Fet er i mine øyne

Hei kjære lesere.



Jeg er i grunn ikke ute etter å provosere på dette området. I dag er jeg heller ute etter en forklaring.

Jeg ber gjennom avisene som på morgenkvisten for å se om det er noe som trigger meg til å skrive. Jeg kommer da over dette innlegget som jeg skrev om for litt siden, så støtter jeg ikke fete rollemodeller. Man kan jo diskutere hva jeg mener med fet og det skal jeg forklare.

Fet er i mine øyne ( som gjelder for begge kjønn) er noen som har en BMI over det som er anbefalt av helsemyndighetene. BMI er ikke alltid noe fasit på fedme det er jeg klar over, men det gir en pekepinn på hvordan kroppen og massene er fordelt. Er man i tvil kan man alltid vis ta en kroppsanalyse for å kartlegge sin egen vekt.

Ok, over til det som trigget meg i dag. Denne artikkelen fra side 2 får meg egentlig til å reflektere om hvorfor man slipper slike innlegg før julen nærmer seg? Er det for å rettferdiggjøre at man legger på seg mange ekstra kilo fordi man ikke greier å motstå julematen? Det kan være et svar.

Fra mitt ståsted synes jeg det er trist, at man skal lære barna at rollemodellene skal se slik ut fordi det er behagelig for mor og far. Kvinner særlig snakker om at de ofte kan assosiere seg med slike forbilder og det sier meg at de feste der ute ser slik ut. Dette er ingen idealvekt i forhold til helse. Men jeg er stygt redd for at dette rettferdiggjør slik at ingen trenger å tenke noe særlig over sin egen sitasjon eller hva de lærer barna våre.

Jeg har lest for en stund tilbake statistikk som viser at den største dødsårsaken i vår vestlige verden er fedmerelaterte sykdommer. Slik som hjerte og karsykdommer som er en bivirkning av maten man putter i seg.

Men dette har dere sikkert lest 1000 vis av ganger, men jeg sier det igjen, så kanskje dere tenker dere om en ekstra gang før dere putter juleribba, vin og desserter hver eneste dag i høytidene.

Relatert bilde

Jeg er forøvrig klar over selv at jeg er en ekstremist når det gjelder helse og trening. Men da kan jeg hvert fall med god samvittighet overføre mine kostvaner og viktigheten av fysisk aktivitet videre til barna mine. 

Takk for at du leser.

Følg meg gjerne på:

YouTube

Instagram

Facebook

Maria 

52 kommentarer

Stig L

05.12.2016 kl.09:20

Hei Maria. Til oss har det vært motsatt. Ungene har vært for tynne. Helsestasjonen ringte til og med barnehagen for å spørre om ungene våre spiste mat. Ungene trener fotball nå, men svømte og turnet før. God form, men allikevel skal samfunnet gi oss foreldre dårlig samvittighet. Gutten er nå 14. Har vokst, men er fortsatt tynn. Han skal få trene på seg noen få kilo på gymmet i vinter så han står i mot på fotball banen til sommeren. I morgen har jeg bursdag så da skal vi fetes opp litt☺ Ønsker deg og din familie en fin mandag vakre Maria💋

Maria Erken Høili

05.12.2016 kl.12:27

Stig L: Hei Stig.
Det forstår jeg, at barn er for tynne er like alvorlig som for fete. Vi må klare å finne riktig balanse i kostholde og næringen av maten som bidrar til en god helse:)
Ha en flott dag:) Maria

Jarle Nymark Johannessen

05.12.2016 kl.10:10

Hei Maria.

Jeg har selvfølgelig full respekt for hva du tenker og mener, og ikke minst for hva du gjør.

Men jeg er litt uenig med deg i det du skriver her.

En nyanse som du utelater er at forskning viser at man kan være god trent og likevel overvektig. Ja faktisk viser forskningen at det er langt bedre å være overvektig og godt trent enn å være normalvektig eller undervektig og utrent.

Jeg er Mental Coach og har hjulpet mange overvektige som ønsker å gå ned i vekt, noe jeg synes er kjekt og motiverende å jobbe med uten at jeg mener at det er noe bedre å ha en BMI innenfor anbefalt område enn utenfor.

Det som er viktig i totalbildet er:

- å være fysisk aktiv, men ikke for mye (kroppen skal ha tilstrekkelig med hvile mellom treningsøkter hvis ikke er man utsatt for overtrening, økt skaderisiko mm)

- å være glad i seg selv, og fornøyd med den kroppen man har (det er vanskelig for mange å klare dette når det rundt oss hele tiden er fokus på Kropp)

- å spise et sunt og ikke minst variert kosthold

Når man snakker om hva vi kan spise i julen, og evt til andre høytider, så er det klart at det er ikke høytidsmaten som er problemet for de som har et problem, det er hverdagsmaten. Er man flink med hverdagsmaten er det ikke noe problem å kose seg litt ekstra i høytidene, men for all del: om ikke noe annet bør folk gå en tur, få litt bevegelse og ikke bare sitte å spise.

Håper du og alle andre også får en god juletid

Maria Erken Høili

05.12.2016 kl.12:39

Jarle Nymark Johannessen: Hei Jarle.

Jeg er klar over det du skriver over, men dessverre er det ekstremene som snakker, det er ingen som har godt av for mye eller lite på noen av frontene.

Jeg er selv utdannet innen NLP med master i business og lifestyle coach

Når det gjelder å jobbe med fedme er det viktig å behandle mennesker induviduelt. Det er ingen fasit på hva som motiverer et menneske, men det vet du vel alt om:) Jeg er enig med hvile imellom, men man kan godt være mer og mindre aktiv i dagliglivet. Om man innfører mange hviledager er det enklere å gli ut å havne i gammelt mønster. Så fra min side mener jeg at å integrere aktivitet i hverdagen som en livsstil.
Variert kosthold er jeg enig i, men innenfor sunnhetsskalaen. Ingen har godt av det usunne fettet eller raffinerte produkter:)

Den konklusjonen jeg trakk for at jeg skrev teksten var den unnskyldingen kanskje mange bruker for å gotte seg litt ekstra i høytidene.
I januar igjen skal du se reklamene bungner av hvordan du skal komme i form og slanke deg før sommeren.

God juletid til deg også:)

05.12.2016 kl.10:19

##Jeg har lest for en stund tilbake statistikk som viser at den største dødsårsaken i vår vestlige verden er fedmerelaterte sykdommer. Slik som hjerte og karsykdommer som er en bivirkning av maten man putter i seg.##

Starch/Sugar Don't Make You Fat - Fat Does!

https://www.youtube.com/watch?v=rUWcgh5Ju9g

The Starch Solution

https://www.youtube.com/watch?v=4XVf36nwraw

Fighting the big fat lies with fad free truth

https://www.youtube.com/watch?v=WYfq-V_5Cv4&list=PLgkc99yZePcBHa-U-UytCkHQaazKL6IM2

-

304 - Udderly Amazing / Life at Its Best - Walter Veith

Are dairy products good for us? For centuries, we have been led to believe that dairy products should form an essential component of our diets. However, it is well known that many nations are dairy intolerant, and that even dairy tolerant nations are subject to many allergenic responses to dairy products. New evidence implicates dairy in not only allergenic responses, but in potentially lethal diseases such as osteoporosis, leukemia, diabetes, and many others. The latest scientific findings and their impact on our lifestyle choices are discussed.

https://www.youtube.com/watch?v=r9XuYRoqo1A

Maria Erken Høili

05.12.2016 kl.12:24

Anonym: Hei.

Jeg legger frem disse artiklene, siden du er opptatt av fakta http://forskning.no/overvekt/2008/09/fet-framtid http://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/150-ars-forskning-ble-parkert--og-vi-ble-feitere-28880b.html
:) Maria

05.12.2016 kl.10:55

Faren med å leve da, er at du kan risikere å dø.

Uansett om du er feit, spiser sukker, røker sigg, eller tyner kroppen på alle mulig måter som denne bloggeren gjør, er dt noen som kommer til å dø tidlig, er det jo bloggeren, den tenker så mye på døden og farene ved diverse ting at den vil få en smertefull død, så slem denne personligheten fremstår, så tviler jeg ikke på at den dør smertefullt.

Pappas lille prinsesse som ikke synes den dikk oppmerksomhet som liten, får den i en alder av voksen i form av likes på bloggen, det tankesettet og mangelen på ekte følelsesliv som denne bloggeren fremlegger daglig, er et skue i sinnsykdom, jeg synes slikt er gøy og observere

Maria Erken Høili

05.12.2016 kl.12:40

Anonym: Skjønte ikke annet fra dette tilsvare en personlig misunnelse?

05.12.2016 kl.12:00

Det er ikke mellom jul og nyttår man legger på seg. Det er mellom nyttår og jul. Så å veive med en moraliserende pekefinger før jul kan du spare deg for.

Først ber du alle moderere seg i gaveveien og nå sier du at man må moderere seg i matveien fordi man kan legge på seg flere kilo! Vil påstå at det meste er vannvekt.

Det neste blir vel du ber oss moderere oss med gleden og kosen ved jula?;

- Ikke ha det for fint i jula for alle statistikker sier at har du det FOR fint i jula blir du veldig deprimert når hverdagen kommer utpå nyåret.-

Maria Erken Høili

05.12.2016 kl.12:41

Anonym: Sitat: Det neste blir vel du ber oss moderere oss med gleden og kosen ved jula?
Dette er din tankegang ikke min:) Synes du det er ufornuftig med modernisering av gaveforbruk og fet mat?

Crissy

05.12.2016 kl.12:59

Nå beveger du deg ut der du provoserer med at mennesker med en viss BMI etter helsemyndighetenes krav er feit. Mange " stilker " som har helt normal BMI etter disse " myndighetenes krav ", som stadig skal fortelle hva som er best for alle og enhver, har fått både hjerteinfarkt og annet dritt av sykdommer. Denne flotte damen som du her har lagt ut bildet av, er både ung og flott. Hun er hunen ikke mer usunn enn treningfriker som tror at fordi de er tynn så er de mye sunnere. Feit, det er noe annet den forbaska BMI,en fra helsemyndighetene. Helsemyndighetene kan ha de hersens målene for min del, de har like mye troverdighet som alt annet pjatt. For ordens skyld, har vært tynn hele mitt liv og kunnet ete alt, uten å komme i kategorien " feit "!

05.12.2016 kl.13:22

"Synes du det er ufornuftig med modernisering av gaveforbruk og fet mat?"

Nå vet ikke jeg hvordan vi skal "modernisere" gaveforbruket og fet mat, men du har sikkert en løsning på det også. 😁

Og som sagt, hvorfor skal du ta gleden fra folk med denne pekefingeren din?

Mange som ikke har råd til de store julegavene finner kanskje julegleden ved å servere god fet ribbe med alt av tilbehør til venner og familie.

Men neida, det går ikke. Frk Høili sier at det skal man ikke gjøre for da blir man fet!

Såå... Færre og billigere gaver, ikke ribbe eller annen fet mat til jul. Men for all del, ta gjerne familien med deg og reis til Barbados eller Hawaii i julen for det gjør jo du. Myyyye bedre 😝

Lars

05.12.2016 kl.13:23

BMI er bullshit. Denne karen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Rich_Froning_Jr.

har 30 i BMI. Feit?

Glem BMI. Det som er viktig er hvordan du spiser og hvor mye muskler du har. Tynne folk med sixpack er ikke imponerende.

Marianne

05.12.2016 kl.13:26

Jeg er enig med deg på et vis, men du overforenkler saken. Overvekt - Fedme1 - Fedme2 er tre forskjellige ting, som du kaller "fet". Overvekt er moderat overvekt, og det jeg har lest, er at det ikke er skadelig å ha BMI under 30, HVIS man mosjonerer og ikke røyker, eller har sykdommer. Fedme er ikke identisk med overvekt. Overvekt er overvekt, fedme er SYKELIG overvekt og dette kan ikke understrekes nok. Husker du en annen modell, en veldig blek kvinne med store tatoveringer på begge armer, et veldig søtt pinup ansikt med mye eyeliner. HUN hadde fedme, og minst fedme2.

For øvrig er jeg litt glad for at Lindex bruker en plus size modell som faktisk er litt overvektig. Ikke en kvinne på 190 cm som bruker str 40.

solja

05.12.2016 kl.13:50

Men denne Lindex modellen er 180 cm !!! Hvorfor ikke bruke modeller med gjennonsnittshøyde for kvinner som er 168 cm ?? Jeg på 160 cm vil aldri få samme lange proporsjoner som en modell på 180 cm og vil aldri se like bra ut i slike klær som henne!!

Sanne

05.12.2016 kl.14:20

For en latterlig blogg, du skriver bare for å få tak

i enda mer penger. Omtrent alt du skriver er over-

fladisk.

julie

05.12.2016 kl.14:56

Jeg tror meningen med side2-inlegget var å hedre det å gå sin egen vei , og å være anderledes fra det som er vanlig i modellverdenen. Og det skal det stå respekt over. At en fortsatt kan nå langt når man står på sitt og følger drømmen sin. Det er imponerende med mennesker som utfordrer det vi ser på som ´´normalt´´i ulike settinger. Alt handler om hvordan du velger å se på artikkelen.

At en person er trent, betyr absolutt ikke at personen har bedre helse enn en person med høyere BMI enn gjennomsnittet. Poenger er bare å hedre at alle er forskjellige og unike på sin egen måte.

05.12.2016 kl.15:08

Eneste slike mennesker som Maria Høili klarer å parere en helt vanlig mening på, er å hevde at vedkommende er misunnelig, misunnelig på hva?

På deg? sjuk i hue du, du har så dårlig selvtillit av det lukter av deg.

Sånne som deg, har så dårlig selvtillit da, og forsøker å bygge den opp ved å bygge fasade som ser si og så ut.

Problemet ditt er jo bare at, du har et stort problem. Hvis du skal dø en tidelig død, så kommer ikke det av sukker.

Så, til alle som leser egosentriske oppgulpet som kommer fra denne bloggeren, så vil jeg si, lev livet ditt som det passer deg, lev det mens du har det, ikke la deg påvirke av mennesker mad lav selvtillit som forsøker å kontrollere deg via blogg ved å påstå både det ene og det andre, hvem vet hva som er perfekt. Det som er perfekt for meg, er ikke perfekt for deg, det som det indirekte betyr, er at det perfekte eksisterer ikke, det eksisterer kun i hodet til mennesker med ytterst lav selvtillit.

05.12.2016 kl.15:56

Mye enklere på 1980-tallet før BMI ble tatt i bruk for å avgjøre om folk er overvektig eller ikke: Da skulle kvinner på 170 cm veie 55 kg og kvinner på 160 cm veie 50 kg !!!!!

05.12.2016 kl.16:09

Det må være enkler å være litt tykk i kroppen enn helt tykk i hodet!

Snill bestefar

05.12.2016 kl.19:00

Da jeg var ung ble en tynn mann sett på som gjennomsnittlig og gjerne litt småtuffsete. En overvektig mann derimot hadde pondus og oset respekt. En tynn kvinne led samme skjebne, mens en overvektig kvinne fremsto som attraktiv og myndig.

Mange år senere har dette snudd seg helt på hodet. Nå som folk flest kan spise seg mett hver dag har det blitt mote å være så tynn som mulig. Spesielt unge jenter/damer sulter seg med overlegg for å få et utseende som minner meg om triste og tragiske bilder av ofrene i en kz-leir.

Overvekt er langt mindre farlig helsemessig og psykisk enn undervekt. Ikke stress med å gå ned i vekt dersom overvekten ikke plager deg. Spis med god samvittighet, ikke minst til jul.

Skal du være forsiktig med noe i jula så velg bort alkoholen.

Kjetil kjøperen

05.12.2016 kl.21:09

Jeg og elsker holde meg i form, jeg liker sterke bein, og muskler gjennom hele overkroppen, spesielt armer og skuldre.

Man kan ikke bli for stor, da orker man ikke løpe.

PHANTOMBLUE

05.12.2016 kl.21:29

Leste engang i et blad,at grunn til at mennesker "alltid legger på seg om vinteren" Var innprentet i gene våre fra caveman stadiet. Må innrømme jeg husker ikke resten av artikkelen,var noe jeg leste på tannlege venteværelse.Aner ikke hva den var basert på.

Men vet veldig mange jeg kjenner skal slanke seg,eller på treningstudio når våren nærmer seg.Menst på vinteren går det ofte i junkfood

Pelle

06.12.2016 kl.00:55

Hvor mye løfter du i markløft? Ser imponerende mye ut på vektstangen.

Når det gjelder hvem som er feit, så er det enkleste å sjekke hvor mye underhudsfett man har på magen. Mye muskler gir jo også høy BMI.

Karen

06.12.2016 kl.07:51

Hei Maria. Du skriver mye rart men jeg må rose deg for din uredde og annerledes stil enn mange av disse intetsigende "rosabloggerne". Selv om du kan være noe bombastisk og unyansert så virker det som du ser ting i sammenheng. Være seg stort eller smått. Creds for det! Et frisk pust!

GetReal

06.12.2016 kl.09:19

Det er vel ingen som hevder at denne modellen er et ideal, men bruk av modeller i alle former og fasonger kan gi oss sunnere forbilder ift selvbilde, og jeg vil tørre å påstå at selvbildet har større effekt på helsen enn omdiskuterte sammenhenger mellom noen kilo for mye og sykdom.

Idealer skapes av det vi eksponeres mye for. F eks syltynne modeller og fitness utøvere med silikon eller på steroider. Kunstige kropper som forskyver vår oppfatning av hva som er "normalt". Kunstige kropper som skaper uoppnåelige idealer. Konsekvensen er treningsavhengighet, spiseforstyrrelser i forskjellige grader og generelt dårlig selvbilde hos folk.

Thomas WT

06.12.2016 kl.09:22

Hei, Maria!

Jeg liker bloggen din mer og mer. Det er litt for mange av disse rosabloggerne (som media av en eller annen grunn har begynt å se på som meningsbærende) som har lagt seg på den politisk korrekte linje. Hva menes med det? Jo:

- "Health at every size" (en bevegelse skapt av radikalfeminister som ønsker å unnskylde sin egen massive overvekt)

- Radikalfeminisme (mannehat, kvotering, hår under armene, på bena, etc etc)

- Massiv økning av ikke-vestlig innvandring

Jeg er kanskje ikke 100 % enig i alt du skriver, Maria, men veldig mye er jeg enig i. Spesielt det du skriver denne gangen, altså om at man ikke _må_ dytte i seg fire kg med pepperkaker om dagen bare fordi det er jul. Og det går an å trene selv om det er desember.

Så til slutt et punkt der jeg muligens er litt uenig: Jeg er helt enig i at fedme overhodet ikke er noe som skal beundres og det er beviselig svært skadelig. Men hva med de som befinner seg i området BMI=25,1-29? Mange her trener svært ofte (4-5 ganger i uken), men liker kanskje å ta seg noen øl i helgene så man opprettholder litt lovehandles på sidene. Er dette så fælt syns du?

Jet Johnsen

06.12.2016 kl.09:56

Sorry for dette. Men hvem er anonyme idioten som sier at sukker ikke gjør deg feit, men fett gjør?

Du har blitt lurt, beklager.

Fett i riktige mengder er faktisk nødvendig for at kroppen og ikke minst hjernen skal fungere riktig.

At sukker ikke gjør deg feit eller gir deg problemer med hjertet er propaganda fra alle med en finger med i sukkerspillet.

Jeg vet jeg høres ut som en konspirasjonsteorist, men det er faktisk sant.

Helt siden 60 tallet, har forskere blitt betalt latterlige summer av store sukker produsenter for å utelate data om relasjonene mellom sukker og fedme, og heller flytte skylden til fett.

Tar ikke mange minuttene på google for å finne utav dette.

Kunstig og rent sukker er noe av det verste man kan få i seg.

rent sukker er gjerne bedre, men fortsatt ikke bra.

Øyvind

06.12.2016 kl.09:56

Det å kalle seg ekstrem er ikke det samme som å være det. Men det er bra å ha fokus på helsen, spesielt sin egen.

Truls Erik Nilsen

06.12.2016 kl.12:26

Hei. Jeg har blitt 54 år, og har med det sett en del kolleger, venner og familie dessverre gått bort. Sykdommer som hjerneblødning, kreft, hjerteinfarkt og lungebetennelse er de mest gjennomgående årsakene jeg kommer på, som har revet mine bekjente bort i noe for ung alder.

Jeg kan ikke si at de som har gått bort heller noe mer mot fete enn tynne. Snarere tvert i mot. Godt trente personer som hadde en sunn livsstil som "hobby" har forlatt denne verden rundt meg så alt for ofte.

Min mening er at det gjelder å holde seg i bevegelse og mosjonere. Spise variert og det vi kaller sunt. Er du i grei form men med noen kilo for mye, da mener jeg opp til 10-12 kilo, har du gode muligheter for et langt og godt liv.

Blod trening ser ut for meg som en dårlig løsning oppover i middel alder. Betennelser etter for hard trening f.eks, ser ut som det forverrer dine blodårer vel så mye som litt overvekt. Det gir deg farlige propper som kan løsne og bli din ende. Nok om det

Og leve ditt liv med en konstant tanke over kost, vekt og utseende misunner jeg deg ikke i det hele tatt. Jeg synes vel heller litt synd på deg, og jeg liker ikke at du er med å sette press på kropp. Dette hysteriet gjør store skader på folk, selv om du ikke har innsikt nok til å se at du skader folk. Det gjør meg også litt provosert at du og "dine"går rundt og bedømmer folk etter vekt og utsende.

Men for all del. Overvekt er ikke sunt det heller. Jeg er overvektig og må komme meg mer opp av sofaen. Men nå blir dette langt. Min mening er normal kost og mosjon før hard trening og spesialkost. Min mening er at folk er folk, vekt og utseende, har ikke noe med det å gjøre. Du ser etter min mening ned på folk som ikke fyller dine krav. Lykke til, ønsker alle et langt liv.

Kjersti

06.12.2016 kl.13:52

"Å være for opptatt av egen helse er det største hinderet for et godt liv", skrev Platon. Jeg tror at både alvorlig overvekt, alvorlig undervekt - og ikke minst et for stort helsefokus i seg selv, er skadelig for både mental og fysisk helse. Når det gjelder rollemodeller, tror jeg barn har best forutsetninger for å bli harmoniske, trygge voksne med gode relasjonelle evner dersom de har foreldre som er avslappede, tolerante, ikke-dømmende, empatiske som lever "sånn passe" sundt og er i moderat aktivitet. Altså den gyldne middelvei.

06.12.2016 kl.14:58

De har vel ikke bomma de som setter botox på deg? Botox svekker muskler, også øyemuskler. Mistenker deg for å ha fått et veldig snevert og innskrenket syn. Pass på neste gang du får botox i panna at de holder seg langt unna øynene. 😉

Mona Rasmussen

06.12.2016 kl.18:21

Uff da!! Jeg kom over innlegget ditt da jeg scrollet nedover fb, og ble rett og slett skremt, kan virkelig folk ha en slik holdning!!

Du skriver i starten av innlegget at du ikke er ute etter å provosere, men heller ute etter en forklaring!!

Misforstå meg rett, men jeg tolker ikke innlegget ditt slik, at du er ute etter noen som helst forklaring. Du kommer med nedlatende påstander som etter min menig er respektløs, uverdig og diskriminerende.

Videre skriver du at du leter etter noe å skrive om, noe som trigger deg, og det store spørsmålet mitt er da «er dette det beste du klarer å oppdrive, er det dette som trigger deg? I så fall synes jeg oppriktig synd på deg der du lever i din egen lille rosa boble!!

Prøv å fjerne skylappene, ta hodet opp av sanden og se deg rundt, er der ikke viktigere ting å skrive om enn dine egne «forvridde» synspunkter om andre mennesker ??

Hvem er du som har rett til å sitte på pidestallen din å dømme andre mennesker, fortelle dem hva de skal spise, og når de ikke bør spise det??

Hvem er du som er så selvopptatt og egoistisk at du ikke ser at det finnes andre viktigere ting i livet enn fordommer og avsky??

Hvem er du som kan snakke om rollemodeller når du ikke evner å se din egen arroganse og respektløshet over for andre mennesker??

Jeg ser en fantastisk flott formfull dame på bildet, og takk og pris for at alle mennesker ikke har slike holdninger som deg.

Mine barn vokser opp med et sunt ideal hvor de lærer at alle mennesker er like verdifulle uansett utseende, kroppsfasong, farge, størrelse etc. Jeg velger å ikke bruke ordet «feit» da jeg synes det er et forferdelig ord, som forteller mer om personen som sier det.

Hvis du mot formodning skulle ha problemer med å finne noe å skrive om» som trigger deg» er det bare å ta kontakt med undertegnede. Jeg har mange ting på dagsplanen som for eksempel, hvordan inkludere ensomme mennesker i familier slik at de slipper å sitte alene på julaften. Belyse at voksene MÅ reduserer alkoholinntaket i jula (siden dette er den årstiden folk drikker mest alkohol) slik at barn får en trygg og koselig høytid. Hvordan vi voksene kan stå sammen og vise barn at det er det «innvendige» som teller og at vi skal respektere hverandre uansett.

Med dette ønsker jeg deg en riktig god jul og håper du tenker over hva du skriver neste gong, for dette var rett og slett trist og tragisk !!

Maria Erken Høili

06.12.2016 kl.18:32

Mona Rasmussen: Hei:) Tilsvaret ditt var litt langt og jeg forstår at folk blir sinte. Det er 1 av 3 nordmenn som lider av overvekt og 1 av 10 som lider av syklige overvekt. Er ikke disse tallene bekymringsverdige for kommende generasjoner?

Så helt til slutt har jeg skrevet om temaene du refererer til, bare å bla i arkivet mitt:)

God jul tilbake:)

Linn

06.12.2016 kl.19:15

Syns så tydelig jeg så noen bilder av deg i sommer da du både røyket og drakk drakk ??? Så veit ikke helt hva som er værst jeg !!!

Maria Erken Høili

06.12.2016 kl.19:22

Linn: Det var en shoot:)

Linn

06.12.2016 kl.19:35

Nei tror ikke det !😉

Annonym

06.12.2016 kl.20:13

Hei. Vil gjerne si noe med tanke på at jeg er en av de feite du skal frem til. Jeg har for høy bmi, er 1.58 høy og veier 85 kilo. I mine yngre dager var jeg normal vektig, og trodde jeg var feit, noe som gjor at jeg ble deprimert og la på meg. Det er ett sårt tema for oss overvektige. Du hører folk snakke om hvor usunne vi er, hvor lite kontroll og fornuft vi har. I mitt tilfelle og mange andre sitt kommer overvekt med deprisjon og angst. Jeg har kjendt på ett press hele livet mitt om hvordan jeg skulle spise og hvordan jeg skulle trene. Med alt som kommer på TV, blogger, nettaviser osv, er det rett og slett ikke enkelt og være lykkelig. Alt er blitt ett psykisk press. Nå ti år senere sliter jeg enda med å akseptere meg selv, hvorfor? Fordi en leser om feite folk, usunne folk. En blir dømt med første øyenkast. Folk er for tynne, for feite, for trente. Ingenting er Sunt så lenge folk fortsetter og dømme og se ned på andre. Jeg er overvektig, jeg har vært normal og jeg har vært for tynn. Men aldri fornøyd. Det viktigaste av alt i mine øyner, er å være lykkelig og ha trua på seg selv da trur jeg sunnheten kommer Ilag med lykken :)

Anonym

06.12.2016 kl.21:01

Jeg er selv overvektig, jobber med saken og det er først og fremst en NORMALT sunn og aktivt livsstil jeg ville fremmet for mine barn.

Jeg kan skjønne hvilket poeng du ønsker å få ut, slik jeg tolker det en bekymring for voksende andel overvektige i fremtiden, men du skriver dessverre svært tynt og unyansert. Tror du overvekt uten videre er lik sykdommer og tidlig død? Har du lest deg opp på gener og alt det vi ikke har kontroll over?

Du bør nok skaffe deg et svært mye bredere perspektiv på overvekt og hva som fører til det, så kommer det kanskje et fornuftig innlegg 😊 Skal en få bukt med dette "problemet" må samfunnet endres, i alt fra hva vi ser på som sykdom til matpolitikk.

Mye tyder på at overdreven kroppsfokus og ortoreksi seiler opp som et av fremtidens virkelig store helseproblemer. DET er absolutt ikke noe jeg ville ha reklamert for.

Janne

06.12.2016 kl.21:16

Utrolig glad for at jeg har evnen til å kose meg med god mat i hele julen om jeg vil !!Heller litt rund å blid , enn tynn å sur !! 🙌🙌

Kine

06.12.2016 kl.22:28

Verden Har virkelig ikke blitt et bedre sted, og trua mi blir svakere når jeg leser om temperaturene slik du måler dem. Denne teksten er bare En promille av hva vi mennesker klarer å spre vidt utover, også velger du Dette?

HVEM bestemmer hva som er "rett" og "galt"? Tenk NØYE på det! HVEM?

Vi får tildelt et liv.

Størstedelen av oss lever det, uten å reflektere noe særlig mer over det enn at vi skal inn i en form, være "riktige" og helst litt bedre enn andre, gjerne vise det på en litt primitiv måte. For slik blir vi av å miste fokus på Nuet! Miste fokus på den Sjela som er så Heldig å få være her på jorda og Nyte det som er!

Jeg kan ikke Tenke meg Noe vakrere enn et menneske som "skinner" av indre ro og tilfredshet uansett størrelse, er fokusert på her og nå og er "tilstede" med hele seg! Da kan vi snakke om God Helse! Det må være rene Magi for Velvære! Disse ser jeg opp til! Ikke bedreviter som er høye på seg selv.

Kolesterol og sykdommer kommer uansett, det er en bivirkning av å være menneske!

Har du lyst til å ha et slikt fokus du skriver om, vise at alt du klarer er å være en korrekt, sprek og sunn kropp, er jeg redd du kommer til å bruke lang tid på å "skinne"!

Takk for at jeg fikk svare, ønsker deg lykke til!

Anonym

07.12.2016 kl.00:58

Hei! Takk for at du med dette innlegget svekker min selvtillitt og får meg til å føle meg overvektig. Skulle aldri ha trykket meg inn på dette innlegget eller bloggen din i det hele tatt.

Mvh J20

07.12.2016 kl.01:51

Jeg sverger. Jeg har så lyst å slå deg i tryne. Hva faen er galt med deg? Du har ingen rett til å si hva som er normalt og ikke. Er mange som er født med lav forbrenning. Og som sliter. vil du virkelig din dumme blonde idiot at folk som har litt ekstra på magen ikke skal kose seg i julen? Jeg har lest mange blogginlegg som har provosert meg, men du får faen føste plass! Større idiot skal man leite lenge etter. Til dere som føler dere truffet: drit langt faen i hva hun skriver, spis så mye dere vil og ha et riktig godt nyttår og en god jul! Hun er en oppmerksomhets hore å tjener penger på det. Og du som skrev dette innleget håper du brenner i helvette.!

07.12.2016 kl.03:53

HELT ENIG MED HUN/HAN OVER!

Jeg hadde nettopp spist før jeg så dette innlegget, jeg følte etter 5 dager med et helvettes styr med å få maten ned halsen at jeg fikk i meg noe. Når jeg leste dette innlegget så ble jeg IKKE motivert til å trene ute imorgen, jeg begynte faktisk å gråte fordi jeg føler meg ikke god nok what so ever fra før av.... jeg gråt så mye at jeg kasta opp.... innlegget ditt fikk meg...til å kaste opp... jeg ble motivert til å holde meg inne fordi jeg føler meg feit og ekkel... jeg har egentlig ikke ord, er så sint at jeg nesten vil anmelde innlegget....!

Hvem faen er du til å straight up si til oss som har litt ekstra på kroppen at vi ikke skal kose oss med god mat i jula? Jeg er rett og slett forbanna.

Jeg synes du burde åpne øynene dine fra den lille ekstreme treningsbobla di og faktisk se at ikke ALLE kan være topptrent fordi enkelte mennesker sliter faktisk med ting mer enn du tror. Jeg for eksempel har PTSD som er et traumesyndrom, og depresjon og angst har jeg også midt i alt det helvettet, noe som var med å gjorde meg feit fordi jeg ikke tør å gå ut eller trene blandt folk. Om du tror innlegget ditt gjorde meg motivert, så kan du sette deg ned i stillhet og tenke deg om. Fordi det er slike innlegg som dette som gjør at overvektige ikke orker tanken på å engang gå ut... det ble hvertfall slik for meg nå.

Venke

07.12.2016 kl.07:34

Jeg blir trist... enhvær som er feit vet det selv, jeg er 120kg, så det vet jeg.. sånne som deg ødelegger dagens ungdom. Skaper usikkerhet og dårlig selvbilde. Av en eller annen grunn tror dagens ungdommer at slike blogger er livets realiteter. Skam deg!! Finn noe positivt å skrive om, framsnakk noen eller la være. 😡😡

Tina

07.12.2016 kl.08:41

Syns det er gøy å lese at du er nødt til å være spydig og frekk i hvert svar for å komme frem til poenget ditt.. om du er utdannet som så mye, så burde du lære deg å være litt mer åpen til sinns! Dette blir bare frekt. Hadde du klart å være mer voksen i måten du skriver, og svart på en ordentlig måte så hadde jeg kanskje vurdert å støtte deg, men nei takk. Du kommer vell med svar på alle de siste kommentarene at de er misunnelige, men HVAFAEN er det å være misunnelig på?? Ett innskrumpa menneskesyn? Frekkhet? Å ikke klare å se likeverd? Jeg håper du mister alle vennene dine som veier litt mer enn du sier de skal, virker nesten som det er det du vil.

Kari

07.12.2016 kl.08:51

Dette blir for dumt

Marianne

07.12.2016 kl.12:56

gjett hvem som ikke får gave av julenissen i år

07.12.2016 kl.16:35

Dette innlegget provoserer meg

07.12.2016 kl.19:50

herregud da! Kan du ikke si boe positivt!?

07.12.2016 kl.20:40

Jeg har for lav BMI, og er faktisk per definisjon "underernært". Ernæringsfysiolog mener imidlertid at siden jeg har vært stabil i vekt i mange år, er det ikke noe å bekymre seg for. Med andre ord skal man ikke gå ut fra BMI alene. Og bare for å ha det sagt; selv om jeg kan spise hva jeg vil uten å legge på meg, ville jeg foretrukket å ha noen kilo ekstra framfor å ikke kunne nyte livet med masse god mat, julekaker og godis i ny og ne.

Bjørn Tennebekk

14.12.2016 kl.19:15

Mye kommentarer og lite svar her. Jeg har selv en BMI på 30, og er derfor litt feit, du skriver at alle over 25 er feit. Det er jo ofte korrekt, men den BMI man lever lengst med er ca 27, og da burde det kanskje ikke være noen målsettning å være under dette? I noen undersøkelser er det dog 25 som er de som lever lengst. Selv prøver jeg å slanke meg, først og fremst av estetiske grunner, men også fordi jeg ønsker et langt liv. Å sette din grense på 25 virker derfor noe søkt, siden de fleste ønsker seg et langt og sundt liv. Kanskje endre til 27? Ut over dette er jeg jo enig i at det ikke er noe poeng i å ha et ideal som opplagt er svært usunt, altså at fete skal være idealet. Det er imidlertid ikke et stort problem heller at folk er for positiv til fete. Det er imidlertid mange som skriver at man ikke må være fordomsfull mot overvektige, men de fleste er akkurat det, og det er på en måte bra, siden det gir et press mot å være tynn, som også er det beste rent medisink sett.

Skriv en ny kommentar

hits