Hvorfor har noen så enormt behov for å «Vise» Seg frem eller «snakke/dele» Ting?

Hei kjære lesere.


Jeg skal reflektere litt rundt denne tematikken:

Hvorfor har noen så enormt behov for å «Vise» seg frem eller «snakke/dele» Ting? Fra mitt perspektiv vil jeg anta at det handler grunnleggende om å bli akseptert og forstått, å dra en Paralell til eller å sammenligne seg med.

Bilderesultat for sammenligning med andre

Sammenligningsbehovet ligger latent i menneske.

Jeg ser at mange lesere misforstår dette, en direkte reaksjon kan være at man beskylder vedkommende for å være selvsentrerte, ha dårlig selvbilde eller ha et bekreftelses behov. Dette trenger nødvendigvis ikke være sant. Husk at mange også deler for motivasjon og inspirasjon, for å ufarliggjøre det å stå alene eller føle seg alene. Slike mennesker kan defineres som de som bryr seg om flokken sin. Eller vil være en del av flokken. Det er klart at disse menneskene, inklusiv meg selv ser at det de har å formidle har en betydning for felleskapet. Om man havner i grupperingen ikke betydning for felleskapet eller kun til fordel for seg selv, kan man dra inn beskyldes argumenter, som jeg nevnt over. 

Å bli akseptert som en del av (Tilhørigheten) Ligger i de tre grunnleggende behovene for et menneske. Om man ikke har tilhørighet så står man alene, og det vil vi ikke. De som velger dette har en uhyre høy skepsis til medmennesker som en konsekvens av noe alvorlig som har skjedd, skepsisen må være erfart og er ikke medfødt. Man kan vel si at en annen gruppering er individualister, men de vil fortsatt i bunn aldri foretrekke å være alene. Så aksepten for, og få tilbakemelding av felleskapet er noe som iboer oss alle og er av stor betydning. 

Når det gjelder diskusjonsfora, der man snakke om ting eller dele ting, handler ikke dette nødvendigvis om den som formidler, men utveksling av lærdom eller problemstillinger som omhandler flere en skribenten selv. Om ikke leserne hadde hatt interesse av å lese, hadde de vel heller ikke lest? Det er klart mange leser fordi de er nysgjerrige på et eller annet nivå. Mange føler seg også lurt inn av titler som kan tiltrekke, eller berøre deres verdisystemer. Men da får de vel en lærdom da, om de følere seg lurt (misledet av overskriften), er det mange av dere som ser slik på dette? Jeg ser i mange tilfeller at folk blir forbanna, istedenfor å le av det hele. 

Det er da ikke slik at fordi du selv velger å ikke utsette deg for å mene noe offentlig, så er det feil at andre gjør det? For å si det på en enkelt forståelig måte, så handler det om at ikke alle mennesker er fødte ledere, eller de ønsker simpelthen ikke den stillingen. De som ønsker eller finner denne stillingen interessant er formidlere av en eller annen art. Jeg ser jo effekten av at de som prøver denne stillingen halvhjertet forsvinner fort, når motstanden melder seg. Men de som velger å stå igjennom stormene er noe å lytte til. Selv om det ikke alltid berører deg som menneske, skal man ha respekt for de det berører. 

Fugelli sier så klokt: Ikke vær et ettall, bry deg om flokken din. Det tok noen år før jeg selv skjønte betydningen av dette begrepet. Men man vokser hver dag, gjør man ikke?

Det er klart at mange kan jo si at vi er alle sammen om alt, men det betydningen av det begrepet forsvinner i lynets hastighet når det kommer til stykket. Mange blir ettall når man velger å stå opp for seg selv, eller sloss for det man tror på. Men ikke glem, at i bunn så handler alt om aksept og formidling, slik man ser sitt ståsted danner sitt eget blide av verden. 



Takk for at du leser.

Følg meg gjerne på:

Instagram

Facebook

Snapchat: Prettysmooth

Maria.

19 kommentarer

trudelutt

08.10.2016 kl.11:41

Menneskets grunnleggende behov er:

tilhørighet, mestring og anerkjennelse.

At folk som har store behov for å bli sett, faktisk blir sett, er helt i orden.

Verre om de ikke blir sett. Såpass raus er da minimum å være.

08.10.2016 kl.12:42

Hei. Jeg er helt enig med deg i at man ikke trenger å skrive perfekt norsk for å ytre seg i offentligheten. Men nå har jeg lest innlegget flere ganger, og forstår virkelig ikke hva du forsøker å si. Det blir bare en usammenhengende graut for meg. Derfor et velment råd: Hvis du språkvasker, vil du nå ut til flere med det du vil si.

08.10.2016 kl.13:21

Enig med overstående. Ikke noe "angrep" men jeg forstår virkelig heller ikke en brøkdel av innlegget ditt.

08.10.2016 kl.14:11

Jeg tror du sliter for tiden, Maria.

Og jeg tror at du trenger utløp for dine tanker, derfor blogginnlegg som kan virke "usammenhengende".

Ta vare på deg selv og da det du trenger for deg selv.

Ikke bry deg om hva andre tenker og mener. Jeg tror at mye av det du gjør og beskriver er nettopp for å vise andre at du lykkes, det eksterne som du kaller det. Men likevel sitter du like tom innvendig (det interne).

Ta vare på deg selv! Du har jo reist mange ganger med fly og kjenner til hva de sier i sikkerhetsrutinene sine; "ta først på egen maske før du hjelper den ved siden av deg".

Jeg har selv vært på en flytur hvor vi måtte stupe ned i full fart og nødlande grunnet trykket i kabinen forsvant. DA skjønte jeg virkelig hva de mente med "hjelp deg selv før du hjelper andre".

Vet du mener alt godt for alle, men du trenger få det godt med deg selv først. Først DA kan du hjelpe andre.

Det å streve etter suksess og høye mål tror jeg i mange tilfeller bare er en flygt for å slippe å gjøre noe med seg selv. Den jobben du klarer gjøre med deg selv er mye mer å trakte etter enn suksess utad.

Ta vare på deg selv. Jeg kan ikke si det ofte nok. Det finnes bare en av deg og ikke la henne gå til spille fordi hun ikke vil konfrontere seg selv.

Klem! 🤗

08.10.2016 kl.14:15

"Flukt" skulle det være for de som måtte heve på øyenbrynene. 🤔 🤗

08.10.2016 kl.14:44

Enig med sistskrivende. Virker som om du strever litt for tiden, og da er det ikke alltid så lett å være klartenkt og ha en god penn. Noen ganger kan det være nødvendig å få seg selv på plass, og etter det kan man hjelpe andre. Ha en fin helg, Maria

Hans M. Nors

08.10.2016 kl.15:23

Har man et ekstremt behov for oppmerksomhet så kan det ha med at man har fått for lite av det når man var liten.

Går vel en grense et sted hvor mange i bikker over i det sykelige.

Vil anta at stadig flere blir slik da foreldrene etterhvert blir mer opptatt av å "se på seg selv og sitt" fremfor barnet. Dårlig spiral dette.

08.10.2016 kl.17:48

Du bør kanskje finne flokken din? Eller rettere sakt, finne tilbake til den.

Øyvind

08.10.2016 kl.21:26

Det virker som du er på tunge medisiner eller downers etter hva jeg leser her, veldig usammenhengende og grøtete.

08.10.2016 kl.23:00

Bare rør, dette her.

09.10.2016 kl.00:47

usammenhengende vrøvel

Maria Erken Høili

09.10.2016 kl.07:12

Hei. Hva spesifikt er det som er vanskelig å forstå? Maria

09.10.2016 kl.07:50

Jeg får følelsen av at du tenker mye mens du skriver og at ikke alle tenkte tanker kommer med i det du skriver. Blir liksom "fyll ut der det passer". Ser jo at jeg gjorde akkurat det samme selv med mitt innlegg lengere opp; jeg nevner kabintrykkfall og nødlanding og hjelp deg selv først. Men i min "iver" etter å fortelle deg dette mistet/unnlot jeg jo å fortelle at oksygenmaskene datt ned i full fart og at alle måtte så kjapt som mulig ta dem på seg.

Jeg har funnet ut at når jeg skriver om noe så forblir mange av tankene i hodet. Ikke alt kommer ut til fingrene og tastaturet/pennen.

Jeg tror det er slik med deg også; du tenker kjappere enn hva du rekker skrive. Dermed blir mye utelatt og alt kan virke grumsete. Når du leser det selv har du fremdeles disse tankene som ikke kom ned i hånden fremdeles i hodet så for deg virker alt logisk tross hva andre sier.

Mitt råd til deg som virker for meg er å snakke høyt med meg selv hva jeg skriver. På den måten må skrivinga følge tanker og tale og da glemmer jeg sjelden noe.

Jeg har putret på deg mange ganger og vært fullstendig uenig med deg. Men nå har jeg bare lyst til å putte deg under "vingene" mine for jeg skjønner at du sliter. Jeg har vært der selv; har slitt og noen forbarmet seg over meg.

Ønsker deg alt godt!

Fjomp1

09.10.2016 kl.14:36

Eneste årsaken til at jeg ikke forstår hva du mener, er din klønete måte å uttrykke deg på. Les MYE, så lærer du å skrive!

Maria Erken Høili

09.10.2016 kl.14:56

Fjomp1: Har du lest mer en dette ene innlegget? Les mye? Det vil jeg påstå at jeg gjør:)

Good Morning

09.10.2016 kl.14:39

Det er en del useriøse troll her inne. Hvis man ikke kan komme med sakelige kommentarer. Så kanskje la være å kommentere? Hvorfor må folk skrive negativt om en person? Kan ikke folk være mere positive?

Jeg liker det du skriver Maria og synes du er flink til å skrive.

Maria Erken Høili

09.10.2016 kl.14:56

Good Morning: Tusen takk:)

10.10.2016 kl.17:50

Du er modig som lar alt dette stå, disse komiske kommentarene fra sjalu folk! For noe tull de lirer av seg. Innlegget ditt gav mening for meg, kanskje språket ditt ble for komplisert for dem? Tilbake til Donald Duck. Hilsen en norsklærer, som synes du er et godt forbilde for ungdommer.

Maria Erken Høili

13.10.2016 kl.10:53

Anonym: Tusen takk.) Som du sier, ikke alle forstår dybde materiale. Det er ikke alt som handler om overflate:) Maria

Skriv en ny kommentar

hits