Milliardærdatter og milliardærarving det er meg!!!!!!

Hei og god morgen alle sammen.

Etter massiv netteksponering i går kveld, på 3 av landes mest lese aviser på nett med en sak som de fleste burde ha sett som et positivt initiativ er det masse sinne og bitterhet som melder seg snikene mellom linjene. Er det ikke det ene - så er det det andre, sa kjerringa og tørket neseblod

 At jeg er en hodeløs høne med lav intelligens kan jeg nå betrygge hele Norges land med at ikke stemmer, dog er det bedre å være haulaus enn rådlaus.

Om du dømmer andre uten å kjenne de definerer du ikke dem, du definerer deg selv. Men hva vet vel en rik milliardær bitch som meg om hvordan det er å være fattig? Jeg har fått beskjed om å holde meg unna tema fordi jeg aldri har vært sulten selv? Hallo. Dette er ansvarsfraskrivelse på sitt beste. Dette er ikke et personproblem! Det finnes neste 80.000 fattige barn i norge, dette er et samfunnsproblem. Hva kan vi gjøre med saken? Det hjelper ikke komme med gaffateip på denne kjerringa for jeg kommer ikke til å holde kjeft. 

Hva kan man forvente når bloggere prøver å være journalister..?? Jo, det skal jeg si deg. Du kan forvente massiv massemediaeksponering med fokus på temas viktighet. Budskapet vårt har nådd 50.000 lesere siden lørdag og det fortsetter å stige. Jeg kan ikke sitte å se på at Norge fortsetter å skuffe jord over de fattige utenfor mottakene fordi de skal pynte til jul og det ser pent ut å hjelpe flykninger.

Jeg er ikke av de som må holde fortet og fasaden til enhver tid. Jeg driter også i hvordan dere ser meg som person, mitt eneste fokus med skyggelapper på er skaffe forstørrelsesglass fokus på hull i systemet. Hun som har arvet flere hundre millioner kunne vel kanskje ha spyttet opp litt fra egen lommebok og gitt til akkurat dette formålet. Det hadde sett mye bedre ut og hadde sikkert ikke skadet økonomien hennes? Det har jeg også gjort. Tror du virkelig jeg hadde frontet en sånn sak for å gå rundt og tigge fra andre uten å bidra selv? Om du besitter slik tankegang, taler det mer for deg selv en det gjør om meg.

 

 

Står i stormen: Maria Høili regnet med å få kommentarer på det omstridte innlegget. ? Jeg kan ikke ta meg nær av det folk skriver, sier hun.

Står i stormen: Maria Høili regnet med å få kommentarer på det omstridte innlegget. ? Jeg kan ikke ta meg nær av det folk skriver, sier hun. (Foto: KNUT BJERKE)

 

Men gjør det sjæl da, du har jo ræva full av kroner Regner med at disse to damene med "ræva full av penger" har bidratt med en hel del kroner til dette formålet selv...kremt kremt ! Intelligensen fremstår som omvendt proporsjonal med pappa sin rikdom kanskje. En miliardær bitch med ræva full av penger. Hva kan man forvente når bloggere prøver å være journalister..??Hun som har arvet flere hundre millioner kunne vel kanskje ha spyttet opp litt fra egen lommebok og gitt til akkurat dette formålet. Det hadde sett mye bedre ut og hadde sikkert ikke skadet økonomien hennes.Et minutt stillhet for hjernen din. Av en eller en annen grunn så fortalte ansiktet ditt meg at du lider av fremmedfrykt og rasistiske holdninger. Rasistiske holdninger er hovedsakelig utbredt blant to grupper; godt voksne enslige og overvektige menn OG bimbo-kjerringer som kler seg som fjortisser og har smurt hele trynet i brunkrem. Du passer godt til sistnevnte, og jeg er overbevist om at du faktisk er stolt av dette.
Engasjerte ved kjøkkenbordet på nesøya: Kristine og Maria vet at de selv sitter svært godt i det, men vil ikke bli stemplet som hjerteløse av den grunn. ? Mennesker burde bli flinkere til å gjøre en forskjell selv, og ikke bare sitte å spytte ut spydige og uintelligente kommentarer, sier de. begge foto: knut bjerke

Engasjerte ved kjøkkenbordet på nesøya: Kristine og Maria vet at de selv sitter svært godt i det, men vil ikke bli stemplet som hjerteløse av den grunn. ? Mennesker burde bli flinkere til å gjøre en forskjell selv, og ikke bare sitte å spytte ut spydige og uintelligente kommentarer, sier de. begge foto: knut bjerke (Foto: KNUT BJERKE)

 

http://www.budstikka.no/nesoya/blogger/maria-hoili/milliardar-arvinger-utskjelt-for-blogg-innlegg/s/5-55-204268

http://www.dagbladet.no/2015/12/09/nyheter/flyktningkrisa/innenriks/42324327/

http://www.nettavisen.no/nyheter/milliardrdatter-far-krass-kritikk-for-blogginnlegg/3423169082.html

http://www.f-b.no/hoili-arvinger-utskjelt-for-blogginnlegg/s/5-59-328952

 

 Den som sparer - han har, men den som gir - han får

Nå må vi begynne å åpne øynene og stille krav til institusjonene som fordeler midlene vi skatter for her i landet. Vi har blitt et samfunn drevet av materialisme og lyst. Hva skjedde med empati, forståelse og plikt??

Det er faktisk en plikt å hjelpe de som er svakere en deg selv. Jeg og Kristine har ikke flere hundre millioner på bok og hvor de tallene kommer fra vet jeg ikke? Vi har verken kapasitet som mennesker eller kapital til å hjelpe hele Norges fattige befolkning. Dette er et statlig prioriterings problem. Og det er et folkelig bidrags problem. 50 kr hver med en normal inntekt ville neppe gjort et stort innhugg i økonomien til hvert enkelt menneske, men det ville utgjort en gigantisk forskjell for de som lever i fattigdom i et av verdens rikeste land, velferds staden Norge som patriotene er så stolte av. Men rart er det med det; i medgang skal vi alle være en del av noe, mens i motgang stikker dere halen mellom beina og løper og utstøter.

Dette kan jeg faktisk ikke tillate.

Tiden er inne for å gjøre en forskjell, håper mange er med meg.

Maria 

 

 

79 kommentarer

Rino Solberg

10.12.2015 kl.09:43

Velkommen i "klubben" Maria. Hvis du er rik eller næringslivsleder og starter med å hjelpe trengende grupper av mennesker, enten det er i Norge eller Afrika (som jeg gjør), så er dette ikke noe du gjør ustraffet i et janteland som Norge. "Det må ligge noe bak" sier de, og helst blir det antydet eller lagt frem noe negativt som "bevis" på at du ikke har ærlige hensikter. Og det vil ALLTID være en mengde forståsegpåere som henger seg på med sine negative utspill, for misunnelsen er jo som kjent sterkere enn sexdriften i Norge. Stå på Maria, du vet at det er bare den som gir seg som har tapt, lykke til.

Maria Erken Høili

10.12.2015 kl.10:01

Rino Solberg: Tusen takk: Man trenger støtte i stormer:)

Siv

10.12.2015 kl.10:06

Syns dere gjør en fin og riktig ting. Mange norske barn som sliter i julen også. Det ene utelukker jo ikke det andre. Det som går igjen er jo alltid det samme. Noen mennesker klarer rett og slett ikke å fordøye at noen er flinke, spreke, pene, har penger, eller hva annet positivt det måtte være. Hvis man i tillegg prøver å gjøre noe bra så er det jo bare den gavepakken for å fyre løs for enkelte misunnelige kort tenkte mennesker. Hva i alle dager har de egentlig å tape på at dere hjelper noen? Og hva i alle dager har de å vinne på sånn dritt slenging? Joda, det får noen til å føle seg skikkelig bra og få ut litt innestengt sinne. Egentlig mest mot at andre klarer ting og har noe de ikke har. Stakkars folk. Stå på dere. Bra jobba!

Daniel Miller

10.12.2015 kl.11:00

Alt mange legger seg oppi... Ja du er rik, også? Hvis andre som ikke har så mye som deg mener at du skal bruke dine penger på andre, så syns jeg det blir feil.. Sånn som mange sier kjendiser bruker forlite penger på de fattige, men de har virkelig jobbet seg hardt opp for å oppnå slike resultater, så er da ikke dem sin feil at de ikke donerer hele kongeriket sitt vekk... Men dette er noe som mange ikke kommer til å skjønne! Du er utrolig flink som oppfordrer folk til å hjelpe til, hjalp selv etter innlegget deres :) Stå på <3 og jeg vet at du hjelper for noe du brenner for.. Alle andre, misunnelige, nyt det <3

Per Backe

10.12.2015 kl.11:16

Janteloven står sterkere enn viljen til å gjøre noe for andre i dette landet. Vi kan alle gjøre noe, og vi kan alle gjøre mer, jeg og. Men mine bidrag til Plan, Redd Barna, Røde Kors og Kirkens Bymisjon nå i jula hjelper noen, det gjør godt å vite.

Man kan uansett ikke redde verden om man er rik. Er vel rike folk i fattige deler av verden, gir de noe tro?

Nei, nyt livet du har med de du har i det. Kos deg og ha en Gledelig Jul! Begge to 😊

harry Tryggvasin

10.12.2015 kl.11:30

Du skriver bra, så da er nok hodet ikke helt tomt.Det jeg ikke liker er at svake grupper settes opp mot hverandre. Det er som du skriver omtrent 80 000 fattige barn her i landet og det er synd, der er vi enige. Dette har vert slik over tid, uansett hvordan ordninger lages ser det ut som at noen faller mellom stolene. Det som jeg ikke liker er når noen bruker de 80 000 barna for å retferdiggjøre sitt ønske om å kaste muslimene ut av landet og stenge grensene og også avskaffe asylinstituttet. Asylreglene bunner i internasjonale avtaler som definerer hvem som har rett til beskyttelse og de mener jeg vi skal stå på. Jeg såg gjerne at skatteletten som dere rike fikk i fjor blr reversert og pengene heller kunne gå til fattigbekjempelse og asylinnvandringa. God jul

Øyvind

10.12.2015 kl.11:42

Har aldri hørt om deg eller søstra di før, men jeg synes det du sa var fornuftig, jeg :) Kjekt å se noen som våger å si det så mange av oss tenker, men ikke våger/kan si, av jobbhensyn. Å våge å si, i vår moderne, hysteriske hvit-selvforakt-hjelp-alle-fra-den-tredje-verden-kollektive-psykose, at det jaggu er mange norske barn som også er fattige og har det vondt - det er bra jobba i Norge anno 2015. Flott:) Svøm videre mot strømmen, jeg padler forsiktig ivei sjøl ;)

Martin krebbers

10.12.2015 kl.11:46

På din "fitness-bilde" se jeg....at DU VET hva sult er ;)))!!!! Keep up the good work!!!! ....i alt du gjør.....<3

Maria Erken Høili

10.12.2015 kl.11:57

Martin krebbers: ;)

Maria Erken Høili

10.12.2015 kl.11:59

Øyvind: Takk, viktig med direkte fokus. Vi ønsker en både og fordeling, det er det ikke lagt vekt på i denne sammenheng. At jeg ikke er politisk korrekt skyldes vel at min verdi av rettferdighet overgår min frykt. Keep going. Stå på;)

Maria Erken Høili

10.12.2015 kl.12:02

harry Tryggvasin: Hei, ønsker ikke kaste noen ut. Det er feiltolkning . Jeg ønsker en både og fordeling og smarte bruk av midler, det er en del tiltak som er gjort som går på bekostning av fattigdom i . Når det står på som værst er det enkelt at de svake gruppene blir glemt. De har ingen stemme og de blir ikke hørt. La oss sammen endre dette slik at alle i Norges land kan gå en god jul i møte;)

Maria Erken Høili

10.12.2015 kl.12:05

Per Backe: Takk, jeg tenker logisk rundt dette. De som er mer bemidlet, har større nettverk og blir hørt , har et stort samfunnsansvar .Å bruke sinne ressurser til noe kontruktivt og positivt er lykke i seg selv, og gjøre andre vel og godt er den aller største lykke.

Maria Erken Høili

10.12.2015 kl.12:05

Daniel Miller: ;)

Maria Erken Høili

10.12.2015 kl.12:09

Siv: ;)

Karina Kolsrud

10.12.2015 kl.12:38

Fantastisk Maria!

Jeg vil tro de fleste av oss ser på ditt engasjement som noe positivt og fint. De menneskene som snur dette til noe negativt vil alltid finne noe å pirke på. Men la de gjøre det, du viser en ærlighet, oppriktighet og du har fokus på noe som ekstremt viktig.

Lykke til!

Maria Erken Høili

10.12.2015 kl.12:39

Karina Kolsrud: takk;)

Robert Moseby

10.12.2015 kl.13:12

Stå på Maria, og din søster også!

I disse emigranttider ser man spesielt sosialistgjengen blir fullstendig blinde for ande behov i vårt samfunn.

Jeg blir fullstendig oppgitt når "Stig" må krabbe inn i et nedlagt skur når kvelden kommer

http://www.nrk.no/ostfold/stig-_24_-bor-i-forlatt-uthus-1.7124641

og "Per" blir blir avspist med en rekvisisjon på telt og sovepose på NAV når han er fortvilet over at han ikke har tak over hodet.

http://www.oblad.no/nyheter/as/nyheter/treng-te-tak-over-ho-det-fikk-re-kvi-si-sjon-pa-telt-so-ve-po-se-og-rygg-sekk-av-nav/s/2-2.2610-1.8425098

I samme stund står byrådet i Oslo frem i media og sier "Vi kan ikke la asylsøkerne bo i telt nå som vinteren kommer"

Det er ikke bare en rettferdiggjøring av forskjellsbehandlingen mellom Norges egne trengende og emigrantene, men de som våger å påpeke dette skal også lyses i bann.

Sosialistene sliter åpenbart med å ha 2 medmenneskelige og empatiske tanker i hodet samtidig.

Jeg håper dere får til en nasjonal innsamlingsaksjon for våre egne som trenger hus og nødvendige midler, og gir min støtte om dette kommer på plass.

Maria Erken Høili

10.12.2015 kl.13:14

Robert Moseby: Vi forsøker på det;)

Gjermund olsen

10.12.2015 kl.13:14

Hei jenter.

Nå står dere på deres.

Dere feiger ikke ut og legger dere flate for meningstyrranistene. Hører dere!!!

Dere har rett og skal ikke knebles.

Stå på. Flotte damer.

Magne Jenssen

10.12.2015 kl.13:22

Dæven du, det var en utblåsning jeg hadde full forståelse for. Dette forteller meg om en dame med et hode som ikke er til pynt. Noe man ikke kan si om mange av kommentatorene både i slike kommentarfelt som dette, eller av dem som sitter i redaksjonene rundt om.

Maria Erken Høili

10.12.2015 kl.13:33

Gjermund olsen: :)

Maria Erken Høili

10.12.2015 kl.13:34

Magne Jenssen: ;)

Vigdis Bolstad

10.12.2015 kl.13:39

Hei Maria!Du er tøff og modig,en flott jente som tør å være politisk ukorrekt!Asylstrømmen er satt i gang av EU og FN,og professor Ørebech vedUiT hevder at Asylretten blir tolket helt feil.Vi kan ikke hjelpe så mange at Norge blir ødelagt,både økonomisk,verdimessig og kulturelt.Svake grupper finnes her også,og vi har ikke lov til å glemme dem! Svært mange frykter for at Norge skal bli ødelagt som demokrati,det er en grunn til at folk flytter fra land med Islam som hovedreligion,og at det kriges der....Håper at freden og demokratiet i landet vårt består,men da må Flyktningekonvensjonen endres,vi kan ikke ta imot og forsørge en hel verdens overskuddsbefolkning.Det finnes ikke jobb og muligheter for alle i Norge,og vi kunne hjulpet mange fler i nærområder,det er fakta.Sylo Tarako,eks-underdirektør i UDI,mener også det.Stå på,du har mange som støtter deg i dette:)))

ingrid

10.12.2015 kl.13:58

Jeg leste dette med glede, stå på ! Den store forskjellen på våre egne som eldre,

syke og hjemløse og de nye flyktningene er en stor skam for oss alle i Norge

Synd at våre politikere ikke ser dette, eller kanskje de ikke bryr seg i det hele

tatt ? Å gi en rekvisisjon på et telt, skulle nesten tro det er en vits, men det er ikke

det. Også våre eldre blir bare stuet bort, uten skikkelig middag og nesten aldri dusj.

Men UDI kaster penger ut av vinduet for lange taxiturer og luksushotell ? Hva i all

verden, Erna, hvordan kan du tillate dette ? Det er skrikende urettferdig, og det er

du Erna, som må gjøre jobben din, du er fremdeles NORGES statsminister, ikke glem

dette helt, er du snill !

anne

10.12.2015 kl.14:18

Stå på jenter!

bedre med samfunnsengasjerte bimboer enn ingenting ;)

Maria Erken Høili

10.12.2015 kl.14:21

anne: Jaja, velger å ta denne positivt.

Nils

10.12.2015 kl.14:37

Flott at du tek opp problemstillinga. Røde Kors kan gjerne mase om at det berre er tull, men det seier seg sjølv av auka kostnadar ein plass vil føre til innsparing andre stadar. Ei krone kan berre brukast ein gong.

No i desse tider er det viktig å hugse på dei som har lite, uansett kven dei er. Fattige nordmenn kan fort havne i gløymeboka no, fordi det fins andre folkegrupper som er meir "aktuelle".

Flott at du engasjerar det for den saken!

Kjetil Kvalvik

10.12.2015 kl.15:00

JEG STØTTER DEG MARIA! Har fulgt bloggen din innimellom Maria synes du gjør en fantastisk god jobb med å inspirere andre til å ta tak i livet sitt. Mange med slike midler som du har tilgjengelig velger å kjøre det narsisstiske jetset livet fullt ut ,uten å tenke nevneverdig på andre.

Keep it up the good work!! Å si fra om det er noe jeg kan gjøre for å støtte deg og saken du støtter. hjerteklem fra Kjetil

Maria Erken Høili

10.12.2015 kl.15:11

Kjetil Kvalvik: :)

Nelson picket

10.12.2015 kl.15:25

Enslige overvektige som er "rasister". Hvor har du det fra? De aller, aller fleste, er vanlige familiefedre, sikkert noen gode og runde, andre mer normale. Forstår du at du selv er "rasist"?

Og, "rasistene" har fått nok av all inclusive muslimer, som lyver seg til goder for all framtid her, mens våre pensjonster avspises med søppelmat på gamlehjem, folk dør i sykehuskø (som selvsagt blir lengre og lengre med våre nye "landsmenn"), dårlige skoler, manglende barnehageplasser (som vil bli mange flere) osv osv.

Muslimene er uintegrerbare, vi er som olje og vann. Olje vet du vel i det minste hva er?

Eva

10.12.2015 kl.15:39

Hmm hele saken e merkelig. Æ forsto det sånn at du i utg skulle hjelpe dæm som ikke har den 50 lappen som e blidd så berømt i løpet av den siste tia, dæm som leve på fattidomsgrensa. Å med ditt innlegg i går læste/tolka æ det klart og tydelig at du mente folk med normal økonomi altids har råd til å avse en 50 lapp til en god sak. Enten så må du utrykke mer eksplisitt at du mente den jevne nordmann med normal økonomi (for den e ganske god) eller så må man være sånn som mæ læse tregt og få med seg helhetn i teksten, kansje noen har fådd bedre norsk karakterer enn fortjent. Man må hvist ha gode karakterer i norsk om man skal bli jonarlist, men som dyslektiker mene æ å minnes at man kunne tolke så bra man ville, men om det var for mange skrive feil droppa karakteren ned på karakterstigen og dermed kom man ikke inn på noen jonarlisthøgskole eller vil man ikke få jobb som jonarlist. Skam dere jonarlister dere må lære dere og tolke tekster!!!!

Eva prosjektavslappet.blogg.no

Maria Erken Høili

10.12.2015 kl.15:51

Eva: Det stemmer, jeg ber de som har 50 kr og avse hjelpe de som ikke har 50 kr å avse.

Rune

10.12.2015 kl.16:39

Stå på maria! Du gjør en god og viktig innsats. Dessverre så har vi utviklet oss til et fjollesamfunn uten like der folk skal syte, grine og rakke ned på alt mulig. Noen av oss skjønner heldigvis at vi ikke lever i en tegneserie og at noen faktisk må ta tak å få ting gjort.

Betina

10.12.2015 kl.16:51

Utrolig bra gjort :)

Mira

10.12.2015 kl.16:51

Hei Maria og Kristine :-) Deres engasjement vekker tydeligvis både det ene og andre i folk. Jeg synes sere har tatt et stort og ikke minst viktig initiativ. Jeg har penger å avse som kan utgjøre en stor forskjell for barn som trenger hjelp. Tenker spesielt på dette med pengebruk nå i denne måneden. Jeg har laget julekort der jeg ønsker de jeg er glad i alt godt, samt en liste med forslag til opplevelser vi kan nyte og ha glede av i året som kommer. Velger å fokusere på opplevelser og tilstedeværelse fremfor "duppedingser". Klem fra meg med ønske om en god torsdagskveld :-)

Maria Erken Høili

10.12.2015 kl.16:52

Mira: Tusen takk:) Det betyr mye.

Maria Erken Høili

10.12.2015 kl.16:53

Betina: ;)

Maria Erken Høili

10.12.2015 kl.16:53

Rune: ;)

Kenneth

10.12.2015 kl.16:59

Hahaha veldig bra. Sosialisten skal ha alle andres penger, mens kapitalisten tjenere sine egne penger. Er vel en grunn til at Røde Kors for noen år tilbake brukte 80% av det de fikk på administrasjon og bare 20% på faktisk å hjelpe.

Tom

10.12.2015 kl.17:30

Arv er naturlov og naturloven er guds lov.

Man skal ikke beskatte arv. Da kjemper man mot gud.

Alle sammen har arv i Norge. Enten arver du lite eller mye.

Man skal ikke ha formueskatt i Norge. Rikdom er naturlov og naturlov er guds lov. Det skal være rike og fattige mennesker fordi dette er naturloven og det er slik gud har skapt verden.

De rike er pliktige til å hjelpe de fattige, men ikke gjennom beskatning. De må hjelpe de fattige gjennom frivillighet. Fordi frivillighet er naturlov og naturlov er guds lov.

Når man tvinger de rike til tvangsbeskatning gjennom formueskatt. Så har man brutt guds lov og kjemper imot naturloven som er skapt av gud. Gud skapte alt inkludert naturloven.

ARV = NATURLOV = GUDS LOV

Christine Ask-Eriksen

10.12.2015 kl.17:59

Takk for at du kjemper for å utgjevne sosiale forskjeller😍Takk for at du tørr å stikke hode ut og kjempe for barna som så sårt trenger å bli sett 😘Takk for at du tar kampen for alle som ikke orker ..takk for at du bidrar økonomisk og gir til noen som trenger det sårt😍Takk for at du igjen og igjen motiverer tross massiv motstand fra mennesker som ikke klarer å skille sak😍Takk for at du holder fokus når andre forsøker å si at det er viktigere å ta deg for den du er ,enn å ha fokus på å stå sammen om å hjelpe andre som trenger det😍Takk for ditt bidrag. Du er fantastisk på så mange måter.

Gresk riksdag

10.12.2015 kl.18:13

Sosialisme er en for for hersketeknikk og missunelse. Har du tre kroner mer enn naoen skal du misunnes og tenk på alle de som lider for du er jo så rik. Om du mener noe annet er du rasist eller hjerteløs.

Maria Erken Høili

10.12.2015 kl.18:13

Christine Ask: :) Tusen takk det samme:)

Eobard T.

10.12.2015 kl.19:54

"...lider av fremmedfrykt og rasistiske holdninger. Rasistiske holdninger er hovedsakelig utbredt blant to grupper; godt voksne enslige og overvektige menn OG bimbo-kjerringer som kler seg som fjortisser og har smurt hele trynet i brunkrem"

Eh, javel? Så alle som stiller seg kritisk til innvandring og langsiktige konsekvenser denne galskapen medfører er enten enslig og overvektig eller bimbo? Tror heller vi tar et minutts stillhet for hjernen din hvis du oppriktig mente det der.

er enig

10.12.2015 kl.22:08

er nokså enig i dine tilbakemeldinger om at det er teit å skrive at bare fordi du er rik så vet du ingenting, men å ikke ha råd til å reise til utlandet betyr ikke så veldig mye som barn, det er ikke der lykken å trivselen ligger.. Det er sånn problem som typisk millionærer syns er et stoort! problem , men er nok bare et luksusproblem kjære deg.

Veronica

10.12.2015 kl.22:20

Hei Maria. Jeg vil først og fremst gi deg og din søster en stor tommel opp for at du tør å være ærlig å "si det som det er". Dessverre så kan man nesten ikke mene noe som helst i dette landet som ikke støtter oppunder flyktningskrisen uten at man blir stemplet som høyreekstremist eller rasist. Hvor har det blitt av ytringsfriheten? Og hva har skjedd med at folk som hater andre som dømmer, likevel slenger seg på netthat. Det er trist å se at vi ikke kan stille spørsmål om det å hjelpe våre egne eller gjøre sammenligninger uten at dette blir snudd og vendt på i det vide og brede. Det at noen drar opp det at du er milliardær, har masse penger, har det godt osv sier jo bare litt om vedkommende som kommer med slike ting, da det overhodet ikke har noe med saken å gjøre. Jeg er ikke noe milliardær selv, men jeg har det økonomisk bra, og jeg er så heldig å ha en av norges største mote og skjønnhetsblogger og mye av dset jeg skriver om er overfladiske ting. For en stund siden så sa jeg meningen min om en sak ang at narkomane og hjemløse i Oslo ikke får tak over hodet, at vi blåser i våre egne, og da tok det altså helt av. Jeg ble hengt ut med navn og folk kalte meg rasist og mente at jeg ikke burde sette mine bein i fakkeltoget mot pels, da jeg var et onskapsfullt menneske som bidro til eldendighet på denne kloden. Altså poenget mitt er de som mener det motsatte av oss er de som ikke tør å si det de faktisk mener. Det er de som henger seg på sypmatibølgen så folk skal tenke at de er humane, gode mennesker. Jeg tror faktisk at mennesker som tør å si i fra, som deg, og meg er de som faktisk kommer lengst her i verden uavhengig penger eller status. Se bare på Hege Storhaug, det er vel ikke for morro skyld at hun leder i toppen til å vinne Årets navn 2015. Jeg og en venninne så oss lei på at våre egne har blitt satt til side, etter å ha vært i prat med både hjemløse og narkomane i oslos gater som har et eneste lite ønske, nemlig et tak over hodet. Vi startet derfor arrangementet på facebook "julegaver til de som trenger det" og har fått enorm respons. Foreløbig er det 1,700 mennesker som har sagt de kommer å skal gi julegaver denne dagen, frisører som skal klippe og mange tusen har allerede sendt fra andre steder i landet. Folk er intressert i å hjempe våre egne i hovedstaden. De som lurer på hvorfor flyktningene får bosted, mat og mye annet uten å blunke. De lurer på hvorfor ingen hjelper de, men nå skal vi glede de med å gi de alt de trenger for å overleve kulden i vinter!

Veronica

Maria Erken Høili

10.12.2015 kl.22:28

Veronica: Så utrolig hyggelig at du setter igang et slik engasjement. Det vil virkelig satt pris på for hver og en av de enkeltmenneskene dere hjelper. Jeg har nesten gitt opp å svare på bloggen nå fordi jeg føler at jeg bruker for mye energi på dette som jeg kan disponere til å hjelpe og fokus på det:) Jeg vil gjerne møte deg en dag over en kaffe på nyåret så kan vi lage en plan på videre frastøt:) Stor klem

jørgen

10.12.2015 kl.23:07

Det er nok mange, flertallet og vel så det som er veldig enige med deg om hva som skjer. Men desverre er det litt tabu og være "politisk ukorrekt" som det så fint heter. Dvs å ikke tenke selv, men å la internasjonalt eide monopolmedia/propaganda outlets styre som de vil uten motstand.

morten

10.12.2015 kl.23:45

Jeg tenker at personer som har bidratt til å skape tusenvis av norske arbeidsplasser, har i aller høyeste grad gitt sitt bidrag til det norske folk. Det er nettopp slike mennesker samfunnet overlever på. I utgangspunktet synes jeg ikke at disse menneskene har noen forpliktelser til samfunnet, da de allerede bidrar med årlige skattekroner som de fleste ikke oppnår på et helt liv. Dessuten må man tenke på hvor mye de ansatte bidrar til statskassen på grunn av av noen har gitt dem en jobb. At man bygger opp noe, og seinere overlater til andre og drifte dette, er helt forståelig. De som kjenner til historien med tannbørster og trådsneller, vet at det er hardt arbeid som ligger bak suksessen og at de fleste av oss ikke er interessert i å legge ned så mye arbeid og offer for å lykkes. De fleste er veldig fornøyde med å høste godene av det andre har bygget opp, i form av fast arbeid og fast inntekt, uten å sette noe på spill. Skal man da se med skeptiske øyne på de få som lykkes med å oppfylle sin drøm? Dette blir for meg bare jantelov og misunnelse. Skjerp dere! Så til de som arver og overtar ansvaret: deres primære oppgave er å holde folket i arbeid, hvis dere fortsatt er involvert i denne delen av næringslivet. At man velger å fronte veldedighetsprosjekter, kan jo utelukkende oppfattes som positivt. 100 millioner fordelt på 100 000 mennesker, blir som kjent bare 1000 kr på hver, så man må ikke forveksle samfunnsansvar med det ansvaret enkeltmennesker har. At man velger å bruke sine kontakter og sin innflytelse på å gjøre livet lettere for de som sliter mest, er og blir en edel handling, og bør verdsettes deretter. Stå på Maria :)

kkari

11.12.2015 kl.00:10

mmm dere er så fin

Arnt Roar Kvile

11.12.2015 kl.01:24

Stå på videre med ditt gode initiativ. Du står opp for de svake, men møter åpenbart mange hatefulle ytringer mot deg fra "politisk korrekte" personer som ikke liker at du retter fokus på "feil" svak gruppe. Ettersom mye av journaliststanden også er politisk korrekt vil de neppe omtale de ekstremt hatefulle ytringene du får mot deg som hat i det hele tatt. De har jo bestemt seg på forhånd for at bare folk på den politisk ukorrekte høyresiden er hatefulle islamofobe rasist-nazist-kapitalist-bassist-sionister og nettroll basert på ingen verdens ting. Folk på den politisk korrekte venstresiden er aldri hatefulle nettroll uansett hvor mye edder og galle de spyr ut mot andre. Jeg tror allikevel folk flest begynner å våkne og se at virkeligheten ikke nødvendigvis er den pressen vinkler det til. Bra du ikke lar stormen fra hatefulle og mobbende politisk korrekte nettroll stanse deg og ditt gode initiativ. Det er mange som støtter deg :)

Frank O. Olsen

11.12.2015 kl.01:48

Det er nå greit nok at vi har mange som blir definert som fattige her i landet, men ta nå med dere at fattigdom defineres på to måter; absolutt fattigdom, og relativ fattigdom.

For de aller fleste tilfeller, og for norsk offentlig statistikk, så er en fattig dersom en har 60% mindre enn medianinntekten. Øker inntekta for oss på midten, så blir det flere fattige.

Og på godt og vondt, så er det de på toppen som trekker resten opp.

En kan utligne og utjevne - ja, redusere fattigdom, gjennom omfordeling.

Så da håper jeg at de som har mest, og brenner mest for saken, også er villig til å gjøre andre politiske valg.

Så ser jeg denne "har skapt jobber". Nei, nei, nei, nei... altså, misforstå meg rett - det står selvfølgelig respekt av arbeidet som settes inn for å starte en bedrift. Men, en starter ikke bedrifter før en er sånn høvelig sikker på at en har etterspørsel etter produktene en skal selge - eller en klarer å ha en innovasjon, som kommer til å bli etterspurt på sikt.

Etterspørsel etter Kopparbergs Cider, billige tekstiler og smågodt, den har ikke familien Høili skapt, men sett - og kapitalisert på. Bra jobba - men pengene er ikke skapt der. De er siste ledd av en lang produktkjede, der realkapitalen skapes andre steder.

Kløktig foretningsdrift, hardt arbeid - ganske så sabla sikkert - men ikke gjør dette om til noen gudegave.

Etterspørselen kan en strengt tatt takke venstresida i politikken, fra før AP ble etablert. Trygge og gode arbeidsvilkår startet partiet Venstre med, rundt om kring i 1894 - der de fikk inn ikke mindre enn fire velferdsordninger for arbeidere, frem til 1909. I 1909 så ble det i tillegg bevegelse i utvinning av vannkraft, og hjemfallsretten ble et prinsipp for ressursforvaltning som har fulgt oss inn i nyere tid - der både olja, fisken, og fossene er folkets eiendom. Olja casher staten inn, på vegne av folket. Fisken forvalter staten og fordeler staten, mellom fiskerne. Fossefallene kan eies av private, men faller tilbake til staten etter 50 år.

Mellom disse to tingene, så har en A) en befolkning og et kundegrunnlag som ikke er like sårbar for sykdom eller frafall, og B) en ressurssterk stat som er i stand til å motvirke konjunkturer. Der "A + B = C = stabile markeder og etterspørsel".

Vær så snill, det er greit at hardt arbeid skal lønne seg, og at folk som har klart å nå toppen også har jobbet hardt. Men at disse er noen løsrevet genial øy, som står fritt fra samfunnet, den holder rett og slett ikke vann.

Arlind

11.12.2015 kl.03:57

Det spiller ingen rolle ha man sier , det er alltid minst en jævel der ute som er uenig og skal klage. Liker at du står for det du sier fantastisk innleg! Man kan ikke please alle sammen

Erik

11.12.2015 kl.07:53

"Det finnes neste 80.000 fattige barn i norge, dette er et samfunnsproblem. Hva kan vi gjøre med saken"

"Vi har blitt et samfunn drevet av materialisme og lyst. Hva skjedde med empati, forståelse og plikt??"

"Tiden er inne for å gjøre en forskjell, håper mange er med meg."

Du er faktisk noe av det største eksempelet på det du selv klager over her... Det er faktisk helt vannvittig stor forskjell du kunne gjort med den rikdommen du har, som du istedet velger å bruke på ekstremt dyre klær og andre ekstrem dyre materialistiske ting... DU kunne gjort en helt ekstrem stor forskjell med alle de pengene du har brukt på materialistisk TULL...

Helene

11.12.2015 kl.07:58

Hei Maria, ser deg på gmn nå, du er en tøff dame:) Her i Asker trenger vi sånne som deg! Stå på:)

Tonje Torblå

11.12.2015 kl.08:10

Støtter deg fullt ut.!!!! Godt at noen sier ifra om

dette vanvittige pengesluket til alle andre enn NORDMENN som også trenger!!!!

Nicole Touch

11.12.2015 kl.08:13

YOU GO GIRL! <3

Brit Reinholdtsen

11.12.2015 kl.08:33

Hei Maria

Så deg på god morgen Norge og syntes det er flott at du setter fokus på dette problemet.

Jeg er alenemor og forsørger mine to barn alene.

Vi er en av de såkalte fattige familiene her i landet, og opplever at det er ingen hjelp å få.

Takk for at du står på.

Kaya

11.12.2015 kl.09:29

Først vil jeg begynne med å si at det er bra du vil hjelpe de som har lite. Men jeg lurer litt på om du er klar over at flesteparten av fattige barn i Norge er innvandrerbarn? Det virker ikke som du vet dette siden du skriver at du vil hjelpe etniske fattige norske barn.

For det andre er det veldig dumt å sette to svake grupper opp mot hverandre. Det er mangfoldige poster på statsbudsjettet, hvorfor velger du å "angripe" posten om økonomisk hjelp til asylsøkere? Hvorfor angriper du ikke heller de enorme summene som f.eks kastes bort på kongehuset?

Det er også velkjent at hvis de rikeste betaler mer i skatt, behøver det ikke være noen fattige i Norge. Bare for å ha nevnt det..

Når det gjelder søseri og kjøpegalskap i Norge, så må man begynne med seg selv.

Anette

11.12.2015 kl.10:02

Blir helt sjokkert over de frekke kommentarene folk legger igjen...

HEIER PÅ DEG! Endelig noen som setter fokus på de norske som har det vondt :-) God jul :-)

Frustandal

11.12.2015 kl.10:29

Dere er fantastisk tøffe og flinke som "tør" å belyse et så viktig tema! Jeg heier på dere! :) God jul til hele familien!

Christina

11.12.2015 kl.10:33

For et fantastisk engasjement og tiltak fra deres side. Syns det du skriver er helt korrekt, og det vil alltid være noen som MÅ vri på det man mener slik at det fremstår negativt. Jeg ser ikke logikken i å sørge for juleaktiviteter og julegaver til noen som ikke en gang feirer jul. Det er jo ikke dette flyktningene som kommer trenger. Det sitter uendelig mange mennesker alene i julen, tusenvis av barn som ikke har råd til mat på tallerken og foreldre som ikke får kjøpt en eneste julegave også er det rasistiske kommentarer man får når man prøver å ta i et tak for de som "blir glemt"?! Nei fysj. Jeg støtter de som ikke har noe men prøver, ikke de som bare får men ikke prøver.

Geir Isaksen

11.12.2015 kl.13:29

Flott engasjement og fantastisk bra skrevet. Imponert over slike kvinner, rett og slett :) Reflektert og intelligent. De fleste journalister og redaktører liker ikke slike kvinner. I 2002 var første gangen jeg hørte i media om 70.000 barn i Norge som lever i fattigdom. I denne perioden har vi hatt skiftende regjeringer fra begge blokker, det har ikke skjedd noen ting. Det er typisk Norsk å være god, bare ikke i Norge...:( Lykke til videre, ønsker dere all lykke og en god jul og godt nytt år :)

Trude mostue

11.12.2015 kl.13:59

Kjære Maria , fantastisk at du står frem og sier hva du mener . Du har mange som heier og som er enig og som skjønner hva du mener uten å vri på det !! . Men Norge er Norge og troll på Internett florerer . Det er bare for bra for folk når man er vakker , "rik" Og så har man faktisk noe vettugt å si ! Stå på !! Flere som deg gjør Norge interessant og ikke grått og kjedelig .

Dwightinha

11.12.2015 kl.14:37

Endelig en som har guts til å være politisk ukorrekt og stå for det! Så deg på God Morgen Norge i dag, og hele kropps språket ditt viste hva du mente! Ikke bare det, men det satte åpenbart også ut "motstanderen" at du stod på ditt.

Avslutningsvis en liten bønn til Kristine og deg, som foruten å være blonde og vakre begge to, også har til felles at dere må skjerpe rettskrivningen. Betydelig.

Forøvrig fullstendig enig i utspillet ditt.

Kkari

11.12.2015 kl.17:37

Du er vakker.

Maria Erken Høili

11.12.2015 kl.17:38

Kkari: :)

Mr. Hansen

11.12.2015 kl.20:21

Synes det er bare rett og riktig av deg å stå for det du mener og ikke la deg bli presset av journalister til å forandre mening. Om man ikke står opp for sine meninger blir det lite med demokrati her i landet.Det er rart hvordan pressen i Norge fungerer når det ikke går veien de vil.

August M.Elias

12.12.2015 kl.10:54

Støtter deg 100 prosent Maria. Bra innlegg .

Kristine

12.12.2015 kl.14:19

Støtter deg helt og fullt. Du er tøff!

Gro E. Larsen

12.12.2015 kl.16:22

Til Maia (10.12.2015 kl.21:55 Dette blir min siste kommentar...)

Takk for dine gjentatte saklige forsøk på nå fram med hva som er kritikkverdig i det opprinnelige innlegget! Selv om det ikke ser ut til at bloggeren selv har forstått hva du påpeker, har i det minste andre lesere fått konkrete og seriøse begrunnelser, som forhåpentlig kan vekke ettertanke. Din stemme er viktig, jeg håper du er er aktiv i andre kommentarfelt også!

Annonym

12.12.2015 kl.20:43

Takk gud får dere snakker vår sak,er selv fattig mor med 2 barn som æ kvir meg til å feire hver jul. I år blir vi som er norske glemt på mange måter dessverre pågrunn av våre nye landsmenn. Mangen av disse har masse peker mellom hendene Men allikavel får de av Norge. Takk får at dere taler saken får oss. Riktig god jul. Mvh mor som kvir seg til hver jul.

Anonym

13.12.2015 kl.17:37

Hei. Midt oppe i alt dette oppstyret om meninger hit og dit, så er det ett spørsmål som for meg står ubesvart. Og som for meg kanskje er det aller aller viktigste!

Hvorfor er dette Rett Frem som du støtter, opprettet som ett AS? Hvis det utelukkende er ærlige hensikter, og eierne, datterselskapet eller eierselskapet av dette AS`et ikke nyter noen som helst skattegoder eller andre personlige fordeler ved firmaet eller innskuddet de selv har måttet gjøre i starten, hvorfor er det da ikke registrert hos ett kontrollorgan for innsamlede middler?

For meg som er litt over snittet kritisk til alle som samler inn penger, så rimer ikke dette. Det kan godt tenkes at det har en god forklaring, men jeg forstår det ikke...

Jeg generealiserer ikke deg som rik person, men rike personer har som regel mer innsikt i slike ting enn den gjennomsnittlige "mannen i gata". og derfor spør jeg pent om ikke du kunne svart dette på en litt utfyllende måte. Og da helst uten blogg-sjargong. Du skriver jo selv at du ikke er dum, så det er kanskje ikke for mye å be om? Som du sikkert skjønner så er jo dette ett alvorlig spørsmål om en alvorlig sak :)

Maria Erken Høili

13.12.2015 kl.20:46

Anonym: Godt spørsmål og jeg skal svare så godt jeg kan; innsamlingskontrollen er ikke en statlig kontroll, men en privat stiftelse opprettet av et advokatkontor. Stiftelsen innsamlingskontrollen fikk i sin tid godkjenning fra kirke og Utdanningsdepartementet for å være registerfører for innsamlingsregisteret. For å utføre dette arbeidet krever stiftelsen betaling ut fra bedriftens samlede regnskap. (Maks beløp 40.000)

For en liten bedrift som lever av bedrifter og privates støtte er dette midler som blir helt feil å bruke på et kontrollorgan når dette er penger som kommer godt med for brukerne av Rett Fram.

Jeg kan ikke svare på hva som er grunnen til at Rett Fram har valgt å starte den selskapsformen de har, men jeg har full tillit til at det er en god løsning.

Organisasjoner som Frelsesarmeen har valgt å stå utenfor Innsamlingskontrollen, som er blitt kritisert for å gi inntrykk av at alle seriøse organisasjoner må være medlem hos dem. Flere organisasjoner føler seg tvunget inn i dette systemet fordi Norad krever det, men få tør å si noe høyt av hensyn til Norad-støtten.

Marit

14.12.2015 kl.12:37

Jeg foreslår at vi tar et minutts stillhet for de som er så grønne av misunnelse at de ikke evner å diskutere sak;-)

Veronica

14.12.2015 kl.17:29

Tusen takk :D Ja, man kan ikke hjelpe alle dessverre, men man får starte et sted :-)) Skjønner at du nesten har gitt opp å svare på bloggen, med så mange som skal si en i mot, men husk at det er like mange om ikke fler som backer deg og tenker likt som deg enn som på død å liv skal rakke ned, være negative eller slenge dritt. Mange som har for lite å gjøre i førjulen gitt. Jeg møter deg gjerne på nyåret å tar en kaffe og lager plan for videre frastøt :D Har lagt deg til på face, så holder vi bare kontakten! Vi er nesten i box med arrangementet vårt nå, det eneste som mangler er julekuler, lys og stjerne til juletreet vårt på 4 meter. Har hørt med Europris, men ikke fått noe svar enda :( Hadde vært evig takknemlig om de hadde sagt ja, da verken Bohus, Plantasjen eller noen andre har vært intressert i å støtte arrangementet da de allerede støtter flyktningstilltak.

http://verozitas.com/julegaver-til-de-som-trenger-det/

Stor Klem

Arvid Rasmussen,Fredrikstad.

15.12.2015 kl.11:56

Hei Maria Høili, Synes du er et godt menneske som bryr deg om dine medmennesker, Den dagen du gir F...i hva alle andre tykcer og tenker om deg, da er du fri,Den største sykdommene som herjer dette landet, er missunnelse og sjalusi, Ikke bruk tiden din til og forsvare deg for idioter, Det du gjør, det gjør du av hjerte, Hadde bare vært flere som deg, ville vi fått en mye bedre verden og leve i, Folk tror penger betyr alt her i livet, det har du bevist med ditt gode hjerte, at sånn er det ikke. Faren din og har aldri fått noe gratis, han er en fin person som har jobbet hardt hele livet for og komme dit han er i dag. Slik jeg har fått inntrykk av er at dere er en familie med godt hjerte, bor selv i det gamle huset deres ved Nøkleby skole, så jeg vet hva jeg prater om. Fortsett med det gode arbeidet dere gjør for andre, dere bryr dere on deres med mennesker ihvertfall, dem er det desverre ikke så mange igjen av, om man er fattig eller rik, det du gir, det skal man gi fra hjertet, og ikke lommeboka,Stå på videre, og drit i hva alle andre tykker og tenker, det er de som har problemer ,ikke du,-Ha en riktig god jul, og til alle dere der ute som sliter med sjalusi og misunnelse, våkn opp og prøv heller og gjør noe med livet deres, en og bruke tid og energi til og slenge dritt til mennesker som gjør en god jobb.Stå på Maria, 100% støtte fra meg.

anonym bestemor

16.12.2015 kl.21:58

Hei! Hørte deg på radio her forleden, og har også skumlest litt her på bloggen din. Du sier gang på gang at du er milliardær. Har du tenkt over konsekvensene av å fokusere på dette? Norge har hittil vært et trygt land å bo i, men når du gang på gang forteller alle som leser bloggen din hvor rik du er, kan det kanskje få konsekvenser. Hva om et av barna dine ble bortført? Hva om de krevde løsepenger? Tenk litt over det og hvordan du skal forme ditt sosiale liv, slik at barna dine kan få en så fri og fin oppvekst som mulig! Og - jeg håper du ikke legger ut bilder av barna dine siden du er en offentlig person, du vet aldri hvem som ser på dem! Dette var vel ment, håper du ikke tar det jeg har skrevet, ille opp!

Anita sæteren

26.12.2015 kl.09:47

Hei vil bare si at du er ei flott dame med hjertet på rett plass, og at voksne folk gidder og skrive så utrolig mye dritt ,er for meg ubegripelig at de vil vise det fram offentlig hva de er !!nesten på grensa enda mer ubegripelig. Om en er fattig el rik spiller ingen rolle så lenge man ser og sanser det rundt en,nemlig empati og respekt for mennesker uansett bakgrunn. Og er så mange fattige her i Norge at er en stor tragedie.og sjeleglad noen vil bidra, jeg selv er ikke rik men bidrar med det jeg har for hjelpe spesielt der det er barn inn i bildet,.stå på Maria du er suveren og ikke bry deg om de som er misunnelige, de snubler uansett i den sten de kasta i går.😄

Skriv en ny kommentar

hits