Er nordmenn rasister?

Hei kjære lesere

Jeg tenkte jeg skulle avvæpne rasistkortene og friskmelde nordmenn.

Jeg har lest en liten studie på hvor Norge befinner seg på skalaen når det gjelder rasisme. Dette overrasker deg kanskje, mulig det også har med godtroenhet og barmhjertighet å gjøre? Norge er faktisk et av de minst rasistiske landene i verden.

article-2325502-19D0189E000005DC-313_634x274.jpg

 

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2325502/Map-shows-worlds-racist-countries-answers-surprise-you.html

MailOnline har publisert en oversikt over hvor rasistiske landene er, og denne oversikten viser at USA, Storbritannia, Canada, Sør-Amerika (og Norge) er blant de minst rasistiske landene i verden. De mest rasistisk er Hong Kong, Bangladesh, Jordan og India.

Nå som vi må fjerne alt av ord, bilder og uttrykk som har med rase gjenkjennelse å gjøre blir vi gradvis mer multikulturelle. Jeg hadde en interessant diskusjon med en somalisk jente som mente det var diskriminerende at det ikke fantes flere fargede mennesker i norsk reklame. Man kunne bare svippe over til England for å finne hele verdens kulturisme på alle bannere som hang rundt i byene.

Jeg blir jo helt stresset når jeg skal betegne mennesker, alt er jo galt når det gjelder betegnelser. Jeg klarte å glippe på: er du godt intergrert forrige gang jeg hadde en diskusjon med en farget.

Men vi må huske å ikke miste tradisjonen vår nå opp i denne rasist undertrykkelses suppen. For meg er det underlig at vi må gi slipp på vår egen kultur for tilpasning av andres kulturer som ikke passer vårt samfunn.  Vi kan ikke alltid forstå oss i hjel eller akseptere.

Synes ikke dere at dette rasisthysteriet har gått for langt? Og bruker innvandrere dette til egen fordel?

Vi er ikke rasister i Norge i følge statistikken.

Takk for at du leser.

Følg meg gjerne på:

YouTube

Instagram

Facebook

Maria 

 

40 kommentarer

06.12.2016 kl.16:20

Lær deg forskjell på moderering og modernisering!

Har sett det SÅ mange ganger nå at du skriver modernisering og mener moderering.

Når du ikke klarer å skille disse to vidt forskjellige ordene, hvordan i all verden skal vi kunne stole på at det du skriver er det du mener eller er det quiz hver gang?

Maria Erken Høili

06.12.2016 kl.16:24

Anonym: Hvor er vi nå? Henger ikke helt med.

06.12.2016 kl.16:24

"For meg er det uendelig at vi må gi slipp på vår egen kultur for tilpasning av andres kulturer som ikke passer vårt samfunn."

Her mener du kanskje UTROLIG??

Maria Erken Høili

06.12.2016 kl.16:25

Anonym: Underlig, stavefeil, retter det nå.

06.12.2016 kl.16:29

jasså ja, bruk googel translate, fyfaen for en bløffmaker.

Hvor har du funnet artikkelen du kopierer fra?Dette er jo kriminelt.

Maria Erken Høili

06.12.2016 kl.16:36

Anonym: Hva feiler det folk? Det ligger link under bilde.

06.12.2016 kl.16:30

Maria Høili

05.12.2016 kl.12:41

Anonym: Sitat: Det neste blir vel du ber oss moderere oss med gleden og kosen ved jula?

Dette er din tankegang ikke min:) Synes du det er ufornuftig med modernisering av gaveforbruk og fet mat?

Maria Erken Høili

06.12.2016 kl.16:35

Anonym: Det er jo en stavefeil. Du skjønte jo hva jeg mente.

Skvatt

06.12.2016 kl.16:31

Orsak, men dei landa du nemner som minst rasistiske er verkeleg dei mest rasistiske or alle, medan landa lengre sør ikkje er det. Det skuldast nemlegen den simple røyndomen at me hev ofselegt stor arvesynd som kvite vestlege menneskje. All den illskap som kvite menneskje hev gjeve andre upp gjennom soga er me au skuldege i, takk vêre denna arvesynda. Difor er det heilt rett or stakkarslege menneskje frå fattege tredje verda land og sånne islamistar å kalla oss for rasistar, og viss me hev freikleiken til å protestera på det berre provar det sanninga i skuldinga, sann. Jau!

Maria Erken Høili

06.12.2016 kl.16:36

Skvatt: Hvor er statistikken på dette?

Gregers

06.12.2016 kl.16:36

Se der ja, skyldtes ikke folk sin skepsis til sharialover og steining av homofile / jenter som har blitt voldtatt av nordmenn var rasistiske drittsekker likevel ?

Maria Erken Høili

06.12.2016 kl.16:37

Gregers: Nei, viker ikke slik i forhold til det jeg har lest og delt nå.

Gregers

06.12.2016 kl.16:37

Oppfølgingsspørsmål til feministene og venstresiden: hva kan det da skyldes ?

Maria Erken Høili

06.12.2016 kl.16:39

Gregers: Fra mitt perspektiv så tror jeg kanskje det kan være en måte å spille offer for å ikke bidra? Kun en tanke. Dog er jeg ikke feminist, så det er vel noen andre en meg som burde svare på dette.

06.12.2016 kl.16:39

Fra fb siden din: Modernisering vs moderering...

"Ja, gode forbilder snakker sant og for andres beste. Modernisering av sannhet fordi det er vondt og støtene er en forsvarsmekanisme de fleste benytter seg av når de føler seg truffet"

Maria Erken Høili

06.12.2016 kl.16:40

Anonym: Fortsatt stavefeil, ligger vel i rettekontrollen. Men dette har ingenting med dette innlegget å gjøre? Var det noe du ville bidra med her?

olav

06.12.2016 kl.16:40

Ingen normale mennesker er rasister i utgangspunktet,men senere opplevelser og hendelser blant enkeltmennesker og grupper kan farge våre innstilinger til samfunn omkring oss. Å sette land i bås er bare tull og uvitenhet. Husker fra min barndom at Oslofolk ikke var helt stuerene :) :)

Gregers

06.12.2016 kl.16:40

Vent litt... statistikken viser blandt annet at folk i midtøsten og deler av Afrika er mer rasistiske enn nordmenn.... Så denne statistikken er åpenbart rasistisk og fremmedfiendtlig !! At du kan spre slikt høyregrums Maria !

Maria Erken Høili

06.12.2016 kl.16:41

Gregers: ææææh? Ok, don't kill the messenger:)

Røy

06.12.2016 kl.16:42

Ja, det e' heilt sant så denna Skvatt'en skrive, vettu. Det e' sjølsagt me så e rasistane sånn så me kolonisera og utbytta heile den tredje verda med imperialismen og kapitalismen så dei fæle amerikanarane påtvinga dei stakkars menneskja. Hadde dei fått bestemma så hadde dei sjølsagt valt kommunismen, med proletariatets diktatur og same folkedemokrati så dei har på Cuba og i DPRK, vettu. Så viss ikkje du e' kommunist så ligge' det i sakå sin natur at då e' du ein rasist. Og te' dei så ikkje trur på meg når eg seie det, så kan eg barra nevna at store tonegjevande samfunnsaktørar så Ten Folkjet ôg e' samde i det. Og når dei kontrollera dei mest seriøse antirasismeorganisasjonane så SOS Rasisme e' det'kje nåken tvil lengre, vettu. Anten så e' du kommunist, ellor så e' du rasist.

06.12.2016 kl.16:44

Det er bare litt slitsomt å "spille quiz eller scrabble e.l." hver gang du skriver noe. Les gjennom det du skriver!

Greitt at du har mange skrivefeil, men få nå i allefall med de rette ordene!

Frode F

06.12.2016 kl.16:52

Synes nordmenn generelt ikke er særlig rasistiske.

Sitat "For meg er det underlig at vi må gi slipp på vår egen kultur for tilpasning av andres kulturer som ikke passer vårt samfunn."

Hva konkret er det vi har måttet gi slipp på?

Bønna Roffe

06.12.2016 kl.16:56

Sjælsagt er'n det, Gregers. Vi kan jo se at 'n kommer fra ei tabbloidblekke fra England, og da kan vi lett gjørra opp status sjæl. Mer fremmedfientlig rassisme fra søpplehøyre ska'rru leita lenge etter. Jeg sku' tru på're om det var Klassekampa eller Friheta som hadde skrivi det, men denna Mail Online blekka kan vi bare avskriva som brunt grums, akkurat som du sier 'e sjæl. Ska'rru værra, vi'rru værra!?

Judas Iskariot

06.12.2016 kl.17:05

De som er rasister er de som mener at sin "tro" er mer verdt enn andre.

Når vi hører ord som "rasist osv" av folk, er dette kun av folk som ikke har noen argumenter. Det dem kan er å angripe folket. Se bare på de fredelige venstreradikale i Sverige AFA.Som er voldelige mot alt som ikke passer inn i deres verdensbilde. SÄPO har satt dem over muslimske terrorister i fare for rikets sikkerhet. Det er noe skremmende at EXPO, SVT og andre nyhetsmedia har tette bånd til AFA. Hvis dette hadde vært høyreekstreme ville dem ha blitt sparket på dagen, men AFA som er like ekstreme er akseptert.

Det sier hvor hjernevasket mange i Sverige er blitt. Men vil tro det vil smelle godt. Hvis folk ikke kommer til fornuft.

06.12.2016 kl.17:39

hva det er som feiler folk? Det er jo deg det feiler noe Maria Høili, når skal du med bipolare sløse, moral, og rakkenedpåalleandre livet ditt, forstå noe så enkelt, du er psykiatrisk du, du har jo selv skrøti av at du er psykiatrisk på din egen blogg så, det er jo deg det er noe feil med.

Ola

06.12.2016 kl.17:47

Hei Maria,

Jeg kommer ofte innom bloggen din. Synes at det er fascinerende hvordan du svarer de som kommenterer. Det står det stor respekt av. Jeg synes det er så ekkelt med kommentarfelt som er overveldene positive og ikke noen negative kommentarer.

Jeg lurer veldig på en ting som er litt utenfor dette blogginnlegget. Hva er målet ditt? Hva er det du vil oppnå?

PS: Du er en imponerende dame, men lider nok av flink pike syndromet. Lykke til videre. Håper du svarer!

Maria Erken Høili

06.12.2016 kl.18:38

Ola: Hei. Jeg kan svare litt på det du spør om, jeg lider nok av flere syndromer, men ikke det du refererer til. Om så hadde vært hadde jeg rømt denne bloggen for lenge siden.

Mitt mål er å rokke litt med troen til folk, få det til å se utenfor den samfunnslobetomerte virkeligheten og tenke andre veier en det som er følelsesmessig eller logisk.

Jeg tar jo tempen på fordommer og ubehageligheter. Det er ingen som blir så u-populær en den som forteller sannheten. Neida, jeg skal ikke si jeg eier alle sannheter, men liker både motbør og medbør, det fører med seg interessante diskusjonsfora som kanskje resulterer i bedre resultater eller omstrukturering av ting som er lite funksjonelle.

Jeg vet ikke om du ble noe klokere?

Maria

06.12.2016 kl.19:08

så, du psykdomen, du forsøker å rokke ved troen til folk, tar tempen på fordommer og ubehagligheter,MEN, hvem er det du tror du er, som tror du kan rokke på andre menneskers tro ved skriblerier i en blogg for barn? Hvem er det du tror du er som mener på at andre har fordommer, du er jo stappa full av fordommer, mot alle som ikke er som deg....du rakker jo ned på alt som er av mennesker, du hater jo alt fra røde kors til helt uskyldige mennesker i kommentarfeltet, snakk om å mæte seg selv i døren sier jeg bare, og hva mente du her "et fører med seg interessante diskusjonsfora som kanskje resulterer i bedre resultater eller omstrukturering av ting som er lite funksjonelle."?

har du blåkopiert skrift fra internett igjen nå æ----...hm?

Det er sant, du er syk, klar for innleggelse.Dert vil jo skje nå i julen det, du er jo på ditt mest maniske nå....haha

Snill bestefar

06.12.2016 kl.19:41

I ethvert samfunn med noe størrelse vil det eksistere personer som har problemer med å tolerere fremmede. Det har ikke nødvendigvis noe med rasisme å gjøre, heller er det nok snakk om personlig evne til å tåle andre som synes annerledes enn meg selv.

Det er etter min mening viktig å huske på at toleranse for andre i sitt nærmiljø ikke har noe med politikk å gjøre. Man kan med andre ord være skeptisk til en for liberal innvandringspolitikk og samtidig være tolerant ovenfor innvandrere.

Akkurat denne ballansen tror jeg nordmenn er flinke til, og det er vel kanskje nettopp det som avspeiles i den omtalte undersøkelsen.

06.12.2016 kl.20:32

Som Henrik Ibsen sa:

"Tar De livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske, så tar De lykken fra ham med det samme".

Du gjør nok mange "antirasister" og feminister ulykkelig når du henter frem fakta, Maria. Nå har de en ting mindre å klage over.

Ola

06.12.2016 kl.22:26

Svar til Maria:

Tusen takk for at du svarte på spørsmålet. Jeg forstod svaret og synes du gjør en viktig samfunns oppgave. Vi er blitt så politisk korrekte i Norge at det blir fordummende på samfunnsdebatten.

Stå på, du er en tøff jente som tør og stå for noe. Lykke til med bloggen

Jon

07.12.2016 kl.05:52

Hva er det egentlig du prøver å si, Maria?

Tekst oppsummert:

1. Vi er ikke så rasistiske i Norge.

2. Du sliter med multikultur og integreringsbegrepet og hvordan du kan betegne folk av ulikt opphav.

3. Du avslutter "retorisk" med at 'rasisthysteriet' og 'undertrykkelses suppen' har gått for langt og at kanskje ikke alle kulturer passer inn i vårt samfunn.

Jeg skjønner ikke hva du prøver å utfordre, eller hva du vil jeg skal reflektere over..?!

Kritisk

07.12.2016 kl.08:23

Godt spørsmål Maria - fakta er det beste våpen mot de som desinformerer og vil opprettholde myter i samfunnet. Du klarer å hisse på deg disse kreftene i din blogg.

Nordmenn er neppe mer rasister enn andre nasjoner og det blir stadig bedre. Men myter er viktig for å opprettholde splid i samfunnet og den jobben klarer venstresiden godt siden de dominerer norsk presse, der "alle" nordmenn er rasister spesielt dersom vi feirer jul og spiser svineribbe.

Norske feministiske aktivister er også dyktige til å skape myter, eksempelvis om at "alle menn er voldelige" og de er godt organisert med venninner i norsk presse og politiske partier. Resultatet er splid, mistenksomhet og hat.

Rasisme finnes i Norge men den er heldigvis på avtakende. Fortsett med fakta.

kyrre fjeldvik

07.12.2016 kl.08:40

Støtter dine synspunkter, "Kritisk". Og det er et tankekors at den mest brukte innledning til en mening i Norge, i årevis har vært "Jeg er ikke rasist, men...". Meningspolitiet (PK, media og venstresiden)vil helst tappe oss fullstendig for blod. Ikke den minste fleip er akseptert, dersom det på noen som helst måte kan oppfattes "rasistisk".

Bajas

07.12.2016 kl.09:01

Du skriver følgende: "Nå som vi må fjerne alt av ord, bilder og uttrykk som har med rase gjenkjennelse å gjøre blir vi gradvis mer multikulturelle." Hvordan man forholder seg til raseforskjeller har i utgangspunktet liten betydning for hvordan man forholder seg til flerkultur. Raseforskjeller handler om biologi, mens flerkultur handler om hvordan man innordner et samfunn. Kultur har fint lite med biologiske variasjoner innen menneskeheten å gjøre.

Bajas

07.12.2016 kl.09:10

Jeg vet ikke hva du legger i kulturisme, men hvilke farger folk har på reklameplakater har ingenting med kultur eller flerkultur å gjøre utover at det kan si noe om kulturen innad i reklamebransjen. Hudfarge har ingenting med kultur å gjøre.

07.12.2016 kl.10:40

Vi er dessverre alt for lite rasistiske og derfor tillater vi at andre kulturer overstyrer vår...

Ali Wazir

07.12.2016 kl.13:34

.....men lakrisstang i rattata'n skal dere ha....

Åke Eriksen

07.12.2016 kl.22:56

Støtter deg fullt ut, Maria! Enig med deg...

JævlaAper

18.01.2017 kl.11:07

De første 30 årene av livet mitt var jeg ikke i nærheten av å være en rasist. Men så åpnet vi dørene og det rant inn folk fra hele verden. Også møtte jeg disse folkene. Og de løy, de stjal, de var ekstremt frekke, de hadde ingen folkeskikk og de voldtok døtrene våre. Alt dette gjorde de etter at de kom hit for å få hjelp av oss. På grunn av det så er jeg idag en hardbarket rasist. Jeg bryr meg ikke om fargen på skinnet ditt, det betyr ingenting. Men oppførselen, den tolerer jeg ikke. Så når jeg nå møter en frekk negerjævel på matbutikken og han breier seg og bråker og stikker seg ut som en sår tommel, så sier jeg "hold kjeft din jævla neger, du er i Norge nå og hvis du ikke skjerper deg så drar jeg deg ut på parkeringsplassen og banker litt folkeskikk inn i deg". Fordi det er det eneste de forstår, vold. Det nytter ikke å snakke til de, for de nekter å høre. Og hvis det er bråk de vil ha, så skal de sannelig få bråk ja. :) Jeg sitter ikke rolig og lar en gjeng apekatter ta over landet mitt.

Skriv en ny kommentar

hits