Jeg tapte 6 millioner på denne feilen

Hei kjære lesere.

Jeg vil dele mine tanker rundt alkoholkonsum.

For 4 mnd. siden bestemte jeg meg for å bli total avholds. Grunnene er flere. Jeg hadde vært ulykkelig i flere år før jeg møtte min nye mann og brukte utelukkende alkoholen som et selvmedisinerende middel. Det er ikke slik at jeg drakk alkohol hele dagen, men tankekjøret kom på kvelden og da var det greit å ikke føle på det vonde. Slik var det.

Jeg har aldri vært noe særlig glad i alkohol og har derfor gått for de mildere varianter. Det begynte med at jeg gikk på veggen for ca. 6 år siden, jeg hadde drevet en butikk i mange år som jeg slet meg totalt ut på. Jeg var alltid på jobb, selv om jeg var hjemme spant tankene om hvordan jeg kunne gjøre det enda bedre. Blodsmaken i munnen var en bivirkning av de røde tallene.

Få viste hvor mye jeg slet, eller ingen, jeg har aldri vært særlig god på å dele tanker og i hver fall ikke følelser, jeg hadde en formening om at sensitivitet gjorde meg svak, det ble bare verre og verre.

Alkoholen ble da et middel som jeg kunne lamme meg selv med. En exit fra virkeligheten, tankene jeg ikke maktet å prosessere. Hårene reiser seg på armene bare jeg tenker på denne bedriften.

Parallelt med dette jobbet jeg med rehabilitering av hus og leiligheter. Det var det som holdt tallene oppe, det var en fiktiv del av helheten. Det gjorde dagen min litt bedre.

Jeg viste at å komme meg ut av karusellen var jeg nødt til å legge ned bedriften. Det tok meg mange år før jeg klarte å akseptere nederlaget. For i mitt hode var jeg en vinner, en som aldri gav opp. Men slik ble det ikke denne gangen. Nederlaget var et faktum.

Jeg tapte 6 millioner på denne feilen.

Jeg vet at ikke det rettferdiggjør at jeg valgte å trøste meg selv. Å jeg burde skjønt da at jeg trengte antidepressive midler.

Uansett , dagene ble ikke bedre og flukten var alkoholen. Det gikk så langt at jeg ble stresset om det gikk en dag uten de 2 glassene på kvelden.

Slik pågikk det over flere år og det funket sånn dele vis.

Plutselig gikk det opp for meg en dag at jeg ikke kunne velge lenger. Jeg måtte ha det som middel for å få sovet og for å slappe av.

Når jeg fant min nye mann ble gleden rundt dette så stor at jeg glemte alkoholen en stund. Men det er lett å komme inn i gamle vaner.

Jeg valgte for et år tilbake å utrede meg selv, jeg viste jo at det var noe galt men klarte ikke sette fingeren på det.

Utredelsen tok tid, over flere måneder ble det utarbeidet tester for å komme til en konklusjon. Utfallet var Bipolar 2 og emosjonelle personlighets forstyrrelser. Det er ikke slik at jeg ikke fungerer, jeg er meget skjerpet til tross for. Dalene var som en puls og toppene var som en frigjørende bestigelse at utpust av absolutt tilfredstillelse.

Jeg elsket det å ikke være normal, det gav meg drivet jeg trengte. Når jeg fikk tablettene ble jeg enda bedre. Det jeg ikke viste var at alkoholen kombinert med dette gjorde meg verre.

For 4 måneder siden skjønte jeg at jeg måtte slutte. Bivirkningen av den sinnsmessige progresjonen har vært eksplosiv.

Jeg trodde jeg var dømt til å ikke være til stede, men så feil kan man ta. Ikke bare er jeg lykkeligere, gladere og mer energisk. Jeg er aldri syk lenger, ekstremt skjerpet og målrettet. Tilstedeværelsen er det mest fantastiske jeg har kjent på noen gang.

Nå er jeg her jeg skal være. Jeg er takknemlig for alt de vonde jeg har vært med på gjennom mange år. Dette har lært meg at man skal sette pris på de gode stundene, noe som bare seilte forbi meg når jeg ikke eksisterte.

Alkohol for meg er gift og jeg er meget bestemt på at jeg skal holde meg unna så lenge som mulig. Dere kan si at det heter måtehold, men hva er måtehold? Alkohol er på ingen måte noe positivt, hverken for deg selv eller barna.

Bare sånn til ettertanke.

Takk for at du leser.

Instagram

Facebook

Følg oss gjerne på YouTube kanalen vår under:) 



Maria


 


 


 

 

 

37 kommentarer

Frida

13.12.2016 kl.09:15

Er du medisinert nå?

Lycke

13.12.2016 kl.10:08

Utrolig sterkt å lese Maria. Er veldig sterkt å klare komme utav det på egenhånd, og sammen sikkert da med støtte av mannen din selvsagt. At du er åpen om det vil hjelpe så uendelig mange i samme situasjon . Bare å ta det skrittet å innrømme at du har et problem er det første steget på veien for å få til en endring. Står virkelig respekt av deg, og du er en utrolig intelligent dame og dedikert mamma . Du fortjener all lykke i livet og husk alltid "du er ansvarlig for din egen lykke Maria". Sender positiv energi din vei og en vakker adventstid .

Maria Erken Høili

13.12.2016 kl.15:07

Lycke: Takk, det var en hyggelig respons. Jeg mener selv at jeg og andre som måtte eller må ha et glass eller 2 på kvelden er regnes som en form for avhengighet. For min del så skjønte jeg jo at å bedøve seg ikke var særlig effektivt i lengden og det beste jeg har gjort var å få en utredning. Dette gjorde det mye enklere å skulle forholde seg til seg selv. En grunnleggende forståelse for at man ikke er som alle andre, så er det aksepten ved at bare du kan endre din egen fremtid. Jeg har det helt supert nå. Det værste er ikke å slutte med avhengighet av noen sort. Det værste er å erstatte den i lengden med noe positivt, det er her de fleste ryker. Stay strong:)

presidenttrollet

13.12.2016 kl.11:22

God bedring!

Maria Erken Høili

13.12.2016 kl.15:07

presidenttrollet: For?

Torild Morild

13.12.2016 kl.13:14

Dette er virkelig å vise styrke!!

Et godt og gripende i innlegg som utrolig mange kan kjenne seg igjen i, Maria ❤️

Ønsker deg all mulig lykke til videre, du sterke, flotte kvinne 👍❤️

Maria Erken Høili

13.12.2016 kl.15:11

Torild Morild: Takk, for fin respons. Jeg vet ikke, men håper mange blir klokere når det gjelder måtehold. I dag er det vanlig å drikke 3-5 ganger i uken, dette definerer ikke jeg som måtehold. Så tenk, ikke bare for vanenes skyld men også helsen og ikke minst barna:)

Grimleiv

13.12.2016 kl.13:26

Måtehold er så mangt i dag.. Noen sier en øl eller 2 for dagen. Andre noen pils en par ganger i mnd etc. Jeg syntes egentlig at måtehold er å ikke drikke alene. Kun drikke i selskap. Et par dager i mnd er vel ok. Men slik samfunnet er i dag, ser mange på drikking som noe en gjør Fredag, lørdag, av og til torsdag.. etc.

Men i så fall, jeg mener et par ganger i mnd og kun i selskap :) Holder du det har du eliminert det meste av farer.

Grim

Maria Erken Høili

13.12.2016 kl.15:16

Grimleiv: Hei, mye rett i det du sier. Ungdommen i dag følger ikke de retningslinjer. De fleste drikker mellom 3-5 ganger per uke. Jeg er helt enig i at man ikke skal drikke alene og her burde det jo blinke noen varselslamper. Men hva med de som er single? De drikker mer en gjennomsnittet og ofte alene, jeg vet ikke om dette har med livsstil å gjøre eller kanskje en flukt fra følelser? Jeg tror mange drikker i dag ikke for å ha det gøy, men for å stenge av i den kyniske verden vi er i ferd med å utvikle.

Ang hva som er bra

13.12.2016 kl.13:45

Voldsom bruk av filter på diverse selfies er vel heller ikke bra? Både for selvbildet til de unge som leser bloggen og ditt eget selvbilde. Du føler deg ikke pen nok så du må legge på diverse filtere for å få glatt hud, finere hår, smalere ansikt, mer oransje hud osv...

Maria Erken Høili

13.12.2016 kl.15:17

Ang hva som er bra: Hei:) Jeg vet ikke om du refererer til dagens bilde? I så fall er dette helt uten filter:) Jeg har brukt filter på en del bilder, men ikke på dette.

Dildoleif

13.12.2016 kl.14:23

Alkis.

Jan Dennis Antonsen

13.12.2016 kl.15:06

Vise - viste, vite - visste

judas iscariot

13.12.2016 kl.15:18

Jeg lære ei å holde seg i skinnet. Det jeg sa er dette. "Aldri drikk når det er nedenfor. Kun når du er glad". Dette hjalp.

Selv om man har dårlige dager, er det ikke vits å glemme. Man må stå på. Selv om en av de kjæreste man har tok sitt liv fordi hun ble lurt og utpresset.

Jeg glemmer aldri å har dette motto "dont get mad, get even".

Hva som ikke er bra

13.12.2016 kl.15:44

"Ungdommen i dag følger ikke de retningslinjer. De fleste drikker mellom 3-5 ganger per uke."

Mener du at ungdom drikker 3-5 ganger i uken, eller var det ang voksne mennesker?

For ungdom drikker definitivt ikke så mye, det er unormalt.

"Jeg er helt enig i at man ikke skal drikke alene og her burde det jo blinke noen varselslamper. Men hva med de som er single? De drikker mer en gjennomsnittet og ofte alene, jeg vet ikke om dette har med livsstil å gjøre eller kanskje en flukt fra følelser? Jeg tror mange drikker i dag ikke for å ha det gøy, men for å stenge av i den kyniske verden vi er i ferd med å utvikle."

Snakker du her om eks å ta en øl til en fotballkamp/tv serie eller lignende? For mange er det en nytelse som går hånd i hånd med maten, en del av den kulinariske opplevelsen. Ikke pga alkoholen, men pga at man liker smaken og kombinasjonen den har med mat. Husk at utvalget alkoholfri øl (f.eks) er veldig mye dårligere enn med alkohol. Mange matretter vil få en helt ny og bedre smaksopplevelse med vin til enn eks vann.

Maria Erken Høili

13.12.2016 kl.15:57

Hva som ikke er bra: Hei igjen, jo jeg mener at ungdom/studenter drikker 3-5 ganger i uken. Jeg har snakket med mange, desverre . Når det gjelder dagsdrikking er det det jeg prøver å få frem i innlegget mitt. Jeg drakk selv 2 glass til middag. Men i en lengde så er ikke dette greit. Jeg snakker da ikke im ny og ne, de fleste drikker jo mye mer en dette eks i sommerferien og eller hele året. Man har jo laget en ide om at 2 glass rødvin om dagen er bra for helsa. Noe jeg ikke tror. De fleste anser ikke dette som noe problem, med en øl eller 2 om dagen. Men det er det faktis, med eller uten mat.

Heidi Fent

13.12.2016 kl.16:06

Jeg holder meg unna alkohol og synes det er fantastisk å være for uten. Jeg liker det ikke men bryr meg ikke om andre tar et glass alkohol.

Maria Erken Høili

13.12.2016 kl.17:07

Heidi Fent: Hei, gode retningslinjer. Jeg har heller ikke i mot at andre tar noen glass. Jeg har vært på en del arrangementer og går når folk begynner å bli drita, frem til det er det trivelig:)

Hva som ikke er bra

13.12.2016 kl.16:19

"Hva som ikke er bra: Hei igjen, jo jeg mener at ungdom/studenter drikker 3-5 ganger i uken. Jeg har snakket med mange, desverre."

Mye synsing her. Det er et faktum at det ikke er normalt for ungdom å drikke 3-5 ganger i uken. Det er alltid unntak men dette er ikke normen. Det tror jeg også du skjønner hvis du tenker deg om. Det store flertall 16-åringer drikker eks ikke minimum 3 ganger i uken. Ang studenter, og det er jeg selv, er det heller ikke normalt å drikke 3-5 ganger i uken. Det er store forskjeller blant studenter men de færreste har råd til å drikke 3 ganger i uken, for å ikke snakke om 5! Og da snakker i bare økonomi, skole kommer i tillegg. Det som er normalt, er for de som er faste bygjengere å drikke 1-2 ganger i uken. DET er normen.

"Når det gjelder dagsdrikking er det det jeg prøver å få frem i innlegget mitt. Jeg drakk selv 2 glass til middag. Men i en lengde så er ikke dette greit. Jeg snakker da ikke im ny og ne, de fleste drikker jo mye mer en dette eks i sommerferien og eller hele året. Man har jo laget en ide om at 2 glass rødvin om dagen er bra for helsa. Noe jeg ikke tror. De fleste anser ikke dette som noe problem, med en øl eller 2 om dagen. Men det er det faktis, med eller uten mat."

Når jeg snakker om alkohol til maten mener jeg typisk 1-3 dager i uken med 1-3 enheter. Eks fredag kveld med 1-2 vinglass til en middag som blir komplementert av vin. Du sier du ikke tror 2 glass rødvin om dagen er bra for helsen, har du en grunn for å tro dette eller er det bare magefølelsen? Hvorfor er det et problem å drikke en øl om dagen? Tror heller ikke dette er normen, da nordmenn generelt sett fokuserer drikkingen sin til helgene.

Maria Erken Høili

13.12.2016 kl.17:05

Hva som ikke er bra: http://www.dagbladet.no/2014/11/21/nyheter/forskning/usa/alkohol/alkoholisme/36367125/

Maria Erken Høili

13.12.2016 kl.17:14

Hva som ikke er bra: http://avogtil.no/aktuelt/tre-av-ti-tror-det-er-sunt-med-ett-glass-vin-om-dagen/

hva som ikke er bra

13.12.2016 kl.18:42

http://www.telegraph.co.uk/food-and-drink/wine/is-red-wine-really-healthy/

Les denne.

Linken din til studien fra USA, som omhandler amerikanere ikke nordmenn, underbygger ikke påstanden din om hvor mye ungdom og studenter i Norge drikker. Hva er kildene på dette?

Maria Erken Høili

13.12.2016 kl.18:54

hva som ikke er bra: http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/07/11/402799.html

hva som ikke er bra

13.12.2016 kl.19:42

Linken din underbygger det jeg sier: norsk ungdom drikker ikke vanligvis 3-5 ganger i uken, de drikker derimot mer enn de gjorde i 1997. Men om du tror det er vanlig med hverdagsfyll for ungdom på ungdomsskole eller videregående må du gjerne bevise det;)

Maria Erken Høili

13.12.2016 kl.19:45

hva som ikke er bra: Det stod snitt per øl, som et eksempel , 1 øl om dagen;)

Mette

13.12.2016 kl.20:28

Så bra du tar opp dette, Maria. En svært viktig og brennaktuell problematikk. Er selv fra en svært seriøst alkoholisert familie og dagene som kommer nå er helt ærlig den værste tida på året. Godt voksen nå, mor, og drikker ikke selv, men tenker på alle barna det gjelder som har begynt grue seg. Den klumpen i magen som vokser for hver dag. Uff, fy fader, sier jeg bare. Men kødder du med julekosen til folket, så får du så hatten passer, så tøft at du gjør det. Gi jernet!

13.12.2016 kl.20:54

En gammel, alkoholisert uteligger ga meg en gang følgende kloke visdomsord: "Skakke drekka i motbakke, vettu" :)

Jallis

13.12.2016 kl.20:57

Tusen takk for et flott innlegg!

Selv er jeg arbeidsnarkoman. Jobber alt for mye og klarer ikke å legge ting til side. Humøret er sjeldent bra dessverre. Jeg holder meg likevel unna alkohol og andre stimuli.

hva som ikke er bra

13.12.2016 kl.21:07

Ja og som du vet, norsk ungdom drikker i store mengder når de først drikker. Så det underbygger fremdeles ikke påstanden om at det er nordmen for ungdom å feste og drikker mye på en skolehverdag;)

14.12.2016 kl.09:39

Dette er kanskje en tankevekker for flere stå på å God Jul til dere

Snill bestefar

14.12.2016 kl.11:27

MH: I forhold til hva du tidligere har skrevet, med hensyn til helse, trening og kosthold, kom dette innlegget overraskende.

Jeg må først berømme deg for å være så åpenhjertig. Og ikke minst modig. Dernest må jeg si det er veldig flott gjort å advare andre mot alkoholbruk, basert på egne erfaringer. Din advarsel fremstår med en høy grad av ærlighet og dermed troverdighet.

Mitt høyeste ønske for julen er nettopp at folk flest er forsiktig med alkoholen. Husk at det vi egentlig feirer er det lille barnet i krybba, og la dette symbolisere julen som en høytid der vi setter ekstra pris på barna.

Jan

15.12.2016 kl.12:43

Hei igjen Maria. Tenkte bare å se innom litt her igjen men ble sittende å lese i ca 20 min nå. Du skriver veldig ærlig og bra om mye :-) Uavhengig av hvem du er datter eller kone til. Bra hverdagen og livet går lettere og greiere for deg igjen nå. Jeg kjenner deg jo ikke personlig men syns likevel det er fint for deg :-)

Som du rådet meg til så har jeg letet etter alternative måter/metoder som kan være med å hjelpe meg til å bli flinkere til å tolke signaler som kropp og sinn kan komme med i forskjellige situasjoner i det daglige/livet. Chakra og annet men har kommet fram til at det sterkeste og beste er tosomhet/egen familie og noe meningsfullt å fylle dagene og livet med på kort og lengre sikt. Og bli flinkere til å være fornøyd med det man har så sant det er nok til å klare seg bra med da. Trening og sundt levesett rent fysisk har vært en naturlig del av livet mitt siden jeg var 8 - 10 år gammel så det går av seg selv.

Ok, skriver dette for å gi litt positiv tilbakemelding på det med magefølelse og på allt det bra du skriver her. Fortsatt lykke til videre med det meste :-)

arne

16.12.2016 kl.23:10

Vært igjennom mye av det samme (ikke alkoholiker). Kuttet ut alkohol for tre år siden, egentlig helt uten grunn. Går fint det :)

kkari

16.12.2016 kl.23:18

synes du skulle begynne å drikke igjen. deilig med fulle jenter som slår seg løs med den syndige kroppen sin

Tore

17.12.2016 kl.00:18

Hei

Du er har så SYKT lite å komme med. Skaff deg en skikkelig utdannelse, får deg noe livserfaring og slutt å lev av pappas penger. Du er født med en gullskje i munnen, og den sutter du jammen på som en trassig drittunge. Gjør oss alle en tjeneste: hold deg unna media slik at man kan få lese Nettvisen i fred.

kyrre fjeldvik

17.12.2016 kl.08:58

Javisst har vi det bedre uten alkohol. Tror mange kunne trenge å reflektere litt.

Det er når man gir f... i å drikke ved enhver anledning, at man ser det positive, og hvor uviktig alkohol egentlig er.

Underlig nok er det i Norge forbudt å reklamere for alkohol, men det er tillatt med allverdens øl-, vin- og brennevinsomtaler der reklamen er dårlig skjult.

Alex

17.12.2016 kl.12:37

Hei, Maria. Normalt kommenterer jeg ikke på blogger, men ditt ærlige innlegg fortjener skryt. Det er så vanvittig mange som selvmedisinerer seg med alkohol i Norge i dag - fra unge til voksne til noe eldre. Det gjør meg veldig glad at du deler din historie slik at folk kan ta en titt på sin egen tilværelse og spørre seg selv et par spørsmål. Det er for lett å "ta et par glass" et par kvelder i uken eller helgefyll. Hvertfall, stå på videre!

De negative kommentarene, folkens, er høyst unødvendig. På tide å vokse opp og oppføre seg så barna i samfunnet vårt vokser opp til å bli skikkede mennesker.

Skriv en ny kommentar

hits