Hva slags rusmiddel er mest skadelig? Du vil ikke tro hva som ender på toppen

Hei kjære lesere.

Dette innlegget er ikke basert på mine personlige preferanser. Jeg er nykter på alt av rusmiddler.

​Men jeg vil likevel dele min mening om dette tema.

Ja til cannabis i Norge?

Etter at jeg har bladd meg gjennom utallige medier, kan jeg i hvert fall trekke en klar konklusjon. Cannabis er mindre skadelig en alkohol.

Så hvorfor skal det ikke være lov?

Jeg synes stengt talt vi har blitt så overkjørt av monopoliseringen i Norge at årsaken av cannabissalg ikke er lovlig per dags dato, kan muligens være at staten da ikke vil tjene de samme penger på dette, som de nå tjener via vinmonopolene?

Det er unødig mye cannabis på svartebørs, hadde vi åpnet opp markedet så hadde kanskje ikke så mange unge havnet i kriminelle miljøer med illegalt salg. Der man da også kommer i kontakt med farligere rusmiddler. 

Vi vet også at over halvparten av all dop beslag i Norge er hasj og cannabis. Jeg ville nok helle vurdert og brukt ressurser og fokusert på å utrydde de farlige stoffene.

Jeg har aldri vært noe fan av å røyke selv, men jeg vet at mange bruker dette medisinsk og for å slappe av, da isteden for piller og diverse andre legemidler.

Jeg sitter ofte å tenke på gamle mennesker, eller menesker med diverse smertefulle sykdommer, hvorfor skal ikke disse få lov til å slappe av litt ekstra?

Eller om man skal stresse ned etter en lang og slitsom arbeidsdag, hva er egentlig så farlig?

To delstater i USA har legalisert cannabis, blant annet California.

Jeg skjenner igjen lukten på mils avstand. Jeg mener ikke at det skal være lov å slenge rundt fjern i arbeidstiden, misforstå meg ikke.

Men skal ikke mennesker kunne ha fri bestemmelsesrett?

Jeg kan egentlig ikke fatte å forstå at vi har blitt fratatt fri vilje, gjennom hva som  kanskje er mest gunstig for de statlige. 

Jeg tok en liten kikk på hva slags rusmidler som er mest skadelig for oss mennesker. Du vil ikke tro hva som ender på toppen

  • Alkohol slår
  • Heroin
  • Kokain
  • Amfetamin
  • Ecstasy
  • LSD
  • GHB

Dette gjør alkoholen til vårt farligste rusmiddel.

Fra en score fra 0-100, der 100 er farligst ruver alkohol på toppen av listen

Alkohol er 3 ganger så farlig som marihuana.

De lærde strides.

I en annen undersøkelse mener forskerne at alkohol ligger på 5 plass på skalaen mens cannabis ligger på 11 plass. Der graden av skade begynner på 1 osv.

Årsaken er at cannabis ikke ødelegger leveren på samme måte som alkohol.

Så hva mener dere?

Burde vi legalisere cannabis for å få ned salget av alkohol og piller, og diverse annet som folk bruker for å slappe av? 

Hva er Cannabis? Se link 

Følg meg gjerne på youtube:

NnUQC0Nlq4I

Useriøse kommentarer uten relevans, eller personangrep vil ikke bli godkjent..

Takk for at du leser.

Youtube

Instagram

Facebook

Maria 

56 kommentarer

trond wangen

30.01.2017 kl.09:39

så sant så sant Maria

KjetilT

30.01.2017 kl.11:03

Hrrrrrrrrrrrrrrrrmmmmmmmmmmmmmmmmm, jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, det einaste detta provar e' at alkoholholdeg rusdrykk ôg bør bli forbode, det e' sikkert ôg, det. Men me kan inkje gjere andre rusmidlar lovlege, av di då gjer me Herren arg. Me må istaden forby all rus, einaste unnatak må vær å rusa seg på bibel og andre kyrkjelege aktivitetar, av di då trur eg det kan aksepterast av KrF ôg. Halleluja!

Moi

30.01.2017 kl.11:15

Spot on Maria! Altfor mange som går rundt og er uopplyst, de tror at alkohol er lov fordi det er minst farlig og ser ned på de som er alternative når de selv bruker det heftigste stoffet de kan få tak i.. Lenge leve hykleriet, selv om det er tuktet på uvitenhet. Heldigvis begynner folk gradvis å bli mer opplyst på hvilket heftig narkotikum alkohol er. Mange som får seg øye åpnere for tiden og jeg liker det. Cannabis blir nok legalisert etterhvert, det må bare skje i flere andre stater først. Vi er jo litt sirompa her i Norge og kommer som regel diltende etter tilslutt:-) Viktig og bra innlegg Maria, stå på!

Liz

30.01.2017 kl.11:15

Det som gjør GHB så farlig er jo at det finnes ingen motgift å gi hvis man blir bevisstløs. Det er også veldig forskjellige styrke i stoffet. Vanlig mengde å ta er en kork, men man vet aldri styrken.

Stein

30.01.2017 kl.13:21

Usikker her. Også cannabis medfører avhengighet. Har ikke tro på legalisering av slikt da det er mer skadelig enn enkelte påstår. Ikke farlig, sies det. Men hva da når virkningen uteblir fordi du har brukt det så mye? Da må du over på andre, og sterkere stoffer. Og så ar karusellen i gang. Vil se den politikeren som tør stå ansvarlig for frislipp.

Judas Iscaroit

30.01.2017 kl.13:32

Forskjellen på alkohol og annen form for rus er at alkohol er en matvare og en naturlig del av vår kropp. Vi er alltid litt beruset.

Det er forskjell mellom ren alkohol og produkter med alkohol. Produkter med alkohol er ikke bare øl, cider og vin. Men også melk og annet produkt som kan gjæres.

Jeg har problem med å ta folk seriøst hvis en person har problem med alkohol, så skal alle nektes alkohol. Like dumt å nekte folk å spise nøtter. Selv om det kan være dødelig for noen.

En enkel regel er. Bruk hue!

erlend

30.01.2017 kl.13:55

alkohol er minst farlig. flere som drikker enn hvem som er avhengig...................... og bivirkninger av de andre stoffene er mye farligere og lettere å begå overdose av disse stoffene og bli avhengig........ det er jo en grunn for at alkohol er lovlig................................................................................................... og ikke disse....................................

Heroin

Kokain

Amfetamin

Ecstasy

LSD

GHB

Chris

30.01.2017 kl.14:06

Hadde du hatt det perfekte angstdempende middel som kun fjernet angst uten å påvirke deg på noe annet vis, så hadde folk fått helt hetta når de gikk tomme og angsten kom tilbake.

Cannabis er vanedannende på samme måten.

Det beste er vel at folk er nyktre og bare holder ut frem til døden setter de fri. Å innta noe som tukler med den indre elendigheten du føler er tross alt umoralskt. Livet er noe man bare må lide seg gjennom.

Det indre er også fullstendig usynlig for andre, ergo så er det ikke reellt. Jeg føler meg jo bra, så derfor må du bare være lat eller noe om du klager. Fra mitt perspektiv ser jeg ingen grunn til at du skulle klage. Så det er bare å ta seg sammen, din late narkoslask!

Snill bestefar

30.01.2017 kl.14:14

At noe er forbudt betyr ikke automatisk at forbudet bør oppheves fordi det strider mot vår frie vilje.

Det er for eksempel forbudt å drepe andre mennesker, fredede dyr, kjøre fly i fylla, svindle på skatten og stjele naboens bil. Moral: Alt som er forbudt begrenser vår frie vilje, men ofte er det nok allikevell til alles beste.

At alkohol genererer flest skader er forøvrig godt kjent. Men det har nok mest sammenheng med volum, vi drikker mye mer enn det konsumeres andre rusmidler.

Som tilhenger av forbud, det er i realiteten for få av dem, mener jeg vi bør beholde en streng toleranse for bruk av rusmidler. Jeg er også tilhenger av tiltak som begrenser bruk av alkohol, for eksempel kvoter på hvor mye man kan kjøpe i uka, eller begrensninger på salgsdager.

Nathalie

30.01.2017 kl.14:24

Hei Maria!

Håper at du har det bra!

I Danmark har det vært salg av så og si legalisert hasj og marihuana i fristaden Christiania i mange år, før myndighetene med flertallet av befolkningen i ryggen begynte å rydde stedet. Det som skjedde med det åpne salget var at innvandrergjenger og MC-klubber begynte å selge billigere hasj og marihuana andre steder i byen.

En legalisering åpner opp for et lettere tilgjengelig bruk, og også at flere prøver seg på sterkere stoffer. At Norge ligger langt nede på narkobruken i Europa har med at hasj har vært forbudt. At det nå snart skal bli lov til å være av besittelse av stoff til eget bruk vil øke bruken. Det vil også bli vanskeligere å ta kriminelle asylsøkere da de til nå har vært en stor gruppe av de som har blitt tatt med mindre partier med hasj og marihuana.

I ditt nye hjemland dør det nå omtrent 40 000 mennesker av heroin i året, da USA har en av verdens verste heroinepedemier. Økningen av heroin på markedet og eksplosjonen av heroinmisbruk skjedde i kjølvannet av at flere og flere delstater har begynt å tilby legal hasj og marihuana. Kartellene begynner da å øke markedsandeler med andre stoffer, og bekrefter forskningen med at hasjmisbruk gjør det enklere å teste andre stoffer. En stor andel av de som har begynt med heroin i USA har vært unge hvite amerikanere som ofte har røykt marihuana i mange år. Legaliseringen av hasj er noe mange ønsker, men kanskje ikke den heroinepedemien som kom i kjølvannet av den.

Jeg ønsker deg fortsatt lykke til i USA Maria, - fortsett å hold deg unna dop!

Klem og alle gode ønsker til deg og dine kjære fra Nathalie :)

Moi

30.01.2017 kl.14:30

Stein: Her skriver du ikke av erfaring, det er helt sikkert. Avhengighet av Cannabis er ikke mye vits i å snakke om, jeg har vært i et miljø hvor jeg og en titalls andre røyket hver dag over flere år. Ingen var avhengige, det gikk fint å fungere uten, man bare sover litt dårligere de første dagene. Tilslutt begynte folk å gå lei av å være konstant stein, inkludert meg. Da begynte folk å slutte en etter en og samme med meg. Ingen trengte noen form for hjelp, det var som å trekke på skuldrene for alle sammen. Det er det letteste jeg har sluttet med. Å slutte å drikke Coca Cola hver dag var verre, det har jeg enda ikke klart å slutte med. Samme med sigaretter. Cannabis derimot... enkelt som bare det. Jeg tok en helsesjekk etter at jeg sluttet og fikk konstatert 100% god helse over hele fjøla. Kan du si meg ett eneste stoff som man kan bruke hver dag over flere år uten at det skader kroppen nevneverdig og hvor man kan slutte som ett skuldertrekk uten å måtte ha hjelp?

Og virkningen uteblir ikke av mye bruk. Man blir litt herdet, men det gjør bare at man tar to trekk istedet for ett så er det som før igjen. Det å gå over til hardere ting er kun en myte. En som røyker og ikke får tak i vil ikke finne noen glede i andre stoffer.

Derimot: Ved at et så mildt er ulovlig så senker man standarden på all annen narkotika. Jeg skal forklare: Da jeg skulle røyke for første gang så var jeg mye mer spent enn første gang jeg drakk, fordi dette var ulovlig, det var "narkotika". Lite visste jeg at det burde vært motsatt. Da jeg så røyket og oppdaget at dette var jo ikke så farlig, da var løgnen avslørt og man tenkte at når dette ikke var så farlig så kunne jo ikke det andre være så farlig heller? Å holde et så mildt stoff ulovlig senker listen på alt annet og gir ett uriktig bilde om risiko ved hardere stoffer enn Cannabis og DET er farlig! Riktig opplysning av folk er det beste man kan gjøre for å redusere bruk, forbud virker motsatt. Det er en grunn til at bruken har gått ned etter legalisering i de fleste land. Du må få deg erfaring før du snakker så ikke du fortsetter å spre myter om ting du ikke har grunnlag for å vite hva du snakker om. Når ikke du har erfaring har du og så null forutsetninger for å vurdere informasjonen du leser om det, om det er riktig eller ikke. Det er mye feil informasjon der ute og her serverte du noe av det.

Moi

30.01.2017 kl.14:40

Erlend: Kommentaren din er tuktet på uvitenhet. Se på NRK's Folkeopplysningen som omhandler nettopp dette. Faktaene som kommer frem der vil nok sjokkere deg fordi de motsier alt du sier her. At alkohol er lov har null med helse å gjøre, det er kun historisk forankret politikk. Hadde Alkohol blitt introdusert i dag hadde det blitt fremstilt som det nye djeveldopet som gjør at man mister fullstendig kontrollen og skader seg selv og andre. Det kan man ikke si om disse andre stoffene. Ingenting får deg til å miste kontrollen som alkohol og ingenting gjør deg farligere for omgivelsene enn alkohol. Dett er det bred enighet om blandt verdens forskere. Det er heller intet annet stoff som går til direkte angrep på alle dine vitale organer som alkohol(unntaket er lungene). Dette er det også bred enighet om blandt forskere.

Line

30.01.2017 kl.18:03

Jeg syns det er helt forferdelig at du skriver det her. Jeg har jobbet på psykiatrisk avdeling for ungdom, og det er hjerteskjerende å se ungdom på 16 år med cannabisutløste psykoser og angst, som du her påstår at "er mindre farlig enn alkohol". Ja, alkohol er farlig, men kan du helt ærlig si at du tror vi får et bedre samfunn ved å legalisere noe som faktisk kan være svært helseskadelig og ødelegge livene til noen? Hvis du hadde sett disse ungdommene med egne øyne tror jeg nok kanskje du hadde endret mening.

Raymond

30.01.2017 kl.18:38

Helt enig med Line over her.

Begynte selv å røyke hasj daglig i store mengder fra jeg var 12 år gammel liten drittunge.

Dette var inngangsporten til at jeg allerede som 12-14 åring putta i meg alt jeg kunne få tak i av rusmidler. Endte opp i rennesteinen....

Røyka mange gram daglig i 30 år.

Har nå vært total nykter for alt i 10 år.

Legalisering er GALSKAP!!!!!

At hue mitt fremdeles hang, og henger riktig på er et Guds under. Av alle mine kamerater som satte i gang m hasjis, er jeg den eneste som er i live i dag.

Kenneth

30.01.2017 kl.21:48

Line. fra 1965 til 2000 så steg antallet som prøve og brukte cannabis regelmessig med ca 550%. I samme tidsperiode så målte man en liten nedgang i forekomsten av psykoser. Cannabis skaper altså ikke psykoser. Det finnes derriomot forskning som forteller oss at cannabis kan utløse psykoser gjennomsnittlig 2,7 år tidligere. Dette leder oss til å tro at de som opplever en cannsbis utløst psykose, ville ha fått en psykose gjennomsnittlig 2,7 år senere, om de ikke hadde røket cannabis.Vi snakker altså om indivder som allerede er sårbare for psykoser. Mangel på søvn og stress, kan like gjerne være det som utløser psykosene. Du må også ha det i hodet at vi faktisk snakker om en legalisering her. Vi snakker altså om hundrevis, om ikke tusenvis av forskjellige regulative tiltak. Det største faren i dag for cannabisutløst psykoser ligger i fraværet av stoffet CBD, som er å finne i all cannabis. Dette har forskere sagt lenge. I en strengt regulert moddel så vil vi være i stand til å kontrolere og ivareta de viktige komponentene i cannabis. Noe som igjen ville ha beskyttet de som er disponerte for psykoser. Dette er en av grunnene til at mange kaller en legalisering for skadereduserende. Alle de ungdommene du møter i dag er et offer for et kaldt og kynsikt illegalt marked. Et makerd som er kun optatt av penger. et marked som ikke kunne bry seg mindre om hvor mye thc eller cbd det er i cannabissen. Et market som ikke spør om legitimasjon. Dessuten så kan også alkohol utløse psykoser, det kalles for delirium og Korsakoffs psykose. https://sml.snl.no/alkoholpsykose

November

31.01.2017 kl.04:41

Går utover vettet og lungene. Har folk i fam. som har røyket det svineriet i noen år :-/ Ang leveren,så er den et filter som renser ALT av avfallstoffer vi inntar,om ikke man da har egen hasj-skorsteins-pipe på hodet. Vås,fra ende til annen:-( Alle forsvarer rusen de selv bruker,det være seg tørrfyll eller våtfyll. Rus er rus.

Julie.

31.01.2017 kl.12:21

Skjønner ikke hvorfor angst og psykose hele tiden skal trekkes inn som et eksempel. Bruker du cannabis medisinsk, skal du selvsagt trappe ned som med hvilken som helst annen medisin. Ikke fordi cannabis er farlig, men fordi du har påvent kroppen din noe den ikke innehar naturlig i utgangspunktet, og da VIL den jo få abstinenser ved plutselig å miste tilførselen av dette. Være seg antidepressiva, coca cola, eller cannabis.

Tror kanskje ikke folk skal være så raske på avtrekkeren hva gjelder psykoser "utløst" av cannabis. Fagpersonell eller ei. Det er en lært utløser for div. psykiske tilstander, men flere dokumentarer gjort av forskere kan vise til at slike ting som aller oftest har med helt andre ting enn cannabis å gjøre. Og den største årsaken er det forvrengte samfunnet vi lever i, og hva som hører med av forferdelige hendelser, plastisk kirurgu, urettferdighet, stress, altfor mye jobbing, lite personlig tid og frihet, motepress, sexpress, stinnrike bloggere, og lut fattige strebere. Alle disse faktorene og millioner av andre eksempler, skaper både angst og depresjoner, så hvorfor skal forklaringen være cannabis så fort det viser seg at flere av tilfellene har røkt dette i forkant av psykose, eller hva det måtte være? Det blir ekstremt generaliserende, feilaktig, og bærer preg av forhastede konklusjoner. I mange tilfeller også basert på disinfo, og/eller uvitenhet. Har man ikke tatt et dypdykk innenfor ruspolitikk, narkotikakrig, effekten av psykedeliske stoffer og generelt andre stoffer, har man heller intet referansepunkt, kunnskap nok, eller alle referansepunkter. Som MÅ være lagt på bordet, før man kan påta seg kompetanse ifht. cannabisbruk og den langsiktige effekten av det. Mange kjemiske medisiner som brukes daglig av ekstremt mye av verdens befolkning, har langt skumlere bieffekter og i noen tilfeller permanente effekter, enn hva cannabis noen gang kan sidestilles med. Men det er jo ikke farlig, det. For det har jo blitt skapt av en industri som vil mennesker godt. Nemlig medisinindustrien som står for over halvparten av verdensøkonomien, og BASERES på, og er AVHENGIG av at mennesker er syke i både kort og lang tid.

Fordi om norge henger x antall år etter, hva gjelder rusmidler generelt, trenger ikke alle som befinner seg i dette landet ha en innsnevret tankegang om det. Men skal man tro normaliseringen av det i norske filmer og serier nå om dagen, vil nok dette legaliseres om ikke lenge. Og globalt sett er det jo forsåvidt bare å se på alle store blockbustere av filmer, hvor det nesten i samtlige filmer benyttes cannabis som en helt vanlig greie. Uten noen propagandiserte vinklinger av det. Det er normalt, og det ser bare dumt ut å være imot noe man faktisk ikke vet hva er, i det store og hele.

Marijuanaplanten i seg selv har så ekstremt mange helsevinnende sider ved seg, i tillegg til miljømessig vanvittige fordeler. Gjør research hele gjenget, og så kan debatten i det minste bli konstruktiv og av god kvalitet. Noe annet blir jo egentlig bare en teori, og det blir ganske dumt. Takk og lov for debatt og økning av bevisstheten, det kan jo faktisk ta verden framover.

Julie.

31.01.2017 kl.12:36

Skjønner ikke hvorfor angst og psykose hele tiden skal trekkes inn som et eksempel. Bruker du cannabis medisinsk, skal du selvsagt trappe ned som med hvilken som helst annen medisin. Ikke fordi cannabis er farlig, men fordi du har påvent kroppen din noe den ikke innehar naturlig i utgangspunktet, og da VIL den jo få abstinenser ved plutselig å miste tilførselen av dette. Være seg antidepressiva, coca cola, eller cannabis.

Tror kanskje ikke folk skal være så raske på avtrekkeren hva gjelder psykoser "utløst" av cannabis. Fagpersonell eller ei. Spesielt ikke når klinikker etc. flere steder i verden som utelukkende benytter seg av cannabisplanten til å behandle en rekke kjente sykdommer, har fullstendig andre erfaringer. Det er en lært fasit at bruk av planten er utløser for div. psykiske tilstander, men flere dokumentarer gjort av forskere kan vise til at slike ting som aller oftest har med helt andre ting enn cannabis å gjøre. Og den største årsaken er det forvrengte samfunnet vi lever i, og hva som hører med av forferdelige hendelser, plastisk kirurgi, urettferdighet, stress, altfor mye jobbing, lite personlig tid og frihet, motepress, sexpress, stinnrike bloggere, og lut fattige strebere. Alle disse faktorene og millioner av andre eksempler, skaper både angst og depresjoner, så hvorfor skal forklaringen være cannabis så fort det viser seg at flere av tilfellene har røkt dette i forkant av psykose, eller hva det måtte være? Det blir ekstremt generaliserende, feilaktig, og bærer preg av forhastede konklusjoner. I mange tilfeller også basert på disinfo, og/eller uvitenhet. Har man ikke tatt et dypdykk innenfor ruspolitikk, narkotikakrig, effekten av psykedeliske stoffer og generelt andre stoffer, har man heller intet referansepunkt, kunnskap nok, eller alle referansepunkter. Som MÅ være lagt på bordet, før man kan påta seg kompetanse ifht. cannabisbruk og den langsiktige effekten av det. Mange kjemiske medisiner som brukes daglig av ekstremt mye av verdens befolkning, har langt skumlere bieffekter og i noen tilfeller permanente effekter, enn hva cannabis noen gang kan sidestilles med. Men det er jo ikke farlig, det. For det har jo blitt skapt av en industri som vil mennesker godt. Nemlig medisinindustrien som står for over halvparten av verdensøkonomien, og BASERES på, og er AVHENGIG av at mennesker er syke i både kort og lang tid.

Selvsagt skal man ikke benytte seg av cannabis helt ukritisk, hvis man i utgangspunktet har utfordringer psykisk. Det er like viktig å rådføre seg med fagfolk på dette punktet, som med alt annet som kan påvirke kroppen i den ene eller andre retningen. Man må ha kunnskap rundt hva det er, hvilken type plante som er bra for f.eks. forskjellige sykdomstilstander, etc. Og ellers i det daglige livet, bør man inneha kunnskap rundt hva man bruker, og hvilke effekter den enkelte sorten gir. Det finnes veldig mange forskjellige sorter innenfor den samme plantefamilien, og her er det nesten vitalt med litt kunnskap. Den dagen cannabis evt. legaliseres her, må jo dette også sørges for at blir gitt til folket.

Fordi om norge henger x antall år etter, hva gjelder rusmidler generelt, trenger ikke alle som befinner seg i dette landet ha en innsnevret tankegang om det. Men skal man tro normaliseringen av det i norske filmer og serier nå om dagen, vil nok dette legaliseres om ikke lenge. Og globalt sett er det jo forsåvidt bare å se på alle store blockbustere av filmer, hvor det nesten i samtlige filmer benyttes cannabis som en helt vanlig greie. Uten noen propagandiserte vinklinger av det. Det er normalt, og det ser bare dumt ut å være imot noe man faktisk ikke vet hva er, i det store og hele.

Marijuanaplanten i seg selv har så ekstremt mange helsevinnende sider ved seg, i tillegg til miljømessige vanvittige fordeler. Gjør research hele gjenget, og så kan debatten i det minste bli konstruktiv og av god kvalitet. Noe annet blir jo egentlig bare en teori, og det blir ganske dumt. Takk og lov for debatt og økning av bevisstheten, det kan jo faktisk ta verden framover.

Pål Eggen

03.02.2017 kl.00:34

Til Stein..haha. Morsomt navn, ofr det er også jeg ofte.Bare en liten korrigering. Det er ikke sånn at man må begynne med sterkere stoffer fordi man blir "innrøyka". Noe man forøvrig kun blir om man røyker daglig som meg. Det man faktisk gjør er at man bare bytter strain. Blir man ikke stein på Blueberry Haze kan man enten ta en to dagers pause, eller så kan man for eksempel kjøpe en Mango Kush i steden.Og den vil fungere helt fint.

Michael

03.02.2017 kl.01:06

Det du sier her . Jeg er engi med deg om det du skriver her

Jim

03.02.2017 kl.13:06

Når det snakkes om legalisering, så menes det selvfølgelig for VOKSNE mennesker.

Jeg kjenner flere som bruker cannabis lovlig i andre land, og ingen av dem har hintet i retning av å løpe etter heroinsprøyta. De drikker riktignok mindre alkohol da, så der ryker jo de skattepengene. De er forøvrig på en stigende kurve karrieremessig. Tenke seg sånt...

Hjernen utvikles til man er i 20 årene, og barn har ingenting med rusmidler å gjøre. At man har sett noen skrekkeksempler med ungdommer som har angivelig cannabis-utløste psykoser, er tatt helt ut av sammenheng med rekreasjonell bruk blant voksne mennesker.

Et regulert salg på feks polet, vil neppe ha større konsekvenser for barn enn det alkohol fra polet har idag. Barn og unge har dessuten tilgang til "langern på hjørnet" hvis de ønsker det, og bare gud vet hva de får i seg der. Han selger forresten andre spennende alternativer også....

Politimannen

03.02.2017 kl.15:22

Burde virkelig bli lovlig, sånn at resurser kan brukes på ting som faktisk fungerer for samfunnet. Istedenfor denne rundansen vi har idag.

Tiligere cannabis bruker!

03.02.2017 kl.17:17

Hei. Til de som sier at cannabis er avhengihetskapende og helseskadeli, åpne øynene i to sekunder å les dette: jeg har tiligere brukt cannabis i mange år og har ikke merket noe av det dere sier. Jeg har aldri hatt bedre helse enn det jeg har nå, og bestemte meg for å slutte på dagen, da jeg har fast jobb, jeg hadde ingen problemer med å slutte å kjente ikke noe til at det kunne virke vanskelig. Eneste grunnen til at jeg sluttet var pga det tåpelige forbudet...

Lene

04.02.2017 kl.01:20

Det jeg ser i mange av kommentarene her er det som frustrerer mest. Folk som mener at vi trenger mer lover som begrenser hva vi selv kan velge å gjøre med egen kropp. Om dette gjelder bruk av cannabis til smertelindring, opiat bruk godkjent av legemiddelindustrien eller en drink eller 5 på en kveld ute. Hvem er disse menneskene som mener at slikt skal styres av dem? Min kropp, jeg vil ha rett til å gjøre hva jeg vil med dem. Hvem er du som skal bestemme over mine valg. Hvis du / dere ikke liker at det drikkes for mye for deres sensibiliteter så la for all del være å drikke. Men hvis jeg kunne få smertelindring og hjelp med søvn i mer enn 2 - 3 timer hver natt ved å innta cannabis som er skadefritt hvis man inntar dette via mat så ville dette gjort mye for kroppen min som sliter med alle opiatene jeg er nødt til å ta nå. Disse gir smertelindring, men kommer til å drepe meg over tid. Hvordan kan da en plante være en trussel for folk som ikke Må ta samme valget?

Flott innlegg.

Per

27.03.2017 kl.19:59

Det er ikke slik at hasjen, ikke virker etter en stund og man må begynne med andre sterkere stoffer, nok et eksempel på statens propaganda. At voksne mennesker som kan finne informasjon på nettet tror dette, må være hjernevasket!

Ærlig sak

27.03.2017 kl.22:10

Jeg er helt enig med deg Maria.

Alkohol forårsaker flere titalls dødsfall i verden hvert år. Det at folk argumenterer for at cannabis er avhengighetsskapende må tenke på at alkohol faktisk er det også! Alkoholisme er et utbredt problem.

Forskjellen er at ja cannabis er avhengighetsskapende psykisk og ikke fysisk. Alkohol er avhengighetsskapende fysisk og man vil gå gjennom en avrusningseffekt når man slutter.

Andre ting som skaper avhengighet er legemidler sånn som sovemedisiner, antidepressiva og medisiner for angst.

Cannabis hjelper mot angst og depresjon og det er billigere! Men da tjener de som lager medisiner utrolig mye mindre penger hvis cannabis blir lovlig og dette er en del av grunnen til at det er ulovlig. Alltid gå etter pengene.

Cannabis bør legaliseres. Det er mange grunner til det, det er mye mindre farlig enn alkohol, det hjelper mennesker som har kreft, Parkinsons, kronisk hodepine osv.

Ingen har noensinne tatt overdose av cannabis, hvis man får for mye så sovner man bare. Mens mange dør av alkohol og andre rusmidler hvert år.

Hvorfor det er ulovlig fortsatt er bare politikk og for å tjene penger. Staten kunne monopolisert cannabisutsalg og dermed hatt kontroll slik som med vinmonopolet.

Se på Nederland som et godt eksempel til hvordan cannabisbruken blant unge går ned når det legaliseres.

Thomas Kjøsnes

27.03.2017 kl.22:47

Til Nathalie:

Det har ikke vært lovlig salg av cannabis i Christiania i København. Det har alltid vært ulovlige varer. Mitt inntrykk er at etterhvert som politiet har slått ned på det illegale salget i Christiania, har man fjernet fredelige selgere, og motorsykkelgjenger og gjenger av minoritetsungdommer har slåsst om de ledige plassene og fått stadig større makt. Det er altså politiets inngripen som har ryddet vei for disse voldelige gjengene.

Om man hadde legalisert cannabisproduksjon, ville varene kommet fra danske bønder med lisens - ikke fra bevæpnede gjenger. Konflikter ville blitt løst i retten, ikke med pistol.

Økningen i overdoser av opioider i USA henger heller ikke sammen med legalisering av cannabis. Tvert imot. Det henger sammen med ukritisk forskrivning av smertestillende medisiner. De statene som har legalisert cannabis, har faktisk mye lavere overdosetall av opioider enn de som ikke har legalisert.

"Brendan Saloner, an assistant professor at the Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health, coauthored a 2014 study that looked at death certificates from all 50 states between 1999 and 2010. Saloner and his colleagues found that states with medical marijuana laws had 27 percent fewer deaths from opioid painkillers compared to states with no legal weed."

https://news.vice.com/story/sean-spicer-is-wrong-medical-marijuana-could-help-solve-the-opioid-crisis

Ziggy

28.03.2017 kl.01:38

Nathalie.

Heroinepidemien, den skylder du på cannabis?

Du bommer grovt her! Største grunnen til at det er en heroinepidemi, er fordi legene gir ut opiater på resept i hytt og pine. Terskelen for å skrive ut opiater er mye lavere i USA, enn i Norge. Ser du på TV i USA,så går det daglige reklamer om antidepressiva og husmødrene tror dermed at dette er helt ok og vanlig, som de skulle tatt en paracet. Når folk da blir hekta på opiater til 50$ eller hva det koster, så finner de kjapt ut at heroin koster en tiendedel. Derfor Nathalie, er det en heroinepidemi i USA. Faktisk er det sånn at de statene med legalisert medisinsk cannabis, har færrest overdoser og mindre bruk av opiater. Skal du sette det i en sammenheng med cannabis,så er det at kartellene satser mer på heroin enn cannabis, siden cannabis er mer eller mindre lovlig der nå. Men heroinepedemien henger sammen med opiater, ikke cannabis.

Peter Stormare

28.03.2017 kl.09:02

Man kan gå på butikken å kjøpe en krukke valmuefrø som er hentet direkte fra opiumsvalmuen,og koke te.

Eller man kan så frøene og høste opium.

Man kan kjøpe en neve Muskat nøtter og få en rus som varer i flere dager,i tillegg til kaffe,alkohol,og tobakk.

Men riskake med hampfrø,den får du ikke her i bygda.

M

28.03.2017 kl.09:48

Jeg liker ikke alkohol, unntatt litt baileys. Jeg savner et alternativt rusmiddel som er lovlig.

Ketil

28.03.2017 kl.10:24

Bare å røyke ei god pipe å slappe av.

Thomas Pedersen

28.03.2017 kl.10:26

Her treffer du innertier. De som argumenterer for et fortsatt forbud har like håpløse argumenter hele gjengen som kunne blitt løst ved å søke på Google.

bjellesau

28.03.2017 kl.10:45

De som mener at alkohol er mindre farlig fordi det er lovlig er helt på jordet, faktisk helt på månen. Det er ikke slik at når noe er lovlig så er det mindre farlig enn noe som er ulovlig. LSD har i forhold til alkohol ingen skader på kroppen, ingen blir avhengig av LSD, det er vel heller ingen registrerte dødsfall av LSD og sist men ikke minst, det er ingen registrerte bivirkninger av LSD som slåssing og amok på byen tilstander. LSD, MDMA osv. går under såkalte soft drugs, de er mindre farlig enn tobakk og koffein og langt mindre farlige enn alkohol. Problemene oppstår når det er ulovig og det kommer urene stoffer som gjør at folk kan få problemer, dette vil da bli utnyttet av staten til sitt fulle og dermed så TROR folk at dette er livsfarlig. Gå ut og plukk fleinsopp med god samvittighet. En liten ting til, det er ingen som har psykiske problmer som løser det med alkohol, men det kan man løse med LSD, MDMA, Fleinsopp osv. Dette er stoffer som kan gi en fryktelig possitiv egeninnsikt og endring av negative sinnstilstander, det kan man IKKE si om alkohol. Så spar meg for kommentarer om at alkohol er mindre farlig fordi det er lovlig, det er tullprat. Ta dere litt fleinsopp og få en aha opplevelse og ikke prat om ting dere ikke har greie på.

Steffan

28.03.2017 kl.10:59

Raffinert sukker er det mest avhengighetsskapende stoffet som dreper mest mennesker per år.

Nesredep Samoht

28.03.2017 kl.11:19

Her bommer du fullstendig. De som argumenter mot et fortsatt forbud har like håpløse argumenter hele gjengen som kunne blitt løst ved å søke på Google.

Allan

28.03.2017 kl.11:36

Alkohol er mest skadelig fordi det er lovlig, det er tilgjengeligheten som avgjør skadeomfanget.

Det vil ikke hjelpe å legalisere et stoff til, da vil det bli mer stoff tilgjengelig og som følge mer skade.

Steffen

28.03.2017 kl.12:10

Hver gang rus blir tatt opp dukker disse kjøtthuene som mener det er helt ufarlig opp. Like interessant hver gang. Lurer på om dere er født dumme eller om det er rusen som gjør det.

Max Simen

28.03.2017 kl.12:46

Jeg postet akkurat en post men kan se ikke finne den så jeg prøver på nytt.

Steffen: Hver gag rus blir tatt opp er det alltid noen som mener det er helt ufarlig, og det er feil. Men sånn er det med alt. Det er alltid noen ;)

Kan jeg spørre om et annet spørsmål?

Jeg røyker Cannabis og likevel mener at det er en aktivitet med risiko for fare. Hva er da jeg?

Også var det en annen post hvor det var noen som mente Cannabis selvfølgeligburde være forbudt fordi noen ungdommer brukte dette og fikk problemer. Ja...det er kanskje en grunn til at ungdommen fikk problemer.. de er ungdommer. Ungdummen skal i utgangspunktet ikke ha rus pga modenhet og at hjernen deres ikke er fullt utviklet. Så å si at "Jeg jobber tett på ungdommer som har utløst psykose som følge av hasjbruk - derfor burde hasj være ulovlig" ....det holder ikke mål assa..

"Å kjøre bil burde være forbudt fordi jeg kjenner noen ungdommer som kjærsjet med bil".

Chris Jesus

28.03.2017 kl.13:48

Her var det urovekkende mange idioter som absolutt skal mene noe om noe de selv ikke har noen førstehåndserfaring med, og hvor alt de vet er basert på all den falske propagandaen som er trykket inn de redde huene deres av de redde foreldrene, lærerne og det redde samfunnet forøvrig de siste 60 årene.

Jeg har forøvrig røyket nok Cannabis til røyklegge den nordlige hemisfæren i løpet av noen år i tjueårsalderen, og har nå sluttet. Det var aldri et nevneverdig problem i mens det stod på. Tok til slutt et eget, fritt valg som voksen om å legge det på hyllen fordi det ikke nødvendigvis var forenlig med de målene jeg har i livet. Akkurat som de ikke er forenelig med fremgang og vekst å spise 3 cheeseburgere hver eneste dag.

Det var også totalt smertefritt å slutte. Sluttet på dagen og merket aldri så mye som en abstinens.

Det er morsomt hvor godt det stemmer at det er disse redde idiotene som skriker høyest for forbud og heksejakt som trenger disse medisinene mest. Jeg synes synd på dere, kjære hjernevaskede idioter.

Olivia

28.03.2017 kl.14:23

Jeg er helt enig med deg i at alkohol er mer skadelig enn cannabis. Men hvorfor gjøre det lovlig av den grunn? Tåpelig argument. Er det noe som bør forandres så er det å gjøre alkohol ulovlig det også!

Ziggy

28.03.2017 kl.14:47

Allan, nei alkohol er ikke mest farlig fordi det er mest utbredt. Det er:1. mest farlig fordi rusen av alkohol, gjør at folk gjør ting de normalt ikke gjør. Derfor vold og utroskap ikke akkurat er uvanlig i fylla. Det er legitimt å si at alkohol medfører midlertidig sinnsykdom.

2. Det er mer skadelig for kroppen.

3. Ved avhengighet er alkohol ekstremt vanskelig å kutte ut, og abstinensene er faktisk dødelige.

4. Det er mellom 200-300 dødsfall i Norge i året pga alkoholforgiftning, og til sammenligning er det 0 dokumenterte dødsfall noensinne av organisk cannabis. Er umulig å overdosere cannabis! Du skal røyke så mye på så kort tid for at det skal være mulig. Man sovner lenge før man er i nærheten.

P

28.03.2017 kl.14:51

Gjør alkohol ulovlig istedet!

Willy Li

28.03.2017 kl.15:24

farmasøytiksk industri bruker millioner av kroner til lobbyvirksomhet for og holde cannabisprodukter ulovlige.

trenger man og lure på hvorfor ?

Thomas Pedersen

28.03.2017 kl.16:40

Til de som mener alkohol burde gjøres ulovlig: Google.com. Det har blitt prøvd før men akkurat som cannabis forbudet skaper det mye mer problemer enn det løser.

Kåre

28.03.2017 kl.16:50

Skulle bare mangle at det ble lovlig. Det var lovlig før grådige forretningsmenn kjørte krig mot hamp, for å skrape til seg mest mulig profitt, fordi hamp kunne brukes til klær og papir, noe disse forretningsmennene i sin tid så på som en konkurrent mot tre og bomull.

Problemet er nok at her i Norge, hvor det er så viktig å stikke nesa i naboens liv, og at staten agerer foreldre for voksne mennesker (se alkohol loven) nok ikke vil gjøre det mulig med det første. Vi må bli kvitt stigmatiseringen, og folk må slutte å bry seg så mye om hva andre folk velger å gjøre (ja jeg mener Norge er et tystersamfunn). Videre må folk slutte å ignorere fakta. Dette gjelder både politikere og alle andre som ikke har skjønt noe som helst.

marius

28.03.2017 kl.21:35

cannabis burde være lovlig medisin mot smerte deprisjon angst ms kreft adhd 2rets til åmed hiv men det skjuler de de. vill heler drepe os invendig med farlige piller som ikke altid funker ... snakk gjærne med meg . https://www.facebook.com/floppysugerdaddy

har ikke my venner men støtter deg ..

Robert

29.03.2017 kl.00:50

Alkohol er noe dritt, det vet jeg utifra egen livserfaring. Men om cannabis er noe bedre er jeg litt i tvil om.. Det kan liksom ikke direkte sammenlignes.. hmm..

Morten

29.03.2017 kl.11:22

Meget bra at du tar opp det her, Maria..! Å det er bare å lese kommentarene for å forstå hvor uviten folk er, faktisk litt skremmende hvor godt propagandaen og hjernevaskingen til myndighetene har fungert. Canabis er en plante som vokser i naturen å har maaange bruksområder innen medisin, bare å lese seg opp på temaet, å det kan erstatte oljeprodukter 100%, inkludert karosseri, drivstoff, plastposer, tau klær, fiber... 25.000 +++ måter å bruke det på...

30.03.2017 kl.07:18

Jeg kan ikke si meg enig i legalisering av hasj, eller legalisering av andre ulovlige rusmidler heller. Jeg er helt enig i at hasj/marihuana ikke er spesielt farlig, eller påvirker brukere slik at det ender i vold og elendighet.

Hvor mange blir voldelige av å røyke, i forhold til dem som drikker alkohol?

Dersom alkohol hadde kommet som nytt rusmiddel plutselig, så er det helt usannsynlig at det hadde blitt lovlig.

Finnes det noe fjernere enn fulle folk?

Jeg kan ikke være moralist med fordømmende pekefinger, til det er jeg for stor "livsnyter" men jeg har ingen tro på liberalisering av noe som helst.

Hadde det ikke vært for ren og skjær egoisme, så hadde jeg stemt for forbud av også alkohol.

motstander

30.03.2017 kl.23:09

Noen tåler hasj, andre ikke. En vet ikke på forhånd hvem som blir psykotisk. At hasj er ufarlig kan jeg garantere at det ikke er!! Stadig vekk blir ungdommer innlagt i psykiatriske sykehus med hasjutløste psykoser. Daglig jobber jeg med unge mennesker som lider og har fått livet sitt ødelagt pga dette. Jeg treffer fortvilte foreldre, søsken og venner. Jeg blir faktisk overrasket over hvor mange som er positiv til cannabis. De har nok ikke sett hvor hardt og brutalt det kan ramme noen.

missingKnowledgeHammer

31.03.2017 kl.00:45

Det er så mange usaklige kommentarer fra nei-siden her, som viser at kunnskapsnivået er tilnærmet null. Cannabis har vært en medisin i over 4000 år, en effektiv medisin mot mange lidelser/sykdommer. Vår kropp inneholder cannabinoider naturlig fra før, og disse er positive for vår helse.

I dag kontrollerer ungdomsgjenger og større kiminelle nettverk cannabis-tilførselen i norge, fra stort til smått, de bryr seg veldig lite om hvem som kjøper, kvalitetssjekking og alder på kjøperen. Markedet lever i sitt beste velgående, til tross for et forbud og straff mot både bruk og kjøp/salg/oppbevaring. Og markedet vil aldri forsvinne . derfor må vi ta kontroll over det. Og la mennesker få friheten til å selv bestemme hva de skal tilføre kroppen av rusmidler.

Null navn

31.03.2017 kl.20:03

Til dere som sier at cannabis er så og så avhengighetsskapende, den infoen dere sitter på er bullshit! Greia er at NOEN og med NOEN så er det en veldig liten prosent som faktisk blir avhengige.

Selv har jeg røyket cannabis i 3 år på ukentlig basis, aldri hatt et problem med det, ikke fysisk, psykisk eller økonomisk, ikke under eller etter bruk. Jeg har nå vært clean i 1 år pga skole, ikke fordi jeg ville slutte, men fordi jeg ikke ville miste skoleplassen min pga en bagatell pågående diskusjon.

Jeg vet selv at jeg kommer til å fortsette med cannabis videre i livet, simpelt fordi jeg får mer ut av dagen, jeg går meg turer, og jeg orker generelt mye mer.

Med de årene jeg har brukt på å ikke gjøre en damn shit, så har jeg kun positive erfaringer med cannabis.

Livet mitt tok en positiv vending etter at late meg med sinneproblemer fikk fatt på den første jointen min.

Etter den dag så har jeg ikke hatt problemer med det.

Selfølgelig så har det forskjellig virkning fra person til person. Så jeg skal ikke sitte her og promotere bruk, jeg mener bare at dere burde kanskje begynne å se på ting med et åpent sinn, jeg var selv en av dere før jeg begynte.

En liten melding fra en gamer på 20år.

Lillian

02.04.2017 kl.12:59

Dette er en helt typisk diskusjon om legalisering av hasj / cannabis!!

Forsvarer det med nebb og klør.... For hvem??

Synes det er arrogant og belærende og si i mot de som har uttalt seg om psykoser og angst innen psykiatrien!!

Har bodd sammen med en som røyker og hørt på fordelene av stoffet....

Det var som å bo med en sau!!!

Dr. H

02.04.2017 kl.17:16

Håper neste generasjons politikere er litt mer opplyst. Enn de vi har i dag. Soft drugs som cannabis, philosobin og MDMA burde vert tilgjengelig på lik linje med alkohol.

Kjenner til flere tilfeller hvor kreftpasienter, folk med ADHD, ms og andre kroniske lidelser som har blitt dopa ned på opioder, og sett hvordan mye heftigere stoffer blir dyttet i gapet på pasienter. Norske sykehus bruker forøvrig 2kg ren kokain til anestesi..

Så staten får lov men ikke oss dødelige...

Karine

08.04.2017 kl.14:53

Alkohol er absolutt top 10 det farligste rusmiddelet, som gir størst avhengighet,skade(seg selv og andre) lett tilgjengelig og en avhengighet som går i arv. Bruk av cannabis innenfor medisin som hjelper pasienter og tunge rusmisbrukere-les:narkomane,da bør cannabis legaliseres.

kim

12.05.2017 kl.16:26

faen så enig! om det ikke skulle bli tilatt for alle, men ivertfall de som trenger det mest, utenom og reise til nederland 1 gang i måneden. ja det er sikkert bivirkninger for |%. ta vilket som helst a-b-c preparat i norge så kan du se selv. istedenfor og leve med "ingen virkning uten bivirkning" såkalt legedop, tar jeg heller en rev og nyter livet. peace out!

Skriv en ny kommentar

hits