andre. Men jeg føler på mange måter at mange der ute har sluttet å se meg som et menneske, bare en irriterende person, som blander seg inn i andres saker. Men jeg prøver ikke blande meg fordi jeg skal være slem eller prøver å mobbe. Mye av det jeg skriver er basert på fakta som en opplysning som kanskje er både ubehagelig og sårende for mange. Men om slikt kan være tilfelle, så forstår jeg også at mange blir sinte.

Det er mye i verden vi velger å blokkere ut, det er det mest behagelige. Om man skulle tatt stilling til all elendighet, feil og skam, hadde man blitt Koko.

Det er ikke meningen å gjøre dere Koko, men det er viktig at dere vet, så kan dere velge om dere vil tro, eller ta inn det jeg skriver.

Jeg er bare en bitte liten del av helheten og det vet jeg. Jeg har valgt å ytre meg fordi jeg mener det er viktig, altså det jeg har å formidle.

Jeg er ikke mer verdt en noen andre der ute, og det tror jeg ikke heller. Men mulig jeg er hakke dummere som tørr, eller hakke tøffere. Eller at jeg faktisk har muligheten til å gi beng fordi jeg ikke bli sparket eller stengt ute fra jobben.

Men i dag er jeg både trist og lei meg fordi mennesker jeg bryr meg om, velger å ta avstand fordi jeg ytrer meg.

Uansett jeg jeg stolt over at jeg er meg selv på godt og vondt, jeg smiler og gråter akkurat som alle andre. 

Hver snill og ikke spre dritt og usannheter fordi dere prøver å skade meg eller sverte meg, si heller ifra om dere er uenige, så skal jeg forklare dere hvorfor jeg skriver det jeg gjør.

Useriøse kommentarer uten relevans, eller personangrep vil ikke bli godkjent..

Takk for at du leser.

Instagram

Facebook

Følg meg gjerne på youtube:

Maria 

 

 

 

65 kommentarer

Lena

05.02.2017 kl.11:16

"Men mulig jeg er hakke dummere som tørr, eller hakke tøffere". Du er nok hakke tøffere. Hvis de du bryr deg om velger å ta avstand fordi du ytrer deg, ta avstand fra de du også for en periode. Når alle parter får tenkt seg litt om så pleier ting å ordne seg. Om det tar en uke eller flere måneder spiller ingen rolle. Det ordner seg nok med tiden. Ha en fin søndag <3

Maria Erken Høili

05.02.2017 kl.14:17

Lena: Hei, takk Lena, ja, det ordner seg vel. En ting er sikkert, jeg står alltid for det jeg mener og det er viktig i det samfunnet vi lever i ,at man står for ytringsfriheten. Fin søndag til deg å:)

Titti

05.02.2017 kl.11:21

Siden du spør, svaret er ja. Men jeg forstår at du ikke ser det selv, og at du også har mange gode sider.

Maria Erken Høili

05.02.2017 kl.14:20

Titti: Hei, joda, vi har vel alle våre gode og dårlige sider. Men jeg synes likevel det er pussig at mennesker bruker imot deg det man tror på. For min del ville jeg heller ønsker at folk hadde nok mot til å stå for sin side av saken på en konstruktiv måte:) Ønsker deg en fin dag:)

05.02.2017 kl.12:02

Flott og ærlig skrevet, men trist og høre at noen av dine nære velger deg bort pga dine meninger.Skal ikke mye til nå for tiden for å bli "uglesett"av både venner og familie,Behøver slett ikke være "blogger"for å oppleve det...

Dagens ordtak:Noen mennesker liker deg ikke

Fordi din styrke

minner dem om dems svakhet....

Maria Erken Høili

05.02.2017 kl.14:23

Anonym: Takk:) Det ordtaket var interessant. Jeg har aldri hørt det før. Jeg skjønner at alle ikke kan være enige og det er heller ikke sunt for utvikling. Men å respektere hverandre er vel noe man kunne forvente. Jeg kan si mye og ha mange meninger. Men jeg står for det jeg sier, er jeg uenig så sier jeg det.

Ellers er det vel ikke meningen om man må kjempe for å beholde mennesker i livet sitt

Ha en flott dag:)

Moi

05.02.2017 kl.12:14

Du tåler jo ikke motargumenter og diskusjoner! Synes ikke du verken er arrogant eller bedreviter, men du er overfladisk i dine synspunkter og vil ikke diskutere på et dypere nivå. Du kaller de som er uenige med deg som nettroll, du blir utsatt for personangrep, jantelov, misunnelighet mm. Du sletter innspill som inviterer til diskusjon og refleksjon. Vis at du har ben i nesa og legge dette innlegget ut.

Maria Erken Høili

05.02.2017 kl.14:27

Moi: Hei, jeg tåler nok mer en du tror kjære deg. Jeg kaller ikke folk som er uenige med meg nettroll. Om du har fulgt meg en stund så kan du vel sortere ut personangrep kontra negativ feedback eller uenigheter? Når du sier jeg er overfladisk, så vil jeg gjerne at du spesifiserer dette grundig. Til info er det FÅ tilsvar jeg ikke legger ut. Det kan du se på innleggene mine om du blar deg litt bakover. Det er kun direkte personangrep alle "jævla hore" som ikke blir godkjent. Bein i nesa? :) Ha en fin dag:)

Even

05.02.2017 kl.12:44

Hei!

Jeg sier også "ja"; du fremstår for meg som en arrogant bedreviter.

Jeg får inntrykk av at du mener du kjenner den eneste riktige sannhet.

Når man prøver diskutere med deg og komme med sine synspunkter eller ber deg forklare hva du mener så kommer piggene fort ut. Du har jo selv erkjent at du ikke liker å bli motsagt.

Det er synd at jeg sitter med denne følelsen for jeg vet jo at du har enorme kunnskaper om mye. Men det blir litt feil når du gir inntrykk av å ha mye kunnskap om det meste.

En ting som kanskje er med på å gi meg det inntrykket er at det av og til faktisk kan være vanskelig å skjønne hva du egentlig mener. Det er akkurat som om du tenker fortere enn du klarer taste det så dermed blir liksom endel vesentlig informasjon borte. Man må liksom prøve lese mellom linjene veldig ofte.

Men som sagt, du innehar mye kunnskap om endel ting og de innleggene er nyttig lesing. Men synsing og wikipedia som faktabevis kan fort bli useriøst.

Maria Erken Høili

05.02.2017 kl.14:38

Even: Hei Even, jeg kjenner min sannhet akkurat som du kjenner din. Måten jeg ser ting eller oppfatter ting på er det kun det individuelle seg som har svaret på. Når det gjelder svar på innlegg så er det ikke alltid jeg har kapasitet til å svare dessverre. Jeg er nok ikke den som stikker av nei:) Når det gjelder kunnskap så kan jeg litt av mye og mye av litt, slik henger det sammen, man er jo komplekse, mye læres gjennom møter med andre, erfaringer, diskusjoner, inntrykk og lesning. Det som er pussig i det heler er at folk vet mye mer en de egentlig er klar over, alle sitter på kunnskap av erfaring. Man vokser ei på alltid å ha rett, man vokser på å ha feil, eller gjøre feil:) Jeg skjønner det du sier med at det er vanskelig å tyde meg i lesning, min lærdom tilsier at kun 8% av budskapet tas opp via lesning fra andre. Så der ligger vel svare på det meste. Om du lurer på hvem jeg er som menneske, så kan du se litt på youtube min, der fremstår jeg nok annerledes en hva det kanskje virker som:) Synsing skapes av inntrykk, husk at mennesker generaliserer, forvrenger og antar. Ikke alt som står skrevet med den hellige gullpenn kan tolkes som fakta, noen ting må også erfares og logisk tanke kan være nøkkelen til mye:) Ha en flott dag:)

Kjetil saint

05.02.2017 kl.13:53

Du er en tenker i et nytt digitalt samfunn.

Maria Erken Høili

05.02.2017 kl.14:38

Kjetil saint: Ja, jeg er vel det:) Ha en fin dag:)

Frode F

05.02.2017 kl.14:31

Hei Maria!

Er det folk i din nærhet som har lest bloggen din og tar avstand?

Vel, hvis du har like mange og sterke meninger på "privat'en" ville jeg nok ha dempet meg litt til en noe mer moderat utgave i sosial omgang med andre.

Nå vet jeg jo ikke om det er slik, men når noen kommer med en bastant mening nærmest som fakta, betyr det jo i ytterste konsekvens at man mener at alle andre tar feil(?).

Slett ikke alle takler eller ønsker en slik meningsutveksling.

Dine meninger er like mye verdt som andres, og det betyr i praksis at andres meninger er like mye verdt som dine.

Kanskje er det slik at man må i større grad lytte, og ha forståelse for andres virkelighet?

Dette vet jeg jo i ditt tilfelle ingen ting om, men det å være sårbar er en viktig del av det å være menneske.

Er man som menneske uangripelig er man ille ute og kjøre.

Om mulig ville jeg tatt kontakt med de som tar avstand, og hørt hvordan de har det i livet.

Håper ting ordner seg greit for deg etter hvert! :-)

Mvh. Frode F

Maria Erken Høili

05.02.2017 kl.14:45

Frode F: Hei Frode. Det er klart, jeg er nok en sterk og dominerende skapning, men jeg angriper ikke folk på privaten, om det er det du tenker:) Alle oppfatter budskap forskjellig og jeg har ingen problemer med å lytte. Det er slik jeg skaffer meg kunnskap, gjennom meningsutveksling. Noen kamper orker jeg ikke at, rett og slett fordi det ikke betyr mer for meg en å stå for mine egne meninger og egen kraft, der er jeg vel hva du kan kalle et stabeist. Jeg er meget sårbar også, særlig i forhold til relasjoner. Når det gjelder diskusjonsfora som her, er jeg nok en av de harde nøttene, jeg tar lite med følelser og mye med logikk, men sånn må det være om jeg skal overleve denne posisjonen. Ha en flott dag:)

Judas Iscariot

05.02.2017 kl.14:49

"If you make people think they're thinking, they'll love you; But if you really make them think, they'll hate you." -Don Marquis

Å stikke fingeren i bakken er viktig. At folk ikke tåler det. Viser at vi har et samfunn lurer sine egne landsmenn til å tro på hva "staten" sier. For det meste lyver "staten" til deg.

Det er bedre å snakke om ting som er viktig, enn å høre på ei fjåse som hyler hvis man har plukket "feil" slips.

Maria Erken Høili

05.02.2017 kl.17:36

Judas Iscariot: Vi er på bølgelengde:)

05.02.2017 kl.15:23

"Jeg vet at mange av dere oppfatter meg som en arrogant bedreviter, og det kan jeg innrømme er nødvendig i mange tilfeller."

Hvorfor er det nødvendig for deg i mange tilfeller å være en arrogant bedreviter??

Det er jo ikke sikkert du vet det beste. Det beste for DEG ja, men ikke for alle andre?

Du ender bare opp med å virke nedlatende og ikke opplysende.

Maria Erken Høili

05.02.2017 kl.17:35

Anonym: Hei, har jeg sagt noe sted at det er bedre for alle andre? Jeg skriver i tittelen egosentrisk tankegang og rett fra levra. Det handler om hva jeg kan og opplyser om via kunnskap, erfaring og meningsytring som er viktig for meg som person. Hvem nedlater jeg? Om man føler seg truffet så kanskje det virker nedlatende i så fall?

Titti igjen

05.02.2017 kl.16:18

Hei igjen. Du skriver "Jeg er meget sårbar også, særlig i forhold til relasjoner". Det høres vondt ut. Kan det være slik at du innimellom kan bli tolket som om du faktisk mener at du kan spesielt mye om alt fra psykologi, pedagogikk, politikk og samfunn generelt, og som om du har inntatt en slags apostel-rolle i bloggen din? Som om du driver opplysning av allmuen? For i såfall tror jeg man fort kan se på deg som litt grandios og nedlatende? Kanskje folk avviser deg mer pga dette enn fordi dere er på kollisjonskurs rent meningsmessig? Hvis det er slik, er det jo på en måte en god nyhet, for formen din kan du gjøre noe med hvis du vil :) Ha en fin dag!

Maria Erken Høili

05.02.2017 kl.17:32

Titti igjen: Tja, jeg mister nok ikke relasjoner av den grunn, det er mer at jeg bruker ytringsfrihet som ikke passer andre. Men det er dog viktigere for meg en at jeg mister folk som ikke er enige:) At jeg er ærlig og står for hva jeg mener, er mine to viktigste verdier, så kommer rettferdighet, frihet og kjærlighet.

Birgit

05.02.2017 kl.17:29

Heia! Syns det var en flott kommentar du kommer med der! Syns du er tøff og jeg liker folk som ikke er feige men sier HVA de mener, og ikke bare "jatter" med. Jeg har selv fått føle på kroppen det som du opplever nå. Folk er så jævla feige, de tør ikke si hva de egentlig MENER. Og stå for det. Takk førr at du er til! Klem!

Maria Erken Høili

05.02.2017 kl.17:37

Birgit: Takk:)

Birgit

05.02.2017 kl.17:30

Heia! Syns det var en flott kommentar du kommer med der! Syns du er tøff og jeg liker folk som ikke er feige men sier HVA de mener, og ikke bare "jatter" med. Jeg har selv fått føle på kroppen det som du opplever nå. Folk er så jævla feige, de tør ikke si hva de egentlig MENER. Og stå for det. Takk førr at du er til! Klem!

Maria Erken Høili

06.02.2017 kl.21:18

Birgit: Takk for støtte:)

05.02.2017 kl.17:31

Hei Titti igjen.. 🤗

Helt enig med deg. Det er ikke det Maria vil formidle som skaper delvis hjertesukk og øyenbrynsløft hos meg, men den måten hun gjør det på.

Jeg kan være enig med Maria i mye, men når hun bruker denne "Trumpmåten" å formidle ting på blir jeg bare oppgitt; "JEG VET BEST!!"

Maria Erken Høili

05.02.2017 kl.17:41

Anonym: Hei, hva ligger i denne "jeg vet best?" Det hadde vært interessant å høre hva jeg vet best eller oppfattes som det? Jeg formidler utifra mine meninger og kunnskap. Man kan også feiltolke mye av det man leser? Det gjør jeg selv i mange tilfeller. Tar det personlig og føler meg truffet av ting som berører mine verdigrunnlag. Det er mennskelig, men noen ganger må man legge fra seg føleriene og tenke logisk og rasjonelt:)

Tos

05.02.2017 kl.17:32

Bedreviter är du garanterat inte. jag upplever dig som ganska ovetande, nedlåtande, trångsynt och tror du själv är reflekterande och smart. Så arrogant är en perfekt beskrivning ja.

Maria Erken Høili

05.02.2017 kl.17:43

Tos: Hei, hvorfor leser du bloggen min om du oppfatter meg slik? Hvilken aspekta av deg er det jeg treffer for at du føler det slik? Jeg tror ikke selv jeg er reflektert og smart, det vet jeg at jeg er:)

05.02.2017 kl.17:43

Siterer et innlegg:

"Jeg vet at mange av dere oppfatter meg som en arrogant bedreviter, og det kan jeg innrømme er nødvendig i mange tilfeller."

Hvorfor er det nødvendig for deg i mange tilfeller å"Jeg vet at mange av dere oppfatter meg som en arrogant bedreviter, og det kan jeg innrømme er nødvendig i mange tilfeller."

Spør jeg også:

Hvorfor er det nødvendig for deg i mange tilfeller å være en arrogant bedreviter??

Maria Erken Høili

05.02.2017 kl.17:46

Anonym: Jeg mener i fohold til å komme frem til poenger! Arroganse er viktig i spissformuleringer og fokus, hjerne fungerer optimalt om man ikke bryr seg om alle støymomenter utenfor egen akse. Når det gjelder bedreviter så tror jeg mange av dere ikke skjønner helt hva jeg prøver å formidle, eller man evner ikke å lese mellom linjene eller motta budskapet korrekt.

05.02.2017 kl.17:47

Oppblåst ego....

Maria Erken Høili

05.02.2017 kl.17:47

Anonym: Var det tilsvaret ditt? Forstod du hva jeg skrev?

05.02.2017 kl.17:50

😊 Jeg tror du trenger litt motstand!

Du skriver sååå mye bedre og korrekt når du er litt pisst 🤔

Maria Erken Høili

05.02.2017 kl.17:59

Anonym: Jo, men motstand av konstruktiv art er ikke lett å oppdrive. Neida, jeg er klart for en utfordring når som helt, gi meg litt intellekt mennesker;)

05.02.2017 kl.19:33

"Neida, jeg er klart for en utfordring når som helt, gi meg litt intellekt mennesker;)"

På nytt igjen... Hva mente du med dette?

Gi deg intellektuelle mennesker som kan bryne seg på deg (mener du da at vi andre som har svart deg er mindre intellektuelle)?

Eller mente du at vi som svarer deg på bloggen må gi deg mer intellekt??

Det er veldig vanskelig til tider å skjønne hva du mener..

Maria Erken Høili

05.02.2017 kl.19:47

Anonym: Hei, hvem er vi andre? Spørsmålet var å bryne seg på , i forhold til utfordringer. Jeg lærer av de som har kloke ting og si, uansett om de er ja mennesker eller nei mennesker;) så ja, om man har dypere meninger om forskjellige tema med gode spesifiserte svar, så tar jeg gladelig dette imot. Mye nedover veggen her, vil jo ikke ha svar. Slik jeg oppfatter det.

05.02.2017 kl.19:55

"Vi andre" er alle andre enn deg.

Og kloke ting er utifra ditt hode.

Du er IKKE åpen for nye innspill. Du vil ha bekreftelser på det du mener er rett. Alt annet blir feil.

Jeg skjønner bare ikke at du ikke ser det selv.

Jeg har ennå til gode å se deg skrive til noen:

"Vet du, jeg tror faktisk du har rett og jeg tar feil."

Maria Erken Høili

05.02.2017 kl.20:28

Anonym: Har du fulgt meg lenge? Du snakker om oss andre, fra ditt ståsted, bare så det er sagt kan du ikke snakke for andre en deg selv, det samme gjelder meg. Når jeg skriver, så skriver jeg utifra mitt ståsted. Jeg kan ikke fatte og begripe at jeg skal skrive usubjektivt? Jeg har skrevet ved flere anledninger at folk har kommet med gode innspill. Jeg er overhode ikke på noen måte ute etter bekreftelser. Da hadde jeg holdt kjeft og oppført meg pent og pyntelig. Jeg har aldri kommenrert uttifra en anonym profil. Fordi jeg står for mine meninger, på godt og vondt.

Titti

05.02.2017 kl.20:18

Huff, det blir mer og mer klart for meg hvordan du mener alle som kritiserer deg tar feil - uansett. Og hvis man imøtegår det du skriver, ber du bare om en grundig redegjørelse for hvorfor man mener noe annet enn deg. Har fulgt bloggen din en stund nå fordi jeg synes den er et interessant fenomen, og må innrømme at jeg har fått meg mang en god latter. Det siste er jeg ikke stolt over, for det har vært litt slemt. Men for meg fremstår du som en ignorant som har tatt et kurs i NLP, og dermed blitt både psykiater og rikssynser. Du sier at du vet at du er smart og kunnskapsrik. Mitt inntrykk av deg er at du er en selvopptatt, selvgod, grandios, kunnskapsfattige dame som ikke evner å ha gode relasjoner til andre over tid. Gruppeterapi kunne kanskje ha hjulpet deg. Puh, da var det sagt. Takk for meg.

Maria Erken Høili

05.02.2017 kl.20:23

Titti: ;) uff da, synd at du skal være så sint, hva slags utdannelse har du selv, siden du sittet å ler av andre mennesker?

Lothepus

05.02.2017 kl.20:32

Du reflektert? Da kan du ikke vite hva ordet betyr. Du har hatt mange rare påstander men den tok kaka 😂

05.02.2017 kl.20:35

"Vi andre" er alle andre som ikke er deg. Trenger ikke være noe mer enn det.

05.02.2017 kl.20:40

Titti har ikke sagt hun har ledd av deg. Mest sannsynlig har hun ledd av alle dine ytringer og bastante holdninger uten rom for innspill.

November

06.02.2017 kl.04:45

Leser mellom linene på enkelte negative tilbakemld. at Jante er ute å lusker endel :-) Det har ofte blitt sagt at i Norge er misunnelsen sterkere enn seksualdriften :-D Maria er reflektert, mens troll kaller det bedreviter :-) Mest sannsynlig elsker de bloggen din,for selv å lære det de ikke selv har lest seg opp på,eller erfart. Hyklere. Det finnes altfor mange litevitere ,så da er det godt det finnes vitere.

Maria Erken Høili

06.02.2017 kl.21:14

November: Takk for støtte:)

Andreas

06.02.2017 kl.04:59

Mannen din har polske aner som står for mesteparten av tyveriene og kriminalitetene i landet, skal du ikke kaste han ut av landet.. Du er rasist..... bare fordi du er født med masse penger, og ikke klareer å sette deg inn i andres situajson. se på NRK sin serie flukt av leo ajkic og lær noe. du har ikke utdanning derfor kommer du med sånne uttalelser :o

Maria Erken Høili

06.02.2017 kl.21:18

Andreas: os: Min eneste agenda er å stoppe innvandring av ulovlige økonomiske migranter, Jeg driter vel i hvilken farge de har på huden, så lenge de bidrar til samfunnet. Min mann er norskfødt, dog har man litt andre verdier en å robbe andre:)

Andrine

06.02.2017 kl.05:06

Hei, kunne du ha falt for en mørkhudet mann=?

Ser på super bowl og de digge mørke guttene:)

Hvilken typer gutter liker du, av nasjonaliteter syns du er finest?

Maria Erken Høili

06.02.2017 kl.21:19

Andrine: Jeg har mann:)

Halvstrøm

06.02.2017 kl.05:10

Over gjennomsnittet pene jenter har lettere for å få tyn. Ikke bry deg om disse evneveike som avslører seg selv,når de ikke er enige med deg . Kveruleringskåte som alltid går med ei svart sky over issen.Hadde du vært politisk korrekt,ville du også fått negative tilbakemeldinger,det hadde også blitt galt.Leter etter,å finner feil uansett. Du kaller en spade en spade.Slike folk trenger vi ;-) Original og spennende blogg.

Maria Erken Høili

06.02.2017 kl.21:21

Halvstrøm: Takk for støtte. Jeg har valgt å nettopp være politisk ukorrekt, det faller ikke alltid i god jord. Men jeg er meg selv og det skal jeg aldri slutte med:)

Picasso

06.02.2017 kl.05:33

Maria,du får ikke lov å være lei deg! Husk de som du bryr deg om,men som er ekle tilbake,ikke er deg verdig. Det er deres tap. Få mennesker jeg stoler på,selv i familien. Man kan velge sine venner men man kan ikke velge sin familie. Har slått opp med venner som viste seg å være ulver i fåreklær. Behold de få som er til å stole på :-) Trøst deg med at mange liker bloggen og ytringene dine. Suss på deg :-*

Maria Erken Høili

06.02.2017 kl.21:21

Picasso: Takk for støtte:)

06.02.2017 kl.13:12

Jeg synes du er herlig politisk ukorrekt og befriende ærlig. Du tør mene og skrive om det mange kan tenke men ikke tør å fronte åpent. Det er for mange som utad mener det som er "riktig" fordi det er enklest for de selv. Mange av oss er utrolig feige og uten integritet. Så takk for at du tør der andre tier 👍

Maria Erken Høili

06.02.2017 kl.21:26

Anonym: Takk for støtte:)

Titti

06.02.2017 kl.18:58

Du spør hva slags utdanning jeg har. Jeg har 360 studiepoeng innen humaniora og psykiatri. Jeg ler ikke av deg, men av endel av det du skriver. Og jeg er ikke hverken sint eller misunnelig på deg.

Maria Erken Høili

06.02.2017 kl.19:29

Titti: Interessant. Du vet at psykiatri har mange av de samme prinsippene som NLP, jeg har master i alle, med spesialfelt i metaprogram. Men jeg får følelsen av at du er belærende fordi jeg ikke har lik retting på utdannelsen. Jeg synes dog det er skremmende for dine pasienters del at du skriver, siterer deg Huff, det blir mer og mer klart for meg hvordan du mener alle som kritiserer deg tar feil - uansett. Og hvis man imøtegår det du skriver, ber du bare om en grundig redegjørelse for hvorfor man mener noe annet enn deg. Har fulgt bloggen din en stund nå fordi jeg synes den er et interessant fenomen, og må innrømme at jeg har fått meg mang en god latter. Det siste er jeg ikke stolt over, for det har vært litt slemt. Men for meg fremstår du som en ignorant som har tatt et kurs i NLP, og dermed blitt både psykiater og rikssynser. Du sier at du vet at du er smart og kunnskapsrik. Mitt inntrykk av deg er at du er en selvopptatt, selvgod, grandios, kunnskapsfattige dame som ikke evner å ha gode relasjoner til andre over tid. Gruppeterapi kunne kanskje ha hjulpet deg. Puh, da var det sagt. Takk for meg.

Jeg anbefaler deg å gå i deg selv og servere en unnskyldning, for maken til dette er da mer en flaut for en psykiater å slenge fra seg.

06.02.2017 kl.19:39

Titti har ikke sagt at hun er psykiater! Og du sier du har master innen nlp.

Titti har godkjente poeng innen psykiatri. Nlp uansett om du kaller deg master eller professor gir IKKE godkjente poeng; nlp er en "alternativ utdannelse".

Maria Erken Høili

06.02.2017 kl.19:46

Anonym: Jeg er interessert i et svar, fra et menneske som studerer eller jobber inne psykiatri. Det er neppe riktig retting i så fall om man lirer av seg kommentarer og ikke klarer å diskuterer konstruktivt. Men hvorfor svarer du for henne?

06.02.2017 kl.20:46

Jeg svarer for meg selv. Nlp er IKKE godkjent utdanning. Det er alternativ utdannelse og kan nok hjelpe mange. Men at du sammenligner deg og din nlp med en som studerer/har studert psykiatri finner jeg bekymringsverdig.

Maria Erken Høili

06.02.2017 kl.20:52

Anonym: Igjen. Spurte ikke deg;) Jeg kan si at jeg har 400 studiepoeng også, det trenger ikke være sant, men dog, jeg spurte Titti. Det er interessant, når hun slenger fra seg morsomheter. Det hjelper ikke med studiepoeng om man ikke egner seg innen for faget. Min subjektive mening. Skjønner ikke helt hvorfor du blander deg? Er dere gift?

06.02.2017 kl.21:01

Min subjektive mening er at du prøver vise andre at du kan og vet mer enn hva du virkelig gjør.

Min subjektive mening er også at jeg mener at du ikke egner deg som nlphjelper. Jeg har selv gått et år og fått hjelp av en nlpkar og han viste en helt annen væremåte enn det du leverer; tillit og trygghet.

Maria Erken Høili

06.02.2017 kl.21:06

Anonym: Morsom du;) God kveldsunderholdning;) om jeg ikke hadde vist så hadde det vært vanskelig å skrive. Logisk tanke, studie, erfaring, kunnskap ;) Er dere gift eller ikke? Siden Titti ikke skriver selv, mener jeg.

06.02.2017 kl.22:51

Logisk tanke, studie, erfaring, kunnskap... Har det jeg også.

Det er godt å være gift med Titti 😙

Hilde

08.02.2017 kl.05:41

Jeg liker deg jeg Maria. Kanskje fordi du minner meg litt om meg selv haha. Du er litt opprørsk, ukonvensjonell og liker å pirke litt bort i det "etablerte".

Du har tanker rundt, meninger om og uttrykker dem i blogg og andre fora. Dette er freedom of speech det. Men den friheten/retten til kan koste og det erfarer du jo. Alt har sin pris 😉

Jeg ser deg ikke som arrogant bedreviter, men en kvinne med et oppriktig ønske om å dele tanker, sette fokus på, ha en sunn diskusjon rundt og ikke minst ønsker du å oppfordre andre til å tenke litt sjæl 😀 Og jeg tror du mener at om du skal hensynta alle andres evnt reaksjoner på det du ønsker å belyse, så vil det å uttrykke seg fritt egentlig bli en umulighet, i hvertfall svært vanskelig.

Å være politisk korrekt har blitt en "trend" i vårt samfunn. Og for å oppfylle kravet til å være det må man bedrive ekstremt med selvsensur. Politisk korrekthet kan mange ganger være bra det, men det kan også kvele mange viktige saker som bør debatteres. Det er lett at politisk korrekthet kan bli en brems i forhold til det å kunne uttrykke seg. Det blir på mange måter lettere å la være og med det knebles man eller velger å kneble seg selv. Og det er kanskje i vårt samfunn litt ønskelig? Det blir mindre opprør, færre menneske som uttrykker seg eller stiller spørsmål ved og til slutt sitter vi igjen med en stor saueflokk som hverken evner å tenke selv eller stiller spørsmål rundt det som "etableres", ikke sant? Vi bare godtar for å passe inn/høre til.

Men det vil alltid finnes opprørere Maria! Vær stolt av å være en! Det er de som tenker, endrer og rokker ved, det er de som skaper og det er de som beholder sin integritet. Å gi slipp på den for å ha det behagelig er å skade sin sjel/jeg'et. Og om man er smart, gjør man ikke det 😉

You rock!

Skriv en ny kommentar

hits