Råd for deg som vil gå opp i vekt.

Hei kjære lesere.



Etter en forespørsel fra en leser, så velger jeg å gi noen tips og råd til vektøkning.

Det er få som snakker om vektoppgang og problematikken rundt dette, fordi vektnedgang er et overskyggende tema.

Jeg er selv en som sliter med akkurat dette. For å være ærlig har jeg nå begynt å spise lakris rett etter trening for å legge på meg ekstra masse, via sukkeret. Noe som jeg egentlig er imot, men desperasjonen tar meg til tider. Jeg anbefaler ikke dette som det sunneste alternativ. 

Min mann har også samme problem. Han mister vekt meget fort om han ikke vedlikeholder stramt program av styrketrening og stort inntak av kalorier daglig.

Men spørsmålet er hvordan gå opp i vekt på en sunn måte? Her kan jeg gi noen tips og råd.

For det første er det viktig å ikke spise produkter som inneholder for mye fiber, fiber gir en lengere metthetsfølelse og det er ikke ønskelig i en vektoppgang. Et annet kjempeviktig tips er å øker inntaket av sunne fettsyrer og karbohydrat. Banan, gulost, fløte, H-melk, seter rømme, avokado, Fet fisk innen alle kategorier( de feteste fiskene er de røde) Meierismør, kokosolje, olivenolje, nøtter i alle kategorier(peanøttsmør) Quinoa, bønner, linser (Belgfrukter) Villris og Havregryn. Mørk sjokolade 70% eller mer. Om du tenker helse, styr unna raffinerte produkter som hvitt, mel, sukker, pasta og ris. Dette er tomme kalorier og legger seg som fett. 

Det er viktig at du bytter ut kjøttproduktene, med fisk og kylling, grunnen til dette er fordi du føler deg stinn etter store intakt rødt kjøtt, noe som gjør at du spiser mindre i etterfølgende måltider. 

Du bør gradvis tilvenne kroppen flere kalorier, ved å tøye grensene(utvide magesekken) Litt ved hvert måltid. Fint om du spiser sent før du går i seng, så kroppen har litt å jobbe med gjennom natten. 

Når det gjelder trening, styr helt unna kondisjon og sats på styrke. Øvelser som øker massen er,  er store muskelgrupper,

1.Markløft

2. Knebøy

3. Benkpress

4. Militærpress

 Husk å få i deg god næring rett etter treningsøktene, sjokolademelk er veldig effektivt. 

 Hater du styrketrening eller har skader som reduserer deg, kan du også:

 Øke muskelmasse i motbakke, seige drag med høy motstand.

Dette kan utføres på tredemølle og sykkel. Husk tung, tung motstand. 

Legger også ved link, det sunneste du kan spise

Maria 

21 kommentarer

armatur kjøkken

08.09.2016 kl.12:24

Takk for tips!

Maria Erken Høili

08.09.2016 kl.12:32

armatur kjøkken: Bare hyggelig:)

Christine

08.09.2016 kl.12:48

Jenter med muskler er pent. Ikke hør på haters som sier teite ting. Sånt kommer gjerne fra mannfolk som er litt pinglete på ett eller annet vis eller misunnelige jenter. Dritten er jo sånn sett egentlig komplimenter i forkledning...

Maria Erken Høili

08.09.2016 kl.20:13

Christine: Det finnes preferanser for alt i livet;) Det viktigste er å finne hva man selv trives med;) Jeg personlig er mer opptatt av mine preferanser om meg selv, en å bry meg om andre menneskers preferanser;)

Henriette Celin

08.09.2016 kl.12:59

Dette må jeg prøve. Tusen takk for tipsene! ^^

Maria Erken Høili

08.09.2016 kl.20:11

Henriette Celin: Bare hyggelig, lykke til;)

Anti

08.09.2016 kl.15:47

Christine. Snakker du om hatere og benevner mennesker med ett annet syn en deg som dritt, er det mulig å drite seg mer ut en deg?

Eli

08.09.2016 kl.20:02

Dette innlegget liker jeg! Du snakker så normalt om et tema som ikke er så mye oppe i dagen, noe jeg liker. Selv har jeg ikke problemer med det nå, men hadde det for ca ett og et halvt år siden.

Maria Erken Høili

08.09.2016 kl.20:14

Eli: Godt å høre;) Gleder meg å bidra;)

Henriette Celin

08.09.2016 kl.20:33

SV: Takk ;-)

Maria Erken Høili

09.09.2016 kl.08:56

Henriette Celin: Bare hyggelig:)

creativeminds

08.09.2016 kl.21:57

Jeg beundrer deg for alt du klarer å oppnå med kroppen din :) jeg har dog ikke lest bloggen din så ofte tidligere, men lurte på om du har noen tips i matveien? Noe som går fort vel og merke? Med fire barn i hus er det absolutt ikke tid til lange forberedelser og slikt. Håper du får en fin kveld! :)

Ta gjerne en titt innom bloggen min;http://creativeminds.blogg.no

Maria Erken Høili

09.09.2016 kl.09:04

Conny Helén Lamøy: Hei:) Jeg forstår hva du mener, har selv 3 barn:) Det er viktig å planlegge og helst kjøpe inn til 3-4 dager når du handler, slik at du har råvarer tilgjengelig. Slik slipper du snarveier eller enkle løsninger, som kanskje ikke er så sunne som du skulle ønske. Jeg anbefaler som i innlegget og spise "ekte" mat. Med ekte mener jeg mat som er minst mulig behandlet eller fortynnet. Fisk, skalldyr, egg og kylling er noe vi personlig spiser mye av. Så spiser vi også mye knekkebrød og grove lefser istedenfor brødmat. Viktig å få i seg 3 mellommåltider, her kan du spise litt nøtter, yogurt, proteinshake, proteinbar, smoothie, frukt eller lignende. Som et godt tips, om du ikke skal opp i vekt, så spis MYE grønnsaker på siden, av både frokost, middag og kvelds. Dette fyller magen, slik at du føler deg mett. Dessuten har kroppen mye bedre av å spise mat som ikke er så tungt fordøyelig. Jeg kan lage et nytt matinnlegg:) Det ligger mange allerede på bloggen som du kan se på:) Lykke til.

Renate Athene

08.09.2016 kl.23:02

Endelig tips og råd om vektøkning!! Takk:)

Maria Erken Høili

09.09.2016 kl.08:56

Renate Athene: Bare hyggelig:)

Sabrina

09.09.2016 kl.06:49

Ja, det er ikke enkelt! Det er jo gjerne slik at de som vil opp i vekt rett og slett ikke orker å spise den mengden som skal til for å øke vekta (på tross av energitett mat som avokado, etc). Et tips kan være å snike inn en spiseskje eller to med olivenolje i frukt og/eller grønnsakssmoothie (da får man også med seg fiberet man absolutt trenger for at man ikke forstoppes). Nøttesmør i ulike varianter er også toppers!

Maria Erken Høili

09.09.2016 kl.08:56

Sabrina: Hei, ja, kjempelurt å "snike" inn, små mengder av kaloririk mat :) Slik som du sier i en smoothie eller lignende:)

grandbeard

09.09.2016 kl.08:28

Tusen takk for tipsene. Denne artikkelen har vekket meg til å gjøre noe!

Maria Erken Høili

09.09.2016 kl.08:53

grandbeard: Hyggelig å høre, ønsker deg masse lykke til:)

Mari

16.09.2016 kl.11:18

Tusen takk for at du tok deg tid til dette temaet og for kjempe gode råd og tips :-)

Maria Erken Høili

16.09.2016 kl.11:48

Mari: Bare hyggelig:)

Skriv en ny kommentar

hits