De rikes brød er de fattiges nød. Delingsøkonomi.

Hei kjære lesere.

Ville lufte mine tanker om hvor umoralsk jeg synes det er å tjene penger på andres lidelse. Store organisajoner som hover inn milliardbeløper og telemarkedingselkaper som tar 75% på veldedighetsprofitt gjør med kvalm langt inn i sjelen. Hva slags mennesker er vi, her vi sitter med våre fete lommebøker som blir enda fetere mens andre dør som fluer av sult og sykdom. Vesten er med på å bidra til en enorm ubalanse i verdensamfunnet. På vår side blir vi fetere og rikere. Vi blir så stinne at vi ikke lenger klarer å produsere nok barn. Så med vår grådighet vil vi sakte dø ut om vi ikke endre holdninger. På den andre siden blir de fattigere, tynnere og produserer likevel flere barn. Fattig og utmagrede barn sitter på fabrikker å syr klær for en slat, slik at de så vidt overlever, mens vi sitter her å klager på at klærne er for dyre, eller ute av mote , slik at vi kan forbruke enda mer. Soya produksjonen blir benyttet som for til kuer istedenfor menneskemat, slik at vi fete her i vesten skal få mere melk. Vesten skal ha eiendom og formue for seg selv, mens u-landene flittig bedriver delingsøkonimi. 

Delingsøkonomi er et interessant begrep. Den fungerer slik at jo fattigere man er, jo mer deler man, mens jo rikere man blir, jo mindre trenger man å dele. Her hjemme er det staten som bedriver vår delingsøkonomi kollektivt. Vi kan alle sammen lære noe av uland når det gjelder å dele kostander. Vi kan bli flinkere til å dele, både klær, mat og transporter. Missforstå meg rett, jeg er for privat eiendomsrett. Men det man har til overs er det fint å dele. Vi kan senke grådihetskravene noen hakk og ihvertafall ikke tilegne oss mer kapital bassert på andres fattigedom og nød. Jeg personlig synes vi burde bli mye flinkere til å heie frem innovativ vekst. Slutte med import og utnytte oss av våre egent lands naturressurser. Landbruk er en enorm ressurs og har utnyttningspotensiale i mangfold. Samme har vårt overforbrukt av mat, vi kaster 231 000 tonn mat hvert eneste år som kunne gått til noen som trenger det.  http://www.holdbart.no , kan man spare mellom 20-90% av matkostnadene. Forurensning og kork metaliteten av biler i vårt samfunn er grasal. Vi burde klare å kommunisere, sammkjøre og fylle opp. Dette hadde spart oss for både tid og penger. Når det gjelder bruk og nykjøp av klær og aktivitetsutstyr, burde de tilrettelegges sentraler for innlevering og uthenting. Dette hadde spart sammfunnet for mye av denne overforbruks mentaliteten. 

Hva tenker dere om saken? Kom gjerne med flere innfall og informative linker. La oss se på løsninger, som er alles vinning. 

 


Maria 

 

40 kommentarer

Anonym

19.02.2016 kl.11:26

Zzzzzzzz nå må du ta grep.. Detta var skikkelig snork

Maria Erken Høili

19.02.2016 kl.14:27

Anonym: Er det snork med bedre struktur og balanse?

Jørgen

19.02.2016 kl.12:48

Samfunnsstrukturen vi har valgt tilrettelegger ikke for noen av de kvasisosialistiske cafe ideene du fikk da du sist var ute å svidde av et par hundretusen på klær og sko. Resten av oss dødelige må jobbe ræva av oss for å få endene til å møtes, mens du kan bruke tiden på å skrive innlegg uten innhold. Før du skal redde verden med de supre ideene dine burde du i det minste ha lest deg godt nok opp, for det har du faen meg tid til. Før man kan løse en ligning må man forstå problemet, og heldigvis kan ikke det kjøpes! Du har ingen forutsetning for å forstå oss uten fri kreditt, så før du ber oss trykke så mange vi kan inn i én bil, eller låne bort den ene genseren vi hadde råd til å kjøpe på salg så burde du vært oppegående nok til å holde kjeft. Ikke lat som om du kan svare for oss når du lever på andres oppnåelse. Uten din far hadde du vært akkurat der vi andre er!

Maria Erken Høili

19.02.2016 kl.14:22

Jørgen: Oi, da. Du var jo ikke ute etter løsninger. Du jobber nok ikke mer en alle andre, så ro deg ned 10 hakk og pust før du skriver så enkle tilbakemeldinger.

19.02.2016 kl.15:55

Det er ikke lurt å kaste stein når man sitter i et glasshus

Maria Erken Høili

19.02.2016 kl.16:06

Anonym: Jeg sitter i en posisjon der jeg har lyst på en bedre struktur. Det er uavhenging av alt , viljen og lysten til å hjelpe. Hva er vel bedre en det?

Annonym

19.02.2016 kl.16:16

Ja detta er snork, 0 underholdnings verdi... Men det skjønner du og snart... og jeg skal vedde på at det neste kontroversielle innlegget ditt et rett rundt hjørnet...

19.02.2016 kl.16:31

Din formue er jo i bunn og grunn bygget opp på samme måte tenker jeg da! Eller retter sagt din far sin. Vil tro at Et selskap som Europris tjener flere 100% avanse på vær vare linje... dette er jo også fattig folk som handler der!!! Som du så fint kaller det.....

Maria Erken Høili

19.02.2016 kl.17:14

Anonym: Min far har vel strengt talt bidratt til enormt mange arbeidsplasser, samt et fantastik tilbud til et konkuransedyktig marked. Så da skal vi bare akseptere tingenes tilstand? Fremtiden trenger endringer for å være produktivtbalansert.

Kalinga

19.02.2016 kl.18:18

Synes det du peker på er viktig, vi må alle starte med oss selv. Jeg tror det er mange som tar grep i hverdagen, men det er viktig at vi betrakter vårt eget forbruk med kritiske øyne. Det er absolutt ikke bærekraftig i et globalt perspektiv. Jeg er selv hverken fattig eller rik, men tilhører middelklassen. Vi har gjort flere små tiltak: redusert kjøttforbruket, økologisk og kortreist mat, ting vi ikke lenger bruker gis bort til familie og venner og får tilbake tilsvarende. Vi har donert bort mye leker, barnetøy og vinterklær til flyktninger. Vi støtter Plan og Amnesty. Kjøper = og gir ofte til tiggere. Likevel sitter jeg med en emmen smak i munnen- for vi er også gode på forbruk! Lar meg altfor lett friste!!! Det virker som du er opptatt av en rettferdig verden og en bærekraftig utvikling. Hadde vært spennende om du beveger deg bort fra filosofiske betraktninger til å motivere til endring gjennom å dele egne erfaringer. Jeg savner mer fokus på tiltak og mindre snakk når det kommer til dette feltet. Motivasjon for endring kommer fra gode forbilder og ikke masse ord.

Maria Erken Høili

19.02.2016 kl.18:49

Kalinga: Så flott;) Mine ord er ikke tomme kjære deg, vi har 100% resirkulering av mat og hiver ikke et gram, det er jeg meget stolt av.;) Så gir jeg bort alt av klær og utstyr vi ikke har bruk for. Samt at jeg er aktiv i veldedighet , idrettsklubb og Steinerskolen og starter nå egen stiftelse. Synes det er grunnleggende viktig med åpenhet om ting som kan forbedres. Vi har egne høner som produserer egg, samt at vi utelukkende kjøper øko fra lokale. Vi har kjøper også direkte fra jeger ,vilt , fantastiske produkter. Viktig å støtte små og lokale. Mitt forbruk blir mindre for hvert år som går. Savner gode tiltak fra kommunene .

Sajber

19.02.2016 kl.18:48

@Jørgen.

Takk for at du viser den norske misunnelsen.

Sjelden har jeg lest sånt oppgulp som oser såpass av grønn misunnelse.

Flaut rett og slett.

Kalinga

19.02.2016 kl.19:04

Hvis vi ønsker mer delingskultur også fra de rike og mer spillerom til kommunene slik at de kan komme med gode tiltak anbefaler jeg at flere stemmer sosialistisk- slik at vi får en mer rettferdig fordeling.

Det er bra at du har et reflektert forhold til eget forbruk. Du er privilegert og besitter flere materielle ressurser enn de fleste av oss kan drømme om. Du er dermed også i stand til å gjøre en større forskjell enn jeg kan hvis du ønsker. Jeg misunner deg denne muligheten!

Slenger med et visdomsord fra dagens yoga: "I går var jeg flink og ville forandre verden- i dag er jeg klok og vil forandre meg"

19.02.2016 kl.19:17

Beklager, men jeg synes dette blir litt feil av deg å poengtere når du selv poserer i designerklær og en chanelveske ved en Missoni-puff på Instagram..

Karolina

19.02.2016 kl.21:27

Lurer på en ting.... Vet at du har hatt innlegg om damer som snylter og lever på andre menn. +++ hvordan er det da at din bror har funnet seg en super ung dame som gjør nettopp dette? Lever på han? Utnytter han til de groveste for å få materielle ting. må være vanskelig for deg som søster å være vitne til dette . Da vi alle vet at hun som ung og rå flott jente aldri ville vært sammen med han om det ikke var for pengene ....

19.02.2016 kl.23:47

Vi utnytter også maten 100%. Har ikke råd til å kaste noe.

Jeg skal gladelig gi bort halvparten av min formue til dem som trenger det mer enn meg, men da forventer jeg ikke noe dårligere fra deg.

Med alle dine hyl og skrik om å endre ditt og datt tror jeg ingen vil ta deg på alvor før du virkelig gir bort noe av formuen din. Hvis du gir bort 20 mill så skal jeg gi bort 2000 kr. Tatt i betraktning formue og inntekt så ser det relativt ut. SÅ IKKE KREV MER AV ANDRE ENN DET DU ER VILLIG TIL Å YTE SELV! Og da går det ikke på summer, men på prosenter av det man har tilgjengelig.

Har du noen gang skjønt det at den hundrekroningen den hardtarbeidende kafenabodamen gir til veldedighet er MYYYYYYYE mer verdt enn den hundrekroningen du gir?

supertrolletforpresident

20.02.2016 kl.00:10

Jeg lurer på hva slags mødre som fødte disse folkene i kommentarfeltene og noen ganger tenker jeg at de fortjente bedre disse uheldige mødrene som fødte disse lavstående sosial iq løse menneskene uten noen form for empati. Mange sinte mennesker som ikke tåler at noen gjør det bra i livet...hva med å ønske at noen gjør det godt i livet da? Dere kommentar troll....ta dere en kikk i speilet på deres eget liv. Forbedre livet deres og slutt med å spy ut all mulig eder og galle.

Anonym

20.02.2016 kl.00:50

"Ville lufte mine tanker om hvor umoralsk jeg synes det er å tjene penger på andres lidelse."

Skrev nettopp et innlegg om hvor mange feite og fæle mennesker det er. Regner med at du tjener penger på bloggen din.

Gratulerer med nok en hjerneløs kommentar👏🏼

Alfa

20.02.2016 kl.02:28

Mye misunnelse ute og går på kommentarfeltet... Faktum er vel at de som har tjent egne penger, er mye flinkere å gi bort av sin overflod til de fattige. De som ikke har så mye penger, men makt, kan også være flink å gi bort penger til de fattige, men ikke sine egne, men de som de tar fra de rike. Æren beholder de selvsagt selv.

Maria Erken Høili

20.02.2016 kl.09:20

Alfa: For meg er det viktig å oppfordre til i tillegg til å gi. Man skal ikke bare gjøre det ene eller andre, men begge deler. Jeg er aktiv i veldedighet og starter nå min egen stiftelse for barn og unge i vanskelige økonomiske situasjoner.

Kate

20.02.2016 kl.08:42

Skjelden sett så mange nettroll på et sted ... Synes ikke bloggen hennes er så dårlig jeg . Hun har igrunn fine verdier .

Maria Erken Høili

20.02.2016 kl.09:17

Kate: Ja, det er trist at noen skal vie livet sitt til å hate andre. Bare trist. Takk for støtte.

kikkan

20.02.2016 kl.09:20

først og fremst er det mange i vært eget land som ikke har fete lommebøker. Og svært mange arbeider utrolig mye for å få ting til å gå rundt. Løsningen ligger ikke andre steder enn hos den enkelte og dennes livssyn. Man er ikke tvunget til å bruke penger på forbruk og stash..Går an å bruke penger på de som har lite, også i vårt eget land....Investere i f.eks. et landsted hvor folk som har behov kan få en rimelig ferie med barna sine. Flere som har ressurser til et slikt prosjekt kan gå sammen Det er kun kreativiteten som setter grenser, eller behovet/evnen til å utgjøre en forskjell for andre...NB! Behovene er store også for nordmenn som sliter.

Maria Erken Høili

20.02.2016 kl.09:31

kikkan: Jeg kom med noen forslag om delingsøkonomi som enkelt burde la seg gjennomføre. Jeg skjønner at ikke alle har noe til overs. Men realiteten er at mange har det ,og de som er i denne gruppen burde enkelt la overskuddet deles. Når det gjelder kasting av mat, bilkjøring og klær som man ikke bruker. Så kan man bidra med økonomi i tillegg til. Jeg starter et fond for barn og unge i norge som sliter med å delta i samfunnet grunnet økonomiske utfordringer.

kikkan

20.02.2016 kl.11:02

Takk for svar Maria.

Fondet er et flott initiativ!

Ser også det samme som deg i forhold til bruk og kast. Tidligere ga jeg alltid lite brukte/ubrukte klær og annet til Fretex, f.eks.Sekk på sekk og eske på eske... Det viser seg at prisene er økt til nivå som kan gjøre det vanskelig for de med lite eller ingenting å kjøpe derfra. Årsakene til det er nok mange og sammensatte vil jeg tro.(Har dessverre ingen kilder, men mange som opplever denne frustrasjonen). Da er jo noe av poenget for å "gi" borte.Så da blir det å forsøke å finne dem som trenger, ikke så helt enkelt alltid... Dine forslag tenker jeg har noe for seg. Utfordringen blir kanskje å skulle samordne og evt. logistikk?

Maria Erken Høili

20.02.2016 kl.11:18

kikkan: Ja, det med Fretex har blitt en lønnsom bedrift, dessverre. De tjener millioner på gratis produkter til videresalg. Smart ide, men dumt for de som trenger klærne. De må vel gå ann å få til innleveringssentraler, der man leverer inn rene og vaskede klær og utstyr, merket med kjønn og alder og størrelse, som blir hentet av andre som trenger uten kostnad? I så all lave kostnader.

Fretex

20.02.2016 kl.12:04

Forretningsmodellen til fretex er da at man får inn klær/utstyr gratis; som man selger videre. Etter at husleie, lønn osv er betalt så blir det et overskudd som man bruker til andre oppgaver (suppekjøkken, julepakker, osv osv)

I stedet ønsker du en "innleveringsentral" hvor man leverer varer gratis, og så skal brukerne komme og hente. Da er det ikke en krone involvert, men husleie, vedlikehold, noe kompensasjon - hvor hadde du tenkt det skulle komme fra ?

Maria Erken Høili

20.02.2016 kl.12:10

Fretex: Da gjelder det å lage gode avtaler og finne samarbeidspartnere som vil bidra;) Frivillihet.

B-A

20.02.2016 kl.12:41

Supert og viktig innlegg Maria! Du vet jeg heier på deg!

At du står opp for slår slag for delingsøkonomien, mener jeg at du på en klar og tydelig måte viser at du ikke sover på pengesekken - prisverdig og svært viktig!!! Takk!!!

Fretex

20.02.2016 kl.12:55

Så det du ønsker Maria er at næringslivet skal sponse Frelsesarmeen i stedet for enkektpersoners initiativ og velvilje ? Tidligere i tråden snakker du om delingsøkonomi og nye modeller. Nå skal alt tilbake til big business ? Den samme big business som antagelig driver best/ høyest priser ig kuttet kostnader ved barne arbeid osv ? Er det riktig at etisk tvilsomme HM skal bruke sine barnearbeid penger på norske narkomane ? Syns du virkelig det et bedre enn at jeg gir bort noen bukser som jeg ikke trenger ?

Christian

20.02.2016 kl.13:18

Nei. De "fattige" får ikke fler og fler barn. Du burde se på noen av foredragene til Hans Rosling.

Maria Erken Høili

20.02.2016 kl.13:39

Christian: http://geotema.dk/data/databank/befolkning/fødselsrate

Kalinga

20.02.2016 kl.15:37

Det må da være mulig å ha to tanker i hodet samtidig. Både Røde kors og Frelsesarmeen er flotte organisasjoner. Det er da ikke galt å bli lønnet for å gjøre viktig arbeid i samfunnet. Med en slik tankegang vil kun de rike ha råd til å drive "veledighet"- de fleste av oss trenger å tjene penger til mat på bordet. Jeg mener selv at jeg gjør et viktig arbeid for svake grupper i samfunnet. Men jeg er avhengig av å bli betalt, hvis ikke måtte jeg skiftet beite. (Jeg gjør ubetalt arbeid i tillegg- flyktningguide)Så lag gjerne en organisasjon som bygger kun på frivillighet, men det utelukker ikke behovet for f.eks Røde kors eller Frelsesarmeen.

Maria Erken Høili

20.02.2016 kl.16:03

Kalinga: Jeg har ikke sakt at det ikke er behov. Men jeg synes da at man kan være mere åpne om hvor formåls prosentene blir disponert. Vi trenger i tillegg til. Det er vel ikke bare de "rike" som kjøper eks ,ski utstyr og skøyte utstyr til sine barn, jeg tenker på eks hvor for et barn gror og behovet for stadig utskifting av utstyr som knapt er brukt. Det må det vel gå an og drive en slags bytte mentalitet på slik at ikke alt trenger å bli så kostbart? Det samme med maten som blir hevet istedenfor å bli gitt bort eller rabattert. For meg er dette et stort spørsmålstegn?

Kalinga

20.02.2016 kl.15:46

Det hadde forresten vært supert med info om hvilke klesmerker, interiør og lignende som har en etisk og bærekraftig profil. For at vi skal bli flinkere forbrukere trenger vi info om hva vi faktisk kjøper og hvilke forhold arbeiderne lever under. Jeg tror dessverre ikke det er noen garanti og kjøpe dyre merkeprodukter når det kommer til etikk.

Svein Johansen

20.02.2016 kl.18:53

Her er det mange ulike synspunkter og forslag til å hjelpe verdens trengende. Men står det egentlig så dårlig til som man kan få inntrykk av? I følge Sveriges kjendisprofessor, Hans Rosling, var Sveriges kostnader i forbindelse med mottak av asylsøkere i hele 2015, dobbelt så stor som hele FNs budsjett for alle verdens flyktninger (ca. 60 millioner mennesker). Ut fra dette er det mye som tyder på at det ikke står på midler, men mer på prioriteringer og metoder.

Maria Erken Høili

20.02.2016 kl.19:55

Svein Johansen: Hei;) Har du lik til dette? Det vil jeg gjerne lese meg opp på;) Tusen takk.

Svein Johansen

20.02.2016 kl.23:52

Ja, det har jeg. F.eks. denne: http://www.friatider.se/rosling-50-g-nger-billigare-att-hj-lpa-p-plats

Maria Erken Høili

21.02.2016 kl.07:52

Svein Johansen: Takk;) Skal sjekke den ut. ;)

richar

21.02.2016 kl.17:44

Det er jo mer fokus på Marie Høili en på saken hun fremmer, er vel samma faen hvem som ytret sine minnig, så lege personen mener det hun/han sier. er vel bra at en som er i henne posisjon tar et ansvar å er vilig til å hjelpe folk som ikke har det så bra. ha meir fokus på det som er viktig, å ikkje det som ikkje er viktig. som å rake ned på personer som prøver å gjøre noe for andre. gå litt i dere sjølv å tenk på når du hjalp en som er under deg på rangstigen.

Skriv en ny kommentar

hits