Så lønnsomt er det å huse flyktninger. Dette gir en årlig avkastning på minst 26 millioner.

Hei kjære lesere.

 

Jeg stiller meg kritisk til at staten skal betale norske næringstopper og gjøre de rike rikere for en ny type industri som er mer lønnsomt en å ha penger på børsen eller i eiendom.

Per dags dato er minste pris for å huse en flykting 174kr per døgn og akuttmottak fra 765-1350kr per døgn.

Dette er så lønnsomt at Semb hovedgård har søkt om å bli asylmottak for 410 flyktninger.

Dette gir en minste avkastning på 26 millioner i året. 

http://www.vestviken24.no/vv24eiendom/schibsted-arvingen-vil-ha-asylmottak-pa-herregard/s/5-83-24509?_ga=1.53243425.883598949.1429012869kr

På vanlig mottak må flyktningene handle selv mens på akuttmottak får de 3-4 måltider. 

Hero er med 2.830 midlertidige plasser fordelt på 20 anlegg Norges største. Med den gjennomsnittlige prisen, får Hero dermed utbetalt over 60 millioner kroner i måneden fra staten. 

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2015/10/25/194879639/betaler-150-millioner-i-maneden-midlertidige-mottak

Til og med Røkke ser muligheten med en gedigen fortjeneste.

Normisjon tar tre ganger høyere døgnpris enn Frelsesarmeen på å drive asylmottak. NHO mener det er en «unormal resultatgrad», skriver Dagens Næringsliv.

Totalt mottar Nordmisjon 4.099.200 kroner i måneden fra UDI, noe som gir en fortjeneste på rundt 37 prosent på driften av nødinnkvarteringen, før avskrivninger og skatt.

 

 

Dollar_binary_8490
http://m.hegnar.no/okonomi/artikkel575685.ece
Så er mitt spørsmål; ? Er det ikke mer lønnsomt at staten selv åpner disse institusjonene? Isteden for å punge ut til de rikeste med skattebetalerens penger?
Maria 

10 kommentarer

Romina

19.12.2015 kl.13:55

Kjære Maria

Hvorfor er du så veldig opptatt av penger og hva andre skal tjene på sine tjenester?? Dette er midlertidige løsninger, forhåpentligvis håper vi at det som driver dem ut av sine land stopper snart.

Verden trenger ikke flere som skaper uro, hat og sprer negativitet. Men verden trenger sårt flere som sprer glede, kjærlighet ,bygger broer og kjemper for fred.

Om vi bruker all den energien og tiden på å finne løsninger for å skape fred i hele verden enn hvem som tjener hva så tror jeg at vi hadde kommet oss bedre ut av det.

Kan ikke du prøve å fokusere på det positive rundt dagens situasjon?? Jeg synes at det er flott at når det først gjelder og andre mennesker VIRKELIG trenger hjelp så er det fortsatt deler av verden som åpner dørene og beskytter de. Er det ikke det menneskeheten handler om? Og gi hverandre kjærlighet og omsorg når behovet er stort og muligheten for å gi er til stede.

Hva i helvete er pengers skitne verdi mot menneske liv. Har du ikke sett alle de filmene og bildene av døde barn like gamle som dine og mine som ligger i veikanten som søppel? Drept med våpen som er produsert i vesten. Dette ser du og opp i det hele så er alt du tenker på om hvem som blir rik av dette?? Snu fokuset mot det som er enda viktigere kjære, nemlig hvor mange vi har reddet til nå og hva vi vanlige mennesker som ikke sitter i regjeringen kan gjøre for å skape fred , det du gjør skaper bare hat som er unødvendig.

Jeg vet at du har et godt hjerte og mener ikke noe vondt, men den siste tiden har du vært bråkmaker i feil retning spør du meg, den dagen du begynner å bråke mot kilden til krigen og alle De som i det hele tatt lager våpen for å drepe hvor Norge er en av de så kan jeg stå sammen med deg.

Mens du er bekymret for at Røkke skal bli rikere går verden mot 3 verdenskrig. . Jeg er bekymret og redd for at mine barn skal oppleve krig og utrygghet, all verdens penger kan da ikke redde oss ut av det. Så la oss prøve å spre budskap som kan redde oss ut av det.

Du tar også godt betalt for dine tjenester ,gjør du ikke det? En liten flaske med smoothien din koster 60 kroner . Det er ikke billig det, jeg synes at det er overpriset og velger da å ikke kjøpe det.

Maria Erken Høili

19.12.2015 kl.14:40

Romina: Hei, du missforstår hele problemstillingen. Det er staten som er i ferd med å starte 3 verdenskrig nå fordi borgerne/skattebetalerne sitter å føler seg urettferdig behandlet i forhold til at staten øser ut med milliarder til institusjoner for å huse flykninger. Du som får støtte tenker kanskje ikke på dette som et problem, men det går utover deg i siste ledd også. Pengebingen er ikke bunnløs. Jeg er også som mange andre problemet med at mange som kommer er ikke flykninger men utnytter seg av situasjonen til Naive Norge. De kommer uten pass eller noen for for identitet og kan være hvem som helst. Skremmer ikke dette deg? Helt seriøst? Vi må hjelpe folk der de er, vi kan ikke fortsette slik som nå. Se hva dom skjer, asylmottakene blir brenner, det er opprør, se på Sverige. Nå må du tenke lengere en at vi skal motta alle med kjærlighet. Det er ikke slik verden fungerer. Ps,: smoothiene koster 45 kr;) Maria

19.12.2015 kl.15:22

Jeg er desverre ikke enig med deg ...

Jeg ser poenget ditt, men jeg er ikke enig i måten du angriper det på.

Hjelpe de der de er??? Ser du virkelig noe mulighet for det nå?? Seriøst... det er snakk om en krise situasjon.. når det gjelder andre land som er i nød så er Norge faktisk veldig flinke til å hjelpe de der de er. Så det er ikke det at det ikke gjøres per dags dato.

Om asylmottak blir brent av mennesker som er imot dem er ikke løsningen å sende de tilbake.

Nå må dere tilbake å bli bombet på for vi har noen rasister her??

Det er nettopp der det går galt, alle de som handler uten kjærlighet ,men av egoisme og hat.

Kom med en løsning du da som er så bestemt på det...hvordan hjelper vi Syria der de er idag?

Jeg påstår ikke å ha løsningen , men jeg ville ikke ha ønsket å være kilden til å spre mere hat og uro.

Og som sagt bare fordi at de ikke har id kort gjør dem ikke farlige og om det er terrorister som kommer også så er svaret ja , men det er noe regjeringen er klar over og de ville ha kommet uansett om de ville.

Den kostet 60 der jeg spurte ihvertfall, men det er ikke det som er poenget. ..ting koster og Norge er et dyrt land å leve i...

Maria Erken Høili

19.12.2015 kl.15:30

Anonym: Jeg er ganske sikker i min tro om Norge hadde brukt mer midler på å forhindre krig og forhandler mellom uenighetssater hadde det motvirket i stor grad. Men nå som Trump muligens kommer til makten er nok flykninger det minste probleme vi ser imot. Grunnlag for krig er religion , skal vi virkelig involvere den samme problematikken her hjemme? du vet at 75% av de som er flykninger er enslige menn mellom 25-35 år? Du snakker om barn, barn klarer ikke reisen hit som regel, de dør på veien. Dette er deffenetivt ikke riktig vei å gå.

Takk

19.12.2015 kl.17:26

Takk og takk for at du setter søkelyset på mange ting som er urovekkende. Jeg synes det er ille at privatpersoner skor seg stort på noe som egentlig kommunene burde tjene på. Det er jo de som får alle utgifter med helsetjenester og annet! Vi vet jo at folk er kommet for å bli, 85% av "flyktningene" vil bli her selv om det blir fred i hjemlandet ihht spørreundersøkelser for et par dager siden. Vi har faktisk ikke råd til å huse hele verdens fattige.

Susanne

19.12.2015 kl.19:30

Sjekk ut den ville pengesløsingen her, Maria. Staten spyr ut 7,5 millioner kroner - uten at dette mottaket har tatt imot en eneste flyktning.

http://www.dagbladet.no/2015/12/11/nyheter/innenriks/asylsokere/akuttmottak/flyktningkrisa/42345149/

Tenk deg hvor mye hjelp vi kunne gitt i næromårdene, framfor at skattepengene våre gode til disse asylbaronene. Dette er vanstyre av landet vårt!!!!

Stig

19.12.2015 kl.19:57

VG turte ikke å kåre Hege Storhaug til årets navn heller, selv om hun vant soleklart.

Bloggerina

19.12.2015 kl.21:51

Har ingen tro på politikerne, de gjør som det passer dem. De partiene du stemmer på skifter mening så fort de kommer til makta. Jeg er og blir en anarkist ;)

Til Susanne

19.12.2015 kl.22:56

Den du linker til er ordfører i en kommune, men i stedenfor å jobbe for sin kommune og at de kunne fått inntektene - så jobber han for seg selv! Han selv får 7,5 millioner fra UDI på to måneder for et tomt mottak. Og han er ikke den eneste ordføreren som driver som asylbaron i stedenfor å jobbe for sin arbeidsgiver kommunen!! Er så mye skeivt og feil, UDI skulle vært satt under administrasjon pga uvettig milliardsløseri som skattebetalerne finansierer! Det verste synes jeg, er at milliardene sitter vanvittig løst når det gjelder immigranter, mens de eldre ikke får bevilget en krone!!

Kim Brandvold

19.12.2015 kl.23:12

Maria Høili har rett. Helt rett. Og det er det samme jeg har sagt hele tiden. Og den som ikke har sett det før, må se det nå. For disse faktaene er kommet frem i etterkant. Det som forundrer meg med noen nordmenn, er at de er helt blokkert , slik at de ikke klarer å resonnere eller tenke realistisk. Marionett-dukker kan ikke passe på et lands velferd. Fantastisk at Sylvi Listhaug har fått vervet med å handtere asylpolitikken nå. Hun er krystallklar og smart ,og ser hva som skjer . Og apropo nordmenn.... de fleste var og er enige med meg og Høili

Skriv en ny kommentar

hits