«Den aller mest bortkastede tiden, er all den tiden du brukte til ikke å starte.» 

Hei kjære lesere.

​Nå som hverdagen har begynt igjen er det viktig å falle tilbake til gode rutiner. Sommeren er god og lang, så det er fort gjort, å miste alt av den positive motivasjonen når det gjelder oppstart igjen. Veien er ofte seig og vond. Men husk å ikke kaste bort tiden. 

«Den aller mest bortkastede tiden, er all den tiden du brukte til ikke å starte.» ? Dawson Trotman


Foto: Jørgen Orlin

 

For min egen del, lar jeg meg aldri glippe ut av de positive rutinene. For jeg vet, at veien tilbake er lang. Det gjelder å tilegne seg og integrere dette som en livsstil. Kroppen har ikke gått av for høyt stress og press, gjennom jojo slanking.


Foto: Jørgen Orlin

 

Mine hverdagsrutiner er: 

Morgen: 07.00-08.00 - Frokost- egg-laks-avokado-paprika-agurk  

( barna spiser det samme som meg)

08.00-09-00 -Levere bar i BHG og på skole

09.00-10.30 -Trening- variasjon mellom styrke og kondisjon.

Eksempel:  

Oppvarming- stigning 15 på tredemølle 20 min hastighet 4.5

Styrke program med variasjon- overkropp eller underkropp-isolert mage-isolert rygg

Om du vil definere tar du 25 rep ganger 4 sett lette vekter. Bygge 8-12 rep 4 sett tyngre vekter.

Ro intervaller tabata 20 sek på 110% 10 sek hvile x 8 sett

Avslutter bakkeløp helling 8-15% hastighet 9-10, 40 sek på 20 sek pause 5 sett.

10.30 -Mat- yoghurt-frukt-speltlomper med innhold/kylling/fisk/skalldyr, grønnsaker på toppen

11.00-16.00 -Jobb. Husk å spise imellom- Nøtter-frukt

16.00-19.00 -Barn- lekser

17.00 Middag- kyllingfileter-grønnsaker-søtpotet

19.00 Legging av barna

kveldsmat- knekkebrød med ost-riskaker-kylling/kalkunpålegg

1930-21-00. Jobb

Seng 21.30

Når det gjelder trening, er det viktigste av alt at man trives med det man gjør av sport. Om man ikke liker det man bedriver, vil det ikke gå under livstil positiv rutine og du vil fort falle fra. Å starte på igjen med nytt program, kan være meget demotiverende. Feiler du flere ganger er det enkelt å havne i gruppen, "det ligger ikke for meg" å gi opp. Husk å tilrettelegge for deg selv slik at du unngår nederlag. Sett deg små mål med korte intervaller. Da har du større drivkraft til å fortsette om du når delmålene fortløpene. 

Det er viktig å legge seg tidlig slik at kroppen for restituert , så lenge du legger deg til sengs å hviler, kan man likevel lese en god bok eller høre på musikk om man har vanskeligheter med å sove tidlig. Bare som forslag.


Foto: Jørgen Orlin

 

Husk:

«Uansett hvor sakte du løper, så knuser du alle som ligger på sofaen!

Maria 

 

 



 

22 kommentarer

Znippen.no

16.08.2016 kl.14:55

Så sant, takk for motivasjonsboost! Håper du har en flott dag! Feel free til å ta en titt innom min nye blogg og følge den på facebook :)

Maria Erken Høili

16.08.2016 kl.22:17

Snippen: Bare hyggelig, ha en flott kveld.

Thomas

16.08.2016 kl.16:20

Takk for godt innlegg, har lyst til å bli en "god jogger", har du noe tips å komme igang. Jeg er ikke flink til å løpe og eller holde ut, har smerteterskel som en spurv😊😊😊

Maria Erken Høili

16.08.2016 kl.22:17

Thomas: Jeg ville vel begynt med å gå i tempo ca 20 min om dagen, så tilvenner du kroppen sakte. Om du går i motbakker, så blir det desto enklere å begynne å jogge på flatt terreng etterpå siden kroppen tåler mer motstand. Du blir litt bedre for hver dag som går:)

16.08.2016 kl.17:33

enig

Maria Erken Høili

16.08.2016 kl.22:15

Anonym: ;)

kaffeelsker

16.08.2016 kl.19:29

Gøy med innblikk på dine hverdagsrutiner, og takk for fine tips! Merker jeg må bli flinkere på restitusjon!

Maria Erken Høili

16.08.2016 kl.22:14

kaffeelsker: Hvile er viktig:)

Thomas

16.08.2016 kl.22:50

Takk for veiledning Maria Høili, dette blir spennende. Jeg tror jeg har en liten gevinst ift motbakker, og jogging, går trapper hver dag.

Blokken er 14 etasjer og jeg går i snitt 18 ganger opp til topps daglig i 9 mnd nå, i greit tempo, synes jeg da ift til tempo.Er nok peanøtter for den trente.Men Men. Takk for tips, fantastisk at man kan få god hjelp her.

Nathalie

16.08.2016 kl.23:38

Tusen takk Maria;) Du vet at jeg ble glad for dette. Ønsker deg en fin dag! Klem fra meg;)

Maria Erken Høili

18.08.2016 kl.10:11

Nathalie: ;)

Jan

17.08.2016 kl.14:55

Jeg vet ikke helt hva som er mest festlig her. At et menneske som "jobber" som blogger deler sitt privilegerte tidsskjema (folk flest jobber minst 7,5 timer sammenhengende), eller at noen lesere (mot formodning) tror dette er noe å etterstrebe - eller at Nettavisen betaler noen for å skrive sånt vås.

Meeen, ha en fortsatt fin dag - og finn deg gjerne en ånkli jobb, og bidra litt til samfunnet! ;)

Maria Erken Høili

18.08.2016 kl.10:10

Jan: Jeg jobber ikke bare som blogger kjære deg;) vi bygger egne konsepter og har en gründervirksomhet som er i voldsom vekst;) både i Norge og USA. I tillegg er jeg aktiv i eiendom og kunst markedet;) ha en fin dag.

Thomas

17.08.2016 kl.15:50

Jan, jeg vet ikke helt hvem det er av bloggeren og deg som bidrar mest til samfunnet. Jeg vet ikke fordi jeg er i tvil om hva du legger i bidra, men om det er årlig økonomisk bidrag til AS Norge du mener, tror jeg du skal sjekk litt hva denne bloggeren de siste årene har bidratt i form av skatt og arbeidsplasser !!! ??? Og dernest det å engasjere seg i menesker og meneskers ve og vell gjennom å gi råd og kunnskap via en blogg, er det nok slik at menesker er takknemlig for innspillene hun kommer med. Faktisk så ligger denne bloggeren du uttaler deg om blant de 50 mest leste bloggene i Nettavisen, hva tror du er årsaken til det? Er det alle de mange tusen som besøker bloggen hver mnd idioter og betalt av nettavisen for å lese...

Jeg synes din kommentar er gjennomsyret av misunnelse, alle normale menesker ville vel drømt om å jobbet mindre å hatt mere fritid..

Mulig alle unntatt deg, men ære være deg for det, takk å pris for at det er ingen som tvinger deg til noe som helst, vil du jobbe mere får du lov til det, vil du la være å lese slike blogger som ryster deg så mye, slipper du det. Istede for å bruke så mye tid å energi på å rakke ned på folk som på så og si "idealistisk" grunnlag skriver innlegg som dette for å hjelpe folk i " det samme samfunnet" som du lever i, til en bedre hverdag med trening og kosthold, synes jeg du skal bruke den tiden på å finne deg et ånkli tiltak i samfunnet som kan gange andre menesker.

Spar oss for slikt usaklig vås som du selv sier, ta ansvar i eget liv, så er jeg helt sikker på at vi andre tar ansvar i våre liv, også når det gjelder samfunnsnyttig arbeide. Makan te oppgulp, om du har et jævlig liv er det din skyld ikke noen andres, livet blir akkurat slik man velger at det skal bli, ikke skyld på andre for at du ikke har det livet du ønsker.

Makan!!!

Ingeborg Sofie

17.08.2016 kl.21:07

THOMAS: Bøyer meg i støvet for motsvaret ditt til galle-oppgulpet over her 😆

MARIA: Dette innlegget digget jeg! Tusen takk! Det er nok flere som trenger motivasjon til å finne tilbake til de gode rutinene i hverdagen 😀👊💪

Ingeborg Sofie

17.08.2016 kl.21:07

THOMAS: Bøyer meg i støvet for motsvaret ditt til galle-oppgulpet over her 😆

MARIA: Dette innlegget digget jeg! Tusen takk! Det er nok flere som trenger motivasjon til å finne tilbake til de gode rutinene i hverdagen 😀👊💪

Maria Erken Høili

18.08.2016 kl.10:08

Ingeborg Sofie: Hyggelig å høre ingeborg;) Håper alt er bra med deg;) Har du fortsatt god progresjon ?

Thomas

17.08.2016 kl.22:01

Takk Ingeborg Sofie, du er god:) Jeg er opptatt av fair play,så det man sender ifra seg har man en lei tendens å få tilbake. Og takk til Maria Høili, for god hjelp. De første 20 i motbakke er tilbakelagt:)Skap dere en magisk natt.

Maria Erken Høili

18.08.2016 kl.10:08

Thomas: Takk for støtte;) Ha en flott dag;)

Thomas

18.08.2016 kl.13:40

Det skulle bare mangle Maria, det er jeg som skal takke for all god hjelp.Dine gode råd, ditt sprudlende og ærlige engasjement betyr veldig mye for veldig mange.

Skap deg en magisk dag:)

Edward E

20.08.2016 kl.00:06

Kan ikke du starte din egen blogg THOMAS... Svære A4 sider med kommentarer og mas.. Det har jo tatt helt av i det siste. Veldig uinteressant det du har og tilføye her

Ingeborg Sofie

21.08.2016 kl.20:09

Maria: Jeg har det bare bra. Mye som har skjedd denne sommeren. Det har vært veldig hektisk. Jeg vil si at jeg har en god progresjon hva livsstilsendring angår. Vektmessig har jeg gått ned kun 1 kg i sommer så der er det ikke mye å skryte av. Jeg er imidlertid opptatt av hele pakka som livsstilsendring innebærer. Trening og det å skape en aktiv livsstil. Der gjør jeg store fremskritt og det er jeg fornøyd med 😃

Skriv en ny kommentar

hits