Gale småbarnsmødre og drittunger.

Hei kjære lesere.

Jeg vil begynne med å si at jeg har 3 barn selv, så dere ikke tror jeg er en komplett idiot som ikke vet hva jeg snakker om, mulig dere synes jeg er en idiot likevel, man de vet jeg hvert fall hva jeg snakker om.

Jeg begynner slik, jeg var på lekeland i Drammen i dag. Jeg gjemmer meg ofte litt sånn isolert inne i et hjørne for ikke å miste trommehinnene når jeg har 100 vis av hylende barn og gale voksene løpene etter. Det er mye grining og mye kjefting. Jeg sier ikke at mine barn er noe bedre, det tar ikke mer en et par runder før de er lei det de bedriver å er sultene, er de ikke sultene er det tørste ellers må de på do. Jeg tror jeg har hørt, jeg er ferdig med å bærsje sånn ca. 10.000 ganger til nå. Heldigvis er mine barn ferdig med bleie. Nå sklir jeg litt ut av min eget poeng.

Jo, når det gjelder barns evne til frilek, er dette ikke eksisterende, barna blir rett og slett frarøvet å få utforske denne evnen, med foreldrene hengende på slep, som desperat prøver å foreslå hva de skal gjøre, slik at de ikke har mulighet til å tenke selv, være løsningsorienterte, kreative, skaffe seg venner, sosialisere seg eller utsettes for noen  form selvstendig tenkning. Hvert fall ikke slik jeg observerer det i store mengder. Mulig disse, mødrene og fedrene er livredde for at ungene skal slå seg eller noen skal bortføre de? Ikke vet jeg, hysteriske er de i alle fall drevet utelukkende av en overstyringsmentalitet.

Så er det sykt irriterende når unger kommer løpende i 100 km i timen så kaffen spruter utover genseren, jeg blir litt nervevrak i prosessen. Nok om det.

Det som enda verre er, er den enorme skryte mentaliteten, det eneste barna lærer seg å si er "se på meg, se på meg, se på meg, mamma, pappa, se på meg da. JA,JA, du er kjempeflink, sååååå flink du er, helt supert, du er den flinkeste i verden" Jeg ler meg litt i hjel. Jeg mener, til dere foreldre, mener dere at barna deres er så jævlig flinke fordi de klarer det millioner av andre barn klarer? Hoppe over en pute, eller skli en sklie? Hva skjer egentlig med disse små uselvstendige individene, drevet av eksternt skryt, som ikke tåler å slå seg før det er hyl grining, de kan ikke team play eller vet hva kroppsspråket til andre betyr, fordi de ikke får lov til å være selvstendige eller utforske de evner av eget initiativ.

Ikke bli for sinna på meg nå, men er det virkelig slike behov for å overbeskytte barn på denne måten? Beskytter dere, dere selv for å få en form for trygghet om at alt skal gjøre alt pedagogisk riktig? Eller beskytter dere barna, fra noe jeg ikke har skjønt ennå? Mulig jeg misset barneundervisningen rundt dette tema.

Jeg er muligens heldig som har 2 tette, slik kan jeg få drukket kaffen min i fred og jobbet litt mens jeg er på offentlige steder som lekeland. For meg er dette ikke så slitsomt som andre foreldre ser ut til å føle ( De fleste kommer ut ganske kokt og røde i fjeset) Misforstå meg rett, jeg synes det er helt supert at voksene er i tvungen aktivitet, det er godt for helsa. Men å bedrive et slikt jakthysteri for at man ikke tåler at barna kommer ut av øyesynet, kan neppe være sunt for noen av partene.

Så er det det at man aldri får spist sin egen mat "Jeg vil åååå,haaaaa, jada, jada hver så god" Sier foreldrene å lar barna ta over hvert måltid " jeg vil smake, smake, smake, bla bla bla, jaaaa, selvfølgelig" sier foreldrene." Kan du hjelpe meg, jeg klarer ikke, jeg klarer ikke, jaja jeg skal hjelpe deg" Å gud forby om man prøver å gjøre noe, da henger de i deg som en strikkball og skal gjøre akkurat det samme som du gjør. For meg er dette jævlig irriterende å se på. Er det ikke litt greit, bitter litt, at de finner på noe selv for en gang skyld?

For å legge litt dybde i mine utsagn så leste jeg en artikkel for litt siden, om at man ikke skal skryte for mye av barna,  for mye skryt gir ufordragelige barn ( p.s. Jeg mistenker at jeg selv fikk for mye skryt som barn, fordi jeg tør å i det hele tatt skrive slike banneord til småbarnsforeldre)

Hvordan kan dette prege barn og unge? Det er fristende å rose en ung person for å gi selvtillit. Men vi berømmer i for stor grad personlige egenskaper. Vi sier: Du er så flink og smart, du er et multitalent. Hvis du ønsker at barnet ditt skal bli ufordragelig, selvtilfreds og lat som voksen, er dette veien å gå. Hvis du ønsker å øke ungdommens sjanse for framtidig suksess, skal du framheve prestasjonen, ikke de personlige egenskapene. Vær så konkret som mulig i tilbakemeldingen. Da belønner du virketrang og nysgjerrighet, og evnen til å prøve hardere og ikke gi opp. Eller om du vil ha selvopptatte barn? 

Man burde  heller ikke blande seg i barnas lek, dette forstyrrer fantasien, mulgihetsløsninger, kreativiteten og konsentrasjonesevnen. Husk at det er høyre hjernenhalvdel som vi legger igjen på veien i vårt overstimulerte logisktenkende, metalkokene sammfunn . 

Så det var det jeg hadde på hjertet i dag, da ønsker jeg dere alle en strålende søndag.






Takk for at du leser.

Følg meg gjerne på:

Instagram

Facebook

Snapchat: Prettysmooth

Maria.


 

 

21 kommentarer

16.10.2016 kl.17:36

Du er sjuk i hue, ferdig konkludert, er det din nakne ungen du deler bilde av eller?

Er du helt nedrullet?

Maria Erken Høili

16.10.2016 kl.18:04

Anonym: Hjelpes for en usaklig kommenter. Er nok ikke jeg som er sykest i huet her. Hva fikk du ut av nakenheten? Er du redd for hud? Går du på stranda om sommeren ser du mer naken hud en dette. Jeg slenger ballen over å spør deg om det samme! Makan!

Maria Erken Høili

16.10.2016 kl.18:07

Anonym: PS ; Du sender fortsatt fra serveren til fjord IT AS, jeg blir nødt til å sende en Mail om dette, siden du er så sinnsykt opphengt i å kaste dritt på hvert innlegg jeg lager. Sorry about that. M

Ingeborg Sofie

16.10.2016 kl.18:25

Hehe😀 Dette blir det definitivt bråk av Maria 😂 Du er modig som tør å tråkke midt i et vepsebol.... I'll stay tuned ...

Maria Erken Høili

17.10.2016 kl.18:13

Ingeborg Sofie: Hei Ingeborg, ja du sier noe, vi får se hvordan dette går:) M

16.10.2016 kl.18:46

Det synes jeg absolutt du skal gjøre, du får maile ivei, hvis ikke du takler å få kommentarer på din egen blogg, synes jeg egentlig du bare skal legge ned, hvis du hadde vært lur, så hadde du spurt, hva mente du med det du skrev, istedet for så lirer du av deg en hel rekke med dritt i min retning, ...

Samme for meg, jeg venter egentlig bare på, at bilde av ungen din dukker opp i settinger den ikke skal, jeg driter i hele deg og meningene dine, men når ikke du forstår bedre en det du gjør, så sier jeg bare, stakkars deg, du må ha det kjipt i livet ditt.

Thomas

16.10.2016 kl.19:16

God kveld.

Jeg leser interessante blogger som denne hver dag, jeg lever et ekstremt isolert liv pga sjukdom, og det å fylle dagene med berikende innlegg spm dette er viktig for min dag. Hva jeg må si at slike usakligheter som du "anonym" slenger hver dag,det er så talentløst at jeg finner ikke ord. Du er rett å slett latterlig, har du intet annet å ta deg til? Jeg synes synd på deg "anonym", du trenger hjelp. Er det ditt mål at Maria skal knekke sammen? Får du tilfredsstillelese av slike ting, at andre sliter? Om du skal opptre slik tøffere enn toget, kan ikke du stille med navn... Eller kanskje ikke så tøff... nei få deg et liv, du fremstår som et latterlig meneske, la oss som har stor glede av Marias måte å berike vår hverdag få nyte bloggen uten at du "anonym" forsøpler kommentarfeltene. Du burde oppsøke hjelp, tror ikke du har det bra "anonym" ingen friske menesker holder på slik. Thomas

Maria Erken Høili

17.10.2016 kl.18:12

Thomas: Hei Thomas, takk for støtte som alltid, setter pris på at du stiller opp for meg:) Ønsker deg en fin kveld. M

Frkfjong

16.10.2016 kl.19:30

Takk for ett passende innlegg! Jeg har hatt dette MYE i tankene de siste 3årene.... Samboeren min har en sønn på 7 år. Ikke vil sønnen leke alene, han skal ha med seg faren på ALT. Og faren blir med. Ikke vil han tegne selv, han kommanderer faren til og tegne for han, og ja, faren gjør sitt beste. Guttungen får umåtelig med skryt og oppmuntring fra besteforeldre, familie etc etc, han har ett soverom fullt av leker, han får alt han peker på. Men han skal på død og liv sitte og "knø" oppi oss voksne den tiden vi har han på samvær (50/50). Dette er SLITSOMT. Skal verden stoppe opp fordi det passer ungene? Det blir så jævlig feil. Jeg er drittlei, har prøvd og forklare at unger har godt av og aktivisere seg selv, da får jeg til svar at "jammen han er jo liten" og at jeg er sjalu. Vel... når vårt barn kommer til verden har jeg ikke ønske om ett bortskjemt egosentrisk barn som får alt servert på ett sølvfat. De skal trossalt rustes for voksenlivet.

Maria Erken Høili

17.10.2016 kl.18:10

Frkfjong: Hei:) Jeg hadde det litt sånn selv med min ene. Det er viktig å aktivisere og være tilstede hvert fall 1 time om dagen, men det er også viktig at de får mulighet til selvstendig lek, hva med venner? Det gjør saken 100 ganger eklere:) M

Janne

16.10.2016 kl.19:49

så enig, så enig ;-) 🙏

Maria Erken Høili

17.10.2016 kl.18:00

Janne: Takker:) M

17.10.2016 kl.01:18

Bente

Takk for godt skrevet innlegg:)

Jeg har observert det samme og er helt enig med deg Maria

Maria Erken Høili

17.10.2016 kl.17:59

Anonym: Hei:) Takk for det:) M

17.10.2016 kl.02:22

Et av mine barn sa en gang:"se på meg"! "Så flink du er", svarte jeg.

Da sa barnet: "Jeg ville ikke at du skulle si om jeg var flink eller ikke, jeg ville bare at du skulle SE meg".

Det er vi foreldre som skaper behov for oppmerksomhet og konstant aktivisering; det er IKKE ungene som krever det. Og foreldre som går i den fella har bare seg selv å takke. Nytter ikke skylde på andre eller annet.

Maria Erken Høili

17.10.2016 kl.17:59

Anonym: Hei, det du nevner er et godt poeng, det handler om å se. Men jeg synes ikke man skulle trenge oppmerksomhet og bekreftelse på alt man gjør hele tiden, som du sier, noe jeg selv har erfaring med som småbarns mamma:) M

Eddie

17.10.2016 kl.10:26

Det var et friskt utspill med spark både hit og dit. Du har nok rett i det du sier. Hvis lekeland er så jævlig som du beskriver det, fatter jeg ikke at noen oppsøker det frivillig.

Jeg ble rost opp i skyene da jeg var liten og har i ettertid innsett at det ikke hjalp meg det spor. Hyggelig å bli minnet om at en har et potensiale, men dette bør balanseres med en god porsjon fokus på områder hvor en kan gjøre det bedre. Kanskje du burde søke på jobben som vårt neste barneombud? ;)

Maria Erken Høili

17.10.2016 kl.17:57

Eddie: Hei:) Det er ikke for meg selv jeg oppsøker det:) Men for barna som en aktivitet og samspill med andre barn i helgene. Overdreven skryt er ikke bra som jeg skriver i innlegget. Det er jo litt bieffekten av det kulturelle norske, alle skal bli behandlet likt mentaliteten, dette skaper likhet, noe jeg ikke er et fan av, vi trenger vinnere også:) Barneombud vet jeg ikke, er ikke akkurat slavisk pedagogisk:) M

Kalinga

17.10.2016 kl.10:27

Skjønner godt at du skriver et sånt innlegg etter en dag på Lekeland. Det er jo bokstavelig talt helvete på jord, må si jeg synes det var i overkant optimistisk å ta med PC og tro du skulle få jobbet. Jeg synes innlegget ditt ble litt unyansert (slik det gjerne blir etter et lengre opphold på Lekeland). Men å ha tett oppsyn med barna i Lekeland er ikke å være overbeskyttende!!!! Heller ikke å se barnet sitt og kommentere hva det gjør. Det kalles felles oppmerksomhet og bidrar til tilknytning mellom foreldre og barn. Gode og dårlige måter å gi ros på er spennende temaer. Som voksne vet vi jo med oss selv at tilbakemeldinger må føles ekte og være konkrete for at vi skal tro på de. Nyanser gjerne dette mer for det er viktig. Jeg tror den største trusselen for våre barn er å ha foreldre som aldri er 100% tilstede fordi de bare må sjekke mobilen, fjesboka, nyhetene mm.

Selvfølgelig skal vi blande oss inn i barns lek (av- og til)- det skaper en unik mulighet til å bli kjent med barna. Alle foreldre burde gi barna 15 min hver dag der de engasjerer seg i lek på barnas premisser.

Maria Erken Høili

17.10.2016 kl.17:54

Kalinga: Hei:) Jeg er enig i mye av det du skriver, jeg burde gått litt dypere inn i materien. At man skal være tilstede er 100% klart, men ikke være sammengrodd med hverandre, det var essensen. At man ikke skal sitte med tryne trykket inn i en data eller mobil er jeg helt enig i, der burde jeg selv skjerpe meg og mange andre:) Så fint at du kom med denne tilbakemeldingen. M

19.10.2016 kl.21:31

Jeg har opplevd det motsatte de gangene jeg har vært på lekekand! Syns de fleste foreldre sitter å surfer på mobilen og ikke følger med.. Syns de fleste foreldre burde være mye mere tilstede, men på rett måte. Men er enig i det du skriver om at mange foreldre ødelegger ungenes evne til å finne på ting selv og lar de få det som de vil hele tiden. Jeg tror ikke de vet at de gjør ungene en bjørnetjeneste. Nei tror egentlig mange hadde trengt et foreldre kurs, inklusiv meg selv på noen områder :) hvor har den gode gamle husmorsskolen blitt av? Vet min mormor fikk masse brev med gode råd og tips ang barneoppdragelse i posten når hun var mor, fra husmorsskolen!

Skriv en ny kommentar

hits