Jeg kunne handle barnetøy opp til 20.000- 30.000 tusen kroner av gangen

Hei kjære lesere.

Jeg har tenkt mye på dette og det har faktisk en stor innvirkning på den Norske mobbekulturen. Jeg har selv begått slike tabber når det gjelder mine egne barn. I en periode tenkte jeg ikke i det hele tatt effekten av hva jeg bedrev, jeg kunne handle barnetøy opp til 20.000- 30.000 tusen kroner av gangen uten at det var noe unaturlig for meg. Det er klart at voksene kan synes dette er stas og kle barna opp i merkeklær å vise frem hvor suksessfulle de er og hva de har, dette er et statussymbol og overfladisk tankegang, representert av den voksene eliten. Merkeklær problematikken setter en dyp kløft og en overlegen standard mellom rike og middelklassen. Noe som reflekterer i det eksterne. Vi pakker oss inn for å formidle et budskap om hvem vi er, dette er en stor del av personligheten som vi representerer, med våre ulike stiler. Noen av dere har sikkert ikke tenkt noen grundig igjennom dette tema og har bare akseptert at det er slik? Jeg har skrevet et innlegg for en stund siden om skoleuniformer.
 

For Manger er dette et så stort problem at de blir mobbet fordi de ikke har råd til å følge med på trendene, kjøpe seg dyre merkevesker opp til 50 tusen kroner, jeg har selv sett barn som går med Channel vesker. Dette er faktisk skammelig. Når jeg var barn så gikk jeg i felleskjøpedress på skolen, jeg husker ennå hvordan de andre barna reagerte på dette. De var mer opptatt av å fryse i levisbukser. Hva voksene gjør for være deres sak, men at man skal representere seg selv gjennom barna blir helt feil. Jeg hadde en stress periode for noen år tilbake der jeg følte at jeg måtte kjøpe dyre merkeklær for at det skulle bli bra nok bursdags og julegaver til de som representerer denne klassen. Nå kjøper jeg heller leker av normalt kaliber, for jeg tenker at barn uansett ikke har noen nytteverdi av dyre merkeklær? Jeg selv har begynt å handle alt av klær til barna på HM, ytterklær bruker jeg mer penger på siden jeg har en formening om at dette er bedre kvalitet. Så på en måte er det jo ganske bortkastet det også siden de vokser så fort, heldigvis for vår familie, arver den ene av den andre . Ellers gir jeg bort eller selger videre til en rimelig penge.
 

Jeg synes det er synd at barn skal lide under foreldrenes valg, ikke bare lider de som ikke har råd til å kjøpe men også de som står der å føler seg overlegene, jeg tro dog ikke det har er en bedre følelse og fører med seg overfladisk tankegang. Mange av disse barna ender faktisk opp med en følelse av identitetsløshet og blir deprimert. Jeg har en grunnleggende formening at for mye av alt gjør deg syk. Ja, en gang innimellom skader ikke , det er ikke det jeg sier, vi kan ikke leve i skogen på barkebrød. Men det handler om å finne en balanse, gjør det ikke?



Hva tenker dere om saken? 

Takk for at du leser.

Følg meg gjerne på:

Instagram

Facebook

Snapchat: Prettysmooth

Maria.

         

 

 

16 kommentarer

Stig L

10.11.2016 kl.11:19

Heisan. Jeg er glad jeg har to barn som er lik meg. Jente på 12 som er en guttejente. Spiller fotball med gutta både på skolen og privat så hun går i treningsklær 24/7. Gutten på 14 er lik ens. Går i treningsklær, aldri gelé eller børste i hans hår. Har sluppet billig unna heldigvis. 20-30 tusen på klær er jo sykt for en vanlig norsk familie. Det er jo hva en gjennomsnittlig nordmann får utbetalt i månedslønn 😊. Tror det er foreldrene som gjør ungene til hva de blir. Hvis ungene mobber pga klær har de sikkert hørt det hjemmefra. Ha en fin dag vakre Maria😍

Maria Erken Høili

10.11.2016 kl.12:53

Stig L: Ja, det er som du sier helt sykt. Bortkastet, det er jo ingen andre en foreldrene som har glede av at barna går i merkeklær? Barna bryr seg om at de er varme eller kalde og ikke skiller seg ut for mye:)

t

10.11.2016 kl.11:20

Hvem er eliten? Er du en del av den?

Maria Erken Høili

10.11.2016 kl.12:52

t: Slik jeg ser meg selv så er jeg ikke det.

10.11.2016 kl.11:36

Hvorfor kan ikke du bare si "det indre" og "det ytre"?

"Det interne" og "det eksterne" virker så malplasert og kaldt på en måte.

Jeg liker heller ikke klasseskillet ditt: eliten vs andre normale dødelige. Vi er jo alle mennesker, men jeg har lagt merke til at du ofte snakker om "jeg/eliten" vs "alle andre". Og samtidig vil du bli sett på som en av "alle andre"?

Maria Erken Høili

10.11.2016 kl.12:49

Anonym: Ok, hvordan vil du da klassifisere på en forståelig måte problemstillingen i innlegget? Budskapet er klart er det ikke? Ikke heng deg opp i at jeg skriver noen andre ord en det du tenker, det har ingenting med saken å gjøre? Har det vel?

Mette

10.11.2016 kl.13:17

Budskapet er klokkeklart!

Maria Erken Høili

10.11.2016 kl.13:18

Mette: Så fint;)

Mette

10.11.2016 kl.13:47

Syns du poengterte dette og flere innlegg ganske så klart. Greit å være totalt uenig og ha heftige diskusjoner, det må alle som har meninger og ytringer i det offentlige tåle. Men du skal ha litt kred faktisk for at du til stadighet må ta kampen til de som setter seg i sjefsstolen for norsk rettskrivning og formulering. Og ikke minst usakeligheter og dritt. Noen har vel kanskje tungt for det, mens andre bare må lage kvalme og negativitet. Sil dem ut om du må, og fortsatt stå på.

10.11.2016 kl.14:38

Aldri opplevd press på å måtte ha klær i et spesielt merke. Har dog fått ønske om den eller den telefonen.. Og ser mye oppførsel plukket opp fra Disney Chanel, nicolodeon etc. Bare uten den avvæpnende latterboksen i bakgrunnen.. Det synes jeg er verre enn klesgnål..

10.11.2016 kl.17:06

Hvor legger du ut klær du selger?

Maria Erken Høili

10.11.2016 kl.18:09

Anonym: Hei, nå ligger det på tise og Facebook

Kjersti

10.11.2016 kl.18:17

Bra, Maria! Synes selv det er dritharry med rådyre merke-klær til barn. Unntaket kan være, som du sier, ytterplagg som må tåle mye slitasje. Selv er jeg heldig og har en god økonomi, men jeg er stort sett nøktern når jeg handler klær til barn. (Og det har hendt at jeg har klippet av merkelapper/logoer fordi jeg ikke vil at de skal flashe eller bli opptatt av merker) Som mor hadde jeg et av mine stolteste øyeblikk da min datter, etter å ha konfirmert seg, skulle kjøpe seg en dyr parka for penger hun hadde fått. Vi var i forretninger hvor hun prøvde den ene fine jakka etter den andre. Prisen lå på 7-10.000 kr. Plutselig utbryter hun: Mamma, jeg har ikke samvittighet til å bruke så mye penger på en jakke, og ikke trenger jeg å ha det for å føle meg bra heller! Og så gikk vi på typ billigbutikk og kjøpte en til en 1000lapp-ish.

KETIL

10.11.2016 kl.18:38

Overskriften er jo til å bli kvalm av..!!! Heldigvis gjør du et forsøk på å rettferdiggjøre dine handlinger lenger ned i budskapet. En god gylden middelvei er det jo noe som heter. Dessuten handler man vel etter lommeboken..? De fleste av oss har nok med å få familieøkonomien til å gå rundt hver måned. Mye fine å billige klær å få på salg osv.....Ingen trenger å stå på hodet å grave i en UFF-container for å kle opp barna. Husk hjemmestrikkede raggsokker nå som kulda kommer krypende,(for oss som blir i Norge i vinter vel å merke).

11.11.2016 kl.11:05

"Dette er overfladisk tankegang representert av den voksne eliten.." Ikke enig. - Det er gjerne de som ønsker å bli assosiert med "eliten" som er mest stresset på å bli sett i merkeklær.

Jeg kjenner folk som ikke kan ta seg råd til ferie og andre ting for å kle opp "statussymbolene" sine.. Mange på de "rette" stedene lever gjennom barna sine og prøver å fremstå som noe de egentlig ikke hverken er, eller har råd til..

Se bare på hvor mange dyre biler som blir leaset/ leid i forhold til hva folk egentlig tjener.. Er vel ikke bare "passion" for bil i 90% av tilfellene her, er vel mer hva naboen tenker som er viktig ? Folk er flokkdyr, og ønsker å stå/ vises i beste flokk til sin ønsket identitet.

Alle er opptatt av å fremstå på best mulig måte på sitt felt. Bare et eksempel: Ta f.eks en friker eller pønker, vet du om noen som er mere opptatt av utseendet sitt og åssen de ønsker å fresmtå ? Mye ser tilfeldig ut, men faktum er at alt er faktisk meget gjennomtenkt !

Lena

11.11.2016 kl.12:12

Stavekontroll og litt fokus på særskriving?

Skriv en ny kommentar

hits