Ansvars-fraskrivelse, Sophie Elise? Eller: A fancy room filled with crap?

Hei kjære lesere.

 

Jeg ville egentlig holde meg for god for å rakke ned på andre bloggere, men jeg skal gi litt konstruktiv kritikk til blogg dronningen av Norge. Jeg har lenge undret meg over hva som betegner en rosa blogg? I fare for å ende i den kategorien selv. Noe jeg selvfølgelig ikke ønsker. Etter noen mnd studium innen kategorien har jeg dratt en slutning. En rosa blogg er en blogg som skriver om overflate, ting, skall, bekledning og fasade. Men den absolutte betegnelse må vel være ansvars-fraskrivelse til samfunnet. Å påta seg en rolle og være en rollemodell fører med seg en del ansvar. Sophie Elise mener bestemt at hun ikke kan anses som en rollemodell???  Kun som inspirasjon. For meg er dette en meget underlig holdning, når hun ble kåret til medias mektigste kvinne for bare 1 mnd siden? Jeg skjønner at det er en byrde og bære, dette med å være en rollemodell, men man kan da ikke bare bestemme seg for at man ikke har noe form for innflytelse på unge mennesker, som leser og anser henne som deres forbilde. 

Det er mulig at bak den strålende fasade er det dessverre ikke like flott. Samfunnet bygges av selvstendige og modne mennesker som tar ansvar. Man må vite sin plass og sin effekt på medmennesker. Om man hele tiden lever livet sitt i første person uten og rette blikket utover å se bivirkninger av sin stilling, er man ja, kanskje bare en rosa blogger. Men dog et menneske med en enorm påvirkningskraft for en sårbar gruppering. 

Å ta en posisjon der oppe i toppen burde bringe frem noen gode kvaliteter, som rettferdighet, ærlighet og ansvar. Jeg mener at Sofie Elise også som rosablogger må ta et ansvar om hun fremstår som et dårlig forbilder for sine lesere. Hun må ta selvkritikk for å formidle dårlige idealer for feminin skjønnhet. Rosablogg-lesere er unge, ukritiske og sårbare, og lettpåvirkelige av det de leser i bloggene. For meg så virker dette som det bare handler om kroner og øre? Jeg tror ikke Sophie Elise er et dumt naut, tvert imot er hun en meget oppegående person som vet hva som må til for å lykkes. Jeg vet det kan gjøre vondt å gå i seg selv å se sannheten av konsekvensene du bedriver, men det er faktisk din skyld at 60 000 lesere hver dag ønsker å se ut og gjøre som deg Sophie, det må du bare innse. 

Om du velger å ikke ta ansvar for hva du sender ut blir du bare: A fancy room filled with crap.

 







Maria 

71 kommentarer

in

10.02.2016 kl.09:28

oii, dette var jeg ikke enig i .. tror folk misforstår ordet rollemodell/forbilde!

Maria Erken Høili

10.02.2016 kl.09:31

in: Kan du utdype hva du mener? Å være en rollemodell betyr ,at noen ser opp til deg og vil være som deg, S.E har 60 000 av de.

Heidi

10.02.2016 kl.09:42

Bra sagt Maria. Jeg er helt enig med deg :-)

Maria Erken Høili

10.02.2016 kl.09:45

Heidi: Takk for det. På tide å ta ansvar for hva man sender ut. Da hadde jeg ikke vært så krass. Viktig å vite sin påvirkning på sårbare grupper.

Marte

10.02.2016 kl.09:47

Å skrive et innlegg om hvor glad man er for å bli kåret til årets viktigste kvinne i media (og at det er fortjent). For så senere å fraskrive seg ansvar for de uttalelser man kommer, samt påstå at man IKKE er rollemodell. Er ingenting annet enn selvmotsigende, som å si: Jeg er ingen mektig kvinne i media og har ergo ingen påvirkningskraft...

Maria Erken Høili

10.02.2016 kl.09:52

Marte: Helt enig, godt resonnert. Her må det tas ansvar eller så burde stillingen bli ledig.

10.02.2016 kl.10:00

En stilling DU tydeligvis vil ha?

Maria Erken Høili

10.02.2016 kl.11:10

Anonym: Den som fortjener den får plassen, jeg er langt unna den posisjon.

Øyvind

10.02.2016 kl.10:33

Hei

Jeg tror dette vil gå sin gang. Nå har Sophie vært ambassadør for fasaden. Jeg tror nok etterhvert at hun ufrivillig vil bli ambassadør for det motsatte av det hun har fremmet. Jeg tenker da spesielt på skjønnhetsoperasjoner. Det er vel dokumentert hvordan det ser ut etter en stund. Det er en hviss yin og yang i universet man ikke kommer utenom. Dette er ikke kritikk for jeg respekterer den enkeltes valg og det omfatter meg selv også. Ingen kan løpe fra naturkreftene.

Maria Erken Høili

10.02.2016 kl.11:11

Øyvind: Synes som en så viktig ambassadør for folket at man må ha en hel pakke, ikke kun eksterne verdier.

Mathias

10.02.2016 kl.10:37

Selv om hun er en "rollemodell" for enkelte ungdommer har hun ikke noe ansvar. Familie og venner har ansvar for sine, hvis noen er oppdratt til å bli ukritiske og har dårlig selvbilde så er det jo primærsosialiseringen det er noe i veien med. Om jenter ønsker å se ut som henne så er jo ikke det noe problem forårsaket av S.E. Hun er jo bare den hun er, andre må få være den De er.

Maria Erken Høili

10.02.2016 kl.11:13

Mathias: Man har ansvar som en rollemodell. Jeg er selvfølgelig enig med det du sier om foreldre at de må lære barna til selvstendig tenkning og styrke om å stå i seg selv som mennesker. Men som en viktig posisjon i mediabilde, kan man ikke bare tenke på ytre faktorer. Man må ta til seg at man sender ut en del signaler som man må stå ansvarlig for i denne stillingen.

10.02.2016 kl.10:37

Jeg tror ikke akkurat at Sophie Elise fraskriver seg rollen som rollemodell, men at hun ikke vil si at disse 60 000 bloggleserne ser på henne som en. Som hun har sagt tidligere er leserne hennes blitt eldre, akkurat som henne, som gjør at halvparten av leserne er i 20årende og er dermed oppegående og voksne mennesker som vet at de ikke kan se ut som Sophie Elise, for det er det bare hun som kan. Hun blir dermed en inspirasjon, og kanskje en form for rollemodell. Hvis hun skal betegnes som rollemodell så burde det være for at hun er så sterk og reflektert som hun er, ikke minst at hun innser sine feil og jobber med seg selv hvis hun har det tøft. Hun gir seg aldri. Hun er en rollemodell for måten hun er på som person, måten hun tenker og deler sine tanker og opplevelser, og ikke minst det hun har oppnådd. Hun kan ikke bli kalt rollemodell for at andre tar silikon, restylane eller at hun "bidrar til å øke kroppspresset", jeg tror det er dette hun fraskriver seg. For det er over alt, det har vært der lenge før hun og jeg ble født uansett.

Hun tar ansvar for sine handlinger, hun forklarer hvorfor hun gjør det i ettertid. Hvis rollemodell som tydeligvis har forandret mening (at det går bare på utseendet) etter Sophie Elise ble så stor blogger som hun ble, er hun definitivt ikke det. Sophie Elise er et forbilde/rollemodell/idol akkurat som en fotballspiller, blogglesere vil bli like god, henter inspirasjon fra bloggen som tekster, hvordan ta gode bilder osv (fotball eks: finter, skudd). Og ja forandrer Ronaldo håret så gjør sikkert mange andre det samme som han, men igjen det er ikke hovedsaken, det kan være en liten faktor i en stor sammenheng som blir oversett pga ingen bryr seg om personlighet lenger, det går bare på utseendet. Og det er synd, for det kommer man ikke langt med i lengden, det hadde ikke Sophie Elise heller gjort. Og Ronaldo hadde aldri spilt for Real Madrid om han ikke var god nok i fotball.

Maria Erken Høili

10.02.2016 kl.11:23

Anonym: Jeg skriver dette innlegge i dag utifra en opplevelse jeg hadde når jeg skulle på kino forleden. Jeg beit meg merke i en ung venninnegjeng som satt bak meg i salen med korte skjørt og silikon, både i pupper og lepper. Jeg trodde hun ene var Sophie Elise, hun så dønn lik ut. Så kom tilfeldigvis den reklamefilmen som S.E har spilt inn på skjermen og jentene hylte i kor SEEEEEE, der er hun, Sophie Elise, åååååå. Det var hysteri. Jeg synes bare det er skremmende at hun ikke innser hvor mye påvirkningskraft hun har på unge jenter. Hun er nødt til å ta ansvar i den posisjonen hun har fått. Man kan ikke bare fraskrive seg ansvar for signaler man sender ut. Å si at disse menneskene ikke vil være som henne er bare sprøyt. Det er klart de vil. Hun må legge fram noen indre verdier snart som betegner hvem hun er og hva hun står for. Ellers er dette bare direkte skadelig for de unge i samfunnet. Jeg synes hun kan være en enorm ressurs om hun tar ansvar både for indre og ytre verdier. Nå går dessverre alt på det eksterne.

Mr_ZZZ

10.02.2016 kl.11:06

Det er pressen som har båret henne frem til den posisjonen hun har. Nettavisen er vel den mest ivrige. Nå følger NRK opp. Trist at pressen er så kynisk. Det er tydeligvis bare klikk som gjelder. Dette er baksiden med reklamefinansierte nettaviser.

Tom

10.02.2016 kl.11:10

Det var vanskelig å ta det helt seriøst når denne jenta vant priser for å være mektig! Da hun ble omtalt som en "viktig stemme i samfunnsdebatten" ble jeg mer bekymret.Hun er jo enkelt og greit ikke det, med mindre vi snakker fashion og sminke. For alt jeg vet er hun lynskarp, jeg har bare sett TV og mediapersonen, og der har hun bidratt heller lite i samfunnsdebatt generelt.

Hun skal ha for å ha skapt seg selv en millioninntekt med bloggen sin allerede lenge før hun var 18 år oJeg tror nok hun skal få avgjøre helt på egen hånd hva hun velger å skrive om og hva hun ikke skriver om til følgerne. Det er akkurat det som har gitt henne suksess og de som følger henne gjør jo det nettopp pga den hun er og det hun har vlagt å skrive om.

Det er mye bedre at hun er åpen om hun har fiksa på lepper eller annet enn ikke.Hun kan jo ikke forholde seg til leseres sinnelag og ta ansvar for deres valg.

Jeg tror hun gjør best i å ta sine egne valg istedet for å la seg dressere av alle som mener seg å bedre vite hvordan seksualmoral hun burde ha eller annet. Det er jo stort sett påvirkningskraften hun har hos unge jenter alle vil ha en bit av. De vil endre henne for å påvirke mer i forhold til deres eget syn.

Maria Erken Høili

10.02.2016 kl.11:28

Tom: Jeg har ikke noe imot at man fikser på det ene eller andre, jeg synes det er viktig å være et menneske i sin helhet og ta ansvar for den posisjon man har fått eller jobbet seg opp til. En leder i et firma kan ikke bare fokusere på et aspekt av virksomheten og fraskrive seg sluttansvar av utfallet.

Geir Roger

10.02.2016 kl.11:15

Hvorfor kan du ikke sett deg inn i mennesket Sopihe og hva det innebærer å være en så suksessfull blogger som hun tross alt er. At semi-bloggere som deg vil ta fra henne glansen er ikke vanskelig å skjønne, men hvor er moralen?

Maria Erken Høili

10.02.2016 kl.11:30

Geir Roger: Jeg følger ikke helt? Sette meg inn i? Jeg må jo forholde meg til det jeg ser og leser i media. Hun er eksternt fokusert og ingen form for ansvarsfølelse for følger av hva hun bedriver? Det synes jeg er synd. For hun kan være en god resurs om hun kommer i kontakt med sine indre verdier også.

Anton

10.02.2016 kl.11:24

Det er ikke så lenge siden du gikk ut å sa du hadde tatt operasjon av underlivet. Hva slags signaler sender DU ut? Det er massevis av jenter som tror de ser unormale ut nedentil og sliter faktisk av den grunn. Du HAR unge lesere du også og det at du har fått barn fraskriver ikke deg ansvar for hva du formidler. Jeg vil påstå at du er like mye rosa som SE. Kanskje mer siden du er en god del eldre enn henne og burde kanskje ha mer innsikt i hva slike uttalelser kan påføre andre.

Maria Erken Høili

10.02.2016 kl.11:33

Anton: Om du har lest hele saken min så handler det om rekonstruksjon, Det har jeg gjort helt klart i media. Jeg ville aldri anbefalt noen å gå å fiks på sitt mest intime uten grunnlag, jeg er også vært klar på at jeg synes det er flott med variasjon i et senere innlegg. Dette var for damer som var i samme situasjon som meg selv. Alt jeg ber om er at hun ser hvilket ansvar hun har som rollemodell.

Marianne

10.02.2016 kl.11:33

Hvem sin jobb er det å styrke selvtillit og selvfølelse hos barna? Jo, foreldrene selv.

Føler foreldregenerasjonen fraskriver seg sitt ansvar med å peke mot bloggere og (sosiale) media ellers. Det er også ironisk sak at folk på 30+ skal uttale seg om hvor mye Sophie Elise - en 21 år gammel jente fra Harstad - skader og påvirker unge jenter.

Jeg har, til dags dato, ikke opplevd å høre fra en 15 år gammel jente, noen ting som helst som tyder på Sophie Elise negativt påvirker dem. Heller tvert imot!

phantomblue

10.02.2016 kl.11:37

Her er jeg litt delt.

Synes slike som sophie er et godt exempel på hvor mye avisene sliter.

På den annen side bare pga folk har deg som forbilde kan du ikke legge om livet ditt 180grader.

folk må kunne skille hva som er sundt og følge og hva som ikke er det.

Om hu nu plutselig fant ut hun ville bli luxus prostituert,så må jo fansen innse at de har egen vilje ,og trenger ikke henge blindt på som en saueflokk.

Tom

10.02.2016 kl.12:04

(svar til litt lenger opp)

Jeg er delvis enig i ansvar i forhold til den noe diffuse rollen som forbilde der rammene blir satt vidt forskjellig alt ettersom hvem man spør. For meg ligger de grensene mer ved å feks ikke skrive at man tok en ecstacy på raveparty i helgen og "det var dritgøy!". Andre blir hysteriske av et bikinibilde og har sterke meninger om puppene hennes.

Det finnes ikke noe mal på "et godt forbilde". Det finnes veldig mange meninger om det. Hun er 19 eller 20 år gammel og gjør det jenter på den alderen gjør. Veldig man ge ser ut til å mene at hun skal være annerledes enn en jente på den alderen

Øyvind

10.02.2016 kl.12:11

Helt enig Maria. Hel pakke er det beste, men det tror jeg først kommer med alderen. Man kan kjenne seg igjen i hva som var viktig i utbryterfasen og oppstartfasen i 20 årene. Jeg hadde brydd meg mer om hun var i 50 årene. Da bør man kanskje være litt mer reflektert. På den andre siden har hun helt klart tatt på seg et ansvar med de følger det bringer med seg. Tipper også at hun blir litt mindre svart\hvit i tankegangen med årene. Vi var jo veldig bastante i 20 årene vi også og hadde svaret på alt. :-D

Tom

10.02.2016 kl.12:11

(hører til det overH)

"Hun må ta selvkritikk for å formidle dårlige idealer for feminin skjønnhet. "

Hvorfor skal hun underkaste seg andres meninger om det? Kvinner er ikke et kollektiv og det er ikke noe som heter "dårlig feminine skjønnhet"

Dette er groupthink på sitt verste og fiendtlig overfor en kvinnes råderett over egen kropp. Denne kollektive konservative seksualmoralen er hovedgrunnen til at så få kvinner er feminister.Din oppfatning om jenter som er opptatte av utseendet sitt er ingen fasit som andre må forholde seg til.

Øyvind

10.02.2016 kl.12:23

Tom: Alle har råderett over egen kropp, men når man lever av å formidle og definerer selv hva skjønnhet er havner Sophie selv i gruppen. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du blander inn seksualmoral her. Kan du utdype?

Lagertha

10.02.2016 kl.12:30

Syns hun skal få være søt og pen, men ikke ta opp samfunnsting som hun ikke har kompetanse til. Norske arbeidsplasser vektlegger jo snart mer kos og hygge enn kompetanse.

O.G.

10.02.2016 kl.12:38

Du skriver det jeg har tenkt hele tiden, jeg ville vært enda kvassere jeg da for den der Sophie Elise der er virkelig drøy og usjarmerende.

MariNne

10.02.2016 kl.12:42

Jeg skjønner ikke hva du mener med dette innlegget. Du tror vel ikke at folk som leser bloggen til S.E. går rundt å vil se ut som henne? Hvorfor tror du ikke at det er de gode tekstene hun skriver som gjør at folk vil lese bloggen hennes? Det er faktisk ikke noe utseendepress på bliggen hennes, hun har sagt kanskje 100 ganger at ingen operasjoner o.l. kan gjøre noen mer fornøyd med seg selv. Jeg bare skjønner ikke hva du mener, det er åpenbart at du ikke leser innholdet ihvertfall

Nepse

10.02.2016 kl.13:01

Støtter det du sier :)

Irina

10.02.2016 kl.13:32

Har nettopp lest innlegget ditt om SE og sitter igjen med en følelse av at du uttaler deg basert på noen få avisartikler?

Du skriver:

"Samfunnet bygges av selvstendige og modne mennesker som tar ansvar."

Av alle rosa bloggere som fins nå til dags er kanskje Sophie Elise den som faktisk tar mest ansvar og belyser aktuelle samfunnsaktuelle temaer som ungdom og unge voksne ikke tenker på i det hele tatt. Eks: Palmeolje, flyktningskrisen, dyr på sirkus etc.etc. Dette har hun gjort siden hun var 16-17 år og ingen kjente noe til henne.Hun prøver å ta ansvar med å belyse disse teamene, og faktisk tar ansvar for sine valg som påvirker samfunnet.

Videre skriver du:

"Å ta en posisjon der oppe i toppen burde bringe frem noen gode kvaliteter, som rettferdighet, ærlighet og ansvar."

SE er kanskje en av de få rosabloggere som kjemper for rettferdighet(viser igjen til alt hun har engasjert seg i, rettigheter for dyr, flyktninger etcetc), som er ærlig (kanskje for ærlig i noen situasjon), viser gode kvaliteter gjennom hennes store arbeidsmoral, (for ærligtalt man blir ikke en toppblogger eller være så engasjert som hun er, uten å jobbe ræva av seg), hun viser at hun bryr seg om mennesker og dyr, regner med dette kan kategoriseres som gode kvaliteter? og sist men ikke minst, hun en jente på 20 år, tar ansvar for sine valg. Hun har opp til flere ganger forklart og tatt ansvar for sine handlinger, både når det gjelder operasjoner og egne handlinger. Hun har til og med gått ut og sagt at hun per dags dato ville hun kanskje ikke ha tatt den neseoperasjonen, og hun har heller aldri anbefalt noen å gjøre det. Hun poengterer også flere ganger at man må ta ansvar for sine handlinger, og tenke for seg selv.

okei, nå kommer vi til det som jeg syns bare blir for dårlig argumentert.

Du skriver:

"Jeg vet det kan gjøre vondt å gå i seg selv å se sannheten av konsekvensene du bedriver, men det er faktisk din skyld at 60 000 lesere hver dag ønsker å se ut og gjøre som deg Sophie, det må du bare innse."

Her tar du faktisk alle 60 000 under en kam basert på 5-6 stykk som du hørte på en kino? Syns dette blir alt for dumt. Ja kanskje noen påvirkes av hennes utseende, men jeg vil ikke si at 60 000 vil se ut som henne. tror du at den eneste påvirkningen på disse 60 000 jentene/guttene kommer kun av SE? Hva med reklamer,andre blogger, x antall instaprofiler, tv, supermodeller, etc etc. Finnes ikke de lengre? Tror du disse barna kun har tilgang til en blogg? Ja. jeg tror du skjønner poenget mitt.

Du skriver:

"Hun må ta selvkritikk for å formidle dårlige idealer for feminin skjønnhet"

Kan du for det første forklare hva du mener med feminin skjønnhet? Tenker du her på feminisme, da burde du isåfall redegjøre for det. For feminin skjønnhet kan være så mangt, alt fra symmetriske ansiktstrekk, timeglassfigur til "naturlig" kropp etc.etc. For ærligtalt her kaster du ut et begrep som, la oss si det slik, hadde du brukt dette på et universitet eller blant akademikere, ville det ha blitt slaktet.

Etter å ha lest denne teksten din ser det ut som at du kritiserer henne på et punkt, og det er hennes utseende og hva hun gjør med seg selv. At hun må ta ansvar for hennes utseende siden det påvirker andre mennesker. Hva med de innleggene hun skriver om at hver enkelt må være fornøyd med seg selv, og at man må først finne seg selv på innsiden? Hva med de innleggene hun skriver om samfunnet? Hva med at hun faktisk belyser unge mennesker om situasjoner i verden? Hva med at hun har ikke skrevet om plastisk kirurgi av nese/bryst på jeg vet ikke, 2 år? Hun tok silikon når hun var 18. Hva med å la dette gå nå?

Burde ikke vi heller lære våre barn og vårt samfunn om å slutte å se så mye på utseende til mennesker og heller se på hva de gjør og deres verdier? Fordi så langt som jeg har sett har Sophie Elise gode verdier. Hun bryr seg om familien, venner, samfunnet, dyr, og ja hun har operert brystene sine. Vi alle gjør noe for å føle oss bedre med oss selv, du napper kanskje øyenbryn og farger håret. Hun måtte ty til noe mer drastisk. Men hva med at vi prøver å heller å fokusere på våre egne verdier og lærer våre barn at du skal ikke ha rollemodeller/forbilder for deres utseende men heller for deres samfunnsengasjement og verdier?

Helt til slutt:

"- Jeg føler mer at folk vil bli inspirert. Jeg ser ikke på meg selv som et forbilde. Jeg er bevisst på det, men jeg tror ikke man skal gjøre leserne mine dummere."

Hun sier ikke bastant at hun ikke er et forbilde, hun sier at hun ikke ser på seg selv som et forbilde, men er bevisst på det. Så jeg lurer på om du har kanskje misforstått artikkelen du referer til?

Så ja, her syns jeg du tok en veldig lettvint vei for å ta opp et samfunnsaktuelt tema.

SIGNERE IRINA

10.02.2016 kl.13:53

Signere Irina over her! Du ble nettopp plukka i smådeler.

10.02.2016 kl.14:02

Signerer også Irina!!

Samvittighet.

10.02.2016 kl.14:05

Det er ikke bare rosa bloggere som burde forstå sitt ansvar. Enhver som skriver i det offentlige rom for å nå ut til mange mennesker, burde tenke på hva de skriver om og hvem som blir berørt. Det hadde vært hyggelig å sett en smule " samvittighet" også i enkeltes blogger. Nå tenker ikke jeg bare på bloggere som anbefaler botox, eller andre anbefalinger vedr. vårt ytre, eller at de kommer med påstander om at " det viktigste er å bli oppfattet vakker og intelligent, og da er botox tingen". Jeg tenker også på alt annet som blir blogget om, og som blir stående på nettet til evig tid.

Det måtte være seg sexlivet, utroskap, ulykkeligheten, private tragedier, påstander om det ene og andre som ikke er skikkelig begrunnet. Da tenker jeg hvor er samvittigheten? Kanskje er det slik at foreldre,søsken, andre familiemedlemmer og minst barna, ikke syntes at det er så stas at dette blir belyst i det offentlige rom. Rosa bloggere med mange følgerne har ansvar for hvordan deres blogger påvirker unge mennesker i feil retning, det burde de bli opplyst om dersom de ikke makter å tilegne seg den type kunnskap. De øvrige bloggere som skriver om alt fra sex med menn som er gift til de mest bisarre betroelser og historier, burde kanskje gått dypt inn i seg selv og funnet fram samvittighet ovenfor barn og øvrig familie. Jeg tror samvittighet er nøkkelen til mye god korreksjon, kanskje bør enkelte bloggere lese igjennom innlegget sitt og la det synke en time eller to før det postes ut i det offentlige rom.

10.02.2016 kl.14:25

Enig med Irina, du virker ikke å ha mye til overs for S E, man kan ha en mistanke om årsaken.

Samtidig regnet du vel med å få mye støtte, da S E får mye pes fra godt voksne menn i kommentarfeltene.

Jeg er en godt voksen, oppegående og reflektert dame som ser at S E også er et produkt av sin tid med påvirkning fra mange hold. Hun forsøker å finne seg et ståsted/en plattform som ikke lenger skal baseres på sminke, utseende o l.

Vi ble ikke alle voksne "med en gang", men veien har blitt til mens vi går. Hjerner er tross alt ikke ferdig utviklet før man er 26 år. Hos enkelte kan det virke som utviklingen har stanset lenge før. S E har mange år å vokse på og hun er på god vei.

10.02.2016 kl.14:32

Det er mange aviser som har fulgt opp se. Selv lurer jeg veldig på hvordan det går med det opplegget at hun meldte seg som frivillig ifm flyktningene i høst. Hun skulle få tildelt noen oppgaver etc, men har ikke hørt noe som helst mer om det. Mistenker at hun fløt på den "snille" politisk korrekte bølgen :)

Daniel

10.02.2016 kl.14:40

Så fremt du ikke planlegger å blogge om dagens outfit, håret ditt, sminken din og legge ut retusjerte bilder i undertøy og bikini med 20 filter er det vel ingen fare for at du ender opp som en rosablogger.

Rosabloggere blogger om søppel som jenter i alderen 13-18 finner interessant. Dette er en fin måte å utnytte "kjendisstatusen" og annonseinntekter på.

Men at Sophie Elise og mange bloggere (tidligere Paradise Hotel deltakere) er forbilder er for meg en gåte som aldri kommer til å bli besvart.

Cecilie

10.02.2016 kl.15:05

Hei Maria. Jeg leste dette innlegget etter å først ha lest at det er vondt å være rik. Jeg kan forstå følelsen av å være forhåndsdømt og tror så absolutt at det er vondt. I innlegget la du stor vekt på viktigheten av å ikke dømme. Også begynner du dette innlegget med å si at du vet ikke hva en rosa Blogg er men det vil du hvertfall ikke være en del av. Er ikke det å forhåndsdømme?

Jeg leser ikke bloggen hennes men er helt klart enig i å være sin rolle bevisst. Og det Bør hun være uansett om det er 10000-600000 som leser bloggen hennes.

I innlegget om å være rik skriver du at man ikke må dømme deg som rik, og at du ikke dømmer de som er fattigere enn deg, du ønsker jo å hjelpe.

Hjelpe de fattige? Hvem ønsker du å hjelpe? Tenker at det lett kan oppfattes som frekt når det nærmest kan se ut til at man tenker at de som er fattigere trenger hjelp, eller din hjelp. Noen trenger det,men ikke alle ser på seg selv som fattige selv om andre Gjør det. Og de færreste ønsker nok å tilhøre en kategori som folk ser på som de hjelpetrengende. Folk er bare folk uansett pengesekk.

10.02.2016 kl.15:57

Kjære deg.

Du skal selvfølgelig få ha din egen mening, men før du peker på andre og sier at de er et dårlig forbilde pga silikon osv så må du gjerne ta en titt i speilet. Du har redigert profilbilde ditt (fadet ut linjer, porer osv) og fremstår vel heller ikke som perfekt? Og hva med alle de lettkledde bildene på Facebook? Vil si dere stiller i samme bås. Se på deg selv og hva DU gjør før du rakker ned på andre.

Sollugg

10.02.2016 kl.15:58

Hvis du skriver/sier noe i det offentlige rom,enten på nett, i aviser, tv eller radi så vil du være en form for forbilde eller rollemodell. Det er det ansvaret som følger med å si ting offentlig. Man kan ikke fraskrive seg dette, og å bare være opptatt av overfladiske ting er noe av det mest sørgelige man kan stå for. Alle mennesker blir gamle, alle mennesker får rynker, ingen er perfekte. Og når du er forbilde/rollemodell (ja for det er man) for SÆRLIG unge jenter uten livserfaring og modenhet, så har man et ekstra stort ansvar. Det er i denne alderen man finner ut hvem man er og hvem man vil være. Man er sårbar og følsom! Fordi man KAN skrive fritt hva man vil betyr ikke alltid at man BØR!

Mathilde

10.02.2016 kl.16:15

Fancy that at hun faktisk har tatt kritikk på sine tidligere eller nåværende dårlige valg da. Mulig du burde studere dette fenomenet en stund til

Espolin.net

10.02.2016 kl.17:12

Hei, vi er en nyoppstartet side som lager headere og redigerer bilder gratis, stikk innom www.espolin.net :D

Marit

10.02.2016 kl.19:17

Enig Mathilde, det samme som jeg peker på i mitt innlegg over, der jeg glemte legge inn navnet mitt.

Hjernen er ikke ferdig utviklet før man er 26 år, man gir ikke mennesker munnkurv av den grunn. Man har lov til å utvikle seg etter fylte 26 år også, noe å tenke på?

Asso

10.02.2016 kl.19:32

Enig med deg! Kjente jeg ble provosert av den korte reklameklippet jeg så der hun så godt som fraskrev seg alt ansvar! Hvor var denne forståelsen for Petter Northug når han gjorde en stor feil?! Da var alt hans skyld og han som forbilde var ødelagt. Nå er det ikke SE som har ansvaret for barna sine, men foreldrene?! Det hørte vi ikke mye til når Petter gjorde noe dumt, da måtte han ut i media og unnskylde seg... Ser mange unge jenter som sliter med selvbildet sitt nettopp på grunn av jenter som SE som lever på utseendet. Folk kan si hva de vil, også jenta selv, men da lyver de bare...

Malin

10.02.2016 kl.19:33

En ting er helt sikkert, og det er at du ikke har lest innholdet på Sophie Elise's blogg.

Referer deg her:

"Jeg følger ikke helt? Sette meg inn i? Jeg må jo forholde meg til det jeg ser og leser i media. Hun er eksternt fokusert og ingen form for ansvarsfølelse for følger av hva hun bedriver? Det synes jeg er synd. For hun kan være en god resurs om hun kommer i kontakt med sine indre verdier også"

Mener du ærlig og oppriktig talt at du setter spørsmålstegn til at du må sette deg inn i noe før du utaler deg om det?

Er enig i at Sophie Elise har et ansvar som hun bør ta på alvor og at hun kanskje ikke selv er helt bevist på omfanget av dette. Hun er fortsatt veldig ung!

Hun er et resultat av hvordan samfunnet er i dag. Hun har hatet seg selv. Noe veldig mange unge jenter gjør i dag.

Forskjellen på Sophie Elise og andre jenter er først og fremst at hun som 18 åring hadde økonomi til å forandre på det hun ikke likte ved seg selv (hvilken usikker 18 åring ville ikke gjort det) og hun har latt oss følge henne. Hun har vist oss det tragiske resultatet av det overfladiske samfunnet vi lever i. Hun har vokst opp på bloggen, formet seg selv og vist oss hvem hun er. Hun har vist oss at hun har flotte indre verdier (som du så fint kaller det) og at hun er engasjert i viktige saker. Hun er et enormt medmenneske med en empati de færreste har. Dette viser hun stadig i sine innlegg. Hun har gitt unge jenter inspirasjon til å mene noe, til å stå frem, og til å akseptere sine feil.

Og joda, hun har nok gjort en del dumme valg her og der, forsvarer seg kanskje litt kvast i de rette omstendighetene og hun har mye igjen å lære. Igjen, hun er 21 år. Eller nei, hun er et menneske.

Slik som du.

Syns det blir for dumt og i det ene øyeblikket fremme operasjon på underlivet til og i det andre mene så sterkt at man må være sitt ansvar bevist.

Også er dette argumentet: "Om du har lest hele saken min så handler den som rekonstruksjon, det har jeg gjort helt klart i media"

Ok, så du vil han skal lese hva det handler om før han utaler seg?

Ok, Sophie Elise har ikke utalt om sine komplekser og årsaken til operasjonene i media?

Ser du ironien eller?

Vel, vi alle gjør feil, gjør vi ikke? Og er det en ting Sophie Elise har vist.

Så er det at man trenger ikke vær det ENE eller det ANDRE

Malene

10.02.2016 kl.20:54

Utifra dette innlegget har du åpenbart ikke lest Sophie sin blogg nokk til å utale deg så veldig i dybden. Jeg er litt enig med at hun burde tenke over hva hun deler, men hun gjør jo det? Hun er 21. Hun har skrevet om utrolig mye bra som andre jenter kjenner seg igjen i, og kan lære av. Hun har vært ekstremt ærlig med lesere, og står for sine verdier og meninger - som hun såklart iblant kan forandre, av og se nye perspektiver på alt mulig. Fordi hun er ung. Yes hun har gjort og gjør feil, og hun har alltid beklaget seg for det hun ser var feil å dele. Men noen ganger ikke, fordi (?) fordi hun er ett menneske, med egne meninger. Som meg, deg og alle andre. Hun har en rett til og være uenig med oss.

Dette ble for dumt, du virker nesten sjalu og opmerksomhetsyk når du skriver om noe du helt klart ikke vet nokk om. ( men det er bare en tanke jeg fikk nå) du har lov til å si dine meninger, og jeg synes du virker som en flott person ellers med en bra blogg. Men dette innlegget var meningsløst når du ikke har gjort nokk research.

Lagertha

10.02.2016 kl.21:45

Jeg legger aldri ting ut som jeg ikke kan dokumentere. Jeg regner også med at folk mener det de sier og gjør når de ikke unnskylder eller beklager seg og det jeg har opplevd av anonyme klagere og stalkere og den trakasseringen jeg har vært utsatt har vært en enorm påkjenning for meg. Jeg har aldri fått noen forståelse eller støtte og føler at mange nærmest mener jeg fortjener alt, at jeg er det verste menneske som finnes (noe de også har sagt rett ut) og det er alltid jeg som må tenke på andre. Men jeg skjønner selvsagt at folk ikke liker at de ikke får herje i fred.

Lena

10.02.2016 kl.21:56

Nå har jeg ikke orket å scrolle igjennom de 47 kommentarene tidligere her, så du får ha meg unnskyldt hvis noen har spurt før meg om det jeg tenker å spørre om. Det som i utg.pkt førte meg inn på 'samfunnsbloggen'(?!!) din var dette innlegget ditt om dine problemer som følge av å være rik... Til det har jeg en ting å si: Hvis du liker deg selv, trenger du ikke være redd eller engstelig for hvorfor andre liker deg. I hele innlegget ditt skinner fordommene dine igjennom, samt at du egentlig ikke liker deg selv. Så til Sophie Elise : Hva mener du med at hun "må ta ansvar" ? Er det å slutte å operere seg ? Slutte å bruke restylane? Jeg sitter med en distinkt følelse av at du kunne tenke deg plassen hennes. Og da kommer vi til min neste agenda: Mest sannsynlig kommer S.E fra en familiene bestående av det du velger å kalle "vanlige folk" ( de som ikke er rike ). Hun har med andre ord bygget og skapt en karriere fra bunnen av, og mottar selvfølgelig applaus for det. Jeg har ett råd: Unn denne vanlige jenta denne suksessen, og vend blikket ditt mer innover. Jeg har lest to av blogginnleggene dine. I det ene er du offer for pengene dine ( jeg visste ikke at du var rik før du selv gjorde et poeng av det ). I det andre rakker du ned på ei jente som har vært åpen og ærlig om sine komplekser og utfordringer,inkl.mobbing, og nok en gang må man lide seg igjennom en negativ tekst. Beklager, du kommer nok ikke til å bli årets mektigste mediakvinne 2016. Til det er du rett og slett for negativ og unnskyld at jeg sier det rett ut: Selvopptatt uten å tenke kritisk på hva du skriver imellom linjene ( disse blir også lest ). Men svar meg gjerne konkret på hva S.E skal gjøre "for å ta ansvar".

Linda

10.02.2016 kl.22:14

Og du er bedre Maria Høili???

Sophie Elise er sterk motstander av pels og har vært en viktig bidragsyter i debatten mot pels.Tusenvis av unge jenter leser bloggen hennes og har fått gode verdier fra Sophie E, nemlig at man skal respektere levende vesen og ikke plage dem. Hva er silikon i puppene sammenlignet med dyrplaging, INGENTING!

DU, derimot, er sykelig opptatt av å eksponere ditt egosentriske "JEG, JEG, JEG" hver bidige for*nna dag.

Du strekker det til og med så langt at du står frem i en stor norsk nettavis og forteller at du bruker pels. Du står frem og sier du faktisk støtter dyrplageri.

vet du hva det gjør deg til?

Jeg skal ikke si det..

Men DU har definitivt ingenting å si i forhold til Sophie Elise. Du virker på meg som ei dobbelmoralsk sykelig selvopptatt milliardærdatter som burde finne deg noe mer fornuftig å gjøre. På meg virker du ikke riktig god, rett og slett og nå snakker jeg direkte fra hjertet. Jeg jobber med mennesker og tror jeg er en ganske god menneskekjenner, kommer godt overens med de fleste. Har stor toleranseterskel, men du har en sjelden provoserende effekt på meg. Virker som du overhode ikke tenker over hva du faktisk sprer ut til tusenvis av mennesker gjennom bloggen din! Ofte skriver du bare skvip.

Dyreplager, det er det eneste jeg forbinder med deg nå. En pelselsker som står frem på en blogg som flere unge jenter leser, og støtter pels. Du sprer ondskap rundt deg.

Tro meg, Sophie Elise er uskylden ved siden av din sort. Sophie Elise plager ingen med sine operasjoner og meninger, folk kan tenke selv. Du derimot, du støtter at levende vesen skal lide for at du skal flotte deg i pels. Den pelsen hjelper deg ingenting, er ikke en person som hadde snudd seg etter deg på gata, du ser helt ordinær ut. Pels gjør deg bare uspiselig for flertallet av det norske folk, det vet du nok innerst inne hvis du bruker det hodet ditt ett par sekunder istede for å spy ut BS 24/7 på blogg. Jobber du ikke? Sitter du bare og taster frebrilsk på tastene, livredd for å ikke for eksponert deg nok?

Jeg håper nettavisen sparer oss flere innlegg fra deg og denne sex - og undertøysfikserte pilotfrue. At det går ann å bli "kjent" for å skrive skvip dagen lang og legge ut selfies av seg selv, når man ser helt komplett ordinær ut, er ufattelig. Hadde dere bare hatt noe å si.. Skal samfunnet virkelig ikke forvente mer fra kvinner en innholdsløse blogginnlegg med et sexy undertøysbilde foran soveromsspeilen?

Jeg er drittlei pupper og rumper i Norges største aviser, er snart ikke en avis som ikke pusher andre kjerringers private kroppsdeler oppi trynet mitt.Gir så langt faen i dere at jeg kan ikke få sagt det.

Margrete

10.02.2016 kl.22:16

Så fullstendig enig. Selvfølgelig vil de være som henne, jeg husker selv hvordan jeg ville se ut som hvilken som helst jente kun fordi de gikk på ungdomsskolen. Hvordan skal foreldre skåne barna sine for dette? Rollemodeller som blant annet Sophie Elise er å se OVERALT. Syns det er rart at hun ikke tenker slik selv. Selvfølgelig føler man mer på presset når man ser andre unge som fikser på seg selv. "Oi hun hadde jo fine lepper men fisket på dem, da burde kanskje jeg også?" I tillegg så er det mange av disse mediepersonene som holder på slik. Kanskje ikke Sophie Elise alene skaper kroppspress, men med god hjelp fra mange andre er hun definitivt en sentral person som pusher på presset. Jeg er bare 18 år og dritt lei all snakk om kroppspress, men jeg er jaggu enda mer lei av ansvarsfraskrivelse og dobbeltmoralskhet.

10.02.2016 kl.22:25

Thumbs up Linda!! 😀

Johnny

10.02.2016 kl.22:39

Who the fuck is Sophie Elise....

10.02.2016 kl.22:51

Synes forsåvidt Sophie Elise gjør seg som en helt ok rollemodell. Å dra fram utseende hennes når det kommer til denne debatten blir litt feil for meg. Synes det er kjempefint at hun uttaler seg om samfunnsaktuelle saker, og synes hun er et mye bedre forbilde nå, enn for 2-3 år siden. Synes heller man kan applaudere endringen hennes, i stedet for å dra henne ned. Hun har uttalt seg fint om samfunnsaktuelle saker, og oppfordrer mange unge til å gjøre en endring for samfunn.

Om man ikke har noe annet å klage på enn måten hun ser ut på, ligger det kanskje noe annet bak? At hun kan fungere som en "bruksanvisning" for unge jenter når det kommer til utseende er selvfølgelig trist, men da synes jeg heller man skal fokusere på å hjelpe disse jentene med å få bein i nesa framfor å endre på Sophie.

Synes egentlig ikke hun er noe "fancy room filled with crap", som du så fint sier. Er utseende fancy? Ja. Synes likevel at hun har uttalt seg fint om mye og mangt i samfunnet til at man kan kalle henne "crap".

Ha en fin kveld.

10.02.2016 kl.22:59

SE er selvmotsigende hele veien. Mot pels men bruker skinn i veske og sko/støvletter. Mot palmeolje i påskeegg men reklamerer flere ganger om sminke som inneholder det samme. Er vegetarianer (eller var det veganer) men havner en del på macdonalds. Osv osv. Fronter diverse organisasjoner mot betaling, kopierer et innlegg om et møte med en flyktning i en taxi. Meldte seg inn et sted for å være frivillig men har antagelig ikke "tid" til å følge opp. Løy om at hun var blodgiver, helt til noen påpekte at da må man faktisk være 50 kg. Og hun skrøt av at hun var 42 eller noe slikt. Skriver mye nedlatende og negativt om en blogger hun ikke nevner med navn, men alle skjønner det er anna rasmussen som lenge var landets mest besøkte blogger - langt over SE. Kunne fortsatt i evigheter, men har alltid unnskyldt henne med at hun er så ung. Men nå er hun vel 21 og bør se sammenhenger og konsekvenser. Men hun er jo litt typisk Nordlands "tøff i kjeften på en sjarmerende måte" og blir tilgitt alt :) Eller gjemmer seg litt bak andre.

Maja

10.02.2016 kl.23:01

Hvor gammel er du? Hvis man tar fra deg pengene og utseendet...hvem er du da?

Vilde

10.02.2016 kl.23:23

Jeg er forsåvidt enig med en del av det du skriver, men hvis du mener at Sophie Elise er en rosablogg og skriver om overflate må jeg si meg sterkt uenig. Jeg er innom til stadighet og jeg syns alltid det ligger et personlig følelsesinnlegg i rekken på forsiden. Jeg har mange ganger spurt meg om det er ekte eller bare for å få lesere, men det er en annen sak.

phantomblue

10.02.2016 kl.23:27

Morsomt og se alle de butthurte sophie fansene hyle sin nød her inne.

Tror jeg tar tilbake det jeg sa om at de har egen vilje...Jeg tok nok FEIL

Mette

11.02.2016 kl.00:55

Syns det er en økende tendens at rosabloggere tåler mindre kritikk og steller stand mye drama og bortforklaringer, når de ikke liker det leserne kommenterer. Vil presisere jeg ikke sammenlikner kritikk og mobbing! Mobbing er det ingen som skal tåle, overhodet ikke i det hele tatt! Uavhengig av utseendet og hvor mye silikon, fillers og andre ting de har brukt for å føle seg vel. Men og mene de ikke er forbilder når de har en egen hærskare med ofte svært unge fans som elsker dem og alt de gjør, og skulle ønske de så ut som idolet sitt, ja da minner det om ansvarsfraskrivelse å påstå de ikke er et forbilde! Ikke noe galt i å være et forbilde, men våg og være det, både på gode og dårlige dager!

Fredrik

11.02.2016 kl.01:33

Innlegget ditt bærer preg av selvmotsigelser og lite selvinnsikt. Skal du formidle et budskap i bloggen din, må du først og fremst være sikker på hva DU selv egentlig mener om temaet. Spør deg selv: Hva vil det egentlig si å dømme andre mennesker? Hva er konstruktiv kritikk? Og hva er det jeg ønsker å formidle? Er du usikker, så spør en venn! Hennes blogg er vel ikke i en annen kategori enn din? Det står respekt av det hun har fått til. Ikke at jeg er noen fan, men hun er i hvert fall ærlig mot seg selv og andre. Dybde gir mening! Avslutningsvis vil jeg si at du er modig, Maria. Det du skriver om engasjerer og provoserer. Men pass på at du er konsekvent og presis i dine kommentarer.

RD

11.02.2016 kl.02:13

Hei Maria

Jeg syns det er utrolig tøft av deg å skrive det du skriver. Penger er ikke alt,og det er kjipt å høre at du føler du ikke har opplevd ekte kjærlighet tildels pga usikkerheten om det er deg eller pengene (om jeg tolket ett innlegg riktig). Selv er jeg fra Kjelsås, og bor på Oslo Øst/Gamlebyen å har absolutt ikke flust av penger. Men bena godt plantet på jorden og leve livet å ta folk som de er,der er jeg dyktig.

Du er en vakker og smart person, å sdet kun basert utifra bilder og ord. Ta vare på deg selv :)

RosaB er RosaB, og du er du :)

ida

11.02.2016 kl.08:06

Jeg har aldri forstått at voksne mennesker og media synes det er ok at sophie elise er en rollemodell for barn. Hun lå stort sett I en seng og sminket seg og snakket om skjønnhets operasjoner I åresvis,utseende har hatt hovedfokus nesten hele tiden.Og nå har det blitt slik at media står klare til å løfte henne over enhver kritikk.Jeg er sjokkert over hvor stor innflytelse og makt hun har,og at dette er helt ok...Hva slags verdier får dagens ungdom da prenta inn??? Det står skrevet og hum sier I intervjuer at hun har jobbet så hardt for å være der hun er nå,jeg synes det er feil signal og sende ut til ungdommer,de aller aller fleste av oss kommer ingen vei uten utdannelse I dag og vil få 0 kroner I inntekt av å snakke med mobilkametraet sitt om sminke ,puppen og lår. Jeg håper det snur og blir en ukul greie før mine barn er store nok....Jeg synes disse duck leppene og ballong puppene er utrolig morsomt å se da,men også veldig trist at så mange jenter føler de må skjule seg bak dette....

Lisa

11.02.2016 kl.09:20

Er det Sophies feil eller er det leserens feil fordi de lar seg påvirke? Ærlig talt. Dummeste jeg har lest :-)

Maria Erken Høili

11.02.2016 kl.10:03

Hei alle sammen. Det ble mange å svare igjen så tar en felles melding i bunn her. Hele meningen min med dette innlegget var å gi S.E konstruktiv kritikk i henhold til at hun fraskriver seg noen form for ansvar for sine lesere. Dette mener jeg er feil, når man ønsker og ta en posisjon som den mektigste kvinne i media. Jeg vet at hun er ung og hun har sikkert gjort mye bra oppgjennom. Men ærlighet og ansvar er likevel viktige verdier å bære med seg i en slik rolle som hun har jobbet seg så hardt til. Å ha en moral er grunnleggende. Og det er ikke slik at jeg ikke forstå hennes press eller er sjalu, jeg ønsker gode rollemodeller for samfunnet og det er fint at de skiller seg ut og er seg selv, men man må da også stå 100% ansvarlig for hvilke signaler man serverer sårbare grupper. Maria

11.02.2016 kl.11:19

Jeg er helt enig, hun ER ett forbilde, hvorfor skulle folk bruke livet sitt på henne hver dag hvis de ikke ser opptil henne? Flere på instagram,gjerne unge jenter kommenterer utseendet hennes. Ikke at hu har så bra meninger. Hun er imot pels da men ikke så farlig at hu bruker veske som er laget av dyreskinn. Hun er dessverre dobbeltmoralsk. Nylig skrev hun at hun skulle spise biler godteri som er fulle av gelatin noe som er sener og knokler fra dyr. Ja helt klart hun er vegetarianer!

11.02.2016 kl.11:25

http://mammaslilleprins.blogg.no/1455184096_det_er_ikke_bare_bare.html

11.02.2016 kl.18:50

ENIG MARIA!

anders

13.02.2016 kl.01:25

Hey 😊 skriv lige..... Bare et hej. Jeg forklare senere. Intet ondt !

Sol

14.02.2016 kl.02:19

Har ikke du operert pupper? Har ikke du brukt botox/fillers? Og du har rekonstruert ditt mest intime. Et innlegg som var ment for voksne?? DU kan ikke bestemme hvem som leser bloggen din ig blir påvirket! Er selv et par hakk over deg i alder, og det som slår meg i tekstene dine kontra SE sine er følgende: du liker å provosere og sette som ved samfunnssyn/spørsmål du ikke selv engang kan forsvare! Det virker nærmest som du bare vil ha fokus på deg! Men det er ikke noe dybde i det du skriver. Det virker så lite gjennomtenkt! SE har jeg klikket meg inn på i senere tid. Hun skriver dypere, hun er mer åpen og ærlig rundt seg selv dom en person. Du går rett på personangrep, SE går også til angrep, men jeg synes hun er flinkere til å stille spm, både til seg selv og andre, hun viser tydelig at hun tar avgjørelser hun i ettertid kan angre på. Hun viser seg selv som en person. Mens du klager på asylsøkerpolitikk i Asker/Lier-området (ja husker ikke akkurat) men du klagde på noe som gjaldt der DU bor! Du skriver om vaginaen din. Om stakkars rike pike. Du går til angrep på SE. DET er overfladisk! SE har jobbet seg opp fra ingenting, ikke hatt de ressursene du har hatt tilgang på. Men se på henne nå. Jeg synes hvertfall hun virker mer reflektert og ydmyk enn deg som er et tiår eldre!!!

Så jeg lurer på hvor hun er om et tiår....? Tipper litt lenger enn det du rakk!

Sollugg

16.02.2016 kl.16:10

Jeg har skrevet det en gang og jeg skriver det en gang til, når du skriver/sier noe i det offentlige rom, da har du ansvar for å stå for dine uttalelser. DU vil alltid være en form for forbilde eller rollemodell for andre på en eller annen måte. Når man skriver noe så må man ta ansvar, dette gjelder også nettmobbing, trakasering på nett, rasisme ol.

Og en blogger har like mye ansvar for sine lesere som andre som publiserere tekster. Og til slutt, det er mye i livet som er viktigere enn sminke, hår, utseende, moter ol. På et punkt vil man oppdage at man blir eldre, uansett hvor mye man maler på utsiden. Og den dagen du blir syk eller kommer ut for en ulykke, vil du oppdage hvor lite viktig det er å se bra ut.

16.02.2016 kl.19:57

Ville bare si at den siste uka ha SE løpt laaaaaaaangt fra deg! Du virker nesten manisk nå. Ta en pause før alt ramler i staver. Mener det godt!

Skriv en ny kommentar

hits