Hvorfor gikk jeg så hardt ut mot fedme?

Hei kjærer lesere.

Jeg skrev et innlegg for noen dager siden der jeg gikk til angrep på en XL- Modell som skulle representere et nytt forbilde for å forebygge kroppspress. Jeg var litt kort i mine uttalelser og ønsker å forklare problematikken sett fra mitt perspektiv. Vi blir fetere og fetere her i vesten. Det er en realitet og ikke noe jeg har laget meg en formening om. Det er noen hovedgrunner til at dette skjer. 

Man må være ærlig med seg selv og se når det begynner å gli ut og ta tak i problematikken før den eskalerer. Alle blir feite om man spiser for mye. Altså om man putter inn mer en man forbruker blir man feit. Jo mindre aktiv du er, jo lavere forbrenning vil du ha. I noen tilfeller går kroppen også i sparemodus, den inngår i en slags krisetilstand om den får for lite kalorier over en periode. Så det hjelper ikke bare å spise mindre, for kroppen vil hele tiden prøve å tilpasse seg situasjonen den befinner seg i. Man må ha balanse mellom kost og aktivitet. Jo mere du spiser av rene produkter, jo bedre vil kroppen og hode ditt fungere.

For det første, tilrettelegger vi  for et mer inaktivt samfunn. Når vi ser dette objektivt, så kjører man bil istedenfor å velge aktive løsninger. Mange blir også sitter 8 timer hver dag på jobb, samtidig som feil mat er altfor lettvint og tilgjengelig. Folk er stresset og tar lettvinte løsninger, det er slik vi er bygget. I tillegg til dette har de fleste penger til å spise mye og det er ofte den feil maten som er billigst. De fleste halvfabrikatprodukter inneholder gras-ale mengder sukker. Samt at sukker er avhengighetsdannede på lik linje med kokain. Det er ca 30% av den Norske befolkning som lider av sukkernarkomai. Sukker påvirker hele vårt system i negativ kontekst, du blir ikke bare fet og syk, du får dårlig balanse i energien og er disponert for mange sykdommer, både innvendig og utvendig med høyt inntak av sukker. Blant annet har underlivssopp og hudsopp en sammenheng med sukkerinntak. Om du sliter med dette? 

Jeg tenker at en løsning burde være å tilrettelegge fra statens side, siden vi ser at det kan være vanskelig for enkeltmennesker og administrere sitt eget liv. Gjennom lære om kost i skolen og forby halvfabrikater og brus som er en stor synder, samtidig som skolen tilrettelegger for daglig aktivitet, vil mennesker få integrert gode vaner fra tidlig alder. Opplæring og bevisstgjøring minsker risikoen for at vi tar feil valg. 

Jeg mener bestemt om vi hadde klart å innføre et forbud mot raffinert sukker i matvarer, eller ikke fult så drastisk, at det var en stor synlig WARNING på produkter som inneholdt mer en et dagsbehov av sukker, så hadde vi unngått mye av problematikken. De har gjort det på røykpakkene så hvorfor ikke bedrive litt skremselspropaganda på sukker produktene også? 

Bilforbud mellom visse tider kunne vært en løsning? At man må aktivt finne andre løsninger for å komme seg fra a-b. Ellers kunne bedrifter med mye stillesitting hatt gruppetimer i arbeidstiden for økt aktivitet på arbeidsplassen. Kantineselskapene kan også komme med bedre mat-løsninger, slik at man ikke er utsatt for feil valg i hverdagen. 

Om man innfører så blir det ikke lenger et personvalg men en retningslinje, noe som gjør det enklere for enkeltindivider. Tilgjengeligheten og fordelen(billig og raskt) for å ta feil valg er skremmende enkel. Slik burde det ikke være. Vi må muligens bare innse at folk uten grunnkunnskap om mat og livsstil er ikke egnet til å tilrettelegge for seg selv og trenger noe hjelp for å ta de riktige avgjørelsene i hverdagen. 

Håper det var litt mer opplysende. Jeg skulle selvfølgelig begrunnet meg bedre i mitt forrige innlegg. http://mariahoili.blogg.no/1455617283_verden_blir_bare_fete.html 



Kropp og sinn danner et system. Vi er avhengig av riktig drivstoff for å fungere optimalt. 

Maria 
 

55 kommentarer

Solskinn

21.02.2016 kl.11:58

Et viktig tema, men trist du velger å bruke så negativt ladede ord, feite og feit går igjen, det sier noe om holdninger. Videre er det ingen sammenheng mellom vekt og interlektet vårt, og godt er det :) Overvekt er et stort problem det er ingen tvil om det, alle spørr hvorfor Jeppe drikker, men ingen spørr hvorfor Jesper spiser.... Mekanismen er den samme, men fordommene er ulike.....

Maria Erken Høili

21.02.2016 kl.15:38

Solskinn: Vi må kunne finne oss i å innse realiteten av problematikken. Om alt skal pakkes inn i pene ord så blir det for mildt til at noen gidder å ta tak i. Det ser slik ut for meg. Det har lenge vært forsøk å forebygge med milde utsagn, mens problematikken er økende. Mulig jeg burde ordlegge meg annerledes, men får det da noen effekt?

Håfleraua

21.02.2016 kl.12:11

Helt ærlig. Dette er tull. (alt om hvordan kroppen fungere og hvorfor vi blir overvektige er nok riktig) Å foreslå at STATEN skal gå inn å detalj styre HVA vi skal spise? Nei takk. Vi er voksne mennesker som faktisk må ta de utfordringene å løse dem selv. Velkommen til livet... En XL modell er ikke VELDIG overvektig. Ikke usunt (etter min mening) Idealet idag er jo helt på bærtur. Det er IKKE usunt å ha former. Det eneste jeg er enig med deg i er at raffinert sukker burde forsvunnet ut av det meste av mat. Utover det så er faktisk ikke Norge et diktatur. Det hjelper faktisk ikke at det er "til beste for" befolkninga en gang.

Maria Erken Høili

21.02.2016 kl.15:36

Håfleraua: Da er vi enige om sukkerproblematikken og den er faktisk den viktigste å få eliminert i 1 omgang. Tror dette løser mye.

Kenneth

21.02.2016 kl.12:24

Jeg var sterkt uenig i måten du fremstilte det i det forrige innlegget, men dette innlegget er jeg langt mer enig med deg i. Grunnlaget for framtidig fedme legges allerede i mors mage, derfor bør det være en oppfølging av vordende mødre slik at de vet hva de bør spise og veiledning rundt dette. For barn i skolealder bør det bli obligatorisk gym minst 1,5 time pr.dag. Barn sitter som sagt altfor mye rolig foran pc og nettbrett. Det bør i dagligvarehandelen være enklere å få tak i sunn og billig mat enn det er i dag, det blir litt feil når den usunne maten er billigst. Skulle tro det var billigere med ubehandlet mat, dette kan løses med en gradering av merkingen på hva som er sunt. Slik jeg ser det er fedme ett fattigdomsproblem her til lands, det er sjeldent man ser fete barn av godt bemidlede foreldre. En annen ting, mennesker med sykelig fedme trenger en psykolog, ikke en PT eller slankeoperasjon for den saks skyld. Problemet må løses i toppen før man går løs på kroppen.

Maria Erken Høili

21.02.2016 kl.15:33

Kenneth: Tror vi er ganske enige her:)

Ann kristin

21.02.2016 kl.12:33

Så enig med deg Maria 😀👍

Maria Erken Høili

21.02.2016 kl.15:32

Ann kristin: :)

Bollen

21.02.2016 kl.12:36

Til SOLSKINN:

Hva i alle dager skal mann si for tiden. Ingen ord kan brukes, fordi det er belastende bla bla bla bla.... Er mann FEIT så er mann FEIT uansett ladet! Forbanna holdninger! Mye bedre å gjøre noe med det da enn å gå rundt å syns synd i seg selv eller noen for at mann er FEIT!

God søndag

Maria Erken Høili

21.02.2016 kl.15:32

Bollen: Ja, det kan du si. Ikke alle som er vane med slike ord. Jeg synes det er innenfor å bruke riktig ord på riktig tilstand.

size L

21.02.2016 kl.12:39

Hei Maria, Du vet vel at en XL kan være både sunnere og i bedre form enn noen som er tynn? Kroppspress er vel noe av det som ungdommen lider mest under i dag. Tenk å ikke trives i egen kropp, men alltid jage på den perfekte kropp. Modellene i SI, var store jenter med former, og for så vidt veltrente! De var ikke "feite" som du skriver. Syns det er synd at du ikke ser det!

Maria Erken Høili

21.02.2016 kl.15:31

size L: Hun damen jeg brukte som eksempel veier 91 kg, helseopplysningene ligger offentlig. Dette er 20 kg over hva legene anbefaler. Så jeg synes det var et greit eksempel. Jeg synes verken vi skal heie frem tynne eller fete idealer, men sunne og da burde vi høre på ekspertene. En vanlig sunn kropp fylt med energi og vitalitet har ikke en bestemt vekt, men vi har retningslinjer vi kan se på og følge.

tankenemine67

21.02.2016 kl.13:29

Fedme er et stadig økende problem. Kanskje fordi vi har fått for mange stillesittende jobber?

Jeg skulle ønske at vi gjeninnførte skogsarbeid med hest, luking av grøfter osv. til alle de arbeidsløse her i landet. Masse fysisk som trengs å gjøres. Flere hender trengs også innen omsorg.

Tror løsningen er å få et yrkesliv som ligner litt mer på gamle dagers yrkesliv. Da ble ikke folk så tjukke fordi de jobbet mer fysisk. Jeg er så heldig å ha en fysisk jobb selv.

Maria Erken Høili

21.02.2016 kl.15:28

tankenemine67: Jo, men kosten representerer 80% av årsaken. Så 30 min aktivitet per dag er nok, så lenge man spiser riktig.

Skepsis

21.02.2016 kl.13:29

Skriver du på denne måten, fordi du er fullstendig klar over at det vil vekke mye oppmerksomhet og kraftige følelsesmessige reaksjoner?

Overvekt er definitivt et stort samfunnsproblem, det er bare utrolig synd at innleggene dine ikke reflekterer på et samfunnsnivå. Skal vi hanskes med dette problemet, må folk møtes på en ordentlig måte. Skam, vil for mange. Kun bidra til at overvektsproblematikken forverres for deres vedkommende.

Bildene du hadde i forrige innlegg var på ingen måte av sterkt overvektige kvinner (feite damer). Jeg vil tippe at de damene er i langt bedre form og spiser sunnere enn mange slanke damer som trener seg halvt ihjel og sulter for å oppnå drømmekroppen.

Før du går så sterkt ut mot overvekt, kunne det også vært en idé å lese seg opp på hvor komplekst dette faktisk er. Som nyere forskning viser; tarmbakterier kan påvirke, insulin påvirker og en rekke andre mekanismer. Det er faktisk ikke så enkelt som kalori inn/ut.

Med det i tankene, slår det meg at du er neppe så fjern som du virker. Imponerende click-bait arbeid du gjør! Bare synd du ikke kan basere klikkene på noe som bidrar til en bedre samfunnsdebatt.

Hvis formålet ditt med innlegget var å inspirere til at folk tar ansvar og slanker seg, oppnår du nok det stikk motsatte med denne type retorikk.

Maria Erken Høili

21.02.2016 kl.15:27

Skepsis: Jeg er av den tro at når en ting ikke virker gjør noe annet. Vi har lenge bedrevet denne skamavepnede metoden for å motvirke å såre. Jeg vet jeg tråkker på mange tær, men det er faktisk i beste mening og tildeling av kunnskap som jeg kan vet fungerer. Siden jeg er oppvokst i en helsefamilie, har vært aktiv i trening de siste 10 årene samt vært opp og ned i vekt selv gjennom 3 svangerskap. Jeg kan si meg enig i at i noen sjeldne tilfeller kan det være gener. Men det er ikke her hovedproblematikken ligger. At jeg ikke bidrar i en samfunnsdiskusjon får vel alle og enhver avgjøre. Jeg kommer med forslag som burde være gjennomførbare.

21.02.2016 kl.13:43

Andre faktorer som kan lede til overvekt :

Overvekt kan gå i arv og kan ha en genetisk årsak.

Psykologiske faktorer påvirker matvanene.

Mange mennesker trøstespiser når de er lei seg, deprimert eller sint.

Det virker som du ser problemet rundt overvekt som manglende viljestyrke eller en svakhet - som om det er liten vilje til å gripe fatt i forholdet mellom mat og fysisk aktivitet. Dette mener jeg blir feil.

Problemet kan mer være en sykdom enn manglende viljestyrke.

Røykestopp kan lede til vektøkning. Denne forandringen er individuell og beror på økt inntak (trøstespising) og en endring i energiforbruk.

Det finnes legemidler som gir vektøkning, blant annet steroider (kortison), noen medisiner mot psykiske lidelser og noen typer insulin.

Depresjoner, hypothyreodisme, flere ulike syndromer og noen nevrologiske sykdommer kan føre til vektøkning.

Har du noen tanker rundt dette ?

Maria Erken Høili

21.02.2016 kl.15:19

Anonym:
Overvekt og genetikk

Når vi snakker om overvekt og arv, skiller vi mellom monogene og polygene former for fedme.

40 prosent av overvekt har med polygen arv å gjøre. Her er det flere gener som til sammen øker risikoen for overvekt.

Ved monogen fedme er det mutasjon i et gen som fører til overvekt. Dette er svært sjeldent. I dag kjenner vi til fem gener hvor mutasjoner kan føre til monogen fedme hos mennesker. Den vanligste av disse er Melanokortin-4-reseptor (MC4R), som finnes hos ca. 5 prosent av voksne med BMI over 40 kg/m2 og barn som er kraftig overvektige før ti års alder.

De fire andre genene hvor mutasjoner kan gi fedme, er leptin, leptinreseptor, proopiomelanokortin (POMC) og prohormonkonvertase 1 (PC1). Alle sammen deltar i appetittreguleringen i hypothalamus.

Anleggene for fedme kan altså være forårsaket av en kompleks interaksjon mellom hundrevis av fedmeassosierte gener. Dette kan gi utslag i form av lavt hvilestoffskifte, lavt fettstoffskifte, økt preferanse for søt mat og en økt preferanse for å sitte i ro fremfor å være i bevegelse. At noen har gener som gjør at de legger på seg lettere enn andre, betyr ikke at de MÅ bli tjukke. Poenget er bare at disse menneskene må være ekstra flinke til å spise riktig og bevege seg nok. En sunn livsstil vil nemlig kunne forebygge overvekt, også hos dem som er genetisk disponert for å legge på seg.
At noen har gener som gjør at de legger på seg lettere enn andre, betyr ikke at de MÅ bli tjukke. Poenget er bare at disse menneskene må være ekstra flinke til å spise riktig og bevege seg nok. En sunn livsstil vil nemlig kunne forebygge overvekt, også hos dem som er genetisk disponert for å legge på seg.
Hovedgrunnen vil jeg si er tankestrukturer, vaner og miljø. Barn arver foreldres spisevaner.Nå er det også bevist at det er ikke bare røyk og alkohol som kanskader barnet i magen. Legene advarer nå sterkt mot fedmeepidemien, som kan gi misdannelser og dødfødsler. Søvn kan kan være en påvirkende faktor, for lite søvn gir sug, kroppen krever inn energi. Røykestopp gir et oralsug som må tettes, derav man ønsker å putte noe i munnen jevnlig. De fleste velger da mat som en erstatter. Jeg er av den tro at om man ikke forer seg med riktig drivstoff fører dette til ubalanse. Depresjon er vist seg å ha sammenheng med tarmflorabakterier. Det meste sitter i hode. Jeg vet hvor vondt det er å være stor selv. Har lagt på meg opp til 30 kg i svangerskapene mine og vet hvor mye det påvirker kroppen og humøret kontra hvordan jeg har det på riktig føde og aktivitet,

Kjetil

21.02.2016 kl.13:51

I Afrika er det lite mat, så folk der velger å faste en dag eller i uka. Siden de ikke har penger til nok mat alle dagene.

Maria Erken Høili

21.02.2016 kl.15:02

Kjetil: Ja, det er jo også en mulighet:)

sinus

21.02.2016 kl.14:02

Det inntrykket jeg sitter igjen ved å lese denne bloggen er :

Jeg er en superkvinne, både på utsiden og innsiden ! Bare gjør som meg!

Kan hende det er flere enn meg som sitter igjen med det inntrykket.

Derav alle som slemme kommentarer, TROR jeg.

Maria Erken Høili

21.02.2016 kl.15:02

sinus: Har ingen definisjon på det du uttrykker over. Skal man ikke kunne dele positive erfaringer eller ta tak i samfunnsproblematikk?Føler ikke at jeg får så mye slemt kontra hva jeg legger opp til selv i grunn. De du kaller slemme, legger gjerne 20 kommentarer i samme innlegg under anonymitet.

Geir Bjerkland

21.02.2016 kl.14:13

HVA jeg gjør med min kropp har INGEN noe med.

Om jeg vil være feit/lubben og ikke trene ett eneste minutt er mitt valg.

Blir jeg ett dårligere,styggere,eklere,menneske av den grunn??

Jeg har ett par kg for mye og sixpack finner jeg kun i butikken men jeg liker den jeg er og INGEN skal fortelle meg hva jeg burde gjøre og ikke gjøre.. MITT valg. DRITTLEI hele denne forbanna sunnhets og treningstrenden.

Maria Erken Høili

21.02.2016 kl.14:59

Geir Bjerkland: Heisann:) Mulig du har barn?Eller barnebarn? I så fall blir de påvirket av en usunn livstil. Det er vel da flere en deg selv du står ansvarlig for?

Anne

21.02.2016 kl.15:17

Hvis så mye som 30% av oss har sukkeravhengighet bør det da ASAP opprettes avrusninsklinikker på lik linje med det tilbudet som finnes for narkomane!? Det var et skremmende tall!

Maria Erken Høili

21.02.2016 kl.15:43

Anne: Anbefaler deg å se hele filmen https://www.youtube.com/watch?v=6uaWekLrilY

Stian

21.02.2016 kl.15:21

Enig med sinus :) man får inntrykk av at alt du gjør og sier er riktig og folk som ikke er enig eller ser ut som du vil de skal se ut "tåler ikke og høre sannheten" å ta problemet ved roten er og blogge om det ?

Maria Erken Høili

21.02.2016 kl.15:45

Stian: Du må huske på at dette er en privat fora, det er frivillig og lese og følge. Jeg er 1 person som deler mine ærlige meninger. Jeg har mye erfaring på ulike nivå og ønsker å dele mine meninger vedrørende dette. Jeg har ingen problem med konstruktive tilbakemeldinger.

21.02.2016 kl.15:24

Å tro at alle som kommenterer negativt mot deg er en håndfull med troll har blitt din forsvarsmekanisme... Det er faktisk veldig mange brukere per server. Du bør gå litt i deg selv. Innse at du ikke er en samfunnsviter. Det blir man ikke bare av å men noe om alt.

Bruk heller tiden din på noe viktig. Du får den aldri igjen. Ble vel sagt at du bruker opp til 12 timer om dage på å lese deg opp på temaer du skal blogge om???? Hadde du ikke 3 barn?

Maria Erken Høili

21.02.2016 kl.15:47

Anonym: kRÅKERØY, du er ny. Dette er en jobb på lik linje med andre jobber. Jeg tracker alle kommentarer og ja, det er mange som kommer fra samme servere. Man kan selvfølgelig velge å stenge kommentarfeltene om det blir for drøyt.

21.02.2016 kl.15:25

Ortoreksi er også en sykdom...

21.02.2016 kl.15:28

Ortoreksi er et spiseproblem. Den som rammes er ekstremt opptatt av å spise riktig og sunn man ? og unngå alt som er usunt. Det lyder både klokt og riktig, men hvis ønsket om en perfekt livsstil blir et kontinuerlig prosjekt som hemmer en i dagliglivet, da handler det om en sykelig spiseforstyrrelse.

Maria Erken Høili

21.02.2016 kl.15:48

Anonym: Vet du. Jeg er 100% imot dietter, Man burde få opplæring i skole om ernæring slik at man enkelt kan skille mellom riktig og feil valg. Da blir det en livsstil og ingen tvang.

Zeter

21.02.2016 kl.15:28

De som lar kroppen sin forfalle ved å slafse i seg all mulig sukkerbomber av mat og drikke får takke seg selv. Det jeg irriterer meg over at disse menneskene blir utgiftsbomber i helsevesenet og tar opp mye kapasitet som ellers burde blitt utnyttet for de som har virkelige sykdommer.

Det er bra at trenden for ungdom nå er trening og kosthold. Treningssentrene har blitt billigere og flere, så det ser lyst ut. Staten bør ikke blande seg inn for mye, annet i skolen, gym/svømming er viktig.

21.02.2016 kl.15:42

Gøy med klipp og lim ;)

Tvillingstudier og familieundersøkelser har vist at kroppsvekten er under streng genetisk kontroll. De siste tiårs miljøendringer har ført til at individer med genetisk disposisjon er mer utsatt enn tidligere for å utvikle fedme. Den molekylærgenetiske forståelsen av multifaktoriell fedme er mangelfull. Flere monogene tilstander som gir uttalt fedme i ung alder er avdekket de siste årene, og endret appetittregulering er fellestrekk for disse. Tilstandene er sjeldne, med unntak av mutasjoner i melanokortin-4-reseptor (MC4R), som finnes hos ca. 5 % av pasientene med sykelig overvekt (BMI > 40 kg/m2). Monogene former for fedme har gitt verdifull kunnskap om appetittregulering og fedmeutvikling, men bare én av disse, leptinmangel, kan behandles kausalt. I tillegg finnes det flere veldefinerte syndromer som er assosiert med overvekt og fedme.

Maria Erken Høili

21.02.2016 kl.15:52

Anonym: Var det ikke det jeg limte inn til deg? http://www.klikk.no/helse/article257113.ece dette var artikkelen.

21.02.2016 kl.16:51

er det rart mennesker/unge lærer seg å mobbe.

Når forelder forteller hva man kan og ikke kan, hva man kan spise eller ikke spise. barn blir lett påvirket, bådet mat vein som du skal ha frem men ser dem noen som ikke spiser det "riktige" skaper det mobbere... man bør være forsiktig med hva man sier. det er foreldre som skaper mobbere siden dere fortelle hva som er rett og galt.. sånne tilg som dette påvirker bran og dems dømmekraft!!!!!

Maria Erken Høili

21.02.2016 kl.16:56

Anonym: Dette er opplysning. Nå må man skille. Dette er et samfunnsproblem.

Kjetil

21.02.2016 kl.19:19

Kjenner verdens heldigste dame, hun er nå dama mi, hun hadde flaks! 😄

Lill

21.02.2016 kl.19:37

her må jeg bare kommentere. Jeg er lei av alle de som forsvarer overvekt, de påstår de er sunne friske mennesker. Nå snakker vi 20 pluss kilo for mye. Fedme har blitt et større problem enn røyking i dag. Hvem har skylda for overvekt? Foreldrene!! Vi er såpass opplyst i 2016 at vi vet hva vi tar inn og hvordan det virker på kroppen. Som mor selv har jeg måtte legge om kostholdet i hjemmet og jeg har opplyst barna om ja mat og nei mat. Uten å fokusere en ting på vekt og kalorier, sånt skal ikke barn bry seg om. Vi må nå tenke litt selv.

sinus

21.02.2016 kl.20:32

Hvorfor er dette så viktig for deg ?

At mennesker skal dø for tidlig ?

At de vil bruke mer av offentlig midler pga. helseproblemer?

Eller det det bare å rope høyest uten noe mål og

mening ?

Du som skriver at det er viktig å "unne" andre mennesker.

"Unner" du andre mennesker når du går til verbalt angrep på hvordan de lever livene sine ?

Da kom de plutselig med et tall også.

20 kilo+ er de overvektige menneskene som skal høre sannheten fra deg!

For det er du som eier sannheten, ikke sant ?

Og de modellbildene var jo helt på jordet når du nå nevner de som er 20 kilo+

Og nei, det er ikke alltid foreldrene som har skylden for at ungene er overvektige!

Gi meg en link ( ikke fra nettavisen, klikk.no, Kvinner og Klær ...osv)

Men fra noen som kan dokumentere det du skriver som sannhet.

PS : Jeg bruker størrelse Medium

21.02.2016 kl.21:27

Jeg har innsett at det nytter ikke komme med innspill på kommentarene dine. Du gir svar som en gammel lp med hakk i plata og LESER ikke hva andre skriver. Du bare repeterer deg selv hele tiden. Du eier DIN sannhet, du som er så opptatt sannhet, men din sannhet er ikke andre sin sannhet, men det nekter du å høre på; du vender det døve øret til....

For meg har det blitt slik at jo flere innlegg du kommer med desto større problem har jeg med å ta deg seriøst nettopp på grunn av dette hakket i lp-plata.. Og du sier du er nødt å være provoserende for å "riste" litt i folk? Vel, nå er det faktisk bevist at man kommer mye lengere med vennlighet og veiledning fremfor en pekefinger. Men du om det. Du støter folk fra deg... du tiltrekker dem ikke.

Kjell

21.02.2016 kl.21:43

Hvorfor ikke bare innrømmer at du ser på meg som overvektig som et verdiløst menneske du står fritt til å mobbe?

Kjell

21.02.2016 kl.22:46

Du er en klassisk yrkesmobber

En sånn "se på meg der da, se så vakker jeg er, se så slank jeg er, se hvor perfekt jeg er, se hvor mye bedre jeg er enn de feite svina der ute"

Men sannheten er at du er så til de grader feig. Du er en av de som finner en gruppe mennesker som mange hater og vemmes over, og så bruker du all din tid på å hetse disse. Kun på den måten kan sånne som deg føle dere som noe i samfunnet. Dere har ikke lykkes med noe som helst, er de virkelige tapere men som desperat leter etter noen dere mener står undere i rangordningen. Det er sånne som deg som står og heier når andre går foran og mobber og hetser andre, for da har dere funnet noen som de tøffe mener seg bedre en, og da følger dere på med mobbingen og hetsingen.

Måtte dagen komme da du og andre yrkesmobbere får som fortjent. Gudene skal vite at jeg unner deg absolutt ALT av vonde ting som måtte komme din vei. Absolutt alt.

Wenche

21.02.2016 kl.23:07

Du som er så opptatt med å være ærlig som du selv sier, forteller du til venner av deg som du synes har litt for mange kilo på kroppen at de er feite? Det finnes så mange måter å si det på, men du mener at de må tåle å høre det ordet som sårer mest?

Ærlig og slem er to helt forskjellige ting. De "feite" har faktisk speil tro det eller ei.

Overspising kan også være en spiseforstyrrelse, personer som trenger hjelp på lik linje med en bulimiker eller anorektiker. Da stiller en ikke opp for dette menneske med å kalle han eller hun for feit.

An

21.02.2016 kl.23:14

Forsvarer verken overvekt eller undervektig, men ta Ronda Rousey som var en av forsidemodellene for årets SI: pr 2016's definisjon så er hun "overvektig" og hun er en atlet i verdensklassen? Hvor er logikken der? Jeg er enig med deg at raffinert sukker burde vært fjernet i all mat, men fedme/fedmerelaterte sykdommer kan komme av mange årsaker.

22.02.2016 kl.10:21

Til An.

Ronda veier mye fordi hun har mye muskler, og muskler er tyngre enn fett. Her må man se på fettprosenten.

Til alle som mener Maria her uttrykker meningen sin overfor overvektige; det er ikke en mening. Det er en brutal og trist sannhet. Folk blir feitere og feitere fordi man har dårlig mat tilgjengelig. Bare fordi folk er feite skal man ikke glorifisere det med feite modeller bare så folk kan føle seg bedre.

Man trenger opplysninger, og man må lære farene ved overvekt. Overvekt er faktisk ikke bare den aktuelle personens problem, men også barn og familie. Til slutt vil det også koste staten enormt med penger, når man evt får diabetes eller andre livsstilproblemer.

Det er ingenting som heter å mene at fedme er farlig. Fedme ER farlig, og det vet vi alle. Bare fordi man enda ikke har helseproblemer betyr ikke det at de ikke kommer. Vi må opplyse oss bedre, samt å ta mer hensyn til barn og stat. Det kan koste begge dyrt

Marte

22.02.2016 kl.11:27

Vet du, jeg ble veldig, veldig provosert av ditt første innlegg. Og etter dette innlegget, som jeg måtte lese flere ganger måtte jeg også gå i meg selv. Og du har rett..

For jeg er hun feite dama, som har latt alt flyte hva gjelder meg selv. Barna får mest mulig ren mat, ingen sukker annet enn i helgen. Og de er sunne og friske.

Men meg selv har jeg ikke passet på. Jeg har kalt meg selv frodig, fyldig og med mye former (som modellen). Og jeg er så heldig at jeg har beholdt min timeglassfigur. Men jeg er rett og slett feit!! 1601cm og 75kg, da kan man ikke skylde på alder, muskler (jeg ikke har) eller tung benbygning. For jeg har tung benbygning, men i tillegg er jeg feit!

Og nå skal jeg gjøre noe med det. Jeg er voksen, relativt reflektert og får overhodet ikke noen spiseforstyrrelse av dette. Men jeg skal ikke lenger ligge i grenseland for kraftig overvekt, eller ligge an til å få diabetes, tette årer osv.

Du skriver litt hardt, men etter å ha fått tygget på det ser man at det er sant. Og nei, jeg blir nok aldri like veltrent som deg, til det har jeg et for hektisk liv. Men jeg skal godt innenfor det som er sunt, få en sunn kropp. Som tåler eventuelle sykdommer, tøffe perioder og motgang bedre. Så takk til deg, for nå er jeg faktisk veldig motivert. Jeg har veid meg for første gang på 9 måneder, skal til legen for å sjekke verdiene mine.

Nå skal jeg også leve som jeg forsøker å lære mine barn, og det vil gjøre meg til et bedre forbilde!

Maria Erken Høili

23.02.2016 kl.14:20

Marte: Så flott:) Nå ble jeg veldig glad. Man trenger ikke sammenligne seg med noe, men sørge for å gjøre det beste ut av seg selv, for deg og de som står deg nær og ser nettopp deg som en rollemodell. Fantastisk:)

22.02.2016 kl.12:54

Kudos for herlig ironi :)

22.02.2016 kl.15:28

Når du klipper og limer fra andre Mari, bør du henvise til kilden du klipper fra. Å ikke gjøre det tyder på at du prøver å ta kred for å vite. Det setter deg i et dårlig intellektuelt lys.

22.02.2016 kl.17:11

Ang. klipp og lim i en kommentar fra Maria i denne tråden.

For de interesserte.

Kilder : www.klikk.no

www.duo.uion.no

www.kvinneguiden.no

"Når vi snakker om overvekt og arv, skiller vi mellom monogene og polygene former for fedme.

40 prosent av overvekt har med polygen arv å gjøre. Her er det flere gener som til sammen øker risikoen for overvekt.

Ved monogen fedme er det mutasjon i et gen som fører til overvekt. Dette er svært sjeldent. I dag kjenner vi til fem gener hvor mutasjoner kan føre til monogen fedme hos mennesker. Den vanligste av disse er Melanokortin-4-reseptor (MC4R), som finnes hos ca. 5 prosent av voksne med BMI over 40 kg/m2 og barn som er kraftig overvektige før ti års alder.

De fire andre genene hvor mutasjoner kan gi fedme, er leptin, leptinreseptor, proopiomelanokortin (POMC) og prohormonkonvertase 1 (PC1). Alle sammen deltar i appetittreguleringen i hypothalamus.

Anleggene for fedme kan altså være forårsaket av en kompleks interaksjon mellom hundrevis av fedmeassosierte gener. Dette kan gi utslag i form av lavt hvilestoffskifte, lavt fettstoffskifte, økt preferanse for søt mat og en økt preferanse for å sitte i ro fremfor å være i bevegelse. At noen har gener som gjør at de legger på seg lettere enn andre, betyr ikke at de MÅ bli tjukke. Poenget er bare at disse menneskene må være ekstra flinke til å spise riktig og bevege seg nok. En sunn livsstil vil nemlig kunne forebygge overvekt, også hos dem som er genetisk disponert for å legge på seg.

At noen har gener som gjør at de legger på seg lettere enn andre, betyr ikke at de MÅ bli tjukke. Poenget er bare at disse menneskene må være ekstra flinke til å spise riktig og bevege seg nok. En sunn livsstil vil nemlig kunne forebygge overvekt, også hos dem som er genetisk disponert for å legge på seg.

Hovedgrunnen vil jeg si er tankestrukturer, vaner og miljø. Barn arver foreldres spisevaner.Nå er det også bevist at det er ikke bare røyk og alkohol som kanskader barnet i magen. Legene advarer nå sterkt mot fedmeepidemien, som kan gi misdannelser og dødfødsler. Søvn kan kan være en påvirkende faktor, for lite søvn gir sug, kroppen krever inn energi. Røykestopp gir et oralsug som må tettes, derav man ønsker å putte noe i munnen jevnlig. De fleste velger da mat som en erstatter. Jeg er av den tro at om man ikke forer seg med riktig drivstoff fører dette til ubalanse. Depresjon er vist seg å ha sammenheng med tarmflorabakterier. Det meste sitter i hode. Jeg vet hvor vondt det er å være stor selv. Har lagt på meg opp til 30 kg i svangerskapene mine og vet hvor mye det påvirker kroppen og humøret kontra hvordan jeg har det på riktig føde og aktivitet. "

Charlotte

22.02.2016 kl.20:16

At folk ikke kan nok om kosthold nå blir en dårlig unnskyldning. Tror alle har fått med seg nok til å vite dette, i et samfunn der informasjonen flyter. Uenig i forlaget ditt om "trafikkfrie" timer. Dette kan jo faktisk gjøre det vanskeligere for mange å få trent da de kanskje vil rekke å hente barn, handle osv. (For mange er ikke en gåtur eller sykkeltur god nok trening. Jeg liker hvertfall å få hatt en god styrke eller løpeøkt) Helt enig i kommentaren din om at ens kosthold det går utover barna. I ekstreme tilfeller en form for barnemishandling i mine øyne.

Maria Erken Høili

23.02.2016 kl.14:12

Charlotte: Ja, det er viktig å tenke på hvem man påvirker annet en seg selv.

An

03.03.2016 kl.01:12

Til anonym: jeg er fullt klar over muscle/fat ratio: driver med med MMA på høyt nivå selv og vet akkurat hva Ronda og disse atletene gjør for å "make weight". Grunnen til at jeg tok opp henne som et eksempel er at hun har fått mye "pepper" for å være "flobby", "overvektig" og "chubby". Hennes fettprosent offseason er et sted mellom 18-20 % - noe som er normalt for et menneske i hennes alder.

Fedme har blitt et problem ja, men der ligger problemet - generelt sett - på enkeltindividers latskap på å ikke lese og forstå hva den maten de putter i seg gjør med dem. Igjen så er det også mange som legger på seg pga tunge psykiske lidelser og da r det faktisk ikke en quick fix ved å dra på gymmen og jogge en time. Jeg er helt enig med Maria i at dette er en ny "folkesykdom", men man får fram budskapet bedre hvis man pakker det inn på en annen måte.

Skriv en ny kommentar

hits