Tilknytningen til familien blir på mange måter splittet

Hei kjære lesere.

Jeg ønsker å snakke litt om den beryktede "tidsklemmen" Vi lever nå i et samfunn der begge kjønn skal være i 100% jobb. Etter mitt syn går dette utover familien. Mange tenker at det å prestere og bli verdsatt i jobb tjener høyere en familien. 

Spørsmålet er hvor mye vi egentlig trenger å gjøre og det vi føler vi burde gjøre. Hva løper vi imot? Hva er intensjonen? Er det innflytelsen, prestasjonen, tilbakemeldingene, tilhørigheten eller pengene som er viktig?

Mange påstår at de er utslitte, men likevel går maskineriet helt til det stopper. Ikke har vi tid til barna, eller å lage mat. Vi orker heller ikke å vedlikeholde kjærligheten eller å ha sex lenger. Tilknytningen til familien blir på mange måter splittet. Prioriterer vi feil?

Jeg skrev et innlegg om nei til likestilling, dette er i stor del basset på hva vi er i ferd med å tråkke inn i. Om man normaliserer en likhet, betyr det at kvinner og menn har like forutsetninger på alle plan? At vi tenker psykologisk likt? At vi er fysisk like? At vi kan prestere det samme? At vi har like verdier? At vi har like egenskaper.

Dagens mann vet ikke lenger hvordan man hugger ved lenger de har mistet egenskapene på veien til å lage en likhet og jeg vil påstå at kvinner heller ikke tømmer utedassen på hytta kanskje er det på grunn av lukten eller styrken dette krever, forutsetningene er i hvert fall ikke det samme. Hvor mange kvinner skifter dekk på bilen? Mange vet ikke hvordan man skrur på tv engang, inklusiv meg selv og manne klarer som regel ikke å fikse noe av elektronikk lenger. Det med lyspærer er jeg også i tvil om. Dog tenker jeg dette henger sammen med utføringsevner. Menn og kvinner i høyere yrker som advokater, meglere, leger osv er mer handikappet på dette området en menn med handverker kunnskaper, men nå glir jeg ut av mitt eget tema. 

Er det egentlig lurt at kvinner tar over mange av mannens roller og mannen overtar mange av kvinnens roller? Er ikke kvinner fra naturens side laget med bedre omsorgsevne? Og mannen er laget for å takle fysiske oppgaver bedre?

Kvinner er mer helhetstenkende en menn, mens mann er bedre til å ta raske avgjørelser. Kvinner blir også favoriserte når det gjelder lederstillinger, selv om menn har bedre forutsetninger eller CV. Dette for å jevne ut forskjellene. Dette gjelder også Grundere, her blir kvinnen førstepri.

Kvinner venter ofte med barn for å legge vekt på utdannede og karriere. Det er vel og bra, ikke misforstå. Men jo lenger man venter jo større er risikoen for at man ikke kan få barn eller at det kan skje noe feil med barnet, er dette egoistisk tankegang? Eller er det ok?

Kvinner føder færre barn i dag fordi selvrealisering er viktigere.

Et annet spørsmål er om vi skal lære våre barn å være mor og far på samme tid, at det skal være en likestilte oppgaver og at mor og far skal prestere det samme, uten forutsetninger for likhet, det skal skapes. Jeg tenker på mange måter at dette er årsaken til depresjon av den voksene generasjon. De kaller det generasjon prestasjon. Hva skaper disse forventningene? 

Jeg har også lest en artikkel der kvinner har begynt å utvikle skjeggvekst, altså de har en større produksjon av testosteron, mens menn har begynt å utvikle bryster, som kan medføre brystkreft. For meg er det forunderlig at ingen ser at det har noe med hvordan vi lever og konsekvensene av det?

Dog er dette mine tanker og påstander. Så hvor tar jeg feil? Arrester meg gjerne om jeg tenker feil.



Maria 

Takk for at du leser.

Følg meg gjerne på:

Instagram

Facebook

Snapchat: Prettysmooth 

 

20 kommentarer

Stig L

24.11.2016 kl.12:46

Er man i en vanlig familie i norsk middelklasse i dag må dessverre begge to ut i arbeid. Vi lever ikke akkurat luksuriøst, men selv om begge to er i jobb så går det bare akkurat rundt økonomisk. Hus og billån er dyrt og vi sliter med å kjøpe oss en ny fryser, kjøleskap eller komfyr på dagen hvis den går i stykker. Slik er hverdagen for mange i Norge. Så hos oss er begge i jobb fordi vi må. Ikke pga higing etter noe annet enn å ha mat på bordet og en hverdag som må gå rundt... Ha en fin dag vennen min😊

Sånn er livet

24.11.2016 kl.13:34

Sånn er livet for oss uten formue kjære du. Sett deg litt inn i hva som er en vanlig lønning for en konsulent i staten/kommunen/privat. Begynnerlønn for en med lite arbeidserfaring kan ligge på rundt 370 000 -400000. Mange familier har samlet lønn på under en million. De skal betale huslån, billån, fellesutgifter, mat og klær, og ikke minst aktiviteter til barna så de ikke faller utenfor fellesskapet. DET er dyrt å leve i Norge for en vanlig middelklasse/arbeider-familie. De har ikke noe valg. Begge må være i jobb eller så klarer de det ikke økonomisk. Her er det ikke snakk om luksusvaner!

Øyvind

24.11.2016 kl.13:49

Nei, du prioriterer det bare ned...

Knut Børre Whalberg

24.11.2016 kl.13:50

Aldri sex med kona lenger, desverre er jeg fryktelig lei. Nabokona derimot er midt i blinken! Hun er helt med på alt som er vemmelig, grisete og nedrig som bare det! Facials, cumshots, gagging, rimming, wet-sex, fisting etc bare for å nevne noe. Og alltid med gubben hennes som sitter og ser på og napper løk. Anbefales!

Øyvind

24.11.2016 kl.13:53

Kjøp et lastebillass med tømmer, kjøp en kappsag og en litt god øks. Sett deg i vindu etter å ha sendt ut gubben og se han bli en mann. Det er veldig enkelt å lage mannen en mann. :-D

Snill bestefar

24.11.2016 kl.14:07

Jeg kjenner meg ikke igjen i denne beskrivelsen av kvinner, menn og familieliv. Men så har jeg heller ikke levd et liv som inneholder de nevnte problemstillingene.

Dersom det virkelig er noen dom lever denne typen liv så bør de spørre seg selv om det er slik de vil ha det? Er svaret ja så er det jo greit, men er svaret nei bør de gjøre noe med det for livet er kort.

Jeg for min del ville heller leve på ei øy utenfor Helgelandskysten, i en bolig bygd før krigen, før jeg ville leve det livet beskrevet i artikkelen.

Mari

24.11.2016 kl.14:15

Jeg skjønner tankegangen din - og er på mange måter enig. Det aller beste hadde vært om ikke begge foreldre må jobbe 100 %. Men for mange er det ikke en mulighet at en jobber redusert mens barna er små. Det koster å leve, det koster med hus, bil, mat , klær div. Det er dyrt å ha en familie.

Jeg synes dem er heldige de som kan ha ett familieliv der ikke begge må jobbe fullt. Og jeg håper virkelig de som har den muligheten vet å sette pris på det. Det er et privilegium å kunne ha det slik. Og jeg tror nok at mange fler ville gjort det slik om dem kunne.

Derimot er det en ting jeg er veldig uenig i som du skriver om. Jeg synes absolutt at kvinner bør realisere seg selv og bygge opp både karriere og formue før dem får barn. Det er mitt beste råd til alle jenter der ute - skaff dere karriere, økonomi og formue før dere får barn. Jeg snakker av erfaring. Når det kommer barn inn i bildet, så endres mye. Og mye må settes på vent og det er gjerne kvinner/ jenter som taper karrieremessig og økonomisk på å få barn. mens menn ofte er vinnere i den kategorien. De er kjøpesterke, har som oftest samme lønn og jobb. De stiger i gradene i jobb, mens kvinner med barn står på stedet hvil. Når det da en dag ender opp i samlivsbrudd, så sitter kvinner igjen som økonomisk tapere. Jeg mener ikke at barn ikke er bra, men det er viktig å kunne ta vare på seg selv også økonomisk. Og jeg synes kvinner fortjener å kunne ha et godt liv uten økonomiske problemer. Så jeg sier : Bygg karriere, få god økonomi og formue FØR du får barn. Og det synes jeg er ett godt råd. Jeg så ett interessant program fra Japan , hvor kvinner tjener veldig godt og gjøre store karierre og har høye stillinger. mange av dem kom fra fattige levekår, hvor dem måte slite hardt hver dag. Dem ble utrolig nok utstøtt av familiene sine som mente kvinner skulle føde barn, ikke skaffe seg karriere. Skulle disse kvinnene ha fortsatt som deres mødre og tidligere generasjoner ? Levd i fattigdom fordi dem skal føde barn ikke leve ett godt liv uten fattigdom ? Jeg er imponert over de kvinnene jeg så på programmet, og det er noe å se opp til. Karriere og god inntekt kan ha stor betydning for handlefriheten man får i hverdagen, det er ikke til å stikke under en stol - og det er mulig med karriere og barn. Og det er også mulig å få barn etter man er fyllt 25. Jeg er glad i barna mine, men kunne jeg valgt på nytt så hadde jeg prioritert karriere, formue og økonomi først - så barn

24.11.2016 kl.14:29

"Hvor mange kvinner skifter dekk på bilen? Mange vet ikke hvordan man skrur på tv engang, inklusiv meg selv og manne klarer som regel ikke å fikse noe av elektronikk lenger. Det med lyspærer er jeg også i tvil om. Dog tenker jeg dette henger sammen med utføringsevner."

Kona mi skifter dekk på bilen. Hugge ved kan hun også. Hun er en kløpper med både fjernkontrollen på tv samt kan skifte lyspære.

Tror nok de fleste kjenner til dette som du anser som problemer.

Kanskje du og din mann trenger et lite kurs i "Hvordan slå på tv og skifte ei lyspære"?

Karen

24.11.2016 kl.15:29

Ser hva du mener og det er en vanskelig problemstilling. Som noen har skrevet over så er det en del familier som ikke har noe valg. Begge må jobbe for å få det til å henge sammen. Mange må ha to biler av praktiske og nødvendige grunner, barn må ha klær, vinterdresser, aktiviteter, skoleutgifter/bhgutgifter... ja det er bare toppen av isberget. Det hele henger sammen og er ikke et enkeltstående valg man plutselig har bestemt seg for å ta. I takt med industriell revolusjon, økonomisk vekst, kvinner i jobb er det blitt sånn. Og for kvinner er det fordelaktig å få seg utdannelse og jobb dersom de vil bli økonomisk uavhengige. Jeg ønsker meg i hvert fall ikke tilbake til tiden hvor kvinner var avhengige av og ble definert etter sin mannlige partner. Hvis omsorgsyrker hadde blitt sett på som mer prestisjefylt så hadde kvinner kanskje også sett mer glede i den rollen? Slik er det nok ikke i dag.

Anders

24.11.2016 kl.15:44

24.11.2016 kl.14:29

Du anonyme som skrev dette må ha alvorlige problemer med deg selv.. Kanskje gå litt i seg selv? Eller ta et kurs i hvordan man gjør det??

Anders

24.11.2016 kl.15:46

Sånn er livet: Begynnerlønnen for en med lite arbeidserfaring varierer helt etter jobben. Veldig ofte vil begynnerlønnen ligge et stykke under dette anslaget ditt, nærmere 300 000+/- er nok mer riktig.

24.11.2016 kl.16:11

Anders, du har helt rett. Det var en megadum kommentar.

Men det jeg tenkte var at "nød lærer nøgen kvinne å spinne".

Ofte holder ikke pengene ut måneden selv om vi jobber begge to. Så for å prøve redusere på utgiftene prøver vi å lære oss mest mulig av det vi kan gjøre selv.

Så beklager både Maria og Anders.

Pippi Rødstrømpe

24.11.2016 kl.16:12

Unnskyld, Mari, men samlivsbrudd er da enhver gift kvinnes drøm, det bør i hvert fall være det hvis du er en ekte feminist. Da har du nemlig en ypperlig sjanse til å overta både hus, bil, og evt. hytte og båt helt for deg selv. Det er bare å skaffe seg en skikkelig god advokat, det har alle kvinner råd til, husk du får fri rettshjelp, det får ikke han. Da flasker det seg. Som kvinne får du eneomsorgen for barna også, hvilket er en ren økonomisk gullgruve. Det går av seg selv, kvinnen har alle fordelene. Skulle det knipe vil alltids en liten overgrepsbeskyldning rette på det, den trenger ikke være sann, det er bare å spille kortene godt nok til å uansett bli trodd, for det blir ikke han. Barnebidragene dette vil føre med seg kan fint brukes på ny garderobe og andre nødvendigheter. Så det er strengt tatt ikke noe å lure på, enhver feminist vil begjærlig gripe muligheten med begge hender, alle medlemmene i Ottar er skjønt enige. Hvilken annen grunn til å ha en mann enn for å få enkel tilgang til hus, bil og penger om jeg tør spørre? Nei, nettopp, gjør det, gjør det, gjennomfør det!

Trond Nordby

24.11.2016 kl.16:37

Trist samfunnsutvikling! Men gode spørsmål som treffer spikeren på hode. På med skylappene å full fart inn i A4 livets evinnelige jag etter penger, status, likes og for ikke å snakke om underholdning. Som man må få servert hvor som helst, når som helst. Blir jo nesten skremt av å se hvordan folk blir om dem ikke har noe å holde på med. Litt tid for seg selv, ro, fred eller stillhet blir nesten vanskelig å oppdrive da verden stresser videre i sitt velsmurte, iskalde bråkete maskineri. Med hylekor i øst og vest som alle selvfølgelig har rett å det virker til å være mer viktig å få trykket ned de med ulike meninger enn å samarbeide om bedre løsninger. Kvinner blir menn, menn blir kvinner. Gamle kunnskaper som man før ble lært opp med hjemme forsvinner bort fra måten vi lever på. Mindre tid til seg selv å dem man er glade i, å mer tid til jobb å mas. Ikke vær kritisk eller still spørsmål ved det, bare fortsett i stø kurs. Fød man vet hva som skjedde har tiden passert. Noe av det mest dyrebare man har.. Vet hvertfall at når tiden kommer for å legge på røret, skal jeg ha levd ett liv med opplevelser og masse minner. Ikke plutselig stå der å lure på hvor faen tiden ble av.

24.11.2016 kl.17:44

Dette innlegget var så gjennomsyret av kunnskapsløshet at jeg ble helt overveldet. Skal komme tilbake med en mer konstruktiv kommentar når jeg får samlet meg nok til å vite hvor jeg skal begynne.

Katarina

24.11.2016 kl.17:54

Leser bloggen din og tenker du har noen gode poeng, og at du er tøff nok til å dele disse! Du har kanskje et " lille rike pike" - "handikap" , men ikke bry deg om det!

Det er absolutt på tide å ta diskusjonen rundt " likestilling"! En skikkelig gjennomtenkt debatt om hva og hvor vi egentlig VIL ha det? Og det handler IKKE bare om privatøkonomi! Jeg gremmes når jeg ser hva enkelte menn " må gjennomgå" av trollene kjærringer! De behandles verre enn hunder!

Menn er bedre einet til styre samfunnet. La de være menn. En ekte mann vil kunne ta vare på familien. MEN det blir jo et kjempe- paradoks om det er kvinner som skal sloss for " mennenes rettigheter "?

Jeg er universitetsutdannet, har god inntekt og to døtre. Men det ER mannen min som bestemmer/ tar beslutninger for oss. Og jeg er oppriktig lettet for å slippe! Han VET best og jeg VET han vil familien vår best!

Men når det kommer til " mitt domene" som hus, hjem, matlaging, juleforberedelser, barnebursdager, ect. vet jeg at han gladelig LAR MEG bestemme !

Tassen

24.11.2016 kl.18:16

Likestilling handler om lik lønn og like muligheter mellom kjønnene. Hvem som hugger ved har ingen ting med likestilling å gjøre.

Karen

24.11.2016 kl.18:57

Katarina: menn er bedre egnet til å styre samfunnet. Hvor har du det fra? Det vet man faktisk ikke for menn styrer dessverre (for det meste) fortsatt. Ingenting som tilsier at kvinner skulle være mindre egnet. De få kvinnene som styrer/har styrt har ikke gjort det noe dårligere enn menn. Jeg vil ikke ha et rent mannstyre. Hvordan skal man kunne forvente at de vil velge det som er mest ønskelig for kvinner, hvilket faktisk er halvparten av befolkningen. Nei balanse må til. Begge kjønn på alle arenaer.

Marius

24.11.2016 kl.20:07

Enig, bra analyse, eneste det med skegg og bryster, kommer fra doping og ikke omsorg, eller pippi langstrømp me sjegg. Nei snekker i vei damer.

Frida

25.11.2016 kl.09:22

Nå troller du bare Maria.

Skriv en ny kommentar

hits