Er du et offer og en taper?

Hei kjære lesere.

Jeg tenkte å dele mine tanker: "Hvorfor folk foretrekker å innta offer rollen?"

Hvorfor foretrekker noen å være svake?

Hvorfor foretrekker man å fraskrive seg ansvar og skylde på andre?

Er det fordi du egentlig er en taper?

Hvorfor liker du å snakke nedlatende om andre og mobbe andre?

Handler det om dårlig selvbilde?

Liker du at folk synes synd på deg?

Trenger du omsorg og synes du det er tryggere å bli behandlet slik som man behandler små barn?



En vinner ville aldri gjort slikt.

Et offer for meg er ikke bare brysomt for min intellektuelle forståelse, men jeg blir grådig provosert hvorfor noen mennesker aktivt bruker dette som en markedsførings strategi. Jeg ser at det funker hver eneste gang også, Så tenker jeg," Hva faen" Dere er gode på som mennesker å ikke legge skjul på at dere elsker andres nederlag? Det er det deilig og tilfredstillende å lese om. Da føler dere at dagen ble hakke bedre? Eller hva?

Trist at fokus skal være på det eksterne kontra det interne. Det er derfor dere er oftere, alle sammen som nyter og leser om det. Dere som liker å se andre misslykkes, dere er også et offer, så nå vet dere det. Dere er et offer fordi det får dere til å føle dere bedre i deres sinn at andre misslykkes. 

En vinner ønsker andres lykke og fremgang og har overhode ikke behov for bekreftelser og trøst. De reiser seg opp hver gang de faller og fortsetter sitt arbeid opp og frem. Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd. Min beste egenskap vil jeg si er nettopp dette, jeg gir meg faen aldri. Det handler om mot og selvtillit, at jeg har troen på meg selv, og selvverd , hvordan jeg ser meg selv og jeg vet hva jeg er i stand til å oppnå.

Det er ikke hver gang jeg lykkes heller, men om jeg ikke lykkes velger jeg bare en annen vei og fortsetter. Om man velger samme vei gang på gang og aldri får det til, vil man automatisk tenke at man er en mislykker. Motet kommer ikke uten feiltrinn og tabber. Når noe ikke funker, gjør noe annet. Det er ikke noe galt med å ha troen på seg selv, selv om janteloven har herjet i alle år, den er på vei ut. Om vi fortsetter å være tapere hele gjengen og aldri skal vise hva vi er gode for hvordan skal vi da få vekst? Ikke særlig lykkelig blir man heller av å være en taper. Tenk hvor mye du selv kan bidra med som menneske og hva du er god på. Vi er alle eksperter på noe. Hold fokus der du er best, alltid. Det vil bygge deg opp til en maskin som muliggjør alt du ønsker og vil. Ingen kan stå i veien for ditt sanne jeg, bortsett fra deg selv. Ikke la noen legge deg i tøyler eller spenne deg fast. Ingen tre kan vokse godt i skyggen av andre trær. Du vet hva som skjer da ikke sant? Deler av deg visner. Selv om du overlever, eksisterer du bare. Du er en del av noe, men du vil aldri blomstre, bli stor og kraftig og skape dine dype røtter.

Taperen går gjennom livet, 
han trekker 
et tungt lass, 
på lasset er ingenting.

Ikke være en taper, ikke vær et offer.

Du er så mye mer.

Maria 

 

26 kommentarer

charlotte79

06.01.2016 kl.08:10

Flott innlegg :) Og god morgen :)

Maria Erken Høili

06.01.2016 kl.08:12

charlotte79: Takk:)

Dansejulie

06.01.2016 kl.10:17

interessant innlegg, med mange gode poeng :-) Ha en super dag Maria <3

Maria Erken Høili

06.01.2016 kl.11:13

;)

06.01.2016 kl.12:27

Du har vel strengt tatt snakket nedlatende om muslimer, om jeg ikke tar feil? Greit å dra fram enkelthendelser, men å generalisere en uhomogen gruppe mennesker er både nedlatende og kan minne om mobbing. At du misliker religionen har folk flest lite problem med, men å påstå at du tar avstand fra mobbing når du selv reduserer en hel gruppe mennesker til jihadister og voldtektsmenn henger ikke på greip for meg.

Bare å rette på meg om jeg har misforstått budskapet ditt. Ha en fin dag. :-)

Maria Erken Høili

06.01.2016 kl.12:41

Anonym: Hvilket innlegg refererer du til nå?

06.01.2016 kl.13:16

Refererer til denne setningen "Hvorfor liker du å snakke nedlatende om andre og mobbe andre?".

06.01.2016 kl.13:18

Evt innlegget "Asylsøkere voldtar kvinner og barn, men ingen reagerer?".

Maria Erken Høili

06.01.2016 kl.13:26

Anonym: Den er basert på en artikkel som jeg linket inn i innlegget, noen ganger må man lese innholdet for å skjønne relevans i overskrift. Jeg mobber ikke med å informere og legge vedlegg til påstand. Dette handler om organisert kriminalitet som må tas tak i og som rammer uskyldige mennesker. Mitt eneste formål med det innlegget var å beskytte de som ikke klarer å beskytte seg selv.

06.01.2016 kl.13:37

Helt enig i at det må tas tak i, og leste hele innlegget. Reagerer uansett på overskriften og innholdet i innlegget, jeg synes det var i større grad generaliserende enn informerende, og det er det jeg reagerer på; generaliseringen av en uhomogen folkegruppe. Det kommer også til syne i innlegget "Forventer statsministeren at Ola Normann skal integrere disse? Gjennom å gi de en sjanse i arbeidslivet?", hvor du sammenligner asylsøkere i sin helhet med islamister og skriver som om alle muslimer er pro-sharia. Dette stemmer ikke, de fleste som kommer hit har flyktet fra slike ting. Er selvfølgelig noen av de som kommer som er pro-sharia, men å bruke enkelteksempler som representative fakta synes jeg er for tynt.

Tror i bunn og grunn vi er enig i at det er en viss problematikk knyttet til flyktningestrømmen, det eneste jeg reagerer på er måten du presenterer flyktningene. Jeg reagerer på at du skjærer alle over en kam.

Maria Erken Høili

06.01.2016 kl.13:45

Anonym: Dette handler ikke om mobbing i det hele tatt fra min side, det handler om informasjon og at det må gjøres grep slik at vi forebygger menneske undertrykkelse. Jeg skrev også at ikke alle muslimer er slik, har du lest mitt siste innlegg?I motsetning til Kristendommen er Islam en grunnleggende voldelig religion. Men i min verden er vel de fleste muslimer troende? Det finnes ytterpunkter i alle grupper, jeg skrev også om ekstremisme.
Noen ganger må man se en helhet i formidling og ikke bare dra ut bruddstykker fordi det er støtene. Jeg er sterkt mot generalisering og anser meg selv som svært liberal.

Sofie

06.01.2016 kl.14:23

Kjære Maria.

Takk for at du deler din usjenerte hverdag. Du aner ikke hvor deilig det å lese en blogg som føles så naturlig og ekte, det er en ren boost å komme hit å lese det du skriver. Det er inspirerende hvor modig du er som tørr å ytre meninger og tanker andre ikke våger. Det er slike mennesker samfunnsdebatten i Norge trenger- noen med bein i nesa og en real dose fighter instinct.

Keep it up, du er fabulous.

06.01.2016 kl.14:31

Jeg har lest mye av innleggene dine, og sitter fortsatt med inntrykket av at mye av det du skriver er veldig generaliserende. Når du setter mannlige muslimer og islamister i samme båt vil jeg argumentere for at dette er en sterk generalisering, og jeg blir utrolig trist når moderate muslimer blir satt i bås med islamister. Om det ikke er ment slik er det flott, men for meg, og sikkert flere andre, kan det oppfattes slik. Jeg mener islam ikke er en grunnleggende voldelig religion, men er enig i at Koranen er i overkant voldelig, og at man kan trekke en konklusjon om at islam er voldelig på bakgrunn av dette. Samtidig er det de troende som velger om religionen skal være voldelig, boken i seg selv kan ikke gjøre noe. Man kan være troende muslim uten å følge Koranen til punkt og prikke, akkurat som om man kan være kristen uten å følge Bibelen til punkt og prikke.

Ha en fin dag! :-)

Maria Erken Høili

06.01.2016 kl.14:57

Anonym: Ok, da leser du det slik og tolker det dit hen. Jeg er ikke enige med deg, men sånn er det til tider. Ha en fin dag du også:)

Synne

06.01.2016 kl.15:45

Noen velger å innta offerrollen fordi de ønsker oppmerksomhet, bevisst eller uten å forstå sine egne følelser og retorikk.

Jeg har en grei leveregel; 'Ikke forvent å få noe ingen har tenkt å gi deg'! Den synes jeg er god.:-)

Maria Erken Høili

06.01.2016 kl.15:48

Synne: Jo, enig at man ikke skal ha for høy forventninger til andre, men er det ikke greit å snu trenden om at lønnsomhet graden av offerrollen blir mer gunstig en å faktisk være en fighter og en vinner? Som hjelper andre til vekst ?

06.01.2016 kl.15:57

Og det er greit! :-D Ser ikke helt hvordan du ikke har forståelse for at innleggene kan bli oppfattet som generaliserende, men det får være min sak. En annen ting jeg også reagerer på er at du skriver at du er i mot mobbing, men svarer støttende til mennesker som kommer med personangrep mot andre i kommentarfeltet.

Maria Erken Høili

06.01.2016 kl.16:00

Anonym: Hvor har jeg gjort dette da? Ingen er perfekt og jeg blir provosert når folk er ufine. Jeg mobber ikke av den grunn. Mobbing er det værste jeg vet. Jeg har respekt for at mennesker er forskjellig og oppfatter ting forskjellig, via skriftspråket formidles kun 8% av det opprinnelige budskapet og kan dermed tolkes i alle rettinger. Jeg kan ikke ta ansvar for andres tolkning, men jeg prøver å formidle mitt budskap:)

Maria Erken Høili

06.01.2016 kl.16:03

Sofie: TUSEN TAKK, det var fantstisk hyggelig å høre:) Klem fra meg.

06.01.2016 kl.17:14

Godt mulig jeg har misforstått, men har sett tilfeller hvor du har kommentert ":)" eller andre støttende meldinget til personer som har sagt ufine ting til de de er uenige med. Om du ikke kjenner deg igjen i utsagnet kan jeg sikkert finne fram eksempler, og om jeg har misforstått trekker jeg det selvfølgelig tilbake. Ha en fin kveld!

Maria Erken Høili

06.01.2016 kl.17:22

Anonym: Som sakt mulig jeg har blitt provosert? Jeg hadde en hetser med flere navn og flere 100 meldinger, da klikket det litt. Men ellers tror jeg at jeg er ganske ok.

06.01.2016 kl.17:27

Det jeg prøvde å si var at jeg reagerte på at du svarte positivt til de som var ufine mot andre, men ser selvfølgelig at det kan være vanskelig å analysere hver eneste kommentar du får. Ser hva du mener, og skjønner det er krevende med hetsere. Ha en fin kveld, bra du ikke tar deg nær av hetserne. :-)

mynona

08.01.2016 kl.13:17

Du mener at islam er en voldelig religion ser jeg. Men har du lest det gamle testamentet noen gang?? Øye for øye tann for tann er en setning som er tatt ut av bibelen. Sytes du det høres så fredelig ut? Hva med alle korstogene som ble ført rundt om i verden? Var de så fredelige også? Alle var voldelige før i tiden ALLE.....

Maria Erken Høili

09.01.2016 kl.07:17

mynona: Nå trenger vi heldigvis ikke å bekymre oss for tvangs kristning lenger. Vi ha helt andre utfordringer per dags dato, noe jeg tar opp til stadighet. Jeg synes absolutt ikke Kristene har vært fredelige heller. Men jeg ønsker ikke leve i et samfunn per dags dato som forskjellsbehandler og undertrykker medmennesker.

kjerstin

10.01.2016 kl.00:43

Ok...... jeg har vært så skeptisk til deg ....lenge..... uten å lese så mye om hva du egentlig mener om både det ene og det andre . Jeg har hengt meg i opp i typiske " lett for henne å si som har så mye penger " ect ...og jeg innrømmer glatt at jeg har tatt feil .... helt feil. Selv om vi kommer fra to vidt forskjellige ståsteder har vi mye til felles ... Mine siste kroner gikk til Europris idag - salg på de produktene vi trenger , og jeg er fornøyd :) ha en forsatt fin helg :)

Maria Erken Høili

10.01.2016 kl.12:48

kjerstin: Takk for det;) Viktig å være åpen og se de ulike nyansene i mennesker;) Ha en flott helg.

Skriv en ny kommentar

hits