Jeg har studert noen av de som lykkes stort.

Hei kjære lesere.



 

Bilderesultat for coca cola flasker

Jeg ville lufte med dere noen enkle teknikker, som er gunstig suksess og markedsføring. Jeg har mange ganger tenkt hva som gjør at visse merker lykkes?

Jeg har studert noen av de som lykkes stort og prøvd å dra noen paralleller til deres suksess. Det første jeg oppdager når jeg går i dybden, er at slike aktører spiller på tilhørighets faktorer, å binne sammen folket i glede og gode stunder og inkludere alle, slik at man kan kjenne seg igjen personlig i produktene. Noe som gjør at man er en del av det hele.

Det andre som skiller stor suksess er gjenkjennelsesfaktoren. En av grunnelementene til eks Coca Cola, var designmessig at folk skulle kunne kjenne igjen flasken, selv i mørket.  I 1915, skilte Coca Cola seg ut fra alle andre flasker på den tidens marked. De tenkte innovativt, nyskapende, men samtidig også unike og spesifikke. 

Bilderesultat for hennes og mauritz pluss sizeBilderesultat for hennes og mauritz

H&M kampanjer. Når jeg så den nye reklame kampanje til merkevaren, som er sluppet for bare noen dager siden,  er grunnprinsippene akkurat det samme som i Coca Cola sine reklamer , der de spiller på tilhørighets faktorene, glede og noe alle kan ta en del av, og kjenne seg igjen i. Samtidig er merkevaren ikke forbeholdt en liten gruppe mennesker, men er veldig folkelig og biter over det meste av samfunns segmenter i henhold til konkurransedyktige priser.

IKEA har også samme grunnprinsippene som de to andre aktører nevnt over.( Enkle og definere og kjenne igjen) Det som jeg synes er imponerende og ganske underlig i grunn, er at både H&M OG IKEA, kommer unna med dårlig kvalitet på varene, fordi de er BILLIGE nok. Er man billig nok, så har ikke folk forventninger om at produktene skal vare særlig lenge, og her har vi nok en markedstrategi. De har laget melk og brød varer, der man har rask utbytting, grunnet dårlig kvalitet. Det er helt genialt. Å folk kjøper igjen og igjen. 

Bilderesultat for louis vuitton trunk

Merker som Louis Vuitton er bygget opp på en helt annen måte,(Dette indikerer et enormt klasseskille) Fra 1852 var de bygget for rikmanns folke, Trunkene, eller kistene om du vil,  var et statussymbol som felleskapet ønsket seg men ikke hadde råd til. De ble laget i små opplag for å holde forespørselen oppe.( LV og Hermes) er merker som har store opplag av de varer som de tester markedet for først. De har lange ventelister på produktene sine, noe som øker forespørselen blant denne kategorien av mennesker. 

Fashion som lykkes stort spiller på dette prinsippet, det er kun forbeholdt en liten gruppe mennesker , som vi kaller Eliten. Denne formen for markedsføring skaper meget synlig splittelse mellom rik og fattig og er en av grunnpilarene for status og overflate suksessen. Trunkene til LV er det stor etterspørsel etter selv i dag, og prisen på de som er laget mellom 1850-1890 ligger på en pris mellom 100,000-500.000 Nok.

Bilderesultat for hermes bag

Jeg kan se også at Apple bruker noe av disse prinsippene i markedsføring, de slipper et lite lass først, slik at det går fort tomt, så venter de en stund før de slipper neste lass, slik at folk skal bli desperate, å MÅ ha det. 

Bilderesultat for apple iphones

Jeg synes det er meget spennende å følge utviklingen av store aktører og de som lykkes. Er man god nok til å dra paralleller og integrerer det i egen markedsføring, montro om man selv også lykkes?

Lov å håpe.

Takk for at du leser.

Følg med gjerne på:

Instagram

Facebook

Snapchat: Prettysmooth

Maria 

21 kommentarer

Krystallkulen

20.09.2016 kl.16:58

Samme hva du har studert for du skal miste alt for det har jeg lest i den bloggen jeg fant her, det her noe av det skumleste jeg har lest på år og dag

http://faceblogg.blogg.no/1474366906_du_skal_faen_meg_bl.html

Krystallkulen

20.09.2016 kl.17:47

Så du forresten at jeg markedsførte meg selv via bloggen din?

Jeg er den som kommer til å lykkes

Ikke Solveig denne gangen heller

20.09.2016 kl.20:40

Begynn å studere Bill Gates og Richard Branson, DA tror jeg du kanskje kan lære noe.

Jeg har begynt å forstå at ditt mål for lykke er å lykkes i forretningslivet.

Hvorfor ikke bare kjenne på lykken bare med å være til og ha det godt med sine nære kjære?

Maria Erken Høili

21.09.2016 kl.12:07

Ikke Solveig denne gangen hell: Hei. Husk at man har forskjellig målsetninger induviduelt sett som menneske. Selv om man har det bra på hjemmebane. For meg handler det hele om formidlings glede og evnen til å skape noe nytt og realisere det, til fordel for felleskapet. Maria

Elisabeth

20.09.2016 kl.21:05

Det ene utelukker da ikke det andre, etter min mending. Bill Gates er gift og har barn, til orientering.

Jeg tenker også at det er viktig å ha et blomstrende og mangfoldig næringsliv. Skulle ønske jeg var mer kreativ, nytenkende og risikovillig. Det er ikke min sterke side, så jeg heier på andre med de kvalitetene.

Lykke til Maria!

Maria Erken Høili

21.09.2016 kl.12:07

Elisabeth: Tusen takk Elisabeth:)

Jan

20.09.2016 kl.21:36

Hei, kom tilfeldigvis innom denne bloggen din og har bare lest her i 2 - 3 uker. Men jeg er veldig overrasket - i positiv retning. Du skriver overraskende bra og intressant om mange tema - over snittet bra og intressant. Følte at jeg måtte skryte litt ekstra om dette nå - på dine vegne da :-)

Maria Erken Høili

21.09.2016 kl.12:05

Jan: Så hyggelig å høre. Setter pris på tilbakemeldinger. Ha en fin dag. Maria

Petter H

20.09.2016 kl.22:52

Hei Maria,

Vil anbefale deg å lese Jack Welch; Winning, og Richard Branson; Just do it.

20.09.2016 kl.22:59

For å lykkes fort overkjører man mangt og mange.

For å lykkes i lengden gjør man som Gates og Branson; bryr seg om!

Maria Erken Høili

21.09.2016 kl.12:04

Anonym: Det er jeg enig i. Maria

21.09.2016 kl.07:43

Det bør vel nevnes at alle ordene du har konstruert her er blåkopi fra en artikkel eller avis som sto på trykk for ikke lenge siden.

Du er frekk Maria Høili, det er ikke så lenge siden jeg leste det heller, lurer på om det var på forskning.no eller om det var et annet sted, du er kriminell du, ingenting annet, trodde du at dette ikke skulle bli oppdaget? Da er du ikke naiv men dum

Maria Erken Høili

21.09.2016 kl.10:00

Anonym: Hvor er artikkelen? jeg har skrevet det selv ;)

21.09.2016 kl.07:47

Så det allerede i går, tenkte, venter med å avsløre det til noen har kommentert så flest mulig legger merke til det når jeg nevner at du har faktisk blåkopiert teksten over her, knapt 10 av ordene i den bloggen der er dine egne...

Noe så dumt av deg. nå, kan du glemme å blogge videre, nå har du ødelagt for deg selv,

Maria Erken Høili

21.09.2016 kl.10:05

Anonym: Morsom du, venter på underbyggende link.

Maria Erken Høili

21.09.2016 kl.19:10

Anonym: Venter fortsatt på den fiktive linken du referer til. Maria

Rita Kristensen

21.09.2016 kl.17:45

Anbefaler også å lese Richard Branson - Skap din egen suksess! Mange supre, nære, historier - som berører i flere lag på innsiden :) Til inspirasjon, både på det menneskelige- og forretningsmessige plan.

Nedturer vil alltid komme på alles vei, men det handler om å `lære å danse i regnet` når det stormer som verst.. Stake opp en ny kurs og være trofast. Ingen som har kommet godt i mål med å endre kursen hele tiden underveis, la seg bli rokket med av fordømmende og negative folk. Viktig å være litt vill&gal og en hensynsfull egoist. Misunnelse er jaggu mange ganger større enn kjønnsdriften! ;)

Sjekk også ut Jordan Belford - The Wolf of Wall Street! Også kjent for Hollywood-filmen med samme navn..

Kjør på Maria! Vær trofast mot deg selv og fam.!

Maria Erken Høili

22.09.2016 kl.10:44

Rita Kristensen:
Hei Rita
Jeg har studert begge du nevner over, svært givende lesning. Pluss at jeg har sett filmen( men ikke lest) om Jorden Belford. Den beste filmen som noen gang er laget, spør du meg:) Ha en flott dag, Maria

Frode F.

21.09.2016 kl.21:13

Hei Maria!

Har som sagt lest en del av blogginnleggene dine, og jeg har vel fått et inntrykk (riktig eller galt) om at veldig mye dreier seg om en slags evig jakt på lykke, det å prestere, det å skape og det å ha suksess.

Kommentarene under blogginnleggene dine ser ut til å ha en tendens til enten; uhemmet skryt ELLER ufine kommentarer. Strengt tatt vet jeg ikke om noen av delene er særlig konstruktivt.

Kan hende du og jeg, er litt på hver vår planet, for jeg ser i alle fall svært annerledes på mye.

Du kan godt lykkes i et business-prosjekt, men jeg tror strengt det ikke vil deg noen langvarig personlig tilfredstillelse.

Derimot tror jeg du er en person som har mye å gi på det personlig plan, og du burde absolutt vurdert å jobbe med mennesker med behov for omsorg (handicappede, mennesker med rusproblemer eller hva det måtte være).

Hvis jeg har forstått det riktig at du har et veldig sterkt økonomisk utgangspunkt, så er det nok ofte dessverre slik at om man da lykkes økonomisk, så er det egentlig ikke særlig mange som blir imponerte.

Hva du vil gjøre er selvsagt opp til deg, men fra sidelinjen tror jeg litt andre aktiviteter hadde vært mer givende på sikt.

Denne kampen for å prestere, mestre etc....Det er ingen ting galt med det, men jeg tror ikke det er slik at lykken plutselig dukker opp når man har lykkes med noe.

Martin Luther sa omtrent noe sånt som; at mennesket kommer aldri ut av bekymringer, så lenge man hele tiden tar pulsen på seg selv.

Noen ganger er det ok og også bare være menneske.

Pass på å nyte de helt vanlige hverdagene. Dem er det flest av :-)

Men lykke til uansett hva du gjør!

Mvh. Frode F.

Maria Erken Høili

22.09.2016 kl.10:53

Frode F.:
Hei Frode, først vil jeg si takk for at du leser, og bruker tid på å kommentere:) Jeg er vel litt sånn som menneske, om jeg skal forklare i korte trekk, all inn eller all out. Det reflekteres i det jeg skriver. Jeg har jo mitt syn på verden, og det er dette jeg formidler. Jeg forventer ikke at alle tenker likt, derfor er det helt ok, å ta med seg det man har bruk for induviduelt som menneske, å la resten ligge. Når det gjelder konstruktive eller ukonstruktive kommentarer, er jeg helt enig med det du sier. Jeg tror folk generelt ikke gidder å utdype noe særlig i uttalelsene sine.
En annen ting: Så har jeg mange som følger meg for å slenge dritt, og mange som følger meg for å heie. Jeg har slått meg til ro med den tanken, at verden trenger begge deler. Ha en strålende dag, og jeg elsker sitatet det du sa:
Martin Luther sa omtrent noe sånt som; at mennesket kommer aldri ut av bekymringer, så lenge man hele tiden tar pulsen på seg selv.

Jeg tar det med meg, å takke for det.

Maria

Til Frode F.

22.09.2016 kl.08:06

Godt innlegg!

Mvh. Nathalie.

Skriv en ny kommentar

hits