De som "skryter" mest av sexlivet sitt er de med størst problem

Hei kjære lesere.

Bilderesultat for manglende sexlyst

Jeg vil dele dette med dere fordi jeg har opplevd det personlig. Det er stor forskjell fra mann til mann og for meg var det et sjokk at en av mine faste partnere slet med dette problemet. Etter åpenhet, god kommunikasjon og forståelse løste det opp i floken.

Flere og flere menn opplever dette, lave testosteronnivå, som føre med seg lystproblemer, ereksjonsproblemer og dårligere seksuell lyst. Det viser seg at de som "skryter" mest av sexlivet sitt er de som slite mest med lavest testosteron nivå.

Husk at dette er helt normalt, men likevel er det mange som kvier seg for å oppsøke lege for at de føler det er noe feil med de og skammen rundt følelsen om at manndommen blir frarøvet. Menn helt ned i 20 årene kan slite med mangel.

God kommunikasjon er viktig, kvinnene føler ofte at det er deres skyld at mannen ikke får ereksjon eller kommer. Mannen kan ofte betrygge at dette ikke er tilfelle, men velger heller å leve med det en å gjøre noe med det.

Det finnes mange måter å få ekstra hjelp på.

I USA selges det testosteron piller i dagligvare butikkene, det er dessverre ikke lov i Norge, noe jeg ikke skjønner hvorfor? Disse produktene er ikke farlige av noen grad og hjelper mannen både psykisk og fysisk.

Man får visse produkter på markedet (Disse kan kjøpes fritt) i Norge med de har liten effekt dessverre. Har man vesentlige problemer kan legen skrive ut tabletter, krem eller gi sprøyter for å høyne nivåene.

De vanligste symptomene på testosteronmangel  er 

  • Mangel på energi
  • Nedsatt sexlys  
  • Mer magefett           
  • Økt aggressivitet 
  • Nedstemthet

Dette kan føre til mangel, mange blir også deprimerte og slitene som symptomer.

 

  • Overvekt særlig bukfett
  • Medisinske årsaker
  • For høye østrogennivåer
  • Å bytte ut øksen med fuktighetskrem
  • Høyt inntak av alkohol
  • Røyk
  • lite søvn
  • Mye stress
  • De som har ujevne spiserutiner
  • Lite fysisk aktivitet
  • Høyere alder

Jeg har faktisk hørt at menn som går hjemme med barn utvikler høyere østrogennivåer som fører til at de blir mere kvinnelige. De siste 20 årene har dette problemet eskalert.  Kan dette være årsaken?

Forebyggende tiltak er å være i moderat fysisk aktivitet daglig, spis rutinemessig. Stump røyken og ha et moderat inntak av alkohol. Stress mindre og legge deg tidlig, slik at man får roen på kvelden. Gjør mere mannlige aktiviteter, gutteting, dette er en god unnskyldning til å være mer sammen med kompiser. Ha mer sex minst 1-2 ganger i uken , dette fører med seg større blodtilførsel, man kan faktisk trene opp nivåene.

En annen fakta er at kvinner med lavt testosteronnivå mister sexlysten. Så har man lav sexlyst som kvinner kan det være klokt å sjekke dette med legen.

Avslutningsvis, ikke skam dere gjør noe med det. Dette kan også være en årsak til høyt utroskapsrate. Sexlivet er en av grunnpilarene i et forhold, så ta dette seriøst. 

Det ble mye fakta fra meg i dag, men håper det har vært til hjelp:)

Takk for at du leser.

Følg meg gjerne på:

Instagram

Facebook

Snapchat: Prettysmooth

Maria.

 

51 kommentarer

ruskerufsen

13.11.2016 kl.10:36

Sex er jo noe man har for å få barn. Og når barna er kommet til verden så stiger østrogennivået hos menn. Hvorfor gjøre dette til et problem?

Det viktigste er ikke et sexliv. Det viktigste er reproduksjon. Og så lenge det er i boks, hva er da problemet?

Maria Erken Høili

13.11.2016 kl.12:14

ruskerufsen: Hei;) Jeg tror ikke alle har den oppfatningen av sexlivet. Det er klart folk er forskjellige, men da må man i alle fall finne seg en partner som tenker likt;)

Øyvind

13.11.2016 kl.11:22

Lykke til. Mye testo har en del bivirkninger i sam livet også. Litt lurt å ta med det også når du først reklamerer for det mest virkningsfulle hormonet kroppen lager selv. Jeg ville gått på gymmen og fått opp nivået.

Maria Erken Høili

13.11.2016 kl.12:13

Øyvind: Hei;) Jo gymmen er bra. Jeg anbefaler jo ikke menn som har nok fra før av å ta mer;) De som har for lite bør få tilskudd;)

13.11.2016 kl.11:39

Såpass ja. Du har jo sagt selv at du bare har vært i 2 forhold. Så når du skriver dette så skjønner man jo st du er litt bitter....Noen ganger tenner man ikke på kjæresten sin lenger. Men virker som han har gjort noe med det nå? Ung og flott

Maria Erken Høili

13.11.2016 kl.12:12

Anonym: Hei;) Jeg har vært i 3 seriøse forhold og 2 mindre seriøse. Hvilken av de jeg sikter til er privat. Hvordan kan du påstå at man ikke tenner når dette er et reelt problem som 10% av alle menn har?

Stian

13.11.2016 kl.12:32

Én av dine faste partnere..?

Hvor mange ligger du med om gangen?

Maria Erken Høili

13.11.2016 kl.12:35

Stian: Hva mener du? En av mine faste partnere, betyr en av de 5 jeg har vært sammen med;) Hvorfor henge seg opp i det? Jeg kommer med et fakta innlegg som kanskje kan hjelpe mange menn og kvinner.

Lasse

13.11.2016 kl.12:43

Må ikke høre på flesteparten som bare skal drive trolling her. Mange som er imot at du er rik og suksessfull på mange måter de aldri vil oppnå.

Men til sak. Er mange med problemer her og synes det er godt innlegg. Fortsett sånn.

Maria Erken Høili

13.11.2016 kl.12:49

Lasse: Takk;) Fint at man kan se sakens essens. Skjønner virkelig ikke hvorfor folk henger seg så opp i meg som menneske? Samma kan det være. Godt du likte innlegget;)

ruskerufsen

13.11.2016 kl.13:02

Jeg er jo taoist og tror at alt som skjer har en mening. Så hvis sexlivet dabber av så skal det dabbe av. Vi mennesker må ikke tukle med naturen.

Den som tar viagra risikerer å bli blind fordi han trekker blod kunstig bort fra de små blodårene i øyet.

Lavt testosteronnivå kommer når det kommer og det kommer av en grunn. Man må aldri tukle med naturen, snarere prøve å forstå den.

Maria Erken Høili

13.11.2016 kl.13:07

ruskerufsen: Hei Igjen. Jeg ser ditt ståsted, men som du respekterer naturensgang må du også respektere andre menneskers beslutning. Vi lever ikke i et samfunn av overlevelse av den sterkeste lenger. Derfor har vi i mine øyne allerede tapt slaget mot naturen. Om du forstår meg rett. Det er heller ikke naturlig at fedre går hjemme med barna. Men slik har det nå blitt.

ruskerufsen

13.11.2016 kl.13:20

Ja for all del. Jeg respekterer alle menneskers beslutninger. Men jeg kan allikevel være uenige med dem. Det er vel uenighet vi snakker om? Og ikke mangel på respekt?

Jeg er ikke så sikker på at det er så unaturlig at menn går hjemme med barna etter hvert. Kvinnens testosteronnivå stiger jevnt og trutt, mannens faller jevnt og trutt. Hvorfor har naturen pønsket ut dette systemet? Hva kan vi lære av det? Det er spørsmålet vi bør stille oss.

Maria Erken Høili

13.11.2016 kl.13:28

ruskerufsen: Jo, som du sier. Er jeg personlig imot en slik utvikling. Jeg synes at man skal gjøre det man ønsker å gjøre, ikke hva systemet sier du skal gjøre. Så jeg er enig med deg i sistnevnte ;)

Anders

13.11.2016 kl.13:31

Først blir vi kastrater i det feministiske helvete vi kaller Norge, så får vi pepper fordi vi bruker opp kruttet på nettporno, og bedre halvdel forvandles raskt til ei feit uinteressant/uinteressert hvalross. Happy days!

Maria Erken Høili

13.11.2016 kl.14:46

Anders: Hei, slapp av, ikke alle er feminister. Jeg synes forøvrig de burde skjerpe seg noen hakk, mannen skal ikke være den underlegende, hvert fall ikke når det gjelder manneting:)

ruskerufsen

13.11.2016 kl.13:34

Ja det er faktisk happy days, Anders. Det er livets gang. Omfavn det i stedet for å forbanne det. Prøv å forstå det. :)

Husk at i naturen er det full likestilling. Damene klarer seg fint selv der. Det er ikke "naturlig" at kvinnen skal være avhengig av mannen. Det er bare hos menneskene det er slik.

Maria Erken Høili

13.11.2016 kl.14:52

ruskerufsen: Her er jeg ikke enig, vi er begge avhengig av hverandre for formering som du hentyder til. Kvinner greier seg bare i flokk med andre kvinner og menn klarer seg alene, helst burde flokken bestå av flere kvinner og en mann, men de gikk jo til helvete på et tidspunkt der samfunnet begynte å styre enkeltmenneske og sjalusien ble utviklet. Da hadde for øvrig samfunnet sett helt annerledes ut, med en eliminering av svakere individer, noe som etikken og moralen satt en stopper for når folk sluttet å brenne og henge hverandre. Så vi kan ikke i dag med 50% høyere IQ styre etter naturen?

Ben Dover

13.11.2016 kl.13:35

Med småbarn er jeg stort sett fornøyd bare jeg får tatt samboern i to'ern en gang i året.

Maria Erken Høili

13.11.2016 kl.14:54

Ben Dover: Slutt a.

Anders

13.11.2016 kl.13:46

Ruskerufsen:Jada Buddah....Jeg forbanner det definitivt ikke - jeg ler hele veien til horehuset. Husk at i naturen er alle horebukker.

Maria Erken Høili

13.11.2016 kl.14:56

Anders: Må du være så grov i uttalelsen? Jeg er enig i at alle menn var det for 100 år siden, det er vel litt av problemstillingen? Forhøyede østrogennivå. Husk at ikke alle trenger å være horebukker, kun de som ikke har et seksuelt tilfredstillende forhold, å på en måte kan jeg jo forstå det.

ruskerufsen

13.11.2016 kl.13:56

Jeg prøver å si at det er mere i livet enn å jakte etter sex. Hvorfor har vi sex? Det er for å få barn.

Ikke gidd å lev resten av livet ditt som sexslave. Det er ikke så interessant. Livet har mye mer. :) Tro meg.

Maria Erken Høili

13.11.2016 kl.14:57

ruskerufsen: Igjen. Viktig å finne en partner som er på samme kjemi nivå. Det er her de fleste problemer oppstår.

ruskerufsen

13.11.2016 kl.14:05

Men det er interessant dette. I Norge skal vi være så politisk korrekte og likestilte. Samtidig skal vi menn være noen villdyr i senga. Det går ikke helt opp.

Når vi går som kastrerte tøffelhelter hele dagen så blir vi kanskje ikke noen villstyringer i senga etterpå. Det går ut over testosteronproduksjonen vår.

Men skal da dama bli flinkere til å ta initiativ i senga? Ta mer ansvar? I stedet for bare å stå på alle fire og vente på å bli tatt vilt og hardt av en barbar? Det er en mulighet.

Eller så kan vi droppe hele likestillingen og bli mannemenn igjen. Det er en annen mulighet.

Men det vi IKKE skal gjøre er å skylde på mannen. Han har blitt redusert til en tøffel i det moderne samfunnet og dette gjør ham mindre dominant i senga. Men dette kan enkelt løses ved at kvinnen tar mer ansvar i senga.

Maria Erken Høili

13.11.2016 kl.15:00

ruskerufsen: Jeg skrev et innlegg for en stund tilbake. Overskriften var:Nei til likestilling, Ja til like rettigheter. Feminist slakt. UPS....

ruskerufsen

13.11.2016 kl.14:56

Mange kvinner og én mann. Hadde nok ikke fungert. Men artig tankegang. Morsom diskusjon du drar i gang! :)

Maria Erken Høili

13.11.2016 kl.14:58

ruskerufsen: Se på naturen da. Hva ser du om flokkmentaliteten?

ruskerufsen

13.11.2016 kl.15:03

Joda, men "tapermennene" hadde organisert seg og vunnet over kvinnene som hadde funnet seg en alfahann. Det er dette som er opphavet til religionen. Hver mann får en kvinne. Det er middelmådighetenes tyranni. Og ganske unaturlig.

I naturen kan alfaen ha en kvinneflokk. Men ikke blant menneskene. Middelmådighetene rotter seg sammen og vinner. Slik oppstod de store religionene. Men kanskje deres tid er forbi? Kanskje vi igjen skal innrette oss naturlig? Hvem vet. Spennende! :)

13.11.2016 kl.15:09

så du har store problemer med sexlivet ditt da siden du skryter av deg selv og rakker ned på xen din som fikk avtenning av hele deg?

Forståelig faktisk

Maria Erken Høili

13.11.2016 kl.16:18

Anonym: OMG.... Kan ikke annet en å ønske deg god bedring:)

Øyvind

13.11.2016 kl.15:17

Det er sikkert greit å ta tilskudd om legen har bekreftet lite testosteron nivå. Men her i Norge da får vi resept fra legen på det. Da får man beskjed om å trene for å øke muskelmasse og å gå ned i vekt av legen også.

Det at man kan kjøpe hormoner over disk i USA har jeg ikke like god tro på.

Maria Erken Høili

13.11.2016 kl.16:21

Øyvind: Hei, det hjelper helt klart med trening og lite bukfett, men jeg har snakket med flere som sliter for det, så mange som 1/10 trenger å forhøye nivåene.

13.11.2016 kl.15:58

Hvorfor ber du ben dover slutte? Er du mot sånn type sex? Å den diskusjonen du har gående med han andre bloggeren i tråden her var sykt snork!

Maria Erken Høili

13.11.2016 kl.16:22

Anonym: Ok, så du synes det var passende kommentar? Da må du forklare meg hvorfor i så fall?

Robbe

13.11.2016 kl.16:02

Fint innlegg og sikkert ett tema Mange burde lære litt om. Kanskje like mye damer som menn. Når det er sagt så synes jeg også det skulle vært lett å få tilgang på medisiner OM man trenger det. En løsning er treningssenteret og tung styrketrening med baseøvelger. Litt kosttilskudd med blant annet sink er også supert. Om ikke det gjør nytten så bør man enkelt kunne skaffe seg lovlig testo hos legen. Men nå er ikke alltid lavt testosteron nivå årsaken til at enkelte sliter. Det skjer noe når man har vært sammen veldig lenge og kanskje har forskjellig ståsted når det gjelder å holde seg i form. Det handler om å gjøre seg umake verdt for partneren. Noe mange både menn og kvinner glemmer etterhvert.

Maria Erken Høili

13.11.2016 kl.16:35

Robbe: Hei, fornuftig tilsvar:) Jeg er 100% enig med deg.

13.11.2016 kl.16:23

Det er helt naturlig at menn får mer østrogen samt at kvinner taper østrogen. Hormonmessig nærmer kjønnene seg mer og mer med årene. For noen skjer endringen kjapt for andre tar det lengere tid.

Ikke uten grunn at damer kan få østrogentilskudd når overgangsalderen nærmer seg; de blir litt mindre burugle da. Og hvis menn da i tillegg får testosterontilskudd for å opprettholde hingsten i seg så utsetter man egentlig bare en naturlig prossess.

Nei, kutt ut østrogen til damene, gi dem mye øl istedet; massevis av østrogen i humle og send menna på helsestudio for å få opp testosteronet.

Og plutselig ser man at verden er snudd opp ned. For det var vel menna som skulle sitte på pub og drikke øl mens damene skvatt opp og ned i rosa trikoter på aerobicen eller styrketreninga?? Men etter en viss alder er det altså motsatt 🤔 🤗

Maria Erken Høili

14.11.2016 kl.19:21

Anonym: Hmmm. Morsomt tilsvar. Jeg er dog enig i at det dreier seg mer om likhet mellom kjønnene med tap av hormoner den ene og den andre veien.... Forøvrig er jeg i mot likestilling, men ja til like rettigheter, det er sånn naturmessig at kvinner passer til noe og menn til noe annet.

sjefen

13.11.2016 kl.16:46

Bra Maria!!! Endelig noen som har skjønt det, og tør skrive om det.

Jeg hadde selv problemer med lavt testosteron for en del år tilbake. Det var en forferdelig tid. ikke forsto legen hva som feilte meg heller. så det varte i mange år.

Når jeg endelig fikk hjelp, ble jeg et nytt menneske. Alt går bedre for meg, jobb familie og etter nesten 22 år sammen med samme dama som har gitt meg 4 barn. Så har jeg mer lyst på hun en noen gang før. Tenker på henne hver dag. Og gleder meg til å komme hjem fra jobb å rive av henne klærne. i begynnelsen kom dette selvfølgelig litt brått på henne. Men etter at jeg har fått denne behandlingen noen år nå, så digger hun det.!

Jeg har også hjulpet flere kompiser av meg med å komme seg til legen å få sjekket opp nivået. De har takket meg alle som en.

Så kjære brødre der ute, vær klar over det at når dere har krabbet rundt på gulvet med de gode tøflene dine og vaskefilla. og når du har sagt ja kære , ja alt for deg kjære så mange ganger at du verken har manndom eller ryggrad igjen. Så er takka at dama di ikke får lyst på deg lenger. Hun vil ha en mann!! en som forteller a hvor skapet skal stå. En som kan lære unga hvordan en far og en mann skal være. en som kommer seg opp om morran og gjør manne arbeid. med henda! så da kan du enten sitte der å gråte dine feminine tårer med den tynnfeite og svake pc kroppen din. mens kona di flyr på byen eller sitter på sider som for eksempel victoria milan. for å finne en som kan ta a litt skikkelig. eller du kan høre på maria og komme deg til legen å få tilskudd.

Maria Erken Høili

14.11.2016 kl.19:26

sjefen: Jeg ler mer og mer for alle de gode kommentarene som raser inn her. Jeg synes dette var et artig tema å ta opp. Å jeg er enig i mye av det du skriver, rett frem uten noe mellom linjene. Så fint at du tok saken i egne hender å gjorde noe med det. Det er ikke alltid slik at det er lysten det er noe galt med, som du beviser i denne kontekst, noen ganger så blir det litt mye feminint arbeid som fører med mindre sex lyst. Så om man skal beholde forholde helt ut, så er det hvert fall viktig med et godt seksualliv, tror nå jeg da.

Thomas

13.11.2016 kl.17:13

Hei Maria, nok et flott innlegg. Vet ikke om du vet det men Trondheim kommune har bestemt seg for å dele ut viagra til endre menn 3 ganger daglig ved oppstart sammen med morras medisin på gamelhjemmet, fordi de ønsker å få slutt på at eldre menn tisser på skoa sine, når de står i pissrenda😂 Og du vet du at det er kommet viagra for kvinner å no to typer " vi-hva-gra" og "Niagra" hahaha og sist men ikke minst, vet du hva det første viagra barnet ble døpt..... Steven..... litt farsdagsmorro der altså😊 Thomas

Maria Erken Høili

14.11.2016 kl.19:27

Thomas: Thomas, du er alltid artig. Godt det finnes løsninger på det meste. Skjønner ikke helt hvorfor vi skal holde tilbake medikamenter som hjelper mange? Merkelig fenomen det der?

Thomas

13.11.2016 kl.17:15

Hei Maria, nok et flott innlegg. Vet ikke om du vet det men Trondheim kommune har bestemt seg for å dele ut viagra til eldre menn 3 ganger daglig ved oppstart sammen med morras medisin på gamelhjemmet, fordi de ønsker å få slutt på at eldre menn tisser på skoa sine, når de står i pissrenda😂 Og du vet du at det er kommet viagra for kvinner å no to typer " vi-hva-gra" og "Niagra" hahaha og sist men ikke minst, vet du hva det første viagra barnet ble døpt..... Steven..... litt farsdagsmorro der altså😊 Thomas

Gomlen

14.11.2016 kl.01:36

Jeg skjønner godt at en ikke selger "testosteronpiller" i butikken. Hvis en skal tilføre kroppen testosteron, så er det enten sprøyter eller plaster som benyttes i dag. Hvis en mistenker for lavt testosteronnivå, så går en først til legen og får målt verdiene sine via blodprøver. Hvis mistanken viser seg berettiget, så vil neste ledd gjerne være å bli henvist til en endokrinolog. Denne vil i så fall kunne være til hjelp for å utrede om hvilken type behandling som vil være mest hensiktsmessig for den enkelte. Å tilføre kroppen kunstig testosteron er ikke bare bare. Blant annet vil det føre til at kroppen stenger av egenproduksjonen sin, og hvis en ønsker å få barn, så vil tilført testosteron på menn i realiteten fungere som et prevensjonsmiddel, da sædproduksjonen stenges ned.

Så skal det også sies at problemer i sengen ikke nødvendigvis har noe med hormoner å gjøre. Mange av menns seksuelle problemer sitter i hodet (det øverste). Stress, hverdagsproblemer, ulike typer kriser, manglende overskudd osv kan alt være med på å redusere sexlysten. Akkurat som damer gjerne ikke er mest gearet på flere timer rulling i sengehalmen etter en lang dag med 3-4 unger, husarbeid og hva de nå enn er som krever tiden deres.

Men altså ... mistenker en at problemene er av hormonell årsak, så starter turen med en tur til legen. Ellers enig i at nøkkelen til å løse problemer er å snakke sammen. Det partneren vet om, er det større sjanse for å få aksept for. Hvis ikke lager en seg fort sine egne teorier om hvorfor ting funker dårlig.

Maria Erken Høili

14.11.2016 kl.19:35

Gomlen: Hei, jeg har lest at om man øver så vil det naturlig sette opp produksjonen i kroppen, altså, svamplegemed og blodtilførselen til penis vil bli mer aktiv. Er det slik mad alle hormoner i så fall? At man stenger av egenproduksjon om man får tilskudd?

Jeg er enig i påstand 2, om man presterer dårlig eller ikke som forventet, blir det en psykisk blokkering. Så handler det så klart å sette av tid til hverandre i en stressende hverdag. Men det er vi selv som genererer mest stress.

I Norge har man jo ikke annen mulighet en til å dra til legen. Så handler det så klart om kommunikasjon som du sier, men det er også viktig at begge parter er på samme nivå, altså lystgrad når det gjelder et godt seksualliv.

A.I

14.11.2016 kl.02:03

Ja har du ikke testo blir du ganske daff. Går på noen medisiner som gjør at hver 10-14 uker får eg en sprøyte med testo i skinken. Merket stor forskjell 1. gangen. Følte meg som en tennåring. Men når en får testo av legen er det lurt å ta prøve av prostata fast.

Opplegget eg går på er et sammarbeid mellom lege og sykehus.pga dyre medisiner og at det er viktig å ligge innenfor skala. Legen sa at for mye testo var synd på partner/familien p.g.a endel negativ bivirkning. Derfor var første dose testo en gel som ble brukt i 1 mnd daglig. Dette for å se om du tålte/venne seg til testo igjen.

Alle bør egentlig ta og skjekke blod og div nivå av mineral,vitamin etc Mangler du noe kan kroppen være i ubalanse.

14.11.2016 kl.15:19

Alle burde vært innom en endokrinolog ca hvert 5. år eller 10. Mye skje i kroppen. Stress, angst, sykdommer etc får hormonbildet til å endre seg og da fyker man bare ikke inn på en butikk og kjøper testosteron.

Maria Erken Høili

14.11.2016 kl.19:43

Anonym: Hei, alle nevnte komponenter du nevner kommer av ubalanse. Men jeg mener likevel at man må få noe som virker stabiliserende på tilstander, eller så hadde halv Norge hengt seg eller slått hverandre i hjel... Satt litt på spissen.

Anita

17.11.2016 kl.16:24

Å kjære vene for et svar!

Er du seriøs?

20.11.2016 kl.23:22

Merke at stress og dårlig psyke kan gjøre sexlivet ubehagelig

Men sånn sett burde folk bestemme selv hvor mye sex dei vil ha ,ikke bare gå etter hva en wannabe blogger sier om hvor ofte man burde pule gjøre vel ikke noe om man ikke har seg annen hver dag og bare noen ganger i mnd

Skriv en ny kommentar

hits