Kjønnslepper eller ikke?

Hei kjære lesere.

Jeg har vært i en del debatter etter at jeg slapp innlegget, jeg har fikset på mitt mest intime og angrer ikke et sekund. Jeg fikk mange reaksjoner på godt og vondt. Min baktanke og hensikt med dette innlegget var å ufarliggjøre skammen rundt og ikke føle seg hel som kvinne. Noe jeg kjente veldig på å valgte å gjøre noe med for 8 mnd. siden.

Jeg var i en ny debatt nå nylig på NRK UKESLUTT. Denne debatten handlet om nettopp dette. Mange kvinner blir møtt med mangel på toleranse når det gjelder å ordne på områder i en kosmetisk kontekst. Jeg kan vel si at min avgjørelse lå på det estetiske. Det var slik at jeg ikke kunne slå meg til ro med, at det bare ble slik etter 3 barnefødsler. For dette er det mest naturlige i verden, sa de. Jeg ville ikke akseptere at kroppen min ikke så slik ut som den gjorde før fødslene og valgte da og ordne på dette. Noe jeg er svært fornøyd med den dag i dag.  Se også Vg TV mitt mest intime.

Nå er debatten den at lovverket skal regulere om en kvinne trenger en operasjon eller ikke. Dette skal ikke kvinne kunne få velge selv lenger. Jeg vet at det er en del kvinner der ute som kvier seg for å ha sex. Noen kanskje fordi de har fått en frekk kommentar,  noen fordi det er vondt å ha samleie, noen føler de  ser rare ut, noen fordi de har pådratt seg fødselsskader, grunnene kan være mange. Men dette burde strengt talt i en kvinne kunne velge selv?

I et demokrati skal man kunne mene hva man vil eller gjøre hva man vil, så lenge det ikke berører andre, sitat Halfdan Vier Simensen (Aviva Helse) Dette handler om eget privatliv og egne prioriteringer.

Når det gjelder lovligheten rundt intimkirurgi, er dette nå regulert og forbudt ved norsk lov str.1.paragraf 284 og 285, endret 1 okt, 2015.

Jeg må vel si at jeg ikke har noen personlig mening om hvor grensen går når det gjelder å foreta kirurgi. Jeg ønsker heller ikke å oppfordre noen til å gjøre det. Dette handler om kvinnens egen selvfølelse. Noen ganger hjelper det ikke hvor mange psykolog timer man tar. Den fysiske helsen, henger ofte ved den psykiske helsen. Man kan ikke snakke seg bort fra alt alltid, å det må vi kunne respektere. Dette burde ikke reguleres under norsk lov.

Jeg tenker at lovverket er en type bivirkning av omskjæring av unge kvinner. Jeg vil be paragrafsetterne skille mellom de som blir tvunget og de som velger. Jeg får litt under tvang assosiasjoner, at noen skal fortelle deg hvordan du skal føle deg eller hvordan du skal se ut er hårreisende. Noen bryr seg mye, andre bryr seg mindre, vi er forskjellige og man må kunne respekter enkelt individets rett til egent standpunkt og avgjørelse, så fremt det ikke går utover andre.

At de som velger å operere seg, er nok ikke hensikten er å lage en slik ?designmus? og det er viktig at kirurger fraråder friske normale kvinner til å gjennomfører slike operasjoner, men i sluttleddet vil det være pasienten selv som ta avgjørelsen.

Legen Signet Halfdan V Simensen svarer:

Etter å ha operert ca. 1000 kvinner i alle aldere har jeg fått en viss følelse av hva som plager mange som ønsker operasjon. Det er lett å bli usaklig å tro at dette dreier seg om design av 16 åringer. Felles for innspillene er som regel at de bygger på fastlåste ideer og mangel på kunnskap.

Jeg oppfatter mine pasienter som selvstendige og reflekterte individer som gjennomgående har mislikt eller vært plaget i varierende grad i mange år. Deres ønske om kirurgisk justering er bygget på mange forhold. Selvfølelse er et sentralt begrep innen plastisk kirurgi. Det finnes ingen grunn til å rekonstruere et bryste etter kreft utenfor selvfølelsen. Å legge inn proteser i små bryst, løfte på slunkende hengebryst, gjøre en nese penere eller reparere en stygg mave etter svangerskap eller slanking er fortsatt kun relatert til selvfølelse. Å skjære av menn forhuden har man kranglet om i mange år, men her kommer man ingen vei. Men dette må være greit selv om enhver diskusjon om nødvendigheten er svært haltende. Dette er ikke engang å operer på unge menns normale kjønnsorganer, mentvert imot på ikke meningsberettigede babyer. Genital fiksasjon fra noen kan man kanskje kalle det. Alt det andre har vært akseptert fult ut i alle år. Men kjønnslepper vil man ha inn i norske lover.

Er ikke dette diskriminering spør jeg legen?

I helse og omsorgsdepartementet overvåker man loven som nevnt over. Umiddelbart gir lovteksten en hjemmel til å putte enhver gynekolog i fengsel. En gynekolog utfører nemlig kirurgi som fører til varig endring på en kvinnes underliv. Så åpenbart har loven en annen intensjon. Leser man litt nøyere vil man som underlag for loven finne omfattende omtale om omskjæring og skjønnslemlestelse av kvinner. Noe man rimeligvis ønsker å komme til livs med i et lovverk. Er så en selvstendig normal kvinne ønske om reduksjon av de små kjønnsleppene å sidestille med kjønnslemlestelse og omskjæring?

Noen er svært på ville veier. Det er nærliggende å trekke parallellen mellom den barbariske skikken med å skjære nesen av en utro og den kosmetiske korreksjonen én kirurg kan gjøre på en nese. Begge utfører et inngrep av varig natur. Men heldigvis finnes det mennesker som er i stand til å skjønne forskjellen.

Hva tenker dere om tematikken? 



 

Takk for at du leser.

Følg meg gjerne på:

Instagram

Facebook

Snapchat: Prettysmooth

Maria.

 

41 kommentarer

Anne-Helene

12.10.2016 kl.12:27

Hvordan kan du skille mellom dem som vil det selv og dem som blir tvunget til å ta operasjon? Hva regnes som tvang? Det er mange gråsonetilfeller og jeg ser ikke helt hvordan en lovtekst skal kunne skille tilfellene? Eller tenker du at det er en vurdering kirurgen skal ta? Dette høres enkelt ut i teorien, men i praksis tror jeg det er umulig.

Vi er alle påvirket av den kulturen vi lever i. Jeg tenker derfor at vi alle har et ansvar for hvilket skjønnets-/kroppsideal vi fremmer - og hva vi gjør sosialt akseptert og ikke.

Hva tenker du om det?

Maria Erken Høili

12.10.2016 kl.19:51

Anne: Tvang vil jeg regne som noen uten bestemmelsesrett. Disse gråsone tilfeller du nevner, kan du komme med eksempler? Jeg synes ikke det er greit at man etter lov skal bestemme over enkelt individets kropp. Hva man gjør med egen kropp er et privat anliggende og burde ikke lovbestemmes.

Det andre du tar opp her med sosiale medier som er verstingen av påvirkning, så er ikke kjønnslepper det som er hovedproblemet. Det er heldigvis ikke mange tilfeller der det ikke er sensur av dette. Det er klart at innen pornokulturen, kan det meste av tankesettet forvrenges, men her gjelder det å bruke sunn fornuft. Jeg har også laget et innlegg om variasjon og aksept av underliv. Så dette er på ingen måte en oppfordring, men snarere en problematikk om fri utøvelse av egen kropp slik man ønsker den.

Ha en fin kveld. Maria

Marit

12.10.2016 kl.13:36

Luksusproblem du beskriver. For en med totalruptur etter fødsel, som har vært operert et utall ganger for å forsøke å rekonstruere et underliv samt rekonstruksjon av tarm, blir dette provoserende. Jeg har mye arrvev etter disse operasjonene og vil aldri kunne se "normal" ut, om seg være små eller store kjønnslipper, mellomkjøttet eller tarmområde. Her handler det mer om å oppnå en funksjon som muliggjør et noenlunde normalt liv med jobb og familie.

Derfor er det synd at det forsøkes å skape en norm for hvordan man skal se ut både før og etter man har født barn. Fungerer kroppen og dens funksjoner som det skal, så burde det holde i haug og dungevis.

Hadde jeg hadde normal funksjon hadde jeg vært uendelig takknemlig og fornøyd.

Maria Erken Høili

12.10.2016 kl.19:43

Marit: Luksus problem? Dette jeg tar opp skal ikke sammenlignes i forhold til annet. Mitt poeng er at landet vi lever i skal være et fritt land med demokrati, der enkelt individer skal ha bestemmelses rett over eget legeme og fri ytring. Det er min mening og hensikten med dette innlegget. At det skal regulere med lov er hårreisende. Ha en fin kveld. Maria

12.10.2016 kl.13:50

ingen bryr seg om hvordan dere ser ut hverken her eller der, dårlig selvtillit ja.

dakar

Maria Erken Høili

12.10.2016 kl.19:43

Anonym: Kvinnen bryr seg og dette handler ikke om andre en henne selv. Ha en fin kveld. Maria

Kjersti

12.10.2016 kl.18:14

Et godt innlegg!

Maria Erken Høili

12.10.2016 kl.19:39

Kjersti: Takk, det var hyggelig:) Ha en fin kveld. Maria

12.10.2016 kl.19:48

så, selvtilliten var så dårlig at du bare måtte inn å fortelle at det dreier seg om hva kvinnen synes? Vet du hva, slike som deg, gjør ingenting uten at det er en god grunn til det, og det er hva andre synes.

Så enkelt er det, tenk at du sitter å juger på bloggen din

Maria Erken Høili

12.10.2016 kl.19:53

Anonym: Hei, jeg skjønner ikke helt hvor du vil? Annet en å misse poenget om hva dette handler om, fri bestemmelsesrett som ikke skal være lovregulert.

Maria

12.10.2016 kl.20:31

Helt enig i at folk for gjøre som de vil.

Dessuten, kjønnslepper har man jo? Damer altså? Det er ikke snakk om å bli omskjært?

Men det som gjør meg trist er at det er pengene som rår.

Ei dame som VIRKELIG trenger ei ommøbelering i understellet og som er avhengig av statlig støtte for å få det gjennomført blir ofte satt til side og får MYE lengere ventetid for operasjon fordi noen har mer penger mellom hendene. DET frustrerer meg mye mer enn at damer faktisk får gjort noe som kanskje er unødvendig.

Men pengene rår og så klart en kirurg vil heller ha litt ekstra betalt direkte fra en pasient enn å skal begynne mølla med å få tilbakebetalt satser for antall sting og bortklipte skinnlefser fra helfo?

Sier seg selv det.

Maria Erken Høili

12.10.2016 kl.21:18

Anonym: Hei, Det er forskjell på privat og offentlig. Operasjoner som er rekonstruksjon er støttet av staten om man ønsker. køen er dog lengere, som du nevner, men det betyr ikke at man ikke får hjelp om man ønsker, heldigvis.

12.10.2016 kl.20:39

brått spilte du dum, men rett over der forsto du alt, hvem er du egentlig?

vet du hvem du er selv?

Maria Erken Høili

12.10.2016 kl.21:19

Anonym: Spør du hvem jeg er? Du leser vel hva jeg skriver. Litt komisk siden du velger å være navnløs . Men, jeg ønsker ikke å ta useriøse diskusjoner vidre. Så ha en fin kveld.

12.10.2016 kl.21:25

så, du vet ikke hvem du selv er nei, forstått det for lengst egentlig, du lager jo til historier og svar som det passer deg, du klarer tilogmed sitte å skrive løgn, når det blir påpekt, så forstår du ingenting, da er du brått en annen person og sitter å spiller dum..

ja ja, du får ha en god kveld da, slike som deg med personligheten du har, er aldri alene da, du har alltid en fantasivenn du kan leke med.

Maria Erken Høili

13.10.2016 kl.10:07

Anonym: Ok? Hvor er løgnen, dokumenter er du snill. Det virker for meg som du har et personlig problem med at jeg er ærlig?

Allan

12.10.2016 kl.21:27

Hvis man har fysiske plager så ja, hvis man bare er forutinntatt av dagens "pornomote" så nei. Norge er på ingen måte USA og må for guds skyld aldri bli det. Korpsdesigne er bare et av svakhetstegnene ved den amerikaniserte grunnhetskulturen, der alt dreier seg om selvfølelse, basert på suksess(penger, makt, osv) og skjønnhet. Her på bjerget har det hovedsaklig dreiet seg om naturlighet og at du ikke skal tro du er mer en andre. Vi er likestilte og ikke fokusert på å hevde oss over noen. Det ligger i essensen av å være Norsk. Det er ikke uten grunn at den skandinaviske modellen på et velferdssamfunn blir sett opp til rundt hele verden. Vi er i særklasse når det kommer til å være lykkelige og ha det godt. Vi er gode på det meste og vi er David mot Goliat i verdenssammenheng. Det er typisk Norsk å være god!

Maria Erken Høili

13.10.2016 kl.10:06

Allan: HEI:) Litt morsomt tilsvar som tar essensen bort fra budskapet om fri bestemmelses rett. Nei til omskjæring 100%, men man har rett som kvinne å velge det man vil. Om det er en trend eller ikke, vet jeg lite om for å være ærlig. At nordmenn er lykkelig er også en myte, du kan google det å se statistikk. Maria

Dame

12.10.2016 kl.22:13

Amen Allan!

Maria Erken Høili

13.10.2016 kl.10:06

Dame: ?

Kjell Ingvaldsen

12.10.2016 kl.22:28

Dette ER ulovlig.

Og å skille mellom frivillighet og tvang? Hvordan tror du det er mulig? "Nei, nei, det har iiiiiikke noe med at min kommende svigermor krever det. Og vil nekte ekteskapet å bringe skam over min slekt med å fortelle hvorfor. Neida, det er sååååå frivillig, altså!"

Kjell Ingvaldsen

Maria Erken Høili

13.10.2016 kl.10:04

Kjell Ingvaldsen: Hei, hva mener du her Kjell? Det er en stor forskjell på de som velger og de som blir tvunget. Maria

Ragnhild

13.10.2016 kl.00:28

Beste innlegget på lenge. Helt enig med deg,Maria.

Maria Erken Høili

13.10.2016 kl.10:03

Ragnhild: Takk. Det var hyggelig å høre. Maria

13.10.2016 kl.00:32

Hei, dette var et godt innlegg. Jeg leser litt av det du skriver fra tid til annen via FB, er ikke alltid enig men er imponert over at du er så sterk og klar i dette Jantelov-landet. Det skal sterk ryggrad og integritet til for å gjennomføre det du gjør.

Her støtter jeg deg fullt ut. Ikke fordi det er viktig å se 'sånn eller slik ut der nede' (det viktigste for min del er at kvinnen liker seg selv slik hun er), men fordi man bør ha rett til å velge selv og dette er egentlig ingen stor sak. Omskjæring derimot, som ikke er kosmetisk, men derimot et overgrep, bør det være forbud mot. Det er et ganske annet inngrep hvis eneste formål er å frarøve kvinnen (behov for) seksuell nytelse. Å regulere disse forskjellige operasjonsformene er enkelt. Omskjæring av kvinner må være ulovlig, og enhver kirurg vet veldig godt hva som skiller omskjæring fra et kosmetisk inngrep.

Mvh Mann

Maria Erken Høili

13.10.2016 kl.10:02

Anonym:Hei, jeg er 100% enig med deg. Omskjæring burde forbys uten tvil og det regulerer også lovverket vårt. Men at det fortsatt omskjærer guttebarn uten egen bestemmelsesrett er groteskt i mine øyne. Det finnes ingen gråsone tilfeller her, slik en annen leser antyder. Det er et helt klart skille. Maria

Sander Gallbert

13.10.2016 kl.07:16

Du slår inn vidåpne dører, Maria. Du har alt operert deg, slike operasjoner utføres - lovlig - over hele landet, og hvorfor gjør du dette til kampsak spør jeg meg.

Er det for å promotere kosmetisk kirurgi du bretter deg ut, på den måten, eller er det for å skape oppmerksomhet om deg selv (og kjønnet ditt)?

Primitivt er det åkke som.

Maria Erken Høili

13.10.2016 kl.09:40

Sander Gallbert: Det er en kamp for kvinners rett til å gjøre som de ønsker med egen kropp. Du må vel være enig i at folk må få ordne på seg selv om de er missfornøyde ? Andre skal vel ikke ta den friheten fra deg som kvinne. Maria

Trond

13.10.2016 kl.08:41

Sander Gallbert, kanskje man skal kontakte deg før man skriver et innlegg, slik at DU kan godkjenne det først ?

Maria Erken Høili

13.10.2016 kl.10:00

Trond: :)

Marit

13.10.2016 kl.09:02

Takk for både manglende empati og sympati i ditt svar til meg. Sier ganske mye om deg. Helt greit at du får dine behov dekket i forhold til kjønnslepper....

Men å forfekte dette som noe alle bør akseptere blir vanskelig for mennesker som tilstreber å få normal funksjon fremfor utseende på et kjønnsorgan. Enten man er mann eller kvinne i så henseende.

Du fronter også en innstilling som ikke gjør det lettere for unge mennesker som er usikre på seg selv, sin seksualitet og egen kropp. Alle kropper er i utgangspunktet normale med mindre funksjonen av kroppen ikke fungerer slik det er ment.

Dette er andre gangen (som jeg vet om) at du fronter dine kjønnslepper. Hva er egentlig agendaen din? Hvor kommer dette behovet fra?

Maria Erken Høili

13.10.2016 kl.09:38

Marit: Hei Marit. Beklager om du ønsket sympati. Dette handler om individets fri bestemmelsesrett. Jeg har ikke ordner på mine kjønnslepper, da misforstår du, jeg ordnet på arrvev etter 3 ekstremte fødsler som ødela meg veldig estetisk sett.Jeg er ikke ute etter sympati overhode. Jeg mener at folk må få bestemme selv hvordan kropp de er tilfreds med. For meg selv var det helt avgjørende og et meget gjennomtenkt inngrep, eller utgrep selv om ikke det er et ord. Det er ingen behov for eksponering, heller en avskamifisering(som heller ikke er et ord) for individets rett. Maria

phantomblue

13.10.2016 kl.10:04

Alle dere som kritiserer.Hva er forskjellen på at Maria fixer fitten,og alle disse ikke virkende antirynke kremene osv.Som kvinner kjøper i hope tall.

Maria valgte noe som hu visste ville funke.

Dere hadde alle gjort det samme som Maria, hadde dere hatt råd.Ikke engang gidd å nekte.

Menneske er et forfengelig vesen,kvinner spesielt.

Ta og sitt på en benk og betrakt kvinner som går forbi.Er det en flate de kan speile seg i,vil de automatisk gjøre dette.For deretter rette på klær frisyre etc.

Er en grunn til at de fleste kosmetikk produkter er rettet mot kvinners,evige jag på ungdomskilden.

Maria Fixet på seg etter eget ønske,for egne penger.

Noe forbud hjelper ikke,det vil altid være noen som er villig til å gjøre det.Da tar de kanskje turen til svergie eller legger det inn i USA ferien.

Hvordan man skal finne ut om det er gjort av tvang eller ei,er en grå sone.Jeg ikke har løsningen på.

Men vi har jo leger i dag ,som syr i falsk jomfru hinne,om man skal tro avisen.

*Er vel neppe vestlige som ber om dette..

Gå etter sak ikke person.Pga hadde dere hatt Maria sine penger,er det nok ikke sikkert dere hadde stoppet bare med fitten.

Maria Erken Høili

13.10.2016 kl.11:31

phantomblue: Hei du:) Jeg ler litt av dette også:) Som er meget godt ment fra din side, takk for det:) For min egen del ser jeg på dette med intimkirurgi, som all annen kirurgi. Om man brekker nesen skal man bare akseptere at den gror skjevt? Jeg hadde fødselsskader jeg rettet opp. Så om staten skulle ha nektet meg dette hadde jeg blitt meget fortvilet for å være ærlig. Maria

TomLewis

13.10.2016 kl.10:46

Jeg hadde egentlig ingen kommentar. Det meste er sagt. Men da phantomblue kommenterte ble jeg ganske lattermild.

Så vil jeg spørre - hvem gjør kvinner slike operasjoner for? Store kjønnslepper kan da ikke plage på annen måte enn å skape forlegenhet da de kan sees? (men hva vet jeg) Så - Er det for at dere tror menn liker bare ett utseende? Da skal dere kvinner vite at det nok er like mange forskjellige menn som kvinner.

Maria Erken Høili

13.10.2016 kl.11:27

TomLewis: Hei, jeg personlig gjorde det for meg selv. Nå kan jeg bare snakke for meg. Men det var ikke en slik estetisk operasjon som fjerning av noe slik naturen hadde skapt meg, jeg rettet opp i fødselsskader og tilbakestilte resultatet. Det er jeg meget fornøyd med. Men du må vel være enig om at det er en kvinnes frie bestemmelsesrett? Ikke lovpålagt. Maria

phantomblue

13.10.2016 kl.13:03

Tom Lewis

Med mindre mann folka deres har bedt dem om det,gjør de det nok for egen del.

Har enda til gode og møte et mannfolk som ØNSKER at kvinner ska gå ut å shoppe 100 nye plagg de ikke har bruk for.

Samme sak,med nevnte operasjoner.

For kvinner har utseendet mye og si for at de skal føle seg vell.(belive it or not)

Selv de delene andre aldri ser

13.10.2016 kl.14:26

Ble glad av å lese dette. Synes du har veldig fine holdninger. Altfor mange i Norge er så opptatt av å bestemme over andre og at staten må stoppe alt de ikke liker. Hvorfor kan ikke flere la folk være den de er og gjøre som de vil, så lenge de ikke gjør andre noe vondt?

Hva synes du om det nye partiet Liberalistene? (libr.no)

Anne-Helene

14.10.2016 kl.13:35

Hei igjen!

Du skriver "Tvang vil jeg regne som noen uten bestemmelsesrett." hva betyr det? Se for deg at en jente kommer på kontoret for vurdering, hun ønsker å justere litt på kjønnsleppene: Hvordan kan du da sikre deg at hun ønsker det av "riktige" grunner? Dersom denne jenta er over 18 kan hun selv bestemme over egen kropp, men vi er jo ikke kulturuavhengige, det skjønnhetsidealet vi eksponeres for er det vi justerer eget selvbilde ut fra. Det kan oppleves som frihet dersom utseendet blir justert fordi man føler seg mer normal, men er det frihet? Jeg tror ikke det. Likevel kan det fremstå slik, særlig når penger er involvert.

Det samme gjelder for annen kjønnskirurgi, hvordan kan man vite om jenta som ber om operasjon gjør det for å tilfredsstille andre, som det store sosiale presset som hennes miljø utsetter henne for? Det er jo en grunn til at unge jenter ber om å få ny jomfruhinne, ikke fordi hun er misfornøyd med utseendet, det handler om helt andre ting.

Du skriver også "Hva man gjør med egen kropp er et privat anliggende og burde ikke lovbestemmes." Lovbestemmelser har ofte en individbeskyttende hensikt. Det er mye man kan gjøre med egen kropp, men det blir noe annet når det man gjør er irreversibelt og bruker av fellesskapets ressurser. Ressursene som brukes på kosmetisk kirurgi grunnet "vil ha tilbake kroppen slik den var før fødsel" eller "leppene mine er for smale" eller "puppene mine er blitt så små og flate, det er ikke meg" kunne vi heller brukt andre steder i helsevesenet der ressursene virkelig kommer til nytte.

Kosmetiske korrigeringer ala eksemplene jeg kommer med er overfladiske og plagene kan ofte reduseres med helt andre tiltak. Da er det trist at kniven blir løsningen - både for den enkelte og sett i et samfunnsperspektiv.

(lyst til å dele denne i Samfunnspraten på Fb?)

Maria Erken Høili

14.10.2016 kl.13:48

Anne: Hei;) Du kommer med mange gode argumenter som jeg er enig i. I Norge opereres det vel ikke inn nye jomfuhinner? Mener jeg leste at de dro til Frankrike for å foreta slike inngrep? Det gjelder som lege å bruke sunn fornuft også. Når det gjelder fødselsskader så burde helsevesenet, altså de som syr deg igjen etter fødsel være bedre utdannet. Jeg ble ikke pent sydd og det var derfor jeg fikset på meg selv. Det burde stilles strengere krav, så slipper man på mange måter bieffekten. Det med fri bestemmelsesrett står jeg inne for. Greit at vi trenger lover og regler men på denne arena er det sjokkerende hva samfunnet skal blande seg i. Når det gjelder kosmetiske inngrep generelle er jo dette privatklinikker , pasienten betaler selv. Del den gjerne i diskusjonsforum ;) Maria

15.10.2016 kl.20:47

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/Fettsuging-av-bollemus-Beskjaring-av-flaggermus-Intimkirurgi-oker--og-er-problematisk--Pernille-Nylehn-606738b.html

Les noe annet en nettavisen så lærer du kanskje noe. Det du beskriver har ingen ting med fri vilje å gjøre. Det er påvirkning som styrer unge jenters valg i dag, det må myndighetene begrense og regulere. Hvis man dykker litt dypere i virkeligheten, så skjønner man det. Men du virker ganske grunn ut i fra bloggen, facebook og snapchatene dine. Så tror ikke du evner å se hva det dreier seg om. Virker som om du lever i en boble fylt av motsigelse, men ønsker å fremstå som reflektert og intelligent. Det gjør du ikke.

Skriv en ny kommentar

hits