Kjære kvinner.

Hei kjære kvinner.

Kvinner burde være flinkere til å skryte av hverandre. Jeg tar meg selv ofte i et snev av misunnelse for egenskaper jeg selv ønsker meg. Det er mulig å gjøre om misunnelse til fascinasjon. Det handler om å unne istedenfor å misunne. Jeg elsker selvsikre kvinner med bein i nesen, de som går sine egne veier og står støtt i seg selv. Mektige i meninger, samtidig som de er litt frekke og humoristiske. Et beger av selvironi. Gjerne litt harry attpåtil. De som tar i et tak eller to. Bretter opp armene og hjelper til. Dere er flotte. De som ikke gir opp i første sving, men står løpet ut. Flotte vakre kvinner. Dere er nydelige. Superdamer, som er flinke til å se, høre, gjøre og føle. Det handler om å ikke sammenligne seg med, men se unik-heten. "Dæven, teker jeg, den rompa der var fantastisk flott". Si det til hverandre. Det er så utrolig hyggelig å høre. Gir hverandre en booster i hverdagen. Smil til hverandre, det trigger endorfinene. Lykken. Hils på hverandre, det skaper øyeblikk, unn hverandre fremgang, det skaper vennskap.

Hvorfor så misunne? La oss heller unne. Positivitet er meget smittsomt og urovekkende behagelig.


 

La oss heie, la oss motiveres av hverandre. Se hverandres styrker og kopiere. Slik at vi kan tilegne oss flere. La ekte-heten regjere, ulikheten. Det fantastisk mangfold av gode kvaliteter. Vi må ha troen på hverandre. Teamwork er alltid den beste veien til å lykkes, På veien er vi sterkere sammen en mot hverandre. Husk hvor mye dere er verdt og ikke glem din egenverd. Det er bare en av deg, husk din unikhet, dine styrker, kvaliteter og egenskaper. Lær de bort. Slik skaper vi superdamer. 

Maria

 

37 kommentarer

Tina Marie

20.02.2016 kl.16:35

Så fint skrevet, viktig å gjøre hverandre gode :)

Maria Erken Høili

20.02.2016 kl.16:35

Tina Marie: Helt klart:) Vi burde ta det med oss i hverdagen:)

20.02.2016 kl.16:44

Kjære vene! Hvordan kan man ta deg seriøst nå siden du nettopp slo hardt ned på overvektige damer? Skal du spørre dem om vekta før du priser rumpa deres? Du er merkelig ustabil.

Maria Erken Høili

20.02.2016 kl.17:33

Anonym: Jeg mener fortsatt at jeg ikke støtter fete rollemodeller, grunnen er enkel. Det er ikke bra for helsen. Det er ikke slik at jeg ikke respekter overvektige fordet. Så er vi tilbake på indre kvaliteter. Det handler ikke om å være ustabil, men sammensatt. Man kan respekter selv om man ikke støtter oppunder en tilstand. Det er en personlig mening. Jeg bryr meg ikke om vekt på folk, mer opptatt at et problem ikke skal ties ihjel selv om det er ubehagelig. Man må snakke om for å forebygge.

20.02.2016 kl.17:20

Kan en fet (for et nedvurderende ord, skriv heller overvektig!)dame med BMI over 5 kilo være en Superdame ? Eller må hun slanke seg 5 kilo før han kan kalle seg det?

Skriv gjerne et svar og begrunn.

Maria Erken Høili

20.02.2016 kl.17:47

Anonym: Klart det;) Som jeg har gjentatt til flere, så handler det ikke om at jeg ikke respekterer uavhengig av hvordan man ser ut. Jeg støtter bare ikke mentaliteten av å putte noe som er helseskadelig som rollemodell. Hva man gjør og hvordan man er , er opp til alle og enhver . Jeg mener at vi må kunne snakke om samfunnsproblematikk uten at man blir fornærmet. Man har masse gode egenskaper uavhengig av eksterne forhold. Så ikke slå så hardt med på utseende , tenk på det innvendige.;)

20.02.2016 kl.17:57

Har du problemer med å innse at en person som etter bmi er overvektig kan sunn likavel?

Jeg har en sønn som trener styrke, og da mener jeg styrke og ikke slike puffarmer viktigdamer trener. Han har en bmi langt over fedme grunnet vekt, men det er rene muskler! Han er svær, trener mye og spiser sunt.

Han er sterk. Men han har ikke den synlige muskuløse kroppen. Han løfter kjapt 200-250 kilo i markløft som forøvrig ikke er så mye i den grenen. Men utad ser han bare stor ut. Så skal man bedømme folk utifra hva man ser eller hva man vet?

Maria Erken Høili

20.02.2016 kl.18:05

Anonym: igjen jeg dømmer ingen , men støtter ikke fedme . Det er et ekstremt stort problem i vår vestlige verden og øker i rekordfart . Jeg har heller ingen problem. Kun mening. Vi må forebygge innenfra og ut ikke utenfra og inn. Det er min personlige mening .

20.02.2016 kl.18:08

Og fedme bedømmes utifra hvordan man ser ut og bmi?? Ikke hvordan kroppens tilstand egentlig er? Dette innenifra og ut og tilbake igjen må du legge bort. Det får deg til å virke manisk.

Maria Erken Høili

20.02.2016 kl.18:32

Anonym: Manisk? 50 % av den Norske befolkning sliter med overvekt , er jeg manisk? Det ligger link i innlegge om fedme.

Karoline

20.02.2016 kl.18:45

Jeg synes du er flink og tøff som tør å si det du mener uansett hvilke hissige reaksjoner du får tilbake. For meg er du et forbilde, og jeg er enig i mye av det du skriver. Så fortsett å stå på, heier på deg!

Maria Erken Høili

20.02.2016 kl.18:49

Karoline: Takk for det;) Ønsker deg en god kveld.

20.02.2016 kl.18:54

Eeen gang til.... Det går tydeligvis ikke inn hos deg. Hva med alle dem som er "overvektige" grunnet muskler og ikke fett? Det finnes faktisk en god del av dem. Og det vises kanskje ikke på kroppen deres annet enn at de er stooore. Hva med dem da? Skal du se skjevt på dem?

Maria Erken Høili

20.02.2016 kl.19:14

Anonym: Nå må jeg le litt av deg. Du vil tydligvis ikke innse realiteten. Jeg vêr at muskler veier 6 ganger mer en fett. Jeg har trent aktivt de siste 10 år, og min fett% er for lav . Selv om jeg veier mye meren det ser ut til. Det er ikke gjennomsnitts bmi fedme beregnes på, det er legen som måler fett%. Som legger grunnlag før risiko av livstilsykdommer . Nå har du kverulere i hele dag. Du innser jo ikke at det er kosten som spiller en rolle og mener også at smoothie er usunnt på lik linje med øl! God kveld til deg.

20.02.2016 kl.19:23

Du svarte ikke på spørsmålet mitt..

Ser du skjevt på folk som ser store ut fordi du tenker at de er overvektige grunnet fett?

Maria Erken Høili

20.02.2016 kl.19:51

Anonym: jeg forholder meg til statistikken . 50% er et samfunnsproblem . Vi kan ikke hyle om at det er undervekt som er problemet. Det er overvekten som er den representerende gruppen for livstilsykdommer . Der har du mitt konkrete svar.

slankerinna

20.02.2016 kl.20:46

Amen! Så enig!

Maria Erken Høili

20.02.2016 kl.21:35

slankerinna: ;)

20.02.2016 kl.21:07

Jeg spør ikke om statistikk eller noe, jeg ber om DIN mening.

20.02.2016 kl.21:08

Ja eller nei

20.02.2016 kl.21:09

Ja eller nei

Ingrid

20.02.2016 kl.21:11

Din mening er at vi skal heie frem de som har en bmi på under 30 da, eller? Nå må du bestemme deg for hva du står for, Maria. Går jo ikke an å ta deg seriøst.

Maria Erken Høili

20.02.2016 kl.21:40

Ingrid: Heie frem et sunt samfunn er vel ikke feil. Jeg står for ALT jeg skriver , thats me. Folk er ikke vane med at vi er sammensatte individer med mange nyanser. Det handler aldri om enten eller mentalitet . Jeg har respekt for alle mennesker , selv om jeg ikke støtter fedme. Være glad i dyr , selv om jeg bruker pels . Det er ingen komplekse individer som bare har en tanke i hode?? Bare få som innrømmer. Du har nok dine sider du også, slik som alle andre.

Kalinga

20.02.2016 kl.21:50

Vil anbefale og i hovedvekt gi komplimenter på ting som ikke omhandler kropp. Jeg hadde kjent meg litt ukomfortabel om sjefen eller en kollega kom bort å sa jeg hadde en snerten rompe på jobb.....Mannelig kollega hadde jeg anmeldt for seksuell trakassering- men setter ikke pris på det fra kvinnelige kollegaer heller. Men komplimenter for en godt utført jobb eller at jeg har fint smil etc tar jeg gjerne imot. Kanskje jeg er litt snerpete?

Maria Erken Høili

21.02.2016 kl.07:52

Kalinga: Du har helt rett;) Den med rompa var mer ment som en kvinne og kvinne mellom, om man misunner kan man snu det til unner. ;) Viktig å skryte mer av hverandre. Det skaper driv i hverdagen . ;)

21.02.2016 kl.00:35

jeg vil starte dette innlegget med at alle har lov å mene akkurat det de vil, si det de vil, og blogge om det de vil. Men jeg får en anelse om at du, kjære frøken Høili, egentlig er mest opptatt av å få klikk på bloggen din. Det er nå ok det, for min del kan du være så provoserende du bare vil, jeg er litt ferdig med å la meg hisse meg selv opp over slike uttalelser satt helt på spissen. Det jeg derimot har store problemer med er måten du velger å formulerer deg og ordlegge deg på når du skriver om temaer som mange unge mennesker er sykelig opptatt av. Jeg henviser til ditt innlegg om disse feite pluss size modellene. Disse fryktelig feite og usunne menneskene du mener sender ut feile signaler. For det første, så vet du jo absolutt ingenting om deres livsstil. Du vet ikke om de feks aldri røyker, aldri drikker, trener regelmessig, spiser sine fem grønnsaker om dagen, lite rødt kjøtt, og drikker rimelig med vann. Du bare dømmer etter bokas omslag og ser en fet person. Vel kjære deg, har du hørt om utrykket "tynn-feit"? Det er en tynn person (hva nå enn det er) som lever usunt, men ikke nødvendigvis legger på seg. Men det er ikke så nøye vel? Hun et jo ikke tjukk?

BMI er noe alle som jobber med helse, har lest litt på Google eller generelt bare bruker litt sunn fornuft, vet at kan gi ett feil bilde på overvekt. Du forstår, den tar vekt og høyde som faktorer, men glemmer at musklene kan veie mye. Dermed kan en sunn og muskuløs jente/gutt slå ut som overvektig.

Poenget mitt er at du dømmer folk etter noen beregninger, utfra hvordan noen ser ut, mens du vet svært lite om hvordan det står til inne i den kroppen.

Du, med ditt innlegg kan påvirke unge mennesker til å dømme seg selv og andre etter speilbilde og ikke realiteten.

Og det at du nå her velger å skrive at vi jenter må støtte hverandre, kunne jo heller virke som ett innlegg som var laget til deg og ikke av deg.

Mvh Marita

Maria Erken Høili

21.02.2016 kl.07:29

Anonym: Hei , jeg startet å blogge for å gi folk en motivasjon og inspirasjon til en sunnere livsstil , om du ser på de 50 første innleggene mine. Så kosthold og helse kan jeg mye om. Når det gjelder overvekt så er det konkrete tall på at 50% av oss lider under dette. Problemet er økende . I den for bindelse synes jeg at det blir helt FEIL og sette fete rollemodeller i fokus. Madamen jeg brukte som eksempel veier 91 kg. Helseopplysninger ligger på nettet. Dette er langt over sunt for kroppen. Videre vil jeg legge til at hele vår mentalitet om hva vi spiser må komme i en opplysningstid. Vi må bli lært opp i hva vi skal putte i munnen for å forebygge denne økende samfunnsproblematikken. Vi spiser oss syke. Ok, når det gjelder hvem jeg skrev kjære kvinner til, så gjelder det alle kvinner. Jeg dømmer ikke eller ser ned på andre selv om man er forskjellig , det er en vesentlig forskjell på en opplysning og en respekt for medmennesker. Samfunnet har blitt ekstremt hårsåre. Man må tåle å høre. Så kan man selv stå ansvarlig for hva man ønsker å gjøre med utfordringen i 2 omgang. Det er ingen som tar denne epedimien på alvor? Det du har rett i er at jeg kan ordlegger meg provoserende. Det er for å fange oppmerksomheten til leser. Noe som er viktig for å bli sett. Jeg står for alt jeg skriver, fra min side så handler det om at vi må bli bedre til å kommunisere uansett hvor ubehagelig tema måtte være.

21.02.2016 kl.08:19

For det første, jeg er fult klar over at fedme og overvekt er et økende problem globalt og nasjonalt. Det kalles en folkeepidemi og sees i sammenheng med alvorlige sykdommer som hjertelidelser, diabetes og kreft. Men vet du hva som idag også kalles for en livsstilssykdom? Stress. Og ikke bare stress fordi vi føler døgnet ikke har nok timer, men fordi vi har vanvittig høye krav til oss selv fysisk og psykisk. Vi er blitt sykelig opptatt av det ytre og hvordan andre mennesker oppfatter oss.

Jeg er for forebygging av alle livsstilssykdommer da det er lettere å forebygge enn å behandle. Strukturen på samfunnet vårt er mye med på å skapt inaktive mennesker. Fedme er et komplekst problem, og det finnes mange gode teorier og metoder for å prøve å unngå at det oppstår. Det å feks skape et samfunn som gjør det lett å bevege seg, eller få mer fysisk aktivitet inn i skolen, lære mer om mat og gjøre det lettere å velge sunne alternativer osv. Og her vil jeg tro vi er enig. Det jeg har problemer med er at du kategoriserer mennesker. I ett samfunn som allerede er oppslukt i utseende og faktisk har mennesker som blir alvorlige syke av dette finner eg det trist at du skriver et blogg innlegg basert på nettopp utseende. Jeg hadde ønsket det heller kunne kommet et seriøst innlegg om problemet, noe jeg vil tro du er i stand til siden du har mye trenings og kostholds erfaring og kunnskap. Om du ville satt på spissen dette med pluss size modeller er en ting. Men du burde jo kanskje nevnt de underernærte modellene også? At kanskje ikke de er noen gode forbilder? Det er din blogg, og du må skrive det du ønsker og føler. Men ikke glem at i din jakt på likes og klikk, sitter det kanskje en 17 år ganmel jente på 91 kilo og føler hun nå er med på å omtrent ødelegge samfunnet. Du er enig du kan skrive på en provoserende måte, jeg mener det er unødvendig på et slikt tema. Folk flest er opptatt av det. Kanskje du heller kunne prøvd å vært motiverende og opplysende uten å trakke på andre? Jeg ser ikke på meg selv som hårsår, og jeg personlig klarer å se forbi disse uttalelsene og blir ikke lei meg pga det du skriver. Men husk at bloggen din leses av mange unge og mer påvirkelige mennesker. Det kommer et ansvar med spotlyset på seg. Det kommer også gode muligheter til å framme gode saker. Her synes jeg ikke du bruker verken din mulighet eller ditt ansvar særlig godt.

Maria Erken Høili

21.02.2016 kl.09:51

Anonym: Jeg tar til meg kritikken og har laget en nytt innlegg med forklaring på hvordan jeg ser det og løsninger,

Kalinga

21.02.2016 kl.09:55

Jeg mente vel egentlig at jeg synes man skal være forsiktig med å kommentere kropp. (Altså jeg liker det i visse settinger- mannen min må gjerne få lov!!!) Jeg har fra naturens side vært heldig og har hatt en flott kropp uten å ha lagt noen spesiell innsats i den. Det har ført til at en del mener at det er helt greit og kommentere kroppen min. Noe som igjen fører til at jeg blir mer opptatt av kropp. Jeg er drittlei alt kroppsfokuset. Løsningen på alt er å kle av seg. Sophie Elise blotter en svær silikonpupp på Blog Awards og blir plutselig et feministisk ikon. Hva er galt med verden! Jeg er ikke misunnelig og er fornøyd med egen kropp (ikke minst fordi den har gitt meg to fantastiske barn!). Jeg skulle bare ønske at samfunnet kunne bli litt mer påkledd og flytte fokus fra indre til ytre verdier. Blir kvalm av alle avkledde stjerner som simulerer sex. Dette vokser mine barn opp med. Lei av alle som sier at det er det indre som teller samtidig som de flasher nakenhet, silikon og sex i trynet mitt.

Maria Erken Høili

21.02.2016 kl.10:05

Kalinga: Jeg er meget enig i mye av det du skriver her. Den ene settingen med kropp jeg hadde med var ikke ment som den det skulle bli mest fokus på. Men jeg tror at menneskehjernen leter etter dette, dessverre, og fokuset blir dratt dit hen. Det var dratt med som et eksempel av å unne istedenfor å misunne. Det var ikke vektlagt noe mer fra min side en det. Jeg er jo for at indre verdier skål heies frem. Så jeg tror istedenfor å irritere seg over en utvikling man ikke kan stoppe, så kan man oppfordre til en utvikling som kanskje burde ta mer plass i vårt samfunn. Altså heie og skryte frem indre verdier. Men jeg irriterer meg over samme selv. Selv har jeg silikon, for å ikke være totalt flat. Sex burde være forbeholdt hjemmebane.

Kalinga

21.02.2016 kl.10:40

Ehh...mente selvfølgelig flytte fokus fra ytre til indre!!!!

Kalinga

21.02.2016 kl.11:01

Jeg må jo være såpass ærlig å si at jeg opplever deg som en person som er mer enn middels opptatt av utseende. Du har mange bilder av din relativt avkledde kropp og bruker ord som feit etc. Dette er selvfølgelig ditt valg, men det gjør også at du fort kan fremstå som litt hyklersk og dobbeltmoralsk. Som blogger blir du en offentlig person og en rollemodell. Det du ikke sier men viser i form av bilder og handlinger teller like mye som meningene du fronter. Jeg jobber mye med unge jenter og ser hvor sårbare de er for kroppspress. Det hjelper lite med ord om hvor viktig det indre er, når man samtidig normaliserer silikon, botox, designervaginaer mm. Du er mor til to nydelige jenter. Hvilken verden ønsker du at de skal vokse opp i? Kanskje jeg tar feil men jeg klarer liksom ikke tro at man er fornøyd og trygg på seg selv når man har brukt så mye penger og tid på å fikse på et utseende som i utgangspunktet var pent? Dette roper jo høyt og tydelig at det ikke er indre verdier som du er mest opptatt av!

Maria Erken Høili

21.02.2016 kl.11:09

Kalinga: Så du mener man ikke skal ta vare på det utvendige.? Dette er totalt feil. Man skal ta vare på ytre og indre. MEN jeg synes likevel det indre får for liten plass i dagens debatt. At jeg er opptatt av hvordan jeg ser ut er ikke dobbelmoralskt men sammensatt. Alt handler om balanse. Nå er det kun ytre som får fokus i en generaliseringsprosess. Jeg jobber hardt med å lære mine 3 barn om indre styrker og kvaliteter, men det betyr ikke at jeg blir tvunget til å se ut som en burugle fordet. Tror du må ta å lese litt mer av hva jeg har skrevet før du fordømmer meg på den måten. Da er du jo intet annet selv en som generaliserer bassert på ytre trekk! Du trekker frem silikon, botox og rekonstruksjon, klare du i det hele tatt å få med deg hva mesteparten av mine innlegg handler om? INDRE kvaliteter.

Kalinga

21.02.2016 kl.12:21

Det er nettopp mitt poeng at det er litt vanskelig å få øye på de indre verdiene, fordi de ytre skygger for de slik jeg opplever det. Jeg jobber med ungdom og vet mye om hvilket press de opplever i forhold til utseende og kropp. Tror helt sikkert du mange flotte verdier og formidle- men jeg personlig synes det er skivebom i forhold til form. Hva er forskjellen mellom dobbeltmoral og det å være et sammensatt menneske?

Maria Erken Høili

21.02.2016 kl.15:35

Kalinga: Det betyr at vi er uperfekte, noe vi alle er men få innrømmer. De vil heller leve på en livsløgn for det ser bedre ut utenfra. Jeg er for å ta vare på seg selv som en helhet. iKKE bare innsiden eller bare utsiden. Begge deler.

Kalinga

21.02.2016 kl.16:09

Jeg skal være den første til å innrømme at jeg ikke er feilfri😉 Men jeg prøver å ta tak i de sidene av meg selv jeg er misfornøyd med. Jeg går ikke rundt og ser ut som ei burugle. Jeg prøver å se respektabel ut og liker å pynte meg en gang i mellom. Går turer og spiser relativt sunt. Det er viktig for både psykisk og fysisk helse. Men jeg er skremt over det enorme utseende og kroppsfikseringen i samfunnet. Jeg tenker at når det er blitt normalt å operere og sprøyte inn ting på mennesker som i utgangspunktet er helt normale er det noe som er veldig galt. Det sier vel noe om samfunnet vårt når vi faktisk har tid og energi til å holde på med dette. Tviler sterkt på om kosmetiske operasjoner øker lykken eller evnen til å å fokusere på de indre verdiene.

Jeg holder meg oppdatert på blogger innimellom fordi jeg jobber med ungdom, og skal ikke plage deg mer med mine kommentarer. Men det er vanskelig for ungdom å være opptatt av det indre når samfunnets fokus i så stor grad er rettet mot det ytre og rollemodeller som fokuserer på og viser fram et perfekt ytre som de har investert haugevis av penger på.

Ønsker deg lykke til videre med arbeidet med stiftelsen. Det er flott at du bruker din posisjon til å bidra og håper du reflekterer over hvilke bilder, språk etc du legger på bloggen.

Skriv en ny kommentar

hits