Veier du for mye?

Hei kjære lesere.

 

Jeg velger i dag å følge opp innlegget jeg skrev om: fet i mine øyne.

Jeg har tatt noen runder med meg selv og ser at jeg har provosert mange og det var ikke meningen at dere skulle føle dere støtt, det beklager jeg.

Min hensikt var å opplyse om hva jeg mener er på grense av hva som er akseptabelt. Jeg snakker ikke om noen kg fra eller til, jeg snakker om 10 kg pluss.

Man kan ikke skylde på forbrenning, det er sjelden forbrenningen er årsaken til overvekt, om man ikke har sykdommer som Cushings syndrom - overaktivitet i binyrebarken, eller lavt stoffskifte - det vil si nedsatt funksjon i skjoldkjertelen.

Jeg legger ved link her hvordan man øker forbrenningen 

Overskudd av fettlagring kommer av at du spiser mer en du trenger, det er udiskutabelt. Så veier du for mye så spiser du for mye i forhold til din egen kropp.

Man kan ta grep for å øke forbrenningen. Siden kroppen er tilpasningsdyktig kan du legge inn HIIT treningsøkter .Men trening er kun 20% av reguleringen, husk at kosthold spiller opp til 80%.

Man kan spise mye mer en man tror om man spiser ren mat.

Det som er viktig er å spise små måltider, helst 5-7 om dagen. Om du spiser store måltider og få senker du forbrenningen din, kroppen tror nemlig at den må sikre seg kaloriene for å ikke gå ned i vekt.

Ren mat definerer jeg som: fett og protein: fisk, kylling, egg, skalldyr/ jeg er ikke kjempefan men litt rødt kjøtt (storfe), styr unna gris-gris inneholder mye syre, noe som forsurer kroppen og gir vonter (eks stive ledd)

Karbo: Grønnsaker i alle varianter, de grønne er best/ for fett avokado, frukt/ jeg ville styrt unna banan siden den inneholder mange kalorier bønner , linser, belgfrukter, havregryn, villris og grove kornprodukter. Nøtter for fett. Soyamelk,  jogurt ikke tilsatt sukker. For meieri, ekte produkter, ikke lettvarianter, ost, rømme, smør (ikke plantemargarin) Ellers alt av kylling, kalkunpålegg og makrell i tomat.

Hold dere helt unna: Raffinerte produkter( hvitt, sukker,ris og pasta) og halvfabrikat (ferdig laget mat på boks eller i pose). Ikke drikk masse kaloririk drikke gjennom dagen. Vann er din beste venn.

Så tilbake til fedmeproblematikken som jeg nevnte for noen dager siden, 1 av 3 nordmenn er definert som overvektige. Dette er fakta. Så om vi ikke skal øke denne bestanddelen så må vi ta grep om livsstilen.

Husk at nå i julen er det høytid for vektoppgang, så kommer januar med slankehysteri da er karusellen gang. Jojovekt er ikke bra for kroppen. 

Om man legger opp til et løp der man tilrettelegger for kosthold som holder vekten stabil, gir energi og forbedrer helsen så har man gjort seg selv og sine barn er tjeneste.

Jeg mener ikke at dere skal overdrive treningen, men hold dere i aktivitet minst en time om dagen, ta gjerne med barna, så integrerer dere denne livsstilen fra et tidlig stadium 

Så da håper jeg dette innlegget var litt mer opplysende:) 

Takk for at du leser.

Følg meg gjerne på:

YouTube

Instagram

Maria 

20 kommentarer

Nicole Touch

07.12.2016 kl.09:48

Flott innlegg, Maria. Du er flink til å skrive :)

Torfinn Holmhaug

07.12.2016 kl.12:27

Du har sikkert rett i at man bør spise 5-7 måltider hver dag, at man bør passe på hva man putter i seg osv. Ser opp til folk som har så god selvdisiplin at de klarer dette. Dessverre tror jeg at de færreste orker å fokusere så mye på disse tingene i hverdagen som det du gjør.

Gry Olaussen

07.12.2016 kl.12:36

Hei Maria!

Kan dessverre ikke skylde på lavt stoffskifte heller, da er man mest sannsynlig medisinert til et riktig nivå- slik at stoffskiftet er normalt igjen:)) dvs- man har ikke lavt stoffskifte lenger!

unnskyldningene er mange. Tung benbygning f.eks.... det viser seg at voksne har omtrent lik tyngde på skjelettet, så der røyk den også. Tren etter egne forutsetninger og finn ut etter hvert om sykdom el skader begrenser deg. Å begrense seg på forhånd gir en dårlig start på treningsøkten. Man kan som regel mer enn man tror!

Torfinn Holmhaug

07.12.2016 kl.12:38

Forresten litt komisk at det står følgende i artikkelen du linket til (den om hvordan man øker forbrenningen):

Måltidshyppighet har ingen innvirkning på forbrenningen.

Tidligere ble det anbefalt å spise mange små måltider hver dag for å øke forbrenningen. Nyere studier, blant annet en studie som ble publisert i The British Journal of Nutrition i 2009, viser at måltidshyppighet ikke spiller noen rolle. Så lenge det totale kaloriinntaket gjennom dagen er det samme, utgjør det ingen forskjell om det blir fordelt på flere små eller få store måltider. Studien hadde 16 overvektige menn og kvinner som deltakere. Disse ble utvalgt til å delta på en lavkaloridiett som de fulgte i åtte uker. Begge gruppene gikk ned tilsvarende i vekt. Det var ingen forskjell mellom gruppene i tap av fettvev, i apetittkontroll eller i hormonnivå som signaliserer sult og metthet.

Ben Dover

07.12.2016 kl.12:43

Balanse i liver er stikkordet.

For øvrig smak og behag.

Svær ræv og store pupper får man ikke av å spise kaninfor.

Du hadde vært mye finere om du stappet en burger i brødsaksa oftere.

I like big butts and i can not lie......

Marianne

07.12.2016 kl.13:18

Jeg ser at du fremdeles ikke bryr deg om å skille mellom lav overvekt og sykelig overvekt/fedme. Det er trist. En kvinne som har grense for normalvekt ved 64 kilo og som veier 75 kilo har da et helseproblem i dine øyne. Jeg mener man skal være veldig forsiktig med å problematisere "10 kilo eller mer". Jeg gjentar:

Normalvekt18,5-24,9

Lav Overvekt 25,0-29,9 Økt for diabetes

Fedme - grad 1 30-34,9 Økt for diabetes Økt dødelighet

Fedme - grad 2 35-39,9 Høy risiko for flere helseproblemer Økt dødelighet

Fedme - grad 3 40,0 eller høyere Ytterligere økt helserisiko

Man bør fokusere på å holde vekten under KMI 30.

Fu King Ho

07.12.2016 kl.15:17

Enig med Ben Dover :)

Ny leser

07.12.2016 kl.15:32

Ja det ble vel mye om overvekt, et tema som popper opp overalt hvor man snur seg, og ingenting er nytt under solen.

Da er temaer som helseskadene ved undervekt mer interessante. Det er langt mer skadelig å være noen kilo undervektig og sulte seg med vilje.

Et annet tema er de positive effekter ved nikotin. Nikotin forebygger mot angst, depresjoner og faktisk også et par krefttyper.

Maria Erken Høili

07.12.2016 kl.15:53

Hei, jeg vil bare linke til denne artikkelen når det gjelder antall måltider, det er 2 forskjellige utfall av konklusjon. Men undersøkelsen er gjort med over 2000 jenter, som er relativt mange. http://fitnessbloggen.no/maaltidsfrekvens-slank/

07.12.2016 kl.18:13

Maria.... Du hevder å ha kun gode intensjoner med det du skriver selv om det er provoserende.

Det har ikke fallt deg inn at du kanskje bruker feil metode i og med at du få så mange krasse motsvar?

Du motiverer ikke; du trykker ned. Men det værste er det at du innser det ikke selv. Du bare turer frem på samme vis.

Hva skal til for at du faktisk får opp øynene og blir en empatisk sympatisk veiledende god person i stedet for den sure arrogante megga du er nå? Du støter flere fra deg enn hva du tiltrekker.

Håper ditt nyttårsønske er å gjøre en stor forbedring med deg selv i relasjon med andre.

Av en eller annen grunn mistenker jeg deg å skrive alle disse håpløse kronisk negative innleggene for å få nettopp negative kommentarer.

Jeg tror ikke du takler positive tilbakemeldinger. Seriøse sådanne; nå ser jeg bort fra alle disiplene dine som sier "flott Maria!" uansett hva du skriver.

"Får man ikke positiv oppmerksomhet er negativ oppmerksomhet bedre enn ingen..." Dette tror jeg er filosofien din.

Jeg vet jo at du innehar mye kunnskap og lærdom, men du kveler all interesse for andre å ta den til seg på måten du oppfører deg på. Skulle nesten tro at du er i trassalderen fremdeles.

Gi litt godheten din, kunnskapen din og ikke bare en moraliserende pekefinger.

Tidligere leste jeg bloggen din og lo godt for jeg kunne ikke forestille meg at noen kunne være så fullstendig blottet for medfølelser og være så sneversynt.

Nå leser jeg bloggen din og synes bare synd i deg fordi at du ikke ser selv hvor negativ, påståelig og nedverdigende du kan være.

Håper du våkner en dag, men du må dessverre selv ville det.

Anton

07.12.2016 kl.18:38

Det er ikke all energi (kcal) som tas opp i kroppen.

Hvis jeg spiser en stor kopp med linfrø får jeg maaaaange kilokalorier i meg. Men det fine med linfrø er at jeg driter dem ut igjen like fine. Bare å skylle dem og bruke dem neste dag.

Så uten at jeg løfter en finger går det ut flere kilokcal enn hva jeg inntar.

Mais har samme effekt og andre ymse frø 😊

Caro

08.12.2016 kl.00:52

Liker at noen over her ikke har lest seg opp på kraftig benbygning. Det betyr ikke at selvet beinet eller skjelettet er tyngre enn andres. Det er rett og slett mer "rom" mellom bena. Mer vev, sener, muskler etc. Jeg er ei ung kvinne på over 180 cm, jeg har hofter, romper og pupper. Jeg har en ryggtavle som min søster kan bruke som skjold hvis a vil, men her er greia. Uansett hvor mye jeg slanker meg, eller hva som helst for å gå ned i vekt. Vil ikke skjelettet mitt krympe. Jeg vil fremdeles være like "brei" over skuldra. Hoftebeina stikker ut hos meg, man kan skimte ribbeina, men når jeg sitter så har jeg ei lita rulle der ja. I følge BMI kalkulatoren så jeg på vei til å være overvektig, det sliter på ei som er 23 år gammal og følt meg som et utskudd i alle år fordi jeg har vokst fort. Jeg trudde jeg var feit fordi jeg hadde strekkmerker fordi ingen fortalte meg at det var pga. underhuden ikke klarte å følge etter da jeg skøyt i værs.

Det bra du ser deg selv som ærlig og vil være det, men du er nødt til å passe på hvordan du formulerer deg. Dette er som et slag i trynet fra ei som egentlig passer godt inn i kategorien "sunn, norsk ungdom" - Men så klikker jeg meg inn her og føler meg som ei buldre som bare er i veien. Jeg kommer aldri til å føle meg like flott og komfortabel som du er på bildene du poster. Hei hei, magen min er også flat når jeg står, ikke noe med det. Men gjennom alle blogger, forskjellige medier som vinkler ting som du gjør. Jeg passer tydeligvis ikke inn i dette samfunnet da.

Anita

08.12.2016 kl.01:14

Ille mange som tar til seg her. Jeg var slank og fin for en del år siden. Og ja jeg følte meg og så feit til tider. Syns det er helt topp at slanke flotte damer som deg uttaler seg.Alle tror at er du slank og rik så er det ingen problemer. Fantasi. Stå på det du sier er sant,hilsen en som nå er på 100`+ Det er et helvete.

Knut Olsen

08.12.2016 kl.02:40

Det må være fint å være ekspert på så mange områder.

Når kommer artikkelen om hvordan sminke seg til romferd?

08.12.2016 kl.10:21

Til Knut Olsen

Det jo bare å leses noen nettartikler og sette seg inn i et par undersøkelser det, så er man ekspert. Lese seg opp som hun sier til tider. Her trengs ingen utdannelse eller erfaring. Google er tingen ;)

Bodywork.no

08.12.2016 kl.12:05

Fikk lyst å kommentere dette litt for å skape noen nøyanser. Som et utgangspunkt hard i rett i din konklusjon. Ren mat er en stor fordel. Mange små måltider om dagen fungere for noen ikke for alle er min erfaring.. Dette handler om hvordan konstitusjon man har. Hvilken kroppstype.(dosha i følge ayurvedisk vitenskap ). Det fins i utgangspunktet 3 typer. Vata, pitta og kapha. Da må man inn på Ellement lære. Her kan du teste din dosha: https://www.naturesformulary.com/test/dosha-test/

Mange er faktisk genetisk disponert for å være litt rund rundt midja og skal ha mer fettlag på kroppen enn standarden sier. Vi kan ikke standardisere mennesker.

En annen ting som jeg som Terapeut ser ofte, og som ofte glemmes, er faktum at dette med overvekt eller undervekt handler om næringsopptaket. Evne til næringsopptak. Ofte hjelper det ikke med sunn mat da. Dette skyldes i stor grad emosjonelle traumer. Som gjør at tarmer og organer ikke fungere som det skal. Da hjelper det ikke med perfekt kosthold. Men traumene må jobbes ut og helbredes.

Bodyworks.no

08.12.2016 kl.12:14

dette med emosjonelle traumer kan ikke undervurderes.

Jeg ser det igjen og igjen. Og når man får has på det så raser man med i normalvekt av seg selv med normalt kosthold. En detox kan også være løsningen. Noe som balanserer og regenerere fordøyelsessystemet :)

08.12.2016 kl.13:39

Forskning: Proteinrik diett med mye kjøtt kobles til hjertesvikt

http://www.abcnyheter.no/livet/helse/2016/11/23/195258563/forskning-proteinrik-diett-med-mye-kjott-kobles-til-hjertesvikt

##...høyere risiko for hjertesvikt, særlig hvis det meste av proteinet de får i seg kommer fra kjøtt##

##Høyere totalt inntak av protein i dietten ser ut til å knyttes til vesentlig økt risiko for hjertesvikt, mens inntak av vegetabilsk protein ser ut til å ha en beskyttende effekt...##

##... identifisere kostholdsendringer som kan bidra til å redusere forekomsten av hjerte- og karsykdom, benskjørhet, brystkreft og tarmkreft.##

##Når det er sagt så er funnene i det som beskrives, veldig interessante siden de støtter tidligere funn av andre forskere...##

##...inntak av animalsk protein, men ikke planteprotein, ...er forbundet med...kreft i tarmen.##

##Akutt kan stort inntak av protein ha negativ betydning for lever og nyrefunksjon. På lang sikt er det altså assosiert med kreft i tarmen og nå altså risiko for hjerte-kar-sykdom...##

Hvis en tar for seg kroppsbyggere og kraftig overvektige mennesker. Og ser på hva slags kosthold de har, og hvilke sykdommer de dør av. Så er det nesten ingen forskjell.

Et stort inntak av animalsk mat.

Og de vanligst dødsårsakene er hjerte og karsykdommer, lever og nyresvikt.

(Kroppsbyggere som bruker steorider har litt kortere levealder en de som ikke bruker det.)

Det er ikke noe mysterium her. Det er kostholdet som er årsaken. (Animalsk mat...)

-

Dr. John MCdougall er en av verdens fremste eksperter på sammenhengen mellom kosthold og sykdom. Han har jobbet med det i over 40 år.

Starch/Sugar Don't Make You Fat - Fat Does!

https://www.youtube.com/watch?v=rUWcgh5Ju9g

The Starch Solution

https://www.youtube.com/watch?v=4XVf36nwraw

Fighting the big fat lies with fad free truth

https://www.youtube.com/watch?v=WYfq-V_5Cv4&list=PLgkc99yZePcBHa-U-UytCkHQaazKL6IM2

-

304 - Udderly Amazing / Life at Its Best - Walter Veith

Are dairy products good for us? For centuries, we have been led to believe that dairy products should form an essential component of our diets. However, it is well known that many nations are dairy intolerant, and that even dairy tolerant nations are subject to many allergenic responses to dairy products. New evidence implicates dairy in not only allergenic responses, but in potentially lethal diseases such as osteoporosis, leukemia, diabetes, and many others. The latest scientific findings and their impact on our lifestyle choices are discussed.

https://www.youtube.com/watch?v=r9XuYRoqo1A

-

The Fat You Eat, Is The Fat You Wear! Webinar: 2/25/16

https://www.youtube.com/watch?v=-KBicWwnCdg

Dr. McDougall talks about SUGAR, Webinar 08/18/16

https://www.youtube.com/watch?v=VK1u04UAMYM

To Learn more about John McDougall, M.D., visit https://www.drmcdougall.com

08.12.2016 kl.14:11

No Whey, Man. I?ll Pass on the Protein Powder

http://nutritionstudies.org/no-whey-man-ill-pass-on-protein-powder/

##No supplement is more widely consumed than protein powder. The powders of choice among mainstream bodybuilders are whey and casein, which are proteins derived from cow?s milk.##

##Athletes from all walks of life embrace the consumption of excess protein under the assumption that more is better. Many companies (and entire industries) have gone to great lengths to convince the public that they need to seek out high protein foods and consume as much protein as possible, without any consideration of the health consequences that accompany excess consumption.##

##casein has the ability to turn on and turn off cancer growth simply by adjusting the level of intake of that protein. This was determined through years of clinical trials, experiments, and tests, which yielded these results,##

##I later learned that elevated levels of protein can also cause kidney damage, liver problems, kidney stones, excess fat gain, contribute to the damaging of the lining of artery walls, lead to plaque build up in arteries, result in lethargy, diminish bone density, and cause a host of other health problems...##

##...why is casein, which has been linked to illnesses such as prostate cancer, more than any other protein, allowed to be sold in stores? Why are these products even produced? After all, who needs them, besides calves?##

No Whey, Man...

09.12.2016 kl.03:02

Milton Mills, MD presents "Are Humans Designed to Eat Meat?"

https://www.youtube.com/watch?v=sXj76A9hI-o

Skriv en ny kommentar

hits