Sunn snacks

God lørdag!

Mange forbinder helgekos med film, god mat og godteri. Et stort godteriinntak kan bli veldig usunt i lengden. Prøv å bytt ut noe av godteriet eller den usunne snacksen med litt sunnere varianter. Her er 5 enkle tips til sunn snacks du kan erstatte vanlig godteri med for å få en sunnere helg:

Fruktfat: Skjær opp frukt og bær. Bruk gjerne eksotisk frukt for å gjøre det så spennende som mulig. Selv er jeg glad i ananas, mango og rød dragefrukt/pitahaya. Prøv å bruk både søte, syrlige, myke og harde frukter for å stimulere alle smaksløkene. Da kan man ha lettere for å bli fornøyd.

Nøtter:  Kjøp inn forskjellige typer nøtter og ha fremme på bordet. Da har du noe å knaske på om lysten byr seg. Nøtter er proppfulle av sunt fett og proteiner, men husk at de også inneholder en god del kalorier. Nøtter burde derfor spises i moderate mengder. Mine favoritter er cashewnøtter, macadamianøtter, hasselnøtter og mandler.

Mørk sjokolade: Om du er glad i sjokolade kan du erstatte den vanlige sjokoladen med mørk sjokolade. Da bør du helst velge de som er fra 70 ? 90 % mørke. Men husk å spis de i moderate mengder. Jeg har selv opplevd at jeg blir fortere ?mett? på mørk sjokolade enn vanlig sjokolade fordi smaken er sterk og mektig. Selv er jeg glad i den med chili fra Lindt.

Tørket frukt:  Nå har butikker som Kiwi og Meny kommet med et lite utvalg tørket frukt uten tilsatt sukker. Dette er et veldig godt alternativ til godteri. Disse er faktisk så søte at det minner om smågodt. Personlig syns jeg mango og ananas er det beste. Det finnes forskjellige merker og prisklasser. (Husk å les på baksiden og sjekk om de er tilsatt sukker eller ikke).

Grønnsaker og dipp: Dette er en klassiker og en av mine favoritter. Feilen mange gjør er å lage dipp av pulver man får kjøpt i butikken. Disse posene inneholder mye salt, sukker og tilsetningsstoffer. For å gjøre denne snacksen mye sunnere bør du lage dippen selv. Bruk hva slags rømme du vil. Men om du skal ned i vekt er det gunstig å bruke kesam eller mager kesam. Her får du lite kalorier, men en god del proteiner. Selv bruker jeg Creme fraiche light. Jeg kutter opp hvitløk, basilikum, persille og chili og har i dippen. Jeg smaker også til med litt urtesalt. Brokkoli, blomkål, gulrot, kålrot og stangselleri er grønnsaker som er gode med dipp.

 



Håper dette ga deg noen ideer og inspirasjon til hvordan man kan ha en sunnere helg. Ha en fin helg videre!

- Natalie

2 kommentarer

Ida

11.11.2015 kl.00:21

Supre tips! Har selv gått vekk fra godteri nesten 100%, tar heller frukt eller grønnsaker. :)

Maria Erken Høili

11.11.2015 kl.06:42

Godt og høre;)Ida:

Skriv en ny kommentar

hits