Man er nødvendigvis fet fordi man spiser for mye!

Hei kjære lesere.

Jeg tar opp et av mine gamle innlegg da jeg mener det har relevans om den tiden vi går i møte, med mye fet mat og ekstra kos:) 

Mitt ønske med dette innlegget er å dele min egne oppfatning av hvordan kostholde burde se ut. Dette er noe jeg selv lever etter og som jeg vet fungerer i praksis.

Jeg kan komme med den gledelige nyheten om at man slipper å være sulten i tillegg til at man kan få den kroppen og helsen man ønsker seg.

Kroppstyper er forskjellige, men dette gir deg muligheten til å bli den beste utgaven av din egen kroppsfasong.


 

I mitt kosthold har jeg hovedvekt på protein og fett.

Jeg legger en liste her over hva som er proteinrikt: eks

  • Fisk generelt.
  • Soya, mel, melk og flak
  • Faste hvite oster.
  • Melk
  • Egg
  • Nøtter
  • Kylling
  • Storfe
  • Kalkun
  • Belgfrukter: Bønner, kikerter,linser
  • Vilt kjøtt
  • Skalldyr
  • Cottage cheese

Grønnsaker inneholder ikke like store mengder proteiner men når det gjelder energimengden som kommer fra grønnsaker kan den være høy.

Proteiner regnes også som en av tre hovedgrupper næringsstoffer i kosten, ved siden av fett og karbohydrater. Proteinene som vi får i oss gjennom maten, brytes ned til aminosyrer i fordøyelsessystemet. Disse aminosyrene kan kroppen bruke enten som byggesteiner til å bygge opp egne proteiner, eller som brensel («drivstoff») i cellene på samme måte som fettsyrer (fra fett) og druesukker (fra karbohydrater).

Fett er også viktig, men riktig fett (Umettet fett). Her vil jeg anbefale:

  • Fisk: sardiner, makrell, rød fisk og tran.
  • Avokado
  • Nøtter
  • Olivenolje, rapsolje, kokosolje og andre kaldpressede oljer.

Fett bidrar med energi, isolerer kroppen og beskytter de indre organene . Alle cellene i kroppen har en membran, som er bygget opp av ulike fettceller, de er også med på å lage hormoner i kroppen og hjelper til å ta opp vitaminer fra kosten.

Karbohydrater:

  • Grønnsaker
  • Bær
  • Byggryn
  • Fullkorn av pasta, brød og ris
  • Bønner
  • Havregryn
  • Quinoa

Karbohydrater er viktig for at hjernen skal få energi hele dagen, du har 3 grupper, sukker,stivelse og kostfiber. Stivelse og sukker fordøyes lett og gir energi, mens kostfiber hjelper fordøyelsen. 

Jeg anbefaler å spise opp til 1 kg grønnsaker per dag, om du ikke liker eller ikke klarer store mengder, juice de eller kjøp de ferdig juicet. Å juice gir deg alle næringsstoffene uten at noen går til spille i en tilberednings prosess.

Spis helst 5-7 måltider per dag.

Om du spiser litt til hvert måltid, ca hver 3 time har kroppen noe å jobbe på hele tiden, du blir ikke trøtt, slapp, sulten eller i psykisk ubalanse.

Spis bare sukker i naturlig forstand, altså kun sukker som er i det naturlige produktet, IKKE tilsatt.

Da her dere fått en pekepinn, mest protein ca 40% fett ca 30% og karbohydrat ca 30%

Når det gjelder drikke, vann ca 2 liter tilsett sitron eller lime. Kaffe 3-4 kopper, vin 0-1 glass, smoothie 1 stykk, lag selv eller kjøp 100% naturlig, soya melk 1 glass og helst juice grønnsaker som anbefalt over.

Dette er min anbefaling:) 

Maria 

Takk for at du leser.

Følg meg gjerne på:

Instagram

Facebook

Snapchat: Prettysmooth

79 kommentarer

RB

17.11.2016 kl.09:10

Så kos, nok en blogg og nok et innlegg der man kan få vist bort sitt perfekte jeg, meg og mitt. Alle vet at man ikke kan spise mere enn man får ut, so what? Var det så viktig å få vist seg bort igjen? Og neida, jeg følger så definitivt ikke bloggen din, men den popper desverre opp på steder jeg helt ikke ville at den skulle poppet opp.

Maria Erken Høili

17.11.2016 kl.10:49

RB: uff, vet ikke helt hva jeg skal svare på dette. Jeg er meget stolt av kroppen min ja, selv om jeg begynner å bli godt voksen med 3 barn, så har jeg jobbet beinhardt for å oppnå dette resultatet. Jeg synes det er trist at du mener man skal holde kjeft å ikke lære bort sin kunnskap?

Andreas

17.11.2016 kl.09:41

@RB: Den bare poppet opp, og du ramlet rett inn på siden? Du velger jo selv hva du vil lese. Det er jo tydelig at du bryr deg nok til å kommentere,noe bare fåtallet gjør. Men det er jo bra det :)

Maria Erken Høili

17.11.2016 kl.10:47

Andreas: Ja, ikke sant;)

Lars

17.11.2016 kl.09:45

Å dele opp i prosent fungerer ikke. Det vil kunne fungere bra i overskudd, men la oss si at noen legger seg på 1500kcal om dagen. Om 40% av disse skal være fra protein 150g. Det er passe for en person fra 60-75kg. Så får man 112,5g karbohydrater, som er rett over det hjernen trenger i døgnet - altså ikke noe karbohydrater til resten av systemet. Hva skjer om man går ned til 1200kcal, som ikke er uvanlig for damer? 120g protein og kun 90g karbohydrat. Hodepine, konsentrasjonsvansker osv osv.

Kjør ca 2g protein per kg kroppsvekt (noe mindre om man er overvektig), minst 100g karbohydrat, men litt etter hva man selv føler seg best med, og minst 10g essensielle fettsyrer. Siden kroppen fint klarer å lage sukker på egen hånd - og den også klarer å lage ikkeessensielle fettsyrer selv, så har det lite å si hvor resten av kaloriene kommer fra...

Maria Erken Høili

17.11.2016 kl.10:47

Lars: Hei;) Skriver man for komplisert så gir folk opp før de har begynnt. Jeg deler hva som fungerer i praksis. Så overlater jeg veiing av mat og calorier til de som ønsker å leve etter det. Kroppen vet selv når den er mett og spiser man det jeg nevner i innlegget mitt, så vil man i praksis ha vanskeligheter å overspise. Man må selvfølgelig ikke stappe på med godis og cola på si.

Fjodor

17.11.2016 kl.09:49

Maria Høili: Nå også kostholdsekspert. Er det noe hun IKKE kan?

Maria Erken Høili

17.11.2016 kl.10:44

Fjodor: Skjønner ikke helt hva du er så sinna for? Jeg er langt fra ekspert i kosthold. Jeg har vokst opp med en mor som var veldig restriktiv og hadde tonnevis av kunnskap. Dette har jeg tatt med meg og fungerer som bare det. Er det feil å dele mener du?

Øyvind

17.11.2016 kl.10:11

Jeg vil på det sterkeste anbefale å ta noen kurs i ernæring, kosthold og lære litt om mat, proteiner,fett og karbohydrater og hvordan kroppen tar opp og prosesserer det. Det er gratis, vitenskapsbasert og kvalitetssikret av forskningen. Det er ikke noe feil i det du gjør, men det kan hende du vil få noen positive overraskelser over hva kroppen er i stand til og hva som ikke klarer. Kroppen er en fantastisk maskin.

Legger ved linken her, kan brukes av alle her og er garantert uten andre motiver enn læring: https://www.edx.org/course/nutrition-health-part-1-macronutrients-wageningenx-nutr101x-0

Maria Erken Høili

17.11.2016 kl.10:42

Øyvind: Hei, takk for tilsvar. Det er klart det hjelper med enda mer bevissthet ;) Uansett så vil jeg dele mine personlige erfaringer som har vært meget effektfulle. Skader ikke å dele suksess strategier, gjør det vel?

Alesi

17.11.2016 kl.10:27

Til Fjodor. Svaret er NEI

Crissy

17.11.2016 kl.10:30

Herlighet, hvor gammel er du? Har vært tynn og flott etter flere svangerskap, har ikke trengt å gjøre annet enn å holde meg i bevegelse i form av turgåing og husarbeid...helt til overgangsalderen kom. Dette kroppshysteriet med påfølgende råd for ditt og datt er helt sykt. Noen mennesker er mer disponert for å legge på seg uansett hva de spiser, det har ikke jeg vært som har kunnet ete alt! Dette samfunnet er så sykt. Har hatt en perfekt kropp etter dette idealhysteriet, men da jeg vokste opp var man ikke så kroppsfiksert som samfunnet er blitt i dag, og ikke var jeg opptatt av det heller. Stakkars unge jenter/gutter og voksne mennesker i panikkalderen, som lever med dette kroppshysteriet. Innrømmer at det er beintøft å se min flotte body forfalle, men hva skal man liksom gjøre med alderen. Den kommer til de fleste om man vil eller ikke. Får håpe mange flere unge/"eldre"har andre verdier og håp enn det som blir spydd ut i mediene hver bidige dag. Ingen er evig ung i denne verden. Se på vårens vakre begynnelse og høstens brutale forfall av alt som spirte og blomstret en kort periode til øyets fryd!

Maria Erken Høili

17.11.2016 kl.10:40

Crissy: Hei, jeg er 33 år, med 3 barn. Det er ikke slik at jeg har fått noe gratis. Jeg har jobbet hard for det. Innlegget mitt er basert på egne erfaringer som jeg deler. Er det feil? Å dele noe som faktisk fungerer i praksis?

Crissy

17.11.2016 kl.10:55

Det er ikke meningen å være ufin mot deg, men om du liker det eller ei så er du med på å promotere det " perfekte ". At du ikke har fått noe " gratis " som du sier, da må jeg spørre om du har vært smellfeit. Du er en flott jente å se på. er heller ikke sjalu for jeg vet hva jeg har hatt. Greien er at det florerer av " hva skal man spise for å få en flott kropp, osv ". Kroppsfokuseringen er gått for langt, det er min mening, og skaper et enormt press på unge mennesker som ikke får en motvekt hjemme. Livet er mer enn kilo og kalorier, myye mer! Ha en flott dag

Maria Erken Høili

17.11.2016 kl.11:05

Crissy: Hei igjen. Jeg er helt enig med deg om kroppsfokus. Dette innlegget var mer ment for bevissthet. Jeg har ikke vært smellfeit, men du vet, graviditet legger jo et ekstra fettlag. La på meg 30 kg på nr 1, 25 på nr 2 og 20 på nr 3. Jeg trener hver dag fordi jeg liker det. Har aldri veid mat eller telt calorier, fordi jeg mener dette er usunne vaner som bare fitness miljøet burde følge. Dette hører ingen sted hjemme i et normalt kosthold. Fra min side var ikke dette ment som noe kroppspress kun bevissthet rundt mat;)

Gei Jan

17.11.2016 kl.11:03

Synes du er ei flott dame som jeg virkelig har lyst å bli bedre kjent med. Gode råd kan man vel ikke få for ofte?

Har du noen venninner som minner om deg selv og tilfeldigvis trenger en date?

Maria Erken Høili

17.11.2016 kl.11:06

Gei Jan: Takk for det;) Nei, jeg er godt gift. Finnes mange flotte kvinner der ute, så du får ha lykke til;)

Claus Svensby

17.11.2016 kl.11:19

Veldig bra innlegg, det er som du sier.. En enkel og grei oversikt rundt hva som er gode og sunne matvaner. Tenker det er svært mange som bør ta ett kraftig oppgjør med sine matvaner. Det norske folk eser ut. Den store utfordringen for Norge og helsevesenet i tiden fremover vil være å mestre de enorme utfordringer som denne fedmeproblematikken vil medføre.

Øyvind

17.11.2016 kl.11:29

Takk for at lenken fikk stå.

Nei, det skader ikke. Jeg vil tro universitetet i Nederland vil bekrefte mye av det du sier.

Crissy

17.11.2016 kl.11:33

Den er grei, selvom overskriften kan være litt provoserende. Det er så mye fokus på matvarer som er sunn og ikke sunn. Tror de fleste er såpass opplyst i dag i denne digitale verden, at det for mange ikke er det som er problemet. Det blir bare et veldig press for mange som ønsker å se ut som den og den, og aldri blir fornøyd som er blitt et megaproblem i dagens samfunn.

Stig L

17.11.2016 kl.11:35

Det sunneste som finnes er å være fornøyd med seg selv, da trives man. Jeg begynte å trene fordi jeg måtte pga en dårlig rygg. Trives godt med trening etter at jeg startet og trener 3-5 ganger i uka på helsestudio. Men jeg tenker ikke kosthold. Spiser det jeg vil. Tar meg en øl eller to til en pizza eller bacon cheeze tallerken i helgene, men har uansett gått ned 15 kilo siden jeg startet å trene. Viktig å trene, om man har en vanlig god norsk husmannskost så går man ned i vekt uansett hvis man er for feit.

Synes du kunne skrevet mer om trening i bloggen din og lagt ut noen videosnutter på Instagram om treningsøktene dine, ser mange som gjør det hvor jeg tar en del ideer fra.

Ha en fortsatt fin dag vakre Maria.

Daniel

17.11.2016 kl.11:37

Man er ikke nødvendigvis fet fordi man spiser for mye. Man er fet fordi man ikke rører på seg.

Kjenner flere som burde vært 150kg+, men som forbrenner så mye at de mer eller mindre kan spise det de vil, når de vil.

Gei Jan

17.11.2016 kl.11:43

Tusen takk for svaret Maria.

Jeg skjønner at du er opptatt.

Det jeg lurte mest på er om du har ei søt venninne som kanskje kunne blitt med på en date?

kyrre fjeldvik

17.11.2016 kl.11:50

Veldig greit. Begriper ikke de som sutrer over gode kostholdsråd. Bortsett fra når det gjelder sykdommer, kan de fleste skylde seg selv for dårlig form og betydelig overvekt.

Ingen trives med å være selvforskyldt feite, akkurat som ingen trives med å røyke, men det er utrolig hvor mange unnskyldninger som finnes. Jeg er sikker på at dersom man kunne trykke på en knapp som kan fjerne overvekt/stumpe røyken, ville alle trykket på den.

Det går an å gjøre noe, og kostrådene pluss hvor mange ganger man bør spise mindre måltider, er enkelt å følge om man bare VIL.

Til syvende og sist er det opp til en selv hva slags helse en vil ha, for de aller fleste av oss.

Reidar

17.11.2016 kl.12:09

Nok en blogg fra nok en perfekt blondine. I-landsverden kommer til å gå under en dag. Det kan ikke gå annerledes. Vi lever i en verden med så sykt mye ego-fokus og dekadense at dagens ungdom kommer til å bli fullstendig sinnsforvirret om ikke alt for mange år. Dette er ikke denne bloggerens skyld, hun er bare en del denne syke ubalansen.

Anton

17.11.2016 kl.12:21

Spis mindre og gjør mer. Da kan du spise hva som helst, trenger ingen egen diett for det.

Bamse

17.11.2016 kl.12:48

Er det et stort must for deg at du MÅ se bra ut og dele dette med alle andre? Det synes å likne noe det finnes diagnoser på, som kun leger kan stille.

Hvorfor skal du som veldig mange andre bidra til et kropps og slanke-hysteri? Kan ikke folk få se ut som de vil?

Og ja, jeg kan absolutt la være å lese dette innlegget, men når man først interreserer seg for kosthold, så leser man.

Noen har lett for å gå ned i vekt og holde seg der, andre må slite hardt. Det finnes også mennesker med sykdommer hvor man må ta medisiner som igjen gjør det vanskelig å gå ned i vekt eller kunne klare å gjøre det du streber etter!

Leif

17.11.2016 kl.12:50

Er så lei disse tøvete unnskyldningene om hvorfor man er overvektig. Man blir feit om man tar inn flere kalorier enn man forbruker. Case closed!

Marius

17.11.2016 kl.13:57

For det meste gode råd, men 40% av energiinntaket fra proteiner!! Er du gal? Damer trenger i gjennomsnitt 2000 kcal per dag. Det blir 800 kcal fra proteiner = 200g proteiner. For ei dame på 60kg er det 3,3g/kg/dag. Anbefalingen fra fagpersoner er på 0,8g/kg/dag for folk som ikke trener. Om du trener forbanna mye er anbefalingen på 1,8g/kg/dag.

La oss si en mann på 75kg trener hardt og spiser 3500 kcal per dag fordi han ønsker å øke muskelmasse. Da vil regnestykket se slik ut ((3500*0,4)/4)/75 = 4,67g/kg/dag. Det er insane.

Jeg kunne kommet med flere eksempler, men jeg tror du tar poenget mitt. Du virker tross alt som en smart dame, selv om jeg mener du tar heftig feil på denne ene anbefalingen.

Mann

17.11.2016 kl.13:57

Jeg spiser akkurat det jeg ønsker, så ofte som jeg ønsker og i de mengdene jeg ønsker, aldri lettprodukter, aldri trimmet, aldri drevet med sport, aldri kalkulert kalorier.

Er kanskje litt i slankeste laget, men ellers har jeg det veldig bra, er vel greit at jeg deler min erfaring med andre, en erfaring jeg VET fungerer.

Herregud!

17.11.2016 kl.14:02

Og det er en kjent sak at folk med ADHD ofte også har narsissistisk persolighetsforstyrrelse eller andre personlighetsforstyrrelser noe som er tydelig her i ditt tilfelle.

Kkari

17.11.2016 kl.14:05

Mmmm du er så fin

Slittejoggesko

17.11.2016 kl.14:16

Helt enig med deg! Det er faktisk bare å velge "riktig" matvarer - ikke veie mat eller telle kalorier. Tenke seg om rett og slett.

Emilie

17.11.2016 kl.14:49

Men i ALL VERDEN så mye negativitet? Jeg blir så søiten av å se på disse utspillene. Har aldri moren deres lært dere; har du ikke noe pent å si, så la vær?

Flott at du deler ting som funker for deg personlig, Maria. Du er ikke en som er betalt for informasjonsspredning til folket. Du er en blogger og deler personlig erfaring. Jeg ble kjempefornøyd med innlegget. Som du sier ser man alltid så infløkt informasjon og detaljorientert - så man gir opp før man har lest ferdig. Dette derimot - kan man forholde seg til enkelt og greit.

Værsåsnill, la vær å svare disse bedreviterne som ikke har noe bedre å gjøre enn å sitte og kommentere dritt til andre. Du ER en blogger, ikke betalt for å fordele fakta til det norske folk. Hold deg for god for å måtte forklare deg hele tiden!

Henriksen

17.11.2016 kl.15:31

Hei, Maria. Fint at du deler dine erfaringer på bloggen. Jeg er også helt enig i argumentet ditt for å oppgi prosentvis fordeling av næringsstoffene. Jeg undrer litt over mengden protein, særlig sett i forhold til anbefalingene fra helsemyndighetene i Norge. Dine tenker rundt dette? Lite tips fra egne erfaringer: bruk "glukose" fremfor "sukker". Glukose er endeproduktet av ferdigspaltet karbohydrat, og sukker gir assosiasjoner til raffinert, hvitt sukker. Bruk tipset til hva du vil.

Sajber

17.11.2016 kl.15:56

Det finnes ingentig som magisk produserer ekstra fett.

Ikke piller, sykdom, eller hormoner.

Det er som å høre n alkoholiker lyve til seg selv...og det er da man lyver best. Selvbedrag.

Når man blir feit skyldes det to faktorer.

For mye inn og for lite ut. Enkel matematikk tilsier da at man får et overskudd.

Dette er den vonde sannheten og svaret er enkelt. Gjør mer eller spis mindre/sunnere

De burde kanskje vurdere å påby trange dører til fastfoodrestauranter, bakerier og smågodt-avdelingen?

Vi har alle luftslott men man bør avstå fra å flytte inn...

Lillemor

17.11.2016 kl.16:10

Det som passer for deg, passer ikke nødvendigvis for andre. Ta en person som er lavere enn deg og kanskje veier litt mer enn deg og er eldre en deg. Da passer ikke disse målene og prosentene du har oppgitt. Dem passer heller ikke til noen som er f.ex høyere og tynnere enn deg. Så disse målene du oppgir kan bare brukes som en veiledning for andre. Men en veiledning er jo vell og bra å få. Så takk for det. Det enkleste er vel å huske på at man må bruke mer energi enn det man putter i seg.

17.11.2016 kl.16:15

Sajber. Greit, matematisk sett er din utregning omtrent rett. Men du tar ikke høyde for hvordan medisin virker på kroppen og fettforbrenning. Noen tar medisiner som påvirker positivt på fettforbrenningen andre tar medisiner som virker negativt.

At det skal være så sabla vanskelig å forstå det da!

17.11.2016 kl.16:18

Frk Høili har klemt ut tre unger med ei vektøkning på 20-30 kg på hver. Ungene hadde neppe den vekta da de kom ut så da kan noen kanskje begynne forstå at mat er ikke alfa og omega?

17.11.2016 kl.16:32

Du gir feil informasjon her. 45-60% skal være karbohydrater, 25-40% skal være fett og 10-20% skal være protein.

Ikke gi ut informasjon om du ikke har riktig informasjon.

Sajber

17.11.2016 kl.16:36

Der var unnskyldningen.

Om .man er på medisiner kan man enkelt faktisk regulere kostholdet deretter.

Om man fortsetter å spise/daffe er det ens eget valg. Medisinerer produserer som sagt ikke fett. Man stapper det inn med egne hender.

Mener du man ikke kan regulere dette ved hjelp av et speil og/eller en vekt.

Å skylde på medisiner når men med egne øyne kan se klart og tydelig hvor det bærer, er selvbedrag og ikke minst å skyve ansvaret vekk.

Og løsningen er ikke fettsuging øå fellesskapets regning.

GeoMarte

17.11.2016 kl.16:38

Hei! Har du noen tips til en 30 år gammel småbarnsmor som vil bounce tilbake i form?

17.11.2016 kl.17:14

Sajber... Da har du aldri vært såpass syk at du må gå på medisin som kan medføre både det ene og det andre.

Jeg har en datter som går på ritalin og hun har rast ned i vekt. Og hvis du har lest litt vet du at det er mange selvfikserte damer som går på ritalin uten å ha adhd kun for å gå ned i vekt.

Går du derimot på kortison kan du risikere at kroppsvekten fyker til værs omtrent fortere enn det du klarer telle. Kortison samler bla vann.

Antidepressiva gjør at folk legger på seg vekt, ikke vannvekt.

At det skal være så himla vanskelig å forstå at folk reagerer på medisin og reagerer ulikt kan jeg ikke forstå.

Og dette var bare medisin.

Så kommer hormonene i tillegg. De bidrar til både vekttap og vektøkning.

Vi er dessverre ikke utstyrt med en liten sak som kan fortelle oss noe ala dette: "Nei i dag er kortisolnivået ditt alt for høyt så i dag og tre dager frem i tid må du spare på matinntaket."

Dust...

17.11.2016 kl.17:20

En annen sak er at overvekt kan man gjøre noe med, men å være komplett idiot er det desto vanskeligere å komme seg ut av.

Ola Nordmann

17.11.2016 kl.17:29

Hei dere,

Sjelden jeg kommenterer på nett, men merker at jeg har fått nok av å lese alle mulige smålige kommentarer fra folk som ikke tåler at andre trener, ser bra ut eller stikker seg ut med positivt fortegn.

Det er et sosialt virus i Norge, og det er uten tvil "janteloven". Ikke misforstå, misunnelse er universalt, men det er bare at her i Norge er det så lite rom for å være seg selv og vise at man er stolt av hvem man er og hva en er god for. Helt enig at det finnes mange overfladiske blogger som gir overfladiske råd, men vi må da tåle å få noen kostholdsråd fra Maria uten å fyre oss opp!?

Det verste med den norske mentaliteten er at mange folk begrenser sitt potensiale i stor grad fordi de er redd for å være seg selv eller skille seg ut. Det er lov å være seg selv, det er lov å være glad i seg selv og det er lov å si at man er stolt av det man har fått til.

For de her inne som føler seg truffet så anbefaler jeg å reise mer så man får et større livsperspektiv.

En blir ikke lykkelig av å leve i jantebobla. Det eneste du gjør er å begrense ditt eget potensiale samt psyke ut folk rundt deg.

Om ikke trening eller kosthold er viktig for deg, hva er da hensikten med å besøke en treningsblogg og legge igjen en kjip kommentar?

Odd Karlsen

17.11.2016 kl.17:39

Har du kommet på det helt selv?

Sajber

17.11.2016 kl.17:41

Med mindre medisinen gjør deg blind kan du fint regulere kostholdet slik de fleste andre gjør. Det er heller ikke slik at disse medisinene fratar folk selvkontrollen.

Medisin er INGEN unnskyldning for å stappe i seg mer enn man trenger.

Man blir ikke feit av nedisiner. Man blir feit av overspising.

Påstår du at fettet kommer fra en annen kilde enn mat?

Om man er på medisiner og eser ut fordi man spiser mer enn kroppen trenger, endrer man kostholdet deretter.

Alle har forskjellig forbrenning og alle kan regulere matinntaket.

Om man skylder på medisiner mens man fortsatt stapper i seg mer enn nødvendig er det ikke annet enn selvbedrag.

Man kan fortsatt lese av vekta eller seg i speilet.

Sajber

17.11.2016 kl.17:51

"Vi er dessverre ikke utstyrt med en liten sak som kan fortelle oss noe ala dette: "Nei i dag er kortisolnivået ditt alt for høyt så i dag og tre dager frem i tid må du spare på matinntaket."

Stakkar. Har du ikke tilgang på hverken vekt eller speil?

Kanskje du skulle spørre en voksen hvordan man kan regulere vekta ved hjelp av disse avanserte hjepemidlene

Hilsen Dust.

Ron

17.11.2016 kl.19:07

Synes dette var meget gode tips. I følge mitt idealkosthold spot on sett bort i fra soya og melk. Men jeg er mann så det er noe annet.

j

17.11.2016 kl.20:29

så utrolig bra å få råd fra deg.

Dan

17.11.2016 kl.20:58

Hei Maria! Jeg trener en del og har gradvis blitt mer og mer opptatt av kostholdet også. Jeg har nettopp passert 40 og kjenner det på kroppen at "ting" skjer ikke av seg selv, dessuten ønsker jeg og gjøre mitt for å ha en god helse og kunne yte mer i form av energi til barna/familie og jobb. Det er en jungel av helseråd og mattips etc på nettet og det er mange meninger om mye.

Synes listen din og info rundt var kort og enkel og lett og forstå og for meg selv vil jeg bruke den som en "huskeliste", når jeg går rundt i butikken og prøver å huske hva jeg skulle handle og ikke glemme de sunne alternativ:)

Enig med mange som snakker om kroppshysteriet for tiden og det er ikke enkelt å forholde seg til det for mange og kan skape problemer med selvbilder etc, men jeg mener det er mange ting som som blogges om ellers, så er helt ubetydelig for mange eller forkastelig. Å blogge om helse og sunn livsstil synes jeg er en fin ting, jeg og mange andre snapper opp gode råd her og der og å ha eller få en god helse er vel interessant for de fleste.

Er du stolt av deg selv, så synes jeg du skal være det Maria, jeg tror det er flere som leser og er enig enn kritikere som evt.kommenterer.

Helge Espeland

17.11.2016 kl.21:08

RB, helt feil. Alle vet at man meget enkelt kan spise mer energi enn man forbruker - det er nettopp derfor man øker i vekt/legger på seg. Forbrukes mer energi en kroppen tar opp (spiser) - tar man nødvendigvis av seg, blir slankere.

Petter H

17.11.2016 kl.21:35

Hei Maria,

Knallbra innlegg, og kroppen din er fantastisk!

Ikke bry deg om de bleikfeite, bitre haterne som slenger dritt, de oser bare av misunnelse.

Tom B.

17.11.2016 kl.23:07

Har bare en kommentar: Ditt dumme naut. Logg av.

Thomas

18.11.2016 kl.06:38

Hei,

33 år, 3 barn og lager blogginnlegg med overskrift "nødvendigvis fet fordi man spiser for mye!" Jeg sier virkelig ikke dette for å være stygg, men dette er provoserende. Hadde dette vært bloggen til Sophie Elise så hadde jeg forstått umodenheten. Tror du må begynne å tenke på hva du skriver og vurdere det opp mot alderen til de som faktisk leser. Her er det mange unge jenter innom. Du bidrar nok dessverre til dårligere selvbilde hos mesteparten istedenfor inspirasjon.

Frida

18.11.2016 kl.09:37

Petter H : Tror du virkelig at alle som sier andre imot må være misunnelige??Kan det ikke være så enkelt at man er fullstendig uenig?Tenk litt over det i stedet for å komme med masse kallenavn.

svenpetter

18.11.2016 kl.10:24

Tror ikke noen kilo ekstra er like skadelig som å være tykk i huet ... Det er mye mere skadelig for omgivelsene da . Bare se på meg, pen men dum som et nek .

R.M.

18.11.2016 kl.10:51

Synes overskriften kunne hvert annerledes men det er nå min mening. Innlegget er lettfattelig og forståelig for enhver. Greit for de som vil ha et kort innblikk i kostholdet du følger. Vil man ha mer utdypning så kan man jo alltid spørre vår felles venn Google. Klager aldri på hva vi spør om. :P

I min ungdomstid var jeg veldig slapp med kostholdet og spiste det jeg ville og så mye jeg ville. Det endte med at jeg ble noe man kan kalle "bolle" for å si det upolitisk korrekt. :P Så fortsatte jeg med uvanene og "bolla" ble mer "bolledeig". Jeg sluttet å bry meg om hvordan jeg så ut og hva folk mente om meg og hva jeg spiste.

Så endte jeg i en arbeidsulykke som nesten tok livet av meg. Ulykken var ikke i Norge (jeg er opprinnelig ikke norsk). Folk trodde jeg var ferdig og leger var i første omgang veldig negative. Min kone var til stedet hele tiden og satt og ventet på at jeg skulle komme ut og si "ta det med ro, jeg er helt OK!". For å gjøre historien kort så kom jeg meg tilbake sakte men sikkert. God hjelp fra familie og venner og ikke minst min kone som alltid var der. Det tok mange år før jeg var tilbake til "normalt". Men jeg sliter litt ennå.

Poenget med historien var at jeg endret meg helt i forhold til kosthold. Endret også litt personlighet og synet på livet. Mine venner og min kone sier jeg er mer tålmodig og forståelig og har samme dumme humor som hun liker veldig godt. Det kan ikke sies for mange ganger hvor glad jeg er for å ha henne. Da jeg arbeidet med å "komme tilbake" forstod jeg at jeg ikke kunne spise hva jeg ville og ignorere kostholdet. Det var strengt hva jeg kunne spise og i perioder var det minimalt med variasjon. Etter hvert som jeg mer eller mindre kom på "normalt" beholdt jeg noe av kunnskapen jeg fikk med meg. Jo, jeg kan ta en sjokolade eller en flaske med brus men ikke flere hver dag. Jeg er stolt av min familie og venner som har hvert der og støttet meg opp. Det er så mange jeg vil takke for at jeg er her jeg er.

Beklager litt langt innlegg og at det ble litt mye fokus på mitt livssyn men det å fortelle det til andre er på en måte helbredende. Så kan jo folk synes hva de vil om det.

Synes også det er morsomt å lese kommentarer. Ser ut som noen ikke forstår at de ikke behøver å trykke inn på sider de ikke liker. Er litt som de som klager på reklame de ikke liker. Du kan jo bare gå videre. Se på noe annet og lev livet uten å være irritert hele tida.

OK, best jeg stopper nå før jeg blir arrestert for å rote meg bort fra emnet det egentlig dreide seg om.

Siste ord: Pass på kostholdet, let opp kunnskap og gjør det som passer deg best! :)

Talas

18.11.2016 kl.14:20

En ting skal du ha Maria, du suger til å inspirere og motivere. Der har du feilet hvis det er meningen med bloggen din... Tror kanskje du helst vil ha oppmerksomheten du får på godt og vondt.

YouDon'tKnowMe

18.11.2016 kl.14:44

Du mister en god del fiber når du juicer. Om man velger dette alternativet er det anbefalt å bruke fruktkjøttet på en annen måte, for eksempel å tilsette det i bakst eller bruke som smakstilsetning i suppe. Bare fantasien setter grenser. Forøvrig har du en deilig kropp, men vi har vel alle sett den tusen ganger nå? :D

Skeptisk

18.11.2016 kl.15:35

Er ikke kokosolje det aller verste av produkter fra planteriket, når det kommer til mettet fett? Ligger på ca 80-90% mettet fett.

Kanskje sjekke dette, før det gis som tips til umettede fettkilder...

Bjørn

18.11.2016 kl.16:20

Er ikke du flyttet til LA? Kan du ikke bare være der og la oss andre være i fred. Med andre ord: hold kjeft. Du har intent spennende å komme men EVER.

Oldie

18.11.2016 kl.19:37

Kjære Maria...

Har du også gått i baret når det gjelder den hersens kokosoljen? Den er verre enn palmeolje for blodårene dine. ( Det ble sagt av professor , og overlege ved Lipidklinikken, Kjetil Retterstøl)

Helsekostprodusentene er så aggressive med reklamen sin at litt for mange lar seg lure. Cocosa stod på, og plutselig slafset " alle" kokosprodukter. Ikke gjør det!

Mona

18.11.2016 kl.19:40

Jeg kan nesten vedde på at du har blodtype A. Så enkelt det høres ut! ;)

Maria Erken Høili

19.11.2016 kl.05:31

Mona: Hei, jeg er blodtype 0 Positiv. Tenker du på maten jeg spiser?

Bjørn

18.11.2016 kl.22:43

Du er en borskjemt liten drittkjærring som er født med gullskje i den falske og botox-fylte munnen din. Kan du ikke bare innse at du har intet å komme med annet enn overfladisk piss. Folk ler og forakter sånne som deg. Få deg en jobb eller gjør noe fornuftig med livet ditt.

Ola D

19.11.2016 kl.05:14

oj oj oj, her stikker du neven rett i vepsebolet. men det visste du nok :)

For 99% av oss så er det så enkelt som du sier: vi spiser mer enn det vi forbrenner. for de som har lav forbrenning så gjelder fortsatt fysikkens lover: spiser du mer enn det du forbrenner så vil du legge på deg. synd men sant.

Det er også en ubehagelig sannhet at trening alene ikke er nok for å hanskes med overvekt og fedme. en god time jogging, sykling, svømming brenner mellom 600 og 800 kalorier for de fleste. noen kan nok snike seg opp mot og over 1000 men det er tøffe økter. Det betyr at en må kontrollere inntaket da det er så altfor lett å spise opp det en tapte/tok av på treninga.

Når en kontrollerer inntaket må en også huske på å ikke spise for lite; en må holde seg over base metabolic rate (BMR) og denne varier med alder, muskelmasse, kjønn og det at noen har rask evt treg forbrenning (det siste har, for de aller aller fleste, liten variasjon). Men, hvis en sulter seg, har et inntak under BMR så vil en over tid se at BMR også faller (og den tar seg sjelden opp igjen) noe som gjør at vekttap blir vanskelig. Derfor er det viktig å røre på seg, være seg en god gåtur eller komme seg på gymmen eller ut i skog og mark.

Til syvende og sist så er regelen at du må forbrenne mer enn du tar inn for at du skal gå ned i vekt.

selv så gikk jeg ned 15kg over 4mnd med et inntak på ca 2,500 kalorier per dag men jeg trente bra. (for de som er kjappe i hoderegning, et kaloriunderskudd på ca 1,000 per dag). 50 år, 75kg, 10% bf. orker mer og trives bedre og kona er kjempehappy ;p

god artikkel for de som bryr seg: http://www.nytimes.com/2016/05/08/opinion/sunday/why-you-cant-lose-weight-on-a-diet.html

Maria Erken Høili

19.11.2016 kl.05:27

Ola D: Hei:) Jo, man må så klart ikke overspise. Mulig det bare er meg, men jeg er selvregulerende. Så jeg merker når kroppen er mett, så lar jeg være å ta litt til, som de fleste gjør. Jeg holder meg unna dessert og andre sukkerbomber. Jeg teller ikke kalorier, det har jeg aldri gjort. Grunnen er at jeg tror dette fører meg seg et anstrengt forhold til mat. Om man er veldig sulten er det lurt å drikke mye før man spiser, slik merker kroppen fortere at den er mett;)

Celine

19.11.2016 kl.12:42

Jeeeeeeeeeeeez kan alle bare ta seg en bolle eller??????

Kalle

19.11.2016 kl.14:22

Mye sex er det som skal til, det er en realitet at kvinner som føder dabber av med sex i en periode, og etter på legger på seg og blir mindre attraktiv.

Sex og forelskelse fører til mer aktivitet og mindre stillesitting, dette fører til flatere mage og Sunnere kropp.

Du ser fantastisk ut, skulle ønske flere tenkte som deg Maria :)

Maria Erken Høili

19.11.2016 kl.16:13

Kalle: Hei, det er beviselig at kvinner blir slappere nedentil før de skal føde, det er naturens gang. Så om man skal komme tilbake eller ønsker på generell basis å stramme opp, er øvelsene i innlegget fine:) Takk for kompliment:)

Carina

20.11.2016 kl.12:21

Du deler det som funker FOR DIN kropp, DITT energinivå, DIN høyde, DIN vekt, DINE gener.... behøver jeg fortsette...?

Og at du ikke vil skrive for komplisert for ikke å miste leseren, vil kunne ødelegge unge jenters kropper om de blindt følger "det som funker" som du skriver..

Ja jeg så din setning om at "alle er forskjellige, men den forsvinner litt i alt annet..

En voksen dame med 3 barn, som er et slags offentlig forbilde for mange unge jenter, burde ha bittelitt mer mellom ørene enn dette innlegget! Du får være så stolt av kroppen din du bare vil- er veldig mange som er det, med mye sunnere/muskuløs kropp enn deg. Forskjellen er at de ikke kjenner behovet av å vise "alle" hvor fantastisk fine de er og "hvordan" de har blitt/er slik..

klikket inn på blogginnlegget på grunn av overskriften- kunne jo vært nor revulusjonerende her med tanke på fedme..... den gang ei....

Line

20.11.2016 kl.20:19

Denne Sajber har ikke noen medisinsk kompetanse og har heller intet av dokumentasjon ift hva som sies. Det er kjent at antiderpressiva, og noen av disse, gir markant vektøkning.Dette er jo rent kjemi som har innhold . ref dokumentasjon ift . www.tidsskriftet.no

Mille

21.11.2016 kl.14:17

uff så engasjerte (på en feil måte) og negative folk er... dårlig samvittighet?

Synes det du skriver er supert, enkelt og bra forklart. vi som er glad i slik mat uten problemet med å være misfornøyde med kroppen sin, holder nok ganske likt kosthold som deg, Maria.

Ikke ta deg nær av noen av kommentarene her.. kun sjalusi og tydeligvis for lite å gjøre i hverdagen, så de må kverulere for å føle seg bra.

står på!

Sajber

22.11.2016 kl.01:35

@Line

Det er du som mangler "kompetanse" dersom du tror antidepresiva produserer fett.

Fettet kommer fra MAT. mao det man selv putter inn.

Dersom du går på antidepresiva og ser at vekten øker, kan du enten spise mindre/gjøre mer...eller lure deg selv ved å skylde på noe annet enn manglende selvkontroll.

Tror du seriøst disse pillene produseres fettet man legger på seg eller tror du det kommer fra maten.

Man legger på deg fordi man spiser mer enn kroppen forbruker.

Om du ikke skjønner det kan muligens et lynkurs i matematikk hjelpe.

At stoffskifte/ forbrenningen endrer seg er da vel en ganske dårlig unnskyldning..

Kort forklart, man legger ikke på seg av piller. Man legger på seg av mat og pillene er intet hinder for å kutte i matintaket når vekta skyter i været.

Hvorfor skulle det være vanskeligere å regulere inntaket på grunn av medisin?

Man kan jo fortsatt se seg i speilet eller se på vekta.

Blubba

23.11.2016 kl.13:33

Skjønner at du er fornøyd med egen kunnskap og ønsker å dele det du mener er gode råd, men den overskriften kunne du spart deg. Ser mange skriver at det er enkel matematikk - det må være balanse mellom inntak og det du forbrenner. Ja, for de FLESTE er det slik. Men så har du alle oss som har sykdommer og går på medisiner som gjør at vi legger på oss mer enn vi klarer å ta av igjen. Selv om kostholdet er gjennomgått av ernæringsfysiolog og lege. Selv om en trener. Man må velge mellom å være veldig syk og ha dårlig livskvalitet, eller å fungere noenlunde greit og slite med overvekt. Da er det veldig kjekt å få slike overskrifter midt i fleisen. For den oppsummerer hva de aller fleste tenker om folk som meg, og DET er en ekstra belastning på toppen av alt det andre - selv om jeg skulle ønske at jeg ga blaffen.

Blubba

23.11.2016 kl.13:48

Sajber: Sier du disse tingene for å provosere, eller har du virkelig så lite kunnskap? Jeg får lyst til å si både det ene og det andre her nå, for jeg er ganske SUR og IRRITERT etter å ha vært på slankekur i over 10 år på grunn av de jævla medisinene! Men jeg er både intelligent og sivilisert, så det skal jeg holde meg for god til...

Thomas

27.11.2016 kl.04:13

"Du gir feil informasjon her. 45-60% skal være karbohydrater, 25-40% skal være fett og 10-20% skal være protein.

Ikke gi ut informasjon om du ikke har riktig informasjon."

Det er ingen fasit på dette og det varierer fra person til person. 40% protein er dog veldig mye og det kommer ut igjen via urin uansett. Proteiner gir som regel en god metthetsfølelse så det er derfor hun spiser så mye av det. Men det ser ut til å ha god effekt på Maria for hu ser jo vannvittig bra ut.

Ellers så er det noen misunnelige sjeler her samt noen som tok denne artikkelen personlig. Ganske sikker på at Maria postet dette for å dele hva som faktisk virker for henne, ikke hva som nødvendigvis virker for alle andre. Men det skader ikke å prøve dersom du vil ned i vekt.

stein

27.11.2016 kl.12:21

Trist å se at en milliardærdatter (ifølge mediene) strekker seg etter Sophie Elise, Aylar Lie og Mamma til Michelle, men så er hun jo fra Fredrikstad/Drammen så det er vel som forventet. Er det ikke litt fjortis av deg å blogge om kost, intimkirugi og blowjobs?

Skriv en ny kommentar

hits