Min definisjon av et fritt samfunn er et samfunn der det er trygt å være upopulær.

 Hei Kjære lesere.

 Jeg har nå skjønt det, jeg mener, jeg har skjønt hvordan det med ytringer og meninger fungerer. Det handler om konflikskyhet? Eller hva? Orden og A4 strukturer. Velkommen til NAIVE NORGE!

Man stemmer frem ulver som man egentlig ikke er enig med, hvertfall ikke sånn 100%, det er alltid noe som burde jobbes med og vært annerledes. Men likevel tørr man ikke hevde sin mening offentlig, det er livsfarlig. Hva skal saueflokken tro om det? og om deg som sau? Norge er IKKE et fritt samfunn. Det er IKKE det samfunnet man ønsker seg, der man kan utveksle konstruktive meninger som fører til positiv endring og vekst.

 Min definisjon av et fritt samfunn er et samfunn der det er trygt å være upopulær. Adlai Stevenson

 
Dog har jeg tenkt hvor jeg står sånn rent politisk og er nok i gruppen Konservativ liberalisme . Har aldri skjønt noe av janteloven? Hvordan skal man da få selvutvikling og vekst? Den er jo med på å bidra til å holde sauen innenfor gjerde i flokk. Alle sauer er hvite og de følger flokken. Så finnes det en og annen sånn irriterende annerledestenker som skal komme seg gjennom det gjernet og bane nye veier for resten. Utrolig unødvendig når alt er i så fin og pyntelig stand.
Det man ikke ser i den tette flokken er de skadede og de syke, men det er er jo ikke så farlig bare flokken holder seg i ro! En bonde finner de syke og de skadede og tar hånd om de, gir de medisiner og pleie, slik at de kommer seg på beina igjen og kan sette nye små til verden, slik at de kan bidra til at det er bærekraftig for fremtiden.
Kan vi ikke lære litt av bonden? 
Bonden har gjort mye riktig og det gjør de fortsatt. Hva med innføring av bytte mentaliteten? Et brød for en melk, hvorfor skal vi være tvunget til å fordele alt? Det er jo selvfølgelig ganske ugunstig for ulvene, men veldig gunstig for sauen. Dette fører også med seg noe så ubehagelig som relasjon og vennskap, sammhold og kjærlighet.
Vårt hovedproblem per dags dato er at vi har voksesmerteproblemer i befolkningen, vi er i ufrivillig vekst av et mangfold av kulturelle forskjeller som ikke er innforstått med at vi må holde oss innefor det gjerde der borte og ta på saue uniform.
Dette skaper kaos. Ikke bare for de som skal tilpasse seg uniformen, men også for de som står innerst der borte skadet eller syke, men en svekket evne til å si bæææ.
Kanskje jeg ikke engang kan skylde på naivitet? Kanskje vi rett og slett må innfinne oss med at det handler om prioritering i nuet. Viktigheten av orden og ro kontra verdi av en sau? Jeg mener det er jo mange av de, så en og annen fra eller til spiller kanskje ikke så stor rolle? Hva med fremtiden? Føler at ulveflokken er gode på fasade og pynt også. Oslo har jo virkelig fått pyntet på stjerten di siste 5 år, her er det heavy facelift , for en glede å bruke alle våre ressurser på slikt. Kultur er viktig, enig med det. Men vel ikke på bekostning av saueliv? Den gode nyheten er at det blir jo ikke noe bedre, finere skal det bli, hvertfall på utsiden. 
Uff, Naive Norge, til alle sauer der ute. Det er lov å si BÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆ.:) 
Riktig disponering og riktig fordeling. Forbruk resurser på mennesker slik at de kan yte bidrag i et symbiosesystem, et verdisystem som er berikende for vekt og utvikling. 

Til ettertanke.
Klem fra Maria 

10 kommentarer

Per Olav Breivang

13.12.2015 kl.14:48

Flott skrevet.

er veldig enig i det du skriver i dette innlegget

Maria Erken Høili

13.12.2015 kl.14:49

Per Olav Breivang: :)

Stig

13.12.2015 kl.15:11

Hei Maria.

Slike som deg skal det ikke heies på i Norge uansett. Ung, blond, vakker og "vellykket". Det liker vi ikke.

Fortsett å bry deg. Du er en ressurs i denne debatten :-)

Maria Erken Høili

13.12.2015 kl.15:28

Stig: :)

J. Raymond

13.12.2015 kl.17:42

Godt skrevet! Helt enig med deg, synd det er så få som tør å si det høyt..

Maria Erken Høili

13.12.2015 kl.17:44

J. Raymond: :)

Maria Erken Høili

13.12.2015 kl.19:33

Nina: Dette er metafor på Norges befolkning, hvordan vi fungerer og skal fungere. Jeg er en opprører , derav anneledestenker , jeg bråker for endring, fordi systemet ikke fungerer optimalt. Maria

Maria Erken Høili

13.12.2015 kl.19:35

Geir Andre Johansen: Ja, man skal tenke seg litt om når man kjøper og forbruker. Jeg er ikke fan av konsumering, men mer at jeg kjøper meg fine ting innimellom som alle andre;) ingen er perfekte , men jeg er sikker på at alle kan gjøre en forskjell, bare de gidder ;)

Ole Vidar Holmvik

13.12.2015 kl.20:07

Digger bloggen din!

Flott metafor med sauen. Ser du er opptatt av vekt også, ønsker meg magemuskler som deg i manneutgave. Tror du mener vekst i denne sammenhengen.

Cicilie

16.12.2015 kl.09:41

Hva er det med deg Einar? Du minner om en av skolens store taperer. Kan du ikke tenke selv, og er du så uopplyst? Dette er ord du lirer ut av deg, og argumenterer med. Jeg kjenner jeg blir matt av å se at dette er måten å argumentere på. Men det er slik folk opererer på nett, de lirer ut av seg gloser som skal såre, få folk til å tie og stoppe engasjement og meningsytringer.

Fordi om noen mener noe annet enn deg Einar, så betyr ikke det at det er feil. Det er ikke slik at hjertet mitt ikke blør for andre barn i nød. Det er mange som ikke har det bra, og fattige barn i Norge er noen av de. Nå er det jo denne gruppen vi snakker om, derfor ville jeg ikke gå inn på alle de andre gruppene i samfunnet som engasjerer meg. Men jeg skal love deg det er mange. Jeg har mye engasjement for mange viktige saker, både innenfor og utenfor landegrensen.

Er det ikke fint at noen vil hjelpe disse barna, jeg ser ikke hva som er så galt med det? Og det er slik jeg leser disse innleggene til Maria. Hun ønsker å hjelpe disse barna, og reagerer på at denne gruppen ikke er prioritert fordi all hjelp i år skal gå til asylmottak. Jeg mener at det er trist at en gruppe som tidligere har fått hjelpe blir fratatt dette, det vil gjøre situasjonen enda vanskeligere for en allerede utsatt gruppe. Det jeg ikke forstår er at det da er så feil å ville hjelpe fattige barn i Norge. Fattige barn i Norge er både norske og innvandrere - den største voksende gruppen er innvandrerbarn, som barn fra Somalia, Irak, Afghanistan osv. Så at du sier at dette er en akseptert måte å unngå å bidra til utlendingene, viser vel at det er du som er helt uopplyst. Du har misforstått meg totalt når du mener at dette er en akseptert måte å unngå å bidra til å hjelpe utlendingene som du liker å kalle de. Jeg hjelper gjerne innvandrere, asylmottak og andre grupper, men jeg syns det er trist at de fattige barna i Norge ikke skal få noen hjelp og bli en glemt gruppe fordi det er kommet andre grupper som også trenger hjelp.

Sorry Einar du er avslørt!!! Du er uopplyst - Tydeligvis ikke Einstein -

Skriv en ny kommentar

hits