Fordeler ved å spise avokado!

Hei og god torsdagskveld! :) 

I kveld tenkte jeg å fortelle dere litt om frukten avokado som har blitt meget populær blant mennesker som er opptatt av helse og sunt kosthold. Den er botanisk sett en frukt, men blir vanligvis brukt som en grønnsak da de fleste forbinder den med ?salte retter? og ikke desserter. Både Maria og jeg spiser mye av den og elsker den! Avokado er en frukt med en rekke helsegevinster. Mange spiser den hver eneste dag, mens andre vet ikke helt hvordan den skal brukes. Selv bruker jeg den på mange forskjellige måter i forskjellige retter. Jeg skal komme tilbake til hva slags matretter du kan bruke den i.

Her er fem av mange helsegevinster du får ved å spise avokado: 

Omtrent 80 % av innholdet er sunt fett. Den inneholder en type enumettet fettsyre som kalles omega-9 fettsyre. Denne typen fett finner du også i blant annet olivenolje. Omega- 9 fettsyren blir ansett som en fettsyre som bidrar til mindre betennelser i kroppen og er gunstig i forhold til forebygging av hjerte- og kar sykdommer samt høyt kolesterol.

Avokado inneholder mye fiber som bidrar til sunn fordøyelse, og som kan hjelpe deg i forhold til vektnedgang. Da den inneholder mye sunt fett, en del protein og minimalt med karbohydrater anses frukten som en lavkarbovennlig matvare. Hvis du skal ned i vekt, kan det ofte være lurt å spise mindre karbohydrater, og da er avokado en matvare du kan spise med god samvittighet.

Avokado er meget gunstig å spise for både hud og hår på grunn av sitt innhold av vitamin A og vitamin E. Disse vitaminene kan bidra til å gjøre huden naturlig fuktig og ren, og gjør hår glansfullt og friskt.

Den inneholder en rekke vitaminer og mineraler, blant annet store mengder vitamin K, kalium, vitamin C, folat, vitamin B5, vitamin B6 og vitamin A. Du får i tillegg en del kobber, jern, fosfor, sink, tiamin, riboflavin, niacin og vitamin E fra avokadoen.

Luteininnholdet bidrar til bedre øyehelse og er med på å beskytte deg fra aldersrelaterte øyesykdommer.

Avokado er som sagt meget sunt, men husk at den inneholder mest fett, som er det mest energitette næringsstoffet med 9 kcal per gram. Dermed kan en avokado inneholde en del kalorier. En halv avokado inneholder ca 150 kcal (avhengig av størrelse osv)

De neste dagene tenker jeg å legge ut et par matretter med avokado for å tipse dere om måter å bruke frukten på, så følg med! :)

- Natalie 

2 kommentarer

lisarorvik

05.11.2015 kl.19:09

Så bra innlegg, jeg burde begynne å spise Dvokado :)

Maria Erken Høili

05.11.2015 kl.19:37

:) lisarorvik:

Skriv en ny kommentar

hits