Ja, jeg bruker pels

Hei kjære lesere.

I fjor skrev jeg et innlegg der jeg elsker pels, men jeg elsker også dyr. Forøvrig stemmer denne påstanden fortsatt. Jeg fikk skinnsykt mye pes for dette innlegget noe jeg kan forstå. Men likevel må man kunne forvente respekt for egne valg.

Noen av de som er imot pels, spiser kjøtt og bruker lærvesker, støvletter og lærbelter. Hvorfor er kua og grisen mindre verdt?  Dere kan faktisk ikke si at det har en ekstra nytteverdi fordi man bruker hele dyret. Disse kuene, sauene og grisene har det helt jævlig, ja også i Norge.

Hva med dundyner og dunjakker, bedre at barna fryser kanskje? Ja, ull kan man bruke, men man fryser ihjel i over 15 minus, noe som forekommer i vårt klima.

Angoragensere, har dere sett hvordan de napper disse kaninene?

Gåselever, fyttigrisen, det spiser ikke jeg i alle fall, tvangsforet gjess. 

Vipper av mink? Alle disse småjentene inklusiv Sophie Elise, som er pelsmotstander forøvrig, bruker disse løs vippene.

Sminke testet på dyr? Her vet jeg ikke hvor jeg skal begynne engang, sjekker dere sminken før dere kjøper den? Står det på pakkene? Ikke vet jeg.

Hva med egg? Fra frittgående høner? De som kalles frittgående i Norge, bor i svære haller, ser aldri lyset og tråkker hverandre til døde. Ja, dette er sant. 

Tipper mange av fruene der ute sitter som pelsmotstandere med Hermes veskene sine og ryker.

Så lurer jeg på, sprøyter dere mot skadedyr? Setter opp musefeller?

Jeg kan huke av mange av disse over som noe jeg ikke personlig gjør, fordi jeg synes det strider mot dyrene. Men likevel valgte jeg på et tidspunkt å kjøpe meg pels. 



Hvor går grensen for dyrevern?

Som dere sikkert skjønner av starten på innlegget handler i å for seg alt vi foretar oss om dobbeltmoral. Det er klart man kan redusere skadeomfanget og bruke huet litt. Men det er mye vi ikke tenker på, da mener jeg mye.

Det er lett å se og angripe noen som bruker pels, fordi det er visuelt synlig på en annen måte en andre produkter produsert av dyreskinn.

Dere vet sikkert ikke at gummigodis er laget av griseskinn? Nå er det jo også vist seg at fisker har smerteterskel.... So what to eat?

Jeg har frontet at det går fint an å leve på vegetarmat også. Så om dere som sitter å ryker hjemme kan stå for alle påstander over og si, nei det gjør vi ikke. Så skal jeg bøye meg i støvet for dere.

Jeg skal avslutningsvis si at jeg selv bruker pels. Selv etter at jeg fikk 250 hatmeldinger fordi jeg stod frem. Når det er sakt så kjøper jeg ikke pels lenger, men jeg bruker den jeg har.

Maria 

Takk for at du leser.

Følg meg gjerne på:

Instagram

Facebook

Snapchat: Prettysmooth

 

78 kommentarer

15.11.2016 kl.09:00

Du er syk på sinnet du, er synd på deg....

Håper du innser det selv en dag, er det lithium du må spise hver dag for å holde sinnet ditt sånn halvveis i sjakk?

Elisabeth

15.11.2016 kl.09:14

ADJØ, ALDRI mer vil jeg lese noe som kommer fra deg.

Skam deg, du vil bare vise din pappas rikdom.

Du skriver jo bare om deg selv, du er en egoistisk

person som bruker DØDE dyr til å vise deg frem

PATETISK PERSON, få deg et skikkelig liv UTEN pappas

penger. Du vinner nok snart prisen til NORGES VERSTE

BLOGGER, uff og fy av meg. Stakkars døde dyr !

Maria Erken Høili

15.11.2016 kl.16:50

Elisabeth: Jeg skammer meg sjelden, grunnen er at jeg er ærlig, så da forsvinner liksom denne skammen av seg selv. Man skal gå grundig godt til bunns i seg selv for å slenge med leppa på denne måten!

15.11.2016 kl.09:41

Denne ble litt drøy...

Omtrent forsvare pelsbruk fordi man bruker myggspray om sommeren...

Maria Erken Høili

15.11.2016 kl.16:48

Anonym: Hva med de andre argumentene jeg nevnte? Jeg spurte om hvor grensen gikk for dyrevelferd?

Christina

15.11.2016 kl.10:05

Man kan mene mye rart om andre mennesker, men to av dere over her er ikke det spor bedre selv enn hva dere mener en som bruker pels er. Dere slenger dritt anonymt på nett. Bruk heller energien på å engasjere dere i noe positivt som f.eks dyrs rettigheter.

Maria Erken Høili

15.11.2016 kl.16:47

Christina: Enig med deg:)

Harry høkkert

15.11.2016 kl.10:16

Selv bruker jeg reveskinnslue når jeg går på jakt😊

Er da ikke mye å bråke for om noen velger å bruke pels vel?

PK-mafiaen er stadig like gæærn🤘😁

Maria Erken Høili

15.11.2016 kl.16:47

Harry høkkert: Jo, slik er det no med dobbeltmoralen. Jeg synes det i grunn er trist at man ikke skal ha respekt for andre på u-ekte grunnlag. Så lenge det har nytteverdi for magen så er det greit, for de fleste.

15.11.2016 kl.10:27

Sophie Elise bruker ikke løsvipper av mink, det er svært få personer som velger løsvipper av mink. De fleste løsvipper som blir brukt idag er falske.

Maria Erken Høili

15.11.2016 kl.16:45

Anonym: http://sophieelise.blogg.no/1412704524_rosa_for_en_god_sak.html

Kimbozlise

15.11.2016 kl.10:38

Er veldig rare motsettninger du bruker synes jeg.

Det er snakk om å fore opp dyr kun for å drepe dem og bruke pelsen som er det stor nei! De blir ikke brukt til noe annet, ref. det å bruke ku, gris, fisk, høner som mat og ku til skinn. Det burde du kanskje sette deg mer inn i. Eller om du bare gjør det med vilje for å få flere klikk på bloggen...

Det er en vital forskjell på å "dyreplageri" som du kaller det ifh til matproduksjon og om det er for å kle seg med pels da.

Og ull, fryser du når du bruker det, kan du ikke å kle deg skikkelig etter vær forhold.

Og er det kaldt, er det forresten like frivillig å ikke bo her som det er å bo her i lande da. Inger plager det til å være her hvis der er for kaldt til det liksom:)

Silje Hagen

15.11.2016 kl.10:57

Hei hei :-)

Takk for en så fin artikkel om Pels :-)

Synes det er litt andre ting i verden å bry seg om, om folk går i pels eller ikke, Folk må kunne gå i Pels om det er det de vil gå i, Jeg liker pels men det har ikke noe med at jeg er dyreplager...

Folk må slutte å dømme sånn og heller bry seg om seg selv :-)

Stå på med dine fine Innlegg :-) Tror folk er mere misunnelig på deg derfor mye hat :-) Men drit i det <3

Klem og ha en fin dag :-)

Tine

15.11.2016 kl.10:59

Det er kanskje en vesentlig forskjell ved bruk av pels hvor dyrene tilbringer et liv i lidelse, i trange bur enn ku, gris, sau og sel som lever et godt liv hvor de har livskvalitet, får være ute, ha rikelig tilgang til mat og frisk luft. Får brukt kroppen, bevege seg blant sine egne i fri utfoldelse.

Har du sett hva slags liv mink lever under?

Jeg vil IKKE bruke pels fordi det OPPRETTHOLDER en barbarisk næring.

Ta først et klart NEI til denne næringen, ikke prøv å legitimere din egen bruk av pels ved å si snakke om egg og skinn mm.

Pels er avskyelig og dessuten harry. I dag finnes det faktisk varme klær av andre materialer, så det argumentet faller på sin egen urimelighet.

Den som er en DYREELSKER bruker IKKE pels!

15.11.2016 kl.11:28

Du er i grunn på kollisjonskurs med alt som har med grunnleggende verdier i liver å gjøre. Det eneste levende vesenet du evner å elske er deg selv. Det er vel ikke overraskende at du liker pels, det er helt i tråd med alle dine verdisyn. Mennesker som må poste redigerte bilder av seg selv i alle mulige vinkler har ikke evnen til å bry seg om eller sette seg inn i andres lidelse. Du er egoistisk og særdeles lite sympatisk. Du har ingen eller få grenser for å tråkke på andre for å bli sett og hørt. Om det er nær familie du tråkker ned i dritten med mer eller mindre usannheter eller det er venner du tråkker ned i dritten,spiller i grunn liten rolle for din samvittighet,så ja det er absolutt helt logisk at du liker å bruke pels.

Espen Horn

15.11.2016 kl.11:28

Gode gud du fremstår bare som dummere og dummere. Nå er det på tide at du finner på noe annet ditt blonde nek! Alle er drittlei den talentløse synsingen din om alt og alle! Hvem faen er det du tro du er. Du fremstår jo som et svært uintelligent menneske! Du er rett og slett like dum i pappen som du ser ut.

Hanne Iversen

15.11.2016 kl.11:39

Flott skrevet Maria. Jeg synes det er bra at folk er forskjellige. Noen liker det ene og noen liker det andre. Som vanlig så går folk som er uenig med deg til usaklige personangrep og følerier. Stå på videre!

Maria Erken Høili

15.11.2016 kl.11:52

Hei alle sinnatagger. Kan dere ikke redegjøre og feie for dere selv når det gjelder spørsmålene jeg stillte i innlegget? Om man skal dra diskusjonen om nytteverdi så må jeg informere at kineserene spiser både hunder og katter og div andre dyr de tar pelsen fra. OK, når det er sakt så vil jeg også spesifisere siden mange overser dette i innlegget! Jeg bruker den pelsen jeg HAR kjøpt, men jeg kjøper IKKE pels lenger! Det handler da ikke om oppfordring?

Tine

15.11.2016 kl.11:44

Du skriver at "sauene har det jævlig", tenker du da på de sauene som beiter langs Vestsidenveien, de som man ser når man kjører langs Grøttegata ved Egge? De sauene og kuene som slippes på beite ute i skogen ved Eiksetra? Eller de sauene som moren din eier? Det er en fryd for oss som bor på Egge/Lier å se deres livsutfoldelse, hvordan de vokser seg store gjennom sommeren, hvor fantastisk de har det på sine store beiteområder.

Skam deg, dette er direkte løgn!

Maria Erken Høili

15.11.2016 kl.11:48

Tine: Hei du. Det er forskjell på de som driver økologisk landbruk og de som driver med effektiv slakt. Det vet du forskjell på om du kan litt om dyr!

Trine

15.11.2016 kl.11:49

For en latterlig blogg. Du prøver jo bare å unnskylde

at du liker å kle deg opp med døde dyr. Hvis jeg var

deg, ville jeg slutte med disse ego-bloggene du kommer

med, ingenting har dybde, bare tomt tull.

Du liker å vise deg frem, det sier jo mye om hvem du

er. Skulle ikke du hjelpe syke barn ? DET kunne du

kanskje fortelle om, hvis det ikke bare var for å

få flere klikk. Skam deg.

Maria Erken Høili

15.11.2016 kl.11:55

Trine: Merkelig at du leser bloggene mine om de gir deg så lite! Uansett det du skriver om barn, har jeg blogget en del om, så følg med litt i svingen ;)

Tine

15.11.2016 kl.12:09

Du bør du jo nyansere blogginnlegget ditt, ved å nevne det du nå skriver om økologisk sauehold, formuleringen"sauer har det jævlig" bærer ikke bud om en slik differensiering. Jeg skriver om dyrenes livskvalitet og du skriver om slakting. Det bringer meg tilbake til utgangspunktet ditt, nemlig bruk av pels. Jeg snakker om livet før døden, dvs den tiden dyret får leve og ikke slaktingen. Det er vel forskjell på livsutfoldelsen til en sau (økologisk/ikke økologisk) og en mink i bur?

En annen ting, jeg forsøker å ha en saklig meningsutveksling ang "pels" som er ditt tema i dag, men du kommer med sitater som "hvis du vet litt om dyr!" og "sinnatagger" ol. Evner du ikke å ta innover deg andres meninger uten å gå i forsvar, komme med devaluerende utsagn og karakteristikker?

Maria Erken Høili

15.11.2016 kl.13:21

Tine: Du dro jo generaliseringen med å gå rett på øko landbruk og late til at det omfattet all sau. Jeg kommer ikke til å hive pelsjakkene mine fordi folk med dobbelmoral bare er imot det som passer de der å da. Slik er det altså, få mennesker tør å innrømme at verden ikke bare er svart/hvit.

15.11.2016 kl.12:21

du er syk, "sinnataggene" som du kaller de som kommenterer tråkker du på, du tråkker på alt av folk, familien din, kommentarfeltet, vennene dine, dyr tilogmed, rødekors, osv, er det noen du ikke tråkker på?

du er slem du Maria Dritern, man ser hvordan folk er i hodet på hvordan de behandler dyr, du, bruker dyr for å hevde din lille selvtillit....

Deg er det synd på....

I Norge, blir folk dømt ut fra hvor mye penger de har, ikke hvem de er og hva de gjør.

Du er et godt eksempel på det, uten pappas penger, hadde ikke du vært blogger på nettavisen bare så du vet o det og det viser, hvor dumt det er med status fra penger....For slike som deg, som ellers bare hadde vært en narkoman vrikkende på rompa i gågata, får brått muligheter på grunn av pengene(som du jo ikke har lenger) det er ikke så mange som vet.

Så, hvordan er det å verdens slemmeste person? Føles det godt og være slem og ha lav selvtillit, så lav at du bare må tråkke på folk for å føle deg bedre.

Maria Erken Høili

15.11.2016 kl.13:14

Anonym: God bedring;)

Edvard

15.11.2016 kl.12:29

Lenge leve anonymitet, bare og finne frem popcorn posen og colaen her, her var det mye hjernedød underholdning.. =)

Ps! Til informasjon. Feltet under der det står navn er til å fylle ut navnet deres i om dere ikke har skjønt det enda. =)

Maria Erken Høili

15.11.2016 kl.14:51

Edvard: ;)

15.11.2016 kl.13:31

Se der ja, se hvordan du svarer folk, god bedring mener du på, følte du deg bedre når du fikk tråkka litt på meg nå? håper det for din del.

Maria Erken Høili

15.11.2016 kl.13:41

Anonym: Mye bedre;) Neida, bare synes du er sinnsykt usmakelig. Så god bedring med selvinnsikt ;)

15.11.2016 kl.13:50

se der ja, tråkka litt til....men da fikk jeg det bekreftet at du føler du vokser når du tråkker på andre...og selvinnsikt? Det er litt pussig at du overhodet kan stave det ordet der, for det vet ikke du er...

Sånn, tråkka litt tilbake, ha en tråkkende god dag,

Sølvi

15.11.2016 kl.16:27

Jeg synes du har et poeng jeg Maria:-) Og hylekoret på kommentarfeltet, er sikkert de samme som går i butikken og kjøper kjøtt....der ingen dyr har måttet lide.....

Maria Erken Høili

15.11.2016 kl.17:02

Sølvi: Det er dette jeg vil at folk skal ha en innsikt i, men det er veldig, veldig vanskelig å gå i seg selv angivelig. Jeg ønsket i grunn bare klarhet i hvor dyrevelferd grensen går? Det er det ingen som svarer på. Bare øser ut med alle dritt ordene de har i vokabularet sitt. Når det er sakt, er det fint at du ser poenget:)

15.11.2016 kl.17:27

Sagt skrives sagt.. Ikke sakt..

Maria Erken Høili

15.11.2016 kl.17:47

Anonym: Hei, trodde man kunne bruke begge deler? Men skal ta det med meg, takk.

Mette

15.11.2016 kl.17:59

Skulle prøve skrive noe fornuftig, men det forsvant da jeg leste kommentarene først, og da datt det helt ut! Ble først flau så bare lattermild. Galskapen lenge leve. Håper du tar det på samme måte, tross alt. God kveld til deg og dine.:)

Maria Erken Høili

15.11.2016 kl.19:08

Mette: Takk for det:) Ja, hva kan man si? Folk er forskjellige. God kvelds ønsker til dere også:)

Stikk fingeren i jorda

15.11.2016 kl.18:35

Pelsdyrnæring har mange positive effekter. Næringa skaper mange arbeidsplasser, både direkte og via synergieffekter. I tillegg anvender næringen store mengder produkter til dyrefôr, som for andre produsenter er avfallsprodukter.

Selvsagt er dyreholdet viktig. Her har det blitt gjort en hel del for å bedre forholdene, både for de tradisjonelle dyrene og pelsdyr.

Maria Erken Høili

15.11.2016 kl.19:09

Stikk fingeren i jorda: Hei, takk for saklige opplysninger:)

15.11.2016 kl.19:58

Du IMPONERER meg enormt!

Man skal være rimelig tøff for og tørre å skrive dette.

Stå på! Ikke bry deg om alle negative kommentarer.. Vi er mange som støtter ditt syn.. problemet er bare at alt for få tørr og skrive det offentlig i frykt for hets! Du er sterk!

Maria Erken Høili

15.11.2016 kl.20:04

Anonym: Takk, fint å høre innimellom slagene:)

15.11.2016 kl.20:01

Mye nett troll her... =P

For pels og for god dyre-velferd!

Bra vi har pelsdyrnæringen i Norge, med strenge regler der dyrene har det mye bedre! Enn at all produksjon skulle blitt flyttet til Kina :O

Samme om man dreper de for mat eller pels spør du meg... man dreper dem uansett!! Stå på Maria!

Maria Erken Høili

15.11.2016 kl.20:05

Anonym: 100% Enig med deg. Men det er ikke alle som ser realismen av dobbelmoralen. Redegjørelser fikk jeg lite av, men det er vel kanskje fordi det ikke er så mye å si om den saken. Takk for støtten :)

Merete

15.11.2016 kl.20:06

Pelsdyrene har det ikke verre enn andre dyr som vi holder i bur, enten det er marsvin, kanarifugl eller innekatt. Den siste sitter kanskje ikke i bur, men den er innestengt. Faktisk er pelsdyr de dyrene i landbruket som har størst plass, i forhold til kroppstørrelsen.

Selv syns jeg at så lenge det fins et marked for pels i verden er det bedre at vi i Norge, som tar dyrevelferd på alvor har pelsdyrproduksjon, enn at denne produksjonen gjøres i land der dyrevelferden er dårligere.

Syns du skal kose deg i kulda med de pelsene du har, med god samvittighet.

Maria Erken Høili

15.11.2016 kl.20:09

Merete: Takk for synspunkt. Dette var til ettertanke for flere.

Hege

15.11.2016 kl.21:04

Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre noe.

Å ta avstand fra pelsdyrproduksjon bør være en lett sak, da vi i dag har mye kunnskap tilgjengelig om disse dyras behov. Det er ikke riktig å sammenligne plassen en mink i bur har, med plassen f.eks en ku har i fjøs. Et aktivt rovdyr som mink har et helt annet bevegelsesmønster enn en ku. De lever solitært, og svømmer. I bur må de leve tett nær hverandre, og uten tilgang på vann å svømme i og jakte ved. En rev vandrer mange kilometer hver dag på jakt etter mat, graver huler/ganger og er et svært nysgjerrig, aktivt og sosialt vesen.

Pelsdyrnæring er også en relativt ny næring, og dyrene har ikke tilvent seg mennesker slik f.eks gris og sau har gjort gjennom flere tusen år, men opplever mer fryktreaksjon og stress. Mye i etiologien tilsier at å holde aktive rovdyr i bur er langt verre enn for de andre husdyra våre. Dette har også veterinær-foreningen og Rådet for dyreetikk støttet.

Man kan forøvrig ikke forsvare et dårlig dyrehold med å si at noe annet er verre. Det blir som å si at det ikke gjør noe å slå barn i Norge, fordi barn i andre land dør av sult.

Pelsdyrhold i Norge er nok ikke så mye annerledes enn i Asia, selv om folk liker å tro det. Bursystemene er nokså like, og begrenser dyrets frihet like mye. Foringen er ganske lik. Avlivning/pelsing er ganske likt. Vi har riktignok en dyrevernlov i Norge som i teorien skiller oss fra Asia, men tror du virkelig det er slik at veterinær blir tilkalt om en mink har f.eks. øyebetennelse (jamfør avveininger i utgift/inntekt)? Hva er det da som er så forskjellig for reven og minken det gjelder? Hva er så mye verre i Asia eller Russland?

Mange europeiske land har avviklet pelsdyroppdrett. Se til f.eks. England, som har vedtatt forbud pga dyrevelferdshensyn.

Maria Erken Høili

15.11.2016 kl.21:22

Hege: Hei:) Meget gode argumenter. Dette er i å for seg en av grunnene til at jeg ikke kjøper mer pels, men jeg bruker den jeg har. For meg er det en selvfølge. Hvor jeg ville med dette innlegget var egentlig å få en større forståelses grad på helhetsbilde av hva vi bedriver. Det er ikke slik at folk som ikke har sitt på det rene, altså som innfrir alle kriteriene jeg har lagt til over, har rett til å gå å skrike og hive maling på folk som velger annerledes. Jeg spiser ikke kjøtt og bidrar til dyrevelferd på mange andre måter. Så jeg ser ikke at de som bruker pels gjør noe verre en de som stapper i seg juleribba.

Tonje

15.11.2016 kl.21:21

Blir helt sjokkert over kommentarene til folk. At noen får seg selv til å skrive noe slikt til et annen menneske kun pga ulike valg. Man må lære seg å respektere valgene medmenneskene våre har.

Når det er sagt så er jeg for norsk landbruk og norske pelsdyrfarmer. Dumt at folk skal skjemmes for å gå i pels, men ikke så rart kanskje når de risikerer å få tåpelig kommentarer som de over her. Igjen, respekt folkens.

Maria Erken Høili

16.11.2016 kl.08:36

Tonje: Hei, takk for støtten, jeg kommer neppe til å hive pelsen selv om mange er imot, de får ha sin mening og jeg har min. Alle er forskjellige:)

saija

15.11.2016 kl.21:23

AMEN! Jeg er helt enig med deg. Jeg syns også at man kan være i mot pelsindustrien og hvordan det opereres der, men allikevel bruke pels. Jeg er født og oppvokst i en annen kultur hvor jeg er vandt at man bruker hele dyret, som for eksempel rein. Som du sier alle de som bruker falske øyenvipper, sminke de ikke sjekker om er testet på dyr eller ikke osv. Jeg bruker ikke sminke engang, og man må velge hva man skal kjempe for.

Maria Erken Høili

16.11.2016 kl.08:38

saija: Helt enig med deg. Jeg føler selv at jeg bidrar godt på andre områder som omfatter etikk rundt dyrehold. Så jeg skammer meg ikke. Dog er jeg meget enig at det må være kontrollerte forhold på all form for dyrehold. Det er en selvfølge.

Stikk fingeren i jorda

15.11.2016 kl.22:18

Det Hege skriver baserer seg stort sett på synsing. Faktum er at drift med kylling og sau har mye større skade på dyrene enn drift med pelsdyr.

Pelsdyroppdrettere har egeninteresse av å avle opp skadefrie og friske dyr fordi skade og sykdom forringer kvaliteten på pelsen.

Dersom Norge legger ned drift med pelsdyr vil vår produksjonsandel bli overført til produsenter i Russland, Kina og Peru. Å hevde at de har samme dyrevern som Norge er kort og godt ikke tilfelle. Dette er et forhold man ikke kan argumentere seg bort fra. Det blir å benekte realitetene.

Maria Erken Høili

16.11.2016 kl.08:41

Stikk fingeren i jorda: Hei, takk for krysskommentar. Jeg vil nå tro at de fleste innestengte dyr blir grundig kontrollert av matkontrollen? De fleste pelsdemonstranter filmer så klart de verste tilfeller og bruker dette som propaganda med et uekte bilde av helheten. Så vil jeg også legge til at det er ikke bedre med fugler, kaniner og marsvin i bur. Men det er vanskelig å forstå for enkelte vil jeg tro?

Tina

15.11.2016 kl.23:10

Veldig mange her nevner pappan til Maria og pappas penger, som overhode ikke har noe med dette innlegget å gjøre😜mange sjalupeller der ute?? Folk tar sine egene valg om man ønsker og bruke pels eller ikke, men og skrive så mye hat til en som faktisk svarer helt ærlig! Sier mere om dere😉 God kveld👍🏼

Maria Erken Høili

16.11.2016 kl.08:42

Tina: Jo, jeg undres over disse personangrep. Skjelden noen av disse sinnataggene skriver noe fornuftig i det hele tatt, det har jeg på en måte vent meg til. Ønsker deg en fin dag:)

Astrid

15.11.2016 kl.23:46

Hei

Jeg synes du har veldig gode poeng i det du sier.Jeger og bonde har man hørt om fra tidenes morgen.Noen har et veldig selektivt syn på dyr/dyrevelferd.Er de nusselige og søte dyr,skal man beskytte og bevare dyr,er det mange som

mener.Dyr som kakkerlakker(he,he)veggdyr,veps,rotter er ikke så søte og de skal bort.Det som ellers slår meg når jeg leser siden din,er at jeg blir sjokkert over de mange som er ute etter å mobbe deg.

Du har masse flotte poenger og er ærlig og så slenger folk ut så mye dritt.Skjønner det ikke.Men det er vel takken for å stikke hodet fram her i Norge.Janteloven?

Lykke til videre med alvorlige og morsomme blogger.

Maria Erken Høili

16.11.2016 kl.08:46

Astrid: Hei, takk for støtte. Jeg antar at de fleste som mobber ikke eier selvinnsikt og i tillegg sliter med vokabular argumentasjon.Da er resultatet av usaklighetene slik. Slik er det nu. Samme for meg egentlig, de får slite med helsa:)

AndersInge

16.11.2016 kl.00:43

Å lese bloggen din Maria er en perfect måte å avslutte dagen på. Du skriver kjempe bra.

Ser på kommentarene at det finnes en del folk der ute som ikke har det bra. Misunnelse er ikke bra.

Ikke alle som liker en vellykket forretningskvinne med egne meininger heller.

Men mange setter pris på det du skriver. Fortsett å skrive du. Godt med en blogg med innhold og egne meininger.

Maria Erken Høili

16.11.2016 kl.08:48

AndersInge: Hei, så hyggelig å høre, det varmer hjerte:) Jo, som du sier så er det ikke spesielt populært med upolitiske meninger. Men så finnes det jo unntak, slik som meg. Godt jeg er med på å bidra med litt underholdning på kveldstid:)

Anne-Britt

16.11.2016 kl.08:34

Lykke til videre, og bær pelsen din med stolthet

Maria Erken Høili

16.11.2016 kl.08:49

Anne: Hei, takk det gjør jeg også,

16.11.2016 kl.08:47

tenk å ha så dårlig selvtillit at man må gå med pels for å hevde sin status som er tilegnet seg gjennom arv, ikke ved egen dyktighet.

Maria Erken Høili

16.11.2016 kl.08:51

Anonym: Hei, ikke har jeg dårlig selvtillit selv om jeg velger å gå med pels, det er det dårligste argumentet jeg noen gang har hørt. Så du bruker ikke sminke og kjøper bare klær på Fretex selv kanskje?

16.11.2016 kl.09:18

jo, jeg bruker en del sminke.

Maria Erken Høili

16.11.2016 kl.09:31

Anonym: Sminke betyr også å fjonge seg til. Derav har du også dårlig selvfølelse om din teori stemmer.

16.11.2016 kl.09:25

men hva det hadde med pelsen din å gjøre er jeg litt usikker på, du kan jo forklare du hvis du får til.

16.11.2016 kl.10:05

snylter, dårlig selvtillit har du.

Stikk fingeren i jorda

16.11.2016 kl.10:57

MH: Pelsdyrnæringa (300 farmer) blir kontinuerlig kontrollert av Mattilsynet med uanmeldte besøk. Påviste skader og sykdom måles i promiller, mens skader på kylling og sau til sammenligning måles i prosenter.

Dette gjenspeiles på kvaliteten til norske pelsskinn, som er ledende i verden. Og kvalitet er direkte knyttet til et godt dyrehold.

Den høye kvaliteten, og dermed høye prisen per skinn, gjør at norsk pelsdyrnæring er en netto bidragsyter til statskassen.

Dersom man skulle vurdere næringer basert på følelser kunne vi lagt ned store deler av landbruket, fiskeriene, hvalfangst og fiskeoppdrett. Jakt på fugl og hjortedyr måtte også forbys.

Norsk pelsdyrnæring er egentlig en suksesshistorie. Egentlig burde Norge tatt en større andel av dette markedet, noe som også ville vært til pelsdyrenes fordel. Men farmere er redd for å satse, fordi de vet dette er et område der følelser og løse påstander kan påvirke våre politikere.

Poko

17.11.2016 kl.02:42

Du sier i grunn det samme som jeg har sagt i mange år...

Som tidligere fisker har jeg dessuten alltid lurt på hvorfor nesten ingen bryr seg en tøddel om hvordan milliarder av fisk har det før de dør, mens 'hele landet' ender i sinne om man får lese om f.eks grindadrap på færøyene...

-men er vel slik at hvaler er søtere enn fisk og dermed fortjener å leve uforstyrret?

Så da nyter man seigpint fisk til middagen mens man føler seg veldig snill som hater færøyværinger som dreper hvalene MYE raskere enn fisken på tallerken fikk oppleve...

17.11.2016 kl.04:21

"Vipper av mink? Alle disse småjentene inklusiv Sophie Elise, som er pelsmotstander forøvrig, bruker disse løs vippene."

Hva mener du med "småjente"?

Sophie Elise virker jaggu meg mye mer oppegående enn det du tilsynelatende er...

Frida

17.11.2016 kl.12:24

Du Maria?Du liker ikke å få pes eller noe som helst negativt har jeg skjønt.

Men hvorfor nevner du Sophie Elise,og hvorfor omtaler du henne som en "Småjente"?Har du noe imot henne??

Crissy

17.11.2016 kl.22:58

Disse stygge kommentarene her fortjener du ikke, er rimelig rystet. En ting er å være uenig, men å slenge rundt seg med stygge skjellsord fordi man er uenig er ikke greit i det hele tatt. Nå har ikke jeg lest noe særlig på bloggen din, men du virker nå ganske reflektert. Så du får nå bare riste stygge kommentarer av deg :)

Frida

18.11.2016 kl.09:32

Crissy : Men hvorfor har Maria et behov for å trå på andre bloggere da??

Det er verken reflektert eller snilt for å si det sånn!

Elin

18.11.2016 kl.17:48

Viktig tema du tar opp, og en god vinkling. Dyrevern må tas på alvor og det er opp til oss å tenke nøye gjennom de valgene vi tar. Det jeg synes er litt rart er at du reagerer kraftig på at en vegetarianer og pelsmotstander som ikke bruker dyretestet sminke har løsevipper, når du selv har pels. Vi må alle velge ut de kampene vi er villige til å kjempe, og for noen betyr det full pakke, andre velger seg ut noen de synes er viktige. Du har for eksempel pels og spiser kjøtt. En annen ting jeg reagerer kraftig på er hvor lite du har satt deg inn i norsk landbruk. Vet du noe som helst om hvilke standarder norske bønder må følge? Og hvor vil du helst ha biffen din fra, Sør-Amerika? Tror du kuene der har det bedre? Tror du landbrukspolitikken er bedre regulert andre steder? Du, som sitter i pels, forteller meg om dobbeltmoral.

21.11.2016 kl.00:27

Vi lever av naturen og slik kommer det alltid til å bli !!! Jeg er helt enig med Maria og til dere "motstandere " Ikke være med ekte pelskåpe enn å spise dyr " kjøtt da )))

Pelselsker

21.11.2016 kl.12:19

Fy f for en utrolig rekke med kommentarer:-) Ære være deg som orker å stå i slike stormer - du må ha hud laget av pansret stål. Jeg er øko-bonde og elsker mine dyr, men klarer fint å gå i pels likevel. Det er klart det er mange i pels-bransjen som er helt ubrukelige på dyrevelferd, men det er faktisk mulig å drive skikkelig også. Kjør på videre - moro å ha med en som liker å provosere! (for det er så enormt mange som lar seg provosere:-), bare å finne frem potetgullposen som sagt over her).

Mariann

22.11.2016 kl.09:24

Dette er så tabu, men jeg er helt enig med deg! Mitt spørsmål er: Hva med de stakkars barna som produserer mye av det folk flest kjøper i billigkjeder?

Thomas

21.09.2017 kl.16:22

Det er leit med all krangling uenighet ja men stå på pels er et flott plagg

Skriv en ny kommentar

hits