Jeg har fikset på mitt mest intime og angrer ikke et sekund.

Hei kjære dere.

Hvorfor er det feil å fikse på seg selv for et bedre selvbilde?  Jeg er en voksen dame og har bært frem og født 3 vakre barn. 

Det skjer noe med en kvinnekropp når man skal presse ut unaturlig store dimensjoner av et lite hull. For min del fikk jeg gjennomgå ganske kraftig under alle mine fødsler og måtte sy 36 sting med førstemann, 10 sting med andremann og 6 sting med siste. Jeg ble klippet ganske kraftig i alle rettinger og følte meg rett og slett som et lappeteppe når det hele var over. Jeg husker så godt hun som sydde meg ved siste fødsel hadde en samtale med en lærling mens det pågikk " Her tar vi et sting, der tar vi et sting, det der tar vi ikke, fordi det er bare estetisk". 

Mitt sexliv har vært fantastisk, men likevel har jeg hatt en følelse at jeg ikke ønsket at noen skulle se på meg der nede. Jeg forhørte meg med min gynekolog om hun kunne anbefale noen som jobbet med intim kirurgi. Hun frarådet meg på det sterkeste og gjøre noe som helst og sa at jeg burde tenke nøye igjennom, gunner av konsekvenser for arrvev. Hun synes jeg så bra ut til å ha født 3 barn. Jeg husker jeg tenkte for meg selv " Om du synes jeg ser bra ut, hvordan ser andre ut da?" Mulig er jeg litt nøye med kroppen min. Men ingen kvinner fortjener å ikke føle seg vel, slik jeg følte meg. 

Det operasjon jeg gjorde var ganske enkel og ble utført på Volvat Medisinske senter i Oslo. De sydde meg rett og slett sammen igjen på utsiden. Så fra og føle meg halv så føler jeg meg hel igjen. Utrolig deilig følelse og ikke måtte gjemme seg bort lenger. Mye av selvtilliten til en kvinne henger på det seksuelle. Og jeg synes det er viktig å informere dere om at det finne enkle metoder for å føle seg bedre. Uansett hva det måtte være som plager dere:)

Mitt intervju med VGTV om min vagina: http://mariahoili.blogg.no/1454001139_mitt_intervju_med_vgt.html

 

Les også: http://mariahoili.blogg.no/1453999344_400_forskjellig_vagin.html



Maria 

72 kommentarer

Em

27.01.2016 kl.12:52

Hei Maria. Veldig fint innlegg! Jeg har selv barn men aldri måtte sydd en eneste plass på kroppen. Likevel har jeg også gått denne veien der jeg har fjernet og fått unna det som var plagsomt ! Alle bør være åpne om at man kan idag få ordnet plagsomme områder på kroppen. Du skal tross alt ha den for resten av livet. Det er så gammeldags å tenke at man skal la ting være!

Kritisk

27.01.2016 kl.13:53

Hvorfor må vi vite dette? Er ikke dette forbeholdt de som eventuelt skal ha sex med deg?

Kjell

27.01.2016 kl.13:59

Dette er informasjon som bare du og din (e) sexpartner (e) trenger kunnskap om.

Kaja S

27.01.2016 kl.14:01

Dette var nyttig informasjon.

Trine

27.01.2016 kl.14:11

Da jeg var der nede i går, så jeg ingen forandring.

Dag Morten Nielsen

27.01.2016 kl.14:17

Hei

Kan godt treffe deg jeg.ensomheten er tung å bære og alle har da et men i livet.tøff er du som deler det med en helhet ingen i grunnen vil forstå altså deg før en blir kjent med det i et forhold.meg forstår ingen for tiden i men eller praktiske arbeidsforhold og uvettig ledelse sine avgjørelser,rettferdigheten forstår og jobber iherdig i universet,,godt jobba

27.01.2016 kl.15:05

Takk for at du deler

BalleKlorin

27.01.2016 kl.15:23

Hva man ikke skriver om for å få litt publisitet.

Makan til patetisk kvinne skal man vel lete lenge etter. Og takk og lov for det

Marisnne

27.01.2016 kl.15:34

Dette er ett tema som er aktuelt for svææært mange kvinner som har født!Ikke alle prater om det,men gjemmer seg heller bort og kvier seg for å vise seg fram for enten mann eller nye partnere.

Hvorfor plages av noe som lett kan fikses på?!Jeg bare spør!

Stein

27.01.2016 kl.15:35

Takk og lov at det er ytringsfrihet i landet, og at halvaper som BalleKlorin, Kritisk og Kjell ikke får kneblet folk.

Vi menn glemmer ofte at det er noe helt annet å være kvinne. Våre problemer er som bagateller å regne, og det er rett og slett patetisk av menn å være så lite forståelsesfull. Alle har vi våre ting som vi kan være såre på, menn kan ha tidlig hårtap eller ereksjonssvikt, kanskje en av ballene dine henger litt skjeivt (noe som er helt vanlig) mens kvinner er kanskje følsom for at de veier to kilo for mye. Å være ufølsom som dere tre, er patetisk!

Bra at kvinner står frem og forteller om hvordan man kan føle seg bedre med litt hjelp. Kanskje en dag flere menn kan stå frem om sine skavanker også.

Jonny B Good

27.01.2016 kl.15:50

"når man skal presse ut unaturlig store dimensjoner av et lite hull"

Fy flate, ja dette er helt unaturlig. Unaturlig at barn kommer ut den veien. Hva skjer med verden??? Også I Norge I 2016, verdens rikeste land.

27.01.2016 kl.15:51

Stein?

Forøvrig enig i mye av det du sier. Men hengte meg opp i det du sa at menns problemer er som bagateller å regne? Er det noen forskjell om du er mann og kvinne og har komplekser for noe? Er ikke noen forskjell der. Ellers helt enig med deg.:)

Svein Larsen

27.01.2016 kl.15:56

STEIN, hva er det som feiler deg...??? Maken til tull har jeg ikke lest siden man ønsket flyktningene velkommen til Norge. Du er en typisk sosialist feminist, som ønsker å blø neseblod en gang i måneden i sympati med traktor kvinnfolk. Få deg noen nye fotformsko og gå i 1 mai tog sammen med kvinnegruppen OTTAR og protester mot porno og Bh. Stakkars figur.

larsemann

27.01.2016 kl.16:11

Noen år eldre enn deg, ca 50 år eldre. Når det er sagt nyter jeg forsatt kropper som bugner her og der. Dog er jeg er nok ikke ikke helt enig i at de mest tiltrekkende er de med arr her og der som tror at de har vunnet tidsløpet som oss alle går mot.

Tiden krever sitt. Nå er der realiteten slik at noen som tror at livet er eller burde være status quo, oppdager en gang på livslinjen at de har tatt feil.

Realiteten er, alt forfaller med tiden. La de unge deilige være som de er, sprutene av livsnytelse og så akseptere at vi, noen år eldre nyter de unge og så godtar at vår tid som sexoppjekt tilhørende en forgangen tid.

Andre

27.01.2016 kl.16:18

Hvor mye fikk du betalt av Volvat for denne artikkelen da?

larsemann

27.01.2016 kl.16:21

ca 50K

Kristina

27.01.2016 kl.16:34

Her har du fått mye usaklige kommentarer, Maria. Jeg synes det er supert at du forteller om dette. Det er ikke så mange som tør, men så mange som både har det som deg og tenker som deg. Og jeg er en av dem. :-*

Maria Erken Høili

27.01.2016 kl.16:39

Bare så det er helt klart for alle, jeg forteller om dette fordi jeg vet at mange kvinner sliter med selvfølelsen etter barnefødsler. Jeg har ikke laget meg en porno vagina. Jeg har tilbakeført vagina til slik den så ut før jeg fødte. Om man knekker nesa så skal man ikke fikse på denne fordi det er unaturlig og ikke nødvendig? Skal man gå med skjev nese resten av livet fordi det ikke er ok å tilbakestille den slik den var? Hva er dette for noe? Jeg synes at folk er alt for feige til å ta opp slike tema, for dette er faktisk et stort problem for mange kvinner. Og om man ikke føler seg bra; fiks det:) Ps. Jeg får ikke betalt for dette. Det har jeg ingen behov for heller.

Tea

27.01.2016 kl.16:59

Er førstegangsgravid nå, og tenker mye på fødselen. Takk for du deler dette. Godt å vite at enkle grep kan rette opp om det går virkelig ille der nede.

Maria Erken Høili

27.01.2016 kl.17:02

Ja, synes det er viktig å informere om at det finne råd om det går galt, ikke alle er like fleksible i underlivet og kan presse ut unge på unge uten noen problem. Raten for keisersnitt og fødsels angst har gått opp pga at folk er redde for å se annerledes ut etterpå- Dette burde komme mer frem i lyse. Jeg er ikke for design muse uten kjønnslepper og slikt, kun et naturlig tilbakeført resultat.

Tor

27.01.2016 kl.17:05

Hva er dette slags piss å legge ut i offentligheten? Er du dum, eller forstår du ikke at slikt som dette er med på å sette enda større fokus på at du ikke kan se annerledes ut naken enn andre? Hvordan tror du dette påvirker unge jenter? Slikt som dette øker fokuseringen på kropp blant de unge så forbanna mye. Må du fikse på noe, ikke utbasuner det slik at de unge ser seg i speilet og leter etter noe uvanligt.

My Lady

27.01.2016 kl.17:06

Pics or it didn't happen

dag morten nielsen

27.01.2016 kl.17:13

Hun er bare helt utrolig tøff og er vel en representant helt ut i et univers i livet som bare få forstår. her er ingen prestige eller vondskap men gode råd for livskvalitet forbedrelse.at man kan gjøre noe med gammel vane som er kanskje glemt.legen sier det ikke til deg.Håper mange begynner å elske seg selv og sin neste etter denne annonse

Tor (en annen Tor)

27.01.2016 kl.17:16

Det mest oppsiktsvekkende her må være antall menn som interesserer seg for underlivskirurgi.

Også jeg som trodde dette var noe damene snakket seg imellom... :)

Mette

27.01.2016 kl.17:24

En modig, saklig og informativ artikkel, Maria! Dette er heldigvis og takk og lov kvinnens valg.

Nok en gang flertall av usakligheter, eder og galle fra menn som faen ikke skjønner hva det er snakk om!

Heia Stein, du modige mann!

Knut

27.01.2016 kl.17:31

Tenk å hisse seg opp over dette! Klart du må rette på "problemområdene" om dette er noe som hindrer deg i å være 100% komfortabel i egen kropp. Det finnes de som får store plager etter fødsler, som går hele livet med plager pga gammel tankegang. Jeg synes det er bra at noen tørr å fronte dette. Støtter deg herifra og til Mars!

Anonym Målselv

27.01.2016 kl.17:33

At så mange menn hiver seg på den her tråden sier vel sitt om de mannfolka!

Hun er inne på en ting som sikkert mange sliter med. Har født flere barn men sistemann så revna det å sykehuset sydde meg feil igjen. Det sa de selv også. Om jeg ønsker å rette på dette får jeg gjort det. Snakker kun for min egen sak, men iom at de har sydd meg feil, så har jeg ett ubehag der i tilegg til at det ikke ser spesiellt flatterende ut. Tror ikke maria her har til hensikt å brette sexlivet sitt ut. Jeg syns derimot hun er tøff som "kjent" som setter seg ned å skreiver noe som dette. Tror ikke hun har store behov for å brette ut akkurat denne delen om seg selv, men hun vet kanskje at flere sliter.

Jeg syns det skal være opp til hver og en av oss hva vi velger å gjøre med kroppen. Jeg er helt klart i mot kroppshysteriet de unge har, det er ikke bra. Men samtidig, om noen sliter med noe psykisk å det finnes en "kur" for det å få det ordnet så syns jeg det er ok. Flere barnefødsler gjør noe med en kvinnekropp, for den mann som tilsynelatende ikke vet det. Kan kan faktisk risikere å bli "løs" nedentil slik at man kanskje som 35 åringer skal vandre rundt med TenaLady, å seriøst, om noen fikser det da skjønner jeg de MEGET godt.

Syns de mannfolka her, flere av de er uvitende. Men greit med denne tråden så kan de lære litt, om de gidder og lese.

Stå på Maria. Synd det var ett modig innlegg.

Kaffelars

27.01.2016 kl.17:54

Er det noe du ikke har fikset på?

Frank

27.01.2016 kl.17:56

Heilt greit skrevet for å sette søkelyset på ett faktisk problem.MEN du lyver så det renner av deg når du sier du ikke får betalt.Ta deg sammen og ikke tro at vi alle er idioter...Lykke til med ny-dåsa :)

Maria Erken Høili

27.01.2016 kl.17:59

Til info må det stå sponset når man annonserer for noe eller noen.

Blondie

27.01.2016 kl.18:21

Kjempefint at du setter fokus på dette. Kanskje flere som føler seg uattraktiv etter fødseler tør å gjøre noe med det. Alt skal være så tabu, og man må godta for mye osv. Synes det skulle være en selvfølge at man får tilbud om å rette opp igjen uansett, og kostnadsfritt. Eventuelt må sykehuset lære seg å sy bedre også... Og de mennene som bagatelliserer, skulle likt å vite åssen de hadde taklet å måtte gå med en rar snurp etter en operasjon og fikk beskjed om at de måtte bare godta å gå sånn til evig tid mens damene hadde ledd og bedt han ta seg sammen osv.

Knut

27.01.2016 kl.20:27

Kjenner at jeg blir forbanna på "Kritisk" og "Kjell" (som alle ser er samme person). Hvis dette ikke er interesant for deg, så finn noe annet å lese. "Hvorfor må vi vite dette"? Det er jo åpenbart at denne informasjonen ikke er for deg kritiske-kjell. Dette er for andre kvinner i samme situasjon.

Hvorfor bryr DU deg i dete heletatt? Du er ikke jente/kvinne.

Maria Erken Høili

27.01.2016 kl.21:06

Knut: Hei, takk for det, det er en person som utgir seg for å være flere navn som plager meg på hvert innlegg. En stakkar. Men takk for at du bemerker. Jeg sporer både kritisk, Kjell, balleklorin, anonym,Svein og Jonny B good til samme server, trist;( er ikke annet å si.

Dag

27.01.2016 kl.21:28

Fruen i huset hos oss har pratet om det samme.

Etter tre barnefødsler så følte hun også at ting gjerne kunne vært rettet på.

For min del så synes jeg at hun er akkurat så perfekt som hun alltid har vært for meg, men hva jeg føler endrer ikke automatisk på hennes følelser omkring temaet.

Vi gikk så langt at vi snakket med en kirurg i Oslo om inngrepet,og sendte inn bilder men så fikk hun litt kalde føtter etter å ha lest om noen som mistet følsomhet i området. Akkurat det ville jo ikke jeg heller satt veldig stor pris på.

Jeg synes det er fint at noen som har gjennomført slike inngrep forteller om det slik at man kan få ett mere balansert inntrykk av hva men kanskje skal foreta.

Hva gjelder menn her inne, om hva de ønsker å lese eller ikke lese, så kan jeg bare anbefale dem å ikke klikke på artikler/innlegg som de tror ikke passer deres smak. Det å bli ufine omkring et slikt følsomt tema sier betydelig mere om deres empati enn om kvinnene som vurderer dette grunnet mere eller mindre reelle problemer omkring intim kirugi.

Denne type kirugi kan være nødvendig av flere grunner etter en fødsel, det kan forekomme vaginal eller anal prolaps, noe som fører til stor dysfunksjon i dagliglivet, det kan være nedsatt opplevelse i sexlivet pga at man er "større" enn før, eller det kan være så enkelt som at man føler at men er blitt litt anerledels etter at man revnet/klippet under fødsel og deretter ble sydd igjen.

Det som er helt sikkert er at det er kvinnenes selvstendige valg, og menn trenger ikke å hverken dømme eller fordømme disse valgene. Det angår i svært liten grad dem.

salsa

27.01.2016 kl.21:46

Fikset du bare på underlivet for utseendet sin skyld?

Jeg kan jo på en måte forstå det, dersom man blir veldig misfornøyd med hvordan man ser ut der nede.

Men hvordan ble resultatet? Da tenker jeg ikke kun på hvordan det ble seende ut etterpå, men hvordan vaginaen fungerer i bruk ( ved sex). Fikk du noen begrensninger etter operasjonen? Merker du forskjell etter operasjonen, fysisk og følelsesmessig?

Ble selv sydd flere sting under fødsel. Jeg føler jeg har grodd noenlunde greit igjen, men blir jo ikke helt som før, men det plager meg ikke så veldig, med mindre jeg virkelig begynner å tenke mye på det, og kikke på andre vaginaer.

Jeg hadde vært mest redd for å skade noen nerver der nede, ved en operasjon. Viktigste er at ting ikke blir ødelagt, eller følelser/nerver blir skadet under en operasjon. Det ville jo vært mye mye verre.

Så kan du si litt om effekten utover de rent estetiske?

moi

27.01.2016 kl.23:34

Synes du er tøff jeg Maria! Du har blitt min favorittblogger fordi du tør der andre tier! Er alltid fint med informasjon som er selvopplevd! Alle er vi forskjellige, alle har ikke tid eller økonomi til å leve det livet de kunne tenkt seg, men sånn er det. Vi har alle våre forutsetninger, men dessverre er misunnelsen stor hos mange. Kan vi ikke bare leve våre liv, ikke være misunnelige, gjøre det beste ut av det vi har og prøve å gjøre det enda bedre? Medmenneskelighet er viktig, men jeg må innrømme at jeg kom over bloggen din i forbindelse med at du tør være politisk ukorrekt i forbindelse med massevandringen og alt det vil innebære for landet vårt. Vi står foran en helt ny tid og hver stemme som TØR si fra er vikig:) så takk for det og alt annet du deler. Hev deg over de smålige og ha en super kveld med dine :)

28.01.2016 kl.00:23

Fint du informerer om mulighetene som finnes. Enn så lenge, noen få år til, har vi demokrati og det du nevner er fullstendig greit. Snart vil nok slike ting være ulovlig, da vil det antagelig heller være kjønnslemlestelse som er normen.

Høygravid

28.01.2016 kl.09:02

E viste ikke at d fantes intimkirurgi i d store å d heile e. 2 gangs fødende, å ja d e unormalt store dimensjona som kommer ut av et lite hull, barna i dag e ofte større enn før ved fødsel å mange ende m hastekeisersnitt fordi barna e FOR STOR!!! Så for dem som føde dem så for all del, de jo fantastisk at et slikt tilbud eksistera. Kjenne fødsels angsten kommer krypende når d nerme se med tanke på at forrige hadde en hodeomkrets på 38cm !! Flott tema du belyse no blei no e litt mer opplyst 😊 Stakkars damene sir e bare, som e sammen med karane her med slike forferdelige stygge utsagn!
Ja,hvorfor ikke.

Jeg revnet noe under første fødsel,men heldigvis ikke denne gangen. Om jeg hadde blitt "lappeteppe" og følte meg utilpass med det hadde jeg ordnet det om jeg hadde råd, på lik linje med mye annet jeg ville brukt penger på.

Og du, nesten festlig hvor mye folk får prestert å kommentere her, NEPESKRELL! Men det er jo også en måte å utlevere egen intelligens på 🙊

argh

28.01.2016 kl.13:08

Helt fantastisk at man prioriterer skjønnhetsoperasjoner i en tid med økende antibiotika resistens. Neste gang en pasient blir utsatt for en superbakterie så skal jeg huske å påminne han hvor viktig det er at folk gjennomgår plastiske operasjoner. Viktig å se bra ut!

Michelle

28.01.2016 kl.13:28

Mange kommenterer at dette er helt tullete å legge ut og ikke informasjon man bør dele med offentligheten. Den siste tiden har det vært skrevet flere artikler om intimkirurgi, så det er faktisk et relevant innlegg for de som er interessert. Hvorfor i alle dager skal man lese et innlegg som i utgangspunktet ikke appellerer til deg? Jeg skjønte ganske raskt hva det handlet om utifra tittelen.

Odd, Oslo

28.01.2016 kl.14:40

Var det de yttre eller indre kjønnsleppene du "fikset"?

Kim å karlsen

28.01.2016 kl.14:46

Fy så mange slemme og uvitende kommentarer her. Dere som satt med bukksa på knærne og var klar for noe å dra'n til,pga overskriften, let videre.

Steinar Churchill

28.01.2016 kl.15:27

Supert at du skriver om dette, som garantert plager mange damer.

Komisk med folk som leser blogger, som ikke interesserer dem, for så å slenge dritt. Må være sosialister.

Odd

28.01.2016 kl.15:35

Hei

Setter pris på innlegget og synest det er tøft av deg å dele dette (og til Kritisk/kjell og resten av gjengen vil jeg si at det er Hennes hemmelighet å dele, og om du ikke liker det, les noe annet istede for å oppføre deg som en idiot her)

At en kvinne (eller mann) ønsker å gjøre endringer på kroppen pga smerter, ubehag eller rett og slett estetiske grunner synest jeg er greit, men på samme tid er det viktig å ikke gå fullstendig bananas. Personlig har jeg lite til overs for damer som ser ut som plastikkdukker, men det er min smak og vi er alle forskjellige.

Nå er det heller ikke det vi snakker om her og jeg vil egentlig bare ønske deg lykke til med både sexliv og alle andre ting du ønsker å dele/Ikke dele. Jeg er sikker på at det for mangen kvinner er greit å lese om andre som har lignende problemer som de har og at de ikke er alene. Er alt for mye som er tabu og regnes som "slikt snakker man ikke om" og det skaper usikkerhet og negativ selvfølelser.

Lykke til

Lisa

28.01.2016 kl.20:03

I Frankrike opereres kvinner på det offentliges regning etter fødsel. Omtrent halvparten av inngrepene kommer innunder det som i Norge regnes som estetikk, men som i Frankrike blir vurdert som nødvendig for en kvinnes helse og funksjonsevne.

Maria Erken Høili

28.01.2016 kl.20:10

Lisa: Det er meget interessant . Takk for info.

Dikkedarrr

28.01.2016 kl.21:00

Synes at du også må nevne de som har tatt slike operasjoner og fått underlivet sitt ødelagt. Stod nylig her i en avis om dette. Er vell en grunn for at anbefalingene som legen kom med at du ikke burde.. Dette som er feil med dagens samfunn. Alt må være helt perfekt og gjerne deles i bloggene sine og sette større press på unge jenter. Stakkar dem.

nina

28.01.2016 kl.21:04

skal man gå med skjev nese resten av livet fordi det ikke er ok å tilbakestille den slik den var?

hahaha er du seriøs eller? hvis man har knekket nesen og har skeiv nese da kan man faktisk få dårlig luftveier og derfor kan det fikses i sykehuset hvis det er kritisk. det å fikse vaginaen din er noe du SELV investerer i og gjør pga din egen interesse, det er ikke en ting du må gjøre pga helsen akkurat. ler

R m G l

28.01.2016 kl.21:18

Jeg tenker det er litt synn at selvbildet kun kan bli bedre ved kirurgi. Jeg har skrekkmerker og en del skavanker her og der, ett bryst som er større enn et annet ( beklager hvis det for mye info for dere). Jeg var inne på tenker om operasjon lenge, men nå har jeg forsont meg med at jeg er en fin person med disse utsendetrekkene. Og jeg tror jeg ikke ville sett på meg som jeg gjør nå, hvis jeg hadde tatt operasjon.

Maria Erken Høili

28.01.2016 kl.21:25

R m G l: Jeg forstår og det er et personlig valg. Jeg har også strekkmerker og er langt fra perfekt, noe jeg ikke skammer meg over i det hele tatt. Ikke alt skal være 100% og man skal se at man har levd:)

John

28.01.2016 kl.21:52

Høili, hadde vært fint om du kunne legge ut før/etter bilder så kritikerne kunne forstå bedre hva du snakker om. Alt i alt er det hele for eget selvbilde som så mye annet av kirurgi og det må folk få gjøre som de vil med uten å bli kjeftet på. Har selv rettet på en skjev nese og ble riktig så fornøyd med det, på tross av at jeg med skjev nese har vært sammen med de fineste av de aller fineste damene ( i samme kategori som Høili) Uansett, kvinner må skjønne at alle menn blir henrykt bare de får kose seg med ei mus, ingenting gjør oss bokstavlig talt gladere enn det, uavhengig hvordan den ser ut. Det fins ikke noe idealbilde av den uansett, de er alt for forskjellige til det.

Dåselaila

28.01.2016 kl.23:15

Til dere mannfolk som er så imot dette: hvis dere får noen skader av noe slag eller store plager så vil ikke dere operere dette??? Synes dere bør lese litt mere om fødselsskader, her har dere noen ord dere kan søke på: cystocele, rectocele, enterocele, livmorprolaps.....:) Kos dere med det;) Nå har det seg sånn at man kan få skader i vagina etter fødsler, da gjerne etter tøffe fødsler hvor man muligens har forløst barnet med enten tang eller vakum, kanskje i kombinasjon med feil hodeleie på barnet.... Muskler som holder skjedeveggene opp kan rives av og dermed så vil vaginaåpning tyte ut åpningen, i enkelte tilfeller kan også selve livmoren dette ut av vaginaåpning.... Og det skal ikke være akseptabelt å rette opp i slike skader på lik linje med feks. en operasjon av avrevet menisk, eller et prolaps i ryggen? Jeg forstår hva dama prater om, hun har ikke fjernet kjønnslepper, men rettet opp i fødselsskade innvendig.

Hansemann

28.01.2016 kl.23:31

Det er ikke ditt mest intime lenger når du offentliggjør hva du har gjort der nede. Da er det allmenkjent og ikke intimt lenger.

Fatter ikke at man skal få så mye "skryt" for å skrive at man har operert kjønnsleppene. Og at det er tøft, man blir et forbilde etc.

Hvis man har egen hjerne å tenke med så trenger man ikke en å lese i en blogg om en operasjon for å ta steget selv. De som kan tenke for seg selv gjør noe med det uavhengig av en blogg. Lurer på hvordan folk "fikset" på ting før "tøffe" personer som deg begynte å blogge. Alle gikk vel med skeive neser og flaggermus lepper og syntes synd på seg selv.

"Jeg turte ikke å bruke voks i håret, før en hipster blogget om det. Nå bruker jeg voks hver dag". Spar meg! Fatter ikke hva framtiden vil bringe, når det blir færre og færre mennesker som ikke klarer å bruke hodet lenger.

KKari

28.01.2016 kl.23:50

mmmmmm den smaker sikkert godt

Pål

29.01.2016 kl.08:02

Hei Maria!

Jeg vet ikke hvem du er, men jeg synes det er veldig modig og viktig at du står frem. Dette kan hjelpe andre kvinner i samme situasjon!

Du gjorde en veldig god figur i intervjuet med Dagbladet! Fortsett det gode arbeidet!:-)

Lurifax

29.01.2016 kl.09:01

Hva med før / etter bilder så vi lesere kan vurdere resultatet? ;)

Kkari

29.01.2016 kl.11:20

Hehe støtter før og etterbilder. Det er allment kjent at når man ligger med mange menn blir man vid der nede. Shakespeare definer det som å vifte med kuken i åpen kirke. Skuffelsen hans var enorm da hans store kjørlighet viste seg å være av den tvilsomme sorten.

Idag kan syndige skjøger stramme seg opp igjen. Det er bra

Maria Erken Høili

29.01.2016 kl.13:43

Kkari: Mulig det, har ikke lest din referanse til Shakespeare. Jeg må nok gå mer i dybden for at alle skal kunne forstå seg på en vagina. Det er ikke fødsler som gjør deg vid eller antall sexøkter, vi har muskler inni vagina som fungerer som alle andre muskler i kroppen. Om du bruker de hyppig blir de større, derav trangere. Dette kan gjøres med styrketrening og knipeøvelser. Mange er vide selv om de er jomfruer, dette har også noe med raser å gjøre, tilpassing og naturlig utvalg. Evolusjon. Når det er sakt, så er grunnen til at jeg fikset, utvendig estetikk, jeg var klippet og sydd meget stygt. Så det gamle arrene ble skåret bort og jeg ble sydd på nytt. Meget fornøyd med resultat og anbefaler derfor andre å gjøre det samme som føler seg annerledes en de det de gjorde.

Frumamma

29.01.2016 kl.11:31

Aldri fulgt med på blogger din, eller noen annen for den saks skyld,så vet ikke hva salgs blogger du er eller hva du pleier skrive om.

Når det er sagt må jeg si det er ganske sprøtt å se endel av kommentarene du får her!

Selv ser jeg på innlegget ditt som ærlig og velmenende. Jeg hadde nok ikke lagt det inn selv, for privat for min del, men synes du er tøff som setter fokus på et tabu som dette faktisk er. Selv var jeg heldig uten komplikasjoner/klipping etc. ved noen av mine fødsler. Men at du, etter det som høres ut som tre voldsomme fødsler, velger å rette opp etter sydamene på fødestuen høres helt innenfor ut. Fint å vite for sikkert mange der ute.

Jeg for min del er mye heller for at man føder vaginalt og heller retter opp evt. ødeleggelser, enn keisersnitt som ofte er mye mer risikofylt.

At fødsler, vaginalt, er normalt er det selvsagt ingen tvil om! Teit kommentar over her! Men kvinner har forskjellige forutsetninger for å føde, enkelte barn er større og man kan bare krysse fingrene for at jordmor og legene man får er kompetente!

Flott at du deler. Hilsen en som er for åpenhet rundt slike temaer.

Maria Erken Høili

29.01.2016 kl.13:37

Frumamma: Min mening er velmenende. Jeg ønsker å sette fokus på samfunnsaker som er ilagt under kategori tabu og eller skammelig. For meg er ærlighet og hjelpe andre de 2 desidert viktigste grunnene til at jeg blogger. Takk for at du følger med og kommenterer.

Rune

29.01.2016 kl.14:09

Ærlig talt hva er det som feiler visse av dere som kommentere her?

Her prøver en kvinne å dele sin historie for å hjelpe kvinner som kanskje har dårlig selvfølelse etter å ha gjennomgått fødsler og kanskje ikke føler seg like vel med å ha et like aktivt sexliv som før fødselen.

Så rakker dere ned på Maria?!

Fy skam dere! Meget bra og nyttig info du deler her. Jeg tar hatten av for deg.

Hilsen mann I 30 årene.

Maria Erken Høili

29.01.2016 kl.14:17

Rune: Takk, det var pent sakt. Tror bare ikke alle ønsker å høre om ubehaglige eller tabu belagte tema. De er uvitene dessverre. ikke annet å si.

Frumamma

29.01.2016 kl.14:31

Og det er supert at du gjør!

Synes det er (skummelt) merkelig at enkelte skal ha så mye negative meninger om dette, spesielt gutta som ikke kan relatere seg til problemet:p Det var vel kanskje heller strengt tatt ikke de du skrev dette for?

Kan virkelig ikke se for meg at jeg skulle bombandert en fyr som åpent delte sin erfaring om la oss si penis forstørrelse. Hadde tenkt at det var verken min business eller interesse, men at det kanskje er interessant for andre i samme situasjon.Alt er ikke ment for alle.

Nei flott at du overser de som sprer galle, får tro og håpe det bare er en og samme småsprøe person under flere navn. En bitter, grinete type som fra naturen side ville vært "selektert ut" for lengst.

God helg!

Lars Kristiansen

29.01.2016 kl.17:05

Jeg blir skamfull over å være mann av å lese disse kommentarene.

Jeg er veldig uenig med deg i mange saker, men dette var et godt innlegg i en debatt som faktisk er veldig aktuell om dagen.

Selvsagt skal en kvinne ha mulighet til å fikse på underlivet hvis det plager henne så mye at det går utover selvfølelsen. Dette er ikke snakk om kirurgi for å få et bedre utseende på vagina, men for å rette opp skader som har kommet etter fødsel.

Kan ikke se forskjellen på dette og at noen opererer en skjev, brukket nese etter en slåsskamp.

Og de som spør etter før/etter-bilder: WTF?! Er dere seriøse??!

Ha en god helg Maria:)

Lars Kristiansen

29.01.2016 kl.17:20

opps...

Ser at jeg har gjort en feil på mitt overstående innlegg.

Jeg skrev vagina, men mente vulva.

Vagina er de indre kjønnsorganene, mens vulva er de ytre(det vi kan se)

Anne

29.01.2016 kl.22:18

Vet så veldig godt hva du har gått igjennom! Jeg opplevde akkurat det samme etter 2 fødsler og gikk til fysioterapaut og gyn som etter kun en undersøkelse henviste meg til kirurgi. Jeg fikk det dekt av staten mao. Møtte heldigvis veldig forståelsesfulle mennesker da jeg først (etter 1,5 år) tok motet til meg og snakket med fastlegen min om problemene jeg hadde. Hele prosessen, fra jeg gikk til legen og til jeg var operert tok ca. 3 mnd. Veldig greit. Operasjonen var vellykket og i dag er jeg så utrolig glad og takknemlig for at jeg fikk mulighet til å gjennomføre dette enkle (dag)kirurgiske inngrepet. Takk for at deler din opplevelse!

Maria

30.01.2016 kl.11:02

Tøff du er som forteller om dette! Har selv født 3 barn og har fikset på underlivet (innvendlig) på statens regning. Veldig fornøyd pga jeg hadde store problemer før dette ble gjort. Men nå vil jeg fikse utvendig som heller ikke ser bra ut.. sydde også 38 sting førstefødte pga tangfødsel. Ser du skriver Volvat.. men hvem lege gikk du til?

Setter stor pris på svar <3

Klem, Maria (ja, samme navn)

Maria Erken Høili

30.01.2016 kl.11:05

Maria: Hei, jeg gjord kun utvendig og han var kjempe flink , navnet er Bjørn Busund. Volvat Medisinke Majorstuen.

Maria

30.01.2016 kl.11:35

Tusen takk :) Kan jeg spørre om pris? Finner ikke prisliste over inngrepet på Volvat..

Og tok det lang tid før du kom deg til hektene? Hvor lenge hadde du stingene og måtte avstå fra samleie?

Maria Erken Høili

30.01.2016 kl.11:39

Maria: Send meg en sms så kan jeg svare deg. 99262489. Maria

v

30.01.2016 kl.20:39

Hei Maria. Tusen takk for at du deler. Jeg ville aldri skjønt greia hvis det ikke hadde vært for den siste uka og jeg oppdaget at jeg har kraftig fremfall etter en fødsel. Det er helt grusomt og har ingenting med hvordan det ser ut å gjøre. Jeg føler kroppen min er ødelagt og kommer absolutt til å fikse når jeg er ferdig med barn. Helt utrolig at folk drar de konklusjonene med en gang at det kun har med utseende å gjøre. Men folk vet jo faktisk ikke hva det dreier seg om, nettopp fordi det ikke snakkes om.

Skriv en ny kommentar

hits