Dette er bare i ditt hode Maria! Sitat, Bente Lier Norges Røde Kors!

Hei kjære lesere.

Etter 7 intense dager, lite søvn, lite mat og mye engasjement står jeg igjen som et gedigent spørsmålstegn?

Jeg har vært i debatt med Bente Lier (som er direktør for omsorg i Norges Røde kors) Både i går fredag på God Morgen Norge tv 2 og i dag Lørdag på radio NRK Ukesslutt p1 og p2. 

En ting er helt sikkert her lukter det svidd lang vei. Og det var ikke bare Fru Lier som kokte, det var utalelsene også. Jeg spurte rett ut om de mottok statlig støtte, noe hun unngikk og svare på både i går og i dag?

Dessuten sa hun av at RK har fått flere og flere frivillige hvert år, bare i år 14 000 nye medlemmer som hjelper til, de har mer støtte en noen gang fra ulike instanser , men fattigdommen i Norge er økene og økene for hvert år som går, hvorfor? Hun sa at det var ikke Røde Kors sitt ansvar å bekjempe fattigdom? Unnskyld, hørte jeg riktig nå? Jeg er sjokkert. Jeg trodde det var derfor så mange frivillige ville hjelpe til ?og at alle millioner som blir gitt går til nettopp å bekjempe dette? Fattigdom! Vet alle disse over 40 000 fantastiske frivillige hva pengene går til?

Man kan gjenta en løgn så ofte at man til slutt tror på den selv. 

Jeg er faktisk sjokkert. Jeg er sjokkert fordi det finnes så mye midler på bok, så mange muligheter, så mange munner og mette, så mange mennesker å løfte frem, så mange som sitter der å venter og stoler på at noe skal skje.

Jeg har tro på at Norges sønner og døtre ikke synes det her er greit. Det er ikke greit å legge lit på en institusjon som ikke fordeler alle midler på en rettferdig måte. 2 milliarder på bok? Hva sparer dere til Røde Kors? Mandatet deres er å avdekke hindre og lindre mennesker i nød? Er ikke fattigdom nød?

Bente Lier påstår at jeg juger? hun påstår at RK Asker har masse arrangementer for fattige barn , at skjærgårtferien er gratis? Nei, Bente, det er ikke det som står på nettsiden https://www.rodekors.no/distriktsider/akershus/lokalforeninger/asker/vare-aktiviteter/barnehjelpen/ 

Hun påstår at jeg sprer uriktig informasjon som har blitt gitt til meg direkte fra denne avdeling ?RK Asker. Dere ville ikke engang møte meg i debatt? Bare dette skremmer meg oppriktig, om dere i Asker Røde Kors påstår at jeg gir uriktig informasjon, hvorfor vil dere da ikke forklare på offentlig Radio eller Tv hva jeg har sakt som er feil?

Likevel fikk jeg høre i dag etter dabatten slutt at dette er bare i ditt hode Maria, sitat Bente Lier Norges Røde kors. Hva er bare i mitt hode Bente? Sannheten? 

https://radio.nrk.no/direkte/p1_oslo_akershus# Dagens Radio debatt mellom meg og Bente Lier.

http://www.tv2.no/a/7777569 Gårdsdagens debatt fra God Morgen Norge på tv 2.

Sitter igjen med en bismak av dette i munnen. Jeg kan ikke sitte her som en handlingslammet høne og se landet vårt som våre forfedre har bygget med svette og tårer svinne hen i materialismens og lysten navn.

Vi må begynne og stille krav? Vi vil ha en endring? Vi vil få folk ut av lidelse og fattigdom? eller hva? mulighetene ligger her, vi må bare kreve det.

Dont mistake my kindness for weakness. I am kind to everyone, but when someone is unkind to me, weak is not what you are going to remember about me. 



 

Maria 

 

 

58 kommentarer

ikke så høy på pæra som deg

12.12.2015 kl.18:16

norsk flagg lol. sikker på at du ikke bare er en bitter nasjonalist? ;)

Svein-Erik Olsen

12.12.2015 kl.18:41

Hei Maria :-) Bra skrevet. Det hadde ikke vært så mye fattigdom og husløse i Norge blandt våre egne hvis røde kors og resten av humanitære instanser hadde støttet Norge. Det er ikke bare flyktninger som kommer til Norge som mangler alt. Her i landet legger vi ned sykehus, gamle/pleiehjem. Også bygges det sykehus og skoler i landene hvor alle flyktninger kommer ifra. Eneste feilen der er at de flykter derfra og kommer hit og trenger plasser her hvor det legges ned. DIGGER AT DU STÅR PÅ OG BRENNER FOR DETTE MARIA :-) Jeg støtter deg. Og til dere som HETSER OG SPRER DRITT om Maria, skam dere!

Når det er sagt, god helg :-)

Nina

12.12.2015 kl.19:32

Her i Østfold er det mye fattigdom blandt oss alle. Ser jo på sidene Hjelp - oss - hjelpe o.l at folk ER fattige. Mange har ikke råd til grillpølser som barnet kanskje skal ha med seg i skogen med klassen.

Ei mor fikk til og med beskjed fra selveste NAV, at hun bare kunne kontakte de frvillige organisasjonene om hjelp, da NAV ikke hadde midler til å hjelpe henne.

Vet også om norske innfødte her som ikke før seg bolig, da NAV har forbehold leiligheter til flyktinger som kommer. De må selvsagt ha flotte boliger, mens andre blir tilbudt campinghytter o.l

ER dette rettferdig? Tror ikke det. Fortsett og kjemp, Maria!

Frode Løtvedt

12.12.2015 kl.20:21

Usedvanlig kort kommentar. Hvis du mener det er Røde Kors sitt ansvar å bekjempe fattigdom da kommer du til å tape så det griner. Å tro noe sånt er som å si at det er sykehuset sitt ansvar å bekjempe beinbrudd.

Maria Erken Høili

13.12.2015 kl.11:18

Anonym: Hei fattigdom er i mine øyne nød.
Husk at barn som blir utesteng fra daglige aktiviteter og samvær med andre barn sosialt (pga manglene støtte økonomisk) blir utskudd av samfunnet vårt. Langtidseffekten på dette er det samme som å ikke integrere asyl barn, derav kriminalitet, depresjon, mobbing, frafall og dette koster samfunnet mye mer i etterkant en å motvirke denne økene problematikken. Jeg ønsker en jevnere fordeling av RK sine disponible midler. Hadde RK sakt at de beklager dette at bare mottaks barn blir prioritet i Asker og Bærum i år og spyttet inn noen kr til til de utenfor mottakene hadde jeg ikke gått så aggressivt til verks som jeg gjorde. Men det er ingen beklagelse eller innrømmelse om at dette stemmer helle? Istedenfor sier Bente Lier at det bare er i mitt hode. Dette er sannheten og den kan jeg faktisk ikke akseptere. Jeg synes det er fantastisk med en organisasjon som gjør så mye bra, men dette må også rettferdig fordeles, det er jeg sikker på at alle frivillige også tror. Jeg ønsker ikke å gruppere , jeg ønsker å jevne fokuset. Når var det sist fokus på fattige Norske på samme måte som media eksponerer asyl? For meg blir dette for urettferdig. Til din info som du sikkert er kjent med siden du jobber for RK så er de nye dere verver som frivillige i år neste utelukkende kun opptatt av å jobbe med flyktninger, dette er fokus relatert. Skjønner du hva jeg mener? Jeg er interessert i å finne en løsning. Løsningen er å rette fokuset og støtten begge veier, både mot asyl og fattige Norske.
PS: vet dere ikke er statelig driftet, men det lønner seg å drive med asyl og flyktninger for der er støtteordningene større fra staten.

Om du har en løsning, send meg gjerne en ps på facebook.

Mvh

Maria Høili

Maria Erken Høili

13.12.2015 kl.11:18

Svein: :)

Maria Erken Høili

13.12.2015 kl.11:20

ikke så høy på pæra som deg:
Du må ikke sitte trygt i ditt hjem
og si: Det er sørgelig, stakkars dem!
Du må ikke tåle så inderlig vel
den urett som ikke rammer dig selv!
Jeg roper med siste pust av min stemme:
Du har ikke lov til å gå der og glemme! Øveland 1937

Linda Gård

13.12.2015 kl.14:43

Heier på deg Maria☺ Stå på , er så mange usmakelig kommentarer her😢 Hev deg over det å stå på videre ☺

Maria Erken Høili

13.12.2015 kl.14:49

Linda Gård: Takk:)

Maria Erken Høili

13.12.2015 kl.14:51

Maia: Belyser hvor støtten går slik at folk kan velge hvor de vil sette sine penger og hva disse midler skal brukes på. Synes det er helt fair at folk ikke trenger å leve i uvitenhet.

Maria Erken Høili

13.12.2015 kl.15:28

Maria Høili:
Aud Lene Hedemann Larsen, leder for Asker Røde Kors sier
"- Det hun skriver er direkte uriktig. Vi har ikke sugerør i statskassa."
Hm. La oss se. Hva står i årsrapporten til Røde Kors Norge?
www.rodekors.no/Global/HK%20-%20Hovedkontoret/Media/Rapporter/aarsrapport_2014_web.pdf
2014 har Røde Kors fått over 740 millioner kroner fra staten av totalt 1,6 milliarder. Dvs. ca 45% av Røde Kors inntekter er fra staten. Dette tyder på at Aud Lene Hedemann Larsen ikke snakker helt sant.

Anne

13.12.2015 kl.16:07

Det er mye sannhet i det du skriver Maria Høili. Har selv også erfart at om en samler inn midler til etniske norske så er det ikke noen som støtter mot at de får inn millioner til ikke etniske norske. Har også prøvd å få hoteller til å sponse en week end på norske som har opplevd en del tragiske ting, men fått avslag med den begrunnelsen at deres støtte går til en eller annen organisasjon i utlandet.

Jeanette

13.12.2015 kl.16:16

Hei, jeg er veldig enig med mange her, flott skrevet, Maria 👍

John M Berg

13.12.2015 kl.16:21

Helt enig ned deg Maria, skulle vært fler som deg som tok tak i slike ting som dette. Alt for mange som ikke gidder bry seg og stå opp for de som lite har og ingenting får...Hva er galt med og hjelpe sine egne, tror ikke det er slik blant folk her i landet at de først hjelper naboenes barn før de hjelper sine egne og sørger for dem..... Fasadesnekkere.......

Åke Eriksen

13.12.2015 kl.16:21

Veldig enig med deg, Maria Høili. Du setter søkelyset på Norges "fattigdomsproblem" som er blitt helt tilsidesatt under denne berømte "flyktningkrisen". Du har min fulle støtte!

Øivind Thorbjørnsen

13.12.2015 kl.16:35

Hei Maria. Ikke bare bare å være rik og ha tanker for de svake i samfunnet samtidig. Faller ikke i god jord her på berget. Som Fredrikstad gutt, har jeg fått med meg at også din far hadde evnen til å dele med seg av sine midler. Eplet faller ikke langt fra stammen. Stå på. Lykke til videre.

Jan Erik Winås

13.12.2015 kl.16:46

Glimrende skrevet

Øystein Hyni

13.12.2015 kl.17:39

Jeg heier på deg og syns du har truffet spiker'n på hodet. Hev deg over dustete kommentarer. :)

Maria Erken Høili

13.12.2015 kl.17:45

Øystein Hyni: :)

Maria Erken Høili

13.12.2015 kl.17:47

Jan Erik Winås: :)

Synne

13.12.2015 kl.17:47

Tilsvar; 12.12.2015 kl.23:46

Selvsagt skal flyktningebarn integreres, men ikke bli forfordelt fremfor etnisk norske barn, noe som dessverre er tilfelle dd. Der finnes betydelig flere fattige norske barn i landet vårt enn vi liker å vite. Så vidt jeg vet så får de ikke noe bidrag eller støtte fra det offentlige av den grunn. Mange faller utenom aktiviteter fordi mange av disse koster betydelige pengebeløp gjennom året, noe mange foreldre ikke har råd til. I tillegg så kan vi registrere hvor lett flyktninger kommer til det, med fri bolig og ferdig møblert, forefallende regninger betalt av staten. Klær fåes, ja, sågar de dyreste smarttelefonene som finnes kjøpes til dem, og abonnement dertil.

Ikke kom å si at ikke dette er skjevdeling, og hvor forfordelingen til flyktninger er helt horribel!!

Maria Erken Høili

13.12.2015 kl.17:47

Øivind Thorbjørnsen: Takk, var hyggelig:)

Maria Erken Høili

13.12.2015 kl.17:47

Åke Eriksen: ;)

Maria Erken Høili

13.12.2015 kl.17:48

Jeanette: :)

Staffan Sundqvist

13.12.2015 kl.18:00

Stå på dig, maria! All heder till dig! Det är länge sedan jag genomskådade Röda korset och Rädda barnen. Pengarna som frivilliga släpar in går till högdjurens feta arvoden, det som blir över går till politiskt korrekta ändamål. Här i Sverige har vi tusentals svenska hemlösa, men icke en enda krona går till deras hjälp. Lögnhalsar och hycklande myglare är det som sätter agendan i välgörenhetscirkusen. Åt helvete med dem!

13.12.2015 kl.18:43

Hei, Synne.

Ønsker først og fremst å si at jeg aldri har påstått at midlene ikke er fordelt skjevt. Argumentasjonen din svekkes i stor grad når du putter ord i munnen på andre.

Når det er sagt er det faktisk sånn at asylsøkere ikke får mye mer en nordmenn. En asylsøker får i gjennomsnitt 16 kr hver dag, selvfølgelig avhengig av alder, antal barn, m.m. Jeg er selv etnisk norsk, og har vokst opp alene med min mor som dessverre har vært for syk til å jobbe. På tross av dette har den norske staten gitt meg gratis grunnskolegang, og attpåtil gratis videregående skole. Nå får jeg studielån inn på kontoen hver måned, og hele førti prosent blir omgjort til stipend om jeg står på alle fagene mine. Hvor mye jeg har kostet staten vil jeg ikke engang tenke på, men mange millioner er det. Har heller aldri følt at jeg har manglet noe, og har aldri hatt behov for julekalender, gaver under treet, eller egen pc. I mitt hjem har det vært trygghet, kjærlighet, og stabilitet, som ikke alltid har strukket seg til det økonomiske. Det er selvfølgelig tungt å være barn og tenåring som ikke har mulighet til å være med på håndball eller korps, og kinotur med venninner. Likevel lever jeg i beste velgående, og er snart ferdig med bacheloren min.

Det jeg reagerer på er at det ofte er de med mest som roper høyest om hvor fælt det er å være den med minst. Slik har jeg ikke opplevd det, selv om jeg vet at det ikke er tilfellet for alle.

Synes også det er egoistisk å ønske at ressurser blir tatt bort fra barn og voksne som har gjennomgått krig, vold og terror. Jeg kan love deg at jeg aldri ville byttet ut mitt liv med deres, selv om det ikke alltid har vært middag på bordet hjemme hos oss.

Når det er sagt ønsker jeg selvfølgelig ikke at barn med økonomiske vansker skal bli nedprioritert, men det er viktig å sette perspektiv på ting. Trolig det eneste vi er uenige om er at du ønsker å sette etnisk norske foran andre, mens jeg ønsker at alle skal bli ivaretatt. Det er fantastisk at Maria jobber med barn som har økonomiske og materielle utfordringer, og det er fantastisk at Røde Kors jobber så mye de gjør med mennesker som flykter fra terror.

Avslutningsvis er det viktig å huske at asylsøkere ikke får tildelt store summer, men at de koster store summer for staten. Det er en vesentlig forskjell på dette. Det har seg også slik at mange av asylsøkerne er ressurssterke, og flere av de har nok mer penger på kontoen i dag, enn jeg kommer til å se gjennom hele mitt liv. At de har penger og iphone betyr ikke at de ikke fortjener beskyttelse fra krig, å kaste penger på bomber er svært lite effektivt. Alle mennesker har rett til beskyttelse, ingen har rett på julegaver eller sydenferie. Flott at man setter lys på både flyktninger, og vanskeligstilte norske statsborgere. :-)

13.12.2015 kl.18:48

Vil også legge til at familier i fattigdom med barn får støtte, som jeg ser du har uttalt deg om. Alle mødre får støtte for barn til de er 18 år, på rundt 2000 kr i måneden om jeg ikke tar helt feil. Om de ikke er i arbeid har man også rett på sykepenger eller uføretrygd. Det er selvsagt deres eget ansvar å kreve disse pengene. :-) All informasjon om dette finner du på www.nav.no. :-) Så jo, alle familier får støtte fra det offentlige, rike som fattige. Så kan det også diskuteres om familier med millioninntekter trenger støtte på 2000 kr månedlig pr. barn, akkurat som at det kan diskuteres om hvorvidt asylsøkere med hundretusenvis på konto trenger økonomisk støtte av staten. :-) Ha en fin kveld videre, stå på med arbeidet ditt Maria, det er viktig, og bra at du synliggjør en slik sak, og bra at Røde Kors også synliggjør en annen, men like viktig sak. :-)

Jack H Kehus

13.12.2015 kl.18:50

Støtter deg Maria :-)

Maria Erken Høili

13.12.2015 kl.19:35

Jack H Kehus: ;)

Maria Erken Høili

13.12.2015 kl.19:37

Anonym: Sant. Enig i at ikke alle trenger den støtten. Det er en av de hullene vi burde fikse. Maria

Ingvild

13.12.2015 kl.19:43

Stå på!! Godt vi har noen som deg❤

Maria Erken Høili

13.12.2015 kl.19:50

Ingvild: ;) Takk

Gry Bendiksen

13.12.2015 kl.20:20

Så d på God Morgen Norge,og kan ikke bli mere enig med deg..ufattelig utsagn av en person som man vil både annta og tru skulle være mere oppegående enn som så,æ blei helt matt,og for ikke å snakke om den arrogansen..Daglig leser man på nett og ellers i medier om fam.og enslige som sliter,og da spesielt til jul, for penger strekker ikke til julegaver og div.til sine barn..D er forferdelig trist å se at enkelte må ydmyke seg selv på en måte,der de må gå offentlig ut for rett og slett "tigge" etter julegaver og div.til sine barn..og like trist der enkelte mener de burde prioritere annerledes..Legger hvert år julegaver under et tre på et av byens hoteller som nettopp går til slike formål,og burde absolutt vært mere av den sorten flere dager i året,da enkelte ikke helt skjønner hva ting dreier seg om i vårt langstrakte land..Er i allefall veeeldig glad og faktisk stolt over at vi i rødt hvitt og blått har ei sunn,sprek og engasjert Maria Høili <3 :) Stå på,ditt engasjement hjelper!! :D <3

Maria Erken Høili

13.12.2015 kl.20:35

Gry Bendiksen: Takk;)

Sjokkert

13.12.2015 kl.21:55

Hei

Setter pris på engasjementet ditt for fattige i Norge.

Istedenfor å få til noe positivt for de du bryr deg om, så bruker du energi på å kritisere de som faktisk gjør noe for andre, fordi de ikke tenker sånn som deg.

Nå virker det som om det er personlig prestisje og en "kamp" du skal vinne, fremfor å få til noe på området du brenner for.

Utgangspunktet ditt er litt sånn som at jeg for eksempel kunne si at politiet burde bruke sine ressurser på å stille opp på gamlehjemmet og følge de gamle ut på tur, slik at livskvaliteten fikk et løft. Det er jo politiet sin oppgave å passe på de svake i samfunnet, eller noe sånt, satt på spissen.

Du trenger åpenbart litt perspektiv.

Ut over det, god jul!

Geir Arne Bore, kommunikasjonssjef Norges Røde Kors

13.12.2015 kl.21:58

Hei Maria

Skal vi prøve å legge en unødvendig konflikt bak oss? Slik du forsåvidt også la opp til i et tidligere blogginnlegg, før du ble invitert til et par mediedebatter. Målet for mediene i slike debatter er å spisse motsetningene, og jeg kan se at det er lett å bli engasjert iog kanskje lage konflikter som det ikke er grunnlag for. Slik jeg dessverre er redd det har blitt her.

Grunnleggende sett er det ingen grunn til å kritisere Røde Kors for å mangle engasjement for barn som av ulike grunner har behov. Bortsett fra at du hadde et enkeltstående møte med et lokalt Røde Kors-lag som du ikke var så veldig fornøyd med, så håper jeg du setter pris på at tusenvis av frivillige i Røde Kors står bak hundrevis av aktiviteter i jula og gjennom året gjør en innsats for tusenvis av barn over hele landet.

Jeg håper også du forstår at denne innsatsen samlet sett ikke reduseres fordi det kommer mange nye barn til landet, fordi innsatsen for flyktningebarn har utløst nye midler og nye frivillige.

Jeg håper også du satte pris på at Bente Lier verdsatte ditt initiativ for å bidra til å redusere barnefattigdommen, slik jeg også gjorde i ditt opprinnelige blogginnlegg. Jeg hørte henne ikke si det du siterer henne på i tittelen, og jeg håper du i anstendighetens navn kan rette det. Hun ville rette opp det inntrykket du hadde om at Røde Kors nedprioriterer innsatsen for barn med foreldre med dårlig råd, fordi det stemmer ikke med virkeligheten.

Det Bente Lier derimot sa er at det ikke er riktig å sette barn opp mot hverandre, og det opplever jeg at du selv har vært enig i og skrevet på bloggen i et innlegg for en liten uke siden hvor du gjorde en i mine øyne fin beklagelse på nettopp dette punktet.

Det er mange påstander som det kan være greit å kommentere. Tiltakene for familier som har dårlig råd, og andre aktiviteter i jula, koster ikke penger. Det finansieres av innsamlinger og i en viss grad også av offentlig støtte. At Røde Kors i Asker også arrangerer en leir som koster penger, betyr ikke at det er det samme arrangementet dere snakker om. Så her tror jeg det er en misforståelse, slik det også kan virke på et par andre punkter. Det er såpass mange ulike arrangementer og tiltak at det kan, selv for oss som jobber i Røde Kors, være vanskelig å holde oversikten over alt.

Det stemmer også at Røde Kors får statlig støtte, slik alle andre gode tiltak også får det i et land som Norge. Men det er selvsagt ikke et sugerør. De pengene går til sosiale tiltak blant annet for barn med foreldre med dårlig råd, til redningsaksjoner med hjelpekorpset, til å finne blodgivere, organisere besøksvenner for eldre og mange andre gode tiltak som Røde Kors driver. Siden det aller meste er frivillig aktivitet, så gir pengene veldig stor effekt, og det er god kontroll på hva de går til og det er effektivt drevet siden vi er såpass store. Mye av midlene går også til nødhjelp til krigsofre og flyktninger i Syria, til jordskjelvofre i Nepal, og aktiviteter i Afhganistan, for å stoppe ebola i Sierra Leone og andre viktige tiltak. Under fem prosent går til administrasjon av innsamlede tiltak.

Men selv med våre midler kan vi ikke alene gjøre noe med fattigdom i barnefamilier, vi kan bare være med å redusere effekten av den. Vi kan ikke gi foreldrene jobb, høyere lønn, gjøre dem friske og de andre årsakene til dårlig råd. Det er arbeid, bolig, støtteordninger og lignende tiltak som avgjør om familier har dårlig råd. Vi frivillige organisasjoner kan derimot hjelpe de som blir rammet av dette, og spesielt barna. Og vi gjør et viktig arbeid med norsktrening og annen integrering som indirekte kan være med løfte familier ut av fattigdom

Vi har virkelig ikke noe ønske om å krangle med deg, spesielt ikke siden vi i stor grad er enige om behovene hos barn som trenger det. Så jeg håper vi kan unngå det, og heller kjempe sammen om å gi mest mulig hjelp til de som trenger det. Men da er det fint å ikke bli innblandet slik du har gjort fordi du ifølge deg selv har ønsket å provosere. Det er mer enn nok å angripe i samfunnet uten å gå løs på de som faktisk gjør en jobb som jeg oppfatter at du støtter. Så jeg håper vi kan legge dette bak oss og jobbe sammen der vi er enige.

Med vennlig hilsen

Geir Arne Bore

Kommunikasjonssjef i Norges Røde Kors

Robert Moseby

14.12.2015 kl.00:00

Stå på Høili.

Du er en viktig stemme som når mange.

Saken du tar opp er reell og viktig.

At noen kan kritisere at du forsøker å gjøre noe for våre svake er helt uforståelig, og i emigrantstrømmen blir disse glemt.

Mona

14.12.2015 kl.03:41

Du har mange gode poeng Maria! Men ser vi litt feil på dette? Problemet slik jeg ser det er ikke at asylbarna får hjelp (noe jeg leser at du heller ikke ser på som noe problem). Det som stikker er at pengene og resursene hele tiden har vært der. Det har vært resurser i Røde Kors, hos Kommunene og hos Staten. Men det visste vi ikke før det kom mange asylsøkere på en gang. Før dette fikk man alltid beskjed om "nei, vi har ikke råd" når man spurte om hjelp ymse steder til ymse folk. Pengene er der. Har vi råd til å hjelpe tusenvis av fremmede, så har vi råd til å hjelpe alle de kjente og.

Debatten har gått så feil. Ei venninne ble nettopp kalt for rasist fordi hun ville samle inn varme klær til de hjemløse i byen sin. At hun er gift med en ikke-etnisk norsk mann, er antirasist på sin hals og liker å hjelpe alle, det spilte ingen rolle. Ville man hjelpe de som er hvite og norske, så var man rasist. For ALT skulle gå til de som vi ikke kjenner. Da er det jammen meg ikke greit å være menneske lenger, når man ikke får lov til å hjelpe de som er nær uten å motta hets!

Så da strikket jeg 4 luer jeg, så kan jeg bli litt rasist jeg og. For jeg har ikke tenkt å se på hudfarge på de jeg gir dem til. De skal få, om de trenger.

Maria Erken Høili

14.12.2015 kl.09:09

Geir Arne Bore, kommunikasjons:

Hei. Takk for langt og utfyllende innlegg.

For det første vil jeg si at Bente Lier sa dette til meg etter sending på radio, jeg har vitne: dette er bare i ditt hode Maria. Det kan du spørre henne om personlig, hun lyver vel ikke til deg regner jeg med?

Alt jeg ellers har skrevet står jeg for, fordi det er slik det har blitt servert til meg. Vi har et felles mål det er helt sikkert og mitt ønske med dette er at dere kan disponere midlene mer rettferdig. Jeg sitter ikke i deres ledelse så dette kan jeg ikke påvirke på annen måte en det jeg gjør nå. Dere kan også presse på til Staten slik at det blir like lønnsomt for dere å støtte Norske fattige barn som Asyl barn. Dere sitter med muligheten til dette, siden dere er en stor og respektert organisasjon.
Ellers stiller jeg også spørsmålstegn ved at dere har så mye kapital på bok? Som ikke blir brukt, men det har du muligens en forklaring på.?

Jeg håper jo vi kan finne en løsning som fører til endring av fattigdoms vekst, slik at man ikke bare driver med brannslukning år etter år, hva tenker du om det?

Tar gjerne et møte.

Mvh

Maria Høili

Hege

14.12.2015 kl.12:22

Tommelen opp for deg Maria, fantastisk det du vil gjøre for dei svakeste <3

foppalfrue

14.12.2015 kl.13:03

Nå må du roe deg kraftig ned.

Røde Kors jobber med og hindre og lindre nød som du skriver. Og det gjør de hver dag. Ja, de har mye penger på bok. Dette fordi det er en beredskapsorganisasjon. Røde Kors er klare til å rykke ut der det skjer katastrofer, uten at de trenger vente på innsamlede midler først.

Har du satt deg inn i hvem som egentlig er fattige i Norge? Visste du at andelen fattige barn er størst blant innvandrer gruppene.

Det er flott at du engasjerer deg. Det er flott at du setter spørsmål ved ulike ting hos Organisasjoner som er til for å hjelpe.

Men du fremstår litt tufsete når du urokkelig står på egne meninger, og ikke lar deg rikke når du faktisk får gode forklaringer.

Ønsker du og hjelpe og gjøre en forskjell? Eller er du bare opptatt av egen PR? Hva er det du konkret har gjort for å hjelpe fattige barn i denne førjulstiden, annet enn å skape debatt?

John Arne Nakim

14.12.2015 kl.14:54

Bra Maria !!! Støtter deg 100 % og er helt enig. Stå på :-)

Moi

14.12.2015 kl.15:33

Så flott å hør at nån faktisk tør å stikk hode frem og forsvar di etnisk norske. At d fåregår ei gedigen forskjellsbehandling e d vel liten eller ingen tvil om.

Stå på, du har mange me dæ ❤

Lars-Petter Svendsen

14.12.2015 kl.16:21

Hei Maria

Jeg støtter deg 100% og er helt enig med deg. flott at noen tør og si fra. Jeg er en Fredrikstad gutt og beundrer hvor mye bra din far har gjort spesielt for Fredrikstad. Du har sikkert like stort hjerte som din far og er samfunnsengasjert. Det lyser jo lang vei at RK ikke tør og fortelle sannheten. Jeg synes Røde Kors har gjort mye bra, men nå virker det som det bare er en stor pengemaskin. Jeg skal ikke påstå noe, for det har jeg ikke grunnlag for, Men hadde RK blitt gransket etter i sømmene så tror jeg vi ville fått bakoversveis hvordan denne organisasjonen drives, og hvor alle pengene tar veien.

Stå på videre Maria. Du har støtte fra mange og ikke la deg knekke av media og andre som er imot deg.

// Lars

Politikk

14.12.2015 kl.19:45

Hvis du ønsker å finne en løsning på fattigdom i Norge burde du engasjere deg i politikken, det er der makten ligger.

La nå denne saken ligge. Hva som ble sagt etter sending har ingenting på en blogg å gjøre. hva ønsker du å oppnå?

Politikk

14.12.2015 kl.19:48

Og ja, det norske flagget er veldig uheldig å bruke i denne sammenhengen. Det handler ikke om hva du mener med det, men hvordan det oppfattes.

Trine

14.12.2015 kl.21:41

Herregud...smart du.

Anonym

14.12.2015 kl.22:32

Helt enig med deg, Per over her!!

Karin Elise

15.12.2015 kl.00:01

Stå på!

Finnes alltid folk der ute som henger seg opp i små bagateller som flagget, små ordfeil, pr osv.. !! Budskapet ditt er det viktigste <3

15.12.2015 kl.00:56

Jeg kjenner jeg blir lei meg på dine vegne når jeg leser dette. Som hjelpekorps frivillig så blir jeg irritert at du ikke kan få saklige svar på dine spørsmål, men jeg blir også frustrert av det du skriver. Jeg er frivillig i hjelpekorpset og får ikke en krone for å hjelpe personer i akutt nød (søk, sanitetsvakter, førstehjelp, OSV.) Vi får ikke en gang uniformer. Alt av personlige ting måtte jeg kjøpe selv. Ja, korpset mitt har en del penger på bok. Men vi trenger de pengene. For å kunne yte den hjelpen som trengs der det er behov, må vi ha riktigt utstyr. Mange korps i Norge sliter med gammelt og utdatert medisinsk utrustning. For å klare å ha en oprativ standard så må bandasjer og lignende byttes ut med jevne mellom rom da de faktisk har dato-stempling. Hjelpekorpset er nok den avdelingen av RK som tar største delen av pengepotten. Men vi trenger middlene. Men vi har andre fine tiltak for alle andre. Vi har besøkstjeneste for eldre og persones som er ensome, vi har leksehjelp for barn som kansje sliter hjeme og trenger voksne også etter skolen som kan være der og hjelpe. Vi har forskjellige barn og ungdoms aktiviteter for de fleste aldere. Alle som gjør dette offrer både tid, engasjemang og følelser på det vi velger å gjøre innad i RK. Og som sagt, jeg er veldi skuffet over ditt lokale RK lag at de ikke har gitt deg noe skikkelig svar. Men spør om du kan få være med på en korpskveld, se hva vi faktisk gjør på. Og føl på alle de menneskene fra alle grupper i sammfunet som samles om en felles interesse. ønsket om å hjelpe de som trenger vår hjelp.

Geir Arne Bore, kommunikasjonssjef Norges Røde Kors

15.12.2015 kl.17:26

Hei

Takk for tilbakemelding på innlegget. Jeg følger opp i kommentarfeltet siden jeg ikke finner noen epost.

Der vi har et felles mål, er ønsket om å hjelpe sårbare unge i Norge. Men vi er konsekvente på at vi ikke skiller mellom barn som har behov for humanitær hjelp.

Når det gjelder dine anklager, så er jeg redd du har misforstått på viktige punkter. Røde Kors bruker mer ressurser og har flere aktiviteter mot sårbare unge som vokser opp Norge enn tidligere. Det er viktig, særlig nå som de økonomiske tidene ser ut til å bli litt tøffere.

Jeg må også kommentere litt på situasjoner i Asker, som var utgangspunkt for ditt utspill. Ifølge Ferie for alle-ordningen til Røde Kors så er det flere juleaktiviteter for barn i Asker. De er gratis for de som trenger det, mens andre må betale litt (slik du så på nettsidene).

Du stiller også spørsmål ved at Røde Kors har penger på bok. Det er en demokratisk beslutning fra Norges største frivillige organisasjon. Pengene er i all hovedsak engangskompensasjon for at spilleautomatinntekter ble stoppet for en tid tilbake. Pengene skal forvaltes for å kunne gi livsviktig og langsiktig hjelp uavhengig av støtteordninger og tilfeldige endringer i inntektsgrunnlaget og for å kunne reagere raskt i krisesituasjoner også i framtiden. Vi feirer 150 årsjubileum, og planlegger å være minst en like stor kraft de neste 150 årene.

Vi konsentrerer oss om et langsiktig arbeid der vi kan utgjøre en viktig forskjell for sårbare unge, i samspill med andre gode krefter. Det er fint hvis du vil bidra på dette området ut over et par bloggposter, og uten å angripe oss på grunn av litt raske konklusjoner basert på misforståelser. Så det er fint om du slutter med det, og helst retter opp inntrykket du har skapt.

For Røde Kors er det også et grunnleggende prinsipp for arbeid og samarbeid at alle barn er like mye verd å hjelpe, uansett hvor de bor eller kommer fra.

Med vennlig hilsen

Geir Arne Bore

Kommunikasjonssjef Norges Røde Kors

Maria Erken Høili

15.12.2015 kl.21:50

Geir Arne Bore, kommunikasjons: Hei Geir Arne Bore,

Flott å høre at dere ikke skiller mellom barn som har behov for humanitær hjelp, kan du da forklare hva som har skjedd i bla Asker i år da?

Jeg synes det er veldig bra at det finnes et tilbud for de som trenger et gratis ferietilbud igjennom Røde Kors i Asker. Men kan du da svare på hvorfor dette ikke kommer frem på nettsidene deres? Dette er jo veldig viktig å få frem for de som virkelig har behov!
Og mener du virkelig at 1500kr for 4 dager er å betale litt?

Når det kommer til kompensasjon Røde Kors fikk for tap av spilleinntekter var det så vidt jeg kan se slik at Redningsselskapet og Røde Kors fikk en kompensasjon på 530 millioner på deling to år på rad...
Noe som er en betydelig reduksjon fra de mellom 400 og 700 millionene Røde Kors hadde i inntekter på spilleautomatene årlig.

Jeg vil gi deg en oppfordring, publiser nøkkeltall og fakta på at jeg tar feil?
Det er jo ingenting som dreper et blogginnlegg basert på "raske konklusjoner basert på misforståelser" som rein fakta som bekrefter at det jeg skriver er feil.

Min agenda har aldri vært å sette svake grupper opp imot hverandre, men å belyse det at det faktisk blir gjort forskjell på barn og unge i dag!

Mvh Maria

Per

15.12.2015 kl.22:17

"Min agenda har aldri vært å sette svake grupper opp imot hverandre, men å belyse det at det faktisk blir gjort forskjell på barn og unge i dag!"

Toché

Hva er det du gjør her da, om ikke sette svake grupper opp mot hverandre, samtidig som du diskrediterer en av verdens største og viktigste hjelpeorganisasjoner.

Du kunne valgt en helt annen innfallsvinkel på engasjementet ditt. Forstår du egentlig hva du holder på med og hvordan dette fremstår?

Igjen, det virker som om det har gått personlig prestisje i det å vinne argumentasjonen i dette, fremfor å se det store bildet. I det store bildet er det i alle fall ikke Røde Kors som skal kritiseres.

AD

15.12.2015 kl.22:50

Bra skrevet! Dette likte jeg meget godt.

Sitter selv med inntrykk av at de store hjelpeorganisasjonene bare er ute etter å få god PR for å vise seg frem på tv og aviser verden rundt. Er mye lettere å komme på tv i utlandet hvis du viser at du bryr deg om resten av verden. Kommer selv aldri til å støtte de stor organisasjonene med et øre. Er mange små som gjør en mye bedre og viktigere jobb i mine øyne, der ikke halvparten av pengene går til admin.

Synest også at det er bra at folk er litt kristiske og stiller spørsmål om og rundt de store hjelpeorganisasjonene. Godt at folk kan få tenke litt og gjøre seg opp en mening rundt det, og ikke bare følger etter resten. ( noe vi i Norge er eksperter på ).

Per

15.12.2015 kl.22:58

"Kommer selv aldri til å støtte de stor organisasjonene med et øre. Er mange små som gjør en mye bedre og viktigere jobb i mine øyne, der ikke halvparten av pengene går til admin."

Ser du hva slags bs du er med på å nøre opp under, Maria? Det er klargjort at ca. 5 % går til adm. i RK. Det er jammen ikke mye.

I anstendighetens navn synes jeg du skal forsone deg med at RK gjøre vanvittig mye bra for mange, men de kan ikke gjøre alt for alle.

Fremfor å skape et engasjement for fattige barn, har du bidratt med å sette RK i et feilaktig dårlig lys. Hva er positivt med dette?

Karoline

15.12.2015 kl.23:27

Hei

Er kanskje litt drøyt å reklamere for gratis ferier på hjemmesiden, en tanke populistisk?

Du får gode svar fra Bore, og hvordan du kan sitte med spørsmålene du stiller eller for meg ubegripelig. Du kan vel først vise tall som legger grunnlag for påstandene dine? Har virkelig Røde Kors brukt mindre på norske familier i år enn tidligere? Eller er det bare slik at mediefokuset ligger på den alvorlige flyktningekrisa, men at norske barn hjelpes like mye, om ikke mer i år? Røde Kors er en humanitær organisasjon, og de behøver ikke å reklamere for det gode arbeidet de gjør, vi vet hva de gjør.

Summen for leir er ikke overveldende for en familie med stabil inntekt, som han sier, de som har behov får det dekket.

Til slutt vil jeg spørre deg, vet du med sikkerhet at det har gått mindre til norske barn i år enn tidligere, eller er det antakelser grunnet mediefokus? At jul på asylmottak prioriteres i år er ikke synonymt med at tilbudet for norske barn er svekket eller redusert.

Ha en fin kveld! :-)

16.12.2015 kl.23:00

Hei!

Ser du har sletten den ene kommentaren min, og undres hvorfor? Har du forvekslet meg med den sinnsyke hetseren som herjer rundt på bloggen din, eller synes du jeg har gått over grensen? Forsvarte i første kommentar Røde Kors sitt arbeid, men var saklig, og aldri ufin.Ble den slettet av uenighet, eller en feil? Ser du har latt tilsvaret mitt stå. Synes det må være lov å diskutere, vi kjemper begge for en god sak. Om det er slettet ved en feil legger jeg meg selvsagt flat. :-)

Ha en fin kveld!

Knut Christiansen

17.12.2015 kl.21:47

Hei! Synes du er tøff og setter søkelyset på noe som andre skyver under teppet.

Skriv en ny kommentar

hits