Har vi foreldre blitt så feige at vi ikke tør å irettesette våre barn i offentligheten?

Hei kjære lesere.

Har vi foreldre blitt så feige at vi ikke tør å irettesette våre barn i offentligheten? Tenker vi for mye på hva andre mener? Eller er vi redd for at det vi gjør ikke er korrekt i forhold til hva samfunnet sier?

Jeg har det inntrykk av at alt rundt barneoppdragelse skal være pedagogisk riktig til en hver tid.

Om ungene slår seg vrange i dag skal man ikke irettesette de i annen form en rolig psykologisk riktig stemme særlig i offentligheten.

Hva når dette ikke virker?

Hjemme hos oss har vi det jeg kaller fri oppdragelse med visse retningslinjer. Jeg har selv 3 barn, så jeg vil påstå at jeg kan uttale meg om dette tema.

Følg meg gjerne på YOUTUBE

Jeg skal ikke legge skjul på at jeg ikke er av den typen som snakker med rolig stemme når barna slår seg vrange. Jeg har sett at noen barn er flinke til å utnytte seg av denne situasjonen, særlig i det offentlige rom der foreldrene ikke tør å irettesette de fysisk. Visse barn skriker og griner til de får viljen sin og foreldrene står der og prøver å hysje de med gaver. Jeg synes hele dette senario er hårreisende.

Når jeg var ung så ble jeg dratt av gårde i hårfeste om jeg oppførte meg slik. Det funket for å si det sånn. I dag er foreldrene så jævlig feige at de ikke tør å ta tak i ungene med slik udreglig oppførsel.

Jeg har det inntrykk av, å gi de frihet funker svært bra, så lenge de ikke oppfører seg som småjævler. Det er klart det har vært mye time-out i dette huset og innenfor husets 4 vegger er det nok lettere for foreldre og ta et tak i armen.

Jeg satt på fly fra LA for noen uker siden. Bak oss satt en barnefamilie, med mor og 2 barn. Den minste ville jeg anslå som en 3 åring. Ungen hylte og skrik som en stukken gris, og det var ikke fordi det var midt på natten og ungen var trøtt, nei, det var rett og slett for å få viljen sin. Moren satt der og snakket med rolig stemme i flere timer uten å ta tak i barnet sitt i det hele tatt.

Jeg satt å irriterte meg grenseløst. Uten at jeg sa noe. Jeg tenker nå at jeg bure ha sagt noe, for slik oppførsel burde ikke vært tillatt.

Hvordan løser man en slik situasjon i dag uten at noen ringer barnevernet?

Jeg har vært vitne til at barn truer foreldrene sine med å ringe barnevernet om de skulle finne på å irettesette de med annet en rolig stemme. Er dette greit?

Jeg har også inntrykk av at terskelen for å bli satt i en slik situasjon er veldig lav når det kommer til skole og barnehage. Istedenfor å snakke med foreldre og løse problemet så blir stadig 3 part koblet inn. Særlig da gjelder dette i tilfeller der barna oppfører seg som barn og gjør rampestreker i den ene eller andre formen. Ikke slår eller biter men er nysgjerrige på hverandre, dere klarer sikkert å relatere dere til hva jeg mener.

Er det feil at barna lærer seg konfliktløsning på egen hånd? Under oppsyn så klart.

Hvordan skal det gå med disse barna om de får full frihet til å bestemme over foreldrene sine? Og hvordan går det med foreldrene og samspillet i familien?

Jeg er ikke psykolog men jeg skjønner jo at denne formen for oppdragelse ikke gagner verken barn eller foreldre.

Jeg har opplevd noen ganger at barna mine har slått seg vrange når vi har vært på butikken for at de ikke får viljen sin om godis eller annet. Hva gjør jeg? Jo, jeg sier nei. Funker ikke dette så går jeg. Ungene kommer etter tilslutt. Folk reagerer kraftig på dette, ikke skjønner jeg hvorfor. En gang kom det en dame bort til meg å snakket til barnet mitt som hylskrek fordi hun ikke fikk det som hun ville. Akkurat som jeg gjorde noe galt fordi jeg ikke gav henne det hun ønsket der og da.

Jeg mener, hvor er denne utviklingen på vei?

Hva tenker dere om barneoppdragelse? Er det greit å stå imot og ta tak i de eller skal alt være pedagogisk riktig til enhver tid?

Dagens Vlog under:

Takk for at du leser.

Instagram

Facebook

 Klem Maria....


 

 

 

 

19 kommentarer

heidikay

05.01.2017 kl.13:39

Kunne ikke vært mer enig. Det er slitsom er være foreldre idag synes jeg. Det å være pedagogisk riktig til enhver tid er uoppnåelig og foreldre er også bare mennesker.

Maria Erken Høili

05.01.2017 kl.16:17

heidikay: Sant. Tror dog også det blir trøbbel i et parforhold om barna blir overbeskyttet og ikke satt på plass.

05.01.2017 kl.15:05

Samfunnet er helt sykt, ferdig snakket! Nå er det alle slags innblandinger, og "gode" råd for hvordan man skal oppdra ungene sine. De skal helst bli oppdratt etter den "nye" modellen, som er at ungene skal oppdra foreldrene. Spyr av hvordan dette samfunnet har utviklet seg. Er glad jeg ikke er småbarnsmor i dag der det er unormalt å være hjemme med sine barn.

Maria Erken Høili

05.01.2017 kl.16:21

Anonym: Man må jo tenke på at alle individer er forskjellige og de må behandles deretter mener nå jeg, gi de frihet men ikke la de bestemme. Jeg er bare redd for at barn ikke lærer seg konsekvenstenkning og konfliktløsning.

05.01.2017 kl.16:11

"særlig i det offentlige rom der foreldrene ikke tør å irettesette de fysisk"

"I dag er foreldrene så jævlig feige at de ikke tør å ta tak i ungene med slik udreglig oppførsel."

Kan du forklare hva du mener med disse to utsagnene? Det ER IKKE LOV å "ta tak" i ungene sine.

Maria Erken Høili

05.01.2017 kl.16:18

Anonym: Det står vel klart i teksten min, det er ikke noe mer jeg trenger å forklare.

PHANTOMBLUE

05.01.2017 kl.16:27

http://allsongsen.net/singer/dr-denis-leary/the-jellyfish-move/

Denis Leary er enig me deg.Jeg og forsåvidt.

Har vert på restaurant og sett unger som flyr rundt bena på folk og leker,men foreldre sitter og ser på og synes det er søtt.

PS overasket over at ingen PK'r har angrepet deg for bilde av unge med trutmunn og bar hud. PK folket klikker jo sååå, i vinkel over slikt I dag.Hadde ventet PK mafiaen var all over deg, når jeg logget inn her.

Barn med bar hud å Rosa bikini/klær til barn er jo ofte øverst på dagsorden deres.

Maria Erken Høili

05.01.2017 kl.19:18

PHANTOMBLUE: Tja, er enig. Liker ikke at det blir for mye bråk selv, det går an å begrense litt- Ute er det ok, men inne er det håpløst, så lenge det ikke er fritt spillerom uten forstyrrelser. Ps. Det er kjole og ikke bikini. Er det upassende å vise et slikt bilde har vi seriøse problemer.

Kjersti

05.01.2017 kl.17:24

Du ble "dratt avgårde" i hårfestet, og det funket? Really?! Gode relasjoner i dag?

Maria Erken Høili

05.01.2017 kl.19:16

Kjersti: Jeg lærte hva som var dråpen. Å nei, har ingen problemer med det i dag:)

Ida

05.01.2017 kl.18:55

Les noen bøker av Jesper Juul. Han har mye fint om barn og barneoppdragelser.

Én ting JEG har lært meg er at hvis barnet hyler og skriker og jeg smeller høylydt tilbake igjen, ja da er jeg ikke hakket mer voksen enn det barnet er.

Et annet tips er PMT; parent management training.

http://www.forebygging.no/spm-og-svar/1-MetoderTiltak/Hva-er-egentlig-forskjellene-pa-metodene-MST-og-PMT/

Lykke til!

Maria Erken Høili

05.01.2017 kl.19:20

Ida: Hei, det er ikke snakk om å smelle i dører. Jeg har selv lest boken. Fra min side vil jeg oppfordre forelder til å ta ansvar for egne barn og irettesette de, dette er ikke samfunnets jobb og burde ikke være til unødig bry for andre. Barn er ikke voksene og kan ikke begrense seg selv på samme måte. Dessuten trives barn med grensesetting, det gir trygghet.

Ida

05.01.2017 kl.19:39

Irettesettelse skulle bare mangle.

Juul har skrevet mange bøker, ikke bare en så jeg vet ikke hva slags du har lest.

Men har som sagt mange gode tips og skrev for Aftenposten i mange år.

Verd å lese 😊

06.01.2017 kl.12:12

"særlig i det offentlige rom der foreldrene ikke tør å irettesette de fysisk"

Jeg vil gjøre deg oppmerksom på Barnelovens §30 som slår fast at all bruk av vold mot barn, både fysisk og psykisk, er forbudt, også når det gjelder fysisk og/eller psykisk vold brukt som straff i oppdragelsesøyemed.

http://www.nettavisen.no/2414682.html

Barn skal ha grenser og de må vite hvem som bestemmer, men fysisk irettesettelse er ikke greit uansett. Som foreldre må man lede floken. Man må være streng, men rettferdig og man må velge sinne kamper.

06.01.2017 kl.19:42

Hvordan irettesetter du ungene dine når du gjør det på en fysisk måte?

Angående den ungen på flyet, kanskje det var en såkalt "øreunge". Vonde ører på fly er d......lsk vondt.

Hanne

06.01.2017 kl.20:12

Fint innlegg Maria :) kan skrive under på at den verste barneoppdragelsen er den PEDAGOGISKE !!! Barna som har denne oppdragelsen skiller seg veldig ut,og tåler mindre kjeft og motgang enn barn flest som kommer fra den nordmale famillie)) Har erfaring fra et tidligere forhold med denne oppdragelsen..!

06.01.2017 kl.21:05

Clickbait, clickbait, clickbait igjen og igjen.

Bente

08.01.2017 kl.20:40

Enig med deg Hanne.Har rømt fra en familie med 3 stk pedagogbarn.og komme inn i denne familien var et mareritt da disser 3 barna ikke godtok mine barn som jeg hadde fra før - Har aldri i mine levedager sett slike bortskjemte barn før )jeg kunne ha skrivet en hel bok om denne stygge oppførselen på dem.. og husk : Det er foreldrene som former barna )

Maxxx-Flirt.com

09.01.2017 kl.18:30

Nyttårsønske mitt er å få six pack men jeg har så store pupper og rumpe så jeg vil ikke miste dem

Skriv en ny kommentar

hits