Bruk de jævla pengene nå!

Hei kjære lesere.

De fleste har fått med seg at Røde Kors sliter med troverdigheten og er på tynn is. Sammenlagt totalt sett med en del andre hjelpeorganisasjoner. Det er klart folk drukner, det er klart folk sulter i hjel. Røde Kors, med flere tillater at nåtidens mennesker gjør nettopp dette, for å spare til fremtidige katastrofer? Har dere på toppen i disse hjelpeorganisasjonene i det hele tatt tenkt så langt at å bruke pengene nå vil forhindre fremtidige katastrofer? Til å bygge infrastruktur til selvhjelp? Dere driver med brannslokking for at dere skal suge ut millioner av kroner som dere skraper ut av folks lommer. Dere tillater også at det er økt innvandring til Norge, slik at det koster samfunnet ENDA mer penger. Nå må vi åpne øynene å se hva disse menneskene bedriver. Snylter penger fra folk til å overfør til egen lomme.

Dere er ikke et forvaltningsselskap dere er en humanitær organisasjon, sitat Tybring Gjedde.

Alexander ( En leser) skriver følgende til meg:

Sjekk ut selskapet Face2face AS ved eier Per Gunnar Meland. Dette selskapet jobber med å få inn faddere for Plan Norge, SOS-barnebyer, Kirkens nødhjelp, Care samt en rekke andre organisasjoner. Organisasjonene betaler ca. 3500NOK eks mva pr fadder til Face2face AS. Totalt i løpet av 1år betaler disse organisasjonene Face2face 85 millioner kroner.

Face2face har de siste 5årene hatt overskudd på over 100millioner! Gründer av selskapet Per Gunnar Meland har i 2015 tatt utbytte på 54,8millioner kroner samtidig som hans ansatt David Marinius Karlsen hatt lønn på 2millioner fra Face2face samt tatt utbytte på 6millioner kroner.

Organisasjonene betaler altså 3500NOK eks mva til dette selskapet for at de står ute på gata, butikker og kjøpesentre og selger fadderskap.

Er det forsvarlig pengebruk av organisasjoner ved å berike selskapet Face2face samt Per Meland? Skulle ikke disse inntektene gå til fattige? Jeg har etter å ha skrevet innlegg på facebook og twitter mottatt henvendelse fra Per Meland samt rekke andre i ledelsen i Face2face

Det er også Switch Communication AS som selger Redd Barna, Amnesty og Strømme stiftelsen fadderskap på stand, disse fakturerer BARE Redd Barna 35-40mill pr år! Eier av selskapet Jon Sundby og Jan Michael Sømme har hver årslønn på 2millioner kr, begge kjører Porsche og Ferrari.

Penger som skulle til fattige barn går i lomma til disse. Selgere som jobber for både Switch Communication AS og Face2face AS er underlagt freelanceavtale uten rettigheter som sykepenger, feriepenger og andre betingelser fra arbeidsmiljøloven. Samtlige organisasjoner er klar over det, men bryr seg ikke.

Så er det siste selskapet som er etablert fra Danmark Storm Group AS, disse selger fadderskap for Flyktninghjelpen NRC. Flyktninghjelpen betaler dem 3500 eks mva pr fadder. Penger som skulle til flyktninger går til disse.

Totalt fakturerer Face2face, Switch Communication og Storm Group organisasjoner for 150millioner i året! Eiere med multimillionlønn og utbytte i 20-30millioner klassen hvert eneste år. PR systemet til samtlige organisasjoner prøver å få meg til å holde munn.

SOVER DERE GODT? 

Hva tenker dere etter å ha lest dette? 

Les også Røde kors flår sine Mastercard kunder.

Les også Visste du dette om Røde Kors og Frelsesarmeen ? 

Takk for at du leser.

Følg meg gjerne på:

Instagram

Facebook

Snapchat: Prettysmooth

Maria.

 

38 kommentarer

Oppgitt

21.10.2016 kl.21:20

Tenker at du kanskje også bør referere/sjekke (eller ihvertfall kommentere) andre kommentarer du har fått på forrige innlegg:

"Å ha den svimlende sum på 3 milliarder på bok gjør Røde Kors i stand til å rykke ut "på timen" med nødhjelp ved katastrofer. 90 millioner blir brukt av dette fondet årlig til nettopp det. Sist i det hardt rammede Haiti. Samtidig som de er rustet til framtidige katastrofer i denne store vide urolige verden".

Ganske oppklarende, eller?

Ps. kanskje nå på tide å lære seg å refere riktig: "Dere er ikke et forvaltningsselskap dere er en humanitær organisasjon, sitat Tybring Gjedde". Ehhhh... når og til hvem (avis, tv etc) sa han dette?

Oppgitt

21.10.2016 kl.21:22

...

Laila Monica Nikolaisen Ribsskog

21.10.2016 kl.21:44

Her ser man at HR leder skriver at psykiater har holdt igjen tvangsinnleggelse.

Altså er det snakket om og vurdert.

Arne

21.10.2016 kl.21:48

Hei :) Arvet ikke du mange penger uten og gjøre en dritt for de? Hva med at du bruker opp dine fordømte penger? Du skjønner tydeligvis ikke hva sparing er. Hvor viktig tilgang til kontanter er om noe alvorlig skulle skje?? Hvorfor skal jeg betale skatt når Norge har penger på bok, hvorfor skal jeg handle på europris når han som importerer varene de bruker har penger på bok? Da kan han jo bare gi det bort? MH sier nei til sparing, bruk pengene når dere har de!!!!! Bra økonomisk tips.. Her kommer ett fra meg. Meld deg på luksusfellen!!!

Hans T

21.10.2016 kl.22:05

Om dette kan det skrives mangt og meget. Det er imidlertid godt å lese om folk som er villige til å se noen realiteter,fremfor å sverge til politisk korrekthet.

21.10.2016 kl.22:43

Sykdommen din blir mer og mer framtredende.

Venter på et blogginlegg fra Veum psykiatriske.

Jon Krull

21.10.2016 kl.23:43

Du har helt rett Maria. Derfor har jeg aldri gitt en krone til humanitære organisasjoner, og kommer aldri til å gjøre det heller. Stå på, og ikke bry deg om tullete kommentarer fra misunnelige mennesker.

AndersInge

21.10.2016 kl.23:46

Bra du tar opp dette temaet. Skjønner ikke hvordan noen kan forsvare hvordan desse "firmaene/veldedige organisjoner" oppfører seg.

Tror mangen lukker ørene for hva du sier på bloggen Maria, dei tar heller kvinnen i stedefor ballen .Du er blitt litt sånn som PK behandler forslag lagt frem fra Frp. Dei henger seg bare opp i "feil" avsender, ikke hva budskapet er.

Ser for eks på kommetaren til Arne- det lyser misunnelse lang vei. Han har ingenting å si om bloggens innhold,men han har mye å si om deg som person. Mange PK tar mannen/kvinnen istedefor ballen. Typisk fra den siden å komme med personangrep når dei ikke har noe sakelig å si.

Fortsett å blogg,ikke la noen få mobbe/true deg til taushet.Stå på. Du er blitt en viktig stemme som tar opp viktige tema.Vi trenger slike blogger som dette.

Håper folk tenker på dei 3000 millionene Røde Kors har i lommen når dei banker på døren på søndag for å tigge kr til nye Porsche og Ferrari til samarbeids partnerne sine.

Eg kommer ikke til å gi en krone iallefall.

alf mathisen

21.10.2016 kl.23:47

hei Arne

hva har din kommentar med med det hun skriver å gjøre, syntes det var et tåpelig innlegg.

er du misunnelig på penga hennes?

21.10.2016 kl.23:51

Når en selger signer opp en fadder vil denne fadderen i gjennomsnitt gi 300kr i måneden i 6 år. La oss si at det blir signet opp 20 faddere om dagen i en måned (25 arb.dager). Det er 500 faddere på en måned.

500* 300kr i måneden * 12 måneder * 6 år= 10.800.000kr.

Altså nesten 11 millioner kroner i fadderinntekter iløpet av én måneds salgsarbeid.

Det er over 118 mill på ett år det. Minus 40 mill som du sier de fakturerer.

Da sitter organisasjonen igjen med 78 millioner. Til fattige barn.

Jeg vet ikke hva du synes, men syns 78 mill i pluss ser ganske lønnsomt ut;)

Ano

22.10.2016 kl.00:01

Du liker ikke at det kommer innvandrere til Norge, som flykter fra krig og død. Du selv er innvandrer i USA, men det er vel greit siden du er hvit og rik.

Kan du Høili

22.10.2016 kl.00:04

Kan du Maria Høili,vennligst, når du er på besøk hos oss, vennligst la være å spise den brødskiven med Hapå eller sjokade, når du sitter på do og bæsjer??

aldri lufter du etter deg heller, våre barn synes ikke noe om dette, så kan du vennligst respektere dette?

??

22.10.2016 kl.00:15

hva er det som står over her? Er du slik Høili, spiser du brødskive med sjokoladepålegg mens du er på do, og på besøk hos andre mennesker?

Det blir ikke noe innskudd fra denne siden bare så du er klar over det

Henning

22.10.2016 kl.00:27

Største argumentet mot demokrati i verden er en 5minutters samtale med en gjennomsnittsvelger.. Sitat: Winston Churchill

Det er antageligvis en grunn til at formuen til Røde Kors stiger hvert år og AS Maria Høili går motsatt vei.. Utrolig synd at slike bloggere som henne, som absolutt ikke har noen ting å si faktisk får en stemme i dag... Røde Kors er en utrolig veldreven organisasjon som forvalter pengene sine smart. Å ha pengene stående i et fond som genererer mellom 5-10% gjenomsnitt avkastning i året er en veldig fornuftig pengepolitikk.. At det i dag står 3 milliarder kroner i dette fondet er mest sansylig et resultat av en renters-renter-effekt over tid.. 10% avkastning av 3milliarder er 300millioner. Bruker man så halvparten av den årlige avkastningen til utstyr/lønn/drift av sykehus osv vil fremdeles fondet vokse, noe som gjør at neste års 10% avkastning vil være et enda høyere beløp... Tro det eller ei.. Det koster penger å drive en svær organisasjon.. Jo mer penger de bruker, jo mindre blir den årlige avkastningen. Jo mindre penger Røde Kors klarer å generere på egenhånd, jo mer avhengig vil organisasjonen bli av donasjoner hver gang det trengs penger...

Synd altfor mange ikke forstår dette.. Men det er gjerne forståelig da antall forbrukslån i Norge har femdoblet seg de siste 5 årene..

FreeThinking

22.10.2016 kl.00:45

Hahahaha bra Maria, fortsett sånn Maria. Fortsett å vise frem korrupsjonen i samfunnet, dem som utnytter svake og uskyldige som selv sliter med å betale alle regningene sine. Minner meg veldig og Jens & Co da dem leide et svindyrt privatfly med skattebetalernes penger, fordi "dem måtte rekke fristene" hahahaha :D Snakk om å være "miljøvennlige" politikere, og alle disse "miljø" elite folkene som selv eier et privatfly. Men Røde Kors ja hmm ja... hva er forskjellen mellom Røde Kors og et politisk parti? Hva er forskjellen mellom Røde Kors og et firma med elendige ledere?

Johnny

22.10.2016 kl.02:25

Veldig bra ført i pennen detta Maria..Meget aktuelt å nyttig !

Bra jobba !

Mats

22.10.2016 kl.07:46

Tenker at de tallene er det ikke du som har funnet ut av, men stjålet fra en som faktisk har tatt seg bryet å undersøke det. Og er enig i at det er helt sykt at de opererer sånn!

juridisk vurdering

22.10.2016 kl.10:31

Ideelle organisasjoner er underlagt et mye gunstigere lovverk enn kommersielle virksomheter. Ikke minst gjelder dette innenfor skatt, avgifter og på hvilkne betingelser arbeidskraft kan engasjeres.

Spørsmålet er når tid en ideell organisasjon går over til å bli en kommersiell virksomhet.

Dersom organisasjoner driver med kjøp og salg og overskuddet benyttes til børsspekulasjon vil jeg si at tiden er godt moden til å få en uavhengig part til å vurdere om driften har beveget seg over i det kommersielle leiet.

Her vil nok være en gråsone, altså et spillerom for overlapping av interesser, men i utgangspunktet vil nok de fleste som donerer penger til Røde Kors tenke seg godt om dersom pengene skal brukes til børsspekulasjon. Dersom den som gir penger ikke får dette skikkelig opplyst kan vedkommende med rette føle seg lurt i ettertid.

SHV

22.10.2016 kl.10:49

Jeg har tenkt det samme noen ganger. Selv har jeg og min sønn blitt med og betale en liten sum i måneden til redd barna - siden barna er vår fremtid! Men hadde pengene blitt brukt til så hadde kanskje flere vært reddet. Av det lille jeg har - velger jeg og hjelpe andre . Om man sitter med mye penger så bruk de - hjelp andre som virkelig trenger det !!

Jeg synes det er bra du tok dette opp og skreiv ! Stå på og la folk få vite 👏🏼

Olja

22.10.2016 kl.11:13

Til orientering. Nrk og Riksrevisjonen med leder Per Kristian Foss, har krystallklare retningslinjer når det gjelder de årlige innsamlingsaksjoner i regi av Nrk. 100 av de innsamlede ca 200 millioner, skal brukes til nødlidende.

At Norges Røde Kors har svimlende 3 milliarder i et fond, kan selvfølgelig diskuteres. Et fond som gjør dem i stand til å rykke ut på "timen" ved katastrofer i inn og utland. 100 millioner i 2015. Sist til de hard rammede menneskene på Haiti.

Plutselig en dag får vi selv behov for noen av de viktige tjenestene de 130 000 frivillige i Røde Kors utfører. Ved flom, ras, branner, redning/leteaksjoner. Besøktjenesten blant enslige, eldre, innsatte i fengsel. Eller det flotte tilbudet "Ferie for alle". Gratis ferie til barn av lavinntekts familier. Betalt av Røde Kors.

Vi lar diskusjonen om dette fondet ligge, litt til. Det er på Søndag det gjelder, der hver eneste kroner går til å redde liv og lindring av smerter. Ikke la overskrifter i tabloidpressen som har en sak på agendaen, generere maksimalt klikk, påvirke oss.

P.S Om vi ikke har kontanter på Søndag, Har de blide positive bøssebærerne Vipps og andre betalingsløsninger ;) PS.DS En liten sak til. Ikke la frustrasjonen som er opparbeidet av hissige/negative TV og nettdebatter gå utover bøssebærerne. De har et livsmotto "Den største glede vi kan ha, er å gjøre andre glad" ;)

olja

22.10.2016 kl.11:18

Hahaha, no ler jeg av meg selv. 100 av 200 millioner skal brukes til nødlidende. Tjapp hoderegning, så blir det 50%. 100% skulle det stå ;)

22.10.2016 kl.11:31

Jeg tenker som så Maria at du har sagt mange ganger at du liker å provosere.

Hva om du tar fullstendig feil angående røde kors?

Hva om ditt korstog MOT røde kors bidrar til at mange som trenger hjelp ikke får det fordi du vil "riste litt i folkesjela"?

Hva hvis noen faktisk dør fordi du på død og liv skal rope høyt og påstå at noen er korrupt bare fordi DU mener det og oppfordrer folk til ikke å bidra?

Hadde det vært tak i deg hadde du blitt endel av røde kors og prøvd å gjøre endringer innenfra.

Nytter ikke sitte på sin høye hest og rope "feil, feil, feil!" når du egentlig ikke har den minste innsikt i organisasjonen annet enn det du har klart å lese deg frem til.

22.10.2016 kl.11:38

Eller hva hvis du eller av noen av vennene dine skulle bli sittende fast på fjellet i en eller annen situasjon grunnet feks snøstorm. Hadde ikke du blitt glad da for å høre at røde kors er på vei for å hjelpe dere?

Røde kors-mannskap som forlater familie og varme hus, kanskje til og med risikere livet sitt for å hjelpe DEG oppå fjellet?

Eller skal de bare skumme gjennom ei liste og finne ut:

"Nei, Maria støtter oss ikke så henne hjelper vi ikke. La henne bli sittende fast på fjellet. Hun har valgt det selv."

XL

22.10.2016 kl.12:08

Maria Høyli, bruk noe av de fordømte pengene dine selv og slutt å profiler deg på andres omtale.

vi alle vet at du prøver å fremstå som en offentlig person, som om du er noen i det offentlige, men vi alle vet jo at du bare er en narkoman, som ikke har klart å oppnå noe annet enn en barnslig blogg til tross for at du har arvet milliarder av pappan din;)

Silje Marlen

22.10.2016 kl.12:27

Du er klin gærn

22.10.2016 kl.13:05

Artig kommentarfelt! "..du er bare en narkoman.." tok kaka!

Karina

22.10.2016 kl.14:11

Tenker jeg gir litt ekstra til Røde Kors denne gang :-)

olja

22.10.2016 kl.17:46

Den tanken slo meg Karina, skal jeg pika meg gjøre ;) Det som nesten er litt skummelt er det finnest mennesker i denne store vide verden som er så full av sinne, angst, frustrasjon. At de håper at Røde Kors samler inn minst mulig i morgen..? Håper jeg tar feil.

Nunnen

22.10.2016 kl.17:48

Takk at du setter fokus på dette, Maria💐

Vi gir ikke penger for å bygge opp digre forretningsforetak. Vi gir for å hjelpe de i nød,

Selv om det kan være lønnsomt, er det totalt uetisk i forhold til giverne

Gunnar Hjelset

23.10.2016 kl.08:53

" OPPGITT " er kanskje betalt av Røde Kors for å gå ut å forsvare de , Vedkommende opptrer jo totalt anonymt !

Eddy

23.10.2016 kl.10:08

Alle må vel forstå at R Kørs ikke har behov for alle disse pengene i fond og på bok. 200 millioner hade vært akseptabelt.

De som forsvarer dette er vel annsatte i RK. Hvor hun har fått talla fra har vel liten betydning. Slutt på,givergleden hos meg nå ja.

Erik baron Løvenbalk

23.10.2016 kl.10:12

En gang jeg gikk bort til det jordet, som var eid av ei Bøhmer vel, så sto det en birkebeiner midt på det her jordet da.

Og den her birkebeinern hadde på seg prompetrusa mi, som jeg fikk av Haldis, til jula 1988, vel.

Og når jeg skreik til den her birkebeinern, at jeg ville ha igjen prompetrusa, så begynte han å løpe, i retning av hytta til min uvenn, Geir-Arne.

Var det her noe plot, av den her birkebeinern og Geir-Arne, mot meg?

Og da jeg var på Kiwi, på Majorstua, i forrige uke, så var det tilbud på birkebeinderbrød.

Var det noe vendetta, for å få meg til å kjøpe det her brødet lurer jeg.

Jennifer

23.10.2016 kl.11:11

Kjære Maria, dette blir for dumt. Røde Kors består av mennesker som jobber hardt og aktivt for at Norge, og verden, skal få bedre humanitære forhold og at mennesker som har det vondt skal få det bedre. Først og fremst vil jeg bare nevne at mye av de "pengene" du snakker om er kapital (altså, ambulanser, helikopter, utstyr til søk under snøskred, varmehytter i fjellet, båter etc.). Dette utgjør faktisk en god del av Røde Kors' kapital. De pengene Røde Kors Norge har, velger vi å spare litt på til en ytterst humanitær krise skjer. Dersom det skulle skje en bombing, skolemassakre eller et jordskjelv, skal Røde Kors ha nok midler til å kunne trå til med EN gang! Da jordskjelvet i Nepal fant sted, tråkket vi til med en gang, og frivillige jobbet på spreng for å redde og hjelpe så mange som mulig. Det er rett og slett SKAMMELIG at du velger å hakke ned på en organisasjon som består av slike flotte mennesker. INGEN av disse menneskene "legger pengene i lomma si", INGEN av disse menneskene har noen som helst interesse på å tjene penger på Røde Kors. Røde Kors er en organisasjon som er stolte over å alltid være beredt til humanitære kriser. Vi ønsker å hjelpe, og vi HJELPER faktisk.

Tenk deg om før du velger å hakke på en organisasjon som yter sitt beste for å få til en bedre verden.

Morten de Lange

23.10.2016 kl.13:33

Til Maria:

Jeg synes det er trist at du - som sikkert aldri har satt dine føtter i Røde Kors' lokaler - rakker ned på alle som gjør en fantastisk jobb i Røde Kors.

Du vil nok sikkert aldri trenge hjelp på fjellet, du vil aldri trenge leksehjelp, du reiser sikkert på luksusferier og trenger ikke å være med på gratis ferie. Når du blir gammel og ensom, trenger du helt sikkert ikke en besøksvenn som kommer og lyser opp dagene dine. Skulle det oppstå en krisesituasjon som rammer oss alle trenger du sikkert ikke hjelp fra Røde Kors.

Jeg synes det er trist at du med din blogg velger å bruke både tid og energi på å rakke ned på Røde Kors - som ikke gjør forskjell på noen, og hadde hjulpet DEG - uansett...

Lykke til - uansett... Nå skal jeg ut og være med på innsamlingen.

Christian Saxlund

24.10.2016 kl.09:30

Ble tilfeldig tilsendt en link til bloggen via FB , og har med interesse lest hva som skrives. Man kan være enig eller uenig i bloggens innhold, men De fleste oppegående er vel enige i at så mye useriøst burde ikke være mulig å trykke ut av seg.

Det reflekteres over humanitær innsamling, og alle vil fremstå som givere med "moder Theresa" som mellomnavn. Det alle er enige om er godhet for sin neste, godhet er det som får pengene til å sitte løst og godhet er det som alle er fulle av, men..... Innleggene er fulle av hat, useriøse hentydninger og så mye stygge bemerkninger at man blir satt ut.

Det er mange her i kommentarfeltet so bør tenke seg nøye om før neste innlegg. Er vi givere av godhet for vår neste, eller bare for å være politisk korrekt? Gir vi fordi vi ønsker å gi alle muligheter, eller ønsker vi å sortere vår godhet.

La andres meninger stå uimotsagt, eller svar seriøst, men det som skrives her er ikke opplyste omsorgsfulle personer verdig. Hvor ble det av omsorgen for medmennesket, da det er jo utgangspunktet for innsamlingen.....eller ?

Maria Erken Høili

24.10.2016 kl.19:07

Christian Saxlund: Hei, takk for din kommentar. Jeg er enig i det du sier, men dessverre er det mye som kommer av usakligheter og piss, for å forsure for medmennesker som ønsker å ha en mening eller stille spørsmål ved ulike tilfeller. Jeg har slått meg til ro med at disse menneskene mangler verbal dybde, slik at det for de blir vanskelig å debattere på en saklig måte, så er det, så får man bare ta det som det er, takk for bemerkning:)

Petter'n

25.10.2016 kl.13:01

Det koster mye å drive Røde Kors og andre liknende instanser. Poenget er at vi må se på det totale kakestykket innsatsen genererer, ikke regne på prosenter av hver hundrelapp man gir. Det er den totale summen som avgjør i hvilken grad man kan gi hjelp. At de har kjøpt dyre konsulenttjenester er én diskusjon, men hvis det ikke er lov for private firmaer å tenke profitt når de selger tjenestene sine, ja da hadde vel ingen giddet å gjort jobben. Å ha penger på bok må vel ansees som nyttig dersom den helt store katastrofen skulle inntreffe. Og så genererer penger penger. Å slutte å gi til veldedige organisasjoner fordi de trenger midler til å skaffe midler til de som trenger midler, må i allefall bety at man ikke bidrar i det hele tatt.

Lena Andreassen

08.11.2016 kl.13:30

Maria, veldig bra innlegg. Viktig å sette fokus på disse organisasjonene som ikke er helt hva de står for . SOM du skrev. . Jeg håper de sover godt.

Skriv en ny kommentar

hits