Rumper og pupper blir vi noen gang enige?

Hei.

Jeg hiver meg inn i denne rumpe debatten mellom Isabel og Tuva.

Man kan ikke alltid trene seg til en rundere eller større bakdel. Dette handler om anatomi, Vi har også brystmuskel, men man kan ikke lett trene seg til større bryster som kvinne? Om man er av formen atlet fasong så vokser man mye enklere i overkropp en underkropp. Om man er pære så vokser man enklere i underkropp en overkropp. Dette er gener. Hvor du legger på deg avhenger av dine gener. Samme med muskulaturen. Om man ekseplevis har vært stor, så vil man ha en del overskuddshud. Jeg som har vært gravid 3 ganger og er av formen atlet, har kjempeproblemer med å legge på meg på rumpe og lår. Mens å få 6 pack er enkelt og arm og ryggmuskel. Så det handler ikke om å være lat om man har forsøkt i flere år å få større rumpe og ikke lykkes. Man kan selvfølgelig kompensere og legge på seg i fett% over hele kroppen for at det tilslutt skal legge seg litt på rumpa , man da går man over i kategorier man ikke ønsker å være i. Jeg synes forflytting av fett er en lite avskrekkende operasjon og 100% naturlig. Hadde vært litt mer skeptisk til å legge i silikon der, siden man bruker bakenden aktivt på en helt annen måte en en brystmuskel. Slitasjegrunnlaget her er mye større. 

Ellers så vil jeg ta tak i dette med komplekser hos unge. Jeg vil jo begynne med å si at vi alle er med på å bidra til et mer utseendefokusert samfunn. Begge kvinnene over er unge, i første av tyveårene og lever utelukkende av salg basert på utseende. De gruppene dere henvender dere til er unge lesere, de alle fleste blogg-leserene i Norge er unge jenter som ligger mellom 9-13 år. Formidlinger dere kommer med basert på utsende, hva som er greit og ikke greit, hvordan man skal se ut og hvordan man ikke skal se ut til sårbare grupper, burde dere tenke igjennom. Det er klart at vi bygger et samfunn av komplekser når vi skal se ut som uoppnåelige genetiske plastikkdukker. Jeg har selv innrømmet at jeg har både silikon, hatt en rekonstruksjon og bruker botox. Men man må skille på behovet hos en snart 33 år gammel 3 barns mamma og 2 jenter i førsten av 20 årene. Mine lesere er heldigvis ikke så unge. Selv om jeg sliter med disse dobbeltmoralistiske skrivekulturen selv. 

At man er bra nok, blir aldri tilfelle før vi får innføring i egenverd og begynner å rette fokus på indre verdier og kvaliteter hos mennesker. Først da har vi en mulighet til å komme i balanse med oss selv. Vi skal ikke bare bryr oss om bare det ene eller andre men helheten av oss selv som mennesker. Innsiden og utsiden som et komplett prosjekt. Jeg tenker at vi må bli flinkere til å heie frem mennesker som kan bidra til å øke selvfølelsen hos unge, som lærere, pedagoger og barnehage assistenter, at de må vite sin viktighetsgrad og sitt ansvar. Bli mere synlige i media, komme med spalter og råd. Foreldre må huske på å minne sine barn på hva de er gode på og at de duger. At det de gjør og sier har en mening, alt trenger ikke å passe inn i en a4 mentalitet. Psykologer er litt som å si nå er du syk og du må fikses, det er noe feil med deg. Tror neppe dette er med på å styrke selvbilde til alle .Så er det viktig at det ikke går forlangt før man tar grep Tidlig innføring er nøkkelen. Slik skaper man selvverd. 

Bare noen ord fra meg som er noen år eldre:)



Maria 

 

 

 

22 kommentarer

22.02.2016 kl.13:59

Sitat:

"Jeg synes forflytting av fett er en lite avskrekkende operasjon og 100% naturlig."

Jadda. Flytting av fett er 100% naturlig...

Hvis det krever narkose er det slettes ingen "liten" operasjon. Alle operasjoner med narkose innebærer en større risiko.

22.02.2016 kl.15:12

Jeg er 39 og har kun farget håret. Begynner å lure på om jeg er unormal? Det finnes ikke noe naturlig ved å putte div syntetiske stoffer inn i kroppen eller flytte på fett etc, etc. De fleste av oss lever svært gode liv med rynker og naturlig "sagging". Det handler om å akseptere seg selv og kanskje finne litt sunnere verdier å fokusere på enn sitt eget utseende. Det et tydeligvis alt for mange som ikke vet hva de skal gjøre med pengene sine!!!! Skulle bare ønske at disse personene ikke måtte blogge om det i tillegg og normalisere en slik atferd. Å nei Maria dine behov er ikke annerledes enn disse to jentene i 20 åra sine. Dere lider av det samme alle tre en syk opptatthet av eget utseende og dere smitter unge jenter gjennom å normalisere dette!

Maria Erken Høili

23.02.2016 kl.14:15

Anonym: Du er ikke unormal. Men det som kommer frem og blir fokusert på i mediene er nettopp dette. Mine behov er mine behov slik som dine tilhører deg. Vi må legge en aksept til at ikke alle trenger å være like og ikke alle motiveres av samme faktorer.

22.02.2016 kl.20:25

For en gal, gal verden vi lever i... Hva skjedde med naturlig skjønnhet? Jeg synes fortsatt naturlighet er penere enn alt det man kan kjøpe og sette på. Man blir jo en helt annen person med alt stæsjet.. Men jeg er nok en utdøende rase.

Maria Erken Høili

23.02.2016 kl.14:11

Anonym: Ja, du har nok rett om man ikke oppfordrer tillat det er ok å være annerledes er man fortapt.

S

22.02.2016 kl.22:57

Du sletter kommentarer som ikke er Enige med deg lenger... Nice touch.. Tror nok mange gjennomskuer den etterhvert

Maria Erken Høili

23.02.2016 kl.09:02

S: Ja, jeg må sile ut 2 servere fra Oslo, om det er noe annet som av upassende ord som blir brukt, så siles dette også ut. Ellers er det fritt frem med konstruktive pluss og minus.

halvor eide

23.02.2016 kl.12:04

Du snakker om rumpe, rumpen er den største muskelen i kroppen. Hvis dgår d i vekt og trener knebøy ( jg kjenner kvinner som tar 250 knebøy med kropsvekten hver dag, WOW, spersexy rumpe)

Vil de få sexy rumpe, bestående av muskler. Bruster for damer: Tuller du, Kan ikke trene vekk fettet i brystene, beklager.

Du virker veldig uvitene om kropp og kost, hvorfor vil du være her?

Jeg liker alle dame rumper, min dette ble sprøyt, ingen trener 3 år uten rompe resultat, jeg kn gi resultat, stor eller små innen 3 mnd.

Hilsen Halvor Eide

Maria Erken Høili

23.02.2016 kl.12:35

halvor eide: Må bare meddele at jeg har trent aktivt de siste 10 årene, tennis, sykling,riding og crossfit. Jeg trener hver ENESTE dag:) Jeg har en fett % på 8,5, som jeg har ligget stabilt på de siste 2 årene. Jeg har født 3 barn og vært 30 kg tyngre en det jeg er i dag. Nei, alle kan ikke få stor rumpemuskel. Det handler om anatomi .Atlet form på kvinner, har problemer med å trene på seg til store romper og lår. Det er få som har trent mer en meg og jeg ligger på topp idrettsnivå i antall treningstimer i året, ikke for å skryte, men bare slik at du forstår at jeg har kunnskap til å uttale meg.

Realitet

23.02.2016 kl.12:18

Kjære Maria! Du er ei flott dame med bein i nesa. Men jeg som mann på din alder må si jeg faktigst er litt skremt over kroppsfokuset i dag. Jeg har selv drevet med idrett og trener mye og spiser sunn norsk mat. Ingen ting er bedre at barn og ungdom driver med idrett og er aktive. Problemet er at sosiale medier har blitt en plattform der unge jenter viser frem skikkelig usunne idealer ofte gjennom å sulte seg eller gå på ekstremdietter. Det er en konkurranse om å få mest mulig "likes" på bildene. Det disse jentene søker er bekreftelse pga lav selvtilitt. Mener at foreldrene må ta større ansvar for hva barn og ungdom deler på sosiale medier. Er rett og slett bekymret for de barna som skal vokse opp i dette syke samfunnet. Folk blir dummere og dummere for hver dag som går, fordi det eneste de bryr seg om er å legge ut kroppsbilder og "trutmunn" bilder.

Når det gjelder operasjoner, så er det trist at folk føler de må endre på kroppen sin, fordi den likssom ikke skal være god nok. Burde man heller ikke søke hjelp for usikkerheten istedet for å ødelegge kroppen med masse plastiske operasjoner? Kan forsåvid skjønne det i ekstreme tilfeller der kroppen er misdannet. Isabell har en nydelig kropp, og jeg mener det er horribelt at Isabel som er ei så flott jente, må operere rumpa for å få bedre selvtilitt. Det vil ikke endre noen ting. Hun trenger hjelp til usikkerheten sin. Håper du tar dette opp oftere på bloggen da det er et veldig stort problem.:)

Maria Erken Høili

23.02.2016 kl.12:58

Realitet: Hei. Jeg tror at hovedproblematikken i samenligning til andre er oppdragelsen vi bedriver i samfunnet. Man skal være like, gjøre det samme, lære det samme, det er en mal på hvordan livet skal se ut som en normal. Vi lider kan jeg bruke som et fint ord av 95% likhetsmennesker her i landet. Derav 95% vil være like og ikke skille seg ut. Når man setter barbiedukker til idealer blir trendene av de 95% av å ligne på overnevnte ideal. Det må en aksept til for mangfold, slik at det blir akseptert å være annerledes. Jeg kan dra meg selv som et eks av en anneledestenker, den som går mot strømmen. Jeg legger ikke lokk på ytfordringer og er meg selv , jeg er her for å ta et oppgjør med Janteland, der det er en skam å skille seg ut. Vi må avklimatisere denne problematikken, først da vil vi ha en mulighet til å snu denne trenden. Jeg mener som en visuell person slik Isabel nok er som bryr seg om det ytre, mener at enkeltmennesker må gjøre som de vil, med sin egen kropp. Men oppfordrer likevel til å tenke seg om. Jeg på min side har fikset på meg selv for min egen del, etter fødsler så følte jeg meg ikke vel, noe jeg ordnet opp i. Nå føler jeg meg bedre og er fornøyd. Man kan ikke alltid si at ting ikke hjelper på selvfølelse og for min del handlet det å få tilbake meg selv. Så noen komplekser kan komme av drømmer om sammenligning og idealer, mens andre ganger blir det en reparasjon og en tilbakeføring av seg selv som menneske. Å være god nok blir man ikke før man slutter å sammenligne seg selv med omverden. Jeg har ikke tro på at en psykolog kan snu tankegangen til hele samfunnet?

pleier

23.02.2016 kl.13:04

ikke operer silikon inn i baken. det har det vært noen mishaps med.

https://www.youtube.com/results?search_query=hourglass+figure+hypnosis

dersom dere ønsker en mer kvinnelig figur. ikke slank dere! og ikke tren for hardt. men overdriv heller ikke fett inntaket.

http://www.buggeplastikkirurgi.no/operasjoner/fettransplantasjon/

23.02.2016 kl.13:33

"Det er få som har trent mer en meg og jeg ligger på topp idrettsnivå i antall treningstimer i året, ikke for å skryte, men bare slik at du forstår at jeg har kunnskap til å uttale meg."

Trener du 6-10 timer hver dag i tillegg til å jobbe med bloggen 6-10 timer hver dag i tillegg til å være mor for 3 stk?? Og så skal du kanskje sove litt??

Maria Erken Høili

23.02.2016 kl.13:38

Jeg har trent 2 timer om dagen aktivt 7 dager i uken , er det meg som mor du skal dømme her? Hold deg til saken. Jeg har nok kunnskap til å uttale meg om overnevnte påstander.

23.02.2016 kl.13:52

Du sa bare at du trener like mye som en toppidrettsutøver og jeg er ganske så sikker på at de trener mer enn to timer hver dag.

Maria Erken Høili

23.02.2016 kl.14:00

Anonym: De ligger fra 15-17 timer i uken.

23.02.2016 kl.14:12

Kjenner til en som trener minst 3 timer to ganger hver dag. Helt vanlig forteller han da det nesten blir som en jobb, i allefall i sesongen.

Maria Erken Høili

23.02.2016 kl.14:28

Anonym: Javel, i sesong. Det er ikke vanlig på helårsbasis. Men hvor vil du? jeg sier jeg har tyngde for å uttale meg. Har du noe fornuftig å tilføye?

23.02.2016 kl.14:35

Slutt å skryte og brife og innse at andre kan vite mer enn deg både når det gjelder trening, helse og kosthold. Du prøver forestille deg selv som den absolutte ener på disse områdene og det blir for teit.

Maria Erken Høili

23.02.2016 kl.14:38

Anonym: Hva var det du skulle bidra med? Hvordan du oppfatter meg må du selv stå ansvarlig for. Jeg skriver om det som opptar meg og ja, jeg har mye erfaring med trening og kosthold.

Realitet

23.02.2016 kl.21:17

Er enig i at folk må få velge som de vil til syvende å sist. Men når ei så ung jente som Isabell som ser bra ut og verken har gjennomgått fødsler eller at alderen gjør sitt for at man ikke klarer å forme kroppen gjennom trening og kosthold, skriver på bloggen at hun skal ta rumpeoperasjon, så sender det ut et farlig signal tenker jeg. Disse unge jentene ser nok på henne som "perfekt" og som et stort forbilde. Disse jentene er som regel 10-16 år, noe som gjør det enda skumlere å skrive sånne ting. I ditt tilfelle som er en del eldre og har fått barn, så kan jeg skjønne at man vil ha tilbake den kroppen man hadde før fødsel.:)

Er helt enig med deg i at samfunnet er helt crazy, der alle skal være like å ha samme ideal. Jeg mener at mangfolk og ulikheter er en bra ting. Er ungdommer friluftsmennesker, så blir det feil, fordi det ikke er kult. Drikker de ikke alkohol er eet også feil. Det må nok en holdningsendring fra øverste hold for å snu trenden. Sosiale medier er ikke bare bra. Barn og ungdom ser på disse "perfekte" menneskene og vil være som de. De glemmer å gjøre ting som de selv vil gjøre eller hva de selv står for, for å passe inn i det perfekte idealet. Stå på videre Maria. Jeg støtter deg.:) Og dere nettroll som kommer med sure oppstøt hele tiden, vær snill å skaff dere hjelp. Ikke rart at mobbekuluren i samfunnet og skolen er så dårlig, når man ser hvem de har det fra..

Henriette

25.02.2016 kl.16:04

Slik jeg ser det er det viktig at man som toppblogger, med stor påvirknigskraft og enorm rekkevidde må være seg sitt samfunnsansvar bevisst. På blant annet bloggen til Isabel opplever jeg det som i mine øyne er en fullstendig ansvarsfraskrivelse hva gjelder påvirkning av unge jenter.

At mennesker i dagens samfunn legger seg under kniven er ikke noe nytt, og jeg er på ingen måte motstander av kirurgiske inngrep, MEN jeg er sterk motstander av glorifisering, bagatellisering og normaliseringen av kirurgiske inngrep som foregår på en offentlig arena som i all hovedvekt er rettet mot unge, sårbare, usikre jenter på søken etter forbilder og inspirasjon. Slik jeg ser det er den viktigste kroppsdelen man har hodet - og jeg tror man kommer langt lenger ved å bruke det og rette fokuset på det enn hva man gjør med struttende silikonpupper og en unaturlig kardashian liknende sprettrumpe.

Ellers må jeg si at jeg opplever deg som et friskt pust i bloggverdenen og at jeg syns det er både morsomt og tøft å se hvordan du fronter og står for dine meninger

J23

Skriv en ny kommentar

hits