Opprinnelsen på hvorfor jeg ikke liker jul, er vel at jeg aldri har hatt en hel familie

 

Hei kjære lesere

På mange måter har jeg prøvd å avvikle julen. Særlig de senere årene. Jul har for meg blitt  en stressfaktor. Ikke føler jeg at det betyr så mye for meg personlig heller. Jeg er ikke troende og da mister vel julen i seg selv sin opprinnelige betydning. Jeg tror ei mange der ute feirer julen for det det var, men bare min antagelse.

Er det dårlig gjort av meg å frata barna mine juletradisjon? Jeg har en mistanke om at barn i dag gleder seg til jul for gavenes skyld og intet annet. Så da er vi tilbake der jeg startet, hva er egentlig poenget?

Vi kan heller kalle det en ferie, fritid, sammenkomst eller familietid? Har vi påtvunget oss selv til å kjøpe for mye, tilfredsstille andre, og omgås med mennesker man egentlig ikke orker? På mange måter føler jeg det har vært sånn. Slitsomt. Jeg foretrekker å omgås mennesker som gir meg glede og ikke omvendt.

Jeg tror dog mange føler det slik. Men man er bare nødt til å karre seg igjennom. Sene kvelder er heller ikke for A mennesker. Jeg føler i mange settinger at jeg har vært uhøflig når gjespingen begynner rundt kl 21.00. Mennesker jeg snakker med vil vel tro at samtalen kjeder meg? Nei, jeg er bare en trøtting.

Familien ble splittet for mange år siden når det gjelder sammenkomst, så da har det blitt enten den ene eller den andre siden. Etter at man blir gift så blir det som regel 4 sider å velge mellom. Forvirrende, særlig for barna. Vi lærer de grunnleggende at splittelse er ok, men på en annen side er det mindre slitsomt, mindre folk, mindre gnissinger, mindre irritasjon, litt som utrykket med kokkene.

Jo, hvorfor ikke splitte litt til. Vi har valgt litt egosentrisk de siste årene. Det har valgt kjernen. Den nære og deilige. Mange ganger lurer jeg på om jeg har blitt a- sosial. Tanken stresser meg, men så nøyer jeg meg med at jeg ikke orker mennesker som sliter meg ut psykisk.

Til tider blir smilebåndene så stramme at de må masseres. Jeg har lært at å smile mye frigjør lykkehormoner. Så jeg har smilt og smilt uten hell:) Nå setter jeg ting på spissen, men slik føles det, til tider.

Jeg har hatt mange interessante samtaler, misforstå meg ikke. Men de fleste sammenkomster er for meg slitsomme. Ikke grunnet menneskene, men samtaleemner. Noen ganger står jeg helt fast. Pinlig føler jeg det når stillheten senker seg. Med mennesker man er komfortable med føles stillhet annerledes, behagelig og avslappende. Ro er for meg et must.



Julemat spiser jeg heller ikke. Gris holder jeg meg helt unna, grunnen er syren og ikke troen.  Så da blir det salat på kaninen:)

Opprinnelsen på hvorfor jeg ikke liker jul, er vel at jeg aldri har hatt en hel familie, den kjernen som jeg snakker om over. Derfor er jeg vel velde obessed med å skape denne selv. Men det er ikke mulig siden barna mine har en mor og en far som ikke er sammen.

Nja, blir ikke klok på hvordan dette skal organiseres annet en at vi får vel være egosentriske de årene julen er uten barn og opplevelsesrike de årene vi har barna:)

Ønsker alle der ute en fredfull første dag:)

Dagens Vlog under:


 

Takk for at du leser

Instagram

Facebook

Youtube

Maria

 

60 kommentarer

Irene Pettersen

25.12.2016 kl.17:59

God Jul til deg og dine!

Vi feirer jul ala Petter Stordalen; han er jo en av dine store helter.

Vi har jule med dine, mine, våre og ekser. Det går uuuutmerket godt an.

At du ønsker kutte jula uten å tenke på dine søte små synes jeg er egoistisk av deg. Jula er også ei feiring av at sola snur så den er ikke bare religiøs.

Du virker veldig bitter. Håper du kommer deg over det.

Qing Tollefsen

25.12.2016 kl.18:38

Jeg synes ikke at Marie Høili virker bitter. Jeg er ganske enig med henne. De som liker jule tradisjon kan jo feire julen slik med dine, mine ,våre og ekser, med masse gaver og pynt. Likevel må ikke alle liker det samme som de som holder fast jule tradisjon. Jeg kjøper ikke julegaven til barna,lager ikke advent kalender, heller ikke lager jeg stor julemiddag. Barna får de trenger og vi lager god mat og nyter de ekstra fridager i julen. Jeg elsker barna ikke mindre enn de som kjøper masse gaver. Jeg liker heller ikke å være sammen med andre bare fordi for å slippe å være alene i julen. Jeg nyter alene jul utmerket, det gjør barna også. De får lov til å gjøre de har lyst til. Man må ikke la samfunnet bestemme hvordan man skal leve livet sitt.

Petter Smart

25.12.2016 kl.18:43

Julen er ingen kristen høytid forankret i Bibelen.

Derfor, som kristen feirer jeg ikke jul.

Så du får ingen problemer med Gud om du lar være å hoppe på shoppingkarusellen i Desember :-).

Hanne

25.12.2016 kl.19:09

Trur dette har med og gjøre at du har får mye Maria. Ikke vondt ment )) Ønsker deg og dine et riktig Godt nytt år :)

Stig L

25.12.2016 kl.19:31

Det viktig er å være sammen med mennesker du stoler på. Du er trygg sammen med. Der du kan være deg selv. Hjertelig velkommen hos oss neste jul med hele familien. Vi koser oss. Spiser godt. Går turer og er sammen. Jula er fin hos oss og jeg deler den gjerne med deg og dine❤ ønsker dere en fin romjul🎅

Frode F

25.12.2016 kl.19:31

Hei Mara!

Ville definitivt aldri fratatt barna juletradisjonen!

Lag heller jul på din families premisser.

Kan se for meg at barna dine har "alt". Så hvorfor ikke gjøre ting sammen med barna før jul; bake etc.? Se Disney på tv etc. Man trenger ikke ha et hav med presanger, la samværet være det viktigste.

I julen er det nok å være sammen med de du trives med. Påtatte smil høres ikke ut som noen vinner.

Desto viktigere er det å le! Hadde jeg hatt en dag uten å le hadde jeg dauvva :-)

Sosialt sett synes jeg mennesker som ikke er i stand til å le, er rimelig slitsomt.

Så kos deg/dere i julen. Legg forventningslista lavt og ta "kontrollen" over julefeiringen.

Ønsker deg/dere en fortsatt god jul!

Mvh. Frode F.

Morten

25.12.2016 kl.19:43

Jepp, jeg synes du er ego som tar ifra barna julen. Jeg er er heller ikke kristen og tror ikke på noe jeg ikke kan se eller ta på. Julen er noe" alle" barn gleder seg til og de har også noe fint å snakke om når det nye året er her og skolen har begynt igjen. Julen er en fin tid til å samle familien, slappe av og kose seg. Julaften er en fanstastisk dag med god mat, litt gaver, spill lek og gode samtaler. Om du vil stresse eller ikke er helt opp til deg selv, ting trenger ikke være perfekt. Det er det i alle fall ikke hos oss og gavene er heller ikke dyre, men vi kjøper ting barna virkelig har bruk for. Lykke til neste år ;)

25.12.2016 kl.21:06

Hvem får 5000 kr av deg? Det skulle trekkes i går?

Maria Erken Høili

25.12.2016 kl.21:28

Anonym: Hei, det ligger på Facebook. Jeg skal poste det på bloggen også;)

Hanne

25.12.2016 kl.21:30

Ego ? Det har ingenting med saken å gjøre.så lenge barna til Maria har det bra,noe som dem garantert har ) så er det bare sunt og godt for alle i familien :) Dette har jeg gjort selv og barna mine hadde en supper og flott jul sammen med tante,onkler og søskenbarn i familie vår :)

25.12.2016 kl.22:26

Maria?? Prøv å se for deg at vi som ikke har like god råd som deg faktisk HAR den jula du drømmer om; familietid og vi leker sammen.

Kanskje du alt for lenge har vært opphengt i fest og dyre gaver og ikke fått med deg at det ER ikke slik jul folk flest har?

Du kan ikke kutte ut jula for barna dine bare for at du skal føle deg bedre. Da må du heller jobbe litt mer med deg selv og få beina på bakken.

Du snakker om at du er borte i LA og skal feire jula ved å dele ut gaver og mat til fattige. Samtidig legger du ut videoer hvor du fyker rundt i en dyr bil.

Vet du har rett til å leve ditt liv slik du vil, men å proklamere seg selv som en reddende engel for de trengende for deretter spy ut penger på unødvendig fjas er bare patetisk.

Vil du virkelig være en engel for de trengende så vær det 100%. Sånn som du vingler blir det bare for nedverdigende og uforståelig for dem det gjelder.

Prøver du "kjøpe" deg bedre samvittighet??

Trumpinoffice

25.12.2016 kl.22:32

Noen bør nok beskyttes mot seg selv. Hvorfor er det nødvendig å vrenge deler av sin familiehistorie ut på Internett?

Hvorfor linker Nettavisen stadig vekk til dette infantile sludderet til denne Maria Høili?

Hun liker ikke julen, sier hun. Hun føler seg derfor tydeligvis forpliktet til å kaste skitt på kristendommen som er en av pilarene i den Vestlige sivilisasjon, en sivilisasjon hun hver eneste dag utnytter sluttproduktet av. Aner jeg et snev av kulturmarxisme her?

Trumpinoffice

25.12.2016 kl.22:38

" Jeg er er heller ikke kristen og tror ikke på noe jeg ikke kan se eller ta på"

Dette er vel ukens dummeste utsagn.

En slik holdning ,kaster vrak på det meste av det som utgjør et menneske, nemlig åndelighet, filosofi, litteratur, kunst mm. Positivisme på steroider ?

tenketank

25.12.2016 kl.22:51

Man skal feire jul slik man ønsker det. Finnes ikke en fasit. Feir jul med dem du er glad i, spis god mat droppe pakkene hvis du ønsker det.

Jeg er ateist, men jeg elsker jula. Gleder meg til å bruke tid på dem jeg er glad i. Slappe av og kose meg.

Ønsker deg en god jul

Atle

25.12.2016 kl.23:07

Du er jo et tilbakestående vesen, og han som har bidratt til at du har fått barn burde gjennomgå en IQ test. Jul handler for svært mer om tradisjon enn tro.Har du ikke en legeerklæring på at du ikke bør spise gris Maria Høili så dokumenterer det at hode ditt ikke er normalt. Du bør ta time oss en psykiater.

25.12.2016 kl.23:10

Ja, jeg synes du er ego hvis du ikke prøver å lage en god jul for barna dine. Jeg tror barn har stooor glede av tradisjoner og jul, kristen eller ikke. Og jeg tror de har aller mest glede av en jul som ikke er så materialistisk, men med fokus på samvær og lek i forberedelser, pynting, lage og pakke inn gaver, glede seg til å få gaver (ikke skjem dem bort så mye, keep it simple) og til å GI gaver, gå på juleteater og avslutninger, høre på julemusikk og lese jule-litteratur. Være sammen, spille spill, lek, latter, TID sammen uten at foreldre sitter med pc'n eller mobilen. Du kan jo lage din egne juletradisjoner, eller joletradisjoner om du vil, som er slik du tror barna dine vil ha glede av uten å fokusere på det materialistiske?! Gledelig jul!

Susann

25.12.2016 kl.23:33

Atle : Du burde fått deg en akuttime hos en psykiater !!! Du er ikke frisk som skriver slik og her tyder det på at du har en farlig sykdom...

Tom ole

25.12.2016 kl.23:46

Blir nok lagt inn snart ,du...

Reidun

25.12.2016 kl.23:48

Tusen takk for en flott artikkel Maria.

Og til deg ATLE : jeg velger også å heller spare en gris enn å spise den. Jeg er mer enn gammel nok til at mitt barn er ikke trenger en IQ test. Han er ferdig utdannet og jobber som helikopterkaptein.

Du burde skamme deg. Er det noen som har behov for time hos psykiater så er deg deg Atle.

Jan

25.12.2016 kl.23:52

Too much text, didn't read.

Ville bare poengtere at jeg ikke kunne brydd meg mindre om hva andre gjør mens jeg feirer jul.

God jul, for helvete.

Knut

25.12.2016 kl.23:53

Makan til bitter syreoppkast, da. Skal vi syns synd på deg, så bortskjemt som du alltid har vært? Blir kvalm!!!

AM

26.12.2016 kl.00:21

Slutt å klage på Maria. Hun har sine gode grunner for det hun deler med oss. Vet dere hva ? dere crybabies ... lag deres egen blogg, og se hvor enkelt det er.

Kanskje litt dobbeltkommuniserende religiøst ? Uffamei,må ikke si slikt, Jesus liker ikke sånt.

Maria tåler det meste, men slutt med babyspråk, det passer ikke den damen !

God jul, fortsatt, og spesielt til Maria m/ familie

26.12.2016 kl.00:43

Hvorfor liker barna jul?

26.12.2016 kl.00:48

Respekt

B,G

26.12.2016 kl.01:13

Hei Maria! Først og fremst er du ærlig og åpen i dette julehøytidpratet. Du er voksen og kan tenke selv og er ganske sikker på at du tenker til det beste for dine barn. At man har noen kroner mere enn gjennom snittet er ikke en bakdel, heller ikke å skamme seg over!! Du berører noe som jeg selv føler til tider, at vi blir påvirket om hva vi skal stå til rette for! Mange mennesker er ikke snille og tenker galt og menneskerespekten minker for hvert år! Hvorfor?

Viktor Kvandal

26.12.2016 kl.01:49

Hei. Skummet gjennom posten/bloggen din på 12 sek...akk, tar ikke lenger tid å skrive/oppfatte budskapet som gjelder så mange hundretusener av oss nå, julaften og nestedagene !! Mange av oss mangler familie vi trives med, eller foreldre som er gått bort, vi har ikke barn...mm. Vi vet at ingenting er mere meningsfylt med jula enn med barn..vi pynter vinduer, lager adventskalendre, lager små julegaver en måneds tid til alle onkle, tanter osv oppover, artig å lage....Joda, oppfinnsomme flotte julehilseneer går an å lage via nettet, for oppfinnsomme...men.."2.dagsfesten er ikke like trivelig i alle festlokaler rundt i samfunnshus i Norges land, noen er ikke medlem i godgamle festargjengar ved langbpordet med noe i lerka i veska under bordet, og for mange er det ikke fylla der ved bordet som lager opplegget til nackspilet..Lykke til

jan

26.12.2016 kl.01:51

jula er først og fremst barna sin høydid, slik det har utviklet seg. Og ikke glem at Jula tidligere var tiden for faste, egentlig ikke tilknyttet kristendommen. Jeg kan hate jula så mye jeg vil, men jeg er faktisk nødt til å ta hensyn til barna! Ja, jula har blitt en fråtsetid i mat, gaver og andre ting, vi "drar kortet" og før vi vet ordet av det er kontoen tom. Det trenger ikke bli slik, det er mulig å ha en fin Jul med innhold uten at lommeboka er tom etterpå! Og en trenger ikke spise svinekjøtt, hva med laks, torsk, eller kylling? Pent tilberedt er dette like bra som ribbe, tro meg! Jula kan virke hard, selv har jeg også problem med familie, det vil si deler av den, men jeg har heldigvis funnet en oppskrift, jeg hygger meg med barna og kona julaften, 1. juledag er er det mine eller hennes foreldre der middag inntas, søskenene kan i nøden besøkes andre dager i mellomjula, en kort visitt. Det er mange late mennesker som ikke gidder å vaske og å stelle sitt hjem alle dager, ikke bare i julen, , for de er jo Julen ekstra plagsom! Det å skulle avsette ett par -tre timer til å pynte juletre, sette frem dekorasjoner og vaske ekstra godt i kriker og kroker er hardt for alle de som elsker å sitte bekvemt i sofakroken hele året og glane på tv, eller surfe på nettet, poste sine glansbilder på Facebook og Instagram!

Per Arne

26.12.2016 kl.02:03

Hei Maria.

Meget godt skrevet Maria.

Du setter her ord på ting som mange ikke forstår.

Respekt står det av deg.

Per

26.12.2016 kl.02:27

Like overrasket hver gang jeg titter innom denne bloggen, den blir mer og mer meningsløs og dum.

Gå å hent kaffe du horegutt, en ting er at Maria er et nek men at han figuren der får taletid gjør det helt talentløst. Får håpe pengene rekker resten av livet for ellers ser vi en tragedie, bare ikke la horegutten styre kontoen.

Elin Beate

26.12.2016 kl.02:38

Ja det synes jeg du virkelig er. Går fint utmerket og få en fin jul uten det enorme presset med gaver og alt, vaske må en uansett, så hvorfor ikke slenge opp en snømann og noen nisser i samme slengen, trenger ikke være fullstappet med julenisser og juleting i hver krik og krok. koster det deg så mye å sette frem 3-4 nisser? Må du invitere hele familien? NEI og atter NEI Gavene må ikke være flotte og dyre og en hel haug, nok med kanskje en eller to gaver til barna og en gave til din kjære. Hverken jeg eller noen i min familie er kristen så det er bare tull att en må være kristen. Bruk heller jula til å finne på noe med barna, bake, se filmer, kose dere med god mat, god musikk og ellers bare nyte tiden i sammen, for en dag vil det være for seint, og tenk også på att kanskje barna dine vil feire jul, g hva kan skje når de en gang får egne barn og de velger å snu ryggen til deg nettopp fordi du ikke gadd å gi dem den gleden da de var små, selv er jeg kronisk syk og i år hatt helvetes mye smerter og i tillegg vært syk like føre julaften, til tross for enorme smerter så klarte jeg å få gjort litt føre jul. Du kan gjøre som min eks svigermor, hun hadde ett ferdig pyntet plastre som hun satte frem hvert år. Tenk heller litt mere på barna dine du og ikke så mye på deg selv.

Mari.

26.12.2016 kl.02:59

B,G. Bakdel er ikke motsatt av fordel, bakdel er bare en del av et dyr, menneske og som er der bak. Fordel er motsatt av ulempe, det finnes ingen ord som heter lempe eller bakdel som motsetninger til disse.

Og Maria, det er ingen vits i julen for oss som har alt en trenger _hvis_ en ser på julen som gaver bare, da blir jo vitsen borte.

Vitsen med julen er å ha det koselig, feire sammen, blåsse i religioner, kanskje dra inn et ekte juletre eller et pent i plast. Sette på ekte Osram juletrebelysning fra 60-tallet som ser pent ut der halve "vokslyset" lyser varmt, slik som dette den gang de fikk til å lage juletrebelysning, det er noe barna vil huske, 10 lys for lite tre og 16 for stort tre :)

https://www.epla.no/media/u/shops/13104/products/720927/072de493-9b7c-469e-bf46-2f85c2c9be1f_org_medium.jpg

Samt 4 loddrette 2-3 cm tykke sølv glittertråder og 4 loddrette strenger med norsk flagg nedover annenhver gang der begge går i hele treets lengde fra topp til bunn. Sammen med fine glasskuler etc som er knuselige og nok farlige for ungene.. men pent og vi overlevde de, og hjemmelagde hjertekurver med plass til litt godteri i :)

Og ikke minst en ekte pen trelags Osram toppstjerne som dette, fra samme tid:

http://scontent.cdninstagram.com/t51.2885-15/s480x480/e15/10864715_1457583574488454_765641800_n.jpg?ig_cache_key=ODgxMDgzMzU3MzgyMjQ4MDAy.2

Folk har "200" bittesmå hvite led-lys i dag, noe som ikke er så pent og som ødelegger varmen på juletreet, kanskje greier de å lage juletrebelysning igjen før julen blir ødelagt.. hvem vet.

Julen ble kapret av kristendommen, men vi feiret før det og det er hva en burde som tradisjon :)

Kast ut alt grått og trist interiør også, vi trenger en ny 50-talls pastellfarge- og samt etterhvert sterke "hippietid" tapeter mot dystre tider, krig og terror.

God jul :)

Marochin

26.12.2016 kl.03:00

Julen har da i utgangspunktet ingenting med kristendommen å gjøre. Jul har blitt feiret på hele den nrdlige halvkule i tusener av år - det er en feiring for å markere at vi går mot lysere tider. Vintersolverv faller stort sett alltid i perioden 20-25 desember.

Julefeiringen i Norge er vel dessuten heller kulturelt og tradisjonelt betinger enn religiøst. Det er en samlende faktor.

Dersom du frarøver dine barn en julefeiring så tror jeg du fremmedgjør hele det norske samfunnet - la dem ta del i feiringen med sine venner, som sine venner - de er bare barn, og fortjener følelsen av fellesskap og kjærlighet.

Hva du spiser i julen er jo opp til deg, men det finnes alternativer til svin (selv om svin er det beste i mine øyne).

Hvem du feirer julen med er irrelevant, så lenge det er folk du er glad i og stoler på. Familie er kjentfolk vi er påpakket, mens venner er den familien vi velger oss. Skap dine egne juletradisjoner, glem kroppshysteri, religionsmas, politisk korrekthet og fjas - kos deg med pepperkaker, gaver, fråts og gled andre.

God jul

Knut Olsen

26.12.2016 kl.03:58

Jeg er også drittlei jula.

Spesielt lei er jeg av julematen, blir kvalm bare jeg tenker på ribbe og pinnekjøtt.

Synnøve

26.12.2016 kl.06:40

Selv har jeg ikke feiret jul på 20 år. For meg er det en ferie uten noe ekstra styr. Deilig! Vil bare legge til at selv om du ikke spiser gris, er det mange bedre alternativer enn salat :) nøttestek og vegisterkaker feks.

Sandra

26.12.2016 kl.08:50

Jula kan bli bedre om du gjør en endring. Du er glad i dyr så kanskje du kan være julevakt på kattehuset f.eks? Ellers så er det mange gode om meningsfyllte handlinger du kan gjøre i jula. Besøksvenn av noe slag f.eks er også en ide. Men barna hadde kanskje blitt glad for en ganske liten og ganske enkel julefeiring i heimen også ? Og hva angår julegaver så er det mange ideelle organisasjoner som du kan støtte med pengegave. F.eks dyrebeskyttelsen, WWF osv

Øyvind

26.12.2016 kl.08:51

@Mari: B,G. Du skriver at:"Bakdel er ikke motsatt av fordel, bakdel er bare en del av et dyr, menneske og som er der bak".

Jeg lærte dette også en gang i tiden, men i dag tillates "bakdel" som synonym til ulempe. Så er det sagt.

Julen er barnas tid sies det, men julen drives først og fremst frem av damer som overgår hverandre i pynt og påtvunget kos.

Jeg ønsker meg en nedskalert jul der ungene får en gave fra foreldrene eller kanskje kjøpt sammen med besteforeldrene?

Noe ungene virkelig har ønsket seg. Nå skal alle kjøpe gaver til alle og det skal ikke være noe dritt heller. Vel, venninner kjøper fortsatt små gaver som skal bety hvor omtenksomme de er med hverandre, og som legges på toppen av alle gavene som de får av øvrige i slekten.

Penger gis som gaver (kanskje det aller beste å få fordi man da kan velge selv).

Gaver vurderes opp og ned, likegyldige eller skuffede blikk, eller den ene gaven de faktisk ønsket seg til en verdi som andre bare kan drømme om.

Nei, hopp av. Bort med søte gavekalendere som er ment som unge mødres synlige omsorg for barna og som er høytidelig omtalt på Facebook.

Kom igjen med en solid og god familiemiddag, der man inviterer venner som ikke har familien rundt seg.

Ungene får gaver fra nær eldre slekt, ikke fra søsken som ikke tjener penger uansett. Kredittkort-jul er forbudt. Det er bedre å lage noe felles enn å blakke seg for noe som ender opp i .... ingenting!

Jula bør være omtankens høytid. Der vi bryr oss om hverandre. Den handler om så mye, men først og fremst om å bry seg om hverandre.

haro

26.12.2016 kl.09:16

Hei Maria!

Hva med å besøke en gammel far som ikke har andre enn sønnen sin som du har giftet deg med? Da kan du lære litt historie som du kan dele med dine barn. Og det livet har vel vært annerledes enn ditt. Og er du i LA er det jo bare glitter og stas. Har ikke lest alle bloggene dine, men du er jo flink til å glitre og vise fram alt du har/hadde. Så løft nesa opp fra din egen navle, og hvis du kjeder deg i andres selskap, la vær. Men du kunne kanskje møtt og lært litt av andre hvis du gadd.Så begynn med svigersen din

Sina Staes Janevska

26.12.2016 kl.09:23

er nok dess bare for gavenes skyld ja :( ... men nå har jeg stilt spørsmåls tegn et par ganger på min egen FB vegg, om så det er Jesus som har bursdag, hvorfor får andre unger gavene? sånn ren hypotetisk: barna har ingen rett i å få gave, når det ikke er dem selv som har bursdag.. vel, ellers ønsker jeg deg en fin romjul snupps <3 og ønsker deg og dine en fin nyttårs feiring <3

Trinemor

26.12.2016 kl.10:03

Gleder meg til å høre om hvordan det gikk med å dele ut mat og gaver til de fattige i LA. Er sikker på dere fikk en god julefølelse av det.

God Jul!

Rune

26.12.2016 kl.10:22

Det er utallige måter å feire jul på. Noen velger tradisjonelt, noen feirer at sola snur (som jeg gjør) og julaften har vi ribbe, 1 juledag kalkun 2 juledag pinnekjøtt. Jeg forstår godt hva du snakker om når du nevner syre, men har man ikke urinsyregikt tåler kroppen godt en ribbedag i året, noen legger religiøse tanker bak, og noen feirer ikke jul annet enn at det i mange tilfeller gir noen ekstra fridager med et pusterom. Barn har aldri bedt om jula og jeg tror det aller viktigste er at barna har det godt sammen med sine nærmeste, julepakker eller ei. Jeg mener også at det ikke er noe motsetningsforhold mellom det å være rik eller bruke penger på luxus og samtidig hjelpe de litt mindre heldig stilte i samfunnet.

USA er bare helt herlig og LA sikkert noe av det aller beste med sine temperaturer og kultur. Go for it, nyt livet, luxusen og familien. Dessverre er hele rushen i livet kjapt over.

Sandra

26.12.2016 kl.11:35

Du får passe på at du ikke ender opp som verdensmester i å problematisere alt. Hverdagen burde du klare å takle om du sammenligner hvordan mange mennesker i verden har problemer som vi knapt kan forestille oss som i f.eks Syria

Sannheten

26.12.2016 kl.11:47

Hei.. jeg er helt enig med Maria det hun sier. Det er bare en liten ferie og barna gleder seg til gaver og ikke nnoe annet. Gran Canaria er jo fullt mmed nordmenn nå så snakker vi om jul

26.12.2016 kl.12:41

Kjære Maria

Du har etterlyst ekte menn

Du har en kjempeflott mann men du behanler han som en puddel og en tjener !

Kaffekopp

26.12.2016 kl.13:10

Jeg liker julen, og det er ingen kristen skikk opprinnelig. Den er et sammensurium av diverse grunner til feiring, så her kan man snakke smeltedigel. Guden Mitra sin bursdag ble til Jesus sin..Mitra sine helbredende evner ble til Jesus sine ( her var det konkurranse om å kapre tilhengere..makt og politikk) og et ønske om " vekk med de fæle romerne og inn med pavestyre") og tviler du, så les historie: Paven har en lue ved navn mitra for sikkerhets skyld :p, så har man vintersolverv som ble feiret før Jesusen dukket opp hos oss, og midtvinterdag, som katolikkene flyttet til desembers Jesusfeiring.

Her er det ikke noe stress, ingen luksusgaver, men gaver kjøper vi. Det behøver ikke være gull og diamanter. Lite kaker også, for av erfaring vet man det ikke blir spist, så det er snakk om 2-3 typer man vet går med. Middag og hyggen er viktigst her. Og den kan man ha i eget selskap også. I fjor var vi mange sammen, og det ble litt mye bråk og ståk for min del. I år var vi ikke mange. Jeg hadde kost meg helt greit alene også om det skulle vært slik. Det er hva man gjør det til selv.

26.12.2016 kl.13:27

Du er utrolig uheldig med din familie,stakkars deg.

Alle i din familie er kok gale, tenkt at du er så heldig å være den eneste i denne familien som er perfekt. Jammen godt for deg at du slipper å være sammen med alle disse menneskene som er så udugelige,slemme og lite rause. Uff så mye trist du har i livet ditt. Forstår godt at den eneste personen du trives med er deg selv. Du er jo super snill,smart og vakker,alle de andre er helt håpløse.

Lizzie Efemie

26.12.2016 kl.13:32

Æ tror ikke på Jesus og æ bor alene. Men dæven den som prøver å ta jula fra mæ og her går ribba ned på høykant. Husk jula ble feira før kristendommen kom til Skandinavia, jula før mæ er en lysfest og se positivt på fremtiden 🎄✨

En mamma

26.12.2016 kl.14:03

Hei Maria,

ser du får en del stygge kommentarer, og det syns jeg er unødvendig. Det må være lov å blanda følelser for jula.

For meg har jul vært hygge og glede, en tid for barna og familien. Jeg har vært så heldig å ha et godt og nært forhold til mine. Å finne den rette gava til hver enkelt har vært en glede som jeg har delt med barna mine. Det er like stor glede i å gi som å få. Men gaver i jula er ikke det viktigste, det er heller dette med fred, ro og å kose seg sammen.

Jeg og far til barna flytta fra hverandre da barna var små. Barna har vært anen hver jul hos hver av oss. Det har vært greit, når jeg var uten barna var jeg sammen med andre. Jeg viste at barna mine var sammen, og de hadde det fint hos far.

Slik er det ikke lenger. Jula er nå en tid med sorg og savn, vi har en for lite.

Et barn får bo hos meg, et anet er i fosterhjem.

Jeg har bedt om at barna i det minste må få treffe hverandre i løpet av juledagene, men barnvern mener at det ikke er nødvendig.

Barnet som er i fosterhjem ønsker seg hjem til meg og søsken, savner besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn. Det spiller ingen rolle, slikt blir lite tatt hensyn til.

Nå er en besteforelder død, barnet får delta i begravelsen. Det blir altså barnets julekontakt med sine aller nærmeste. Uten begravelse ville det ikke blitt en eneste time sammen.

Jeg har gjort mitt beste for å skape jul til de som er rundt meg, sorgen er stor......men jeg lager julemat, har hatt de samme på besøk på julaften som før, vi gjør vårt beste for søsken som er så heldig å få være hjemme. Prøver alt jeg kan å ikke la lengsel og sorg over den ene som mangler ødelegge takknemlighet og glede over de som tross alt får lov å beholde mamma og en familie.

Barnevern ga ingen hjelpetiltak.....

Barnet mitt har en diagnose med noen utfordringer, det hjelper lite med støtte fra helsevesen mot barnevern

Vi hadde en foreldrekonflikt, som foreldre med barn med spesielle behov kunne vi trengt støtte til utfordringer ikke alle andre foreldre opplever.

Vi har aldri vært beskyldt for hverken rus eller vold.

Barnet har aldri sagt noe galt om meg

Så jeg ønsker deg en bedre jul enn hva jeg og mine har. I det minste må alle søsken få være sammen, eller i det minste treffe hverandre. Besteforeldre blir ikke yngre, la barna være sammen med besteforeldre........men da må selvsagt besteforeldre bry seg og være bra for barna. Jeg skjønner jo at ikke alle er som mine snille og gode foreldre som bare vil det beste både for oss og barna.

Religion eller ikke........jula er for barna og familien.

Julemat...? For oss er det viktig med tradisjon og hygge rundt dette, men det er jo bare en ramme. Finn mat som passer for deg og dine, det viktigste er hvem som sitter rundt bordet og hva som bor i hjertet.

Gaver...? Gjør det som passer, det er så langt fra det viktigste.

Så mitt juleønske til deg er en fin jul som passer for deg og dine. Vær glad for at du har barna dine, vær enda mer glad for at barna har DEG og hverandre.

Stress i jula er ikke bra, tenk over hva som gir fred, ro, glede og påfyll. Uansett om barna er hos deg eller sin pappa.

Syns også at du skal ha lov å føle hva du gjør, jeg ønsker deg det beste......men likevel fint å se at ikke alle andre bare er blind av julelykke. Jula kan være både vond og vanskelig når ikke familien er sammen eller det er noen komplikasjoner. I slike familiedager merkes det ekstra godt.

H

26.12.2016 kl.14:14

Hvordan orker du å ha kommentarfeltet ditt åpent med alle disse surmaga menneskene som klarer å vri det til noe negativt uansett??

Maria

26.12.2016 kl.16:35

Enig med deg! Julen er oppskrytt. Jeg gruer meg til å være med folk jeg ikke pleier å være med. Tanken på "tauet" streifer meg oftere og oftere og sterkere for hver jul...

26.12.2016 kl.17:03

Jeg er ikke så glad i julen selv. Men det er barna mine, oc jeg det er en glede å gjøre julen god for dem ihvertfall :)

C. Vito

26.12.2016 kl.22:06

Maria

Jeg lurer på hva lykke er for deg? Mye at det du skriver er ofte så full av sinne og frustrasjon at man lurer på hvorfor det er sånn.

Iforbifarten

26.12.2016 kl.22:26

Som en eldre mann, er jeg enig i mye av det du skriver! Men kan ikke legge skjul på at i mine første barndomsår, har jeg mange hyggelige minner i fra gaver, julenissen, og besteforeldre, samt foreldre som feiret jul. Som tradisjon var det også gang rundt juletreet, sikkert for å gi oss barna, en opplevelse. Det faktum at jeg måtte bli voksen før jeg forstod, at prestens evige sannheter, var bare noe han trodde. Uten fakta i virkeligheten, og at han bare pratet om en hevngjerrig mann som levde for 2000 år siden, samt hans påståtte far som var enda verre! Dvs skulle komme tilbake å dømme levende og døde. Sende de som syndet til helvete osv. Så skjønte jeg jo at dette var galskap! Merkelig at det undervises i dette tullet, enda. Ved julen er det eneste truverdige, Julenissen! Ikke plager han noen, og kommer hver Jul til barn som har vært snille. ;-)

Susann

27.12.2016 kl.01:57

Iforbifarten : Ja ikke sant,du sier noe der :) Julenissen tror vi på :)

englefjes

27.12.2016 kl.05:28

Antikrist:-/ Dere får dere en overraskelse en vakker dag:-)

Hanna

27.12.2016 kl.09:49

Nå har du blitt en ekte Hollywood frue. Leppa er på plass også. Når kommer ditt eget tv-program på en av de blonde kanalene?

Dagfinn

27.12.2016 kl.11:51

En blir beveget ved å lese ditt innlegg. Og merker at det går en rød tråd gjennom det hele - savnet til medmenneskelig varme og kjærligheten til likesinnet og tosomheten med glede over julen som familiens jul, familien du savner og med barna i sentrum for dere to. Også minner fra da du var barn og de vakre minner. Minner du kanskje ikke klarer å gi tilbake til dine barn. Julen dreier seg om kjærligheten. Man blir fort tom når man ikke får noe tilbake. Gaver i julen er tanken bak det å gi. Å gi dr nærmeste og kjæreste du har: Barna og din savnede halvdel.

Jeg ønsker deg det beste for din del, dine barn og at du snarest finner din savnede halvdel og som ønsker å dele dine barn med deg og de vidunderlige gleder det er og gir. Alt for din skyld. For ditt beste. Og da håper jeg du putter bitterheten bak deg, som jeg tror du har, og ser fremover.

Og husk: Julen er et symbol - Kjærlighet og medmenneskelig varme.

Og ha en Fortsatt Riktig God Jul. Og jeg håper og ønsker at 2017 og alle fremtidige år gir deg lykke

Dagfinn

Heidi

27.12.2016 kl.17:42

Dagfinn; du skriver ''og at du snarest finner din savnede halvdel og som ønsker å dele dine barn med deg''

Om du har fulgt med på vlog'ene så har du sett at hun har funnet han.

Foreslår at du går å finner noe medmenneskelig varme (som du skriver) for gudene skal vite at du trenger det mer enn noen andre

27.12.2016 kl.17:42

Got the bush inn my face. Dagens :)

H. Meyer

28.12.2016 kl.04:25

Du står i kø i 20 min i et parkeringshus (dette skriver du under: "hvorfor må man drikke seg så jævlig drita") Du banker hardt i ruten til en stakkars dame som muligens var like stresset og lei som deg, og nesten tok din "spot" -Hun så skrekkslagen ut mens du ropte: Det et MIN plass!

-Det ER ditt liv, du kan fint være selvopptatt uten barn. (til tross for at det var unødvendig å bruke en slik energi på denne damen, når du alikevell fikk "spotten")

I år skal barna være hos far i julen, så hvorfor ikke senke skuldrene litt? Det er også DITT VALG, det å stå i kø inne i et skittent parkeringshus i disse 20 minuttene.

Men det er ikke uskadelig for barna dine, at de og ALLE som ønsker det, kan lese i denne bloggen hva deres liv og velvære er VÆRDT for DEG...

Dra på ferie og lev det livet DU ønsker, men å blottlegge barna dine på denne måten....!

Stakkars sjelen og selvfølelsen deres..

Det er så trist at du med dine muligheter, ikke KAN GREIE å lage egne og gode tradisjoner uten Jesus, svinekjøtt og dyre gaver i fokus. Du har midlene til å skape, men kaster heller bort noe vakkert du (desverre) selv aldri kunne få som barn...?

Undrende morgenfugl.

Trumpinoffice

01.02.2017 kl.12:57

Heia Trump. Keep up the good work

Skriv en ny kommentar

hits